Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 10 okt 2020 19:28

--dubbel--
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2020 20:27

Klopt. En ik denk dat het ook wel op een veilige manier kan. Zoals heel veel dingen. Het probleem is dat ondanks dat de besmettingen fors oplopen. Straks krijg je misschien een sportverbod, een avondklok, een echte lockdown. Dat zou ook zuur zijn, dan mag je allerlei dingen niet meer die best veilig kunnen, als iedereen zich maar aan de regels houdt. Omdat dat niet gebeurt moeten de goeden onder de kwaden lijden. Dat is vervelend maar ja.

Verder is het advies voor kerken om ook terug te gaan naar 30 man maar het is geen verplichting. Dus dat men in een megagrote kerk minder mensen toelaat maar wel meer dan 30 vind ik niet zo vreemd. Ik zou er zelf wel voor gekozen hebben om het zingen te beperken tot een paar mensen bijvoorbeeld. Maar dat zit daar denk ik wat minder in het systeem omdat er vermoedelijk alleen bij orgel wordt gezongen en niet met microfoons.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 11 okt 2020 11:04

Kijk toch verstandig gehandeld d:)b

Beduidend minder kerkgangers in Staphorst dan vorige week (maar wel meer dan 30)

Afbeelding

Bron:
https://www.ad.nl/binnenland/beduidend- ... ab7b6060a/

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2020 07:44

benefietdiner schreef:Kijk toch verstandig gehandeld d:)b

Beduidend minder kerkgangers in Staphorst dan vorige week (maar wel meer dan 30)

Afbeelding

Bron:
https://www.ad.nl/binnenland/beduidend- ... ab7b6060a/

Kijk, dat is positief nieuws.
Ik snap best dat ze in zo'n groot gebouw met meer dan 30 man zitten, maar met deze beperking in het aantal hebben ze toch een positief signaal afgegeven.
Een signaal dat ze toch solidair zijn met hun medemens. Niet met "voetbal, stadion, kroeg en theater", maar wel met de mens er achter.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2020 07:50

benefietdiner schreef:In opspraak geraakte kerk in Staphorst: geen maximum van 30 bezoekers en geen mondkapjesverplichting

https://www.ad.nl/binnenland/in-opspraa ... ~a7c18887/

Geen goed besluit van de HHK Staphorst. [-X p:)q

Staphorst leerde in 1971 niets van de Poliovirus, waarbij plus/minus 40 kinderen overleden en nu willen ze nog steeds niets leren van de Caronavirus. Eigenwijze mensen daar. Heeft niets te maken met een nuchtere kijk, meedoen met de wereld of met Gods inzettingen. Klinkklare onzin. Ze rijden in de zelfde auto van de wereld en wonen in de zelfde woningen en halen ook hun boodschappen bij de Lidl of Aldi.

Het RD meld het iets positiever:

Minder bezoekers voor diensten Hersteld Hervormde Kerk Staphorst
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/mi ... -1.1702974

https://www.hhkstaphorst.nl/

Mededelingen aan de leden van de HHG Staphorst voor de kerkdiensten na 01-07-2020.
(update 10-10-2020)
https://www.hhkstaphorst.nl/uploads/124 ... -10-10.pdf

Het poliovirus (waarbij je overigens een erg hoog aantal overleden kinderen noemt, ik meende dat het dodental lager lag) had te maken met de weigering te vaccineren. En hoewel ik daar principieel niet achter kan staan en weinig begrip voor op kan brengen zie ik nog wel in dat dat een andere situatie is dan deze. Een situatie waarbij mensen wellicht hun kinderen (en zichzelf) in gevaar brachten, maar dat deden met minder kennis dan tegenwoordig voorhanden is.
Daarbij was de omgeving veelal wel gevaccineerd, waardoor de ziekte niet verder naar buiten zou worden verspreid (wat helaas voor een paar hele jonge kinderen niet gold).
Bovendien hebben de mensen die indertijd de (wellicht verkeerde) besluiten genomen hebben inmiddels waarschijnlijk niet meer de leiding in de gemeente.
We zijn onderhand 50 jaar verder...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2020 07:54

Gtn schreef:Even van de andere kant bekeken:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/09/st ... d-a4015426

Goed stuk.
Waarbij echter nog steeds staat dat het eerste deel wat van die bewuste preek "uitlekte" nog steeds een aantal hele rare quotes herbergde.
Gelukkig dat het tweede deel iets meer nuance laat zien, en dat dat ook wel wordt opgepakt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2020 08:10

Dorpeling schreef:Vergelijkbaar bij hoe het bij ons gaat. En de statistieken geven idd gelukkig een heel klein percentage aan. Lijkt me dat kerken dit in de gaten houden en nieuwe aanpassingen doen indien nodig.
Voor mezelf voel ik me veiliger binnen een kerk dan in een supermarkt of bouwmarkt. Daar lopen tig meer mensen maar heen en weer, vaak zonder bescherming, komen veel dichterbij, zitten overal aan en leggen het weer terug..
Daar heb je gelijk in, maar je doet nu exact hetzelfde als wat je anderen verwijt.
Je verwijt anderen dat ze een mentaliteit hebben van "waarom mag ik niet naar het stadion, en zij wel naar de kerk".
Maar vervolgens pareer je die kritiek door zelf aan te gaan geven wie er in jouw ogen het slechtste jongentje van de klas is.
En dat is helaas een beetje kleuterschoolniveau, hoewel je waarschijnlijk volledig gelijk hebt.
Dorpeling schreef:Vandaag nog op een parkeerplaats bij een bouwmarkt (wachtend in de auto) gezien dat die mondkapjes voor het grootste deel alleen maar show zijn. Mensen komen met zo'n ding op naar buiten, trekken hem af en proppen hem in de jaszak. Bij een volgende winkel zullen ze er wel weer uitgehaald worden en hergebruikt. Hoe onlogisch.
Wellicht is dat ook precies de reden dat het RIVM erg terughoudend is in het mondkapjesadvies
Dorpeling schreef:Wat voor nut heeft informatie van 50 jaar terug? Daarbij, polio is wellicht nog iets gevaarlijker dan Covid. Rectificatie: 39 kinderen werdn ziek, 5 overleden. Ook erg gneog, maar als je informatie denkt te moeten geven, doe dat dan eerlijk en zoek de feiten zelf na.
helemaal gelijk.
Overigens wel goed om te beseffen dat de 34 mensen die niet overleden geen van allen volledig genazen.
Dorpeling schreef:Ook die update is totaal overbodig; gaat het je zelf aan? Zo niet, laat ze dan lekker zeg! Net of er nog niet genoeg afgegeven is op een kerk die, voor de 100ste keer, geen enkele fout gemaakt heeft. Laten we aub niet mee doen met die opruiende en haatzaaiende, ongefundeerde kritiek. Het is gelukkig niet aan jou wat wel of geen goed besluit is.
Ik heb de update gelezen, en moet zeggen dat ik me er wel in kon vinden. Alleen de opmerking dat het besmettingsrisico 0,0% was lijkt me nogal pretentieus, en niet op waarheid berustend.
En het is inderdaad niet aan Benefietdiner om te oordelen of iets wel of niet een goed besluit is, maar dat is evenmin aan jou, mij, of aan de kerkenraad van Staphorst. Wel kun je risico's mijden (wat in mijn ogen meestal wijs is), of zorgen dat de wereld een kwade reuk van je krijgt (wat in de meeste omstandigheden in mijn optiek dwaas is).
De geschiedenis zal uiteindelijk gaan uitwijzen wie gelijk had, en tot die tijd denk ik dat "better safe than sorry" een wijs uitgangspunt is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2020 08:14

sorry, er ging iets fout...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 12 okt 2020 10:11

StillAwake schreef: (....)
De geschiedenis zal uiteindelijk gaan uitwijzen wie gelijk had, en tot die tijd denk ik dat "better safe than sorry" een wijs uitgangspunt is.



StillAwake schreef:sorry, er ging iets fout...


Het staat er nu wel (onbedoeld) duidelijk de boodschap :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 12 okt 2020 18:07

Kerken hebben zich voorbeeldig gedagen zondag d:)b

Afbeelding

Seculiere pers op bezoek bij kerken[/size]
https://www.rd.nl/kerk-religie/seculier ... -1.1703282

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 13 okt 2020 07:46

Teken aan de wand?

Afbeelding

Niet Henk en Ingrid liggen op de IC-s afdeling van het ziekenhuis maar Fatima en Mohammed.(uitspraak Wilders)
Aldus de verklaring van het hoofd van de IC-afdeling het Amsterdamse VUmc, Armand Girbes.

Als je kijkt naar de verschillen en overeenkomsten met de eerste golf, dan valt op dat wij nu voornamelijk patiënten hebben met een niet-westerse achtergrond, waarbij het ook zo is dat zij de Nederlandse taal niet helemaal machtig zijn", zegt Girbes. Naar aanleiding daarvan informeerde hij bij ziekenhuizen in Rotterdam, Den Haag en Utrecht hoe het daar was en die hadden soortgelijke ervaringen. Bron: NOS

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 13 okt 2020 08:42

Een plaatje dat de eerste en tweede golf met elkaar vergelijkt:
Afbeelding
Wat opvalt zijn 2 dingen:
- het aantal geregistreerde besmettingen is nu hoger
- het aantal sterfgevallen is een stuk lager
De verklaring hiervoor is dat er nu veel meer getest wordt en bovendien dat het vooral jongere mensen zijn die besmet worden.
Dat illustreert de volgende grafiek:
Afbeelding
Jongere mensen worden minder ernstig ziek en hebben veel minder van COVID-19 te vrezen dan ouderen. Overigens denk ik dat er tijdens de eerste golf veel meer besmettingen waren dan er geregistreerd zijn, maar dat komt door het gebrek aan testen toen.
benefietdiner schreef:Niet Henk en Ingrid liggen op de IC-s afdeling van het ziekenhuis maar Fatima en Mohammed.(uitspraak Wilders)
Aldus de verklaring van het hoofd van de IC-afdeling het Amsterdamse VUmc, Armand Girbes.
Hier zijn 2 mogelijke verklaringen voor:
- allochtonen houden zich minder aan de voorschriften (dat is wat Wilders zegt)
- allochtonen zijn gevoeliger voor COVID-19
Bij het tweede punt: er zijn studies die zeggen dat vitamine D tekort ervoor zorgt dat de gevolgen van dit virus ernstiger worden. Mensen met een getinte huid hebben in onze streken eerder last van een vitamine D tekort en dat zou de IC cijfers (mede) kunnen verklaren.
In elk geval is het niet onverstandig om 's winters soms een vitamine D pilletje te nemen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 13 okt 2020 09:15

elbert schreef:Hier zijn 2 mogelijke verklaringen voor:
- allochtonen houden zich minder aan de voorschriften (dat is wat Wilders zegt)
- allochtonen zijn gevoeliger voor COVID-19
Bij het tweede punt: er zijn studies die zeggen dat vitamine D tekort ervoor zorgt dat de gevolgen van dit virus ernstiger worden. Mensen met een getinte huid hebben in onze streken eerder last van een vitamine D tekort en dat zou de IC cijfers (mede) kunnen verklaren.
In elk geval is het niet onverstandig om 's winters soms een vitamine D pilletje te nemen.
Ik zou er nog een derde verklaring bij willen voegen wat Girbes (hoofd van de IC in het Amsterdam UMC) oppert als een aanpassing van het communicatiebeleid van de overheid, omdat de coronapatiënten die hij nu ziet vaak de Nederlandse taal niet of nauwelijks begrijpen.

Wilders ligt de bal bij de ‘niet westerse’ namelijk dat zij zelf de Nederlandse taal moeten bemachtigen.

Daar en tegen zegt veldepidemioloog Amrish Baidjoe dat communicatie over alle coronamaatregelen bij groepen lager op de sociaaleconomische ladder bij niet westerse een extra inspanning vergt van de overheid. Je moet twee of drie keer harder je best doen om de boodschap daar te krijgen, ook dat beïnvloedt de impact van Covid.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2020 09:29

elbert schreef:Een plaatje dat de eerste en tweede golf met elkaar vergelijkt:
Afbeelding
Wat opvalt zijn 2 dingen:
- het aantal geregistreerde besmettingen is nu hoger
- het aantal sterfgevallen is een stuk lager
De verklaring hiervoor is dat er nu veel meer getest wordt en bovendien dat het vooral jongere mensen zijn die besmet worden.
Dat illustreert de volgende grafiek:
Afbeelding
Jongere mensen worden minder ernstig ziek en hebben veel minder van COVID-19 te vrezen dan ouderen. Overigens denk ik dat er tijdens de eerste golf veel meer besmettingen waren dan er geregistreerd zijn, maar dat komt door het gebrek aan testen toen.


Dat laatste denk ik ook. Want waar het in maart / april lastig was om een test te krijgen gaat dat nu (hoewel het nog steeds niet echt goed geregeld is) een stuk makkelijker. Juist de beroepsgroep wordt nu veel getest om ze aan het werk te kunnen houden. Ook zijn de behandelmethoden wel verbeterd ten opzichte van maart / april. Los daarvan blijft het uitkijken. Veel jongere mensen zijn toch gewoon op vakantie geweest, hebben weer op locatie gewerkt, zijn weer naar hun sportvereniging gegaan en naar school etcetera, waar ouderen doorgaans toch wat voorzichtiger zijn gebleven. Maar zolang al die mensen vervolgens wel weer op bezoek gaan bij hun oudere familieleden is er wel het risico dat het toch weer gaat overslaan op de oudere bevolkingsgroep.


Hier zijn 2 mogelijke verklaringen voor:
- allochtonen houden zich minder aan de voorschriften (dat is wat Wilders zegt)
- allochtonen zijn gevoeliger voor COVID-19
Bij het tweede punt: er zijn studies die zeggen dat vitamine D tekort ervoor zorgt dat de gevolgen van dit virus ernstiger worden. Mensen met een getinte huid hebben in onze streken eerder last van een vitamine D tekort en dat zou de IC cijfers (mede) kunnen verklaren.
In elk geval is het niet onverstandig om 's winters soms een vitamine D pilletje te nemen.


Hm ja sowieso, ik ga denk ik maar weer meeslikken met de kids. Als wat jij zegt klopt zou dat overigens wel een wereldwijde tendens en zou je dit nu op het noordelijke halfrond ook in andere landen terug moeten zien, is daar wat van bekend?

Punt wat Wilders natuurlijk weer probeert te maken is dat mensen niet goed inburgeren qua taal en cultuur en daarom dit virus krijgen. Dat het in sommige culturen nog wel normaal is om wekelijks je ouders te bezoeken bijvoorbeeld. Daarnaast zou ik ook wel eens een onderzoek willen naar hoe goed mensen zich aan de coronaregels houden, gecombineerd met hun politieke voorkeur. Ik denk dat dat voldoende is om Wilders te laten stoppen met zijn racistische lijkenpikkerij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 13 okt 2020 10:11

Marnix schreef:Punt wat Wilders natuurlijk weer probeert te maken is dat mensen niet goed inburgeren qua taal en cultuur en daarom dit virus krijgen. Dat het in sommige culturen nog wel normaal is om wekelijks je ouders te bezoeken bijvoorbeeld. Daarnaast zou ik ook wel eens een onderzoek willen naar hoe goed mensen zich aan de coronaregels houden, gecombineerd met hun politieke voorkeur. Ik denk dat dat voldoende is om Wilders te laten stoppen met zijn racistische lijkenpikkerij.
Dat is natuurlijk naïef wat je wil en zo’n onderzoek komt er niet / nooit omdat dat onmogelijk is. Daar en tegen bewijzen de IC-s in de grote steden momenteel de globale cijfers dat het bij ‘niet westerse’ niet aan de corona maatregelen houden en je weet dat deze mensen de partij van Denk stemmen. Hoezo stoppen met lijkenpikkerij, het is momenteel waarheid wat IC aantonen maar een Nederlander wil altijd cijfertjes of een grafiek en dat is niet altijd mogelijk.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten