Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2020 19:46

Begin november waren er 30-40 procent minder reguliere behandelingen dan normaal...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 25 nov 2020 21:14

Marnix schreef:Begin november waren er 30-40 procent minder reguliere behandelingen dan normaal...


Klopt, dat is ook niet altijd nodig geweest. Er werden bedden vrij gehouden voor noodsituaties maar deze zijn niet altijd in gebruik. Dat is het lastige, onvoorspelbaar... Op de normale verpleegafdelingen is het daarom extra rustig.

Ken iemand die op de kraamafdeling werkt, dat gaat natuurlijk gewoon door. Ze hebben deze tweede golf wel meer besmettingen gehad maar verder niet heel veel drukker dan normaal. Ook collega's die ziek zijn geweest konden ze goed opvangen. Wel jammer als je dan niet op kraambezoek kan als opa, oma, ooms en tantes, alleen partner en eventuele oudere kinderen mochten komen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ben db bd » 25 nov 2020 21:33

*Verwijderd vanwege off topic*

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 25 nov 2020 22:48

Mortlach schreef:Daar moet de overheid dan ook voor klaarstaan met gulle financiële steun. Later evt een procentje extra BTW ofzo om dat allemaal te betalen.



Haha tuurlijk. Procentje hier procentje daar en we zijn weer vlak. De schuldenberg hoopt zich op en we staan voor een nieuwe (banken)crisis. Die ga je niet goedmaken met een procentje btw verhoging.

Mortlach schreef:
O, déze mensen willen we niet dood, maar de mensen die corona krijgen, die hebben pech? Is isoleren zwaar? Ja, absoluut. Niemand zegt ook van niet. Het is altijd een afweging en je maakt het nooit iedereen naar de zin.


Nee dat is het hem juist. Er is nauwelijks een afweging. Er is maar één smaak en dat is Corona, de rest doet niet meer ter zake. Dat virologen de dienst uitmaken in een land vind ik vreemd. Er spelen ook andere belangen toch? Die moeten ook gehoord worden en dan kan je een afweging maken.


Mortlach schreef:
Wat is dat laatste nou weer voor samenzwering? Hoezo geheim? Zoiets wordt toch gewoon gepatenteerd? Straks begin je nog over de nanobots van Bill Gates of zo.



Autobots ken ik nog van vroeger maar nanobots niet. Zijn dat minuscule robotjes in het vaccin die je brein vertellen dat je op een communistische partij moet stemmen ofzo?

Maar goed: Dan put je een keer gewoon uit het AD, word je weer als complotdenkertje weggezet. :-k
https://www.ad.nl/binnenland/vaccindeals-staatsgeheim-experts-roepen-op-tot-transparantie~afe863c8/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
(Geen idee of de link het doet hoor)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2020 23:46

- Het staatsgeheim gaat niet over of het vaccin veilig is, wat er in zit etecetera... maar hoeveel er betaald wordt en wat er betaald wordt. Dat is heel wat anders dan wat jij zegt, dat de samenstelling geheim wordt gehouden. Dat is het probleem, je hebt al een idee: ik ben tegen. En vervolgens lees je zo’n bericht maar zeg je heel iets anders dan wat er staat.

- daarnaast heb ik al geprobeerd uit te leggen dat als er ongeveer overal een keuze wordt gemaakt waarin er maar “1 smaak is en dat is corona” dat is omdat er geen andere keuze is. Het is niet kiezen tussen corona of de economie bijvoorbeeld want als je niks doet is de impact op de economie ook heel groot. Net als op de psyhchische gezondheid trouwens, als je niets doet heeft dat ook veel effect. Maar je ziet dat landen die in het begin de voorkeur gaven aan het open houden van de economie en geen forse maatregelen wilden nemen zoals Amerika, Brazilie, Wit-Rusland enzovoorts vrij snel toch overgingen op zwaardere maatregelen omdat ze bovenstaande inzagen: niets of weinig doen werkt juist averechts.

lammetje schreef:Het zal per regio verschillend zijn, ik vind het daarom ook best jammer dat er niet iets meer wordt samen gewerkt.

En ik denk ook dat ze met structurele salaris verhoging aan het bed meer jongeren in de zorg krijgen, maar dat is een heel ander probleem en hadden ze jaren geleden al aan moeten pakken.

Maar nogmaals, hier valt het echt wel mee met vol. Wel veel zieke collega's maar voor spoed opnames hebben ze ruimte genoeg. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je nu niet geholpen wordt als je hartproblemen of een ongeval hebt.

Waar ik me nu meer druk over maak zijn de korte lontjes van mensen. Echt bizar hoe snel sommige agressief zijn.

Enne Marnix, ik vind die afstand heerlijk. Geen gezoen op verjaardagen, geen overvolle huiskamers maar gewoon lekker 1 op 1 contact met je eigen familie ipv kamers vol onbekenden. :lol: voor kinderen die niet goed tegen prikkels kunnen ook heerlijk.


Haha ja ik merk wel dat introverte mensen het doorgaans best fijn vinden, lekker rustig... beetje afstand. En extraverte mensen vinden die afstand vaak juist verschrikkelijk. Ik hoor bij die laatste groep en jij bij die eerste denk ik. Ik vind gebrek aan contact (ook fysiek) verschrikkelijk. ;-) misschien moeten mensen met stickers gaan lopen: ja wel afstand / nee niet knuffelen en zo :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2020 00:28

pindas83 schreef:Haha tuurlijk. Procentje hier procentje daar en we zijn weer vlak. De schuldenberg hoopt zich op en we staan voor een nieuwe (banken)crisis. Die ga je niet goedmaken met een procentje btw verhoging.


Bankencrisis? Waar heb je het nou weer over?

Het is de taak van de overheid om haar burgers te beschermen, toch? En als dat geld kost, dan worden die kosten verdeeld over de bevolking, dat lijkt me niet meer dan normaal.


Er spelen ook andere belangen toch? Die moeten ook gehoord worden en dan kan je een afweging maken.


Welke belangen zijn dat dan? Geloofsbelangen? Men buigt zich al achterover om maar geen inbreuk te maken op de vrijheid van geloof, heb ik het idee. Economische belangen? Je hebt geen economie als al je mensen doodziek zijn. En sociale belangen, ja, natuurlijk moet je rekening houden met de gevolgen van je besluiten, maar ik heb nou niet het idee dat er méér mensen door eenzaamheid zouden omkomen dan door corona en die teller staat ondertussen al boven de 9000.


Autobots ken ik nog van vroeger maar nanobots niet. Zijn dat minuscule robotjes in het vaccin die je brein vertellen dat je op een communistische partij moet stemmen ofzo?


Geen idee. Moet je naar Qanon luisteren, die weten het je allemaal wel te vertellen.

Maar goed: Dan put je een keer gewoon uit het AD, word je weer als complotdenkertje weggezet. :-k
https://www.ad.nl/binnenland/vaccindeals-staatsgeheim-experts-roepen-op-tot-transparantie~afe863c8/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
(Geen idee of de link het doet hoor)


Geen complotdenker maar slecht in begrijpend lezen? De inhoud van de door de overheid gesloten DEAL is geheim, niet de inhoud van de vaccins.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2020 00:31

Marnix schreef:Maar je ziet dat landen die in het begin de voorkeur gaven aan het open houden van de economie en geen forse maatregelen wilden nemen zoals Amerika, Brazilie, Wit-Rusland enzovoorts vrij snel toch overgingen op zwaardere maatregelen omdat ze bovenstaande inzagen: niets of weinig doen werkt juist averechts.


Voor de context, in de VS worden tussen de 150.000 en 200.000 gevallen PER DAG gevonden en er sterven nu zo'n 2,000 mensen PER DAG. Maar een masker kan niet hoor, dat tast de vrijheid zo aan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 26 nov 2020 07:52

Mortlach schreef:Maar een masker kan niet hoor, dat tast de vrijheid zo aan.


Als het daar van aanhangt komen er nog wel meer besmettingen bij
Gelukkig zijn er ook nog andere maatregelen.

En ja ik draag (meestal) netjes mijn mondkapje in de winkels, op mijn werk, maar nee, ik geloof niet dat het iets doet. Waarom ik het dan draag? Omdat anderen het zo fijn vinden, niet dat ik er zelf in geloof.
En ja, ik merk dat mensen met mondkapje dichterbij komen dan als ik een keer geen mondkapje op heb. En dat vind ik zo ontzettend dom.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 26 nov 2020 07:58

Dat de economie op z'n gat ligt is inderdaad wel een probleem. Maar ik ben van mening dat dit ook wel een keer moest gaan gebeuren. Het kan niet altijd zo goed blijven gaan. Huizenprijzen stijgen de pan uit bijvoorbeeld, geld lijkt niet op te kunnen... Het lastige in dit soort situaties is dat de armen altijd armer worden en de rijken rijker.

Na de oorlog was het een hele zware tijd maar iedereen ging erop vooruit de afgelopen 75 jaar. Het lijkt nu wel andersom.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 26 nov 2020 10:14

Mortlach schreef: Economische belangen? Je hebt geen economie als al je mensen doodziek zijn.

Ik begrijp je insteek, maar je moet niet overdrijven hoor. 'Al je mensen', in werkelijkheid merkt 4 op de 10 mensen er helemaal niets van.
lammetje schreef:En ja, ik merk dat mensen met mondkapje dichterbij komen dan als ik een keer geen mondkapje op heb. En dat vind ik zo ontzettend dom.

Ik draag geen mondkapje. En er zijn mensen die letterlijk achteruit deinzen, alsof ik enorm afschrikwekkend en gevaarlijk ben.. :lol:(valt wel mee)
Maar er zijn er nog meer inderdaad die gewoon naast je komen staan. Ja duh, dan heeft het nog weinig zin.
Marnix schreef:Als dit hele gedoe voorbij is koop ik een shirt met "free hugs" en trek die aan naar kantoor en als ik over straat ga lopen denk ik.

Doe maar gewoon alleen naar kantoor.. :jaknikken: No way dat ik de kans zou willen lopen dat een wildvreemde om m'n nek gaat hangen!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2020 10:28

lammetje schreef:Als het daar van aanhangt komen er nog wel meer besmettingen bij
Gelukkig zijn er ook nog andere maatregelen.

En ja ik draag (meestal) netjes mijn mondkapje in de winkels, op mijn werk, maar nee, ik geloof niet dat het iets doet. Waarom ik het dan draag? Omdat anderen het zo fijn vinden, niet dat ik er zelf in geloof.
En ja, ik merk dat mensen met mondkapje dichterbij komen dan als ik een keer geen mondkapje op heb. En dat vind ik zo ontzettend dom.


Ik vraag me af of dat zo is of dat je denkt dat dat zo is. Klinkt wat flauw misschien maar wat is bedoel is dat voordat we mondkapjes moesten dragen, had ik regelmatig dat ik in de winkel liep en dacht: Hey hallo, hou eens even een beetje afstand. Dat gebeurt nu met mondkapjes net zo goed nog. En dan kan je denken: Zie, ik draag nu een mondkapje en mensen komen dichtbij.... het werkt dus averechts. Waarbij je vergeet dat het daarvoor net zo goed gebeurde. Of je kan denken als je wel in mondkapjes gelooft wanneer mensen afstand houden: Kijk, ik heb een mondkapje op en mensen houden afstand, het werkt dus. Het is lastig om dat feitelijk te meten zonder dat je visie op mondkapjes daar een rol in speelt.

En dat soort onderzoeken zijn dus wel gedaan, puur kijkend naar de feiten. En onderzoekers kwamen daarbij tot de conclusie dat mensen gemiddeld niet minder afstand gaan houden wanneer je mondkapjes draagt. Gemiddeld juist net iets meer. Dat was een van de redenen waarom het RIVM overstag ging en van "we zien het nut niet zo in als je gewoon afstand houdt" naar "alle beetjes helpen, baat het niet, dan schaadt het niet".


Dorpeling schreef:Doe maar gewoon alleen naar kantoor.. :jaknikken: No way dat ik de kans zou willen lopen dat een wildvreemde om m'n nek gaat hangen!


Haha ach, ik heb er niet zoveel ervaring mee behalve dat ik wel eens anderen met zo'n shirt een knuffel heb gegeven. Was niet zo erg hoor. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2020 10:35

Mortlach schreef:Voor de context, in de VS worden tussen de 150.000 en 200.000 gevallen PER DAG gevonden en er sterven nu zo'n 2,000 mensen PER DAG. Maar een masker kan niet hoor, dat tast de vrijheid zo aan.


De vraag is natuurlijk ook wel of het werkt. Stel dat die cijfers met of zonder het dragen van mondkapjes gelijk zouden zijn, dan zou ondanks dat het verschrikkelijk is dat er 2000 mensen per dag overlijden, het nog geen zin hebben. En zou men alsnog terecht kunnen vragen: Waarom zouden we dat doen? Mensen geloven niet dat het werkt (en onderzoeken wijzen wel uit dat het inderdaad niet echt veel effect heeft... maar goed, alle beetjes helpen.

Maar dat is wel goed om te bedenken, dat het niet zo is dat mensen die niet voor mondkapjes zijn het belangrijker vinden dat ze geen lapje stof voor hoeven te binden dan dat er duizenden doden per dag zouden worden voorkomen of zo...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 26 nov 2020 13:03

Mortlach schreef:Bankencrisis? Waar heb je het nou weer over?



Wat denk je dat er gebeurt wanneer de steunmaatregelen van de overheden gaan aflopen?
Kijk even naar je zuiderburen daar lopen ze binnenkort af. Dat betekent dat er miljoenen mensen hun baan gaan kwijtraken, want de bedrijven waar ze werken worden kunstmatig in leven gehouden. Hun hypotheken kunnen ze niet meer kunnen voldoen en de banken moet afboeken op de schulden. Die zijn al zwak en hebben (te) weinig eigen vermogen om deze klappen op te vangen. Die vallen dus om. Ja maar dan red de overheid ze toch wel?
De schuldenberg van de overheid is al astronomisch hoog en met de rente kan niks meer worden bijgestuurd. Het huidige systeem is niet langer houdbaar meer vandaar dat er achter de schermen druk gewerkt wordt aan een ‘big reset’ (en nee dit is geen complot) alleen is het wonderlijk genoeg niet belangrijk genoeg voor de reguliere media hierover te berichten maar er voldoende materiaal online.


Mortlach schreef:
Welke belangen zijn dat dan? Geloofsbelangen? Men buigt zich al achterover om maar geen inbreuk te maken op de vrijheid van geloof, heb ik het idee. Economische belangen? Je hebt geen economie als al je mensen doodziek zijn. En sociale belangen, ja, natuurlijk moet je rekening houden met de gevolgen van je besluiten, maar ik heb nou niet het idee dat er méér mensen door eenzaamheid zouden omkomen dan door corona en die teller staat ondertussen al boven de 9000.



Het is niet moeilijk om te bedenken welke belangen er nu allemaal worden genegeerd.
De economie is er inderdaad één van. Ik vind je niet echt realistisch als je denkt dat iedereen ineens doodziek is als we gewoon op een verantwoorde manier aan het werk gaan. En dat cijfer van 9000 dat moet je dan wel wegzetten tegen het aantal wat in niet Corona tijd overlijdt.


Mortlach schreef:
Geen idee. Moet je naar Qanon luisteren, die weten het je allemaal wel te vertellen.



Haha dank je de koekoek. Die denken dat Trump de grote verlosser is ](*,) ](*,)
Er is maar één Verlosser en dat is hij niet!

Mortlach schreef:
Geen complotdenker maar slecht in begrijpend lezen? De inhoud van de door de overheid gesloten DEAL is geheim, niet de inhoud van de vaccins.


Okay.. my bad!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2020 13:28

Pindas83 schreef:Het is niet moeilijk om te bedenken welke belangen er nu allemaal worden genegeerd.
De economie is er inderdaad één van. Ik vind je niet echt realistisch als je denkt dat iedereen ineens doodziek is als we gewoon op een verantwoorde manier aan het werk gaan. En dat cijfer van 9000 dat moet je dan wel wegzetten tegen het aantal wat in niet Corona tijd overlijdt.


Dan nog is de vraag wat je dan had gewonnen. Allereerst hadden we zonder die maatregelen die levens moesten redden en ten koste van de economie en dergelijke ging nog veel meer levens verloren. Maar met veel meer besmettingen, zieken en doden had de economie net zo goed een enorme klap gekregen. Het is in de eerste plaats een utopie om het huidige sterftecijfer te gebruiken in de afweging od die het waard was om de economie aan op te offeren want dat huidige sterftecijfer is relatief laag als gevolg van al die maatregelen, zonder dat was het aantal zieken en doden veel hoger geweest. En daarnaast is heel sterk de vraag wat je dan van de economie had gered. Denk je dat als er veel minder maatregelen waren genomen, het nu allemaal economisch ook nog voor de wind zou gaan? Dat het een keuze was tussen wat meer doden maar dan wek een goede economie of wat minder doden en de economie naar de knoppen? Waarom zou als dat zo'n domme keuze is geweest, die wereldwijd zijn gemaakt? In democratieën en dictaturen.... En waar men die keuze in eerste instantie niet maakte, kwam met daar later toch op terug.

Wat The Big Reset betreft, dat is wel een complottheorie. Tenminste, het is gestoeld op een boek dat stelt dat het huidige economische systeem niet meer werkt vanwege zoveel schulden en zo en dat daar verandering in zal moeten komen. Tot zover. Dat de hele corona-crisis is geïnitieerd om dat te realiseren en het een plan is van de rijkste 1 procent op aarde om meer macht te krijgen is echter een verzinsel. Vanuit het idee van dat boek heeft met er een complottheorie van gemaakt door de Corona-pandemie eraan te koppelen. En als iemand dan bijvoorbeeld zegt: "Deze pandemie biedt wel kansen om dingen hierna anders te gaan doen, minder milieubelasting, reizen etc" roepen de complotdenkers snel: "Aha, kijk, zie je wel!. Het is een voorbedacht plan om er groene plannetjes door te kunnen drukken zonder mandaag van het volk"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 26 nov 2020 13:56

Marnix schreef:Ik vraag me af of dat zo is of dat je denkt dat dat zo is. Klinkt wat flauw misschien maar wat is bedoel is dat voordat we mondkapjes moesten dragen, had ik regelmatig dat ik in de winkel liep en dacht: Hey hallo, hou eens even een beetje afstand. Dat gebeurt nu met mondkapjes net zo goed nog. En dan kan je denken: Zie, ik draag nu een mondkapje en mensen komen dichtbij.... het werkt dus averechts. Waarbij je vergeet dat het daarvoor net zo goed gebeurde. Of je kan denken als je wel in mondkapjes gelooft wanneer mensen afstand houden: Kijk, ik heb een mondkapje op en mensen houden afstand, het werkt dus. Het is lastig om dat feitelijk te meten zonder dat je visie op mondkapjes daar een rol in speelt.



Klopt je kunt nooit zeggen hoe het was als je het anders had gedaan. Ik merkte nu wel dat, als je zonder mondkapje in de winkel (net uitgetest) loopt, mensen met meer afstand om je heen lopen of een pad verder gaan als ze je gezien hebben. Eerlijk gezegd vind ik dat best grappig om te zien :) behalve zij die ook geen mondkapje dragen.
Voorheen was het andersom. Toen zag je 2 of 3 mensen met mondkapje en daar liepen ze vaak met een boog omheen. Alsof ze besmet zijn en daarom een mondkapje droegen. Ik denk dat je hier een hele uitgebreide studie naar kan doen, wat betreft gedrag :lol:


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten