Zijn politici nog wel integer?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor Prisma23 » 19 aug 2020 10:06

elburger schreef:knip knip



Daar ben ik het niet mee eens. Ik schat zo in dat 75% van de Nederlanders het eerste vakje rood aankruist op het stembiljet. Dat is dan de lijsttrekker. Iemand die als 30ste op de kieslijst van een partij staat kan als de partij 12 zetels behaalt toch verkozen worden door veel voorkeursstemmen. Dan stemt men op de persoon en voor de partij. Het grootste deel stemt gewoon bijv. VVD en dan op lijsttrekker Rutte.

Dat de partij bijzaak is, is natuurlijk de grootste flauwekul. Vertegenwoordigers in de regeringsparijen worden maar al te vaak "gepushed" om vooral niet tegen een wetsvoorstel te stemmen, omdat zoiets een vertrouwensbreuk binnen het kabinet van betekenen.
Als u daarmee niet bekend bent hebt u de politiek de laatste jaren niet goed gevolgd.( hier oordeel ik, maar er zijn genoeg voorbeelden van geweest)

Als iemand met 40.000 voorkeursstemmen de Tweede-Kamer voor een partij binen komt, dan is dat omdat er op die persoon is gestemd, dan zou ik het begrijpen als die persoon de partij verlaat ( onder druk bijv. ) en op persoonlijke titel verder gaat als kamerlid



Dan ben je het niet eens met wat wij in Nederland hebben afgesproken en hebben vastgelegd in de Kieswet. Wij kiezen de leden van de Tweede Kamer, gemeenteraad e.d. als persoon. Dat deze leden vervolgens samenwerken binnen een structuur van partijen/lijsten doet daar niets aan af. Dit voorkomt dat bepaalde groepen op een niet democratische wijze aan de macht zouden kunnen komen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2020 11:26

elburger schreef:@benefietdiner

Uw antwoord aan mij duidt op een oordeel dewelke u baseerd op hetgeen jij hier van mij leest.
Valt mij tegen.
Maar goed, zo hebben velen hier wel een mening over mij. Men denkt door wat ik schrijf mij te kennen. Het zal wel.

Wat betreft mijn vragen aan de diverse politici kan ik u geruststellen, voor zover dat mogelijk moet zijn, want de vragen die ik stelde waren geen antwoorden, maar normale vragen die ieder weldenkend persoon kan vragen aan een volksvertegenwoordiger.
U heeft uw oordeel al geveld zonder inhoudelijk bekend te zijn met de casus.
Als persoon met vele jaren voorzitter te zijn geweest van een vereniging denk ik wel te weten hoe men met politici om moet gaan en hoe men brieven moet opstellen en gesprekken moet voeren.
Misschien dat uw gedachten over hetgeen hier geschreven staat nu iets beter tot zijn recht komen.


Ik snap je punt. Maar hoeveel mails / brieven zullen politici wel niet krijgen van Nederlanders die vragen hebben, het met bepaalde dingen niet eens zijn. Je kan als landelijke politicus denk ik niet op al die mails reageren, tenminste, je kan het wel maar die mensen hebben ook heel veel andere dingen te doen dus ik kan me voorstellen dat dat niet de hoogste prioriteit heeft. Los van dat ik de inhoud van je brieven niet ken en ik niet weet wat je ze gevraagd hebt snap ik wel dat dat je daar niet altij reactie op krijgt. Naar het volk luisteren is wat anders dan op iedere brief / mail vanuit het volk moeten reageren.

Maar misschien kan je kort aangeven wat de strekking van je brieven was?

hans0166 schreef:je stemt in Nederland niet op een partij, maar op een persoon, dit zit op persoonlijke titel in de kamer. De partij is wettelijk gezien een bijzaak.



Daar ben ik het niet mee eens. Ik schat zo in dat 75% van de Nederlanders het eerste vakje rood aankruist op het stembiljet. Dat is dan de lijsttrekker. Iemand die als 30ste op de kieslijst van een partij staat kan als de partij 12 zetels behaalt toch verkozen worden door veel voorkeursstemmen. Dan stemt men op de persoon en voor de partij. Het grootste deel stemt gewoon bijv. VVD en dan op lijsttrekker Rutte.

Dat de partij bijzaak is, is natuurlijk de grootste flauwekul. Vertegenwoordigers in de regeringsparijen worden maar al te vaak "gepushed" om vooral niet tegen een wetsvoorstel te stemmen, omdat zoiets een vertrouwensbreuk binnen het kabinet van betekenen.
Als u daarmee niet bekend bent hebt u de politiek de laatste jaren niet goed gevolgd.( hier oordeel ik, maar er zijn genoeg voorbeelden van geweest)


Je stemt op beiden. Je kan op de nummer 30 van een kleine partij stemmen maar tenzij heel veel anderen om een of andere reden dat doen wordt iemand niet met voorkeursstemmen gekozen en is telt het in de praktijk gewoon als een stem voor die persoon. Hooguit komt iemand dan wel bij volgende verkiezingen hoger op de voorkeurslijst. Maar een stem op een persoon is ook gewoon een stem op de partij waar die persoon lid van is.

Elburger schreef:Als iemand met 40.000 voorkeursstemmen de Tweede-Kamer voor een partij binnen komt, dan is dat omdat er op die persoon is gestemd, dan zou ik het begrijpen als die persoon de partij verlaat ( onder druk bijv. ) en op persoonlijke titel verder gaat als kamerlid
[/quote]

Die persoon confirmeert zich aan een partij, is het met het gedachtengoed van zo'n partij eens. Waarom zou iemand dan op persoonlijke titel verdergaan als kamerlid? Dat is alleen logisch als die persoon het niet met een partij eens is. En als iemand op voorkeursstemmen gekozen is kan je dan ook nog wel zeggen dat hij het mandaat van het volk heeft om in de kamer te blijven. Maar als iemand zonder voorkeursstemmen in de kamer is gekozen is dat vaak niet het geval. Dan is hij gewoon in de kamer gekomen op basis van de lijstvolgorde en omdat mensen op zijn partij hebben gestemd. Niet omdat ze op hem persoonlijk hebben gestemd. Want als je hoog genoeg op de lijst staat hoeft er niemand op jou te stemmen om toch gekozen te worden. (volgens mij zijn we het hier dus wel over eens)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor elburger » 20 aug 2020 08:59

Net gelezen. Stemmem op Omzigt gegeven voor leiderschap CDA, zijn naar de Jonge gegaan. Nederland telt weer een beurse plek. ALS dit waarheid blijkt te zijn mag het CDA die C wel schrappen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor Prisma23 » 20 aug 2020 09:32

elburger schreef:Net gelezen. Stemmem op Omzigt gegeven voor leiderschap CDA, zijn naar de Jonge gegaan. Nederland telt weer een beurse plek. ALS dit waarheid blijkt te zijn mag het CDA die C wel schrappen.


Dit gaat niet over het kiezen van leden van het parlement maar om een interne CDA gang van zaken. De gevolgde procedure is een keuze van het CDA en ik zie niet wat er mis is aan het kiezen van een partijleider door de leden te laten stemmen en dan de meerderheid van stemmen de doorslag te laten geven. Volgens mij doet ongeveer elke partij dit zo met uitzondering van SP, FvD en PVV.
Wat dit met de C van het CDA te maken heeft zie ik niet.
Overigens ben ik geen lid van het CDA en zal ik er ook nooit op stemmen maar dat heeft heel andere redenen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor benefietdiner » 20 aug 2020 09:43

elburger schreef:Net gelezen. Stemmem op Omzigt gegeven voor leiderschap CDA, zijn naar de Jonge gegaan. Nederland telt weer een beurse plek. ALS dit waarheid blijkt te zijn mag het CDA die C wel schrappen.

Extremistisch gedachte.

Omdat één hacker op twee derde van de 40.000 stemmen in staat was om meerdere keren te stemmen neem je neem je zo’n besluit.
Daar komt bij dat de partijvoorzitter De Jonge en Omtzigt apart genomen heeft en de rapportages van de notaris zijn doorgenomen en daarbij in orde bevonden zijn ook door De Jonge en Omtzigt.

Hoezo onchristelijk? Misschien een voorbeeld voor jou.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor hans0166 » 20 aug 2020 11:32

benefietdiner schreef:Omdat één hacker op twee derde van de 40.000 stemmen in staat was om meerdere keren te stemmen neem je neem je zo’n besluit.
Daar komt bij dat de partijvoorzitter De Jonge en Omtzigt apart genomen heeft en de rapportages van de notaris zijn doorgenomen en daarbij in orde bevonden zijn ook door De Jonge en Omtzigt.


hier gaat het helemaal niet om. Er zijn diverse leden die op Omtzigt gestemd hebben, maar waar een bericht kwam dat ze op de Jonge gestemd hadden.
Dat dit verontruste reacties geeft is niet zo verwonderlijk. Wat niet wil zeggen dat de stem ook daadwerkelijk verkeerd geteld is, maar het is zonder nader onderzoek ook niet úit te sluiten.
Dat de totaal uitslag door beide heren in orde gevonden is, sluit nog steeds niet uit dat er onder de motorkap van het online systeem iets mis kan zijn, waardoor de uitslag anders uit kán vallen dan nu gepresenteerd is.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor benefietdiner » 20 aug 2020 12:02

hans0166 schreef:hier gaat het helemaal niet om. Er zijn diverse leden die op Omtzigt gestemd hebben, maar waar een bericht kwam dat ze op de Jonge gestemd hadden.
Dat dit verontruste reacties geeft is niet zo verwonderlijk. Wat niet wil zeggen dat de stem ook daadwerkelijk verkeerd geteld is, maar het is zonder nader onderzoek ook niet úit te sluiten.
Dat de totaal uitslag door beide heren in orde gevonden is, sluit nog steeds niet uit dat er onder de motorkap van het online systeem iets mis kan zijn, waardoor de uitslag anders uit kán vallen dan nu gepresenteerd is.

Oké, maar moet je daarom de C schrappen de C van Christendom in het CDA zoals elburger opmerkte. Daar reageerde ik op.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor hans0166 » 20 aug 2020 12:19

benefietdiner schreef:Oké, maar moet je daarom de C schrappen de C van Christendom in het CDA


wat is er christelijk aan het CDA? .. idem aan de CU overigens ..veel meer dan een sausje om het nog wat smaak te geven is het niet.
Het is beide als Tofu.. helemaal smakeloos

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor benefietdiner » 20 aug 2020 13:08

hans0166 schreef:wat is er christelijk aan het CDA? .. idem aan de CU overigens ..veel meer dan een sausje om het nog wat smaak te geven is het niet.
Het is beide als Tofu.. helemaal smakeloos

Lees wat het CDA er zelf over zegt: 'het CDA is een christen-democratische en geen christelijke partij'.
Dat lijkt misschien geen groot verschil, maar dat is het wel. Een christelijke partij volgt de leer van het christendom, bijvoorbeeld wat in de Bijbel staat geschreven. Dat zijn strengere regels van wat wel en niet volgens het geloof mag. Dat is niet de koers van het CDA.
lees verder > https://www.cda.nl/noord-brabant/asten/ ... an-het-cda

Ik denk (misschien) dat jij je vergist in christelijk en christelijk en zeker reformatorisch. Maar als jij dat een tofu wil noemen is dat prima. Ik vind het toch iets meer als een sausje en in het algemeen integer.
Jij kunt beter bij de SGP blijven. :D

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor elburger » 20 aug 2020 15:23

hans0166 schreef

wat is er christelijk aan het CDA? .. idem aan de CU overigens ..veel meer dan een sausje om het nog wat smaak te geven is het niet.


