juk Jezus?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Anoniem050

juk Jezus?

Berichtdoor Anoniem050 » 03 dec 2020 07:45

Jezus zegt dat zijn juk zacht is. Er zijn echter mensen die zichzelf van het leven beroven, ook gelovigen. Voor hun was zijn juk dus niet zacht.
Hebben mensen op dit forum hier gedachten over?
Om de 'schuld' bij deze mensen te leggen omdat ze niet doorhadden dat Zijn juk zacht was lijkt me vrij absurd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: juk Jezus?

Berichtdoor naamloos » 03 dec 2020 08:13

Anoniem050 schreef:Jezus zegt dat zijn juk zacht is. Er zijn echter mensen die zichzelf van het leven beroven, ook gelovigen. Voor hun was zijn juk dus niet zacht.
Hebben mensen op dit forum hier gedachten over?
Om de 'schuld' bij deze mensen te leggen omdat ze niet doorhadden dat Zijn juk zacht was lijkt me vrij absurd.
Dan neem je aan dat 'het juk' waarom mensen zich van het leven beroven ZIJN juk was, en daar geloof ik dus niks van.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2020 09:47

Anoniem050 schreef:Jezus zegt dat zijn juk zacht is. Er zijn echter mensen die zichzelf van het leven beroven, ook gelovigen. Voor hun was zijn juk dus niet zacht.
Hebben mensen op dit forum hier gedachten over?
Om de 'schuld' bij deze mensen te leggen omdat ze niet doorhadden dat Zijn juk zacht was lijkt me vrij absurd.


Wat naamloos al zegt, mensen plegen niet vanwege dat juk zelfmoord maar vanwege andere dingen in hun leven. Wat me opvalt is dat je een schuldvraag stelt. Als er iemand zelfmoord pleegt, wiens schuld is het dan? Die van God of van die persoon zelf. Dat zijn blijkbaar de keuzes die je ziet maar volgens mij zijn beide antwoorden niet juist.

Het kan wel zijn dat zo iemand niet volledig van bepaalde dingen doordrongen is... maar dat is heel wat anders. Voorbeeld. Iemand wordt zijn leven lang gepest daar anderen en houdt daar enorme trauma's aan over, een minderwaardigheidscomplex. Er gebeuren daarna nare dingen en die persoon ziet zijn uitweg meer en maakt een einde aan zijn leven. Dan kan je zeggen: Maar die persoon was wel waardevol in Gods ogen en die zag dat niet volledig is. Dat klopt. Maar daarmee ligt de schuld nog niet bij die persoon. Door die omstandigheden kon die persoon dat niet zien. Maar de schuld ligt ook niet bij God want gepest worden, een minderwaardigheidscomplex hebben, horen niet bij het "juk van Jezus". Het is niet dat het gevolg van Hem gaan volgen dus is dat je dat te dragen krijgt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Teus » 03 dec 2020 12:23

Anoniem050 schreef:Jezus zegt dat zijn juk zacht is. Er zijn echter mensen die zichzelf van het leven beroven, ook gelovigen. Voor hun was zijn juk dus niet zacht.
Hebben mensen op dit forum hier gedachten over?
Om de 'schuld' bij deze mensen te leggen omdat ze niet doorhadden dat Zijn juk zacht was lijkt me vrij absurd.


Jezus’ juk is zacht in relatie tot Hem.
Zelfmoord is in relatie tot de boze, je geeft hem het laatste woord.
Jezus zegt in Matth. 24:13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.

Marnix schreef: Maar daarmee ligt de schuld nog niet bij die persoon. Door die omstandigheden kon die persoon dat niet zien. Maar de schuld ligt ook niet bij God want gepest worden, een minderwaardigheidscomplex hebben, horen niet bij het "juk van Jezus".


Altijd zijn wij zelf verantwoordelijk voor onze zonden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: juk Jezus?

Berichtdoor irmo » 03 dec 2020 20:04

Als je te dom bent om te begrijpen waar je het over hebt Teus, dan kan je beter je mond dicht houden.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Veendam » 03 dec 2020 20:14

Anoniem050 schreef:Jezus zegt dat zijn juk zacht is. Er zijn echter mensen die zichzelf van het leven beroven, ook gelovigen. Voor hun was zijn juk dus niet zacht.
Hebben mensen op dit forum hier gedachten over?
Om de 'schuld' bij deze mensen te leggen omdat ze niet doorhadden dat Zijn juk zacht was lijkt me vrij absurd.


Om goed te kunnen begrijpen wat er soms in de Bijbel staat moet je kijken wat er TOEN bedoeld werd met die uitspraak.
Dat juk is een verwijzing naar twee ossen die samen naast elkaar lopen en er zit hout over die twee ossen dat ze bij elkaar aan het houden is.
De ene kan dus niet zomaar de andere kant op.

Jezus zegt daar dus eigenlijk: Als je samen met Mij dezelfde kant op gaat dan krijg je van Mij geen last die zwaar op je drukt, het tegenovergestelde als het verplicht volgen van allemaal uiterlijke regeltjes, je kruiden secuur af knippen en ook daar exact afgemeten tienden geven en dergelijke.

De wereld om ons heen die is niet zacht en drukt soms zwaar op mensen, maar dat wil dus niet zeggen dat het God is die een zware last op mensen wil leggen. Omdat je dus de Bijbeltekst geheel verkeerd aan het interpreteren bent kom je tot de verkeerde conclusie.
Moet je dan zeggen dat er sprake is van SCHULD bij mensen die zichzelf van het leven beroven ?
Ik dacht toch niet dat jij aangesteld bent als rechter over hen of wel ?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Veendam » 03 dec 2020 20:16

Teus schreef:Jezus’ juk is zacht in relatie tot Hem.
Zelfmoord is in relatie tot de boze, je geeft hem het laatste woord.
Jezus zegt in Matth. 24:13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.



Altijd zijn wij zelf verantwoordelijk voor onze zonden.


Volharden tot het einde ? Dat einde van Matth. 24 vers 13 is al geweest hoor.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Teus » 03 dec 2020 21:21

Veendam schreef:Volharden tot het einde ? Dat einde van Matth. 24 vers 13 is al geweest hoor.

O, dus iemand die zelfmoordneigingen heeft moet zich maar aan satan overlaten.

Dus jou leven in relatie met God verloopt altijd gladjes?
Je hebt nooit het gevoel dat je God te kort doet?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Teus » 03 dec 2020 21:36

irmo schreef:Als je te dom bent om te begrijpen waar je het over hebt Teus, dan kan je beter je mond dicht houden.

Ik vind dit geen bepaald vriendelijke reactie Irmo.
Jammer joh, dat je door je arrogantie mij niet uitlegt wat ik volgens jou slimheid dom doe.
Als ik iemand ergens op wijs probeer ik ook uitleg te geven. Jammet dat jij dat niet doet.
Ik heb de indruk dat je het zelf niet weet en er vermaak in hebt een ander heel onvriendelijk te behandelen.
Het lijkt erop dat je geen fijn leven hebt.
Ik jeb medelijden met je.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2020 21:38

Teus schreef:Jezus’ juk is zacht in relatie tot Hem.
Zelfmoord is in relatie tot de boze, je geeft hem het laatste woord.
Jezus zegt in Matth. 24:13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.


Gevaarlijke woorden, tenminste, wel als je dat uitlegt als "wie volhoudt en dus geen zelfmoord pleegt zal zalig worden"

Altijd zijn wij zelf verantwoordelijk voor onze zonden.


Ja maar niet voor alle externe omstandigheden waar zo'n keuze uiteindelijk uit voortvloeit. Als jij je leven lang wordt gepest, daardoor een minderwaardheidscomplex hebt etcetera ben je voor die zaken niet verantwoordelijk. Daar zijn anderen verantwoordelijk voor. En die dragen dan wel substantieel bij aan die keuze die iemand dan uiteindelijk maakt. Een beetje alsof je iemand de hele tijd lastig valt, treitert, slaat... en als die na heel veel keren eindelijk een keer een klap teruggeeft zeggen: Ja, jouw schuld, je mag niet slaan he.... Liet je uiteindelijk toch je boosheid winnen he. Het ligt allemaal iets complexer. Zelfmoord is niet goed en het gevolg van de zonde maar er wordt in bepaalde kringen wel eens beweerd dat er geen vergeving voor is en dat is harteloos en onjuist om te beweren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2020 21:42

Teus schreef:Ik vind dit geen bepaald vriendelijke reactie Irmo.
Jammer joh, dat je door je arrogantie mij niet uitlegt wat ik volgens jou slimheid dom doe.
Als ik iemand ergens op wijs probeer ik ook uitleg te geven. Jammet dat jij dat niet doet.
Ik heb de indruk dat je het zelf niet weet en er vermaak in hebt een ander heel onvriendelijk te behandelen.
Het lijkt erop dat je geen fijn leven hebt.
Ik jeb medelijden met je.


Kan maar je was zelf ook wel wat bot door te stellen dat je zalig wordt als je zelfmoordneigingen hebt door te volharden tot het einde. En zegt daarmee ook iets over mensen die wel een geliefde daardoor verloren hebben. En je zegt dat je uitleg probeert te geven maar Mattheus 24:13 gaat over heel andere dingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: juk Jezus?

Berichtdoor benefietdiner » 03 dec 2020 21:45

Veendam schreef:Om goed te kunnen begrijpen wat er soms in de Bijbel staat moet je kijken wat er TOEN bedoeld werd met die uitspraak.
Dat juk is een verwijzing naar twee ossen die samen naast elkaar lopen en er zit hout over die twee ossen dat ze bij elkaar aan het houden is.
De ene kan dus niet zomaar de andere kant op.

Jezus zegt daar dus eigenlijk: Als je samen met Mij dezelfde kant op gaat dan krijg je van Mij geen last die zwaar op je drukt, het tegenovergestelde als het verplicht volgen van allemaal uiterlijke regeltjes, je kruiden secuur af knippen en ook daar exact afgemeten tienden geven en dergelijke.

Ik denk toch dat je interpretatie over het 'juk' een verkeerde is.
jij heb het over dit 'juk' als een span ossen:
Afbeelding
Maar waar blijk dat uit? (m.b.t. de topicstarter)

Het gaat over dit juk:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Teus » 03 dec 2020 23:19

Marnix schreef:Ja maar niet voor alle externe omstandigheden waar zo'n keuze uiteindelijk uit voortvloeit. Als jij je leven lang wordt gepest, daardoor een minderwaardheidscomplex hebt etcetera ben je voor die zaken niet verantwoordelijk. Daar zijn anderen verantwoordelijk voor. En die dragen dan wel substantieel bij aan die keuze die iemand dan uiteindelijk maakt. Een beetje alsof je iemand de hele tijd lastig valt, treitert, slaat... en als die na heel veel keren eindelijk een keer een klap teruggeeft zeggen: Ja, jouw schuld, je mag niet slaan he.... Liet je uiteindelijk toch je boosheid winnen he. Het ligt allemaal iets complexer. Zelfmoord is niet goed en het gevolg van de zonde maar er wordt in bepaalde kringen wel eens beweerd dat er geen vergeving voor is en dat is harteloos en onjuist om te beweren.


Nee zo ligt het inderdaad niet Marnix. De persoon in kwestie is niet direct naar God gegaan in het begin van het pesten van jou voorbeeld. Dat is onze eerste verantwoordelijkheid, al onze zorgen bij God brengen als we het zelf niet aan kunnen. Dat is kennelijk in dit voorbeeld niet gedaan. Jezus zegt: “Blijf in Mij, dan blijf ik in u” Je kunt een ander niet de schuld geven, overigens hebben we niet te strijden tegen vlees en bloed maar de overheden in de hemelse gewesten. We hebben altijd te dealen met satan. Zowel in de problemen zelf als zelfmoord op zich.
Volharden betekent niet “tanden op elkaar en doorgaan”. Nee, volharden is in het vertrouwen op God, ziende op Hem, de weg gaan in deze wereld vol van misleiding, verleiding, haat en hebzucht. Uitziende Jezus te ontmoeten. Dit kan alleen in het geloof in Jezus Christus, ontvangen van Hemzelf. Volgens Veendam niet meer van deze tijd.
O, wat ben ik blij dat ik juist in deze huidige tijd mag volharden met hulp van Hemzelf in mijn Heiland en verlosser.
“Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave; niet uit de werken, opdat niemand roeme.”Efeziërs 2: 8,9 (sv).
Dus niet het geloof wat van ons komt, van beneden naar boven.
Uit het geloof, het volledige vertrouwen op God en Jezus Christus, dat niet uit ons is, jezelf van het leven beroven? Satan het laatste woord geven? Geloof je dat Marnix?
Het spijt me, wanneer je jezelf van het leven beroofd kan er toch geen oprecht vertrouwen op God en Jezus zijn? Vertrouwen op God is je leven in Zijn handen leggen toch? Hoe kan het dan dat je er zelf een eind aan maakt?
Marnix schreef:Kan maar je was zelf ook wel wat bot door te stellen dat je zalig wordt als je zelfmoordneigingen hebt door te volharden tot het einde. En zegt daarmee ook iets over mensen die wel een geliefde daardoor verloren hebben. En je zegt dat je uitleg probeert te geven maar Mattheus 24:13 gaat over heel andere dingen.

Weet je Marnix, het kan mensen pijn doen hoewel het niet de bedoeling is. Maar vuile doekjes erom winden vind ik veel verdrietiger.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Veendam » 03 dec 2020 23:25

Teus schreef:O, dus iemand die zelfmoordneigingen heeft moet zich maar aan satan overlaten.

Dus jou leven in relatie met God verloopt altijd gladjes?
Je hebt nooit het gevoel dat je God te kort doet?



Nergens heb ik gezegt dat iemand die zelfmoordneigingen heeft zich maar aan satan moet overlaten.
Die conclusie van je komt uit een berperkt begrip van wat ik schreef.

Of mijn relatie met God dus altijd gladjes verloopt is helemaal niet aan de orde omdat het daar totaal niet over gaat.
En of ik het gevoel het dat ik God te kort doe dat is ook niet aan de orde, maar nee dat heb ik ook totaal niet, want God zegt eigenlijk van houdt van Mij en leer kennen wie je bent IN Christus, en dat is perfect en heilig en rein.
God verlangt niet van de mens dat ze zich aan 100.000 regels houden maar God wil dat we leven in vrijheid MET Hem en IN Hem.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: juk Jezus?

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2020 00:07

Teus schreef:Nee zo ligt het inderdaad niet Marnix. De persoon in kwestie is niet direct naar God gegaan in het begin van het pesten van jou voorbeeld. Dat is onze eerste verantwoordelijkheid, al onze zorgen bij God brengen als we het zelf niet aan kunnen. Dat is kennelijk in dit voorbeeld niet gedaan. Jezus zegt: “Blijf in Mij, dan blijf ik in u” Je kunt een ander niet de schuld geven, overigens hebben we niet te strijden tegen vlees en bloed maar de overheden in de hemelse gewesten. We hebben altijd te dealen met satan. Zowel in de problemen zelf als zelfmoord op zich.
Volharden betekent niet “tanden op elkaar en doorgaan”. Nee, volharden is in het vertrouwen op God, ziende op Hem, de weg gaan in deze wereld vol van misleiding, verleiding, haat en hebzucht. Uitziende Jezus te ontmoeten. Dit kan alleen in het geloof in Jezus Christus, ontvangen van Hemzelf. Volgens Veendam niet meer van deze tijd.
O, wat ben ik blij dat ik juist in deze huidige tijd mag volharden met hulp van Hemzelf in mijn Heiland en verlosser.
“Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave; niet uit de werken, opdat niemand roeme.”Efeziërs 2: 8,9 (sv).
Dus niet het geloof wat van ons komt, van beneden naar boven.
Uit het geloof, het volledige vertrouwen op God en Jezus Christus, dat niet uit ons is, jezelf van het leven beroven? Satan het laatste woord geven? Geloof je dat Marnix?
Het spijt me, wanneer je jezelf van het leven beroofd kan er toch geen oprecht vertrouwen op God en Jezus zijn? Vertrouwen op God is je leven in Zijn handen leggen toch? Hoe kan het dan dat je er zelf een eind aan maakt?

Weet je Marnix, het kan mensen pijn doen hoewel het niet de bedoeling is. Maar vuile doekjes erom winden vind ik veel verdrietiger.

Mattheus 24:13 is een deel over de eindtijdprofetie en is een prachtig vergelijk met iemand die suïcidaal is.


Jij schreef eerder naar Irmo dat je medelijden met hem hebt. Ik voel dat zelfde nu voor jou.

Je kan mooie vrome verhalen vertellen over hoe het er idealiter aan toe zou moeten gaan in het leven van een christen. Het probleem is dat het in het leven van mensen die er op een gegeven moment een einde aan hebben gemaakt meestal niet zo ideaal aan toe ging. Dat ze soms worden verscheurd tussen hun geloof en hun trauma’s. Tussen hun depressies, psychische problemen en hun liefde voor God. Hoe soms het geloof, het uitzien naar een wereld zonder pijn iets is waar ze zo nast kunnen verlangen. Als je een broeder of zuster verliest op zo’n manier, terwijl je dat weet, wordt je wel voorzichtiger met dit soort beweringen, als je iets van die strijd hebt gezien roep je niet meer: dan vertrouw je dus niet op God. Of erger: dan word je niet zalig. Dan heb je weinig begrepen van God van zondaars. die zich om zwakken bekommert, die geen heilige boontjes redt maar gevallen mensen, die vallen en opgericht worden en weer vallen. Ik ben een beetje allergisch voor modelchristenen met mooie verhaaltjes en bijbehorende oordelen over christenen die niet san dat modelbeeld voldoen. Gelukkig laat God zich op een totaal andere manier zien... maar wat ligt het gevaar van moralisme toch altijd op de loer, iedere keer weer....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten