Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 28 aug 2020 18:20

benefietdiner schreef:Week 34.
Stond ook een samenvatting in het RD van Zaterdag 22 aug.


Dankjewel. Dan vraag ik even aan m'n schoonouders of ze die bewaren.

RD hebben we niet, lezen het ND omdat dat een ochtendkrant is.

Online kan ik beide (nog) niet vinden.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 28 aug 2020 19:00

Echt een heel mooi antwoord van ds. C. Harinck over de standen in het genade leven :

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... nadeleven/

Persoonlijk vind ik ook dat het opleggen aan anderen dat deze standen beleefd moeten worden, meer kwaad dan goed doet. Ik meen dan ook dat zo'n checklist een groot gevaar is en kan leiden tot een schijngeloof, omdat men bepaalde ervaringen kan afvinken denkt men dat het wel goed zit... Maar we hebben de genade van Jezus Christus voor ons persoonlijk nodig en niet een lijstje aan ervaringen. Bij de Bijbel blijven dus en niet bouwen op ervaringen van anderen!

Daarom, een grote zegen in de GerGem zo'n predikant als ds. C. Harinck die dit zo helder kan verwoorden!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 29 aug 2020 09:03

Gtn schreef:Echt een heel mooi antwoord van ds. C. Harinck over de standen in het genade leven :

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... nadeleven/

Persoonlijk vind ik ook dat het opleggen aan anderen dat deze standen beleefd moeten worden, meer kwaad dan goed doet. Ik meen dan ook dat zo'n checklist een groot gevaar is en kan leiden tot een schijngeloof, omdat men bepaalde ervaringen kan afvinken denkt men dat het wel goed zit... Maar we hebben de genade van Jezus Christus voor ons persoonlijk nodig en niet een lijstje aan ervaringen. Bij de Bijbel blijven dus en niet bouwen op ervaringen van anderen!

Daarom, een grote zegen in de GerGem zo'n predikant als ds. C. Harinck die dit zo helder kan verwoorden!

Inderdaad...... maar....... het mooie wordt soms afgewisseld door droefheid .......en.......voor hoe velen zal dit
https://cip.nl/cip+/80985-ds-j-roos-bet ... -handhaaft abracadabra zijn.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Prisma23 » 29 aug 2020 09:19

benefietdiner schreef:Inderdaad...... maar....... het mooie wordt soms afgewisseld door droefheid .......en.......voor hoe velen zal dit
https://cip.nl/cip+/80985-ds-j-roos-bet ... -handhaaft abracadabra zijn.


Dat is het zeker voor mij want ik het geen account bij die website.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 29 aug 2020 09:58

Ik heb daar ook geen account. Heb er al wel iets over gehoord maar eerlijk gezegd hoeven we van mij niet samen op weg met de GGiN. Hoewel de verdeeldheid mij ook verdriet doet. Maar laten we alsjeblieft niet nog meer versmallen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 29 aug 2020 14:49

Prisma23 schreef:Dat is het zeker voor mij want ik het geen account bij die website.

https://cip.nl/cip+/80985-ds-j-roos-bet ... IQ.twitter
nu kun je het wel lezen.

was ook reeds een topic over:
viewtopic.php?t=31910
je had hem zelf gestart. :D

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Prisma23 » 29 aug 2020 16:34

benefietdiner schreef:https://cip.nl/cip+/80985-ds-j-roos-betreurt-dat-gergem-onderscheid-beloften-handhaaft/GUtWVgAMBnpyOB4cFB0QcRUUGQ#.X0jGhjZfMIQ.twitter
nu kun je het wel lezen.

was ook reeds een topic over:
viewtopic.php?t=31910
je had hem zelf gestart. :D



dankjewel

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 29 aug 2020 20:10

@benefiet, dankjewel. Heb nu het hele artikel gelezen. Trouwens ook het de samenvatting uit het RD gelezen van het curatorium. Hoewel ik het me bijna niet voor kon stellen, staat het er echt zo verwoord als in je post.

Ik lees dan toch liever een interview zoals deze, daar wordt ik wel blij van:

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-g-hoo ... -1.1637646

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 30 aug 2020 20:19

gravo schreef:Ik heb ook het antwoord op de vraag "Is God ook in mijn leven begonnen?" met aandacht gelezen. En het antwoord dat gegeven wordt is inderdaad goed en pastoraal.
Maar toch denk ik dat de kern van de zaak, de crux, de hoofdvraag in de GG, zoals ik die al vaker aan de orde heb gesteld, eerder gevonden kan worden in de vraag die gesteld worden, dan in een antwoord dat gegeven wordt.

1.
Ten eerst antwoordt niet elke predikant, ouderling of ander GG-lid op dezelfde manier. We hebben hier iemand aan het woord die "ruim" is, gunnend, maar dat kan ook heel anders zijn. Dan krijg je een ander antwoord.
2.
Maar ook omdat de vraag niet telkens anders wordt gesteld, maar juist keer op keer verrassend hetzelfde blijft. De onderwerptitel "Is God ook in mijn leven begonnen?" is eigenlijk dezelfde vraag als die later door de vragensteller wordt geformuleerd in de vorm van een vertwijfeling:
"Maar daarom ben ik dus zo bang dat het allemaal nu ook weer verzonnen is wat ik voel."

Let op die woorden "allemaal" en "nu ook weer".

"Allemaal" duidt er op dat men niet zozeer denkt aan een aantal zaken die nog niet goed zitten tussen God en de ziel. Nee, het is veel erger, het is misschien "allemaal" weer verzonnen. Het is bijzonder zwart wit. To be or not to be, that's the question. Elke stap in het geloof wordt een alles of niets zaak, is een zaak van leven of dood. Het is óf allemaal echt, óf allemaal "verzonnen". Ben ik nu, op dit moment, eeuwig zalig of eeuwig verloren. Dat spookt door het hoofd en komt er min of meer uit in elke geloofsvraag die wordt gesteld.

En dan dat "nu ook weer". Daarin voel je de angst, de wanhoop en misschien ook de berusting dat het voor de zoveelste keer wel weer allemaal nep en verzonnen zal zijn. Weer niet. Weer niet. Alsof men 38 jaar aan de rand van een genezend badwater ligt en altijd te laat komt. Dat leidt tot somberheid, apathie en een lijdelijke, neerslachtige houding.

Wel, precies dit geloofslevensgevoel is zo kenmerkend voor de GG. Het gaat om een geestelijke en psychologisch druk, omdat alles wat in de preek als waarheid wordt verkondigd, bijna nooit werkelijkheid wordt in het eigen leven. En als men dan eens met zijn verlangen, zijn angst, zijn hoop of wanhoop tot God komt en hem zoekt, waardoor het geestelijk leven weer opveert in de verwachting dat men nu vrede voor zijn hart zal krijgen, dan slaat de twijfel al gauw weer toe. dan wordt alles weer ondergewaardeerd, alles weer weggeredeneerd, alles weer als "verzonnen" en eigenmachtige godsdienst voor eigen en andermans ziel verworpen. Als een poging zichzelf zalig te maken.
Men denkt en zegt in zulke gevallen wel dat het echte werk nooit onopgemerkt blijft en dat Gods werk altijd aan de oppervlakte komt, maar ik waag dat te betwijfelen. Volgens mij zijn er veel meer mensen waarachtige kinderen van God dan men zelf wil denkt. Hoeveel mensen gaan niet met een ingebeelde of door anderen zelfs gesuggereerde hel naar de hemel? Hoeveel mensen uit de GG, kinderen van God, worden niet begraven onder het zogenaamde neutrale "we kunnen er verder niks van zeggen"? Men bedoelt: we kunnen vooral niet zeggen dat hij of zij zalig is. Ja ja.

Zou God alleen zo in de GG werken? In andere kerken herken ik deze klem, deze knellende hoofdvraag, niet. Daar wordt het geloof naar mijn idee, met alle ups en downs, als zodanig veel minder in twijfel getrokken. Dat het aanwezige geloof ook een echt geloof is, is minder de worsteling van de christenen wereldwijd volgens mij. Het gaat dan veel meer om de vraag hoe sterk het geloof is, hoezeer het kan strijden tegen de zonden van de wereld, de duivel en het eigen vlees.

Deze typerende vraag, die ook in de vragenrubriek naar voren komt, is dus echt uniek voor de GG, al zullen mensen uit de GG ons voorhouden dat God zo met al Zijn volk doet. Maar dat is niet zo. Niet wat betreft die twijfel tot aan het graf.
We zullen deze vraag daarom grondig moeten kennen en herkennen, willen we de discussies en de worstelingen in dit kerkverband begrijpen.

Of je daar overigens blij mee moet zijn, dat je als kerkverband tot deze ontwikkeling bent gekomen...ik vraag het me af.
Er blijft veel licht onder de korenmaat op deze manier.

gravo

Dank je wel voor deze mooie omschrijving en je beschrijft een moeilijke kwestie.

Je noemt alle denominaties niet maar je schrijven doet mij beleven aan de overstap die ik gemaakt hebt tussen de Ger.Gem. en de gereformeerde bond PKN.

In de GG roept men op om over de ‘geloofsschutting’ (beeldspraak) te klimmen met de oproep: ‘bekeer u en gelooft het evangelie’. De mensen gaan proberen te klimmen maar zodra je je handen boven aan de schutting vast grijpt om je omhoog te trekken wordt je op de vingers geslagen… auw… en je valt met een plof terug van de schutting op de grond in je eigen modder. ](*,) Je komt op die wijze ook nooit op of over de geloofsschutting. Het is een cyclus die zich keer op keer herhaald, klimmen en vallen, want je mag nooit op of over de geloofsschutting, je moed nederig worden en blijven....... het is voor weinigen weggelegd. [-X

In de bondskerk wordt de zelfde oproep gedaan, bekeerd u en geloofd het evangelie en daar mag je op of over de geloofsschutting klimmen een ieder op zijn eigen klimwijze en…. er overheen klimmen en er overheen zijn niemand kijk daar vreemd van op. Geloofsbelevingen worden met elkaar uitgewisseld zonder veroordelingen.

Ik beleeft mijn overstap nog steeds als een tuis komen zoals vermeld wordt in 1 Korinthiërs 12 vanaf vers 14 staat: Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden. Indien de voet zeide: Dewijl ik de hand niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is hij daarom niet van het lichaam? Enz.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 31 aug 2020 14:10

benefietdiner schreef: in 1 Korinthiërs 12 vanaf vers 14 staat: Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden. Indien de voet zeide: Dewijl ik de hand niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is hij daarom niet van het lichaam? Enz.


Dat is zeker waar benefiet. Dat mogen we nooit vergeten.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Prisma23 » 31 aug 2020 14:57

Gtn schreef:Dat is zeker waar benefiet. Dat mogen we nooit vergeten.


Ik vind dit een lastige punt. Wat benefiet zegt "... beleef het als thuis komen...." is zeer herkenbaar.

Verder deel ik met jullie dat de kerk, het lichaam, uit allerlei verschillende delen bestaat. Maar waar ik nog wel mee zit is in hoeverre één lichaamsdeel over het ander lichaamsdeel mag zeggen "ik vind jou wel een beetje raar" of, om nog wat verder te gaan, "ik vind niet dat jij je gedraagt zoals bij ons lichaam past".

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 31 aug 2020 16:12

Prisma23 schreef:Ik vind dit een lastige punt. Wat benefiet zegt "... beleef het als thuis komen...." is zeer herkenbaar.

Verder deel ik met jullie dat de kerk, het lichaam, uit allerlei verschillende delen bestaat. Maar waar ik nog wel mee zit is in hoeverre één lichaamsdeel over het ander lichaamsdeel mag zeggen "ik vind jou wel een beetje raar" of, om nog wat verder te gaan, "ik vind niet dat jij je gedraagt zoals bij ons lichaam past".


Ik denk dat we dat wel mogen zeggen, mits we dat Bijbels kunnen onderbouwen. Oftewel een dwaling mag genoemd en bestreden worden. Alleen mogen wij niet zeggen "dat iemand dan niet bij het lichaam hoort" oftewel dat oordeel komt alleen God toe.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 01 sep 2020 19:06

Prisma23 schreef:Ik vind dit een lastige punt. Wat benefiet zegt "... beleef het als thuis komen...." is zeer herkenbaar.

Verder deel ik met jullie dat de kerk, het lichaam, uit allerlei verschillende delen bestaat. Maar waar ik nog wel mee zit is in hoeverre één lichaamsdeel over het ander lichaamsdeel mag zeggen "ik vind jou wel een beetje raar" of, om nog wat verder te gaan, "ik vind niet dat jij je gedraagt zoals bij ons lichaam past".

We moeten leven bij de bekende uitspraak van H. Witsius: “In hoofdzaken eenheid, in bijzaken vrijheid. En in alles de liefde.
uitspraak die dominee C. Harinck aanhaalde in dit antwoord: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... -ger-gem-/

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 01 sep 2020 20:57

Door het antwoord op deze nieuwe vraag:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... over-leer/
kwam ik deze oude vraag met antwoorden en reacties tegen:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... 1#reacties

Is dit nu anders geworden, of zijn we inmiddels inderdaad steeds rechter geworden binnen de GerGem? Dat zegt mijn gevoel, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik daar in 2015 (de tijd van de betreffende vraag en reacties) totaal niet mee bezig was.

In onze gemeente worden doorgaans alleen de rechtsere predikanten uitgenodigd. Door vakantie gebruik van de leegstaande pastorie hebben we deze zomer ook regelmatig wat meer midden en linksere predikanten mogen horen. Dat was fijn!

Maar ik verkeer dus grotendeels onder de rechtse GerGem prediking. Vandaar dat mijn gevoel zegt dat de GerGem rechtser is geworden. Maar klopt dat ook? Hoe kijken jullie daar tegenaan? Graag beoordelen met de kennis van nu en niet van 10 á 15 jaar geleden.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor lekkerbek » 02 sep 2020 01:49

Ik ervaar het niet dat de prediking rechtser is geworden, maar ik sta er ook heel anders in dan jij. Ik hoor deze predikanten juist heel graag, als je even je woonplaats doorgeeft dan ga ik verhuizen :lol:


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duschka1 en 15 gasten