Ik kreeg vroeger van mijn vader mee, een oud Zuiderzee visser die de bouw in moest dat ik later maar op de PVDA moest stemmen, dat was de partij voor de arbeiders.
Mijn moeder zei, later dat ik maar CDA moest stemmen omdat die christelijke normen en waarden hoog in het vaandel heeft staan.
Dus vandaar dat ik zeg, laat de CDA die C maar weghalen want ik persoonlijk van van mening dat die C waarden steeds verder vervagen.
Wat betreft van de C van de CU, daarover heb ik dezelfde gedachten.
Men is "slaaf" geworden van de VVD en moet "overal" ja en amen op zeggen.
En als men dat doet, dan is men in mijn ogen niet integer want als men lid wil zijn van een partij, welke partij dan ook dan dient men niet aan de leiband van de partij te lopen.
Vrijheid van meningsuiting wordt m.i. beknot als men tegen de zin mee stemt met iets waar men principieel op tegen is.
Maar ach, waar maak ik mij eigenlijk druk om.
Het is menselijk, echter niet wenselijk, maar "corruptie"is overal, zelfs in de politiek.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor Prisma23 » 20 aug 2020 16:21

elburger schreef:Ik kreeg vroeger van mijn vader mee, een oud Zuiderzee visser die de bouw in moest dat ik later maar op de PVDA moest stemmen, dat was de partij voor de arbeiders.
Mijn moeder zei, later dat ik maar CDA moest stemmen omdat die christelijke normen en waarden hoog in het vaandel heeft staan.
Dus vandaar dat ik zeg, laat de CDA die C maar weghalen want ik persoonlijk van van mening dat die C waarden steeds verder vervagen.
Wat betreft van de C van de CU, daarover heb ik dezelfde gedachten.
Men is "slaaf" geworden van de VVD en moet "overal" ja en amen op zeggen.
En als men dat doet, dan is men in mijn ogen niet integer want als men lid wil zijn van een partij, welke partij dan ook dan dient men niet aan de leiband van de partij te lopen.
Vrijheid van meningsuiting wordt m.i. beknot als men tegen de zin mee stemt met iets waar men principieel op tegen is.
Maar ach, waar maak ik mij eigenlijk druk om.
Het is menselijk, echter niet wenselijk, maar "corruptie"is overal, zelfs in de politiek.


Dit is wel een heel bekrompen beeld. Er zijn ook christenen binnen ander partijen. Bij voorbeeld binnen de PvdA https://www.banningvereniging.nl/ en binnen Groenlinks https://www.linkerwang.nl/

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor Prisma23 » 20 aug 2020 16:24

elburger schreef:Men is "slaaf" geworden van de VVD en moet "overal" ja en amen op zeggen.

Als er één partij slaaf van de VVD is dan is dat de SGP (VVD met de bijbel) wel. Kijk maar eens naar de stemmingen in de Tweede Kamer.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor hans0166 » 20 aug 2020 17:06

Prisma23 schreef:Dit is wel een heel bekrompen beeld. Er zijn ook christenen binnen ander partijen. Bij voorbeeld binnen de PvdA https://www.banningvereniging.nl/ en binnen Groenlinks https://www.linkerwang.nl/


Toon even waar die partijen "christelijk/Christen" in hun naam of programma hebben ...

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor hans0166 » 20 aug 2020 17:09

benefietdiner schreef:Jij kunt beter bij de SGP blijven. :D


ehm.. dan zal ik er toch eerst naartoe moeten.. zal toch echt wel iets bijzonders moeten gebeuren
a) dat ik dat zou willen,
b) of ze mij wel willen ( schijnt met die rare kieskringen indeling ook maar de vraag te zijn)
c) ehm... laten we het maar gewoon op nee houden.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor Prisma23 » 20 aug 2020 20:59

hans0166 schreef:Toon even waar die partijen "christelijk/Christen" in hun naam of programma hebben ...

Ik beweer niet dat PvdA en GL christelijke partijen zijn. Wel dat christenen binnen deze partijen ruimte zien en krijgen om hun christelijke waarden en normen in politieke/maatschappelijke daden om te zetten


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten