Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 28 okt 2020 08:22

hans0166 schreef:er zit wel degelijk jaloezie in... het niet opvolgen van advies heeft niets met rechtvaardigheid te maken, maar hullie wel en ikkke niet...
Ik kan je even niet volgen. Dat ik van een lid van de regering verwacht dat hij de adviezen serieus neemt, en niet, terwijl gevraagd wordt het aantal reisbewegingen te beperken, zelf een eigen plan gaat trekken.
En ik ben het met je eens als je zegt dat ze an sich weinig risico lopen, het gaat om de signaalfunctie die het heeft.
Iets dergelijks geldt voor Grapperhaus, de Oranjes zijn dus niet de enige die hierin vreemd met hun verantwoordelijkheid zijn omgegaan.
hans0166 schreef:Het feit dat je niet eens het Koninklijk huis normaal aanspreekt maar iedere keer 'die" zegt meer dan genoeg.
Deze moet je uitleggen...
Wat is dan wel de normale aanspreektitel op een forum? Dus wat zegt het dat ik me niet bedien van termen als "majesteit", en dat ik koninklijk zonder hoofdletter schrijf?
Het feit dat jij koninklijk met een hoofdletter schrijft geeft mij juist het gevoel van blinde adoratie, wat in mijn ogen dan weer genoeg zegt.
hans0166 schreef:"niet solidair met het volk"... doe jij dat altijd? Waarschijnlijk niet, want ik kén werkelijk niemand die alles uit de voorshriften of wet opvolgt..vertel het hier ook even en begin eens te foeteren op wat jij doet.

Ik doe mijn uiterste best om de wet zo goed mogelijk op te volgen, en hetzelfde geldt voor de regels en adviezen.
Daarin claim ik niet foutloos te zijn, maar ik doe mijn best.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 29 okt 2020 09:16

StillAwake schreef:En dat er bewijs is dat deze adviezen niet werken: heb je een bron?
Vooralsnog neemt het aantal besmettingen toe, waarbij een groot deel van de besmettingsgevallen terug is te voeren op g3negeerde adviezen.


Advies van mondkapjes bijvoorbeeld, virussen laten zich niet tegen houden door een mondkapje te dragen. Merendeel van de mondkapjes zijn niet geschikt, sluiten niet goed af. En dan kun je zeggen, als iedereen het advies goed op zou volgen... Dan moeten we nu dus massaal en cursus gaan doen. Gebruik van mondkapjes op de juiste manier is niet in een paar uurtjes aangeleerd.

Bronnen genoeg maar welke zijn betrouwbaar?

Ik denk zelf dat die besmettingen niet komen door genegeerde adviezen. Waar vandaan wel, dat heb ik nog niet helemaal helder. Ik ken mensen die zich echt volledig afzonderen maar toch besmet worden. Ze zijn de enige in hun omgeving, familie en zorgverleners zijn getest en negatief. Hoe kan dit? Zijn de testen niet betrouwbaar genoeg? (daar twijfelen meer mensen aan) of gaat het overbrengen toch ook op andere manieren. Kun je iemand besmetten als je het zelf niet hebt? Ondanks goede hand hygiëne, mondkapje en afstand?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 29 okt 2020 09:52

lammetje schreef:Advies van mondkapjes bijvoorbeeld, virussen laten zich niet tegen houden door een mondkapje te dragen. Merendeel van de mondkapjes zijn niet geschikt, sluiten niet goed af. En dan kun je zeggen, als iedereen het advies goed op zou volgen... Dan moeten we nu dus massaal en cursus gaan doen. Gebruik van mondkapjes op de juiste manier is niet in een paar uurtjes aangeleerd.

daar heb je best een punt, maar zelfs als je je mondkapje op een verkeerde manier gebruikt houdt het je eigen aerosolen grotendeels tegen.
Baat het niet: het schaadt zeker niet. En logisch nadenken leert dat het in elk geval je eigen adem deels tegenhoudt, waarmee je (mocht je besmettelijk zijn) je besmetting bij jezelf houdt.
lammetje schreef:Bronnen genoeg maar welke zijn betrouwbaar?

Het blad "Gezond Verstand" in elk geval niet...
lammetje schreef:Ik denk zelf dat die besmettingen niet komen door genegeerde adviezen. Waar vandaan wel, dat heb ik nog niet helemaal helder. Ik ken mensen die zich echt volledig afzonderen maar toch besmet worden. Ze zijn de enige in hun omgeving, familie en zorgverleners zijn getest en negatief. Hoe kan dit? Zijn de testen niet betrouwbaar genoeg? (daar twijfelen meer mensen aan) of gaat het overbrengen toch ook op andere manieren. Kun je iemand besmetten als je het zelf niet hebt? Ondanks goede hand hygiëne, mondkapje en afstand?

Natuurlijk zijn er besmettingen die niet terug te voeren zijn op gebeurtenissen, maar het grootste gedeelte van de besmettingen (98%) is weldegelijk te herleiden op een ander besmettingsgeval.
Om die 2% als maatstaf te gaan nemen gaat wat ver.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 30 okt 2020 09:39

StillAwake schreef:Dan is je houding inderdaad totaal anders op mij overgekomen dan dat je het nu brengt. Hier kan ik namelijk niets anders vna zeggen dan dat ik het er mee eens ben. Op 1 klein detail na: om de godsdienstvrijheid te kunnen waarborgen zijn kerken grondwettelijk beschermd, en kunnen ze slechts van adviezen voorzien worden. Om deze reden denk ik dat kerken de adviezen als regels moeten zien, en niet de grens van het betamelijke opzoeken.

Misschien een vooringenomen stelling? Ik dacht meerdere malen aangegeven te hebben dat ik persoonlijk heel voorzichtig ben en alle regels in acht neem. Zij het alleen maar om geen aanstoot te geven en mijn verantwoordelijkheid voor mijn naasten te nemen. Daarnaast heb ik steeds genoemd dat ik achter kerken sta die kiezen voor meer dan 30 personen als dit veilig mogelijk is. En dat geldt voor veel kerken.
Over wat 'betamelijk' is verschillen we van mening.
Ik ben het met je eens. Dat maatwerk zou er in mijn ogen dan echter ook moeten zijn voor de horeca, voor bioscopen en theaters, voor stadions en evenementenhallen.
Frappant is wel dat ik de klachten over maatwerk vooral uit kerkelijke hoek hoor.

Eerste eens. Tweede is larie.
En, om helemaal in de geest van de regelgeving te blijven: Besef wel dat de maximale groepsgrootte die nu gesteld is niet in de eerste plaats bedoeld is om besmettingen in dat gebouw tegen te gaan, maar eerder om het aantal reisbewegingen te beperken.

Lijkt mij dat je een kerk bezoekt in je eigen dorp of stad, de reisbewegingen wel mee vallen. Ik ga in mijn eigen dorp naar de supermarkt, bibliotheek, bakker, slager én kerk.
Het is wat anders wanneer je er elke keer een uur voor een kerkbezoeken zou moeten reizen, maar dat is in heel veel gevallen niet zo.

Als je er zo in staat kan ik me daar goed in vinden. Nogmaals: zo is een en ander niet overgekomen op dit forum.
Waarbij ik persoonlijk nog steeds vind dat de 30 mensen regel ook bij jullie in de gemeente zou moeten gelden, maar ik besef dat dat niet jouw persoonlijke verantwoordelijkheid is.
Niet eens zozeer vanwege besmettingsrisico, maar omdat er op dit moment van kerken waar nog steeds massaal kerkbezoek plaatsvindt met gemeentezang een slecht signaal uitgaat.

Dat spijt me dan.
Wanneer ik wél die verantwoordelijkheid had gehad, had ik niet anders gedaan hoor! Ik ben blij dat het bij ons zo geregeld is dat er meer op kunnen gaan.

(..) Sinds ik met de kerk in aanraking gekomen ben heb ik er erg veel waardevolle momenten mogen beleven, en zodra het op een veilige wijze kan zal ik mijn plaats zo min mogelijk leeglaten.
Overigens mag ik vnauit mijn kerkenraadstaak wat vaker, omdat ik onder "personeel" val. Daarbij valt me wel op dat de diensten zoals ze nu zijn niet vergelijkbaar zijn met de diensten waar ik naar terug verlang. met 30 man en zonder gemeentezang is wat kaal...

Dat is fijn. In die zin begrijpen we elkaar dus.

Wanneer je aangeeft dat je in de kerkenraad zit en dus heel regelmatig mag gaan, vind ik ergens dat je wel makkelijk praten hebt. Staan alle gemeenteleden achter jullie beslissing? Ik weet niet hoe groot jullie gemeente is, maar stel dat er 200, 500, 800 leden zijn. In feite blokkeer je de toegang tot de kerk dus voor veel anderen die niét dat voorrecht hebben wat jij hebt.

Wij hebben een grote gemeente, en in de lockdown mochten er elke keer een paar personen komen, naast een deel van de kerkenraad , koster, organist etc. Ik denk dat wij 1 keer geweest zijn in bijna 3 maanden. De rest moest thuis gevolgd worden. En dat waren echt wel eens goede tijden hoor, en het kon toen ook niet anders.
Maar een van de leden van onze kerkenraad woont bij ons in de buurt, en wanneer ik hem voor de zoveelste keer gemoedelijk naar de kerk zag peddelen, borrelde het weleens van binnen. Dan was ik gewoon ordinair jaloers en kon het niet uitstaan dat hij wel om de week kon gaan, en wij al maanden thuis moeten zitten. Domweg omdat hij het geluk had in de kerkenraad te zitten en wij niet.
Dus in die zin vraag ik me af in hoeverre jij voor je gemeenteleden kunt en mag beslissen dat zij niet op mogen gaan omdat jij vindt dat dat 'beter' is.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 30 okt 2020 09:57

naamloos schreef:Nogmaals, je kunt met veel stelligheid beweren dat de kerk Gods huis is, maar daarmee is dat niet waar.

Jammer dat je niet zo voelt dat God echt aanwezig is in jullie kerk.

Ik weet ook wel dat God niet gebonden is aan een bepaalde plaats, gelukkig niet zeg! Als het goed is woont Hij in ons hart. Maar toch zie ik de kerk wel degelijk als Gods huis.

Het is niet zomaar een gebouw, maar een gebouw wat apart staat en gebruikt wordt voor het verkondigen van Gods Woord en het gebruik van de Sacramenten. Een huis van samenkomst en gebed. God bevestigt daar Zijn verbond en roept Hij steeds weer daar de gemeente op om tot Hem te komen, om in Hem rust te vinden.

Toen Jacob droomde bij Bethel (= huis Gods), voelde hij dat ook als heilige grond: "Toen nu Jakob van zijn slaap ontwaakte, zeide hij: Gewisselijk is de HEERE aan deze plaats, en ik heb het niet geweten! En hij vreesde, en zeide: Hoe vreselijk is deze plaats! Dit is niet dan een huis Gods, en dit is de poort des hemels!''

Ook Jesaja heeft het over een 'gebedshuis', een plaats dus om samen te komen en te bidden. Jesaja 56: 'Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen aangenaam wezen op Mijn altaar; want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken.'

En nee, dat hoeft geen gebouw te zijn van steen of hout. Maar als je God op die plaats meerdere malen persoonlijk hebt ontmoet en ervaren, ga je toch dat gebouw zien als een Gods huis. Omdat Hij daar aanwezig was/is als er een dienst aan de gang is.
Dat zal dan persoonlijk zijn.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 30 okt 2020 10:02

Dorpeling schreef:
Maar een van de leden van onze kerkenraad woont bij ons in de buurt, en wanneer ik hem voor de zoveelste keer gemoedelijk naar de kerk zag peddelen, borrelde het weleens van binnen. Dan was ik gewoon ordinair jaloers en kon het niet uitstaan dat hij wel om de week kon gaan, en wij al maanden thuis moeten zitten. Domweg omdat hij het geluk had in de kerkenraad te zitten en wij niet.


Die kerkeraad zou ook kunnen beslissen mee te rouleren met de gemeente (waar ze zelf ook toebehoren)
Een volledige kerkeraad is nergens verplicht gesteld.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 30 okt 2020 10:08

lammetje schreef:Advies van mondkapjes bijvoorbeeld, virussen laten zich niet tegen houden door een mondkapje te dragen. Merendeel van de mondkapjes zijn niet geschikt, sluiten niet goed af.

Eens, zeg ik ook steeds. Bij een test door Kassa uitgevoerd, laat zien dat 9 van de 10 mondkapjes niet veel meer dan schijnveiligheid bieden.

Ik denk zelf dat die besmettingen niet komen door genegeerde adviezen. Waar vandaan wel, dat heb ik nog niet helemaal helder. Ik ken mensen die zich echt volledig afzonderen maar toch besmet worden. Ze zijn de enige in hun omgeving, familie en zorgverleners zijn getest en negatief. Hoe kan dit? Zijn de testen niet betrouwbaar genoeg? (daar twijfelen meer mensen aan) of gaat het overbrengen toch ook op andere manieren. Kun je iemand besmetten als je het zelf niet hebt? Ondanks goede hand hygiëne, mondkapje en afstand?

Laatst een interview gezien met een huisarts, geloof bij Hart van Nederland. Erg helder, en nuchter ook. Zo moesten er meer zijn.
Hij zei o.a dat het van alle tijden is dat een ziekenhuis in het najaar volstroomt, en dat de uitslag van die test helemaal niet hoeft te betekenen dat je echt Covid hebt opgelopen. De test schijnt volgens hem ook andere virusjes te kunnen oppikken. Sta je dan met je goeie gedrag..

We staren ons dus blind op die aantallen, laten maatschappij en economie ten onder gaan voor een aantal uitslagen wat niet eens betrouwbaar is, en voor een virus dat na bijstellling een mortaliteit heeft van 0,25%.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Gtn » 30 okt 2020 11:01

Dorpeling schreef:Jammer dat je niet zo voelt dat God echt aanwezig is in jullie kerk.


Begrijp je Naamloos nu echt niet, of "begrijp" je het nu bewust "verkeerd"?

Indien het laatste het geval is, vind ik dat niet netjes van je.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2020 11:07

lammetje schreef:Advies van mondkapjes bijvoorbeeld, virussen laten zich niet tegen houden door een mondkapje te dragen. Merendeel van de mondkapjes zijn niet geschikt, sluiten niet goed af. En dan kun je zeggen, als iedereen het advies goed op zou volgen... Dan moeten we nu dus massaal en cursus gaan doen. Gebruik van mondkapjes op de juiste manier is niet in een paar uurtjes aangeleerd.

Ik las een verslag van een spreekuur. Patiënten die een maskertje uit hun zak frommelen, dat er uitziet als een onderbroek die meerdere dagen gedragen is.
Of juist in de spreekkamer zeggen: nu kan ie wel af he, dokter?
Voor de supermarkt, bij de karretjes, worden de maskertje met "vieze" handen beetgepakt en omzichtig opgedaan. Soms niet goed passend, omdat de elastiekjes te lang zijn. Dit is makkelijk op te lossen door kruislings achter je oren te doen. Ik wijs mensen daar weleens op.
Of de blauwe kant aan de binnenkant, zodat ze hijgend en zuchtend de winkel doorgaan met beslagen brillenglazen.
Of de neusbrug zit onder hun kin.
Sja, bind dan gewoon een sjaal om, dat is dan nog effectiever.
Gtn schreef:Begrijp je Naamloos nu echt niet, of "begrijp" je het nu bewust "verkeerd"?

Naamloos is uitstekend in staat om die vraag zelf te stellen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 30 okt 2020 14:24

Dorpeling schreef:Misschien een vooringenomen stelling? Ik dacht meerdere malen aangegeven te hebben dat ik persoonlijk heel voorzichtig ben en alle regels in acht neem. Zij het alleen maar om geen aanstoot te geven en mijn verantwoordelijkheid voor mijn naasten te nemen. Daarnaast heb ik steeds genoemd dat ik achter kerken sta die kiezen voor meer dan 30 personen als dit veilig mogelijk is. En dat geldt voor veel kerken.
Over wat 'betamelijk' is verschillen we van mening.
Tja, wellicht omdat ik vind dat je als kerk altijd het goede voorbeeld zou moeten geven, en ik te vaak ben aangelopen tegen mensen die juist vanuit kerkelijke hoek de regels voornamelijk voor anderen van toepassing vinden.
En of dat te maken heeft met vooringenomenheid: neen. Jij schrijft hierboven namelijk nog steeds dat je de regels in acht neemt, maar vermijd het woord adviezen.
De kerk die afgelopen week hier het nieuws haalde met grote bezoekersaantallen ken ik toevallig erg goed, en ook erg goed van binnen (Krimpen aan den IJssel). En ze schermen nu met het getal 1350 wat er in het gebouw mag, maar dat is het getal wat de brandweer toestaat bij incidentele gelegenheden. En laat nu net in die kerkelijke gemeente de haard hebben gelegen die de burgerlijke gemeente naar de toppositie van de besmettingenranglijst gestuwd heeft.
Dorpeling schreef:Eerste eens. Tweede is larie.
Sinds de lockdown ook voor de horeca verzwaard is hoor ik daar ook meer klachten over maatwerk vandaan komen. Maar over sport, theater en bioscoop heb ik (afgezien van hen die daar werkzaam zijn) weinig klachten gehoord van de clientele. Dat is geen larie, het is een feit dat ik dat hoor. Vreemd dat jij het larie noemt als ik iets uit mijn persoonlijke ervaring vertel.
Dorpeling schreef:Lijkt mij dat je een kerk bezoekt in je eigen dorp of stad, de reisbewegingen wel mee vallen. Ik ga in mijn eigen dorp naar de supermarkt, bibliotheek, bakker, slager én kerk.
Het is wat anders wanneer je er elke keer een uur voor een kerkbezoeken zou moeten reizen, maar dat is in heel veel gevallen niet zo.
Met je eens dat er ruimte moet zijn voor maatwerk, maar in de huidige golf van besmettingen lijkt het opvolgen van adviezen me in de eerste plaats van belang. En niet zelf gaan lopen grasduinen in de adviezen naar wat je wel of niet wenselijk, zinnig, toepasbaar of van toegevoegde waarde acht.
Dorpeling schreef:Dat spijt me dan.
Wanneer ik wél die verantwoordelijkheid had gehad, had ik niet anders gedaan hoor! Ik ben blij dat het bij ons zo geregeld is dat er meer op kunnen gaan.
Als je de verantwoordelijkheid had gehad was het wellicht wijzer geweest om de diensten zo uit te gaan zenden dat je vanuit huis ook het idee hebt erbij te zijn.
Maar je hebt die verantwoordelijkheid niet, dus in die zin heb je makkelijk praten.
Dorpeling schreef:Dat is fijn. In die zin begrijpen we elkaar dus.
Absoluut. Ik zou ook het liefst weer naar de kerk kunnen (in de normale setting). Zou ook het liefst weer een biertje kunnen drinken in een kroegje met wat vrienden, zou ook graag met mijn vrouw uit eten gaan, zou ook graag weer naar mijn werk gaan, heb ook wel zin om weer eens een avondje naar de bios/sportschool/concertzaal te kunnen. We zijn het allemaal eens, maar we moeten nu door de zure appel heenbijten. En dat moeten we allemaal doen, en het is daarin uitermate onverstandig als jij (of ik, of wie dan ook) zelf gaat bepalen welke zaken in jouw optiek wel van toegevoegde waarde zijn en welke niet.
Dorpeling schreef:Wanneer je aangeeft dat je in de kerkenraad zit en dus heel regelmatig mag gaan, vind ik ergens dat je wel makkelijk praten hebt. Staan alle gemeenteleden achter jullie beslissing? Ik weet niet hoe groot jullie gemeente is, maar stel dat er 200, 500, 800 leden zijn. In feite blokkeer je de toegang tot de kerk dus voor veel anderen die niét dat voorrecht hebben wat jij hebt.
Die toegang blokkeer ik niet, dat doet het virus...
Dorpeling schreef:Wij hebben een grote gemeente, en in de lockdown mochten er elke keer een paar personen komen, naast een deel van de kerkenraad , koster, organist etc. Ik denk dat wij 1 keer geweest zijn in bijna 3 maanden. De rest moest thuis gevolgd worden. En dat waren echt wel eens goede tijden hoor, en het kon toen ook niet anders.
Maar een van de leden van onze kerkenraad woont bij ons in de buurt, en wanneer ik hem voor de zoveelste keer gemoedelijk naar de kerk zag peddelen, borrelde het weleens van binnen. Dan was ik gewoon ordinair jaloers en kon het niet uitstaan dat hij wel om de week kon gaan, en wij al maanden thuis moeten zitten. Domweg omdat hij het geluk had in de kerkenraad te zitten en wij niet.
Dus in die zin vraag ik me af in hoeverre jij voor je gemeenteleden kunt en mag beslissen dat zij niet op mogen gaan omdat jij vindt dat dat 'beter' is.

Ik maak voor niemand uit of zij wel of niet mogen gaan, dat wordt gedaan door het virus. En het gaat er niet om wat ik beter vindt, maar wat volgens de geldende richtlijnen, adviezen en regels kan. Deze adviezen worden opgesteld door mensen die er voor doorgeleerd hebben, en niet door mij. Of door onze kerkenraad, of ons corona-team.
Het gaat er wel om dat je als kerk verantwoordelijk bezig bent. Naar je gemeente toe, naar omwonenden toe, maar ook de uitstraling naar buiten is van belang. We zijn als kerken de ambassadeurs van Christus.
Bij ons is er iedere dienst 1 koster, 1 diaken, 1 ouderling en 1 predikant, 1 pianist en 2 voorzangers aanwezig (vanwege het advies om niet te zingen is het orgel tijdelijk vervangen door een piano, en wordt de zang door twee gemeenteleden gedaan). Al deze mensen worden gerekend onder "personeel").
Zodoende ben ik dus in de kerk als mijn eigen wijk uitgenodigd is (als lid), en als de wijk waar ik verantwoordelijk voor ben is uitgenodigd (als kerkenraadslid). Dat is tweemaal zo vaak als anderen, en in heel oktober ook nog niet. Zo heel regelmatig is dat dus ook niet...
Bovendien 1 opmerking: als ik zie hoeveel tijd ik kwijt ben aan kerkenraadswerk: misschien is je uitdrukking "makkelijk praten" niet helemaal juist getroffen...
Als je ziet met welke gebrokenheid je als kerkenraadslid af en toe te dealen hebt: ik ben bijna aan het einde van mijn ambtstermijn, en zie echt uit naar de rust die daarna komt. Je hebt makkelijk praten als je niet in de kerkenraad zit...
De commentaren die mij bereikt hebben (we hebben een eigen corona-team als kerk, waardoor ik gelukkig ook niet alles hoor) zijn in merendeel positief over de uitzendingen die we houden, en van de leden die uitgenodigd wordt komt ongeveer de helft (de risicogroep blijft het vaakst weg).
Zodoende: geen negatieve commentaren gehad.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor naamloos » 30 okt 2020 14:30

Dorpeling schreef:Jammer dat je niet zo voelt dat God echt aanwezig is in jullie kerk.
Heb ik dat gezegd? :neeschudden: Ik hoef niet perse naar de kerk om Gods aanwezigheid te ervaren en zijn woorden te horen/lezen.
Dat kan thuis gebeuren, of in de kerk of tijdens een boswandeling ofzo.
Dorpeling schreef:Ik weet ook wel dat God niet gebonden is aan een bepaalde plaats, gelukkig niet zeg! Als het goed is woont Hij in ons hart. Maar toch zie ik de kerk wel degelijk als Gods huis.
Je zienswijze delen is iets anders dan die als een feit poneren wat je eerder deed.
Dorpeling schreef:Het is niet zomaar een gebouw, maar een gebouw wat apart staat en gebruikt wordt voor het verkondigen van Gods Woord en het gebruik van de Sacramenten. Een huis van samenkomst en gebed. God bevestigt daar Zijn verbond en roept Hij steeds weer daar de gemeente op om tot Hem te komen, om in Hem rust te vinden.

Toen Jacob droomde bij Bethel (= huis Gods), voelde hij dat ook als heilige grond: "Toen nu Jakob van zijn slaap ontwaakte, zeide hij: Gewisselijk is de HEERE aan deze plaats, en ik heb het niet geweten! En hij vreesde, en zeide: Hoe vreselijk is deze plaats! Dit is niet dan een huis Gods, en dit is de poort des hemels!''

Ook Jesaja heeft het over een 'gebedshuis', een plaats dus om samen te komen en te bidden. Jesaja 56: 'Die zal Ik ook brengen tot Mijn heiligen berg, en Ik zal hen verheugen in Mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen aangenaam wezen op Mijn altaar; want Mijn huis zal een bedehuis genoemd worden voor alle volken.'
In het O.T. onder het oude verbond was de tabernakel en later de tempel Gods woonplaats. Daar moest het volk op gezette tijden heen. Daarbij is het oude verbond nooit met de heidenen gesloten, dus helemaal niet van toepassing op ons.
In het N.T. zijn de gelovigen zelf de tempel waar hij in woont. Je kunt zijn woorden horen in je hart, bij lezen, luisteren, of anders ...
Dorpeling schreef:En nee, dat hoeft geen gebouw te zijn van steen of hout. Maar als je God op die plaats meerdere malen persoonlijk hebt ontmoet en ervaren, ga je toch dat gebouw zien als een Gods huis. Omdat Hij daar aanwezig was/is als er een dienst aan de gang is.
Dat zal dan persoonlijk zijn.
Dat is zeker persoonlijk. Zelf heb ik weinig tot niks met 'heilige' plaatsen, ik vind het zelfs wat bijgelovig.
Waar je de ene keer mooie momenten beleeft kan het de andere keer heel anders lopen, of andersom.
Ik mis ook in deze coronatijd de nabijheid van God niet, daar heb ik geen kerkgebouw voor nodig.
Ik mis het samenzijn en het contact met andere gelovigen. Het wij-gevoel bij het samen zingen enzo.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 30 okt 2020 14:32

Dorpeling schreef:Eens, zeg ik ook steeds. Bij een test door Kassa uitgevoerd, laat zien dat 9 van de 10 mondkapjes niet veel meer dan schijnveiligheid bieden.
Dat klopt, maar zelfs in die gevallen komen de aerosolen minder ver dan zonder zo'n kapje.
En ze bieden inderdaad niet meer dan schijnveiligheid, maar het is dan ook een pakket aan maatregelen wat geadviseerd is.
Dorpeling schreef:Laatst een interview gezien met een huisarts, geloof bij Hart van Nederland. Erg helder, en nuchter ook. Zo moesten er meer zijn.
Hij zei o.a dat het van alle tijden is dat een ziekenhuis in het najaar volstroomt, en dat de uitslag van die test helemaal niet hoeft te betekenen dat je echt Covid hebt opgelopen. De test schijnt volgens hem ook andere virusjes te kunnen oppikken. Sta je dan met je goeie gedrag..
Daar hoor je (ook onder medici (wat ik niet ben voor de duidelijkheid) heel verschillende verhalen over. Dat de "standaard" corona-test ook op andere virussen aanslaat is volgens mij niet aangetoond. En inderdaad stromen ieder najaar de ziekenhuizen vol, maar dit jaar is het ook gebeurd in het voorjaar.
Dorpeling schreef:We staren ons dus blind op die aantallen, laten maatschappij en economie ten onder gaan voor een aantal uitslagen wat niet eens betrouwbaar is, en voor een virus dat na bijstellling een mortaliteit heeft van 0,25%.

Dat houdt dus in dat de 10.000 besmettingen per dag waar we op dit moment op zitten in Nederland 25 mensen het leven kosten. Dat zijn nogal getallen...
En dat cijfer (0.25) ligt aanmerkelijk hoger dan dat voor de griep kan ik je vertellen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 30 okt 2020 14:35

Chaya schreef:Ik las een verslag van een spreekuur. Patiënten die een maskertje uit hun zak frommelen, dat er uitziet als een onderbroek die meerdere dagen gedragen is.
Of juist in de spreekkamer zeggen: nu kan ie wel af he, dokter?
Voor de supermarkt, bij de karretjes, worden de maskertje met "vieze" handen beetgepakt en omzichtig opgedaan. Soms niet goed passend, omdat de elastiekjes te lang zijn. Dit is makkelijk op te lossen door kruislings achter je oren te doen. Ik wijs mensen daar weleens op.
Of de blauwe kant aan de binnenkant, zodat ze hijgend en zuchtend de winkel doorgaan met beslagen brillenglazen.
Of de neusbrug zit onder hun kin.
Sja, bind dan gewoon een sjaal om, dat is dan nog effectiever.

Klopt, maar om nou te roepen dat het totaal geen nut heeft omdat mensen er verkeerd mee omgaan gaat ook te ver.
Als jij een mondkapje opzet, hoe vies het ook is, doe je dat niet alleen om jezelf te beschermen (en die bescherming is inderdaad erg discutabel als ik zie hoe mensen met die dingen omgaan), maar je beschermt ook je medemensen. En je maakt mij niet wijs dat de uitgeademde vochtdruppeltjes waar we met zijn allen zo bang voor zijn niet in hun bewegingsvrijheid belemmerd worden en dus minder ver komen.
Of je nou een sjaal, een mondkapje of een gelaatsmasker draagt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 30 okt 2020 14:36

hans0166 schreef:Die kerkeraad zou ook kunnen beslissen mee te rouleren met de gemeente (waar ze zelf ook toebehoren)
Een volledige kerkeraad is nergens verplicht gesteld.

Volgens mij gebeurt dat ook in de meeste gemeenten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2020 14:47

StillAwake schreef:Klopt, maar om nou te roepen dat het totaal geen nut heeft omdat mensen er verkeerd mee omgaan gaat ook te ver.
Als jij een mondkapje opzet, hoe vies het ook is, doe je dat niet alleen om jezelf te beschermen (en die bescherming is inderdaad erg discutabel als ik zie hoe mensen met die dingen omgaan), maar je beschermt ook je medemensen. En je maakt mij niet wijs dat de uitgeademde vochtdruppeltjes waar we met zijn allen zo bang voor zijn niet in hun bewegingsvrijheid belemmerd worden en dus minder ver komen.
Of je nou een sjaal, een mondkapje of een gelaatsmasker draagt.

Ik houd me dan ook zeer braaf aan de regels, ook al heb ik over sommige dingen zo mijn twijfel.
Maar ik doe het niet alleen voor mezelf, ook voor de anderen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten