Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2020 13:43

Gtn schreef:Overigens gebruikt à Brakel Zacheus juist als voorbeeld van iemand die zeer plotseling of op evangelische wijze bekeerd wordt

Als je a Brakel leest, ken je dan ook Wulfert Floor?
Hij zegt dit:
De waarachtige bekering heeft een halve zuster.
Haar naam is zedelijke verbetering. Maar zij is van de rechte moeder niet maar is onecht.
Daarom, die op rechte wijze bidt: ‘Heere bekeer ons tot U zo zullen wij
bekeerd zijn’ (Kl.5:21), die moet overtuigd zijn dat een zedelijke verbetering,
een bekering van herberg tot de kerk en van de zonde tot de deugd
niet genoegzaam is tot zaligheid.
Nee, maar zij moeten tot God bekeerd zijn. Daarom bidden zij:
Heere bekeer ons tot U dan (en niet eerder) zullen wij bekeerd zijn.

Aldus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Race406 » 16 sep 2020 13:59

Chaya schreef:Als je a Brakel leest, ken je dan ook Wulfert Floor?
Hij zegt dit:
De waarachtige bekering heeft een halve zuster.
Haar naam is zedelijke verbetering. Maar zij is van de rechte moeder niet maar is onecht.
Daarom, die op rechte wijze bidt: ‘Heere bekeer ons tot U zo zullen wij
bekeerd zijn’ (Kl.5:21), die moet overtuigd zijn dat een zedelijke verbetering,
een bekering van herberg tot de kerk en van de zonde tot de deugd
niet genoegzaam is tot zaligheid.
Nee, maar zij moeten tot God bekeerd zijn. Daarom bidden zij:
Heere bekeer ons tot U dan (en niet eerder) zullen wij bekeerd zijn.

Aldus.
Beide waren kinderen van God en zingen nu voor de Troon. Ds. Tuinier schreef dat onlangs in het RD over de dominees Kok en Steenblok. Dat geldt ook voor Floor en à Brakel. Beiden zeggen deels hetzelfde, maar deels gaan ze met sommige onderwerpen ook een wat andere kant op. Wie heeft gelijk? Daarbij: dat beiden over sommige zaken anders dachten verhinderde niet dat beide geliefde kinderen Gods waren. Dus mag je in deze zaken blijkbaar een beetje anders denken. ALS je maar onthoudt waar je door God vandaan bent gehaald, namelijk uit de bodemloze put van de zonde.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2020 14:00

Race406 schreef:Beide waren kinderen van God en zingen nu voor de Troon. Ds. Tuinier schreef dat onlangs in het RD over de dominees Kok en Steenblok. Dat geldt ook voor Floor en à Brakel. Beiden zeggen deels hetzelfde, maar deels gaan ze met sommige onderwerpen ook een wat andere kant op. Wie heeft gelijk? Daarbij: dat beiden over sommige zaken anders dachten verhinderde niet dat beide geliefde kinderen Gods waren. Dus mag je in deze zaken blijkbaar een beetje anders denken. ALS je maar onthoudt waar je door God vandaan bent gehaald, namelijk uit de bodemloze put van de zonde.

Mooi gezegd Race!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Race406 » 16 sep 2020 14:04

Chaya schreef:Mooi gezegd Race!
Enige nuance in deze discussie is wel op zijn plaats denk ik zo... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Race406 » 16 sep 2020 15:03

MoesTuin schreef:We kunnen beter maar dicht bij de bijbel blijven, nee nog dichterbij, bij wat de Heere Jezus zegt, nee nog dichterbij wat de heilige Geest ons persoonlijk zegt in het hart van iedere gelovige...
Wat Jezus zegt, en wat de Heilige Geest doet STAAT in de Bijbel. Alleen hoe je bepaalde dingen interpreteert, daarin verschillen mensen van mening. En dat mag tot op zekere hoogte ook. Als het in je leven maar waarheid mag worden: Hij voor mij, daar ik anders de eeuwige dood had moeten sterven! (Avondmaalsformulier)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 16 sep 2020 16:52

Chaya schreef:Als je a Brakel leest, ken je dan ook Wulfert Floor?.


Heb slechts een citaat van à Brakel gelezen, en heb dat opgeslagen want ik vond dat erg mooi.

Van Wulfert Floor heb ik eigenlijk nooit iets gelezen. Ben nu bezig in een boekje van 1 van de broeders Erskine en heb ook net een boek van ds Vreugdenhil gekregen: vruchtdragen voor Hem. Dus die wil ik ook nog lezen. En heb er nog een paar liggen die jaren ongelezen in de kast hebben gestaan en die ik nu maar eens wel ga lezen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 16 sep 2020 17:20

Race406 schreef: ALS je maar onthoudt waar je door God vandaan bent gehaald, namelijk uit de bodemloze put van de zonde.
In de Gereformeerde Gemeenten wordt die bodemloze put of ellendestaat ook wel het ‘voorbereidende werk om tot Christus te komen’ genoemd. De vraag is hoe diep het voorbereidend werk in het komen tot Christus moet gaan.
Dat de mens komt tot de belijdenis dat hij het eeuwig oordeel heeft verdiend oké. Maar dat ware verootmoediging zó diep moet gaan dat een mens er tevreden mee is dat God hem verloren laat gaan, bestrijdt ik.
Oprecht geloof veroordeelt zichzelf, maar neemt tegelijk de toevlucht tot Christus in het besef dat God juist aan Zijn eer komt als zondaren worden gezaligd. Omdat een gelovige God liefheeft, kan hij er onmogelijk tevreden mee zijn voor eeuwig van Hem gescheiden te zijn, ook al onderschrijft hij ten volle dat hij dat heeft verdiend.
De ellendestaat of voorbereidende werk om tot Christus te gaan kan in twee seconde, zoals ik hierboven al zei van de twee tollenaren en de Samaritaanse vrouw.
In de Gereformeerde Gemeenten wordt téveel de nadruk gelegd over het voorbereidende werk van Christus voor velen is die er helemaal niet.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 17 sep 2020 07:46

naamloos schreef:De evangelisten houden niet altijd dezelfde volgorde aan in het vermelden van de gebeurtenissen, de verhalen verschillen wel eens van elkaar, en soms noemt de 1 wel een gebeurtenis wel terwijl de ander die overslaat.
Volgens Lucas gaf Jezus na zijn uitspraken over rijkdom eerst nog onderwijs aan zijn discipelen over wat er met hem gaat gebeuren, daarna komt het verhaal over de blinde man en dan volgt het verhaal van Zacheüs.
Maar goed, dat heeft allemaal verder weinig te maken met de inlegkunde van @Chaya.Hoogst waarschijnlijk woonde Zacheüs gewoon in Jericho, dus het is niks bijzonders dat hij daar was.
Er staat gewoon dat hij Jezus wilde zien om te weten te komen wat voor iemand hij was.
En omdat het nogal druk was het hij klein van stuk was klom hij in een boom.
Dat is heel wat anders dan wat Chaya er van maakt:
Chaya schreef:Was Zacheüs de enige tollenaar?
In een stad wonen 100.000 mensen, het gezamenlijke ledental van alle kerken in die plaats is 10.000.
Maar dat is ook toeval en niks bijzonders?
Zacheüs zit verstopt tussen de bladeren in de boom. Toch ziet Jezus hem en.....! Hij roept hem bij zijn naam!!
Dus niet: he jij daar, waarom zit je verstopt?
Het is geen inlegkunde als je dan beseft hoe groot het Wonder is.
Jij beredeneert alles zo verstandelijk dat er van het Wonder weinig overblijft. Hoe de Heere zich neerbuigt en ontfermt over een zondaar.
Ik vind dat zo verdrietig.
Dat zegt meer over Jezus dan over de bevindingen die jij Zacheüs toeschrijft. @Chaya: "De Heilige Geest was werkzaam in het hart van Zacheüs en daarom dreef het hem uit. Hij klom in de boom om van verre Jezus al te zien. Dus dat is dan in feite het eerste stuk, de ellende.
Een mens kent dit van nature niet, ook die zogenaamde nieuwsgierigheid niet."

Een mens is van nature best nieuwschierig hoor, en er waren zat mensen die Jezus eens van dichtbij wilden zien en horen lees ik in de Bijbel.
Ik snap niet waarom je het verdrietig vindt dat ik alles met mijn verstand beredeneer, dat sluit toch de verwondering over Jezus niet uit!
Jij beredeneert alles vanuit het theologisch dogmatisch systeem en vult vandaaruit bevindingen voor anderen in.
Ik geloof niet in zulke theologische systemen die door mensen zijn bedacht, en waar alles en iedereen dan aan moet voldoen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MarijnV » 17 sep 2020 08:57

-
Laatst gewijzigd door MarijnV op 07 jan 2021 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 17 sep 2020 09:57

MarijnV schreef:In de GG lijkt het vaak alsof je het werk van de Geest in jezelf moet waarnemen voordat je de toevlucht tot Christus mag nemen.
Ook zonder de H.G. mag je de toevlucht tot Jezus nemen. Of iemand dat doet is een tweede ...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2020 12:37

naamloos schreef:
Een mens is van nature best nieuwschierig hoor, en er waren zat mensen die Jezus eens van dichtbij wilden zien en horen lees ik in de Bijbel.
Ik snap niet waarom je het verdrietig vindt dat ik alles met mijn verstand beredeneer, dat sluit toch de verwondering over Jezus niet uit!
Jij beredeneert alles vanuit het theologisch dogmatisch systeem en vult vandaaruit bevindingen voor anderen in.
Ik geloof niet in zulke theologische systemen die door mensen zijn bedacht, en waar alles en iedereen dan aan moet voldoen.

Ik ga dagelijks om met mensen die aan God noch gebod doen. En zij zijn echt niet nieuwsgierig naar de werking van de H.G..
Ze weten dat ik christen ben en dat respecteren zij, maar van hen hoeft het niet. Ik heb ook geen bekeringsdrang moet ik zeggen, want dat werkt averechts meestal.
Als mensen iets vragen, geef ik antwoord, zo eenvoudig mogelijk.
Een oude mevrouw, wier dochter overleed, was zo boos en zo verdrietig. Toen ik vroeg of ik voor haar mocht bidden, antwoordde ze: nee niet doen! Met die God wil ik niks meer te maken hebben. Ze was ooit wel gedoopt maar door haar huwelijk destijds geheel van de kerk afgeraakt.
Later toen de scherpste kantjes van de rouw wat gladder waren, was er een voorzichtige opening.
Maar wederom, nee hoor, ik vind het fijn voor jou dat jij troost put uit je geloof, maar ik niet.

En zo heb ik tientallen mensen meegemaakt. Ik werk bij ouderen, dus deze mensen staan voor een eeuwigheid. Dat grijpt mij vaak aan.
Mijn schoondochter die verpleegkundige is op een afdeling met zeer ernstig zieken, maakt deze vijandschap ook dagelijks mee.
Aangrijpend is als iemand erg bang is om te sterven. Toch nog tot een besef komt.

Wat ik wil zeggen is, dat ik het eerste werk in een mens bij God leg, ik heb geen dogmatisch systeem. Het maakt nogal verschil of iemand uit de kroeg bekeerd wordt, of vanaf geboorte bij de Bijbel is opgegroeid.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 17 sep 2020 13:05

Chaya schreef:Ik ga dagelijks om met mensen die aan God noch gebod doen. En zij zijn echt niet nieuwsgierig naar de werking van de H.G..
Het ging niet over nieuwschierig zijn naar de werking van de H.G. maar het ging over Jezus die wonderen deed en bovendien een leer bracht die zo anders was dan dat ze gewend waren.Dat bracht veel mensen op de been.
Zacheus was ook niet nieuwschierig naar de H,G. maar hij wilde Jezus zien.

Eigenlijk zijn mensen die precies 'weten' hoe de H.G. werkt ongepast nieuwschierig naar Zijn werk. Zeker als ze het in een mal willen gieten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 17 sep 2020 13:14

Chaya schreef:Ik ga dagelijks om met mensen die aan God noch gebod doen. En zij zijn echt niet nieuwsgierig naar de werking van de H.G..
Ze weten dat ik christen ben en dat respecteren zij, maar van hen hoeft het niet. Ik heb ook geen bekeringsdrang moet ik zeggen, want dat werkt averechts meestal.
Als mensen iets vragen, geef ik antwoord, zo eenvoudig mogelijk.
Een oude mevrouw, wier dochter overleed, was zo boos en zo verdrietig. Toen ik vroeg of ik voor haar mocht bidden, antwoordde ze: nee niet doen! Met die God wil ik niks meer te maken hebben. Ze was ooit wel gedoopt maar door haar huwelijk destijds geheel van de kerk afgeraakt.
Later toen de scherpste kantjes van de rouw wat gladder waren, was er een voorzichtige opening.
Maar wederom, nee hoor, ik vind het fijn voor jou dat jij troost put uit je geloof, maar ik niet.

En zo heb ik tientallen mensen meegemaakt. Ik werk bij ouderen, dus deze mensen staan voor een eeuwigheid. Dat grijpt mij vaak aan.
Mijn schoondochter die verpleegkundige is op een afdeling met zeer ernstig zieken, maakt deze vijandschap ook dagelijks mee.
Aangrijpend is als iemand erg bang is om te sterven. Toch nog tot een besef komt.

Wat ik wil zeggen is, dat ik het eerste werk in een mens bij God leg, ik heb geen dogmatisch systeem. Het maakt nogal verschil of iemand uit de kroeg bekeerd wordt, of vanaf geboorte bij de Bijbel is opgegroeid.

Als je niet van je zelf getuigen kan hoe Jezus Christus in je begonnen is moet je niet aan evangeliseren beginnen. Dan spreek je er wel over maar niet uit, dan heb je het over de theorie en niet over de praktijk.
Hoe deed de Samaritaanse vrouw dat ook al weer?
Je zou kunnen zeggen: toen ze Jezus zag…. klom ze de preekstoel op. Jazeker… Christelijke Gereformeerden de Samaritaanse was een vrouw die in Samaria het evangelie verkondigde.
Als je Jezus de Christus niet kent kun je ook niet van Hem getuigen. Mijn schapen luisteren naar mijn stem, ik ken ze en zij volgen mij (Johannes 10:27).

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 17 sep 2020 13:43

MarijnV schreef:De grap met het werk van de Geest is dat je het achteraf mooi kunt zien.
Zacheüs was niet toevallig waar hij was en hij was ook niet toevallig nieuwsgierig naar Jezus. Maar er staat nergens dat hij zelf doorhad dat de Geest hem naar Jezus leidde. Anders had-ie net zo goed op hem af kunnen stappen en zeggen: "Wees mij, de zondaar, genadig".

In de GG lijkt het vaak alsof je het werk van de Geest in jezelf moet waarnemen voordat je de toevlucht tot Christus mag nemen. Ik ondervind aan den lijve dat dat leidt tot wanhoop. En die wanhoop zou dan weer tot Christus moeten uitdrijven, maar je weet nooit of hij diep genoeg gaat om dat te mogen doen. Soms voelt het alsof ik op het punt sta om me in Christus' armen te laten vallen, maar dan houdt de aangeleerde gedachte dat mijn zondebesef, mijn wanhoop aan mezelf veel dieper moet gaan me tegen.

Afijn, als je dit soort dingen niet voor jezelf houdt schijnt het al niet meer 'echt' te zijn, dus ik hou m'n mond weer.

Inderdaad met een enkele regel zeg je de kern van het abracadabra van de Gereformeerde Gemeenten. Een systeem godsdienst die tot dode orthodoxie brengt en overgaat naar de orde van de dag. Je zegt het goed, wij kunnen de Geest niet voorschrijven maar achteraf omkijken dan zien we onze voetstappen staan. Laat je gerust vallen in Jezus armen en luister niet naar al die binnen praters die zeggen het zondebesef is nog niet diep genoeg.

Veilig in Jezus’ armen,
veilig aan Jezus’ hart.
Daar in Zijn teer erbarmen,
daar rust mijn ziel van smart.
Hoor, ’t is het lied der eng’len,
zingend van liefd’ en vree,
ruisend uit ’s hemels zalen,
over de glazen zee.
Veilig in Jezus’ armen,
veilig aan Jezus’ hart.
Daar in Zijn teer erbarmen,
daar rust mijn ziel van smart.

Jezus mijn dierb’re toevlucht,
Jezus, U stierf voor mij.
Dat op die rots der eeuwen
eeuwig mijn hope zij.
Heer, laat mij lijdzaam wachten,
totdat het duister vliedt
en ’t oog aan gindse kusten
Uw heillicht gloren ziet.
Veilig in Jezus’ armen,
veilig aan Jezus’ hart.
Daar in Zijn teer erbarmen,
daar rust mijn ziel van smart.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 17 sep 2020 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 17 sep 2020 14:14

naamloos schreef:Het ging niet over nieuwschierig zijn naar de werking van de H.G. maar het ging over Jezus die wonderen deed en bovendien een leer bracht die zo anders was dan dat ze gewend waren.Dat bracht veel mensen op de been.
Zacheus was ook niet nieuwschierig naar de H,G. maar hij wilde Jezus zien.

Iets later riepen deze mensen: Kruis Hem!! Kruis Hem!!
En dat is nou de mens, naamloos. Misschien even nieuwsgierig, (het is echt met een g hoor :D ) misschien ook even welwillend, maar zodra het moeilijk wordt en onbegrijpelijk, wil men er af.
Jezus volgen is nl. ook lijden om Zijns Naams wil. En wie wil dat nou?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten