Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Speedy » 14 aug 2020 17:29

Gtn schreef:Wel, ik bedoelde of jij ook mensen kent die uit de GerGem naar bijvoorbeeld HHK zijn gegaan. En of die mensen ook het verwijt achterna geworpen krijgen "dat ze het allemaal wat makkelijker willen"...

Maar goed misschien stel ik mijn vragen niet zo duidelijk.
Van de jeugd met hun Whatsapp communicatie is mij inmiddels wel bekend dat als je een bericht doet met 4 vragen dat ze er maar 1 beantwoorden. Bij jou lijkt dit ook structureel te worden, als ik serieuze dingen aankaart dan skip je dat of je begint over wat anders. Eigenlijk wil ik het niet van jou geloven, maar het lijkt bijna bewust. Kun je uitleggen waarom? Het discussieert niet zo fijn namelijk.

Ik ben het echt niet in alles met bijvoorbeeld naamloos en gravo eens, maar zij doen wel vaak hun best om hun meningen of antwoorden te onderbouwen. Dat mis ik bij jou wel eens. Of je komt met wat theorie op de proppen terwijl de discussie nu juist gaat over de praktijk.

Ik probeer hier open en eerlijk te zijn. Het zou fijn zijn als dat wel serieus genomen wordt. Ik neem jou namelijk ook serieus. Ik hoop dat je dat gemerkt hebt.

Ik probeer serieus te begrijpen waarom sommige dingen in de praktijk van de prediking binnen de GerGem zo gaan.
Al is het moeilijk om positief te blijven over alles, omdat er nu eenmaal ook echt wel negatieve dingen zijn, ik schrijf niet maar zo iets af. Ik onderzoek het. En dat probeer ik te doen zoals de inwoners van Berea (Handelingen 17).

Groet van een zoekende Gergemmer


Ik maak het van dichtbij mee zowel in een CGK als in een HHK dat de ex gg’ers rechts binnen komen en links eruit gaan. Dat de ligging waar nooit een punt over gemaakt werd, nu onder druk komt te staan. Er moet sneller gezongen worden, er moeten gezangen voor de dienst gezongen worden. Commentaar op de kleur stropdas van de ambtsdragers etc opvallend dat er amper meer over het Woord gesproken wordt, maar alleen over de bijzaken. Een enkel ex GG gezin schaamt zich voor degenen die mee zijn gekomen en voelen de pijn van de authentieke cgkers en hhkers goed aan.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 15 aug 2020 07:31

Speedy schreef:Ik maak het van dichtbij mee zowel in een CGK als in een HHK dat de ex gg’ers rechts binnen komen en links eruit gaan. Dat de ligging waar nooit een punt over gemaakt werd, nu onder druk komt te staan. Er moet sneller gezongen worden, er moeten gezangen voor de dienst gezongen worden. Commentaar op de kleur stropdas van de ambtsdragers etc opvallend dat er amper meer over het Woord gesproken wordt, maar alleen over de bijzaken. Een enkel ex GG gezin schaamt zich voor degenen die mee zijn gekomen en voelen de pijn van de authentieke cgkers en hhkers goed aan.


Deze geluiden heb ik via via ook wel eens gehoord. Toen waren ze in de betreffende HHK om die redenen niet echt blij met een GerGem gezin wat overkwam. Maar dat was zo'n 15 jaar geleden.

Wat ik nu zie gebeuren is toch echt wel van een andere orde. Zoals ik al vaak heb aangegeven.

Wellicht dat het in andere plaatsen er wel zo aan toe gaat als speedy zegt, dat kan ik natuurlijk niet beoordelen. Dat zou wel jammer zijn inderdaad.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 15 aug 2020 09:21

Speedy schreef:Ik maak het van dichtbij mee zowel in een CGK als in een HHK dat de ex gg’ers rechts binnen komen en links eruit gaan. Dat de ligging waar nooit een punt over gemaakt werd, nu onder druk komt te staan. Er moet sneller gezongen worden, er moeten gezangen voor de dienst gezongen worden. Commentaar op de kleur stropdas van de ambtsdragers etc opvallend dat er amper meer over het Woord gesproken wordt, maar alleen over de bijzaken. Een enkel ex GG gezin schaamt zich voor degenen die mee zijn gekomen en voelen de pijn van de authentieke cgkers en hhkers goed aan.
Gtn schreef:Deze geluiden heb ik via via ook wel eens gehoord. Toen waren ze in de betreffende HHK om die redenen niet echt blij met een GerGem gezin wat overkwam. Maar dat was zo'n 15 jaar geleden.

Wat ik nu zie gebeuren is toch echt wel van een andere orde. Zoals ik al vaak heb aangegeven.

Wellicht dat het in andere plaatsen er wel zo aan toe gaat als speedy zegt, dat kan ik natuurlijk niet beoordelen. Dat zou wel jammer zijn inderdaad.

Dat is inderdaad ook een feit.

Ik noemde dat wij met 5 gezinnen vertrokken waren uit de Gereformeerde Gemeenten naar de PKN gereformeerde bond.
viewtopic.php?f=29&t=29162&start=345#p2114508

Één gezin is ook hier weer vertrokken naar een vrijzinnige PKN gemeente om één van de rede die Speedy aan de orde brengt.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Prisma23 » 15 aug 2020 11:05

benefietdiner schreef:Dat is inderdaad ook een feit.

Ik noemde dat wij met 5 gezinnen vertrokken waren uit de Gereformeerde Gemeenten naar de PKN gereformeerde bond.
viewtopic.php?f=29&t=29162&start=345#p2114508

Één gezin is ook hier weer vertrokken naar een vrijzinnige PKN gemeente om één van de rede die Speedy aan de orde brengt.


Kijk dit is nu een mooi illustratie van hoe de sociale druk werkt.

Deze redeneerlijn hoor ik vaak, iemand gaat van GerGem naar PKN/CGK/NGK/HHK*) i.o.d en vervolgens weer verder naar baptist/PKN/OKK*)
*) vul maar in wat je wil
Hier achter zit de visie dat men steeds meer afstand van "de Waarheid" neemt. In deze lijn blijft de GerGem de "norm" der dingen. Dit is een onbarmhartige vorm van "framing" die elke echte vorm van gesprek onmogelijk maakt.
Hier zit geen theologische visie achter, dit is louter groepsdruk. Deze arrogantie gaat er vanuit dat alles wat geen "GerGem" is voorbaat slecht(er) is.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 15 aug 2020 11:42

Prisma23 schreef:Kijk dit is nu een mooi illustratie van hoe de sociale druk werkt.

Deze redeneerlijn hoor ik vaak, iemand gaat van GerGem naar PKN/CGK/NGK/HHK*) i.o.d en vervolgens weer verder naar baptist/PKN/OKK*)
*) vul maar in wat je wil
Hier achter zit de visie dat men steeds meer afstand van "de Waarheid" neemt. In deze lijn blijft de GerGem de "norm" der dingen. Dit is een onbarmhartige vorm van "framing" die elke echte vorm van gesprek onmogelijk maakt.
Hier zit geen theologische visie achter, dit is louter groepsdruk. Deze arrogantie gaat er vanuit dat alles wat geen "GerGem" is voorbaat slecht(er) is.

Het is niet zo vreemd, en ook niet verboden of verkeerd om overtuigd te zijn van de juistheid en de rechtzinnigheid van een kerkgemeenschap waar je lid van bent.
Natuurlijk heb je daar argumenten voor. En die mag je best met wat overtuiging uitdragen.

Het probleem zit 'm er meer in dat een bepaald kerkverband ook psychologisch een beetje bij je moet passen. De GG staat niet bekend om een uitzonderlijk joie de vivre of een optimistisch levensgevoel. Als er gezongen wordt " ga ik al den dag in het zwart" is dat soms niet slechts een metafoor.

En als je dan bedenkt dat de meeste leden van dit kerkverband dat lidmaatschap via geboorte aangereikt hebben gekregen, snap je ook dat er heel wat mensen zullen zijn voor wie dit kerkverband, qua karakter en persoonlijkheid, nou niet het meest ideale kerkverband is.

Maar ja, je ouders, je vrienden, je hele sociale soms ook economische structuur bevinden zich in en om die kerk, dus dan zijn er veel redenen om daar toch maar te blijven, ook al schuurt er iets tussen de sfeer en de mentaliteit van de kerk en jezelf.

Hoe dominanter en dwingender de psychologische ruimte wordt beperkt door het kerkverband en hoe knellender dat gevoeld wordt door leden in die kerk, hoe eerder het tot een breuk zal komen. Psychologisch gezien is het dan niet verwonderlijk dat men de vrijheid dan extra waardeert en juist alles opzoekt wat in tegenstrijd is wat men al die jaren verplicht was te doen.
Oftewel, men schuift helemaal de andere kant op.

Dat lijkt dan een bewuste theologische keuze, maar misschien is de psychologie dat men "in de verkeerde kerk is geboren" wel maatgevender voor zo'n opvallende verandering.

We moeten niet vergeten dat maar heel weinig mensen van nature theoloog zijn en zich diepgravend bezighouden met de ins en outs die op de kansel worden besproken. In de GG lijkt het er wel eens op dat iedereen eigenlijk theologie moet bestuderen om in die kerk mee te kunnen.
Ook dat kan als een keurslijf worden ervaren.

Ik denk dus kortom, dat veel GG-verlating weinig tot niets met theologie of persoonlijk geloof te maken heeft, zelfs als men het eigen vertrek sterk theologisch beargumenteert. Die ver-theologisering van het hele leven is juist een symptoom van de GG-sfeer. Men kan zijn doen en laten alleen maar in theologische begrippen uitdrukken. Maar ook dat zal later sterk veranderen. Omdat de verplichting om alles theologisch te verantwoorden vervalt. Soms doe je ook gewoon dingen vanuit je karakter en je persoonlijkheid, zonder dat daar een theologische goedkeuring voor vereist is.
Wie een vrolijk karakter heeft, of optimistisch van aard is, een bezig bijtje, open, ruimdenkend, inlevend en mild, is dat gewoon. Fronsende wenkbrauwen veranderen daar niets aan. Laat staan waarschuwende opmerkingen vanuit theologisch perspectief.

Een theologisch verwijt of twijfel aan het gehalte van iemands geloof bij kerkverlating, zou de plank dus wel eens mis kunnen slaan.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 15 aug 2020 12:02

Gtn schreef:Ik ben het echt niet in alles met bijvoorbeeld naamloos en gravo eens, maar zij doen wel vaak hun best om hun meningen of antwoorden te onderbouwen. Dat mis ik bij jou wel eens. Of je komt met wat theorie op de proppen terwijl de discussie nu juist gaat over de praktijk.
Ik probeer hier open en eerlijk te zijn. Het zou fijn zijn als dat wel serieus genomen wordt. Ik neem jou namelijk ook serieus. Ik hoop dat je dat gemerkt hebt.

Wat een vreemde reactie. Ik geef je serieuze antwoorden en als ik die niet heb leg ik de reden uit.
Gtn schreef:Wel, ik bedoelde of jij ook mensen kent die uit de GerGem naar bijvoorbeeld HHK zijn gegaan. En of die mensen ook het verwijt achterna geworpen krijgen "dat ze het allemaal wat makkelijker willen"...

Nogmaals, ik hoor deze geluiden niet. Niet vanuit de familie in ieder geval.
Wel als mensen vertrekken uit de GG en zich nergens meer aansluiten, of bij een vrijzinnige gemeente.
Uit de gemeente waar mijn zoon lid is vertrokken een aantal grotere gezinnen naar een nieuw opgerichte HHK.
De gemeente is al lange tijd vacant en met opgroeiende kinderen is dat niet altijd makkelijk.
De achterblijvers vonden het jammer maar hadden er wel begrip voor.

Weet je, in elk kerkverband komt die fluctuatie voor. Uit onze gemeente vertrokken eens veel gezinnen naar een jonge aansprekende PKN (ger bond) gemeente. Na jaren keerden een aantal weer terug. Toen die predikant vertrok.
Soms gaan mensen over voor een predikant he.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor elburger » 15 aug 2020 14:19

Chaya schreef

Soms gaan mensen over voor een predikant he.


Dat is van alle tijden.
In mijn jeugdjaren was de Hervormde Kerk de hervormde Kerk.
Later kreeg men binnen "mijn" kerk de confessionelen en de bonders.
Als er van een van beide kanten een nieuwe dominee kwam die het ambt aanvaarde kon je er zeker van zijn dat er binnen 2 maanden verloop was van de ene kant naar de andere kant.
Dat is nog zo in de PKN gemeente in Elburg. Of de dominee preekte te zeurderig, of de dominee hield te lang aan, of hij was te "stijf" * of niet "stijf" genoeg.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 15 aug 2020 14:45

Chaya schreef:Wat een vreemde reactie. Ik geef je serieuze antwoorden en als ik die niet heb leg ik de reden uit.


Je mag het vreemd vinden maar het is wel hoe ik het ervaar. Minstens de helft van wat ik noem of vraag ga je niet op in. Ook nu ik dit eerlijk hardop benoem en zeg dat het bewust lijkt te zijn, ga je daar niet op in. Je citeert het gedeelte waarin ik je dit vraag ook niet.

Ik waardeer je bijdragen, in sommige dingen ben ik het met je eens, in sommige dingen ook niet. Maar dat mag, en andersom uiteraard ook.

Je noemt ergens het feit dat je kerkt in een CGK die naar links opschuift. Uit diverse postings van je maak ik op dat je daar niet blij mee bent.
Ik ben een GerGemmer die naar links opschuift. Daar lijkt je ook niet blij mee te zijn. Maar wees eens eerlijk, is het niet een reactie van jou die eigenlijk meer gaat over het naar links opschuiven, waar jij allergisch voor bent? Die indruk krijg ik een beetje. Als ik de plank volledig mis sla dan hoor ik het ook graag!

Volgens mij schrijf ik redelijk uitgebreid wat mij bezig houd. Uiteraard hoef je het er niet mee eens te zijn. Maar waarom reageer je op het ene wel en op het andere niet? Daar ben ik oprecht benieuwd naar!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 17 aug 2020 17:42

Gtn schreef:Je mag het vreemd vinden maar het is wel hoe ik het ervaar. Minstens de helft van wat ik noem of vraag ga je niet op in. Ook nu ik dit eerlijk hardop benoem en zeg dat het bewust lijkt te zijn, ga je daar niet op in. Je citeert het gedeelte waarin ik je dit vraag ook niet.

Ik waardeer je bijdragen, in sommige dingen ben ik het met je eens, in sommige dingen ook niet. Maar dat mag, en andersom uiteraard ook.

Je noemt ergens het feit dat je kerkt in een CGK die naar links opschuift. Uit diverse postings van je maak ik op dat je daar niet blij mee bent.
Ik ben een GerGemmer die naar links opschuift. Daar lijkt je ook niet blij mee te zijn. Maar wees eens eerlijk, is het niet een reactie van jou die eigenlijk meer gaat over het naar links opschuiven, waar jij allergisch voor bent? Die indruk krijg ik een beetje. Als ik de plank volledig mis sla dan hoor ik het ook graag!

Volgens mij schrijf ik redelijk uitgebreid wat mij bezig houd. Uiteraard hoef je het er niet mee eens te zijn. Maar waarom reageer je op het ene wel en op het andere niet? Daar ben ik oprecht benieuwd naar!
:)nico
ach....je bent niet de enigste en klinkt bekend...
Te links onder de streep en je telt niet meer mee :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 17 aug 2020 17:44

Een vraag aan iemand van de Gereformeerde Gemeente....
Gelukkig antwoord de "juiste" persoon...

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... -en-beven/

Mooi mooi mooi
Niets meer niets minder
Had mijn antwoord kunnen zijn....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 17 aug 2020 20:09

Voor een ander antwoorden werkt meestal niet. Ik hoor het liever van Chaya zelf.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 17 aug 2020 20:53

MoesTuin schreef:Een vraag aan iemand van de Gereformeerde Gemeente....
Gelukkig antwoord de "juiste" persoon...

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... -en-beven/

Mooi mooi mooi
Niets meer niets minder
Had mijn antwoord kunnen zijn....


Inderdaad een mooi en helder antwoord.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 17 aug 2020 21:02

Ik zit in een GerGem die vacant is. De grote pastorie staat leeg, dus daar maken in de vakantie tijd wel eens predikanten gebruik van voor hun vakantie, in ruil voor de preek beurten zondags.

Zodoende hadden wij afgelopen zondag ook weer een predikant. Die preekte echt zoveel evangelie dat ik er verwonderd van was. Ik heb met genoegen mogen luisteren. En ook zo appellerend. Voluit Christus en ook gericht aan iedereen. Vrijwel geen wollig of archaïsch taalgebruik. Ook aan de kinderen eenvoudig sommige gedeelten uitgelegd. Echt aansprekend!

Overigens is onze kerkenraad erg actief in het vullen van het preek rooster zodat wij vaak een predikant hebben. Zodoende hoor ik veel verschillende predikanten

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 18 aug 2020 09:59

Gtn schreef:Maar waarom reageer je op het ene wel en op het andere niet? Daar ben ik oprecht benieuwd naar!

Ik reageer op hetgeen ik nuttig vind en waar ik iets van afweet.
De rest laat ik.
Ook om wille van de lengte van de postings.
En als je graag wilt dat ik op een specifieke vraag moet antwoorden, stel je deze toch nogmaals?
Verder ben ik niets verplicht, dacht ik. :D

Dus ik hoor het wel van je.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 18 aug 2020 12:50

Chaya schreef:Ik reageer op hetgeen ik nuttig vind en waar ik iets van afweet.
De rest laat ik.
Ook om wille van de lengte van de postings.
En als je graag wilt dat ik op een specifieke vraag moet antwoorden, stel je deze toch nogmaals?
Verder ben ik niets verplicht, dacht ik. :D

Dus ik hoor het wel van je.


Ik stelde oa deze vraag:

Je noemt ergens het feit dat je kerkt in een CGK die naar links opschuift. Uit diverse postings van je maak ik op dat je daar niet blij mee bent.
Ik ben een GerGemmer die naar links opschuift. Daar lijkt je ook niet blij mee te zijn. Maar wees eens eerlijk, is het niet een reactie van jou die eigenlijk meer gaat over het naar links opschuiven, waar jij allergisch voor bent? Die indruk krijg ik een beetje. Als ik de plank volledig mis sla dan hoor ik het ook graag!

Ik zou het fijn vinden om daar ook nog een antwoord op te krijgen.

En je bent inderdaad niets verplicht. Alleen het maakt je zo moeilijk te begrijpen als je een groot deel laat liggen.
Volgens mij is er niemand hier die zegt dat je geen lange postings mag doen hoor. En als je het zelf niet fijn vind dan post je toch per vraag of onderwerp een korte post, dus meerdere korte postings. Dat doe ik ook wel eens om het overzichtelijk te houden.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten