gravo schreef:Algemene kennis! Heb je nooit gehoord van de Haagsche School, een groep kunstenaars met een gedeelde favoriete schilderstijl? Zo heb je ook filosofische scholen, wetenschappelijke scholen enzovoorts. Het is geen letterlijke school, maar het geeft een overeenstemming in denken aan. Als je "van de school van X" bent, voel je je verwant en misschien wel beïnvloed door X.
Het is dus eigenlijk een zegswijze om een groep mee aan te duiden die hetzelfde denkt of handelt. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen spreken over de school van Paulus of over de school van Apollos. Op deze manier kun je ook scholen binnen de GG onderscheiden.
gravo
Ok, duidelijk wat je bedoelt. Misschien is scholen op die manier een wat ouderwetsche manier van spreken dan
Al met al lijkt het wel steeds duidelijker dat er dus niet 1 officiële lijn is binnen de GerGem. Misschien positief, maar niet echt duidelijk.
Afgelopen weekend 2 totaal verschillende preken gehoord. S ochtends van een predikant die het grotendeels "het volkje", "er is een volk hier op aarde dat..." en "komaan volk van God" preekte, oftewel grotendeels tegen Gods volk preekte in de "tale kanaans". Vreemd genoeg was er voor mij totaal geen herkenning. Ik zou denken dat ik er toch wat herkenning in zou vinden. Ondanks dat ik vast geloof dat God ook mijn Vader is, brengt dit toch zelfonderzoek mee, is het wel echt dan? Waarom herken ik er niets van? Verwarring dus. Ik blijf er van overtuigd dat God duidelijk gesproken heeft in mijn leven, dat Hij mijn zonden heeft willen vergeven en dat Hij te vertrouwen is. Maar waarom deze verwarring juist door een knecht van God? Ik begrijp het niet. De hele sfeer met zo'n bijzonder taalgebruik komt me zo onecht over, terwijl je aan de predikant merkt dat hij wel bewogen is met zijn hoorders. Maar heel veel verder dan "er is nog een mogelijkheid" en "ik gun het u zo" kwam hij niet. Dat vind ik nou ook zo lastig, waarom vinden sommige predikanten het nou zo moeilijk om Christus aan te bieden in al Zijn volheid? En waarom is roemen in Christus zo moeilijk als je toch grotendeels tegen Gods volk preekt? Maar dat schijnt niet te kunnen, tobben schijnt toch echt een kenmerk van het echte leven met God te zijn voor Gods kinderen in de ogen van deze predikanten. Nu zeg ik niet dat er geen twijfel kan zijn maar daar hoeven we toch niet naar te staan.
S middags een doopdienst. Mooie preek met duidelijke aanbieding van Christus. Ook dat we eens wat groter van God moeten denken. Ik ging er met veel verwachting heen maar kon mijn gedachten er moeilijk bijhouden maar dat lag niet aan de preek of predikant maar aan de omstandigheden en natuurlijk aan mijzelf. Ik kreeg letterlijk het verzoek of ik niet elke preek op de snijtafel van betweterigheid wilde leggen.. Predikant zei dit natuurlijk in het algemeen en ik weet ook wel dat ze in de GerGem niet zo van de kritiek zijn maar ik heb het me deels wel aangetrokken. Als het moeilijk is om positief te blijven dan ga je toch anders luisteren. Ik bid er echt om en toch blijf ik het lastig vinden.
Aan de ene kant ben ik er blij mee dat ik mag zien welke dingen er mis gaan omdat je dan toch voor jezelf moet nagaan wat er nu Bijbels is en wat niet, niet alles klakkeloos overnemen omdat het een predikant is die het zegt. Dat is ook niet gezond. Aan de andere kant is de onbevangenheid in het luisteren dan vaak wel weg. Misschien zit ik op dit moment mezelf wel in de weg. Ik probeer om als een kind te vertrouwen op God, ik bid of de Heilige Geest in mijn hart het goede leren wil, ik probeer om dicht bij God te leven maar dat lukt me zo vaak nog niet.
Het vreemde is dat als ik onderweg in de auto een preek luister van een PKN of HHK dominee dat ik dan vaak wel goed kan luisteren. Nu luister ik dan wel vaak naar ds Paul Visser of ds Binsbergen of ds GA van den Brink, dat zijn wel predikanten die de gave hebben om Gods Woord duidelijk en helder uit te leggen. Maar ook als ik van vrienden een tip krijg of een preek doorgestuurd krijg, dan luistert dat vaak toch fijner. Voor een deel helpt het ontbreken van het wollige taalgebruik natuurlijk om makkelijker te kunnen luisteren, maar vaak is Christus ook zoveel meer aanwezig in die preken. Ik ben blij met het evenwicht wat ik haal uit deze preken, maar ik wenste wel dat het zondags in de GerGem ook zo was.