Hemel of hel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Hemel of hel?

Berichtdoor elburger » 08 okt 2020 09:01

Hemel of hel, als er naast het sterven van ieder mens ook nog 1 ding zeker is, is het dat ziel en lichaam samenvergaderd zullen worden en dan voor eeuwig in de Hemel of in de hel zullen vertoeven.
Eeuwig vreugde of eeuwige ellende en pijn.

Vandaar dat ik dmv deze topic welke lezer dan ook wil waarschuwen om nu de kiezen welke weg men wil bewandelen en dat doe ik met oprechte gedachten.

Ongelovigen! God heeft u geholpen in heel uw aards bestaan tot op dit moment toe. In nood, ziekte, armoede, rouw. En u heeft misschien er nooit om gebeden! U leeft nog, geniet nog van het wereldse. God heeft u geholpen en gezegend. U vaart nog wel en leeft nu nog in de genade.
Hebt u God daarvoor al gedankt? Maar beseft u ook dat ieder jaar van uw leven u ook meer verantwoordelijkheid geeft? Of blijft u uw eigen leven leiden?

Beste mensen, weet wel dat als u onbekeerd blijft dan zal het voor u wat te zeggen zijn, zovele jaren gespasrd gebleven, zovaak geholpen, soms wonderlijk behoed voor rampspoed en dat al door de liefde van God en toch blijft u zondigen, bidt en dankt niet, leeft niet naar de Geest maar naar de wellusten van de wereld.

Hemel of hel.
Wat denkt u, ongelovige?
Overdenk dit eens. Neem er eens rustig de tijd voor in alle stilte en val op de knieën voor God neer en smeek Hem om een nieuw hart en om de Heilige Geest. Als u dit doet en het oprecht meent dan zult u dat niet tevergeefs doen want de Heere belooft:" Zoekt en gij zult vinden, bidt en gij zult ontvangen, klopt en u zal opengedaan worden."

Hemel of hel.
Men zegt wel eens: dat is hemels lekker"
Men brandt zich wel eens aan vuur.
Hemel of hel voor EEUWIG!
Wij hebben allemaal de keuze. De ure is nog niet gekomen, maar bekeer u nu!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor MoesTuin » 08 okt 2020 10:17

elburger schreef:Hemel of hel, als er naast het sterven van ieder mens ook nog 1 ding zeker is, is het dat ziel en lichaam samenvergaderd zullen worden en dan voor eeuwig in de Hemel of in de hel zullen vertoeven.
Eeuwig vreugde of eeuwige ellende en pijn.





Beste Elburger

Ik moest gelijk aan één van de laatste preken, volgens mij was het ook de laatste preek die prof WH Velema (CGK) te Middelharnis gehouden heeft...
Een ernstige preek uit Liefde waarin alles benoemd is en ik nooit vergeten ben of zal...
Dat Geloof zit in mijn hart gebeiteld

Hieronder de link waarin vanaf minuut 0.30 de prediking is te beluisteren....

http://media.cgkmiddelharnis.nl/2010/20100718_O.MP3

"Ik (de Heere) ben de Opstanding en hét Leven"

Naar Johannes 11 waar het Evangelie klinkt;

25 Jezus zeide: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven;

26 En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?

(Prof WH Velema is in 2019 Thuis bij zijn Hemelse Vader gekomen)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Chaya » 08 okt 2020 11:06

De hel wordt steeds vaker doodgezwegen, alsof die niet zou bestaan. Het kan toch niet waar zijn dat een liefdevolle God mensen in het eeuwige vuur werpt?
Tenminste, zo stellen wij de hel ons voor. Maar het is de plaats waar God niet is. En waar men eeuwig wroeging heeft.
elburger schreef:Hemel of hel.
Men zegt wel eens: dat is hemels lekker"

Er bestaat een nagerecht, dat Hemelse modder heet. Zo dwaas.
Of men spreekt over: de hel op aarde. Meestal betreft dit oorlogs- of crisissituaties.
Als men dit dan al de hel vindt, hoe moet het dan in de eeuwigheid zijn, waar nooit een einde zal komen?

Maar een ieder zal geoordeeld worden, lezen we in 2 Kor. 5
Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

Haast en spoed u om uws levens wil.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor elburger » 09 okt 2020 10:27

@moestuin

Ik zal een der komende dagen de voorgestelde preek beluisteren.
Dit wil ik in alle rust doen, want onderwijs ontvangen moet met opperste concentratie gebeuren. Daar waar satan gedachten van een preek wil afleiden door alle wereldse beslommeringen, is een preek beluisteren net zoiets als luisteren en aan een voetbal wedstrijd denken bijv.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor MoesTuin » 09 okt 2020 12:40

elburger schreef:@moestuin

Ik zal een der komende dagen de voorgestelde preek beluisteren.
Dit wil ik in alle rust doen, want onderwijs ontvangen moet met opperste concentratie gebeuren. Daar waar satan gedachten van een preek wil afleiden door alle wereldse beslommeringen, is een preek beluisteren net zoiets als luisteren en aan een voetbal wedstrijd denken bijv.


Snap ik Elburger, doe ik zelf ook...
Ik nestel mij in het hoekje van de bank met de koptelefoon op....in alle rust...

http://media.cgkmiddelharnis.nl/2010/20100718_O.MP3


Aanbevolen prof WH Velema, Joh 11
Het was een van de laatste keren dat hij voorging binnen een gemeente, 80 jaar oud, en gedurende de prediking werd prof Velema steeds persoonlijker en kwetsbaarder en ernstig maar Liefdevol....vol van Christus...
Altijd mij bijgebleven....
Maar tot diep in mijn hart...
In uit door het Geloof....gelijk aan mijn onderschrift...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Cicero » 10 okt 2020 09:15

elburger schreef:Hemel of hel, als er naast het sterven van ieder mens ook nog 1 ding zeker is, is het dat ziel en lichaam samenvergaderd zullen worden en dan voor eeuwig in de Hemel of in de hel zullen vertoeven.
Eeuwig vreugde of eeuwige ellende en pijn.

Dat is alleen zeker voor een bepaalde groep christenen (Joden/moslims?), en dan alleen als geloofsvoorstelling.
Vandaar dat ik dmv deze topic welke lezer dan ook wil waarschuwen om nu de kiezen welke weg men wil bewandelen en dat doe ik met oprechte gedachten.
Dat is sympathiek, maar is wel een heel negatieve insteek.
Ongelovigen! God heeft u geholpen in heel uw aards bestaan tot op dit moment toe. In nood, ziekte, armoede, rouw. En u heeft misschien er nooit om gebeden! U leeft nog, geniet nog van het wereldse. God heeft u geholpen en gezegend. U vaart nog wel en leeft nu nog in de genade.
Hebt u God daarvoor al gedankt? Maar beseft u ook dat ieder jaar van uw leven u ook meer verantwoordelijkheid geeft? Of blijft u uw eigen leven leiden?
Tegen wie spreek je nu eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat zwaargereformeerden die zich als ongelovig beschouwen (absurd, maar dat terzijde) dit ter harte zouden willen nemen. Op mij als moderne protestant komt dit nogal manipulatief over. Bij buitenkerkelijken kun je hier niet mee aankomen, want ten eerste veronderstel je dat God voor dingen gezorgd heeft, en ten tweede is niet duidelijk waarom dat tot een actie van de luisteraars zou moeten leiden. Niet te begrijpen dus.
Beste mensen, weet wel dat als u onbekeerd blijft dan zal het voor u wat te zeggen zijn, zovele jaren gespasrd gebleven, zovaak geholpen, soms wonderlijk behoed voor rampspoed en dat al door de liefde van God en toch blijft u zondigen, bidt en dankt niet, leeft niet naar de Geest maar naar de wellusten van de wereld.
Dit is ten eerste onbegrijpelijk Nederlands. Ten tweede is de doelgroep onduidelijk. Ten derde maak je een verwijt naar een doelgroep die je helemaal niet kent, je doet allerlei aannames. Dat roept alleen maar wrevel op.
Hemel of hel.
Wat denkt u, ongelovige?
Overdenk dit eens. Neem er eens rustig de tijd voor in alle stilte en val op de knieën voor God neer en smeek Hem om een nieuw hart en om de Heilige Geest. Als u dit doet en het oprecht meent dan zult u dat niet tevergeefs doen want de Heere belooft:" Zoekt en gij zult vinden, bidt en gij zult ontvangen, klopt en u zal opengedaan worden."
Hemel of hel.
Men zegt wel eens: dat is hemels lekker"
Men brandt zich wel eens aan vuur.
Hemel of hel voor EEUWIG!
Wij hebben allemaal de keuze. De ure is nog niet gekomen, maar bekeer u nu!

Volgens mij is dit theologisch verwerpelijk. Waarom zou je je hele leven inrichten om maar de hel te vermijden? Wat een geestelijke armoede.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Chaya » 10 okt 2020 10:48

Cicero schreef:Waarom zou je je hele leven inrichten om maar de hel te vermijden? Wat een geestelijke armoede.

Het kan ook zijn, dat: de hemel niet verkwikt en de hel niet verschrikt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Cicero » 10 okt 2020 11:40

Chaya schreef:Het kan ook zijn, dat: de hemel niet verkwikt en de hel niet verschrikt.

Dit soort wijsneuzigheden: ook geestelijke armoede.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor hans0166 » 10 okt 2020 11:52

Cicero schreef:Waarom zou je je hele leven inrichten om maar de hel te vermijden? Wat een geestelijke armoede.


Ik krijg altijd de sterke indruk dat dit het doel is bij vele reformatorischen. Terwijl het "alleen maar" een gevolg is. Geen doel, en geen dwangmiddel zoals van zovele kansels en ook hier, verkondigd wordt, en niet als minste... tevergeefs.

Je doel is God liefhebben boven alles, en je naaste als jezelf.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2020 12:25

Ik snap niet zo goed waarom iedereen hier reageert. Het stuk van Elburger is toch duidelijk aan ongelovigen gericht? Dat staat er zelf in.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor elburger » 10 okt 2020 12:47

[quote]Marnix schreef


Ik snap niet zo goed waarom iedereen hier reageert. Het stuk van Elburger is toch duidelijk aan ongelovigen gericht? Dat staat er zelf in.
[/quote

Een oplettende lezer.
Jammer dat men vaak niet ZO oplettend is.
Wie het wil lezen, prima.
Wie het niet wil lezen, ook prima.
Maar het gaat mij erom dat er naast de hemel een hel is.
En dat wil ik graag kenbaar maken voor hen die niet in de hel geloven, want geloof me, dat zijn er velen.]
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Chaya » 10 okt 2020 12:48

Cicero schreef:Dit soort wijsneuzigheden: ook geestelijke armoede.

Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten.
Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben,
staat er in Spreuken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Cicero » 10 okt 2020 13:15

Chaya schreef:Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten.
Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben,
staat er in Spreuken.

dooddoener nr. 389

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor hans0166 » 10 okt 2020 17:19

elburger schreef:Maar het gaat mij erom dat er naast de hemel een hel is.
En dat wil ik graag kenbaar maken voor hen die niet in de hel geloven, want geloof me, dat zijn er velen.]


De bijbel is zelf eigenlijk helemaal niet zo duidelijk over de stelligheid van de hel.
Hemel en hel als combinatie komen zowieso bijna niet voor, de bijbel heeft het vrijwel altijd over Hemel en Aarde.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Gtn » 10 okt 2020 18:18

Hoorde een tijdje geleden deze uitleg richting jongeren:

God is altijd eerlijk. Als jij er in dit leven voor kiest om niet bij God te willen horen, dan zal je na dit leven ook niet bij God horen. De hel is vooral de plaats waar God níet is.

De uitleg was wat uitgebreider en ging wat dieper, maar dit was de strekking. Helder verwoord.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten