2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elburger » 03 okt 2020 22:03

Over ruim 6 maanden zijn er in NL weer verkiezingen voor de 2e kamer.
Op partijburesu's is iedere partij al in de affrondende fase van het partijprogramma hoe men de verkiezingen in zal gaan.

Corona(aanpak)
Werkeloosheid
Gezondheidszorg
Milieu
Woningbouw
Immigratie
EU
Inrichting NL landschap
Armoede bestrijding.

Willekeurig enige thema' s opgeschreven in willekeurige volgorde.

Zeker nog zaken niet benoemd, maar dat zal de komende maanden wel veranderen.

Van een zaak ben ik 100% overtuigd. Men gaat veel beloven, maar uiteindelijk weinig daarvan uitvoeren.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor hans0166 » 05 okt 2020 09:18

elburger schreef:Van een zaak ben ik 100% overtuigd. Men gaat veel beloven, maar uiteindelijk weinig daarvan uitvoeren.


Dat is zo oud als onze parlementaire inrichting. Met zoveel partijen wordt het altijd een middenweg of uitruil van beleid.
De enige uitweg is een totale meerderheid van 1 partij, en dat gaat niet gebeuren.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Prisma23 » 05 okt 2020 14:00

elburger schreef: Men gaat veel beloven, maar uiteindelijk weinig daarvan uitvoeren.


Zo werkt een parlementaire democratie. Iedereen heeft zijn eigen ambities en idealen. Bij het vormen van een coalitie worden er uiteraard compromissen gesloten.
Als je dit niet bevalt is emigreren uiteraard een oplossing.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 05 okt 2020 21:29

elburger schreef:Over ruim 6 maanden zijn er in NL weer verkiezingen voor de 2e kamer.
Op partijburesu's is iedere partij al in de affrondende fase van het partijprogramma hoe men de verkiezingen in zal gaan.

Corona(aanpak)
Werkeloosheid
Gezondheidszorg
Milieu
Woningbouw
Immigratie
EU
Inrichting NL landschap
Armoede bestrijding.

Willekeurig enige thema' s opgeschreven in willekeurige volgorde.

Zeker nog zaken niet benoemd, maar dat zal de komende maanden wel veranderen.

Van een zaak ben ik 100% overtuigd. Men gaat veel beloven, maar uiteindelijk weinig daarvan uitvoeren.



Mark Rutte, ieder z'n mening.
Maar ik vind dat hij het prima doet in alle opzichten.
Ga d'r maar aan staan....
Wie weet krijgt hij mijn stem wel....

Hieronder een fantastische compilatie van Mark Rutte de afgelopen jaren.....

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Prisma23 » 05 okt 2020 22:01

MoesTuin schreef:Mark Rutte, ieder z'n mening.
Maar ik vind dat hij het prima doet in alle opzichten.
Ga d'r maar aan staan....
Wie weet krijgt hij mijn stem wel....

Hieronder een fantastische compilatie van Mark Rutte de afgelopen jaren.....



Hoi Moestuin. Ik ben het met je eens dat premier Rutte het als crisismanager prima doet. Maar verder is hij mij veel te neo-liberaal dus zal ik niet op hem of zijn partij stemmen in 2021.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor irmo » 05 okt 2020 22:09

Serieus @Moestuin? Dat had ik nou niet achter je gezocht. Ik vind namelijk dattie het heel slecht doet. Maar goed, mij maakt het toch niet uit. Ik ga gewoon weer op dezelfde partij stemmen als altijd. En ja, dat weet ik nu al...

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 05 okt 2020 22:38

2021 is nog een stukje weg.... wie weet zei ik al :wink: :mrgreen:
Ik kan behoorlijk breed denken en kijken

Dat huidige verbindende leiderschap van Mark Rutte nu vind ik sterk en belangrijk...
Dat zou voor mij doorslaggevend kunnen zijn...

Het is al eens gezegd....je kan je zo focussen op 1 partij en hun gedachten, maar het wordt toch een samenwerkings verband met compromissen

Een sterke Leider is dan bepalend en heel wat waard...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2020 09:10

Mee eens, maar ik zou daarom nooit op de VVD stemmen. Die worden sowieso wel weer de grootste. Dus je kan beter gewoon op een partij stemmen die qua standpunten het dichtst bij je staat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2020 10:42

Hou ik ook wel van, tactisch stemmen :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 06 okt 2020 10:55

elburger schreef:Corona(aanpak)
Werkeloosheid
Gezondheidszorg
Milieu
Woningbouw
Immigratie
EU
Inrichting NL landschap
Armoede bestrijding.
Op deze thema's zijn de partijen die het volgende kabinet gaan vormen er grotendeels al uit: VVD, CDA, PvdA, D66 en ChristenUnie. Tenminste, mijn inschatting is dat er na de verkiezingen een dergelijk kabinet gaat komen. Daarbij zijn er dus minstens 5 partijen nodig, die het huidige beleid grotendeels gaan voortzetten. Dat betekent dus meer milieu- en klimaatbeleid (meer windmolens dus en minder boeren), meer overdracht van soevereiniteit en geld naar de EU (transferunie), geen rem op immigratie, toenemende woningnood en toenemende lasten voor de burgers om dit allemaal te kunnen betalen, zeker omdat de kosten van de coronacrisis tot een gapend gat in de begroting hebben geleid dat toch ooit moet worden terugbetaald.
Dat laatste zullen we voor de verkiezingen niet horen, maar erna des te meer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2020 12:41

elbert schreef:Op deze thema's zijn de partijen die het volgende kabinet gaan vormen er grotendeels al uit: VVD, CDA, PvdA, D66 en ChristenUnie. Tenminste, mijn inschatting is dat er na de verkiezingen een dergelijk kabinet gaat komen. Daarbij zijn er dus minstens 5 partijen nodig, die het huidige beleid grotendeels gaan voortzetten. Dat betekent dus meer milieu- en klimaatbeleid (meer windmolens dus en minder boeren), meer overdracht van soevereiniteit en geld naar de EU (transferunie), geen rem op immigratie, toenemende woningnood en toenemende lasten voor de burgers om dit allemaal te kunnen betalen, zeker omdat de kosten van de coronacrisis tot een gapend gat in de begroting hebben geleid dat toch ooit moet worden terugbetaald.
Dat laatste zullen we voor de verkiezingen niet horen, maar erna des te meer.


Ik denk dat die samenstelling wel aardig goed is ingeschat ja. Er zijn heel veel partijen en maar heel weinig mogelijkheden. Natuurlijk kan er nog van alles gebeuren in de komende periode maar de peilingen geven nu aan:

VVD groeit maar coalitiepartijen D66 en CDA krimpen. CU groeit mogelijk wat. Maar verwacht is dat de krimp van D66 en CDA groter is dan de groei van VVD / CU dus met de huidige minimale meerderheid zou die optie afvallen. Mogelijk verandert dit de komende tijd nog wat en zou een zelfde coalitie mogelijk zijn als alle partijen daarmee door willen gaan, maar anders is dat geen optie. PVDA erbij zou een logische keuze zijn, die zijn wat minder links dan GroenLinks en SP en zouden het beste in een cetrumlinkse coalitie passen. Eventueel zouden 4 partijen ook nog kunnen, dan zou men de CU er buiten moeten houden. Ik denk niet dat dat zomaar gaat gebeuren maar mocht men er met een nieuw regeerakkoord niet uitkomen, dan zou het een mogelijkheid kunnen zijn. En verder zijn er gewoon niet veel mogelijkheden. Een coalitie over rechts zie ik er niet snel komen, daar is de VVD al niet happig op en daarnaast levert dat normaal geen meerderheid op... en wie wil daar dan als vierde partij bij? Een coalitie met meer linkse partijen komt er ook niet zo snel want de VVD snapt wel dat ze dan teveel moeten gaan inleveren.

Tja, daar kan je van vinden wat je wil maar ik dat dat dat uiteindelijk wel redelijk het midden is van Nederland.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elburger » 08 okt 2020 08:19

Wat de uitslag van de verkiezingen ook mag worden, wij krijgen hier wel zeer waarschijnlijk Belgische taferelen.
Niet wat betreft de duur van de vorming van een regering, dat zal geen jaar duren maar wel het stilzwijgende en soms openlijke "cordon sanitaire" tegen het FvD en de PVV.
Daar waar in Vlaams België de 2 grootste partijen, NV-A en Vlaams Belang, maar echter geen meerderheid vormen, zal dit niet in Nederland gebeuren.
Het FvD en de PVV zullen nooit de grootste partij worden en als men de twee grootste partijen zou worden dan is misschien de VVD . zover te krijgen om een meerderheid te verkrijgen.
Maar zoals ik schreef, dat gebeurd niet.
De PVV en FvD zijn op voorhand uitgesloten van welke onderhandelingen dan ook.

Wat er waarschijnlijk wel zal gebeuren is dat er zoveel partijen zijn die tussen de 8 en 15 zetels halen dat er inderdaad een regering zal moeten worden gevormd van 4, 5 misschien wel 6 partijen, afhankelijk van de uitslag.
Dan zijn er 2 opties. Links of midden rechts, dus Groen-Links/D'66/PVDA/SP en....?
Of midden rechts met de VVD/CDA/CU en.....?

Misschien is het een idee om een wetsvoorstel te gaan schrijven om een kiesdrempel in te stellen. Wie geen 4 of 5 % van de stemmen haalt mag de kamer niet in.
Gebeurd ook in Duitsland.
Prima idee zo ik zeggen
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Prisma23 » 08 okt 2020 09:13

elburger schreef:
Misschien is het een idee om een wetsvoorstel te gaan schrijven om een kiesdrempel in te stellen. Wie geen 4 of 5 % van de stemmen haalt mag de kamer niet in.
Gebeurd ook in Duitsland.
Prima idee zo ik zeggen


Dit idee gonst al jaren rond. Voordeel is inderdaad dat coalitievorming makkelijker zal worden.
Maar de nadelen zijn in mijn ogen groter:
- Minderheden zullen zich minder gehoord voelen.
- Het kan een stap zijn in de richting een twee partijen systeem. Voor de nadelen zie UK en USA.
- Is afzwakking van het fameuze poldermodel / Rijnlands model.
- De SGP en de CU kunnen worden opgeheven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2020 09:57

Als je kleiner bent zal je je dan moeten aansluiten bij een grotere partij en een flank binnen die partij worden, of je zal samen moeten gaan met een andere kleine partij. Maar of het het probleem echt gaat oplossen weet ik niet. Vroeger had je gewoon 3 enorm grote partijen zodat er bijna altijd wel een coalitie van 3 of maximaal 4 partijen te vormen was. Alleen de VVD is nog behoorlijk groot (en zelfs die is niet zo groot als vroeger de grootste partij vaak was) en de rest is kleiner geworden. Er zijn juist heel veel middenpartijen met een ergens tussen de 10 en 20- zetels, dat mag het vooral lastig om een coalitie te vormen. En dat wordt misschien iets makkelijker als CU / SGP bij het CDA aansluiten en PVDD bij GroenLinks maar heel veel ook weer niet.


elburger schreef:Wat de uitslag van de verkiezingen ook mag worden, wij krijgen hier wel zeer waarschijnlijk Belgische taferelen.
Niet wat betreft de duur van de vorming van een regering, dat zal geen jaar duren maar wel het stilzwijgende en soms openlijke "cordon sanitaire" tegen het FvD en de PVV.
Daar waar in Vlaams België de 2 grootste partijen, NV-A en Vlaams Belang, maar echter geen meerderheid vormen, zal dit niet in Nederland gebeuren.
Het FvD en de PVV zullen nooit de grootste partij worden en als men de twee grootste partijen zou worden dan is misschien de VVD . zover te krijgen om een meerderheid te verkrijgen.
Maar zoals ik schreef, dat gebeurd niet.
De PVV en FvD zijn op voorhand uitgesloten van welke onderhandelingen dan ook.

Wat er waarschijnlijk wel zal gebeuren is dat er zoveel partijen zijn die tussen de 8 en 15 zetels halen dat er inderdaad een regering zal moeten worden gevormd van 4, 5 misschien wel 6 partijen, afhankelijk van de uitslag.
Dan zijn er 2 opties. Links of midden rechts, dus Groen-Links/D'66/PVDA/SP en....?
Of midden rechts met de VVD/CDA/CU en.....?

Misschien is het een idee om een wetsvoorstel te gaan schrijven om een kiesdrempel in te stellen. Wie geen 4 of 5 % van de stemmen haalt mag de kamer niet in.
Gebeurd ook in Duitsland.
Prima idee zo ik zeggen


Dat men geneigd FVD en PVV links te laten liggen ( :-) ) hebben ze ook wel een beetje aan zichzelf te danken. Niet eens zozeer door sommige soms wat te rechtse standpunten die in strijd zijn met Nederlandse normen en waarden maar zeker ook door de manier waarop ze zich doorgaans profileren. En zo lang dit soort partijen dan niet te groot worden werkt ons stelsel zo dat je er wel omheen kan. Ik kan me wel voorstellen dat de meeste partijen liever niet vier jaar daarmee gaan samenwerken met partijen die bewust het bloed onder hun nagels vandaan proberen te halen. Als ik 4 jaar met iemand moet werken en ik mag kiezen, kies ik ook liever een aardig iemand dan een bullebak :-) Het feit dat zelfs een midden-rechtse partij als de VVD er niet mee in zee wil zegt wel wat....

Wat de coalities betreft, een linkse coalitie met de VVD is niet echt een optie. De VVD is midden-rechts dus zullen ze erbij gebaat zijn om een niet te linkse coalitie te vormen omdat ze dan een heel links beleid krijgen. Dus zo lang de VVD de grootste partij is het het initiatief mag nemen krijgen we niet snel een heel links kabinet met partijen als SP en GroenLinks. Een linkse coalitie zonder de VVD als het de VVD niet zou lukken een coalitie te smeden is al helemaal onmogelijk. Om dan een meerdeheid te krijgen moet je zo ongeveer een coalitie maken van alle partijen m.u.v. VVD, FVD en PVV. Bovendien zal de VVD echt wel alles uit de kast halen om te regeren en is dat gezien de peilingen meer dan logisch. De enige reeele optie is momenteel degene die we nu al hebben, of die daar op lijkt... die je overigens niet echt midden/rechts meer kan noemen. Dus VVD, CDA, D66 en de CU en als dat geen meerderheid krijgt de PVDA erbij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor hans0166 » 08 okt 2020 17:14

elburger schreef: wij krijgen hier wel zeer waarschijnlijk Belgische taferelen.


Het Nederlandse systeem is totaal onvergelijkbaar met het Belgische, wij hebben geen 3 onderliggende regionale regeringen, en we zijn geen federatie.
LImburgers, Friezen en Zeeuwen hebben eeuwen geleden hun strijdwapens neergelegd, in Belgie komen ze iedere paar jaar elkaar regionaal weer de hersens inslaan.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten