Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2021 21:47

lammetje schreef:In dat geval is er toch niets mis met de keus om hem niet te halen?


Nee behalve dat als bijvoorbeeld de helft zich laat inenten en de andere helft niet, de vaccinatiegraad te laag is om het virus te laten verdwijnen en blijft in ieder geval de groep die niet is ingeeent en een kleine groep die dat wel is (want het vaccin werkt voor zo’n 95%) kwetsbaar en zullen er mensen ziek worden en overlijden door dit virus. En als er voldoende andere mensen het wel doen zorgen die dat de vaccinatiegraad toch hoog genoeg maar je kan ook op dat punt zelf verantwoordelijkheid nemen en het ook op die manier dus voor anderen doen. Want als iedereen zegt: “ik doe het niet” hou je het virus en gaan er onnodig veel mensen nog aan dit virus dood. Lijkt me een een mooie reden om het toch te doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 07 jan 2021 21:52

lammetje schreef:In dat geval is er toch niets mis met de keus om hem niet te halen?


Nee. Omdat je waarschijnlijk een stuk minder lang besmettelijk bent omdat je lichaam het virus eerder opruimt, maakt het zeker wat uit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 07 jan 2021 21:54

lammetje schreef:Het was geen medische teleurstelling of zoektocht, ik kwam per toeval voor mijn eigen nekklachten bij de manueel therapeut/fysio. En toen kwam per toeval de scoliose aan 'bod'. Röntgenfoto laten zien en hij zegt meteen laat haar maar eens komen, kijk ik wat ik kan doen.


Excuses, ik veralgemeniseerde jouw ervaring misschien wat te veel. Je sprak echter wel over zaken als steunzolen kopen wat niet nodig was en een brace. Vandaar. Maar het helpt niet dat een kennis in Ierland eenzelfde situatie doormaakte en die is nu helemaal doorgeslagen naar Qanon.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 07 jan 2021 23:25

Mortlach schreef:Excuses, ik veralgemeniseerde jouw ervaring misschien wat te veel. Je sprak echter wel over zaken als steunzolen kopen wat niet nodig was en een brace. Vandaar. Maar het helpt niet dat een kennis in Ierland eenzelfde situatie doormaakte en die is nu helemaal doorgeslagen naar Qanon.


Dat snap ik ook wel van hem want we hebben dus 2 jaar onnodige kosten gemaakt, onnodig veel pijn geleden, zowel psychisch als lichamelijk. Kom je er na 2 jaar achter dat je met 1 behandeling van 45 euro hetzelfde had bereikt. Dan gaat mijn vertrouwen in het erasmus mc toch wel wat naar benenden. Behoorlijk wat zelfs.


Over die vaccinatie graad, ik begrijp best wat jullie bedoelen maar die 95% bescherming heb je dan iig 'binnen'
En dit is nu wat ik bedoel met, het is niet verplicht maar het wordt je min of meer wel opgedrongen. Want oh wee straks halen we dat percentage niet. (heb het nu even over vaccinatie in het algemeen) uiteindelijk is het dus niet meer vrijblijvend maar zachte dwang.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2021 06:32

lammetje schreef:Dat snap ik ook wel van hem want we hebben dus 2 jaar onnodige kosten gemaakt, onnodig veel pijn geleden, zowel psychisch als lichamelijk. Kom je er na 2 jaar achter dat je met 1 behandeling van 45 euro hetzelfde had bereikt. Dan gaat mijn vertrouwen in het erasmus mc toch wel wat naar benenden. Behoorlijk wat zelfs.


Over die vaccinatie graad, ik begrijp best wat jullie bedoelen maar die 95% bescherming heb je dan iig 'binnen'
En dit is nu wat ik bedoel met, het is niet verplicht maar het wordt je min of meer wel opgedrongen. Want oh wee straks halen we dat percentage niet. (heb het nu even over vaccinatie in het algemeen) uiteindelijk is het dus niet meer vrijblijvend maar zachte dwang.


Ik zie geen dwang, ik zou zeggen dat het sterk wordt geadviseerd. Dat is toch ook wel begrijpelijk. Stel je voor dat wat de wetenschappers zeggen klopt: het vaccin werkt en als minstens 70 procent van de mensen is ingeënt verdwijnt het virus waaraan al bijna 2 miljoen mensen zijn overleden en dat loopt dagelijks op... waardoor we afstand moeten houden tot dierbaren, onze kinderen niet naar school kunnen, de economie zware klappen heeft gekregen. We kunnen dan weer terug naar normaal, elkaar weer knuffelen (ok das voor mij misschien belangrijker dan voor jou :-) ) maar je snapt het punt denk ik wel. De belangen zijn behoorlijk groot dus begrijpelijk toch dat ze mensen wel met klem aanraden om het wel te doen en niet zoiets hebben van m: ach het is niet verplicht, maakt niet uit wat je doet, kijk maar lekker. Het maakt namelijk wel uit wat men gaat doen, hoeveel procent de keuze maakt om zich in te laten enten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Veendam » 08 jan 2021 10:59

Mortlach schreef:Nee. Omdat je waarschijnlijk een stuk minder lang besmettelijk bent omdat je lichaam het virus eerder opruimt, maakt het zeker wat uit.


Weet je, ze zeggen dit allemaal zo vaak dat IEMAND besmettelijk is, maar dat is helemaal niet zo dat is de feiten verdraaien.
Een ziekte is besmettelijk of niet besmettelijk, maar een persoon zelf niet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2021 14:18

Veendam schreef:Weet je, ze zeggen dit allemaal zo vaak dat IEMAND besmettelijk is, maar dat is helemaal niet zo dat is de feiten verdraaien.
Een ziekte is besmettelijk of niet besmettelijk, maar een persoon zelf niet.


Natuurlijk wel. Een ziekte verspreidt zich via een persoon. Als mijn lichaam een virus niet kent loop ik er veel langer mee rond dan wanneer mijn lichaam het virus direct herkent en uitschakelt. Helemaal als een virus zich verspreidt via hoesten en zo en je als je lichaam het virus niet kent daar veel meer en langer last van hebt.

Daarnaast kan je bijvoorbeeld ook besmettelijk zijn door gedrag. Als je ziek bent en je gaat naar het werk of naar een feest besmet je veel meer mensen dan wanneer je thuis blijft. De mate van besmettelijkheid is dus zeker niet alleen een statisch iets van het virus zelf maar wordt ook dooamdere factoren bepaald. Dat zijn de feiten en die moet jij niet verdraaien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Veendam » 08 jan 2021 15:39

Marnix schreef:Natuurlijk wel. Een ziekte verspreidt zich via een persoon. Als mijn lichaam een virus niet kent loop ik er veel langer mee rond dan wanneer mijn lichaam het virus direct herkent en uitschakelt. Helemaal als een virus zich verspreidt via hoesten en zo en je als je lichaam het virus niet kent daar veel meer en langer last van hebt.

Daarnaast kan je bijvoorbeeld ook besmettelijk zijn door gedrag. Als je ziek bent en je gaat naar het werk of naar een feest besmet je veel meer mensen dan wanneer je thuis blijft. De mate van besmettelijkheid is dus zeker niet alleen een statisch iets van het virus zelf maar wordt ook dooamdere factoren bepaald. Dat zijn de feiten en die moet jij niet verdraaien.


Nee Marnix, het klopt niet wat je zegt:
Een virus kan besmettelijk zijn.
Een persoon is zelf niet besmettelijk.
Een persoon die besmet is door een virus is zelf ook nog steeds niet besmettelijk.
Wel kan een besmet persoon een virus overbrengen dat besmettelijk is, maar dan is het nog steeds het virus dat besmettelijk is en niet de persoon zelf.
Een besmet persoon zelf is dus op zich net gevaarlijk, hooguit het virus dat de persoon met zich mee aan het dragen is.

Een besmet persoon is dus gewoon een DRAGER, verder niks.
Het virus kan dan overspringen bij wijze van spreken, maar de drager zelf springt dus niet.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 08 jan 2021 15:58

Er werd mij meerdere keren gevraagd wat ik aan het vaccin niet goed getest vind, wat ik aan bijwerkingen 'eng' vind. Ik kon dat niet goed uitleggen via tekst. Maar nu zie ik een filmpje van theo schetters en die verwoord zo ongeveer wel mijn gedachten.
Of is hij ook een waardeloze professor? Iig geen anti vaxxer :o

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2021 16:23

Veendam schreef:Nee Marnix, het klopt niet wat je zegt:
Een virus kan besmettelijk zijn.
Een persoon is zelf niet besmettelijk.
Een persoon die besmet is door een virus is zelf ook nog steeds niet besmettelijk.
Wel kan een besmet persoon een virus overbrengen dat besmettelijk is, maar dan is het nog steeds het virus dat besmettelijk is en niet de persoon zelf.
Een besmet persoon zelf is dus op zich net gevaarlijk, hooguit het virus dat de persoon met zich mee aan het dragen is.

Een besmet persoon is dus gewoon een DRAGER, verder niks.
Het virus kan dan overspringen bij wijze van spreken, maar de drager zelf springt dus niet.


Prima, we bedoelen het zelfde namelijk dat je als persoon het virus kan overdragen op een ander persoon. Dat het virus overspringt en niet de drager lijkt me duidelijk. Wat er bedoeld wordt met "besmettelijk zijn" is dat je het virus bij je hebt en dat over kan dragen aan iemand anders. Dus dat het virus via jou op een ander springt en je zo die ander ermee besmet. Dat kan alleen in de tijd dat het virus actief is in je lichaam. Ben je ingeënt, dan wordt het virus gelijk aangevallen en ben je het veel sneller weer kwijt plus je wordt er niet / minder ziek door waardoor je minder makkelijk en minder lang het virus op anderen kan overdragen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 08 jan 2021 16:28

Veendam schreef:Nee Marnix, het klopt niet wat je zegt:
Een virus kan besmettelijk zijn.
Een persoon is zelf niet besmettelijk.
Een persoon die besmet is door een virus is zelf ook nog steeds niet besmettelijk.
Wel kan een besmet persoon een virus overbrengen dat besmettelijk is, maar dan is het nog steeds het virus dat besmettelijk is en niet de persoon zelf.
Een besmet persoon zelf is dus op zich net gevaarlijk, hooguit het virus dat de persoon met zich mee aan het dragen is.

Een besmet persoon is dus gewoon een DRAGER, verder niks.
Het virus kan dan overspringen bij wijze van spreken, maar de drager zelf springt dus niet.

Als je het zo letterlijk wilt nemen: virussen springen ook niet.
Maar je snapt best wat er bedoeld wordt. Een dergelijke begrippenmist oproepen geeft over het algemeen alleen maar aan dat de echte argumenten op zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2021 16:41

Veendam schreef:Nee Marnix, het klopt niet wat je zegt:
Een virus kan besmettelijk zijn.
Een persoon is zelf niet besmettelijk.
Een persoon die besmet is door een virus is zelf ook nog steeds niet besmettelijk.
Wel kan een besmet persoon een virus overbrengen dat besmettelijk is, maar dan is het nog steeds het virus dat besmettelijk is en niet de persoon zelf.
Een besmet persoon zelf is dus op zich net gevaarlijk, hooguit het virus dat de persoon met zich mee aan het dragen is.

Een besmet persoon is dus gewoon een DRAGER, verder niks.
Het virus kan dan overspringen bij wijze van spreken, maar de drager zelf springt dus niet.


Technisch gezien heb je gelijk, en technisch gelijk is het beste soort gelijk!

En je punt verder? We zeggen nu eenmaal "je bent besmettelijk" omdat dat 3 woordjes zijn en "Je bent momenteel drager van een infectieziekte die je onbedoeld en zonder het te weten kunt overdragen aan een ander" 20 woorden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2021 16:44

lammetje schreef:Er werd mij meerdere keren gevraagd wat ik aan het vaccin niet goed getest vind, wat ik aan bijwerkingen 'eng' vind. Ik kon dat niet goed uitleggen via tekst. Maar nu zie ik een filmpje van theo schetters en die verwoord zo ongeveer wel mijn gedachten.
Of is hij ook een waardeloze professor? Iig geen anti vaxxer :o



Je zou Daniel Tuijnman op Twitter moeten volgen. https://twitter.com/DanielTuijnman

Die schrijft heel verhelderende berichten over lui zoals Theo Schetters. zoals hier
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 09 jan 2021 20:32

Marnix schreef:Nee behalve dat als bijvoorbeeld de helft zich laat inenten en de andere helft niet, de vaccinatiegraad te laag is om het virus te laten verdwijnen en blijft in ieder geval de groep die niet is ingeeent en een kleine groep die dat wel is (want het vaccin werkt voor zo’n 95%) kwetsbaar en zullen er mensen ziek worden en overlijden door dit virus. En als er voldoende andere mensen het wel doen zorgen die dat de vaccinatiegraad toch hoog genoeg maar je kan ook op dat punt zelf verantwoordelijkheid nemen en het ook op die manier dus voor anderen doen. Want als iedereen zegt: “ik doe het niet” hou je het virus en gaan er onnodig veel mensen nog aan dit virus dood. Lijkt me een een mooie reden om het toch te doen.


Tja ik vind dit toch een vorm van emotionele chantage..” je hoeft niet maar je hebt dan wel waarschijnlijk de dood van iemands oma op je geweten” ik ben daar minder gevoelig voor en wacht graag even af hoe jij er over pakweg 5 jaar bijzit Marnix :wink:

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 09 jan 2021 23:17

pindas83 schreef:Tja ik vind dit toch een vorm van emotionele chantage..” je hoeft niet maar je hebt dan wel waarschijnlijk de dood van iemands oma op je geweten” ik ben daar minder gevoelig voor en wacht graag even af hoe jij er over pakweg 5 jaar bijzit Marnix :wink:

Inderdaad, dat soort opmerkingen doen me steigeren.
Net zo iets als wat ik hoorde van zoonlief; een jongen (13) uit zijn klas had moeite met het dragen van een mondmasker en uitte dat. Reactie van de lerares: 'wil je soms dat mijn vader van 92 dood gaat?' ... :cry:
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten