elbert schreef:Zeker. Het wordt alleen wel interessant als blijkt dat Hunter zijn vader met diens medeweten gebruikt heeft om sommige groepen/bedrijven/landen toegang tot Biden senior te geven. Dat is pay for play en is een vorm van corruptie als het tijdens diens ambtstermijnen is gebeurd. Bovendien heeft Biden gezegd dat hij niets wist van wat zijn zoon deed op zakelijk gebied en dat is hoogstwaarschijnlijk een leugen.
Ho ho ho. Nu begin je allemaal dingen als feiten weg te zetten die dat nog lang niet zijn. Ik weet dat dat bij Trump zo werkte, maar laten we het een en ander even rustig afwachten voordat we dit soort "fake news" allemaal voor zoete koek beginnen te slikken.
Je argument is: Trump is ongevoelig voor mensenrechtenschendingen dus is hij niet veel beter. Dat punt klopt deels (Trump heeft wel
een wet ondertekend die Chinese officials en bedrijven aan sancties onderwerpt hierover), maar er is meer te zeggen. Het gaat mij nl. meer om de vraag of je China vanuit een strategisch oogpunt als een tegenstander ziet of niet. Trump ziet in China een strategisch gevaar voor de VS en daarin heeft hij mijns inziens gelijk.
Kijk, daar geloof ik dus absoluut niks van. Hij zégt dat hij ze als strategisch gevaar ziet, maar we weten allemaal hoeveel wat Trump zegt waard is. Als ze echt zo strategisch gevaarlijk zouden zijn, waarom kreeg Ivanka Trump dan allerlei waardevolle handelsmerken toegewezen? Waarom een handelsoorlog beginnen die China alleen maar naar de hand speelt. Ik vind het vele malen geloofwaardiger dat Trump China probeert te straffen voor een of andere vermeende belediging, dat ze een privédeal van hem daar wilde blokkeren of zo. Dat is veel meer Trumps aard.
Biden ziet in China hooguit een economische concurrent, maar verder geen gevaar, wat vreemd is als je de combinatie van militaire en economische kracht van dat land beziet plus het dictatoriale karakter van het land plus de mensenrechtenschendingen plus de neiging om in de regio (waar nogal wat bondgenoten van de VS zijn) en daarbuiten de dominante macht te worden. Die combinatie maakt dat China mijns inziens (en van veel strategen) een veel krachtiger opponent is dan Rusland, wat bijvoorbeeld economisch gezien zeker geen grootmacht is.
Het zal zeker interessant zijn om te zien wat Biden gaat doen, vooral rond de expansie van China in Afrika. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vermoed echter wel dat het niet via een handelsoorlog zal verlopen, ook al zijn handelsoorlogen gemakkelijk te winnen volgens ene DJT.