Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 20 okt 2020 10:27

Marnix schreef:Mooi dat je zo graag gaat. Maar ik hoop dat je ook beseft dat veel mensen ook heel graag naar de kerk waren gegaan maar er toch voor kiezen om thuis te blijven om zo zichzelf maar bovenal ook mensen om hen heen te beschermen. Omdat we offers moeten brengen om de verspreiding van dit virus te stoppen en ze daar liever een voorstrekkersrol in vervullen dan van een uitzonderingspositie gebruik maken. Ik spreek geregeld mensen die niet gaan en het ontzettend missen, die verlangen om weer samen te kunnen komen. Ik krijg bij je reactie een beetje het idee van "als je echt graag wil dan ga je gewoon" en daarom wil ik even die grote groep mensen benadrukken die echt graag willen maar desondanks thuisblijven en het samenkomen enorm missen. En gelukkig zijn er dan digitaal mogelijkheden waardoor deze mensen zich toch gezien weten, onderwezen worden, hun geloof kunnen belijden en kunnen zingen....

Ja, dat besef heb ik. Dus?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2020 10:53

Dorpeling schreef:Ja, dat besef heb ik. Dus?


Dus dan is het goed :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 20 okt 2020 11:39

Dorpeling schreef:Ja, dat besef heb ik. Dus?

Helaas klinkt dat besef niet door in je overige reacties...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 22 okt 2020 09:52

StillAwake schreef:Helaas klinkt dat besef niet door in je overige reacties...


Helaas? Waarom helaas?
Ik zie om me heen ook dan mensen besluiten om niet te gaan, soms al heel lang niet meer. Omdat ze oud zijn, ziek, kwetsbaar, angstig of gewoon uit onwil. Sommigen hebben daar moeite mee, zijn er verdrietig over. Maar daarom gunnen ze mij nog wel een kerkdienst, zijn blij voor mij.
Moet ik soms mijn excuses aan bieden omdat ik wél naar de kerk ga als dat even kan? En tegenover wie zou ik dat moeten doen? Tegenover de mensen die besloten hebben niet te gaan, om welke reden dan ook? Moet ik dan maar thuisblijven omdat anderen jaloers zijn, of zich daaraan ergeren? Moet ik daarom dan ook maar thuisblijven, terwijl ik kerngezond ben en de mogelijkheid nog wel heb om aan dat verlangen toe te geven? Wordt het daar allemaal anders; beter van?

Ik ben bereid om veel af te schalen en na te laten, soms misschien wel té veel.
Maar zolang ik mag en kan, blijf ik naar de kerk gaan. Ook al hebben anderen besloten om dat niet te doen, God roept mij op om te gaan. Om de onderlinge bijeenkomsten niet te verzaken. Om Hem daar aan te roepen, te dienen en te eren. En daar geef ik gehoor aan.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 22 okt 2020 10:42

Dorpeling schreef:Helaas? Waarom helaas?
Ik zie om me heen ook dan mensen besluiten om niet te gaan, soms al heel lang niet meer. Omdat ze oud zijn, ziek, kwetsbaar, angstig of gewoon uit onwil. Sommigen hebben daar moeite mee, zijn er verdrietig over. Maar daarom gunnen ze mij nog wel een kerkdienst, zijn blij voor mij.
Moet ik soms mijn excuses aan bieden omdat ik wél naar de kerk ga als dat even kan? En tegenover wie zou ik dat moeten doen? Tegenover de mensen die besloten hebben niet te gaan, om welke reden dan ook? Moet ik dan maar thuisblijven omdat anderen jaloers zijn, of zich daaraan ergeren? Moet ik daarom dan ook maar thuisblijven, terwijl ik kerngezond ben en de mogelijkheid nog wel heb om aan dat verlangen toe te geven? Wordt het daar allemaal anders; beter van?

Ik ben bereid om veel af te schalen en na te laten, soms misschien wel té veel.
Maar zolang ik mag en kan, blijf ik naar de kerk gaan. Ook al hebben anderen besloten om dat niet te doen, God roept mij op om te gaan. Om de onderlinge bijeenkomsten niet te verzaken. Om Hem daar aan te roepen, te dienen en te eren. En daar geef ik gehoor aan.

Helaas vooral omdat je houding in een eerder deel van deze discussie niet van het begrip en de nuance sprak waar je in deze reactie wel enigszins blijk van geeft.
Je eerdere reacties kwamen (op mij) vooral over als een enigszins egoïstisch denken, en ik ben blij dat je daar nu wat nuance in hebt aangebracht.

En persoonlijk: prima als je een kerkdienst bezoekt, maar houdt je wel an de adviezen (dus ook die van 30 personen per dienst).
Als jij binnen de gestelde kaders (en nogmaals: een beroep op de godsdienstvrijheid in de grondwet is in mijn optiek misbruik maken van een regel) een kerkdienst kan bezoeken gun ik je dat van harte.
En in dat geval (waar veel kerken inderdaad gehoor aan hebben gegeven) hoef je inderdaad niemand excuses aan te bieden, want je doet niks onoorbaars.
Wel heb ik er moeite mee als in bijvoorbeeld Krimpen aan den IJssel (de plaats met de bedenkelijke eer het grootst aantal besmettingen per hoofd van de bevolking te hebben) afgelopen zondag meer dan 200 man in een kerkgebouw zaten, en zelfs zongen (en, voordat dat argument langskomt:w zo heel groot is dat gebouw in kwestie niet, en het ventilatiesysteem dateert uit de jaren 80).
Het is dus niet alleen Staphorst waar de grenzen opgezocht worden.

En je slotzin (het verzaken van diensten): is een digitale dienst dan geen dienst? Als je je eigen gemeente kunt beluisteren via kerkdienstgemist, youtube, of welk ander kanaal dan ook ben je toch nog steeds verbonden met je broeders en zusters die een paar straten verderop naar dezelfde uitzending kijken/luisteren? Je bent toch nog steeds verbonden met de mensen die in het gebouw aanwezig zijn?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2020 11:11

Dorpeling schreef:Helaas? Waarom helaas?
Ik zie om me heen ook dan mensen besluiten om niet te gaan, soms al heel lang niet meer. Omdat ze oud zijn, ziek, kwetsbaar, angstig of gewoon uit onwil. Sommigen hebben daar moeite mee, zijn er verdrietig over. Maar daarom gunnen ze mij nog wel een kerkdienst, zijn blij voor mij.
Moet ik soms mijn excuses aan bieden omdat ik wél naar de kerk ga als dat even kan? En tegenover wie zou ik dat moeten doen? Tegenover de mensen die besloten hebben niet te gaan, om welke reden dan ook? Moet ik dan maar thuisblijven omdat anderen jaloers zijn, of zich daaraan ergeren? Moet ik daarom dan ook maar thuisblijven, terwijl ik kerngezond ben en de mogelijkheid nog wel heb om aan dat verlangen toe te geven? Wordt het daar allemaal anders; beter van?

In jou reacties klinkt nogal wat veroordeling door tegenover christenen die tot een ander besluit komen dan jij:



Dorpeling schreef:al zou een mens 150 jaar mogen worden in goede gezondheid, dan nog komt er een eind aan zijn leven. En dan gaat het er maar om of we geborgen zijn In God. En als je de noodzaak daarvan gaat zien, ga je er niet zomaar in mee om de kerken maar weer op een minimum te zetten. Leven is meer dan het hier en nu, het is een voorbereiding op een eeuwigheid die hoe dan ook volgt.

Zij zien die noodzaak dus niet?

Dorpeling schreef:Dat de kerkgang niet zaligmakend is weet ik ook wel, uit ervaring zelfs.
Maar de kerk is wél waar God Zelf aanwezig is, waar Hij werkt, waar men met de gemeente samenkomt, samen de gebeden opzendt en samen zingt tot eer van Hem. En ik zeg niet dat dat thuis of waar dan ook niet zou kunnen, ik zeg wel dat het datgene is waarom christenen niet zonder kerkgang (zouden moeten) kunnen en willen. Omdat hij daar wil zijn waar God is, en daar waar steeds weer verteld wordt van die ene Weg en die ene Naam, waardoor wij moeten zalig worden. Een innerlijke drang en liefde die ons trekt naar dat Godshuis, omdat daar steeds weer de troost, hoop en liefde door het werk van Christus aangebracht, ervaren wordt. En die vrede en rust die alleen in Christus gevonden wordt, gun je iedereen. Dus wil je zo graag dat ook anderen meekomen om die woorden te mogen horen, dat ze ook zo gelukkig mogen worden. Dat Gods werk gezien wordt en dat Zijn Koninkrijk uitgebreidt wordt. En wanneer de kerk dan (bijna) dichtgaat, slaat de angst weleens om je hart. Want hoe zal dat in de toekomst gaan, blijft er nog een Kerk over?

Dus zij willen niet zijn waar God is (al is hij overal hoor) zij willen niet horen van die ene weg en naam? (als je dat na al die jaren nog niet weet ...) Zij missen die innerlijke drang en liefde? (alsof God gebonden is aan een gebouw, dat alles kan hij je thuis ook geven hoor)

Dorpeling schreef:De kerkgang is niet alleen een sterk ontwikkelde traditie waar mensen aan hechten. Maar bovenal is kerkgang volgens Schaeffer een uiting van het geloof dat je hebt in de God die het leven heeft geschapen en die je vertrouwt: "Het geeft een enorme collectieve kracht om dat geloof samen uit te zingen, veel sterker dan wanneer je dat alleen en in stilte belijdt."

Dus zonder kerkgang is het geloof en vertrouwen foetsie? Het verliest zijn kracht als je niet samen zingt?
Het collectieve heeft een plus, zeker! Maar ik denk dat mensen daar meer behoefte aan hebben dan God.

Dorpeling schreef:Morgen hoopt deze ikke ikke op te gaan naar Gods huis. Om daar, samen met andere gemillimeterde ikke's in een bijna leeg kerkgebouw Gods Woord te horen; te midden van een klein deel van onze gemeenteleden het geloof wat ons verbindt in het openbaar te belijden; de voor ons zo onmisbare woorden van hoop en troost te horen; de rijkdom die in Christus is en de werking van Zijn Geest weer in mijn hart te voelen; Zijn genade die mij rijk maakt te beleven; samen voor ons land en volk te bidden en misschien zelfs nog wel Zijn lof te zingen. Buiten, binnen of in mijn hart.
Omdat ons dat dierbaar en heilig is, en ik niet anders kan en niet anders wil. Ook bij tegenslagen, spanning, bestrijdingen, onbegrip, tijden van ziekte en onzekerheid. Bij voorkeur en zo vaak mogelijk is in de kerk, en alleen in geval van nood vanuit huis.
Wat een gelukkige, schatrijke ikke. Van Hem te zijn, in leven en dood!
Egoistisch toch hè!

Alsof woorden van hoop en troost, de werking van de Geest voor thuisblijvers niet dierbaar en heilig zijn.

Kortom, zoiets als: als God je echt dierbaar is, als je echt zijn woorden wilt horen, als je echt de noodzaak ziet .... enz, dan deed je wel zoals ik.
Dan kun je niet thuisblijven, dat zou je niet moeten willen en kunnen. En daarom: helaas ...!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Gtn » 22 okt 2020 12:03

Ik begrijp best dat als je in een hele grote gemeente zit van 2000 plus, dat je dan maar 1x per jaar naar de kerk kunt met een aantal van 30 man per dienst. Dat is niet prettig. Daarom is maatwerk ook belangrijk vind ik. Maar wel aan de voorzichtige kant. En met oog voor de wereld om ons heen. Dat wil zeggen niet te rechthebbend. Dat siert een Christen niet.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 22 okt 2020 12:31

StillAwake schreef:
En persoonlijk: prima als je een kerkdienst bezoekt, maar houdt je wel an de adviezen (dus ook die van 30 personen per dienst).
Als jij binnen de gestelde kaders (en nogmaals: een beroep op de godsdienstvrijheid in de grondwet is in mijn optiek misbruik maken van een regel) een kerkdienst kan bezoeken gun ik je dat van harte.
En in dat geval (waar veel kerken inderdaad gehoor aan hebben gegeven) hoef je inderdaad niemand excuses aan te bieden, want je doet niks onoorbaars.

Dus stel dat ik buiten die kaders,in een gemeente waar men binnen een bepaalde vorm van maatwerk een dienst belegd, waar men zich maximaal inzet om de regels te hanteren, een dienst bezoek; doe ik iets onoorbaars?

En je slotzin (het verzaken van diensten): is een digitale dienst dan geen dienst? Als je je eigen gemeente kunt beluisteren via kerkdienstgemist, youtube, of welk ander kanaal dan ook ben je toch nog steeds verbonden met je broeders en zusters die een paar straten verderop naar dezelfde uitzending kijken/luisteren? Je bent toch nog steeds verbonden met de mensen die in het gebouw aanwezig zijn?

Ja en nee, in die zin dat een dienst meeluisteren wel een soort van verbondenheid met de gemeente is en dat ook zo gevoeld kan worden. Maar het daadwerkelijke, persoonlijke samenzijn onder Gods Woord en in Zijn huis gaat dat ver te boven, is in feite voor mij niet te vergelijken. Wanneer dat voor langere tijd niet mogelijk is, ervaar ik een afstand en een leegte en gemis. Maar dat ga ik allemaal niet nog een keer herhalen.


naamloos schreef: In jou reacties klinkt nogal wat veroordeling door tegenover christenen die tot een ander besluit komen dan jij:

Zij zien die noodzaak dus niet?

Dus zij willen niet zijn waar God is (al is hij overal hoor) zij willen niet horen van die ene weg en naam? (als je dat na al die jaren nog niet weet ...) Zij missen die innerlijke drang en liefde? (alsof God gebonden is aan een gebouw, dat alles kan hij je thuis ook geven hoor)

Veroordeling is niet mijn bedoeling. Al kan ik niet ontkennen dat ik van z'n levensdagen niet ga begrijpen hoe een gelovige zich er bij neer kan leggen om dan maar voor ik weet niet hoelang, meer op te gaan terwijl dit wel tot de mogelijkheid behoort.

Dus zonder kerkgang is het geloof en vertrouwen foetsie? Het verliest zijn kracht als je niet samen zingt?
Het collectieve heeft een plus, zeker! Maar ik denk dat mensen daar meer behoefte aan hebben dan God.

Dat zeg ik niet, gelukkig is dat niet zo! Dat mensen daar behoefte aan hebben, is niets mis mee lijkt me.
Daarnaast spreekt de Bijbel meerdere keren over het zingen en loven van God. Vooral de psalmen staan er vol van. En zou er in de hemel niet gezongen worden, denk je?

Alsof woorden van hoop en troost, de werking van de Geest voor thuisblijvers niet dierbaar en heilig zijn.

Kortom, zoiets als: als God je echt dierbaar is, als je echt zijn woorden wilt horen, als je echt de noodzaak ziet .... enz, dan deed je wel zoals ik.
Dan kun je niet thuisblijven, dat zou je niet moeten willen en kunnen. En daarom: helaas ...!


Ik denk zeker dat wanneer je zou kunnen en mogen gaan en toch besluit dat niet te doen, je inderdaad niet echt de waarde van het samenkomen naar Gods bevel beseft, de rijkdom ervan dat God ons hier nog een plaats geeft om Zijn Evangelie te mogen horen. Hij heeft het Zelf ingesteld, mogen wij daar dan zomaar (let op: zomaar! Ik heb het dus niet over die niet kunnen) aan voorbijgaan?

Overigens lijk ik me nu wel te verontschuldigen, of me te moeten verantwoorden of excuseren. Wat ik dus pertinent weiger.

Gtn schreef:Ik begrijp best dat als je in een hele grote gemeente zit van 2000 plus, dat je dan maar 1x per jaar naar de kerk kunt met een aantal van 30 man per dienst. Dat is niet prettig. Daarom is maatwerk ook belangrijk vind ik. Maar wel aan de voorzichtige kant. En met oog voor de wereld om ons heen. Dat wil zeggen niet te rechthebbend. Dat siert een Christen niet.

Wat siert een christen dan wel? Doen wat de 'wereld' vraagt, daarin overal en altijd volgen? Niet voor God en Zijn inzettingen opkomen en uitkomen?Rechten om naar de kerk te gaan hadden we overigens toch al niet, dat zul je wel met me eens zijn. Het is genade dat God ons Zijn woord nog wil laten verkondigen.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 22 okt 2020 13:18

Dorpeling schreef:Dus stel dat ik buiten die kaders,in een gemeente waar men binnen een bepaalde vorm van maatwerk een dienst belegd, waar men zich maximaal inzet om de regels te hanteren, een dienst bezoek; doe ik iets onoorbaars?
In mijn ogen wel ja. En hoe kun je spreken over maximale inzet om de regels te hanteren, als de adviezen (niet zingen en maximaal 30 personen) met voeten worden getreden?
Dan hou je je aan de letter van de wet, zonder naar de geest van de wet te kijken.
Dorpeling schreef:Ja en nee, in die zin dat een dienst meeluisteren wel een soort van verbondenheid met de gemeente is en dat ook zo gevoeld kan worden. Maar het daadwerkelijke, persoonlijke samenzijn onder Gods Woord en in Zijn huis gaat dat ver te boven, is in feite voor mij niet te vergelijken. Wanneer dat voor langere tijd niet mogelijk is, ervaar ik een afstand en een leegte en gemis. Maar dat ga ik allemaal niet nog een keer herhalen.
Ik denk dat we dat allemaal met je eens zijn. Natuurlijk is het een groot gemis, maar hetzelfde geldt voor voetbalfans die niet naar het stadion mogen, voor mensen die hun geliefden niet kunnen bezoeken, en voor hordes mensen die momenteel graag een paar dagen op vakantie zouden.

dus wat precies maakt jouw verlangen legitiemer dan dat van anderen?
En vooral: hoe leg je dat aan je kritische medemens die jouw geloof niet deelt uit?
Dorpeling schreef:Veroordeling is niet mijn bedoeling. Al kan ik niet ontkennen dat ik van z'n levensdagen niet ga begrijpen hoe een gelovige zich er bij neer kan leggen om dan maar niet meer op te gaan, terwijl dit wel tot de mogelijkheid behoort.
De veroordeling lag er duimendik bovenop, maar ik ben met je eens dat dingen vanachter een toetsenbord wel eens de nuance missen die je face to face wel zou ervaren.
Op dezelfde manier ga ik van mijn levensdagen niet begrijpen dat gelovigen zichzelf en hun omgeving in gevaar brengen (zeker in het geval van Krimpen, waar het een corona-brandhaard betrof), om hun eigen religieuze wensen te bevredigen.
Vooral omdat er voldoende technische middelen zijn om een dienst mee te beleven (al ben ik met je eens dat dat anders voelt, maar ons gevoel is niet leidend in hoe een dienst zou moeten zijn...), en omdat onze huidige vrijheidsbeperkingen van tijdelijke aard zijn (al kan ik me voorstellen dat het gedrag van sommige kerken in deze tijd wel een heroverweging van de uitzondering voor religieuze groeperingen gaat inhouden).
Dorpeling schreef:Dat zeg ik niet, gelukkig is dat niet zo! Dat mensen daar behoefte aan hebben, is niets mis mee lijkt me.
Daarnaast spreekt de Bijbel meerdere keren over het zingen en loven van God. Vooral de psalmen staan er vol van. En zou er in de hemel niet gezongen worden, denk je?
Daar zal vast gezongen worden, maar vast niet op de manier waarop dat in onze kerken plaatsvindt. En als je graag meezingt: thuis achter je laptop kun je zo hard meezingen als je wilt, als je er echter voor kiest om toch naar de kerk te gaan (een volledig legitiem verlangen) dan is het beter om de zang aan een band, voorzanger of eventueel een beschikbare geluidsopname te doen.
Dorpeling schreef:Ik denk zeker dat wanneer je zou kunnen en mogen gaan en toch besluit dat niet te doen, je inderdaad niet echt de waarde van het samenkomen naar Gods bevel beseft, de rijkdom ervan dat God ons hier nog een plaats geeft om Zijn Evangelie te mogen horen. Hij heeft het Zelf ingesteld, mogen wij daar dan zomaar (let op: zomaar! Ik heb het dus niet over die niet kunnen) aan voorbijgaan?
Als de veiligheid van je omgeving in het geding is is "niet kunnen " wellicht al bereikt.
En voor wat betreft "niet mogen", als je gebruik maakt van een maas in de wet heb je zelf denk ik ook wel door dat je je op het randje van "mogen" begeeft (of daaroverheen)
Dorpeling schreef:Overigens lijk ik me nu wel te verontschuldigen, of me te moeten verantwoorden of excuseren. Wat ik dus pertinent weiger.
Waarom weiger je dat? je roept anderen toch ook ter verantwoording over hun daden?
Dorpeling schreef:Wat siert een christen dan wel? Doen wat de 'wereld' vraagt, daarin overal en altijd volgen? Niet voor God en Zijn inzettingen opkomen en uitkomen?Rechten om naar de kerk te gaan hadden we overigens toch al niet, dat zul je wel met me eens zijn. Het is genade dat God ons Zijn woord nog wil laten verkondigen.

Een Christen dient ten alle tijden de liefde van Christus uit te stralen. De liefde van Christus, de liefde voor de mensen om ons heen, en vooral NIET de liefde voor het Eigen Gelijk.
Vooral ook naar de wereld toe, de wereld die Hem niet kent (en neem van mij aan dat er een heleboel mensen in jouw directe omgeving zijn waarvoor jij als Zijn ambassadeur fungeert...
Iemand sprak ooit "draag ten alle tijde het Woord uit, desnoods met woorden" (het precieze citaat en de bedenker ervan zou ik even moeten nazoeken).
En juist dat laatste is iets wat veel kerken op dit moment nalaten te doen (althans: de meeste kerken doen het wel, maar juist de slechte voorbeelden komen voor het voetlicht, zoals gebruikelijk...).
En ik heb het gevoel (maar dat kan aan mij liggen) dat de kerken die negatief het nieuws gehaald hebben vooral hun eigen inzettingen aan het verdedigen zijn.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 22 okt 2020 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 22 okt 2020 13:24

Gtn schreef:Ik begrijp best dat als je in een hele grote gemeente zit van 2000 plus, dat je dan maar 1x per jaar naar de kerk kunt met een aantal van 30 man per dienst. Dat is niet prettig. Daarom is maatwerk ook belangrijk vind ik. Maar wel aan de voorzichtige kant. En met oog voor de wereld om ons heen. Dat wil zeggen niet te rechthebbend. Dat siert een Christen niet.

Dan zou je nog aan dubbele diensten kunnen denken (wordt bij ons nu gedaan op avondmaalszondagen). Maar of dat niet strijdig is met de oproep geen "blokjesverjaardagen" te houden vraag ik me wel af om eerlijk te zijn.

Aan de andere kant: als we ons nu eens als heel Nederland en Europa aan de regels houden hebben we best kans dat we nog voor het eind van het jaar alle restricties kunnen laten vallen.
Is in China ook gelukt (wat in een totalitaire staat nu eenmaal gemakkelijker af te dwingen is dan bij ons), maar moet hier dus in theorie ook mogelijk zijn...
En dan kunnen we in januari de beperkingen weer afschalen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor naamloos » 22 okt 2020 13:39

Dorpeling schreef:Veroordeling is niet mijn bedoeling. Al kan ik niet ontkennen dat ik van z'n levensdagen niet ga begrijpen hoe een gelovige zich er bij neer kan leggen om dan maar voor ik weet niet hoelang, meer op te gaan terwijl dit wel tot de mogelijkheid behoort.
En ik kan van m'n levensdagen niet begrijpen hoe een christen met droge ogen 'met de Bijbel in z'n hand, en God aan z'n kant' die mogelijkheid goed praat door gebruik te maken van een maas in de wet.
Dorpeling schreef:Dat zeg ik niet, gelukkig is dat niet zo! Dat mensen daar behoefte aan hebben, is niets mis mee lijkt me.
Daarnaast spreekt de Bijbel meerdere keren over het zingen en loven van God. Vooral de psalmen staan er vol van. En zou er in de hemel niet gezongen worden, denk je?
En ik zeg niet dat er iets mis mee is als mensen daar behoefte aan hebben.
Maar als je iets doet omdat je zelf behoefte aan hebt moet je niet net doen alsof het voor God zo belangrijk is.
Alsof je zeggen wilt ''kijk God, dit heb ik allemaal voor u over. De wereld begrijpt het niet, er zijn zelfs gelovigen die het niet begrijpen. Maar ''ikke'' ..." En verder: zingen kun je overal hoor. Of denk jij dat God gemeentezang mooier vind?
Dorpeling schreef:Ik denk zeker dat wanneer je zou kunnen en mogen gaan en toch besluit dat niet te doen, je inderdaad niet echt de waarde van het samenkomen naar Gods bevel beseft, de rijkdom ervan dat God ons hier nog een plaats geeft om Zijn Evangelie te mogen horen. Hij heeft het Zelf ingesteld, mogen wij daar dan zomaar (let op: zomaar! Ik heb het dus niet over die niet kunnen) aan voorbijgaan?
Dat hangt er van af hoeveel waarde je zelf aan een kerkdienst geeft: Het huis van God, de werkplaats van de H.G. Daar spreekt God tot ons, plus dat je die tekst over de samenkomsten boven andere teksten plaatst (nog afgezien van de interpretatie ervan) Ja, dan wordt het wel een ding!
Maar de kerk niet het huis van God. En zijn woorden kun je op elke plaats horen en lezen.
De H.G. maakt niet alleen maar gebruik van kerkdiensten, gelukkig niet.
Het lichaam van de gelovigen is het 'huis van God,' de tempel waar de H.G. in woont.
En de gelovigen samen vormen een geestelijk huis van levende stenen. (Korinthe en Petrus)
Zelf mis ik eigenlijk alleen de gemeenschap en gesprekken met andere gelovigen. Het wij-gevoel, dat we gemeenschappelijk God aanbidden.
Dorpeling schreef:Overigens lijk ik me nu wel te verontschuldigen, of me te moeten verantwoorden of excuseren. Wat ik dus pertinent weiger.
Zo lang je overtuigt bent van je eigen gelijk moet je dat zeker niet doen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 22 okt 2020 14:23

StillAwake schreef:..

naamloos schreef:..

Ik ga dat niet nogmaals allemaal herhalen. Ik dacht mijn visie wel gegeven te hebben.
Egoistisch of niet, overtuigen van het tegendeel gaat niet lukken.

Waar jullie het hebben over mazen in de wet opzoeken, vrijheidsbeperkingen en het daarin mee moeten gaan, geen grenzen op moeten zoeken en je eigen instellingen niet verdedigen, zou ik dat gegeven eerder ergerlijke volgzaamheid noemen.

Bij onderstaand artikel sluit ik me volledig aan. Je eigen koers durven varen is niet per definitie een verkeerde opstelling.
https://www.trouw.nl/opinie/staphorst-e ... ook.com%2F

Bovendien raak ik er steeds meer van overtuigd dat de uitwerking van dit virus op de samenleving proporties aan gaat nemen die desastreus kunnen zijn.

Gebod op gebod, regel op regel. Daarmee vergetend dat hierdoor mensen bij artsen en uit ziekenhuizen wegblijven en/of operaties uitgesteld (met alle gevolgen van dien op de lange termijn!), leerlingen enorme achterstanden oplopen en de economie naar de rand van de afgrond geduwd, depressiviteit neemt overhand toe, de samenleving wordt aangetast, kinderen groeien op in een angstcultuur en krijgen een mentale knoei.
Is dat dan wat we willen? En nee, een lockdown tot januari gaat ook geen blijvende verandering hierin brengen. We hebben hiermee (voorlopig nog wel) te dealen. Nederland is (gelukkig!) niet te vergelijken met China.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2020 14:30

Dorpeling schreef:Dat zeg ik niet, gelukkig is dat niet zo! Dat mensen daar behoefte aan hebben, is niets mis mee lijkt me.
Daarnaast spreekt de Bijbel meerdere keren over het zingen en loven van God. Vooral de psalmen staan er vol van. En zou er in de hemel niet gezongen worden, denk je?



Ik denk zeker dat wanneer je zou kunnen en mogen gaan en toch besluit dat niet te doen, je inderdaad niet echt de waarde van het samenkomen naar Gods bevel beseft, de rijkdom ervan dat God ons hier nog een plaats geeft om Zijn Evangelie te mogen horen. Hij heeft het Zelf ingesteld, mogen wij daar dan zomaar (let op: zomaar! Ik heb het dus niet over die niet kunnen) aan voorbijgaan?[/quote]

Uiteraard wordt er in de hemel gezongen. Maar daar zijn ook geen pandemieën meer. De vraag is ook niet of we moeten willen zingen... maar of we het tijdens deze pandemie met elkaar moeten willen. De zelfde vraag is of je nu in de kerk moet willen zitten. Roept God je naar de kerk of om er juist even weg te blijven? Dat hangt allicht af van je gezondheid en leeftijd. Maar als je 30 man kan je ook zeggen: Ik gun die fysieke plek aan iemand anders (die bijvoorbeeld geen (goed) internet heeft en volg zelf de samenkomst wel online. Het is nu helaas even niet anders.

Overigens vind ik de kerkdiensten fysiek bijwonen ook wel wat minder nu je met 30 man verspreid in de kerk zit terwijl het overgrote deel thuis zit, er geen gemeentezang is etcetera. Dan heb je toch iets minder het gevoel van "met z'n allen" gemeente zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2020 14:39

Dorpeling schreef:Bovendien raak ik er steeds meer van overtuigd dat de uitwerking van dit virus op de samenleving proporties aan gaat nemen die desastreus kunnen zijn.

Gebod op gebod, regel op regel. Daarmee vergetend dat hierdoor mensen bij artsen en uit ziekenhuizen wegblijven en/of operaties uitgesteld (met alle gevolgen van dien op de lange termijn!), leerlingen enorme achterstanden oplopen en de economie naar de rand van de afgrond geduwd, depressiviteit neemt overhand toe, de samenleving wordt aangetast, kinderen groeien op in een angstcultuur en krijgen een mentale knoei.
Is dat dan wat we willen? En nee, een lockdown tot januari gaat ook geen blijvende verandering hierin brengen. We hebben hiermee (voorlopig nog wel) te dealen. Nederland is (gelukkig!) niet te vergelijken met China.


Maar wat is het alternatief. IC's die vol liggen terwijl er nog veel meer mensen bij moeten, keuzes moeten maken wie je nog in het ziekenhuis of thuis gaat behandelen en wie die behandelingen niet meer kunnen krijgen. We hebben vorig jaar in Bergamo een heel klein beetje kunnen zien wat er gebeurt als je te laat maatregelen neemt of wanneer je dat niet zou doen. Bij een Brits onderzoek in juni werd een schatting berekend dat door de maatregelen alleen in Europa al ruim 3 miljoen doden werden voorkomen. Om maar een indicatie te geven. En als je moet kiezen tussen de maatregelen die er zijn of dat.... vind je dat dan een goed alternatief?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 22 okt 2020 15:02

Dorpeling schreef:Ik ga dat niet nogmaals allemaal herhalen. Ik dacht mijn visie wel gegeven te hebben.
Egoistisch of niet, overtuigen van het tegendeel gaat niet lukken.
Dat is wederzijds
Dorpeling schreef:Waar jullie het hebben over mazen in de wet opzoeken, vrijheidsbeperkingen en het daarin mee moeten gaan, geen grenzen op moeten zoeken en je eigen instellingen niet verdedigen, zou ik dat gegeven eerder ergerlijke volgzaamheid noemen.
En dat stadions leegblijven, vind je dat ook ergerlijke volgzaamheid? of staat dat zover van jouw belevingswereld af dat je daar alleen maar winst in ziet?
Een restauranteigenaar die de mazen van de wet opzocht werd door jou een bedrieger genoemd, en niet een strijder tegen ergerlijke volgzaamheid...
Dorpeling schreef:Bij onderstaand artikel sluit ik me volledig aan. Je eigen koers durven varen is niet per definitie een verkeerde opstelling.
https://www.trouw.nl/opinie/staphorst-e ... ook.com%2F
kan ik me vanuit jouw standpunt wel indenken.
Echter: de genoemde collectopbrengsten zijn in onze gemeente (wij zijn overgestapt op de Givt-app vlak voor de pandemie uitbrak) niet omlaag gegaan. Een collecte is dus ook prima digitaal te organiseren.
Het andere punt: inderdaad: we moeten doorgaan met de diensten. Maar of dat nu echt tegen elke prijs met hordes mensen in 1 gebouw moet kun je je wel afvragen.
Dorpeling schreef:Bovendien raak ik er steeds meer van overtuigd dat de uitwerking van dit virus op de samenleving proporties aan gaat nemen die desastreus kunnen zijn.
Dat klopt, en dat wordt steeds duidelijker. En de adviezen met voeten treden helpt daar in elk geval aan mee.
Dorpeling schreef:Gebod op gebod, regel op regel. Daarmee vergetend dat hierdoor mensen bij artsen en uit ziekenhuizen wegblijven en/of operaties uitgesteld (met alle gevolgen van dien op de lange termijn!), leerlingen enorme achterstanden oplopen en de economie naar de rand van de afgrond geduwd, depressiviteit neemt overhand toe, de samenleving wordt aangetast, kinderen groeien op in een angstcultuur en krijgen een mentale knoei.
En dat voorkom je door gewoon je eigen plan te blijven trekken? of is het enige effect wat je ermee sorteert dat we alleen maar langer in de puinhoop zitten?
Dorpeling schreef:Is dat dan wat we willen? En nee, een lockdown tot januari gaat ook geen blijvende verandering hierin brengen. We hebben hiermee (voorlopig nog wel) te dealen. Nederland is (gelukkig!) niet te vergelijken met China.

Nee, dat willen we niet. En inderdaad, leven in een totalitaire staat is iets waar de meeste Nederlanders geen idee bij hebben. Ik heb in Rusland gewoond, maar zelfs daar is het regime niet zo totalitair als in China.
Toch zou een totale lockdown wel de snelste oplossing zijn (en nu heb ik het niet over de maatschappij of de economie, maar puur over de pandemie.
Naarmate we meer en meer langs de randjes blijven lopen gaat het langer duren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten