Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 07 nov 2020 09:54

Dorpeling schreef:In Denemarken zijn mutaties aangetroffen bij nertsen die inmiddels overgedragen zijn op mensen. Gevolg: afsluiten van die gebieden.

Nee, de variant is niet dodelijker of besmettelijker. De reden: het vaccin kan mogelijk niet werken, dus wordt overbodig.
Is de conclusie hiervan dat massaal vaccineren hét grote doel geworden is? En de kosten die hiervoor straks verspild zijn, gaat het hele circus dan op nieuw beginnen?
En die nertsen, blijkbaar een grote bron van ziektes. Nee hoor.. we wachten met het sluiten van fokkerijen gewoon tot maart volgend jaar. :-k


Dit volg ik niet helemaal. Natuurlijk moet een vaccin soms worden aangepast aan mutaties. Het lijkt meer op een griepprik dan op bepaalde vaccins, het geeft geen 100% beschermingskans. Dus nee het vaccin wordt niet overbodig en al het werk om een vaccin te maken ook niet. Net als dat een griepprik niet overbosig wordt als het virus wat muteert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 09 nov 2020 11:22

Marnix schreef:Dit volg ik niet helemaal. Natuurlijk moet een vaccin soms worden aangepast aan mutaties. Het lijkt meer op een griepprik dan op bepaalde vaccins, het geeft geen 100% beschermingskans. Dus nee het vaccin wordt niet overbodig en al het werk om een vaccin te maken ook niet. Net als dat een griepprik niet overbosig wordt als het virus wat muteert.



Premier Mette Frederiksen:' Met de mutatie van het coronavirus die we nu in Noord-Jutland zien, riskeren we dat de effectiviteit van het aanstaande vaccin verzwakt is. Óf in het slechtste geval, helemaal afwezig'

De angst is dat het binnenkort te verwachten vaccin geen bescherming biedt tegen deze coronamutatie — en dus in feite nutteloos is.
Bron: Trouw
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2020 12:10

Dorpeling schreef:Premier Mette Frederiksen:' Met de mutatie van het coronavirus die we nu in Noord-Jutland zien, riskeren we dat de effectiviteit van het aanstaande vaccin verzwakt is. Óf in het slechtste geval, helemaal afwezig'

De angst is dat het binnenkort te verwachten vaccin geen bescherming biedt tegen deze coronamutatie — en dus in feite nutteloos is.
Bron: Trouw


Mutaties zijn te verwachten en daar moet je je vaccin op aanpassen... maar inderdaad, beter is om dat zoveel mogelijk te voorkomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2020 20:09

Het zal me niks verbazen als de VS voor volgende weekend een dag ziet met meer dan een kwart miljoen nieuwe besmettingen. :cry:

Ik heb een vriendin waarbij in april Covid werd geconstateerd. Ze heeft recent een verslag op Facebook gezet en dat slaat je koud om het hart. Ze is blij dat ze nog leeft, hoewel haar leven momenteel bestaat uit de driehoek bank, wc, bed en dan hopen dat je halverwege die 'tocht' niet knockout gaat en valt en wie weet hoe lang je dan bewusteloos in je gang ligt. Jong, gezond, sportief, succesvol, was ze allemaal. En er is niks van over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Memmem » 16 nov 2020 20:34

Hier een paar postings verwijderd, we gaan respectvol met elkaar om

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 17 nov 2020 22:17

Marnix schreef:Mutaties zijn te verwachten en daar moet je je vaccin op aanpassen... maar inderdaad, beter is om dat zoveel mogelijk te voorkomen.


Ja als je t snel zegt... klinkt het heel makkelijk, ff aanpassen :D
Blijft het wel raar vinden, iedereen aan het vaccin, wat niet bewezen gaat helpen, voor een virus met een sterftecijfer 0,23% en 0,05% onder de 70 jaar. :-k

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2020 00:37

pindas83 schreef:Ja als je t snel zegt... klinkt het heel makkelijk, ff aanpassen :D
Blijft het wel raar vinden, iedereen aan het vaccin, wat niet bewezen gaat helpen, voor een virus met een sterftecijfer 0,23% en 0,05% onder de 70 jaar. :-k


Want het is het niet waard om 36.000 levens te redden in Nederland alleen al? 875.000 in de VS? 20 miljoen mensen wereldwijd? Ik weet trouwens niet waar je die waarden van 0,05 vandaan hebt. Als je het aantal doden in de VS (254.000) deelt door het aantal gevallen (11,5M) x 100%, dan krijg ik een stervenspercentage van 2,3%

Plus dat de zorg ook niet een oneindig aantal patiënten kan opnemen. Als we niets doen, gaan jij of ik straks dood aan een blindedarmontsteking of een gebroken been omdat er in het ziekenhuis geen plaats voor ons is.

En dan hebben we het enkel en alleen om sterfgevallen. Ik schreef al, ik heb een vriendin in Toronto die met een beetje pech de rest van haar leven chronisch ziek zal zijn. Heel, heel veel mensen gaan de rest van hun leven moeten leren omgaan met allerlei orgaanklachten die potentieel allemaal nog steeds dodelijk gaan zijn.

Een andere vriendin in de VS heeft net de beslissing mogen nemen of ze haar broer aan de beademing wilden houden of dat ze het bed wilde vrijmaken voor iemand die misschien nog wel te redden was. Ga er maar aanstaan.

Maar even een spuitje halen is te veel gevraagd voor je naasten?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2020 10:29

pindas83 schreef:Ja als je t snel zegt... klinkt het heel makkelijk, ff aanpassen :D
Blijft het wel raar vinden, iedereen aan het vaccin, wat niet bewezen gaat helpen, voor een virus met een sterftecijfer 0,23% en 0,05% onder de 70 jaar. :-k


Een paar dingen daarover:

1. Een griepprik wordt ook jaarlijks wat aangepast omdat dat ook muteert.
2. Bedenk dat dit sterftecijfer er is vanwege allerlei enorm beperkende maatregelen die op allerlei vlakken veel impact hebben. Zonder die maatregelen was het cijfer veel hoger geweest. Ook onder de 70 jaar ivm teveel
3. Vaccins hebben hun nut bij allerlei ziekten bewezen.
4. De kans om te overlijden aan kinkhoest, polio etc is ook vrij klein... maar door vaccins hoeven er heleamaal geen ouders meer hun kind te begraven vanwege zo'n ziekte.
5. Vaccinatiegraad is belangrijk voor hoe actief een virus kan zijn en zich kan verspreiden. Door jezelf, ook al ben je niet zo kwetsbaar, te laten inenten draag je bij aan de bescherming van mensen die wel kwetsbaar zijn.
6. Tot zover de baten, wat zijn de kosten? Ergens naartoe, prikje, klaar. Als het je nou enorm veel geld zou kosten of het allerlei mogelijke bijwerkingen of andere risico's zou opleveren zou ik kunnen voorstellen dat je kosten en baten gaat afwegen en het dan nog niet weet. Maar het kost haast niets en levert heel veel op, misschien niet voor jouw persoonlijk op dit moment, maar dan wel voor anderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 18 nov 2020 10:42

Mortlach schreef:Want het is het niet waard om 36.000 levens te redden in Nederland alleen al? 875.000 in de VS? 20 miljoen mensen wereldwijd? Ik weet trouwens niet waar je die waarden van 0,05 vandaan hebt. Als je het aantal doden in de VS (254.000) deelt door het aantal gevallen (11,5M) x 100%, dan krijg ik een stervenspercentage van 2,3%

Plus dat de zorg ook niet een oneindig aantal patiënten kan opnemen. Als we niets doen, gaan jij of ik straks dood aan een blindedarmontsteking of een gebroken been omdat er in het ziekenhuis geen plaats voor ons is.

En dan hebben we het enkel en alleen om sterfgevallen. Ik schreef al, ik heb een vriendin in Toronto die met een beetje pech de rest van haar leven chronisch ziek zal zijn. Heel, heel veel mensen gaan de rest van hun leven moeten leren omgaan met allerlei orgaanklachten die potentieel allemaal nog steeds dodelijk gaan zijn.

Een andere vriendin in de VS heeft net de beslissing mogen nemen of ze haar broer aan de beademing wilden houden of dat ze het bed wilde vrijmaken voor iemand die misschien nog wel te redden was. Ga er maar aanstaan.

Maar even een spuitje halen is te veel gevraagd voor je naasten?


Ik neem officiële cijfers over, jij slaat zelf aan het rekenen. Besef ook goed dat er veel zgn coronadoden tussen zitten die met elk willekeurig griepvirus zouden komen te overlijden. Of al zeer ernstig ziek waren en het laatste zetje krijgen van Corona. Corona wordt dan als doodsoorzaak aangeduid terwijl dat of z’n zachts gezegd niet helemaal reëel is.

Dat van je Facebook vriendin is heel naar en verdrietig daar doe ik niks aan af. Maar die vriendin heeft er niks aan (en ik ook niet) als ik een spuitje ga halen en later tot de ontdekking dat ik het beter niet had kunnen doen omdat er toch stiekem verregaande bijwerkingen optreden.
Dus neen dank u. Voor mij geen prikje.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 18 nov 2020 10:58

Marnix schreef:Een paar dingen daarover:

1. Een griepprik wordt ook jaarlijks wat aangepast omdat dat ook muteert.
2. Bedenk dat dit sterftecijfer er is vanwege allerlei enorm beperkende maatregelen die op allerlei vlakken veel impact hebben. Zonder die maatregelen was het cijfer veel hoger geweest. Ook onder de 70 jaar ivm teveel
3. Vaccins hebben hun nut bij allerlei ziekten bewezen.
4. De kans om te overlijden aan kinkhoest, polio etc is ook vrij klein... maar door vaccins hoeven er heleamaal geen ouders meer hun kind te begraven vanwege zo'n ziekte.
5. Vaccinatiegraad is belangrijk voor hoe actief een virus kan zijn en zich kan verspreiden. Door jezelf, ook al ben je niet zo kwetsbaar, te laten inenten draag je bij aan de bescherming van mensen die wel kwetsbaar zijn.
6. Tot zover de baten, wat zijn de kosten? Ergens naartoe, prikje, klaar. Als het je nou enorm veel geld zou kosten of het allerlei mogelijke bijwerkingen of andere risico's zou opleveren zou ik kunnen voorstellen dat je kosten en baten gaat afwegen en het dan nog niet weet. Maar het kost haast niets en levert heel veel op, misschien niet voor jouw persoonlijk op dit moment, maar dan wel voor anderen.


1. En die werkt ook slecht. Ik kom bij best veel mensen over de vloer en hoor regelmatig als het er over gaat dat mensen die nooit last van griep hadden het juist kregen zodra ze toch maar die prik gingen halen.
2. Dat is nog maar de vraag. Was het niet de WHO zelf die juist lockdowns afraadde een tijdje terug? Dat griepvirus is niet tegen te houden en de maatregelen van het overdreven steriel worden en lange tijd met mondkapjes rondlopen zouden je weerstand en algemene gezondheid wel eens een stuk slechter kunnen maken. Dan hebben we het nog niet over de psychische kant van het verhaal. Opsluiten thuis is niet goed voor de mensch en de angst die gezaaid word nog minder.
3. Dat zal voor bepaalde ziekten zeker gelden. Studies over de effectiviteit van vaccins tegen sars en andere coronavirussen laten geven weinig hoop. Die doen meer kwaad dan goed.
4. Dat is heel fijn dat betwist ik niet. Ik heb gewoon mijn bedenkingen bij een vaccin wat koud in een jaartje tijd even op de markt komt.
5. Dat hoor ik vaker maar ik begrijp dat nooit zo. Misschien ben ik te stom hoor, kan zijn #-o :mrgreen:
Waarom is iemand die gevaccineerd is en dus niet vatbaar zou moeten zijn er van afhankelijk dat ik ook gevaccineerd ben? Als diegene dan toch ziek wordt werkt dat vaccin toch niet (goed)?
6. De kosten zijn in dit geval mijn gezondheid en dat van mijn gezin. Dat is voor mij geen kleinigheid.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor naamloos » 18 nov 2020 11:47

Marnix schreef:6. Tot zover de baten, wat zijn de kosten? Ergens naartoe, prikje, klaar. Als het je nou enorm veel geld zou kosten of het allerlei mogelijke bijwerkingen of andere risico's zou opleveren zou ik kunnen voorstellen dat je kosten en baten gaat afwegen en het dan nog niet weet. Maar het kost haast niets en levert heel veel op, misschien niet voor jouw persoonlijk op dit moment, maar dan wel voor anderen.
Nou-ou, het is natuurlijk niet gegaradeerd dat dat alles is.
Niemand weet of en wat de bijwerkingen zijn op de lange termijn. Ik weet zelf ook nog niet of ik me ga laten inenten als het zover is.
Komt bij dat ik het al gehad heb aan het begin van de tweede golf, dus hoop ik dat ik het niet zo snel weer krijg.
Ik ben bang dat het prikje de klachten die ik nog heb misschien gaat verergeren.
Gelukkig zijn mijn klachten niet ernstig, maar toch vind ik het niet leuk dat mijn koffie naar uitlaatgassen ruikt en ik amper proef wat ik eet en drink. Iemand uit mijn directe familie heeft in maart al corona gehad en zij kan nu nog steeds niet ruiken en proeven.
Wie kan zeggen of dat ooit nog goed komt? Nee, ik sta niet te dringen eerlijk gezegd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2020 12:57

pindas83 schreef:1. En die werkt ook slecht. Ik kom bij best veel mensen over de vloer en hoor regelmatig als het er over gaat dat mensen die nooit last van griep hadden het juist kregen zodra ze toch maar die prik gingen halen.


Even bij de feiten blijven. Van de griepprik is wetenschappelijk aangetoond dat de kans om griep te krijgen met 40%-60% daalt. Want het griepvirus kent tal van varianten en muteert jaarlijks. De kans dat je het na een griepprik krijgt is dus nog steeds best aanwezig, hij is maar gehalveerd. Vaak weten mensen dat niet en verwachten ze na het halen van de griepprik geen griep te zullen krijgen. Krijgen ze het toch, dan zijn ze teleurgesteld. En 3x raden wat ze jou dan vertellen als je bij ze over de vloer komt. Juist.

Overigens lijken volgens de eerste onderzoeken die kansen bij Covid19 een stuk kleiner te zijn, boven de 90%. Even afwachten hoe dat is als het wat langer geleden is dat je die hebt gehad, met eventuele mutaties etcetera, maar dat zijn wel andere cijfers.

2. Dat is nog maar de vraag. Was het niet de WHO zelf die juist lockdowns afraadde een tijdje terug? Dat griepvirus is niet tegen te houden en de maatregelen van het overdreven steriel worden en lange tijd met mondkapjes rondlopen zouden je weerstand en algemene gezondheid wel eens een stuk slechter kunnen maken. Dan hebben we het nog niet over de psychische kant van het verhaal. Opsluiten thuis is niet goed voor de mensch en de angst die gezaaid word nog minder.


Dat is niet de vraag. De WHO heeft allereerst nooit zware maatregelen afgeraden maar als noodzakelijk (kwaad) beschouwd. Dat ze werken is ook wel duidelijk, kijk naar de tweede golf. Vervolgens komen er allerlei restricties en wat is het gevolg? De besmettingen, opnamen in ziekenhuis en op IC en het sterftecijfer nemen weer af. Een Brits onderzoek dat begin juni werd gepubliceerd wees uit dat er door de maatregelen alleen al in Europa meer dan 3 miljoen doden zijn voorkomen.

3. Dat zal voor bepaalde ziekten zeker gelden. Studies over de effectiviteit van vaccins tegen sars en andere coronavirussen laten geven weinig hoop. Die doen meer kwaad dan goed.


De huidige onderzoeken bewijzen het tegenovergestelde en experts, wetenschappers, epidemiologen en dergelijke verwachten dat een vaccin verreweg het belangrijkste middel is om weer terug naar normaal te kunnen gaan. De eerste resultaten van het vaccin zijn ook veelbelovend.

4. Dat is heel fijn dat betwist ik niet. Ik heb gewoon mijn bedenkingen bij een vaccin wat koud in een jaartje tijd even op de markt komt.


Daar zijn een aantal redenen voor. Er is nog nooit zo grootschalig een vaccin ontwikkeld waarbij ook zo'n groot, wereldwijd belang was. En gelukkig hebben we partijen die de veiligheid bewaken. Hier wordt dit goed uitgelegd:

https://www.youtube.com/watch?v=tvlxBweSjN0

5. Dat hoor ik vaker maar ik begrijp dat nooit zo. Misschien ben ik te stom hoor, kan zijn #-o :mrgreen:
Waarom is iemand die gevaccineerd is en dus niet vatbaar zou moeten zijn er van afhankelijk dat ik ook gevaccineerd ben? Als diegene dan toch ziek wordt werkt dat vaccin toch niet (goed)?


Allereerst omdat vaccins vaak niet voor 100% werken. Als het Covid-vaccin bijvoorbeeld voor 90% werkt kan 10% het dus alsnog krijgen. Net als in je griep-voorbeeld, maar dan is de kans al wel een stuk kleiner. Los daarvan, gaat niet op voor Covid, maar sommige ziekten kan je pas later voor worden ingeënt terwijl je ze wel eerder kan oplopen dus dan heb je ook nog een groep die niet ingeënt is omdat ze nog te jong zijn. En als tweede omdat niet iedereen zich laat inenten. En dan kan je zeggen: Eigen schuld, dikke bult... maar of dat nou de juiste houding is... Als je vaccinatiegraad hoog genoeg kan het virus zich niet meer goed verspreiden en die 10% waarbij het vaacin niet werkt of mensen die zich niet inenten om wat voor reden dan ook, beschermen. In sommige gevallen is daardoor een virus nadat er tegen gevaccineerd werd ook daadwerkelijk uitgestorven en komen er tal van ziekten war je vroeger dood aan ging, niet meer voor.

6. De kosten zijn in dit geval mijn gezondheid en dat van mijn gezin. Dat is voor mij geen kleinigheid.


Als je gezondheid er onder zou leiden wel. Maar niets wijst erop dat dat het geval is. De kans op gezondheid neemt er juist door toe. Vaccins zijn er om te voorkomen dat je ziek wordt. Als jij met een prikje van een goedgekeurd veilig medicijn bijvoorbeeld corona met mogelijk nare gevolgen kan voorkomen valt gezondheid juist onder de baten.
Laatst gewijzigd door Marnix op 18 nov 2020 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2020 13:04

naamloos schreef:Nou-ou, het is natuurlijk niet gegaradeerd dat dat alles is.
Niemand weet of en wat de bijwerkingen zijn op de lange termijn. Ik weet zelf ook nog niet of ik me ga laten inenten als het zover is.
Komt bij dat ik het al gehad heb aan het begin van de tweede golf, dus hoop ik dat ik het niet zo snel weer krijg.
Ik ben bang dat het prikje de klachten die ik nog heb misschien gaat verergeren.
Gelukkig zijn mijn klachten niet ernstig, maar toch vind ik het niet leuk dat mijn koffie naar uitlaatgassen ruikt en ik amper proef wat ik eet en drink. Iemand uit mijn directe familie heeft in maart al corona gehad en zij kan nu nog steeds niet ruiken en proeven.
Wie kan zeggen of dat ooit nog goed komt? Nee, ik sta niet te dringen eerlijk gezegd.


Ik weet niet of het zin heeft om je in te laten enten als je het al gehad hebt? Maar als je met een prikje had kunnen voorkomen dat je koffie naar uitlaatgassen ruikt of je na een half jaar nog niet goed kan ruiken en proeven was dat wel een kleine investering geweest met grote winst. Wat gevolgen om lange termijn betreft is er best een hoop te zeggen. Dit vaccin is nieuw waar er is al heel veel onderzoek geweest naar mogelijkheden voor het bestrijden van Sars en Mers en inmiddels heeft men al tientallen jaren ervaring met vaccins en wat die doen in een lichaam. En dus kan men al best heel reële aannames doen over hoe je lichaam op dit vaccin zal reageren. En dan het het totaal onwaarschijnlijk is dat je lichaam na zo'n vaccin nu daar prima op reageert maar je over bijvoorbeeld 20 jaar opeens hele rare bijverschijnselen zou krijgen. Daar is in de breedte bij de vraag of vaccins bijvoorbeeld autisme kunnen veroorzaken uitgebreid onderzoek naar gedaan en de conclusie is dat dat verband er totaal niet is. Maar ook dat het totaal niet aannemelijk is dat er over lange tijd opeens allerlei andere bijverschijnselen zouden ontstaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor naamloos » 18 nov 2020 13:39

Marnix schreef:Ik weet niet of het zin heeft om je in te laten enten als je het al gehad hebt? Maar als je met een prikje had kunnen voorkomen dat je koffie naar uitlaatgassen ruikt of je na een half jaar nog niet goed kan ruiken en proeven was dat wel een kleine investering geweest met grote winst.
Ja uiteraard. Als je alles van tevoren weet ... achteraf is makkelijk praten.
Bovendien was het prikje er nog niet dus de gok nemen was niet aan de orde.
Marnix schreef:Wat gevolgen om lange termijn betreft is er best een hoop te zeggen. Dit vaccin is nieuw waar er is al heel veel onderzoek geweest naar mogelijkheden voor het bestrijden van Sars en Mers en inmiddels heeft men al tientallen jaren ervaring met vaccins en wat die doen in een lichaam. En dus kan men al best heel reële aannames doen over hoe je lichaam op dit vaccin zal reageren. En dan het het totaal onwaarschijnlijk is dat je lichaam na zo'n vaccin nu daar prima op reageert maar je over bijvoorbeeld 20 jaar opeens hele rare bijverschijnselen zou krijgen. Daar is in de breedte bij de vraag of vaccins bijvoorbeeld autisme kunnen veroorzaken uitgebreid onderzoek naar gedaan en de conclusie is dat dat verband er totaal niet is. Maar ook dat het totaal niet aannemelijk is dat er over lange tijd opeens allerlei andere bijverschijnselen zouden ontstaan.
Nou, ik heb er niet veel verstand van maar als ik hoor hoe verschillend mensen reageren op corona, dan zou het me niet verbazen als er ook verschillend gereageerd wordt op het vaccin.
Dat de 1 ernstiger ziek is dan de ander kan ik nog wel plaatsen (hoewel, ook niet altijd trouwens), maar dat de ziekteverschijnselen zo varieren ... :-k
Bij een buikgriep heeft iedereen een toilet nodig, bij een verkoudheid een zakdoek enz. Maar bij corona is het ziektebeeld wisselender.
De een kan amper meer aan adem komen, de ander kan nauwelijks meer lopen, of niet ruiken en proeven en nog veel meer ...

Onder normale omstandigheden zou het vaccin niet zo snel op de markt komen dus ik ben wat terughoudend.
En ik hoor toch niet tot de groep die als eerste of tweede aan de beurt is. Verder mogen van mij degene die het vaccin graag willen gerust voor. En als een prik nog zin zou hebben als je het al gehad hebt dan misschien ... ik weet het echt nog niet.
Laatst gewijzigd door naamloos op 18 nov 2020 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2020 14:00

naamloos schreef:Nou, ik heb er niet veel verstand van maar als ik hoor hoe verschillend mensen reageren op corona, dan zou het me niet verbazen als er ook verschillend gereageerd wordt op het vaccin.
Dat de 1 ernstiger ziek is dan de ander kan ik nog wel plaatsen (hoewel, ook niet altijd trouwens), maar dat de ziekteverschijnselen zo varieren ... :-k
Bij een buikgriep heeft iedereen een toilet nodig, bij een verkoudheid een zakdoek enz. Maar bij corona is het ziektebeeld wisselender.

Dat kun je wel zeggen ja. De huisarts ging ervan uit dat ik corona had, maar ik had niet de "klassieke" verschijnselen.
De lijst is daarna dan ook uitgebreid.

In het Parool stond in juni:
Het coronavirus komt in vele gedaanten. Sommigen krijgen een loopneus en anderen worden doodziek. Hoe kan dat? Het lijkt een macaber spel van genen, leefstijl, het afweersysteem, leefomstandigheden en onderliggende ziekten.

Ook is het niet persé gevaarlijk voor hoogbejaarden:
"Met een verkoudheid en wat koorts, zo hobbelde Piet van Treijen (103) uit Steenbergen in twee weken door zijn Covid-19 heen. Ja, hij was verzwakt, maar veel meer was het niet. Hij voelde zich al snel weer patent genoeg voor een jonge jenever. Ruim een eeuw oud en opgewassen tegen de potentieel dodelijke ziekte.
Een wonder?
Nee, want twee dagen eerder wandelde een vrouw van 102 in een fleurige blouse na een kort ziekbed het ziekenhuis in Capelle aan den IJssel uit."

Dus ik denk dat jouw vermoeden weleens kan kloppen, nl. dat niet iedereen evenveel profijt heeft van een inenting.
Bovendien zouden ze beter eerst kunnen onderzoeken of iemand al antistoffen heeft opgebouwd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten