Zijn politici nog wel integer?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor MoesTuin » 17 aug 2020 17:55

elbert schreef:
Ik heb niet gekeken, maar ik geloof dat graag.
Ik ben het alleen niet met haar landbouwbeleid eens, dat polarisend werkt, geen enkel probleem oplost en vele boeren en vissers werkloos maakt. Dus dat geeft wel spanning: fijn dat er christenen op ministersposten zitten, maar het beleid doet wel pijn bij heel veel mensen.

Zo goed ben ik niet op de hoogte, mijn landbouw beperkt zich tot mijn moestuin :wink: en in die zin heb ik geen last van het beleid van de minister.
Misschien is dat een oplossing als iedereen een moestuin neemt en zelfvoorzienend wordt... !:) (:)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor benefietdiner » 17 aug 2020 18:26

We kunnen dus wel vast stellen dat iemand integer is totdat het tegendeel blijkt.
In het Nederlands strafrecht geld de ‘onschuldpresumptie’, een verdachte is onschuldig totdat het tegendeel bewezen is.

We moeten er dus van uitgaan dat een politici die de eed of belofte afgelegd heeft integer zijn en er niet bij voorbaat van uit gaan dat alle ambtenaren, bestuurders en volksvertegenwoordigers niet integer zijn.

Voor twaalf Kamerleden was er in 2017 een koninklijke onderscheiding. Die wordt toegekend aan iedereen die minstens tien jaar volksvertegenwoordiger is geweest en minstens twee keer is herkozen.
Afbeelding

Betty de Boer (VVD), Lea Bouwmeester (PvdA), Brigitte van der Burg (VVD), Yasemin Cegerek (PvdA), Angelien Eijsink (PvdA), Lutz Jacobi (PvdA), Anouchka van Miltenburg (VVD), Daniël van der Ree (VVD), Karin Straus (VVD), Grace Tanamal (PvdA), Roos Vermeij (PvdA) en Agnes Wolbert (PvdA) werden benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Deze Kamerleden kunnen we toch wel integer noemen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor ben db bd » 17 aug 2020 18:38

Ik vraag me eerder af of ECHT intergere politici uberhaupt ooit bestaan hebben, schrijf je, dat vraag ik mij ook af , volgens mij hebben ze nog nooit in de geschiedenis bestaan.

is het hele politieke systeem überhaupt wel integer te noemen? Kan zoiets functioneren op deze kapotte wereld?
Het valt mij op dat als je met voorkeurstemmen bent gekozen, je toch de opdracht hebt om mee te stemmen met het partijstandpunt, ook al weet je voor jezelf dat het zeer onwijs is. Zullen we het dossier MH17 eens nemen? Au, zeer gevoelig ja.
Dhr. Omzicht had zich onafhankelijker verdiept in de ins een outs als de zeer onvrije mainstreammedia en kwam dus tot een duidelijk genuanceerdere benadering als de voorgeschreven versie. Dat mocht hij niet vertellen, omdat het eventueel schade aan de partij zou kunnen berokkenen. Nou dat kan ik mij nog voorstellen, in de politiek moet er immers steeds veel geheim blijven. (op zich m.i. al niet zo integer).
Maar waar ik zo vreselijk van schrok, dat was dat hij ook onderdanig publiekelijk zijn excuses moest aanbieden voor zijn getoonde verboden gelijk, op straffe van wat ik maar ontslag noem. Zo kennen jullie zeker nog vast wel een aantal voorbeelden.

