Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 02 dec 2020 14:30

ben db bd schreef:Weet u, als complottheorie gelovige geloof ik in de benadering van de tweede (en 3e) zin al enige jaren niet meer...
Eerst even inzake de toekomst waar complottheorieën aan verbonden zijn. Als christenen weten wij dat de Heere God hele goede bedoelingen heeft voor de toekomst. Ook geloven wij in satan, die hele slechte bedoelingen heeft, toch?
Onder voorlopige toelating van de grote Schepper gaat volgens onze Bijbel de aartsleugenaar, tijdens ons meer en meer murw worden onder toenemende druk, nog heel veel kwaad uitvreten (als ik dit woord mag gebruiken, anders -halen). Daar kunnen we m.i. niet wakker genoeg mee omgaan, teneinde daar dammen tegen op te werpen, wat we m.i. decadent versloffen.

Nu m.i. het antwoord op de grote corona crisis waarin we ons nu bevinden, waar ik persoonlijk, voor wat betreft onze daaraan verbonden terugval van foute overconsumptie, helemaal niet zo verdrietig van word. (ik woon dan ook kluizenarig 'buiten".)
ik heb de tijd nog meegemaakt dat staatsleningen best zinnig waren. Daar zijn we al verscheidene jaren met elkaar desastreus overheen gegroeid. Zo desastreus, dat we dat internationaal (mondiaal) zelfs met negatieve rente, nooit meer te boven zullen kunnen komen. De getallen gaan inmiddels ons inzichtelijk begrip ver te boven. (biljoenen)
De zuidelijke landen snappen dat al een poosje en laten zich heerlijk meevoeren met de gratis geld creatie van de ECB e.d.
Als orthodoxe christenen willen we niet 'meer zonden doen om meer genade te kunnen ontvangen', toch?
Met het fenomeen van gratis geld van de mammon, kan mij dat reeds meerdere jaren totaal niet meer schelen.

Natuurlijk zijn alle optimisten en pessimisten het met elkaar eens dat deze situatie een keer moet klappen; voor de laatsten al spoedig en voor de eersten uiteraard na ons.
Nou, dan gaan we samen, zuid en noord, failliet. (de ESM is dan ook niks meer) Erg? Ja. Te ontvluchten? Al jaren niet meer!
Nu is het vele decennia terug dat ik m'n middenstandsdiploma haalde, maar in die tijd gold dat je bij faillissement 'tot op je nakie' werd 'uitgekleed' en dat daarna alle restschuld, veel of weinig, vergeven werd. Net als de schuldsanering nu na 3 jaar?

U begrijpt waar ik heen wil, de hele euro komt dan te vervallen en wie de meeste schulden had komt er het beste van af.
Voor ons complotdenkers, valt dat mogelijk samen met de komst van de wereldheerser, de antichrist. (logisch?)
Zou Mark daar ook zo onderhand niet z'n corona beleid op af moeten gaan stemmen, vinden wij?


Wat zou hij dan precies moeten doen? Noem eens een paar goede wijzigingen die Mark volgens jou door moet voeren op dat gebied en leg erbij uit waarom dat goed zou zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2020 15:22

ben db bd schreef:Hij glibberde er voor mij lekker tussendoor, met de rest van de 'spoedwet' mee: gisteren vijfennegentig euro boete als u niet uw mondkapje draagt waar de overheid dat wenst. De grondwettelijke vrijheid zo juridisch lekker omzeild, was het niet?


Sorry, welke grondwettelijke vrijheid is er nou precies omzeild? Maak dit eens hard. Het is niet dat er op bepaalde plaatsen bepaalde kledingstukken verplicht zijn, want dat is al sinds mensheugenis zo. Of denk je dat je geen boete krijgt als je in je blootje naar het winkelcentrum gaat?

Weet u, eigenlijk ben ik als christen voor alle ongelovigen een complotgelovige, heb ik ontdekt. Delen we dat hier met elkaar?
ik ben Bijbelgetrouw voor Openbaring: een beeld dat zal kunnen spreken (de techniek is er al), een wereldheerser, (de roep neemt toe), wie niet buigt wordt uitgesloten van economische deelname, (grip op financiële digitalisering) een wereld die door vuur zal vergaan, een nieuwe aarde waar gerechtigheid zal wonen (zie ook 2Petrus3), geen dood meer, enz.


Tja, dat roepen christenen nu al 2 millennia. Het zal er een deze dagen echt wel van komen hoor. Als het christendom in het jaar 3000 nog bestaat zullen ze het nog steeds roepen, vermoed ik.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ben db bd » 02 dec 2020 16:36

Wat zou hij dan precies moeten doen? Noem eens een paar goede wijzigingen die Mark volgens jou door moet voeren op dat gebied en leg erbij uit waarom dat goed zou zijn.

is mijn verhaal echt zo onduidelijk? ik kan mij niet voorstellen, wetende dat ik de simpelste ben hier op het forum.
Maar oké, in het kort: de euro is eindig en moet ooit sneuvelen. Net als in de genade zullen de schuldverschillen gigantisch zijn, ook landelijk :)
Mark kan dus de nationale schuld gerust net zo hoog laten oplopen als in de zuidelijke landen, de euro is toch ooit niks meer.
Zo kan hij aan onze economie een boost geven waar iedereen heerlijk rijk van wordt.
(geen gezeik, iedereen rijk, beloofden Koot en Bie reeds) :D


naschrift: wij hebben relatief een kleine nationale schuld, maar met malkander een hele hoge hypotheekschuld.
In Italië is dat net andersom, lees ik. Dat is niet zo slim voor ons, want een particuliere schuld zal niet weggegeven worden.
Dat kost dan gewoon je huis. Particulier bezit wordt straks toch al niet meer gestimuleerd met de toenemende 'democratie'.
Een land wordt niet afgepakt... Hoewel Griekenland schulden aan China wel met havens afkocht, wat ik erg dom vind.
In Afrika zal ook wel zoiets voorkomen met bodemschatten...
Heel de EU straks van de ECB? Ja, en zo in handen van de <1% welke al 80% bezitten, heel complotterig, wellicht mogelijk?
Oude tijden welke terugkeren, met 'adellijken' (elites) welke jouw grond (huis) bezitten? Stil staan doet de tijd niet, toch?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2020 18:12

ben db bd schreef:is mijn verhaal echt zo onduidelijk? ik kan mij niet voorstellen, wetende dat ik de simpelste ben hier op het forum.
Maar oké, in het kort: de euro is eindig en moet ooit sneuvelen. Net als in de genade zullen de schuldverschillen gigantisch zijn, ook landelijk :)
Mark kan dus de nationale schuld gerust net zo hoog laten oplopen als in de zuidelijke landen, de euro is toch ooit niks meer.


Handig van die voorspellingen die zichzelf laten uitkomen.
"Ooit gaat de economie kapot, dus doe maar lekker ontverantwoord!" en dan na en dankzij een paar jaar onverantwoord gedrag gaat de economie inderdaad kapot en dan roep je: Zie je wel!

Wat het verder met Corona van doen heeft? Geen idee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ben db bd » 02 dec 2020 20:16

Mortlach schreef: ben db bd schreef:
Hij glibberde er voor mij lekker tussendoor, met de rest van de 'spoedwet' mee: gisteren vijfennegentig euro boete als u niet uw mondkapje draagt waar de overheid dat wenst. De grondwettelijke vrijheid zo juridisch lekker omzeild, was het niet?

vraag is dan: Sorry, welke grondwettelijke vrijheid is er nou precies omzeild? Maak dit eens hard. Het is niet dat er op bepaalde plaatsen bepaalde kledingstukken verplicht zijn, want dat is al sinds mensheugenis zo. Of denk je dat je geen boete krijgt als je in je blootje naar het winkelcentrum gaat?


beregoed van mij eigenlijk, dat ik nog gauw de vraag stelde: 'was het niet?' :D Want ik weet totaal niet meer waar ik dat zo op pikte, binnen het rechtse gedachtengoed.
Morgen kan ik het nog wel eens aan mijn wetskundige zwager vragen, want dan belt hij weer.
Wat u stelt vind ik uitermate zinnig, maar vooralsnog moet ik het antwoord schuldig blijven, met voorlopige excuses. :(

Voorts schreef ik: 'Weet u, eigenlijk ben ik als christen voor alle ongelovigen een complotgelovige, heb ik ontdekt. Delen we dat hier met elkaar? ik ben Bijbelgetrouw voor Openbaring: een beeld dat zal kunnen spreken (de techniek is er al), een wereldheerser, (de roep neemt toe), wie niet buigt wordt uitgesloten van economische deelname, (grip op financiële digitalisering) een wereld die door vuur zal vergaan, een nieuwe aarde waar gerechtigheid zal wonen (zie ook 2Petrus3), geen dood meer, enz.

Mortlach schreef toen: Tja, dat roepen christenen nu al 2 millennia. Het zal er een deze dagen echt wel van komen hoor. Als het christendom in het jaar 3000 nog bestaat zullen ze het nog steeds roepen, vermoed ik.

Nou, dat deel ik helemaal met u hoor; dat het er één dezer dagen wel van zal komen en anderzijds, als het nog een Goddelijk daagje duurt, (1000 jaar) dat we dan wel hoopvol zullen blijven. Doet u ook mee?, want het zal allemaal best kunnen.
Dat eerder genoemde 2Petrus3 waarschuwt echter ook wel dat we moeten weten "dat er in het laatste der dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten zullen wandelen en zeggen: waar is de belofte van Zijn komst? Want vanaf de dag dat de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals vanaf het begin van de schepping. Want willens en wetens is het hun onbekend dat door het Woord van God ....... enz." ja, lees dat nou zelf eens serieus verder, dat is goed voor ons allemaal.

Waar ik die 1000 jaar nog voor de boeg ook zo blij mee zou zijn, dat is hoe ontzaglijk veel mensen er dan met de moderne technieken en Gods Geest nog toegevoegd zouden kunnen worden, tot hen die zalig worden in eeuwigheid :D
En op de nieuwe aarde kunnen wel 100 000 000 000 mensen paradijselijk wonen, weten we nog?, lees en reken maar.
En wat maakt dat 'daagje' Gods nou helemaal uit op de nimmer eindigende eeuwigheid?

marnix schreef:Wat zou hij dan precies moeten doen? Noem eens een paar goede wijzigingen die Mark volgens jou door moet voeren op dat gebied en leg erbij uit waarom dat goed zou zijn.

Mortlach schreef: Wat het verder met Corona van doen heeft? Geen idee.

antwoord: zodoende. vr. gr., ben

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2020 20:36

ben db bd schreef:beregoed van mij eigenlijk, dat ik nog gauw de vraag stelde: 'was het niet?' :D Want ik weet totaal niet meer waar ik dat zo op pikte, binnen het rechtse gedachtengoed.
Morgen kan ik het nog wel eens aan mijn wetskundige zwager vragen, want dan belt hij weer.
Wat u stelt vind ik uitermate zinnig, maar vooralsnog moet ik het antwoord schuldig blijven, met voorlopige excuses. :(


Ik wacht het rustig af. :D
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ben db bd » 03 dec 2020 21:01

Mortlach schreef; Ik wacht het rustig af.

ja doe dat nog maar een poosje, want ik wist vanmiddag van geen kant meer wat ik nou moest vragen. Eigenlijk had ik er na het opleggen - hij moest abrupt met zijn vrouw mee - pas erg in dat ik überhaupt wat had moeten vragen. Het gesprek ging eigenlijk alleen over FvD en wat er nu verder met die miljoen mensen welke Baudet een warm hart toedroegen, moest gebeuren. Ook mijn zwager (eigenlijk ex, maar daar doen we niet aan) had zijn lidmaatschap opgezegd. Op de EW van vandaag haalde Thierry groot in beeld de voorpagina en het omslagartikel. Heel droevig.

De stampei over de spoedwet is eigenlijk ook na goedkeuring in de kamer al weer vergeten in de waan van de dag, toch?
Maar kom ik het antwoord nog een keer tegen, dan heeft u het nog wel tegoed. Heeft u overigens een beter idee waarom die spoedwet er zo snel mogelijk moest worden door gejast?

Eigenlijk had ik gehoopt wat meer discussie los te maken met mijn voorstel om de coronadip te gaan gebruiken om de staatsschuld de vrije loop te gaan geven, net als zuidelijke landen doen. Dan raken wij wellicht ook ons gebruikt worden als suikeroom, samen met Duitsland kwijt. (ESM en corona-eurobonds)
Dertig jaar geleden waarschuwden economen voor de oplopende staatsschuld, en dat komt nu weer los. Daar worden allemaal gevolgen bij genoemd, zoals hyperinflatie en smelten van spaargeld en pensioenen. Nou, dat trekken de zuidelijke landen nu reeds naar ons toe, zeg ik dan. Mijn voorstel komt uiteraard niet voort uit calvinistische zuinigheid, waarin ik ben opgegroeid, maar uit boosheid vanwege de ongelijke ECB behandeling bij coronaschulden.
ik zie hier een grafiek bij een EW artikel 'De Kerfstok', inzake rente op tienjarige staatslening, welke van >5% vanaf dat we de euro verzonnen, nu al redelijk gelijkmatig onder 0 is gezakt, negatieve rente dus.
Rijk worden van coronaleningen!, wij moeten dat nog leren... :wink:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 03 dec 2020 21:30

ben db bd schreef:De stampei over de spoedwet is eigenlijk ook na goedkeuring in de kamer al weer vergeten in de waan van de dag, toch?
Maar kom ik het antwoord nog een keer tegen, dan heeft u het nog wel tegoed. Heeft u overigens een beter idee waarom die spoedwet er zo snel mogelijk moest worden door gejast?


Geen idee. Ik woon al sinds 2010 niet meer in Nederland, dus het zicht op en de interesse in de lokale politiek is niet meer zo groot als hij was.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2020 03:53

https://www.pnas.org/content/early/2020 ... 2015954117

Uit onderzoek blijkt dat een mondkapjesplicht wérkt. In Duitsland daalde de besmettingsgraad in 20 dagen na invoering van de plicht met 15 tot 70%, met een gemiddelde effectiviteit van 45%, en dat is omdat de meeste mensen niet de ideale N95-maskers dragen maar iets minder effectieve maskers. Maar toch. 45%!

En de economische kosten zijn zo goed als 0. Beter kan je het niet hebben, toch? Maar goed, dit onderzoek weerspreekt dus iedereen die beweert dat mondkapjes niet werken. We gaan het zien. Vandaag zag ik voor Nederland 5600 nieuwe gevallen. Als de compliance met de nieuwe plicht ongeveer gelijk is aan de compliance in Duitsland, is dat tegen de kerst hopelijk gedaald tot 2500 gevallen per dag. Lijkt me meer dan de moeite waard!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2020 10:04

Mortlach schreef:https://www.pnas.org/content/early/2020/12/02/2015954117

Uit onderzoek blijkt dat een mondkapjesplicht wérkt. In Duitsland daalde de besmettingsgraad in 20 dagen na invoering van de plicht met 15 tot 70%, met een gemiddelde effectiviteit van 45%, en dat is omdat de meeste mensen niet de ideale N95-maskers dragen maar iets minder effectieve maskers. Maar toch. 45%!

En de economische kosten zijn zo goed als 0. Beter kan je het niet hebben, toch? Maar goed, dit onderzoek weerspreekt dus iedereen die beweert dat mondkapjes niet werken. We gaan het zien. Vandaag zag ik voor Nederland 5600 nieuwe gevallen. Als de compliance met de nieuwe plicht ongeveer gelijk is aan de compliance in Duitsland, is dat tegen de kerst hopelijk gedaald tot 2500 gevallen per dag. Lijkt me meer dan de moeite waard!


Dat zitten een hoop haken en ogen aan:

- Een mondkapjesplicht komt niet alleen maar samen met een heel pakket aan regels. Het pakket aan maatregelen zorgt voor een daling maar daarmee is nog niet aangetoond dat alle maatregelen afzonderlijk werken en op welke schaal.
- Mondkapjes waren afgelopen maand nog niet verplicht maar al wel sterk geadviseeerd. Heel veel mensen droegen dus al mondkapjes waar dat niet verplicht was, in de kerk, op het werk etcetera had men zelf al besloten het verplicht te stellen.

Dus al zou de 45 procent kloppen, dan is het voor een groot deel op basis van maatregelen die al eerder genomen zijn en mondkapjes die al veel gebruikt worden. Het is dus totaal onrealistisch om een daling van 45 procent rond de kerst te verwachten. Vergeet niet dat er een maand geleden ruim 10000 besmettingen op een dag waren en als gevolg van de toen genomen maatregelen waaronder ook een mondkapjesadvies het aantal besmettingen is gedaald naar gemiddeld zo’n 5000. Dus je verwachtingen en bijbehorende berekeningen kloppen totaal niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2020 15:22

Marnix schreef:Dat zitten een hoop haken en ogen aan:

- Een mondkapjesplicht komt niet alleen maar samen met een heel pakket aan regels. Het pakket aan maatregelen zorgt voor een daling maar daarmee is nog niet aangetoond dat alle maatregelen afzonderlijk werken en op welke schaal.
- Mondkapjes waren afgelopen maand nog niet verplicht maar al wel sterk geadviseeerd. Heel veel mensen droegen dus al mondkapjes waar dat niet verplicht was, in de kerk, op het werk etcetera had men zelf al besloten het verplicht te stellen.

Dus al zou de 45 procent kloppen, dan is het voor een groot deel op basis van maatregelen die al eerder genomen zijn en mondkapjes die al veel gebruikt worden. Het is dus totaal onrealistisch om een daling van 45 procent rond de kerst te verwachten. Vergeet niet dat er een maand geleden ruim 10000 besmettingen op een dag waren en als gevolg van de toen genomen maatregelen waaronder ook een mondkapjesadvies het aantal besmettingen is gedaald naar gemiddeld zo’n 5000. Dus je verwachtingen en bijbehorende berekeningen kloppen totaal niet.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit ook dacht: in hoeverre werken de andere maatregelen mee aan de daling. Ik weet niet in hoeverre de onderzoekers hier rekening mee hebben gehouden, maar omdat het 'bezwaar' zo voor de hand ligt, lijkt me dat zij dit ook wel doorhadden en hiervoor hebben gecompenseerd. Ik ben niet vaardig genoeg om het artikel te lezen om dit te bevestigen/te ontkrachten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2020 15:23

Marnix schreef:Dat zitten een hoop haken en ogen aan:

- Een mondkapjesplicht komt niet alleen maar samen met een heel pakket aan regels. Het pakket aan maatregelen zorgt voor een daling maar daarmee is nog niet aangetoond dat alle maatregelen afzonderlijk werken en op welke schaal.
- Mondkapjes waren afgelopen maand nog niet verplicht maar al wel sterk geadviseeerd. Heel veel mensen droegen dus al mondkapjes waar dat niet verplicht was, in de kerk, op het werk etcetera had men zelf al besloten het verplicht te stellen.

Dus al zou de 45 procent kloppen, dan is het voor een groot deel op basis van maatregelen die al eerder genomen zijn en mondkapjes die al veel gebruikt worden. Het is dus totaal onrealistisch om een daling van 45 procent rond de kerst te verwachten. Vergeet niet dat er een maand geleden ruim 10000 besmettingen op een dag waren en als gevolg van de toen genomen maatregelen waaronder ook een mondkapjesadvies het aantal besmettingen is gedaald naar gemiddeld zo’n 5000. Dus je verwachtingen en bijbehorende berekeningen kloppen totaal niet.


Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit ook dacht: in hoeverre werken de andere maatregelen mee aan de daling. Ik weet niet in hoeverre de onderzoekers hier rekening mee hebben gehouden, maar omdat het 'bezwaar' zo voor de hand ligt, lijkt me dat zij dit ook wel doorhadden en hiervoor hebben gecompenseerd. Ik ben niet vaardig genoeg om het artikel te lezen om dit te bevestigen/te ontkrachten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2020 16:16

Nou ja los daarvan gaan we dus niet van niets naar mondkapjes, doordat het eerst een advies was en nu verplicht, gaat het hier meer geleidelijk. Door de plicht is het aantal mondkapjesdragers wat toegenomen omdat ze het niet willen en nu toch maar gaan doen. Maar een ruime meerderheid deed het dus al.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 04 dec 2020 17:47

En je weet ook gewoon niet wat er was gebeurd als je helemaal geen maatregelen had genomen. Uiteindelijk zal een virus ook weer verdwijnen, om vervolgens later weer terug te komen. Ik vind het echt jammer dat we dat niet kunnen testen zonder risico.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2020 17:54

lammetje schreef:En je weet ook gewoon niet wat er was gebeurd als je helemaal geen maatregelen had genomen.


Nou, wat dat betreft is er genoeg vergelijkingsmateriaal voor handen, lijkt me, dus dat is niet echt een bezwaar. Maar als je denkt dat een besmettelijk virus 'vanzelf' met 45% afneemt, dan vind ik dat wel behoorlijk optimistisch.

Uiteindelijk zal een virus ook weer verdwijnen, om vervolgens later weer terug te komen. Ik vind het echt jammer dat we dat niet kunnen testen zonder risico.


Dat hebben ze gedaan. Zweden, het Verenigd Koninkrijk, zelfs Nederland in het begin. Daar zijn ze toch allemaal vrij snel van teruggekomen toen bleek dat dat duizenden tot honderdduizenden extra doden zou opleveren. Dit is toch een beetje zeggen als dat een huis dat in brand staat uiteindelijk ook wel weer uit zal gaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten