Marnix schreef:Die opmerking vond ik (als enige) niet zo netjes nee. Wat bedoeld wordt is dat dit op grote schaal voorkomt in christelijke kringen buiten de orthodox-nederlandse subcultuur. En het is wel goed om je daar van bewust te zijn zonder dat je het daar direct mee eens hoeft te zijn. Maar dat had wel wat netter en normaler gezegd kunnen worden ja.
Dus is het terecht dat elburger dit erbij zei.
Marnix schreef:Dat snap ik want de zondag als rustdag is goed voor de mens. Je niet om allerlei dagelijkse beslommeringen druk hoeven te maken. Aan de andere kant heb ik er ook grote moeite mee als men eigen regels en wetten gaat bedenken (op basis waarvan anderen worden gewogen) die onbijbels zijn en van de zondag een karikatuur maken.... en voor sommigen een vreselijke dag. Want die kant hoor ik ook wel veel bij ongelovige mensen die wel christelijk zijn opgevoed. De zondag was verschrikkelijk want je mocht geen leuke dingen doen, niet een balletje trappen, niet buiten spelen, niet zwemmen als het warm was en allemaal van dat soort dingen. Dat gaat in tegen hoe God de rustdag heeft bedoeld. Als ik hier dan dingen lees als "je mag niet fietsen, paardrijden, zwemmen en bbq'en" heb ik daar ook grote moeite mee.
Je blijft op een onvolwassen manier in dat wettische hangen. Je zegt steeds dat je alle ruimte biedt aan mensen met een nauwer geweten, maar tegelijkertijd o wee als iemand zegt dat je fout bent omdat je naar het strand gaat.
Komt het nu weleens in je op dat mensen je ook soms waarschuwen en vermanen (= volstrekt bijbels) uit naastenliefde?
Het is nl wel waar dat het zaad van de prediking wordt weggepikt zodra je je in iets gaat begeven wat leuke afleiding biedt.
Hoe kun je een preek overpeinzen als je in de file naar het strand rijdt, daar verhit een parkeerplek moet zoeken, je kinderen intussen janken, je vrouw naast je zucht, op het strand het laatste lege plekje moet opzoeken enz enz.
Gij geheel anders Marnix. Ik kan er niets anders van maken. Als jouw geweten niet knaagt, wil dat niet zeggen dat het dan geoorloofd is.
Je kunt ook je geweten zelf sussen.
Ik ken ook mensen die jarenlang iets gerust deden, maar dat het hen tot zonde werd. NA hun bekering.
Want dan komt de echte zondekennis pas.