ik kan mij niet voorstellen dat er nog politici zijn welke voor zichzelf nog steeds niet tot het heldere inzicht zijn gekomen dat het volkomen waanzinnig is om de gaskraan dicht te draaien. Het gaat hopelijk natuurlijk ook niet echt helemaal gebeuren, met de steeds toenemende weerstand der nuchteren en de zich reeds openbarende gevolgschaden. Maar ik heb buiten het 'sanitair' nog geen politicus ruiterlijk horen toegeven dat we met dat onverstand geschiffeld zijn. Wie wel? Is dat integer?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor elbert » 17 aug 2020 21:17

benefietdiner schreef:Betty de Boer (VVD), Lea Bouwmeester (PvdA), Brigitte van der Burg (VVD), Yasemin Cegerek (PvdA), Angelien Eijsink (PvdA), Lutz Jacobi (PvdA), Anouchka van Miltenburg (VVD), Daniël van der Ree (VVD), Karin Straus (VVD), Grace Tanamal (PvdA), Roos Vermeij (PvdA) en Agnes Wolbert (PvdA) werden benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Deze Kamerleden kunnen we toch wel integer noemen.
Van deze kamerleden ken ik alleen van Miltenburg bij naam en dan alleen nog omdat ze moest aftreden als Kamervoorzitter nadat ze een klokkenluidersbrief had vernietigd. :roll:
De rest zijn relatief anonieme backbenchers waar ik nog nooit van had gehoord.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2020 10:33

elbert schreef:Van deze kamerleden ken ik alleen van Miltenburg bij naam en dan alleen nog omdat ze moest aftreden als Kamervoorzitter nadat ze een klokkenluidersbrief had vernietigd. :roll:
De rest zijn relatief anonieme backbenchers waar ik nog nooit van had gehoord.


Misschien is dat laatste wel een goed teken wat betreft de integriteit ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor ben db bd » 18 aug 2020 12:10

De rest zijn relatief anonieme backbenchers waar ik nog nooit van had gehoord.

Misschien is dat laatste wel een goed teken wat betreft de integriteit

Dit doet mij glimlachend :lol: terugdenken aan een bij ons in de ambtenarij veel uitgesproken regel:
"Wie werkt maakt fouten... Wie niet werkt maakt geen fouten... Wie geen fouten maakt, maakt promotie."

Ja, ik erken, het zou absoluut geen gezicht zijn, tussen al die lieve meisjes - ze doen toch niks?? - maar voor mij zou bijvoorbeeld een man als Geert Wilders in aanmerking behoren te komen voor de vetleren medaille van het Grootkruis in blik of zoiets, wegens zijn niet aflatende integere openbare erkenning van wat wél waar is. En dat ondanks de altijd griezelig aanwezige dreiging van 'dead by killing.'

Tot mijn verwondering zie ik er Khadija Arib zomaar ongelauwerd tussen staan. Een triest 'bloot' gezicht, waar juist dat lieve vrouwtje al >4jaar zo haar stinkende best doet om het allemaal netjes te houden!

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor tulp » 18 aug 2020 16:23

ben db bd schreef:
...al die lieve meisjes - ze doen toch niks?? - ...

...dat lieve vrouwtje ...


Heel naar om te lezen dat je kleinerend over andere mensen schrijft. Onnodig ook.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor Prisma23 » 18 aug 2020 17:31

tulp schreef:Heel naar om te lezen dat je kleinerend over andere mensen schrijft. Onnodig ook.

Wat zeg je dit netjes, tulip! Ik dacht eerder aan denigrerend, onbeschoft en zeer kwetsend. Is overigens iets dat je veel tegenkomt bij volgelingen van populisten met geblondeerd haar. Iets als de nieuwe hufterigheid.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor elburger » 18 aug 2020 17:34

Ik heb denk ik een mail of 7 verstuurt naar politici, ook 1 naar Arib en haar voorganger Weisglas.
Hele nette doch scherpe brieven waarin ik één of meerdere vragen c.q. opmerkingen had.
Respons, 0,0.
Heb ook enige mailtjes gestuurd naar SGP kamerleden, van de heer Stoffer kreeg ik een standaard antwoord en van de heer v.d. Staaij een iets uitgebreider antwoord, zij hadden in ieder geval nog de moeite genomen om een reactie terug te sturen.
Van anderen hoor je helemaal niets.
Waarschijnlijk omdat mijn vraagstelling niet in hun straatje past.

Heeft uiteraard niets met integriteit te maken, maar het laat maar weer eens zien dat men zich weinig van het stemvolk aantrekt, muv verkiezingstijd, want dan luistert men naar men denkt, want zodra de stemhokjes zijn gesloten bleek men Oost-Indisch doof te zijn geweest.
Echter, als ik later de desbetreffende plaatselijk politicus aanspreek op ons eerdere gesprek is hij niet zo happig meer om het gesprek voort te zetten. Dan is hij .m.i. niet integer.
Van sommige partijen kan ik mij het nog voorstellen dat men het daarmee niet zo nauw neemt maar als het een partij is waar christelijkheid hoog in het vaandel hoort te staan, dan valt mij dat vies tegen.( Neen, ik heb het nu niet over de SGP )

Maar helaas komt een politici er bijna altijd mee weg.
Vaak houdt men de handen boven haar/zijn hoofd want anders zou de coalitie wel een kunnen springen.
Liever 4 jaar uitzitten met niet integere personen als een kabinet laten struikelen omdat er een lid van de regerings-fractie naast de pot heeft geplast.
Wie hou je zo voor de gek?

Nog even reageren op een schrijven van

Jesaja40 schreef

Ik begrijp dat uw gestemd hebt op een fractie waar u minimaal integriteit van mag verwachten. Toch is dat beschaamd uitgekomen. Hoe kan dat zo verlopen vraagt u zich terecht af. Dan gaat het niet alleen over uw partij, maar ook andere hebben hun vertrouwen gesteld op een politieke kleur. Ook zij worden teleurgesteld als er een schandaal ontstaat.

Ik zou het toejuichen dat iedere politici een verklaring omtrent gedrag dienen te overhandigen als deze op een verkiesbare plaats komt. Als blijkt dat er belangenverstrengelingen zijn dan zou de wachtgeldregeling automatisch worden gestopt. Heeft de politici zich bevoordeeld, dan zou de schade op hem/haar moeten worden verhaald.

En dan nog, zullen er politici zijn die proberen de mazen van het net te vinden. Nee, beste Elburger, tijdens de verkiezingstijd noemt iedereen zich integer. Dat mag en zo hoort het ook. Sjoemelen is de goede naam te grabbel gooien en anderen die bij geval lid zijn van een partij meesleuren door de modder.


Ik kan mij helemaal vinden in uw schrijven.
Zou hier graag nog aan toe willen voegen dat men, als men zelf opstapt of wordt gedwongen de Kamerzetel op te geven, dat deze aan de partij blijft behouden en dat er een verbod komt op het innemen van die partij zetel en doorgaan onder een ander Kamerfractie naam.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor benefietdiner » 18 aug 2020 20:39

elburger schreef:Ik heb denk ik een mail of 7 verstuurt naar politici, ook 1 naar Arib en haar voorganger Weisglas.
Hele nette doch scherpe brieven waarin ik één of meerdere vragen c.q. opmerkingen had.
Respons, 0,0.
Heb ook enige mailtjes gestuurd naar SGP kamerleden, van de heer Stoffer kreeg ik een standaard antwoord en van de heer v.d. Staaij een iets uitgebreider antwoord, zij hadden in ieder geval nog de moeite genomen om een reactie terug te sturen.
Van anderen hoor je helemaal niets.
Waarschijnlijk omdat mijn vraagstelling niet in hun straatje past.

Ik weet niet hoe de mails opgesteld waren en welke vragen er in stonden maar als je zelf al een vermoeden hebt dat het niet in hun straatje paste heb ik al een vermoede.
Waren het eigenlijk wel vragen in die mails zo vraag ik mij af aan genoemde politici? Of waren het antwoorden van jou. Ik denk het laatste.
Als je geen kennis geeft van de inhoud van de mails en wij moeten er naar gissen… tja.
Als ik zie hoe jij hier communiceert vind het nog al aanmatigend wat je schrijft.
Heb jij al je mede forum-ers hier al van repliek gediend.
Nee dus en je verwacht het wel van een ander, over integriteit gesproken. ](*,)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor Prisma23 » 18 aug 2020 21:44

elburger schreef:Ik heb denk ik een mail of 7 verstuurt naar politici, ook 1 naar Arib en haar voorganger Weisglas.
Hele nette doch scherpe brieven waarin ik één of meerdere vragen c.q. opmerkingen had.
Respons, 0,0.
Heb ook enige mailtjes gestuurd naar SGP kamerleden, van de heer Stoffer kreeg ik een standaard antwoord en van de heer v.d. Staaij een iets uitgebreider antwoord, zij hadden in ieder geval nog de moeite genomen om een reactie terug te sturen.
Van anderen hoor je helemaal niets.
Waarschijnlijk omdat mijn vraagstelling niet in hun straatje past.

Heeft uiteraard niets met integriteit te maken, maar het laat maar weer eens zien dat men zich weinig van het stemvolk aantrekt, muv verkiezingstijd, want dan luistert men naar men denkt, want zodra de stemhokjes zijn gesloten bleek men Oost-Indisch doof te zijn geweest.
Echter, als ik later de desbetreffende plaatselijk politicus aanspreek op ons eerdere gesprek is hij niet zo happig meer om het gesprek voort te zetten. Dan is hij .m.i. niet integer.
Van sommige partijen kan ik mij het nog voorstellen dat men het daarmee niet zo nauw neemt maar als het een partij is waar christelijkheid hoog in het vaandel hoort te staan, dan valt mij dat vies tegen.( Neen, ik heb het nu niet over de SGP )

Maar helaas komt een politici er bijna altijd mee weg.
Vaak houdt men de handen boven haar/zijn hoofd want anders zou de coalitie wel een kunnen springen.
Liever 4 jaar uitzitten met niet integere personen als een kabinet laten struikelen omdat er een lid van de regerings-fractie naast de pot heeft geplast.
Wie hou je zo voor de gek?

Nog even reageren op een schrijven van



Ik kan mij helemaal vinden in uw schrijven.
Zou hier graag nog aan toe willen voegen dat men, als men zelf opstapt of wordt gedwongen de Kamerzetel op te geven, dat deze aan de partij blijft behouden en dat er een verbod komt op het innemen van die partij zetel en doorgaan onder een ander Kamerfractie naam.


Maak je niet druk maar wees gewoon dankbaar dat jij niet zo bent zoals die politici!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2020 08:12

ben db bd schreef:Dit doet mij glimlachend :lol: terugdenken aan een bij ons in de ambtenarij veel uitgesproken regel:
"Wie werkt maakt fouten... Wie niet werkt maakt geen fouten... Wie geen fouten maakt, maakt promotie."


Er is een verschil tussen fouten maken en niet integer zijn.

Ja, ik erken, het zou absoluut geen gezicht zijn, tussen al die lieve meisjes - ze doen toch niks?? - maar voor mij zou bijvoorbeeld een man als Geert Wilders in aanmerking behoren te komen voor de vetleren medaille van het Grootkruis in blik of zoiets, wegens zijn niet aflatende integere openbare erkenning van wat wél waar is. En dat ondanks de altijd griezelig aanwezige dreiging van 'dead by killing.'


Dat stel jij omdat je pro-Wilders bent en het met zijn standpunten eens bent. :)

Tot mijn verwondering zie ik er Khadija Arib zomaar ongelauwerd tussen staan. Een triest 'bloot' gezicht, waar juist dat lieve vrouwtje al >4jaar zo haar stinkende best doet om het allemaal netjes te houden!


Wat bedoel je hier (los van je denigrerend toon over vrouwen) mee? Ik vind haar helemaal niet triest op de foto staan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor hans0166 » 19 aug 2020 08:26

elburger schreef:Zou hier graag nog aan toe willen voegen dat men, als men zelf opstapt of wordt gedwongen de Kamerzetel op te geven, dat deze aan de partij blijft behouden en dat er een verbod komt op het innemen van die partij zetel en doorgaan onder een ander Kamerfractie naam.



je stemt in Nederland niet op een partij, maar op een persoon, dit zit op persoonlijke titel in de kamer. De partij is wettelijk gezien een bijzaak.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor elburger » 19 aug 2020 09:10

@benefietdiner

Uw antwoord aan mij duidt op een oordeel dewelke u baseerd op hetgeen jij hier van mij leest.
Valt mij tegen.
Maar goed, zo hebben velen hier wel een mening over mij. Men denkt door wat ik schrijf mij te kennen. Het zal wel.

Wat betreft mijn vragen aan de diverse politici kan ik u geruststellen, voor zover dat mogelijk moet zijn, want de vragen die ik stelde waren geen antwoorden, maar normale vragen die ieder weldenkend persoon kan vragen aan een volksvertegenwoordiger.
U heeft uw oordeel al geveld zonder inhoudelijk bekend te zijn met de casus.
Als persoon met vele jaren voorzitter te zijn geweest van een vereniging denk ik wel te weten hoe men met politici om moet gaan en hoe men brieven moet opstellen en gesprekken moet voeren.
Misschien dat uw gedachten over hetgeen hier geschreven staat nu iets beter tot zijn recht komen.

hans066 schreef


je stemt in NL.....


Daar ben ik het niet mee eens. Ik schat zo in dat 75% van de Nederlanders het eerste vakje rood aankruist op het stembiljet. Dat is dan de lijsttrekker. Iemand die als 30ste op de kieslijst van een partij staat kan als de partij 12 zetels behaalt toch verkozen worden door veel voorkeursstemmen. Dan stemt men op de persoon en voor de partij. Het grootste deel stemt gewoon bijv. VVD en dan op lijsttrekker Rutte.

Dat de partij bijzaak is, is natuurlijk de grootste flauwekul. Vertegenwoordigers in de regeringsparijen worden maar al te vaak "gepushed" om vooral niet tegen een wetsvoorstel te stemmen, omdat zoiets een vertrouwensbreuk binnen het kabinet van betekenen.
Als u daarmee niet bekend bent hebt u de politiek de laatste jaren niet goed gevolgd.( hier oordeel ik, maar er zijn genoeg voorbeelden van geweest)

Als iemand met 40.000 voorkeursstemmen de Tweede-Kamer voor een partij binen komt, dan is dat omdat er op die persoon is gestemd, dan zou ik het begrijpen als die persoon de partij verlaat ( onder druk bijv. ) en op persoonlijke titel verder gaat als kamerlid
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Zijn politici nog wel integer?

Berichtdoor Jesaja40 » 19 aug 2020 09:12

Hans0166 merkt op:

je stemt in Nederland niet op een partij, maar op een persoon, dit zit op persoonlijke titel in de kamer. De partij is wettelijk gezien een bijzaak.


Geweldig, zo heb ik het nooit gezien, maar het is wel zo dat je op een bekende persoon stemt. Die profileert zich in een bepaald politiek spectrum wat naar alle redelijkheid aanslaat bij de eigen verwachtingen en/of meningen. Je geeft bij iedere stemming een mandaat aan een persoon om naar beste weten de gezamenlijke belangen van een politieke stroming te behartigen.

Een al te strakke partijpolitiek met teveel regels, mitsen en maren geeft nu eenmaal spanningen die ertoe kunnen leiden dat er een opsplitsing komt. Hoe houdt je integriteit in stand? Biedt het partijprogramma ruimte dan treedt het proces geven en nemen in werking. Er worden nuances aangebracht en met veel wollig taalgebruik kletsen politici zich er wel uit. Een radicale rakker stapt vanzelf wel op.

De plaatselijke politiek is heel anders dan de landelijke politiek. De plaatselijke cultuur bepaald wat hun burgers graag willen behouden en alternatieve partijen streven naar vernieuwingen of het doorbreken van de plaatselijke cultuur naar een mondaine samenleving. Vooruitstrevende partijen hebben een afbrekend element naar bestaande partijen. Politie bedrijven is dus heel menselijk en eigenlijk kiezen wij onze idolen om het over ons te zeggen en/of mee te beslissen hoe wij ons moeten gedragen. Tja, dan vraag ik mij weleens af: waarom geef ik mijn mandaat af aan "een bekende persoon"?
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 19 aug 2020 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten