Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor elburger » 18 sep 2020 10:28

Mensen denken, dat hoor ik om mij heen ook wel, dat als men geloofd, men een goed, oprecht, waar geloof bezit. Op die mensen kan ik wel eens jaloers zijn.
Echter, mensen die daarmee te koop lopen, daar heb ik dan weer minder mee. O, mij hoor je niet zeggen dat het geen goede christenen kunnen zijn hoor. Daar oordeeld God over. Hier worden mensen beoordeeld door anderen. Veel vooroordelen ook. En als men dan iemand op de " korrel" heeft is het ( voor)oordeel al geveld. En hoevaak komt dan de eigendunk van hun geloofsleven niet naar voren. Mooi toch, zou je denken?! Ik zou tegen die mensen willen zeggen dat enige bescheidenheid daar toch wel op zijn plaats moet zijn.

De Apostel Paulus had geen hogedunk van zijn eigen godsvrucht. Ik zal hier 3 passages noemen waaruit dat blijkt.

1- in 1 Tim.1 noemt hij zichzelf de voornaamste der zondaren.

2- in 1 Kor. 15: 9, de minste van al de Apostelen.

3- in Efeze 3:8 , de allerminste van al de heiligen.

Over mensen, vooral uit de oud gereformeerde gemeenten en de afsplitsingen daaruit, wordt verwacht dat men niets doet wat God ons verboden heeft.
Wel mensen, zelfs een predikant begaat zonden, ouderlingen, enz, enz.
En wat als men iemand dan kan betrappen op een zonde, want die " zwaren, stijven, zwartekousenkerk lui" die predenderen toch dat ze zo gelovig zijn?!

En dan kom ik op het punt van deze topic. Want juist dan! stijgt de geur van eigendunk op. Wat is het toch altijd leuk ( lijkt het wel) om dat soort kerkvolk eens op hun plek te zetten.

Ik heb al een paar maal over mijzelf gezegd dat ik op de onderste trede van het geloof sta. Dat ik een zondaar ben, zonden bega.
Eigendunk van een godvruchtigleven hou ik voor mijzelf. Daar ga ik niet mee tekoop lopen, denken aan de woorden van Paulus.

Het zal velen sieren zich hier eens in te gaan verdiepen, want dat komt de ware godsvrucht alleen maar tengoede.

O, ja. Ook voor mij is Christus gestorven aan het vloekhout op Golgotha, en heeft de dood overwonnen. Het oordeel over mij wordt geveld door Christus, wat mensen zeggen is van ondergeschikt belang als het niet godvruchtig is.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2020 18:24

elburger schreef:Mensen denken, dat hoor ik om mij heen ook wel, dat als men geloofd, men een goed, oprecht, waar geloof bezit. Op die mensen kan ik wel eens jaloers zijn.
Echter, mensen die daarmee te koop lopen, daar heb ik dan weer minder mee. O, mij hoor je niet zeggen dat het geen goede christenen kunnen zijn hoor. Daar oordeeld God over. Hier worden mensen beoordeeld door anderen. Veel vooroordelen ook. En als men dan iemand op de " korrel" heeft is het ( voor)oordeel al geveld. En hoevaak komt dan de eigendunk van hun geloofsleven niet naar voren. Mooi toch, zou je denken?! Ik zou tegen die mensen willen zeggen dat enige bescheidenheid daar toch wel op zijn plaats moet zijn.

De Apostel Paulus had geen hogedunk van zijn eigen godsvrucht. Ik zal hier 3 passages noemen waaruit dat blijkt.

1- in 1 Tim.1 noemt hij zichzelf de voornaamste der zondaren.

2- in 1 Kor. 15: 9, de minste van al de Apostelen.

3- in Efeze 3:8 , de allerminste van al de heiligen.

Over mensen, vooral uit de oud gereformeerde gemeenten en de afsplitsingen daaruit, wordt verwacht dat men niets doet wat God ons verboden heeft.
Wel mensen, zelfs een predikant begaat zonden, ouderlingen, enz, enz.
En wat als men iemand dan kan betrappen op een zonde, want die " zwaren, stijven, zwartekousenkerk lui" die predenderen toch dat ze zo gelovig zijn?!

En dan kom ik op het punt van deze topic. Want juist dan! stijgt de geur van eigendunk op. Wat is het toch altijd leuk ( lijkt het wel) om dat soort kerkvolk eens op hun plek te zetten.

Ik heb al een paar maal over mijzelf gezegd dat ik op de onderste trede van het geloof sta. Dat ik een zondaar ben, zonden bega.
Eigendunk van een godvruchtigleven hou ik voor mijzelf. Daar ga ik niet mee tekoop lopen, denken aan de woorden van Paulus.

Het zal velen sieren zich hier eens in te gaan verdiepen, want dat komt de ware godsvrucht alleen maar tengoede.

O, ja. Ook voor mij is Christus gestorven aan het vloekhout op Golgotha, en heeft de dood overwonnen. Het oordeel over mij wordt geveld door Christus, wat mensen zeggen is van ondergeschikt belang als het niet godvruchtig is.


Waar kom je dit vooral tegen dan? Want ik kom dit maar zelden tegen. De meeste christenen snappen het verhaal van balk en splinter wel. Ik zie dit meer bij niet-gelovigen dan bij gelovigen, dat ze zwaardere christenen langs een strenge meetlat leggen en als ze hen op een fout betrappen, gelijk met een oordeel klaarstaan. Natuurlijk zijn er vadt ook wel wat christenen die dat doen en die hebben dan weinig van het evangelie begrepen. Tegelijkertijd gebeurt het andersom ook wel geregeld, dat je als “lichtere gelovige” de les wordt gelezen of wordt veroordeeld op basis van je standpunten, wat je wel en niet doet, uiterlijkheden enz. Zo eerlijk moet je dan ook wel weer zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor Gtn » 19 sep 2020 07:55

Niet teveel eigendunk hebben is denk ik vooral een kwestie van je innerlijke geloofsleven. Dat is goed. In mijn ogen moet je daar niet mee te koop gaan lopen. Als je dat wel doet dan heeft dat het gevaar van hoogmoed in zich: kijk mij eens nederig zijn...

De andere kant, als wij genade van God hebben mogen ontvangen, laten wij dan wél met onze God te koop gaan lopen, om het zo maar eens te zeggen. God groot maken, Hem de eer geven die Hem toekomt.

Ik weet het, dit is in orthodoxe kringen niet de gewoonte. Maar dat is wel een ernstig gebrek. Laten we vooral niet te klein denken van onze God.

Hij moet wassen, ik minder worden. Als we blijven staren op ons zelf, dan worden wij niet minder. Als we God niet groot maken, wordt Hij niet meer. Laten we er dus voor oppassen om met goed klinkende verhalen uiteindelijk toch onszelf in het middelpunt te zetten.

Paulus heeft inderdaad al deze dingen gezegd, maar hij heeft dat ook gezegd met een doel: heen wijzen naar Christus. Is dat ook ons doel?

Laat ik eerlijk wezen: ook ik schiet hierin erg veel tekort. Maar daarom hoeven we het niet normaal te gaan vinden, we hebben een opdracht en die dienen we voor ogen te houden. Met ons gebrek kunnen we weer terecht bij onze genadige God. Laten we ons gebrek bij Hem brengen en niet etaleren naar anderen.

Elburger, dit is geen aanval op jou of je stellingen, meer dingen die ik nog wel eens tegen kom aangaande dit thema

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor Chaya » 19 sep 2020 12:59

Gtn schreef:Laten we vooral niet te klein denken van onze God.

Hoe groter wij denken van God, hoe kleiner wij worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor Prisma23 » 19 sep 2020 16:27

elburger schreef:Mensen denken, dat hoor ik om mij heen ook wel, dat als men geloofd, men een goed, oprecht, waar geloof bezit. Op die mensen kan ik wel eens jaloers zijn.
Echter, mensen die daarmee te koop lopen, daar heb ik dan weer minder mee. O, mij hoor je niet zeggen dat het geen goede christenen kunnen zijn hoor. Daar oordeeld God over. Hier worden mensen beoordeeld door anderen. Veel vooroordelen ook. En als men dan iemand op de " korrel" heeft is het ( voor)oordeel al geveld. En hoevaak komt dan de eigendunk van hun geloofsleven niet naar voren. Mooi toch, zou je denken?! Ik zou tegen die mensen willen zeggen dat enige bescheidenheid daar toch wel op zijn plaats moet zijn.

De Apostel Paulus had geen hogedunk van zijn eigen godsvrucht. Ik zal hier 3 passages noemen waaruit dat blijkt.

1- in 1 Tim.1 noemt hij zichzelf de voornaamste der zondaren.

2- in 1 Kor. 15: 9, de minste van al de Apostelen.

3- in Efeze 3:8 , de allerminste van al de heiligen.

Over mensen, vooral uit de oud gereformeerde gemeenten en de afsplitsingen daaruit, wordt verwacht dat men niets doet wat God ons verboden heeft.
Wel mensen, zelfs een predikant begaat zonden, ouderlingen, enz, enz.
En wat als men iemand dan kan betrappen op een zonde, want die " zwaren, stijven, zwartekousenkerk lui" die predenderen toch dat ze zo gelovig zijn?!

En dan kom ik op het punt van deze topic. Want juist dan! stijgt de geur van eigendunk op. Wat is het toch altijd leuk ( lijkt het wel) om dat soort kerkvolk eens op hun plek te zetten.

Ik heb al een paar maal over mijzelf gezegd dat ik op de onderste trede van het geloof sta. Dat ik een zondaar ben, zonden bega.
Eigendunk van een godvruchtigleven hou ik voor mijzelf. Daar ga ik niet mee tekoop lopen, denken aan de woorden van Paulus.

Het zal velen sieren zich hier eens in te gaan verdiepen, want dat komt de ware godsvrucht alleen maar tengoede.

O, ja. Ook voor mij is Christus gestorven aan het vloekhout op Golgotha, en heeft de dood overwonnen. Het oordeel over mij wordt geveld door Christus, wat mensen zeggen is van ondergeschikt belang als het niet godvruchtig is.


In dit stukje over eigendunk komt het woord "ik" elf keer voor en het woord "mij" zes keer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor MoesTuin » 19 sep 2020 22:42

Prisma23 schreef:In dit stukje over eigendunk komt het woord "ik" elf keer voor en het woord "mij" zes keer.


Ik dacht het ook gelijk al, toen ik de openingspost las, maar dacht: laat maar, zeg maar niks...
Maar nu jij het toch zegt...
Ach.... sommige mensen leven in hun eigen bubbel....wat moet je er verder nog van zeggen...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor MoesTuin » 19 sep 2020 22:55

Chaya schreef:Hoe groter wij denken van God, hoe kleiner wij worden.

Dat klopt, maar in Christus worden we Koningskinderen van de Vader.
Dat is ondenkbaar groot....
Alle eer aan de Heer!



k Ben een koninklijk kind,
door de Vader bemind
en ‘k zal wonen in,
’s Konings paleis.
In die stad nooit aanschouwd,
met straten van goud.
Glorievol als een,
schoon paradijs.

‘k Ben een koninklijk kind,
door de Vader bemind
en Zijn oog rust zo,
teder op mij.
Als de dageraad straks gloort,
de bazuin wordt gehoord,
roept Hij mij om te staan,
aan Zijn zij.

‘k Ben een koninklijk kind,
niet slechts dienstknecht of vrind.
‘k Ben gekocht met het bloed,
van mijn Heer.
En dat bloed geeft mij recht,
meer te zijn dan een knecht.
‘k Ben Gods kind dat verblijdt,
mij zo zeer.

‘k Ben een koninklijk kind,
door de Vader bemind
en Zijn oog rust zo,
teder op mij.
Als de dageraad straks gloort,
de bazuin wordt gehoord,
roept Hij mij om te staan,
aan Zijn zij.

‘k Ben een koninklijk kind,
dat zijn vreugd daarin vindt,
God te loven met,
juub’lende stem.
Tot ik sta voor de poort,
van het hemelse oord,
waar ik zijn zal voor eeuwig
met Hem.

‘k Ben een koninklijk kind,
door de Vader bemind
en Zijn oog rust zo,
teder op mij.
Als de dageraad straks gloort,
de bazuin wordt gehoord,
roept Hij mij om te staan,
aan Zijn zij.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor elburger » 20 sep 2020 13:19

Te triest voor woorden om het aantal maken" IK" en MIJ" te tellen. Geeft maar weer te kennen hoe erg men mijn bijdragen onder de loep legt zonder eens na te denken wat er nu eigenlijk wordt bedoeld. Hartelijk dank Prisma, moestuin en Marnix, voor jullie bijdragen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor Prisma23 » 20 sep 2020 13:26

elburger schreef:Te triest voor woorden om het aantal maken" IK" en MIJ" te tellen. Geeft maar weer te kennen hoe erg men mijn bijdragen onder de loep legt zonder eens na te denken wat er nu eigenlijk wordt bedoeld. Hartelijk dank Prisma, moestuin en Marnix, voor jullie bijdragen.


"IK" en "MIJ" met hoofdletters...
Als er eigenlijk iets anders bedoeld wordt dan dan er geschreven wordt is een Christelijke jongerencommunity als RefoWeb niet de juiste plek. Mogelijk past https://raadsels.nu/raadsel-insturen/ dan beter.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor elburger » 20 sep 2020 15:31

@Marnix- Prima, Moestuin e.a.


Waar kom ik dat tegen, vraag jij?

Zal kort 1 antwoord geven uit eigen waarneming/ beleving.
Lopend naar de kerken in Elburg komt men over de Vischmarkt. Althans vele kerkgangers.
Van maart tot nov. zitten de terrassen vol, of halfvol.
Dan moet je eens horen welke smalende teksten er worden gesproken over die mensen die naar de kerk wandelen. En ja, hoe zwarter het kleed, hoe erger men over die kerkgangers praat. Uitspraken als:" hypocrieten, zwaren en bespottingen" zijn hun deel.
In onze kerkgemeenschap wordt niet laagdunkend gesproken over mensen van een andere kerkorde.
Als er iets gebeurd in Kootwijkerbroek , Barneveld, op Urk, Staphorst, of welk " zwaar christelijk bolwerk" dan ook, scheert men iedereen over 1 kam. Allemaal zijn het " zwaren" en allemaal hypocriet.

Het zal best zo zijn dat " zwaren" - lichtgelovigen- veroordelen. Dat keur ik af.
Echter, andersom gebeurd dat in grotere mate omdat OGG en anderen uit de GG hoek, zo men stelt, Bijbelcorrect behoren te zijn.
Alsof wij geen zondaren zijn.

Van " elburger" zal men hier (voorlopig??) geen hinder meer hebben.
VALE IN DOMINO.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor MoesTuin » 20 sep 2020 17:52

elburger schreef: (...)

Zal kort 1 antwoord geven uit eigen waarneming/ beleving.
Lopend naar de kerken in Elburg komt men over de Vischmarkt. Althans vele kerkgangers.
Van maart tot nov. zitten de terrassen vol, of halfvol.
Dan moet je eens horen welke smalende teksten er worden gesproken over die mensen die naar de kerk wandelen. En ja, hoe zwarter het kleed, hoe erger men over die kerkgangers praat. Uitspraken als:" hypocrieten, zwaren en bespottingen" zijn hun deel.
In onze kerkgemeenschap wordt niet laagdunkend gesproken over mensen van een andere kerkorde.
Als er iets gebeurd in Kootwijkerbroek , Barneveld, op Urk, Staphorst, of welk " zwaar christelijk bolwerk" dan ook, scheert men iedereen over 1 kam. Allemaal zijn het " zwaren" en allemaal hypocriet.

Het zal best zo zijn dat " zwaren" - lichtgelovigen- veroordelen. Dat keur ik af.
Echter, andersom gebeurd dat in grotere mate omdat OGG en anderen uit de GG hoek, zo men stelt, Bijbelcorrect behoren te zijn.
Alsof wij geen zondaren zijn.

(...).


Maar dat valt toch goed te verklaren beste Elburger als je het eens ook wil bezien vanuit een ander gezichtspunt, vanuit de denkwijze van de mensen die op zondag op het terrasje genieten van de rustdag.
En dan zien ze jou voor bijkomen zoals je aangeeft stemmig gekleed, dan wordt je toch gekoppeld aan de christelijke partijen en "de kerkmensen" die maar al te graag willen dat die terrassen waar die mensen ontspannen op de zondag gesloten worden...
Dan roep je toch echt zelf die reacties over je af....
Want indirect bepaal je dan voor die andere mensen wat ze wel en niet mogen doen van jou.
Stel je eens voor dat de mensen andersom zich gaan inzetten ervoor dat jij niet meer naar de kerk mag, kijk, dat is precies hetzelfde.

Daarnaast is het logisch dat als je allerlei menselijke verzonnen regeltjes opstelt waarvan je vind dat die ook voor anderen gelden, dat er juist dan extra op jou gelet gaat worden....

Leer veel breder kijken naar mensen die anders denken dan jij is mijn advies.
Of zie eenvoudig op de Heer Jezus, die zich bevond onder de gewone mensen en zelf ook heel eenvoudig bleef, ja zelfs op de Sabbat....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor Prisma23 » 20 sep 2020 19:31

Laat ik nu even niet in Kootwijkerbroek , Barneveld, op Urk, Staphorst of in Elburg wonen en dus zoiets nooit hebben meegemaakt.
In mijn woonplaats reageert er niemand negatief als er mensen keurig gekleed naar de kerk of naar de moskee gaan....

PS: weet iemand wat vale in domino betekend? Ik heb alleen maar havo...

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor benefietdiner » 20 sep 2020 19:41

Prisma23 schreef:PS: weet iemand wat vale in domino betekend? Ik heb alleen maar havo...
Latijns is: 'afscheid voor altijd'.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor Prisma23 » 20 sep 2020 20:01

benefietdiner schreef:Latijns is: 'afscheid voor altijd'.

dankjewel \:D/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eigendunk van zijn godvruchtigheid.

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2020 07:23

elburger schreef:Te triest voor woorden om het aantal maken" IK" en MIJ" te tellen. Geeft maar weer te kennen hoe erg men mijn bijdragen onder de loep legt zonder eens na te denken wat er nu eigenlijk wordt bedoeld. Hartelijk dank Prisma, moestuin en Marnix, voor jullie bijdragen.


Nou, inderdaad.

elburger schreef:Mensen denken, dat hoor ik om mij heen ook wel, dat als men geloofd, men een goed, oprecht, waar geloof bezit. Op die mensen kan ik wel eens jaloers zijn.
Echter, mensen die daarmee te koop lopen, daar heb ik dan weer minder mee. O, mij
hoor je niet zeggen dat het geen goede christenen kunnen zijn hoor. Daar oordeeld God over. Hier worden mensen beoordeeld door anderen. Veel vooroordelen ook. En als men dan iemand op de " korrel" heeft is het ( voor)oordeel al geveld. En hoevaak komt dan de eigendunk van hun geloofsleven niet naar voren. Mooi toch, zou je denken?! Ik zou tegen die mensen willen zeggen dat enige bescheidenheid daar toch wel op zijn plaats moet zijn.

De Apostel Paulus had geen hogedunk van zijn eigen godsvrucht. Ik zal hier 3 passages noemen waaruit dat blijkt.

1- in 1 Tim.1 noemt hij zichzelf de voornaamste der zondaren.

2- in 1 Kor. 15: 9, de minste van al de Apostelen.

3- in Efeze 3:8 , de allerminste van al de heiligen.

Over mensen, vooral uit de oud gereformeerde gemeenten en de afsplitsingen daaruit, wordt verwacht dat men niets doet wat God ons verboden heeft.
Wel mensen, zelfs een predikant begaat zonden, ouderlingen, enz, enz.
En wat als men iemand dan kan betrappen op een zonde, want die " zwaren, stijven, zwartekousenkerk lui" die predenderen toch dat ze zo gelovig zijn?!

En dan kom ik op het punt van deze topic. Want juist dan! stijgt de geur van eigendunk op. Wat is het toch altijd leuk ( lijkt het wel) om dat soort kerkvolk eens op hun plek te zetten.

Ik heb al een paar maal over mijzelf gezegd dat ik op de onderste trede van het geloof sta. Dat ik een zondaar ben, zonden bega.
Eigendunk van een godvruchtigleven hou ik voor mijzelf. Daar ga ik niet mee tekoop lopen, denken aan de woorden van Paulus.

Het zal velen sieren zich hier eens in te gaan verdiepen, want dat komt de ware godsvrucht alleen maar tengoede.

O, ja. Ook voor mij is Christus gestorven aan het vloekhout op Golgotha, en heeft de dood overwonnen. Het oordeel over mij wordt geveld door Christus, wat mensen zeggen is van ondergeschikt belang als het niet godvruchtig is.


Blijkbaar mag jij hier je mening geven met “ik vind” maar mogen anderen er niet wat van vinden of zeggen. Ik vind het jammer als je hier weggaat op zoals je momenteel in discussies staat (slachtofferrol, ach men zal het wel met me oneens zijn, me veroordelen en bovenal vinden dat anderen geen andere mening mogen hebben) vraag ik me sterk af of het niet beter is als je stopt met je bijdragen. Want er valt ook niet met je te praten. Je roept wat en als mensen er op ingaan kom je met zulke reacties. Je geeft je mening maar anderen mogen er niet op ingaan. Wat wil je dan hier nog doen als je alleen je mening wil vertellen maar absoluut niet naar anderen wil luisteren?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten