Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2021 23:09

Dorpeling schreef:Bidden dus en het vervolgens van een vaccin verwachten. Maar goed, hier worden we het niet over eens. Hoeft ook niet.


Daar is zo'n verhaaltje over over een verdrinkende dominee die steeds maar reddingsbootjes blijft weigeren "omdat God hem wel zal redden"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2021 23:17

lammetje schreef:Maar daarnaast hoor ik steeds meer mensen klagen over die verlenging. Veel mensen vragen zich af of het echt meerwaarde heeft. Ik zelf ook. Ik wil niet zeggen dat de situatie in Londen 'gewoon goed' is, maar ik vraag me wel af wat de waarheid is.


Een van de problemen van zo'n lockdown is dat mensen zich er niet aan houden, en dat het daarom allemaal alleen maar langer duurt. Ontzettend ergerlijk voor degenen die zich er wél aan houden. Een ander probleem is dat mensen worden gedwongen te blijven werken omdat het werk betreft dat niet thuis gedaan kan worden, bijvoorbeeld.

Maar er zijn echt wel plekken genoeg waar je kunt zien wat het virus doet als je niks doet. In bepaalde counties in de VS neemt de ambulance je al niet meer mee als het ambulancepersoneel denkt dat je het toch niet gaat redden. Ik begrijp werkelijk waar niet dat iemand dat aanziet en dan denkt "ach, is die lockdown nou wel zo nodig?"

En 10 extra doden per dag omdat de winkels weer open zouden gaan, denk je dat echt? Sorry maar ik denk dat hoe strenger de lockdown, hoe meer mensen hun heil ergens anders zoeken. Lekker met elkaar naar buiten, in de auto etc etc


Dat is dus deel van het probleem. En weet je, ik ben het ook moe. Ik wil ook 'gewoon' weer eens een winkel kunnen binnenstappen voor iets dat ik helemaal niet nodig heb, maar gewoon wil. Ik wil fastfood kunnen gaan halen. Ik wil bordspellen spelen in de bibliotheek of in de lokale spellenzaak. Allemaal dingen die we al een jaar niet meer kunnen doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2021 23:24

Dorpeling schreef:Er zijn mensen voor wie het hun levenswerk is, hun hele inkomen, dat waarmee ze hun gezin kunnen voeden, en waarbij ze ook nog eens de verantwoordelijkheid dragen voor vele werknemers voor wie dan ook weer hetzelfde geldt. Dat is niet zomaar opzij te schuiven met 'je zult er niet om verhongeren'. Je baan/bedrijf kwijtraken heeft méér gevolgen dan alleen wat minder luxe eten.


Als het aan mij zou liggen, zou er geen bedrijf failliet gaan en niemand zijn baan kwijtraken. Daar is de overheid voor. Die zou heel gul de beurs moeten trekken zodat niemand zich hier zorgen om zou moeten hoeven maken.

En dat wordt dan betaalt door bedrijven die recordwinst maken (denk Amazon, Netflix, Internetbedrijven, etc) tijdens de pandemie extra te belasten. Als je winst groeit tijdens een pandemie, mag je best meebetalen aan de gevolgen. Als dat niet genoeg is, zou er een algemenere belasting moeten worden geheven om de kosten van de pandemie in 50 jaar 'terug te verdienen' en dan 50 jaar daarna laten doorlopen om een 'pot' op te bouwen voor de volgende pandemie.

Ik vrees alleen dat als het allemaal achter de rug is en de overheid met een belastingvoorstel komt om het te betalen, mensen alsnog gaan steigeren want het was toch allemaal niet nodig geweest en meer van die kul.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2021 23:43

Dorpeling schreef:Ik ook niet. Maar God is wél machtig genoeg om het te bewerken!
Maar het punt is dat we niet zo bezig zijn met het leven hierna. 'Álles zal een mens geven voor zijn leven', dat zien we overal om ons heen gebeuren. Alles moet ervoor wijken. En wat er volgt op het leven, over de eeuwigheid, daar denkt men niet aan.
Net of het daarmee ook niet gebeuren zal, voor ieder mens komt er vroeg of laat een dag dat hij dit leven moet verlaten. Daar moesten we eens wat meer mee bezig zijn. Ik denk dat je dan toch wat minder vast gaat zitten aan dit leven.
En dat is waarom ik me weleens afvraag wat hierna nog komt. En óf er nog wel weer een roepstem komt.


Kijk wat mensen die niet geloven betreft, helemaal mee eens. Als je gelooft dat er niets is na dit leven, wat heb je dan verder nog?

Wat niet wil zeggen dat we als christenen bij zo’n pandemie maar lekker moeten knuffelen of dicht bij elkaar zitten want ach dit leven is maar tijdelijk en het wordt veel mooier. We moeten er verantwoordelijk mee omgaan als het gaat om preventie en om de oplossing.

Bidden dus en het vervolgens van een vaccin verwachten. Maar goed, hier worden we het niet over eens. Hoeft ook niet.


Waarom zouden we het niet eens worden? Als je ernstig ziek wordt dan ga je toch tot God bidden en vervolgens naar het ziekenhuis? Je bidt of God je wil genezen, of Hij de doktoren wil helpen, ondergaat je behandeling en als je genezen bent bedank je de arts en dank je God? Verwacht je het dan van de arts? Het ziekenhuis? Nee, van God. Zo is het hier ook, bidden, het van God verwachten en de middelen die Hij je geeft gebruiken. Dat mensen vaccins kunnen ontwikkelen is alleen omdat God ze zo slim heeft gemaakt.

Er zijn mensen voor wie het hun levenswerk is, hun hele inkomen, dat waarmee ze hun gezin kunnen voeden, en waarbij ze ook nog eens de verantwoordelijkheid dragen voor vele werknemers voor wie dan ook weer hetzelfde geldt. Dat is niet zomaar opzij te schuiven met 'je zult er niet om verhongeren'. Je baan/bedrijf kwijtraken heeft méér gevolgen dan alleen wat minder luxe eten.
Ik behoor ook niet tot de risicogroep en ben ook totaal niet bang voor dit virus, ook al zitten we er op het moment als gezin middenin.


Klopt, het was een relativering dat we gelukkig in ee mn welvarend land leven waar goede regelingen zijn bij dit soort situaties en je niet snel zal verhongeren. Daarmee zeg ik niet dat het niet verschrikkelijk is. Zoals ik al zei, het is kiezen tussen kwaden en dat moet je wel goed bedenken wat het alternatief is.

Maar dat wil niet zeggen dat ik de gevolgen ook 'redelijk neutraal en objectief' kan bekijken. Ik vind het verschrikkelijk voor al die mensen die de zoveelste domper en tegenslag krijgen, die er geen gat meer in zien en soms zelfs geen levenslust meer hebben. Het is om te janken, zoveel kopzorgen iemand kan hebben. Ik verwacht dat de gevolgen hiervan de (on)nodige doden met zich gaat meebrengen.


Zeker. De cijfers vielen in eerste instantie mee maar er is inderdaad zeker op dat punt ook veel onzichtbaar leed. Maar nogmaals, het alternatief is nog veel meer zieken en doden. Lastige keuze dus.


Dat hoop ik met je mee; bij voorkeur immuun dan. De goede kant.. dat is nog afwachten.
Eerlijk gezegd denk ik dat dit virus nog wel even blijft en al dan niet dmv een mutatie onschuldiger wordt, of niet.


Het gaat ook langzaam de goede kant op, niet heel snel. De Britse variant is ook spannend, het duurt wel een poos voordat iedereen is ingeent. Als het mooi weer wordt zullen de cijfers wel weer dalen en hopelijk bljft het daarna laag. Voor alles weer echt normaal is zijn we wel een eind verder ja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2021 00:13

lammetje schreef:Iedereen voelt zijn eigen problemen het zwaarst. Als je in je omgeving weinig hebt meegemaakt aan ernstig zieken of overlijden maar je onderneming gaat failliet, je moet verhuizen etc...
Maar daarnaast hoor ik steeds meer mensen klagen over die verlenging. Veel mensen vragen zich af of het echt meerwaarde heeft. Ik zelf ook. Ik wil niet zeggen dat de situatie in Londen 'gewoon goed' is, maar ik vraag me wel af wat de waarheid is.

En 10 extra doden per dag omdat de winkels weer open zouden gaan, denk je dat echt? Sorry maar ik denk dat hoe strenger de lockdown, hoe meer mensen hun heil ergens anders zoeken. Lekker met elkaar naar buiten, in de auto etc etc


Als gezin naar buiten, in de auto. Prima. Heel wat anders dan met zn allen in de Action naar koopjes scharrelen en zo. In een dorp bij een kleine winkel zal het nog best gaan maar als je zag hoe druk het in de steden rond black friday was bijvoorbeeld. Dat zijn heel veel “contactmomenten” extra en dat heeft zeker invloed.

Probleem is dat we niet zoveel te kiezen hebben. Nog steeds meer dan 5000 besmettingen per dag, het aantal opgenomen mensen en mensen op de IC is nog steeds veel te hoog, de druk in de zorg is groot. Er kunnen niet veel meer mensen bij dus versoepelen, zeker met de nieuwe variant erbij is levensgevaarlijk. Gelukkig wordt er gekeken naar de mogelijkheden voor de basisscholen maar verder hebben we niet zoveel te kiezen tenzij we willen dat mensen dood gaan omdat ze al niet meer passende zorg kunnen krijgen. Gewoon omdat er geen plek meer is. Niet voor niets is in de Kamer gediscussieerd of ziekenhuizen op basis van leeftijd mensen mogen opnemen of weigeren, mocht dat nodig zijn. Voor als je afvraagt wat de waarheid is.... ik heb wat een teamleider van een ziekenhuis in Londen zegt hier geplaatst. Over hoe het daar nu is. Dat is de waarheid maar waarom wil je dat dan niet geloven? Je kan de feiten, de cijfers en zo gewoon vinden. En waarom is Londen zoveel harder geraakt dan andere gebieden? Omdat je in steren elkaar veel makkelijker tegen komt in drukke straten, in winkels etcetera. Denk je nou echt dat de burgermeester zonder reden de noodtoestand uitroept?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... oronavirus
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 jan 2021 09:06

lammetje schreef:Dat laatste

En dat eerste vraag ik me soms ook af. Alsof het door de wind verspreid wordt, gewoon omdat het zo snel gaat, zoveel besmettingen terwijl iedereen binnen hoort te zitten

In de kerstvakantie waren alle restaurantjes dicht. Veel mensen hebben nieuwjaar in klein comitee gevierd. De kerkdiensten rond kerst zijn afgelast. Mensen die in "niet noodzakelijke winkels" werken zitten thuis. En jij twijfelt of de lockdown het aantal intermenselijke contacten terugbrengt?
Of twijfel je er helemaal niet aan, maar ben je de lockdown dermate zat dat je gewoon weer naar het oude normaal wilt, en daarbij een aantal doden (er daarbij gevoelsmatig vanuitgaand dat het jou en je dierbaren niet zal raken) voor lief nemend?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 jan 2021 09:13

lammetje schreef:Ik vraag me af hoe de situatie in Londen echt is. Wat ik mezelf dus afvraag - > Als het echt zo erg is als ze zeggen. Waarom heeft een ic verpleegkundige dan tijd voor een interview, foto etc? In Nederland in de vorige lockdown was het zo vreselijk druk. Maar er was wel tijd om met tv naar binnen te gaan. Enig idee hoeveel tijd dat kost? Iemand aankleden met camera's etc? Daarom geeft het mij soms het gevoel dat het sensatie is, paniek zaaien.

Maar goed, ik geef toe dat het wel degelijk een probleem is hoor! Ik zal niet zeggen dat corona niet bestaat. En ik vind ook zeker dat er maatregelen getroffen moeten worden. Maar ik zie ook wanhopige winkeliers. Dan vallen er misschien 10 minder corona doden, maar worden er wel 15 zelfmoorden gepleegt 8-[

Als die IC-verpleegkundige door dit interview een waarschuwing naar buiten kan sturen, waardoor er uiteindelijk een IC opname minder noodzakelijk zal zijn is dat tijdwinst. Dus ook daar wordt gewoon een sommetje over gemaakt.
Rutte heeft ook wel wat anders te doen dan de pers te woord te staan, maar als hij het niet doet wordt de situatie er ook niet overzichtelijker van.

En wat je zegt over die zelfmoorden: dat is waar, en dat is diep-triest. Toch is het wel flauw dat je het over 10 corona-doden hebt (waarvan we er alleen in Nederland al minimaal 11000 hebben, waar je wel 15 zelfmoorden tegenover zet.
Nogmaals: te triest voor worden, maar de getallen die je hier roept geven alleen maar aan dat je de echte impact van corona nog steeds niet ziet of wilt zien.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 jan 2021 09:28

lammetje schreef:Iedereen voelt zijn eigen problemen het zwaarst. Als je in je omgeving weinig hebt meegemaakt aan ernstig zieken of overlijden maar je onderneming gaat failliet, je moet verhuizen etc...
Maar daarnaast hoor ik steeds meer mensen klagen over die verlenging. Veel mensen vragen zich af of het echt meerwaarde heeft. Ik zelf ook. Ik wil niet zeggen dat de situatie in Londen 'gewoon goed' is, maar ik vraag me wel af wat de waarheid is.

En 10 extra doden per dag omdat de winkels weer open zouden gaan, denk je dat echt? Sorry maar ik denk dat hoe strenger de lockdown, hoe meer mensen hun heil ergens anders zoeken. Lekker met elkaar naar buiten, in de auto etc etc

Dat klopt. Ik zit al bijna een jaar thuis, en ik kan mijn werk niet meer naar behoren doen, omdat ik niet kan reizen. Dat zie ik als problematisch.
Mijn zeevarende collega's zitten soms maanden extra op zee, zonder de mogelijkheid om naar huis te reizen. Zij zien dat als problematisch.

En die 10 doden extra per dag: nee, daar geloof ik niks van. Dat zal eerder in de orde van 75 liggen (een voorzichtige extrapolatie van de getallen waar je van schrikt als je kijkt naar de ontwikkeling van cijfers in Stockholm, Londen, New York, Sao Paulo en Bergamo).
En natuurlijk blijven mensen zoeken naar mogelijkheden.
Er is discussie geweest over een cabaretier die met alle geweld zijn oudejaarsconference met publiek wilde doen.
Er zijn kerken die de adviezen niet hebben overgenomen onder het motto van de grondwet.
Er zijn jongeren die gewoon door zijn blijven feesten.
Natuurlijk blijven mensen hun heil elders zoeken, omdat een jaar zonder bepaalde zaken best lang is. Maar als ik voor mijzelf kijk hoeveel mensen ik normaal gesproken in een kerst-periode zie (eerste kerstdag bij de schoonfamilie, tweede kerstdag bij mijn familie, kerstborrels op het werk, oudjaar met vrienden, nieuwjaarsborrel bij opdrachtgevers, uit eten tussen kerst en nieuw, een avondje met een paar vrienden in de kroeg.
En als ik dan nu besef dat ik nu fysiek 4 mensen (buiten vrouw en kinderen om) gezien heb, en dat dat voor heel mijn vriendengroep telt: de lockdown heeft zeker effect.

De enkeling die nu nog lak aan de lockdown heeft is er inderdaad, maar dat is niet de grote groep van goedwillende nederlanders.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 jan 2021 09:30

Mortlach schreef:Daar is zo'n verhaaltje over over een verdrinkende dominee die steeds maar reddingsbootjes blijft weigeren "omdat God hem wel zal redden"

Vertrouw op God, maar zet zelf je fiets op slot!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 12 jan 2021 09:47

StillAwake schreef:In de kerstvakantie waren alle restaurantjes dicht. Veel mensen hebben nieuwjaar in klein comitee gevierd. De kerkdiensten rond kerst zijn afgelast. Mensen die in "niet noodzakelijke winkels" werken zitten thuis. En jij twijfelt of de lockdown het aantal intermenselijke contacten terugbrengt?
Of twijfel je er helemaal niet aan, maar ben je de lockdown dermate zat dat je gewoon weer naar het oude normaal wilt, en daarbij een aantal doden (er daarbij gevoelsmatig vanuitgaand dat het jou en je dierbaren niet zal raken) voor lief nemend?


Ik twijfel daar inderdaad aan, er waren namelijk na de kerst nog steeds ontzettend veel besmettingen terwijl alles dicht is. Langs de weg staan borden met de vraag of het wel echt nodig is dat je op weg bent. Borden met de opmerking: blijf thuis! Maar wat zie je? Drukte, zelfs zondagochtend als ik ga werken kom ik best wat auto's tegen
Zijn dat allemaal zorg medewerkers?

Ik wil die niet zeggen dat de lockdown op zich niet zou werken, als iedereen zich er aan zou houden wel ja. Maar dat gebeurd niet en ik kan het me ook goed voorstellen. Ik heb het voordeel dat ik voor mijn werk wel moet, contacten genoeg. Maar als je alleen bent of niet tegen deze stilte kan... Je gaat toch weer afspraken maken.

Vandaar mijn opmerking, lijkt wel door de wind verspreid te worden want iedereen hoort thuis te zijn, waarom zijn er dan zoveel besmettingen?

Iedereen denkt, als ik alleen even dit of dat doe een de rest van Nederland thuis blijft moet het wel kunnen. Maar ik zie toch dat er weer verjaardagen gevierd worden (netjes in kleine groepjes) maar wel 3 dagen achter elkaar.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 12 jan 2021 09:51

StillAwake schreef:
De enkeling die nu nog lak aan de lockdown heeft is er inderdaad, maar dat is niet de grote groep van goedwillende nederlanders.


Dan woon ik denk ik verkeerd. Hier worden kinderfeestjes gevierd, gaan ze met minder dan 1,5 meter afstand gewoon naar de kerk en gaat men volop bij elkaar op bezoek (netjes 2 per keer, dat wel)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 12 jan 2021 10:42

Het ligt niet aan mijn woonplaats alleen. Ze hebben het ook over een avondklok gehad maar politie en burgemeester waren bang dat ze dit niet kunnen handhaven. Ze verwachten blijkbaar dat de bereidheid om mee te werken niet heel groot is onder ons volk??

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 jan 2021 10:50

lammetje schreef:Dan woon ik denk ik verkeerd. Hier worden kinderfeestjes gevierd, gaan ze met minder dan 1,5 meter afstand gewoon naar de kerk en gaat men volop bij elkaar op bezoek (netjes 2 per keer, dat wel)

hier in de buurt is inderdaad een kerk die nog gewoon doorgaat, en daar zijn veel zieken. Wellicht lost dat probleem zichzelf dus ook op als ze zoveel zieken hebben dat dat stopgezet moet worden.
Verder zie ik in de straat (ik heb vanuit mijn werkplek een redelijk uitzicht) zelden mensen op straat, laat staan dat mensen in grote getale bij elkaar op bezoek gaan.
Ook bij mijn vrienden zie ik dat er maximaal 1 keer per dag twee mensen langskomen.
Wellicht inderdaad een regio-dingetje. Hier (regio Rotterdam / Gouda) is het openbare leven redelijk stilgevallen.
Gisteren moest ik toevallig iets ophalen waardoor ik rond spitstijd door Rotterdam ben gereden, en dat filevrij. En neem van mij aan dat dat voor corona een uitermate drukke route was!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 jan 2021 11:01

lammetje schreef:Ik twijfel daar inderdaad aan, er waren namelijk na de kerst nog steeds ontzettend veel besmettingen terwijl alles dicht is. Langs de weg staan borden met de vraag of het wel echt nodig is dat je op weg bent. Borden met de opmerking: blijf thuis! Maar wat zie je? Drukte, zelfs zondagochtend als ik ga werken kom ik best wat auto's tegen
Zijn dat allemaal zorg medewerkers?
Er zijn meerdere beroepen die nog steeds mensen op de weg vereisen. Niet alleen zorgmedewerkers.
En nogmaals: als ik hier in de regio kijk wat er met de files gebeurt ten opzichte van de tijd voor corona: een wereld van verschil.
Ik weet niet in welke regio jij je bevindt, maar het valt me wel vaker op dat er in bepaalde delen van Nederland lakser met regels wordt omgegaan dan in andere (als je bijvoorbeeld kijkt naar de verkeersregels: in bepaalde delen van Nederland wordt meer alcohol in het verkeer gebruikt, wordt de snelheid meer als advies beschouwd en wordt ingehaald waar dat niet mag).
lammetje schreef:Ik wil die niet zeggen dat de lockdown op zich niet zou werken, als iedereen zich er aan zou houden wel ja. Maar dat gebeurd niet en ik kan het me ook goed voorstellen. Ik heb het voordeel dat ik voor mijn werk wel moet, contacten genoeg. Maar als je alleen bent of niet tegen deze stilte kan... Je gaat toch weer afspraken maken.
Ik kan het me ook voorstellen, daar niet van, maar ik zie in mijn omgeving dat mensen zich er aan houden en elkaar er op aan spreken.
En inderdaad: naast vrouw en kinderen en een sporadisch bezoek van mijn ouders zie ik alleen de man die de boodschappen komt bezorgen fysiek. En als ik de verhalen van vrienden, collega's, familieleden en mensen uit de kerk hoor zit vrijwel iedereen er hetzelfde in.
lammetje schreef:Vandaar mijn opmerking, lijkt wel door de wind verspreid te worden want iedereen hoort thuis te zijn, waarom zijn er dan zoveel besmettingen?
Je hebt zelf al geconcludeerd dat het druk is op de weg. Voor jouw omgeving is de lockdown dus blijkbaar nog niet streng genoeg, of is de handhaving onvoldoende
lammetje schreef:Iedereen denkt, als ik alleen even dit of dat doe een de rest van Nederland thuis blijft moet het wel kunnen. Maar ik zie toch dat er weer verjaardagen gevierd worden (netjes in kleine groepjes) maar wel 3 dagen achter elkaar.
En dat is nu juist ook de instelling die jijzelf uitstraalt (maar ik ben me er van bewust dat de uitstraling die mensen op een forum hebben ver van de waarheid kan zijn).
Nogmaals: ik zie dat gedrag niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 12 jan 2021 11:29

Klopt files zin hier ook minder. Als ik dinsdag richting Hardinxveld-Giessendam rijd dan was het altijd heel erg druk, nu kun je redelijk doorrijden, maar op zondag ochtend, wat gaan die mensen allemaal doen :shock: naar het strand? Bos? Tegen 9 uur, misschien naar de kerk? En na 23 uur als ik uit mijn avonddienst naar huis rijd zijn er ook echt veel mensen onderweg. Kan vanuit de ziekenhuizen, verpleeghuizen etc zijn hoor, maar als ik het rijgedrag en de inhoud van de auto's mag beoordelen ziet het er meer uit als feestbeesten en gezinnen.
Ik merk duidelijk verschil tussen de eerste lockdown en nu. Toen waren de winkels nog open maar was het echt rustiger op straat.

En dat ik het niet eens ben met bepaalde regels wil niet zeggen dat ik ze ook niet naleef. Juist voor mijn cliënten probeer ik zoveel mogelijk contacten te vermijden.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten