Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 24 nov 2020 19:01

De regels van quarantaine zijn inderdaad erg tegenstrijdig. Toen ik het had moest het hele gezin vandaag mijn eerste klachten in quarantaine tot 14 dagen nadat ik klachten vrij was. Zou één ander gezinslid klachten krijgen, begonnen de 14 dagen opnieuw te tellen.

Nu mag je als partner gewoon naar buiten als je man /vrouw getest is maar nog geen uitslag heeft :roll:

Maar laten we alsjeblieft de angst niet overheersen. Ik vind het echt erg als je bang bent om naar de boekenwinkel te gaan. Ik ben er ondertussen 2 keer geweest maar geen haar op m'n hoofd die nagedacht heeft dat ik daar mogelijk corona op zou lopen. Vluchtig contact en dan ook nog op afstand... :-k

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 24 nov 2020 19:47

Mortlach schreef:Waarom draagt mijn tandarts die dingen dan toch steeds?

Omdat hij mij niet wil vergassen misschien? Of omdat hij hepatitis wil voorkomen?

Nee, bij een totaal achterhaald standpunt blijven omdat je dat nu eenmaal een keer hebt gezegd, dat is handig.

Weet je, de situatie ontwikkelt zich; kennis ontwikkelt zich. We weten nu meer dan in april. Dat heeft als gevolg dat wat we in april dachten, nu niet meer geldig blijkt. Dat doet voor mij echt geen afbreuk aan de geloofwaardigheid, integendeel.


In april zei het RIVM: ''Een mondkapje heeft in het dagelijks leven geen meerwaarde. Mondkapjes hebben alleen zin als er ernstig zieke patiënten zijn die veel virus verspreiden.”

Nu, in november, vermeldt de site van de RIVM nog steeds:
''Waarschijnlijk helpen niet-medische mondkapjes maar beperkt bij het voorkomen van besmetting van anderen. Als iedereen zich aan de basisregels houdt, is het niet nodig om een mondkapje te dragen.''

Hoezo anders dan in april (op dit gebied dan)?

Maar het zou fijn zijn als ik gewoon weer eens een boekwinkel zou kunnen binnenstappen zonder te hoeven vrezen dat ik twee weken later in de grond lig.

Dat kan nu ook gewoon hoor. In een boekwinkel is het doorgaans niet zo druk. Wanneer je afstand houdt, je handen wast én je masker draagt, waar ben je dan nog bang voor? Desnoods wikkel je de rest van je lichaam ook nog in plastic ofzo. Of ga je echt een jaar of langer thuiszitten uit angst? Overigens kun je ook zonder dit virus over twee weken 'in de grond liggen'.

Zelfde geldt trouwens voor vliegen, dat kan gewoon veilig met in achtneming van de regels. Ik zou vandaag nog een ticket boeken voor haar!
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2020 20:22

lammetje schreef:De regels van quarantaine zijn inderdaad erg tegenstrijdig. Toen ik het had moest het hele gezin vandaag mijn eerste klachten in quarantaine tot 14 dagen nadat ik klachten vrij was. Zou één ander gezinslid klachten krijgen, begonnen de 14 dagen opnieuw te tellen.

Nu mag je als partner gewoon naar buiten als je man /vrouw getest is maar nog geen uitslag heeft :roll:

Maar laten we alsjeblieft de angst niet overheersen. Ik vind het echt erg als je bang bent om naar de boekenwinkel te gaan. Ik ben er ondertussen 2 keer geweest maar geen haar op m'n hoofd die nagedacht heeft dat ik daar mogelijk corona op zou lopen. Vluchtig contact en dan ook nog op afstand... :-k


Tja, dan maak ik toch andere afwegingen. 2 van de 4 gezinsleden hebben een handicap door een genetische ziekte waarvan we geen idee hebben wat Corona daarmee zou doen, maar positief zal het niet zijn, dus we nemen zo weinig mogelijk risico. Plus dat we het ook niet zelf willen verspreiden natuurlijk. Naar de boekwinkel is een luxe, geen vereiste.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2020 20:27

Dorpeling schreef:Omdat hij mij niet wil vergassen misschien? Of omdat hij hepatitis wil voorkomen?


"Ook de doorsnee wit en blauwe maskers houden geen virus tegen. Puur schijnveiligheid." zei je eerder nog. Dus zo'n masker houdt het hepatitisvirus wél tegen maar corona niet? Wat bijzonder.

In april zei het RIVM: ''Een mondkapje heeft in het dagelijks leven geen meerwaarde. Mondkapjes hebben alleen zin als er ernstig zieke patiënten zijn die veel virus verspreiden.”

Nu, in november, vermeldt de site van de RIVM nog steeds:
''Waarschijnlijk helpen niet-medische mondkapjes maar beperkt bij het voorkomen van besmetting van anderen. Als iedereen zich aan de basisregels houdt, is het niet nodig om een mondkapje te dragen.''

Hoezo anders dan in april (op dit gebied dan)?


Ja, maar besef je je dat april in deze context ontzettend lang geleden is? Sindsdien hebben we echt wel wat bijgeleerd en is de situatie veranderd. Dit is een beetje als zeggen dat ze in de Middeleeuwen aderlaten en bloedzuigers aanraden voor van alles en nog wat en nu niet meer. Wat is het nou?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 24 nov 2020 20:41

Mortlach schreef:"Ook de doorsnee wit en blauwe maskers houden geen virus tegen. Puur schijnveiligheid." zei je eerder nog. Dus zo'n masker houdt het hepatitisvirus wél tegen maar corona niet? Wat bijzonder.

Wat dacht je van bloed?

Ja, maar besef je je dat april in deze context ontzettend lang geleden is? Sindsdien hebben we echt wel wat bijgeleerd en is de situatie veranderd. Dit is een beetje als zeggen dat ze in de Middeleeuwen aderlaten en bloedzuigers aanraden voor van alles en nog wat en nu niet meer. Wat is het nou?

RIVM zegt in feite nu weinig anders dan in april.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2020 21:04

Dorpeling schreef:Wat dacht je van bloed?


Ach, inderdaad. Hepatitis verspreidt zich - gelukkig - niet door de lucht. My bad.

RIVM zegt in feite nu weinig anders dan in april.


Tja, ik zou het wel weten met dat RIVM. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in de gezondheidsinstellingen van andere landen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 24 nov 2020 21:09

Mortlach schreef:Ach, inderdaad. Hepatitis verspreidt zich - gelukkig - niet door de lucht. My bad.



Tja, ik zou het wel weten met dat RIVM. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in de gezondheidsinstellingen van andere landen.


En speeksel :wink: maar inderdaad, dat mondkapje is bij de tandarts wel iets anders dan in de strijd tegen corona.

Het rivm vind ik ook niet altijd even geloofwaardig, maar is dat bij andere landen echt zoveel beter?

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 24 nov 2020 21:15

Mortlach schreef:Tja, dan maak ik toch andere afwegingen. 2 van de 4 gezinsleden hebben een handicap door een genetische ziekte waarvan we geen idee hebben wat Corona daarmee zou doen, maar positief zal het niet zijn, dus we nemen zo weinig mogelijk risico. Plus dat we het ook niet zelf willen verspreiden natuurlijk. Naar de boekwinkel is een luxe, geen vereiste.


Snap ik, maar weet je dan wel wat een forse griep doet of blijf je die periode ook thuis?

Ik las van een man die vanwege chronisch ziekzijn nu al vanaf maart thuis zit. Binnen blijft.
En straks valt hij van de trap, breekt zijn nek, overlijd... Maar gelukkig niet aan corona!

Ik bedoel niet dat je het gevaar op moet zoeken hoor, maar blijf wel een beetje nuchter nadenken.
Het is inderdaad zwaar frustrerend als besmette mensen gewoon naar de kapper gaan bijvoorbeeld (laatst gehoord dat een man na afloop van een knipbeurt heel blij zei dat hij positief getest was. De kapster zelf is daarna 3 weken behoorlijk ziek geweest) of naar de supermarkt (al ben je dan met vluchtig contact toch minder besmettelijk) gewoon niet doen :? Dat zijn wel de gevallen waar ik echt heel boos over kan worden.
Al zijn de meeste besmettingen hier in de omgeving in familie kring, werk en op school.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 24 nov 2020 21:16

Gtn schreef:De meeste van die sukkels zijn geschapen als sociale wezens, die behoefte hebben aan onderling contact. Foutje van de Schepper?



Toch wel ja? Meer dan de helft van dat zogenaamde sociale contact bestaat uit schelden, roddelen en een ander buitensluiten omdat het "Leuk" is om de reactie van die ander te zien.

Dus ja, dan zou je het inderdaad een foutje kunnen noemen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2020 21:50

lammetje schreef:Snap ik, maar weet je dan wel wat een forse griep doet of blijf je die periode ook thuis?


Ja. Al moet ik wel zeggen dat dat nu gemakkelijker gaat nu afspraken via Zoom gaan en ze de boodschappen gewoon bij ons achter in de auto zetten.

Ik las van een man die vanwege chronisch ziekzijn nu al vanaf maart thuis zit. Binnen blijft.
En straks valt hij van de trap, breekt zijn nek, overlijd... Maar gelukkig niet aan corona!


Ja, wat is dat nu weer voor een argument? Omdat je niet ALLE risico's kunt voorkomen, hoef je niet te proberen ENIG risico te voorkomen? Ik houd mijn hart vast als die man straks van de trap valt en met zijn gebroken nek naar het ziekenhuis wordt gebracht waar.... alle bedden bezet zijn door coronapatiënten. Wat dan?

Ik bedoel niet dat je het gevaar op moet zoeken hoor, maar blijf wel een beetje nuchter nadenken.


Dan hebben wij een ander idee van wat nuchter is. Voor mij is het nuchter om een mondkapje te dragen ook al is het een klein beetje oncomfortabel. Mijn gebrek aan comfort is minder belangrijk dan de volksgezondheid. Ook al werken die dingen niet volledig, alle beetjes helpen en ik vind het niet van nuchterheid getuigen om te zeggen "ja, dit werkt wel, maar niet genoeg, dus doen we het niet"

Het is inderdaad zwaar frustrerend als besmette mensen gewoon naar de kapper gaan bijvoorbeeld (laatst gehoord dat een man na afloop van een knipbeurt heel blij zei dat hij positief getest was. De kapster zelf is daarna 3 weken behoorlijk ziek geweest) of naar de supermarkt (al ben je dan met vluchtig contact toch minder besmettelijk) gewoon niet doen :? Dat zijn wel de gevallen waar ik echt heel boos over kan worden.
Al zijn de meeste besmettingen hier in de omgeving in familie kring, werk en op school.


Dat zijn inderdaad ontzettend nare situaties. Ik ben zelf nog ontzettend verbaasd dat scholen nog open zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2020 22:29

Dorpeling schreef:Wat dacht je van bloed?


RIVM zegt in feite nu weinig anders dan in april.


Klopt. Het heeft weinig zin als je je aan de basisregels houdt. Afstand houden vooral. Maar er is wel een en ander bijgeleerd. Over ventilatie, druppels en aerosolen, binnen vs buiten. Maar ook qua gedrag, dat afstand houden niet helemaal lukt. Zo is daarom al veel eerder het mondkapje ingevoerd in het openbaar vervoer. Omdat als je langere tijd in een binnenruimte bent waar afstand houden ook niet altijd kan helpen, het wel nut kan hebben. En ook in andere ruimten waar veel mensen binnen zijn en afstand houden niet altijd lukt kan het wel wat helpen, ook al is het maar een beetje. En die beetjes zijn heel belangrijk.... dat is ook wel een les van de eerste golf. Er is dus niet zo heel veel veranderd maar wel wat...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 24 nov 2020 22:59

Nou nu hebben de Russen ook al zo n wondervaccin uitgevonden: Spoetnik werkt als een raket en wel tot 95%. Nou dat is fantastisch nieuws. Alle mensen die bang zijn het op te lopen of risicogroep zijn en gewillig kunnen worden gevaccineerd en alle anderen hoeven niet, want...: 95% dekking. Toch? :-k

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2020 08:06

pindas83 schreef:Nou nu hebben de Russen ook al zo n wondervaccin uitgevonden: Spoetnik werkt als een raket en wel tot 95%. Nou dat is fantastisch nieuws. Alle mensen die bang zijn het op te lopen of risicogroep zijn en gewillig kunnen worden gevaccineerd en alle anderen hoeven niet, want...: 95% dekking. Toch? :-k


Als het om Rusland gaat ben ik iets terughoudender of de cijfers kloppen en de veiligheid gewaarborgd is, bij een westers medicijn heb ik daar wel meer vertrouwen in. Dus prima om ons hier op de westerse vaccins te focussen wat ook gebeurt.
Laatst gewijzigd door Marnix op 25 nov 2020 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 25 nov 2020 08:30

Volgens Deens onderzoek hebben mondkapjes geen of nauwelijks statistisch aantoonbaar nut. Het gaat in deze studie bovendien om medische mondkapjes, dus niet het sowieso dubieuze mondkapje dat de gemiddelde Nederlander opdoet.
Dus wat dat betreft heeft het RIVM (dat altijd al tegen mondkapjes was) wel een punt:
https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2020 09:43

elbert schreef:Volgens Deens onderzoek hebben mondkapjes geen of nauwelijks statistisch aantoonbaar nut. Het gaat in deze studie bovendien om medische mondkapjes, dus niet het sowieso dubieuze mondkapje dat de gemiddelde Nederlander opdoet.
Dus wat dat betreft heeft het RIVM (dat altijd al tegen mondkapjes was) wel een punt:
https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817


Klopt, als het nu er is is het maar heel weinig, het is er ook vooral door maatschappelijke druk door gekomen. En is nu de communicatie: alle beetjes helpen dus doe maar. Overigens kan het bedekken van je mond ook wel weer een beetje helpen bij het voorkomen van verspreiding van andere virussen wat in deze tijd wel weer prettig is want allerlei klachten hebben wel gevolgen voor je, ook als het geen Covid is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten