Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2020 22:17

lammetje schreef:Ouderen beschermen zonder offers te brengen is niet mogelijk denk ik. Maar bepaalde zaken mogen van mij best blijven zoals ze nu zijn. Ik vind het bijvoorbeeld helemaal niet erg dat je in restaurants meer afstand bewaard en een betere hygiëne wordt gewaarborgd. En de meeste uitgaansgelegenheden mogen ook dicht blijven 8-[ misschien gaan we dan weer naar een nieuw normaal: minder alcohol, minder geweld... Mogelijk zelfs minder ziektes doordat er nog steeds teveel mensen door alcohol en drugs onbeschermd sex hebben?

Goede hygiëne staat voor mij met stip op 1... Dat geldt voor corona, de griep, het noro virus...
En natuurlijk niet met klachten de straat op. Want ik hoor regelmatig om me heen dat mensen ondanks dat ze net getest zijn en wachten op de uitslag gewoon gaan winkelen. Iets met: fijn zo'n vrije dag :?


Toch denk ik dat daar niet heel veel van gaat overblijven. Ieder uur en overal waar je binnenkomt je handen wassen, ontsmetten enzovoorts lijkt me niet heel fijn voor de lange termijn. De vraag is zelfs hoe gezond het dan nog is. Restaurants worden weer voller want meer mensen is meer omzet en met de huidige regels zakt de onzet van restaurants flink. Uitgaansgelegenheden gaan natuurlijk weer gewoon open. Paar dat dingen die wel reeel zijn:

- Vaker thuiswerken en dan is de kans dat waar dat kan, mensen die niet helemaal fit zijn dus thuis gaan werken ook groter
- sowieso vaker thuiswerken en dus minder reizen voor je werk
- vergaderingen wat vaker op afstand
- misschien gaan mensen (zoals in Azie bijvoorbeeld veel gebeurt) als ze niet fit zijn en wel naar buiten gaan, want dat is niet altijd te voorkomen, dan een mondkapje dragen. In ieder geval iets meer bewust van het feit dat als je ziek bent of verkouden, je dat door kan geven aan anderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 19 nov 2020 23:59

Marnix schreef:Het is alleen ook niet zo dat het overgrote deel van de sterfgevallen zonder corona al heel snel overleden zou zijn. Er zijn natuurlijk best veel oude mensen met aandoeningen die het nog prima een jaar of 5, of 10 uit zouden kunnen houden zonder corona. Maar goed, belangrijkste is dus: je moet ook strenge maatregelen nemen omdat anders de zorg zo belast wordt dat je niet alle coronapatienten meer kan behandelen (waardoor ook minder oude mensen en mensen met aandoeningen) extra kwetsbaar zouden worden voor het virus... en allerlei andere vormen van zorg afgeschaald zouden moeten worden met alle gevolgen van dien. Daarom neemt iedereen flinke maatregelen want geen maatregelen nemen is gewoon geen optie. En mijn eerste punt was: je kan niet de huidige cijfers als onderbouwing nemen dat het wel meevalt en de maatrgelen te zwaar zijn, want zonder die zware maatregelen hadden de cijfers er heel anders uitgezien.


Misschien wel maar in welke mate kan je niet zeggen. Blijft koffiedik kijken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2020 00:25

pindas83 schreef:Misschien wel maar in welke mate kan je niet zeggen. Blijft koffiedik kijken.


Ook nu geldt: als je naar individuen gaat kijken: helemaal waar. Maar als je naar een grote groep gaat kijken wordt het statistiek.... en kan je er heel veel over zeggen. Je kan kijken wat de oversterfte is, hoe lang men gemiddeld nog te leven had. Je kan berekenen wat de gevolgen zondet maatregelen waren geweest etcetera. Natuurlijk is dat een schatting en heb je een foutmarge. Maar toch kan je wel vaststellen wat ongeveer de impact van de maatregelen is geweest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 20 nov 2020 11:13

lammetje schreef:Maar bepaalde zaken mogen van mij best blijven zoals ze nu zijn. (..)

Goede hygiëne staat voor mij met stip op 1... Dat geldt voor corona, de griep, het noro virus...
En natuurlijk niet met klachten de straat op.

Je bedoeld nu hoop ik, of ook hierna?
Ik verlang terug naar de tijd waarin we ongegeneerd tegen de ander zeiden 'nou, jij bent ook lekker snipverkouden, niet?' en een flinke proestbui in de winkel hooguit het gevolg had dat je passerende medeklant zei 'gezondheid!'
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2020 13:25

Dorpeling schreef:Je bedoeld nu hoop ik, of ook hierna?
Ik verlang terug naar de tijd waarin we ongegeneerd tegen de ander zeiden 'nou, jij bent ook lekker snipverkouden, niet?' en een flinke proestbui in de winkel hooguit het gevolg had dat je passerende medeklant zei 'gezondheid!'


Snap ik. Ik ben ook van het type dat zegt: ja ik ben verkouden maar niet echt ziek dus ga maar gewoon werken. Maar met die houding steek je wel anderen weer aan. Dus als je verkouden bent wat extra maategelen nemen om dat te voorkomen, even thuis werken, evt mondkapje op kan wel goed zijn, zodat de winterse griep- en verkoudheidsvirussen wat minder hard rondwaren. Op het zuidelijk halfrond is door corona en bijbehorende maatregelen geen griepgolf geweest de afgelopen maanden. En aan griep gaan ook een hoop mensen dood. Dus ja, fijn als mensen je niet meer gelijk verschrikt aankijken als je een keer moet niezen of zo, maar iets bewuster met je virussen en ziek zijn omgaan is best goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 20 nov 2020 14:13

Dorpeling schreef:Je bedoeld nu hoop ik, of ook hierna?
Ik verlang terug naar de tijd waarin we ongegeneerd tegen de ander zeiden 'nou, jij bent ook lekker snipverkouden, niet?' en een flinke proestbui in de winkel hooguit het gevolg had dat je passerende medeklant zei 'gezondheid!'

Echt niet. Ik ben een hooikoortsklant en aangezien er nu vanwege de hogere temperaturen het hele jaar de pollen in de lucht zweven, nies en pruttel ik het hele jaar.
Ook heb ik een longaandoening, waardoor ik weleens een heftige hoestbui krijg, die me dan overvalt.
Dus ik hoorde dan: jij haalt de nieuwe aardappelen niet, of: is het besmettelijk?

Sinds de corona er is snuif en slik ik 2 medicijnen extra, om te voorkomen dat ik klink als een covidpatiënt die maling aan de regels heeft.
lammetje schreef:Ik heb echt een hele milde variant gehad waarschijnlijk, ik durf wel te zeggen dat ik 80% gezond eet en een redelijk goede conditie heb. Geen overgewicht, geen ziektes. Ik had weinig klachten en geen restverschijnselen. Heb ik dan gewoon 'geluk' gehad, of was het een vals positieve uitslag en heb ik het helemaal niet gehad?

Ik had het (voor 98% zeker) ook, maar ik mag me nog steeds niet laten testen op antistoffen.
Ik gedraag me dus alsof ik het niet heb gehad.
De verschijnselen waren acuut en zeer heftig, alsof een vloedgolf me overviel.
Zo zat ik lekker aan een boterhammetje en binnen het half uur lag ik doodziek, klappertandend en kotsmisselijk op de bank.
Ik rook niks meer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 20 nov 2020 21:50

Chaya schreef:De verschijnselen waren acuut en zeer heftig, alsof een vloedgolf me overviel.
Zo zat ik lekker aan een boterhammetje en binnen het half uur lag ik doodziek, klappertandend en kotsmisselijk op de bank.
Ik rook niks meer.


Blij te horen dat je er weer bovenop ben Chaya! En ....dat je ook gelijk gestopt ben met roken =D>

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 20 nov 2020 23:14

lammetje schreef: Beschermen van de ouderen kan ook anders. En vooral, willen ze zelf wel beschermd worden? Ik zie er genoeg die zonder mondkapje en afstand te houden lekker aan het winkelen zijn.

Inderdaad. In deze hele discussie over wie het eerst moet ingeent worden (o.a. dus de ouderen) is het de vraag of ze er zélf wel op zitten te wachten. Vandaag nog ergens een stuk gelezen van een 70-jarige die zijn inenting wel graag wou weggeven aan een andere kwetsbare, hij hoefde hem niet zonodig. En zulke ouderen zijn er meer. Er wordt wel van alles beslist voor en over hen, maar de meeste ouderen zijn nog best in staat te vertellen wat ze zelf willen (of niet).
Chaya schreef: Echt niet. Ik ben een hooikoortsklant en aangezien er nu vanwege de hogere temperaturen het hele jaar de pollen in de lucht zweven, nies en pruttel ik het hele jaar.

En dat mag nu niet, want het kleinste kuchje maakt je al verdacht. Alsof 'gewone' verkoudheid, allergie of loopneus ineens niet meer bestaan.:? Knap vervelend overigens. Van de week nog een geagiteerde marktkoopman gesproken, hij verslikte zich in een slok water en meteen stond de halve kraam bij de visboer argwanend achterstevoren naar hem te kijken..
Soms is het toch om te huilen, deze hele chaos. Waar zijn we toch mee bezig!
pindas83 schreef:En ....dat je ook gelijk gestopt ben met roken =D>

hysterisch-smile hysterisch-smile
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23577
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2020 07:55

Waarom zo moeilijk doen. Ouderen MOGEN eerst maar niemand wordt verplicht om zich in te enten. Er wordt niks voor ze beslist. Ze krijgen alleen voorrang. Netjes toch? Dat sommigen geen mondkapje dragen wil niet zeggen dat ze allemaal tegen zijn. Ik ken zelfs wel mensen die mondkapjes onzin vinden omdat het niet goed zou werken maar wel voor een vaccin zijn. Dat is tenminste een echte oplossing. Onder ouderen is er overigens de meeste draagvlak om een vaccin te nemen. Ook op dat vlak dus een logische keuze.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 21 nov 2020 13:32

pindas83 schreef:Blij te horen dat je er weer bovenop ben Chaya! En ....dat je ook gelijk gestopt ben met roken =D>

:schaterlach:
Grappig he, dat je het zo ook kunt lezen.
Ik heb in 1981 mijn laatste saffie gerookt. Ik was er ineens klaar mee. Cold turkey, half pakje weggegooid.

Dorpeling schreef:Vandaag nog ergens een stuk gelezen van een 70-jarige die zijn inenting wel graag wou weggeven aan een andere kwetsbare, hij hoefde hem niet zonodig. En zulke ouderen zijn er meer. Er wordt wel van alles beslist voor en over hen, maar de meeste ouderen zijn nog best in staat te vertellen wat ze zelf willen (of niet).

Ik werk bij ouderen en een aantal zijn opgeroepen om een pneumokokken inenting te halen, tegelijk met de griepprik. Maar toen ze de griepprik gingen halen, bleek die pneumo-inenting er niet te zijn!
En ze zijn nu niet meer van plan om er alsnog een te gaan halen, als ze weer opgeroepen worden.
Het is ook eigenlijk best vreemd, een 78-jarige vrouw kreeg de oproep en haar 81-jarige man niet. Die is te oud. :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 21 nov 2020 17:02

Ieder uur je handen wassen is natuurlijk niet nodig. Maar wel nadat je je neus hebt gesnoten (om als er geen corona was geweest) naar de wc bent geweest, bij de supermarkt etc. Gewoon de dingen die veel mensen al deden. Maar vooral als je dus met kwetsbare mensen in aanraking komt is het goed om daar extra op te letten.

Ik vind het vooral grappig om te horen dat het merendeel van de mensen die ik spreek, soms volkomen onbekenden, niet voor de mondkapjes plicht zijn, niet van vuurwerk houden maar vuurwerkverbod niet verstandig vinden en straks het vaccin niet willen.

Ik denk dat ze gewoon net als met de griepprik mensen kunnen vragen om hem te halen, wij hebben hier 1 prikmiddag, dan mag iedereen van de praktijk zonder medische reden langs komen voor de griepprik. En chronisch zieken die er voor om aanmerking komen of andere kwetsbare mensen kunnen hem thuis krijgen of op afspraak als ze niet in de rij kunnen staan.
Maak zoiets niet verplicht en laat een ieder in zijn waarde die hem wel of juist niet wil.

Ik rook ook niet(s) en mijn smaak was minder. Gelukkig was het maar een weekje ofzo, niet zo lang als je van sommigen hoorde

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 21 nov 2020 22:02

Dorpeling schreef:Soms is het toch om te huilen, deze hele chaos. Waar zijn we toch mee bezig!


Ik heb nu van redelijk dichtbij 2 vrienden gezien met corona. De ene gaat het einde van de week niet halen, de ander is waarschijnlijk voor het leven gehandicapt. Twee mensen onder de 40. De familie van die eerste persoon hebben nu ook symptomen en zijn allemaal getest; we hopen vurig dat het het virus niet is, uiteraard. Maar daar zijn we dus mee bezig. Inderdaad om te huilen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 22 nov 2020 00:22

Sterkte Mortlach.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2020 01:18

Bedankt.

Je kunt gewoon zo weinig doen - ja, maskers dragen! Die vrienden wonen in de VS en dan is het voor ons hulpeloos toekijken en proberen ze een hart onder de riem te steken. Ik ben benieuwd wat straks de rekening zal zijn voor de nabestaanden van die vriend die een maand in een medische coma op de IC heeft gelegen. Ik vermoed meer dan een miljoen dollar, op basis van andere rekeningen die ik heb gezien. En dat gaan ze uiteraard nooit kunnen betalen, dus dat komt er dan nog bij...

Hier in de regio ging het redelijk goed. Een paar gevallen hier en daar. De meeste gevallen zijn toch in de grote steden (logisch, met 6 miljoen inwoners heb je meer gevallen als met 40.000), maar nu toch ook hier weer een paar gevallen gevonden dus is het nu echt weer alleen boodschappen halen en naar de apotheek/doktersafspraken. Even naar de bouwmarkt voor een onderdeeltje voor het een of ander zal weer een tijdje moeten wachten.

Dat er in de VS nog staten zijn zonder enige restrictie is echt onbegrijpelijk. Aan de andere kant dacht mijn partner dat Nederlanders een nuchter, verstandig volk was, maar van die illusie is ze nu goed genezen. Elke keer dat ik iets vertel over de weerstand tegen basale maatregelen valt ze weer van de ene verbazing in de andere.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 22 nov 2020 12:44

Chaya schreef::schaterlach:
Grappig he, dat je het zo ook kunt lezen.
Ik heb in 1981 mijn laatste saffie gerookt. Ik was er ineens klaar mee. Cold turkey, half pakje weggegooid.




Op die manier ben ik ook gestopt maar dan in 2012 meen ik.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten