Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Pcrtje » 04 jan 2021 09:48

Chan schreef:De vaccins zijn gemaakt met behulp van doorgekweekte cellen die oorspronkelijk zijn genomen uit het lichaam van geaborteerde ongeboren kinderen. Dat zal bekend zijn.
Hoi Chan, ik heb nu even niet de tijd om uitgebreid te reageren - dat komt later - maar ik vroeg me af of je de eerder door Refoweb gepubliceerde artikelen hierover al had gezien (klik hier en hier).

Mortlach schreef:Echt? Waarom duurt een zwangerschap dan 9 maanden? Wat doet die foetus die tweede helft van de tijd? En mij is altijd geleerd dat hersenen pas 'volgroeid' zijn op je 21ste.
Het klopt wel, hoor. In de eerste maanden vindt de 'aanleg' van organen plaats, daarna volgt er voornamelijk de 'orgaangroei'.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor irmo » 04 jan 2021 17:35

Zelfs de paus vind het oke, las ik vandeweek, dus dan komt vast goed dan.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor henkie » 05 jan 2021 15:13

Wat als er cellen zijn gebruikt van een geaborteerde foetus waarvan het leven van de moeder in gevaar was? :-k

En is het niet erg makkelijk om hier heeeel principieel tegen te zijn als het relatief gezien niet bedreigend voor je is, bijvoorbeeld omdat je jong en gezond bent? Ik vraag me dan af of die standpunten houden als het om iets als Ebola zou gaan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Mortlach » 05 jan 2021 18:13

henkie schreef:Wat als er cellen zijn gebruikt van een geaborteerde foetus waarvan het leven van de moeder in gevaar was? :-k


Ik vraag me af waarom dat zou uitmaken. Zo lang er niet met opzet een vrouw zwanger is gemaakt met als enige doel om die cellen te verkrijgen (abortus met voorbedachte rade?) zie ik niet waarom de reden van de abortus belangrijk is.

Het is verder ook niet zo dat door dit vaccin te gebruiken, je de praktijk in stand houdt. Ik bedoel, als mensen stoppen met vlees eten, gaat de vraag omlaag en zal het aanbod uiteindelijk wel volgen, met als resultaat minder dierenleed. Maar in dit geval is het aanbod voor zover ik het begrepen heb onbeperkt en er hoeven geen nieuwe abortussen te worden uitgevoerd om meer cellen te verkrijgen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2021 20:49

Mortlach schreef:Ik vraag me af waarom dat zou uitmaken. Zo lang er niet met opzet een vrouw zwanger is gemaakt met als enige doel om die cellen te verkrijgen (abortus met voorbedachte rade?) zie ik niet waarom de reden van de abortus belangrijk is.

Het is verder ook niet zo dat door dit vaccin te gebruiken, je de praktijk in stand houdt. Ik bedoel, als mensen stoppen met vlees eten, gaat de vraag omlaag en zal het aanbod uiteindelijk wel volgen, met als resultaat minder dierenleed. Maar in dit geval is het aanbod voor zover ik het begrepen heb onbeperkt en er hoeven geen nieuwe abortussen te worden uitgevoerd om meer cellen te verkrijgen.


Dat laatste klopt. Wat de reden van abortus betreft, dat is niet zo lastig. Best veel christenen zijn tegen abortus, tenzij het bij een levensbedreigende situatie voor de moeder gebeurt. Ethisch gezien heel begrijpelijk want dan moet je kiezen tussen twee kwaden. Of de moeder overleeft het niet, of het kind, of beiden. Ik haalde eerder het voorbeeld aan van of je mag liegen. Nee, liegen is niet goed. Maar mag je liegen dat je onderduikers in huis hebt om hun leven te redden? Ja want liegen is niet goed maar het doel wel en als die onderduikers worden opgepakt is dat veel erger.

En als er een kind is geaborteerd omdat het echt niet anders kon, om erger te voorkomen is dat ethisch gezien niet bezwaarlijk en zou het gebruiken van cellen van dat kind ook minder een probleem zijn, er komt juist nog iets goeds uit voort.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jun 2016 18:10

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Chan » 06 jan 2021 00:18

Ik ben het er mee eens dat er een grote ‘ethische afstand’ bestaat tussen het zich laten vaccineren en de concrete daad van abortus op een 18 weken oud kind (terzijde: alle organen volkomen volgroeid, lengte: 16 cm). In die zin is iemand inderdaad niet persoonlijk medeverantwoordelijk en is vaccineren in directe zin niet ethisch verwerpelijk.

Maar houdt het hier dan op? Er is toch zeker meer dan dit over te zeggen?

Het is toch heel gewoon dat mensen kleding boycotten die door kinderarbeid is gemaakt? Het is toch ook wenselijk dat we geen bont meer kopen of ons afval scheiden? Ook daar is toch sprake van grote ethische ‘afstand’ tussen onze aankoop en de jonge fabrieksarbeider, zeg 'Ravi'? Ontslaat ons dat dan van de plicht over deze ethische keuzes in meer abstracte zin na te denken?

Je kunt niet zeggen dat we door de spijkerbroek niet te kopen, onze Ravi helpen.
Nee, het is ons hier te doen om bewustwording, beïnvloeding, wereldverbetering, mentaliteitsverandering. Er is, na alle logistiek, geen directe relatie tussen broek en Ravi. We streven een ideëler, abstracter – maar niet minder zwaarwegend - doel na. Waarom mag zoiets niet over het vaccin gezegd worden?

En dan is er de kwestie van het persoonlijke geweten. De gewetens van de ongelovige mens lijkt op het gebied van klimaat, ecologie en sociale rechtvaardigheid, lijken beter gevormd te zijn dan die van de christenen mbt abortus.

Dit soort dingen zegt nota bene hun geweten: "het Oxford/Astra Zeneca-vaccin is gemaakt met het adenovirus uit wilde chimpansees. Maar dat zijn beschermde dieren, die mogen niet worden gedood of zelfs maar gevangen. De onderzoekers hebben de virussen daarom uit chimpansee-poep gehaald en het daarna in het laboratorium gekweekt." (ND). Ziek.

Welnu, dit zegt mijn geweten: niet nemen.

Natuurlijk heb ik de - overigens evenzeer indirecte, op afstand staande, maatschappelijke - verantwoordelijkheid om een steentje bij te dragen aan het benodigde % groepsimmuniteit.

Maar ik heb ook een andere verantwoordelijkheid: een statement maken.

Ik houd vaccinatie aan niemand voor als een onethische handeling, maar mijn geweten geeft mij in bekendmaking te voldoen.


Welnu, hierbij:

Er was ooit een 18 weken oud, compleet, volmaakt gevormd ongeboren kind van 16 cm, in mijn overtuiging een menselijke persoon, wonderbaar geschapen naar het beeld van god - ze zou nu een volwassen vrouw zijn geweest - die niet meer leeft, en aan wiens nier of netvlies we de cellen danken die ons zoveel jaar later het vaccin opleverde.

Reden voor mij om me niet te laten vaccineren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2021 10:26

Chan schreef:Ik ben het er mee eens dat er een grote ‘ethische afstand’ bestaat tussen het zich laten vaccineren en de concrete daad van abortus op een 18 weken oud kind (terzijde: alle organen volkomen volgroeid, lengte: 16 cm). In die zin is iemand inderdaad niet persoonlijk medeverantwoordelijk en is vaccineren in directe zin niet ethisch verwerpelijk.

Maar houdt het hier dan op? Er is toch zeker meer dan dit over te zeggen?

Het is toch heel gewoon dat mensen kleding boycotten die door kinderarbeid is gemaakt? Het is toch ook wenselijk dat we geen bont meer kopen of ons afval scheiden? Ook daar is toch sprake van grote ethische ‘afstand’ tussen onze aankoop en de jonge fabrieksarbeider, zeg 'Ravi'? Ontslaat ons dat dan van de plicht over deze ethische keuzes in meer abstracte zin na te denken?

Je kunt niet zeggen dat we door de spijkerbroek niet te kopen, onze Ravi helpen.
Nee, het is ons hier te doen om bewustwording, beïnvloeding, wereldverbetering, mentaliteitsverandering. Er is, na alle logistiek, geen directe relatie tussen broek en Ravi. We streven een ideëler, abstracter – maar niet minder zwaarwegend - doel na. Waarom mag zoiets niet over het vaccin gezegd worden?

En dan is er de kwestie van het persoonlijke geweten. De gewetens van de ongelovige mens lijkt op het gebied van klimaat, ecologie en sociale rechtvaardigheid, lijken beter gevormd te zijn dan die van de christenen mbt abortus.

Dit soort dingen zegt nota bene hun geweten: "het Oxford/Astra Zeneca-vaccin is gemaakt met het adenovirus uit wilde chimpansees. Maar dat zijn beschermde dieren, die mogen niet worden gedood of zelfs maar gevangen. De onderzoekers hebben de virussen daarom uit chimpansee-poep gehaald en het daarna in het laboratorium gekweekt." (ND). Ziek.

Welnu, dit zegt mijn geweten: niet nemen.

Natuurlijk heb ik de - overigens evenzeer indirecte, op afstand staande, maatschappelijke - verantwoordelijkheid om een steentje bij te dragen aan het benodigde % groepsimmuniteit.

Maar ik heb ook een andere verantwoordelijkheid: een statement maken.

Ik houd vaccinatie aan niemand voor als een onethische handeling, maar mijn geweten geeft mij in bekendmaking te voldoen.


Welnu, hierbij:

Er was ooit een 18 weken oud, compleet, volmaakt gevormd ongeboren kind van 16 cm, in mijn overtuiging een menselijke persoon, wonderbaar geschapen naar het beeld van god - ze zou nu een volwassen vrouw zijn geweest - die niet meer leeft, en aan wiens nier of netvlies we de cellen danken die ons zoveel jaar later het vaccin opleverde.

Reden voor mij om me niet te laten vaccineren.


Ik heb al uitgelegd dat je bij een ethische discussie goed en kwaad soms moet afwegen. Kleren kan je prima boycotten want er zijn voldoende alternatieven en het boycot kost geen mensenlevens. Jouw keuze om niet te vaccineren wel (als anderen dezelfde keuze maken). Met die keuze breng je het leven van de baby niet terug, je ontneemt er mogelijk wel anderen het leven mee. Lijkt me ethisch totaal geen juiste beslissing, ik snap niet hoe je geweten dat wel goed kan vinden.

Maar goed het wordt een cirkeltje zo. Ik heb in ieder geval uitgelegd waarom in (christen en tegen abortus) net als de meeste andere christenen, wel voor dit vaccin zijn en tzt zonder gewetensnood me laat inenten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Cellijnen geaborteerde kinderen gebruikt voor corona vaccin

Berichtdoor Chaya » 06 jan 2021 14:07

Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten