Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 11 aug 2020 06:27

gravo schreef:Algemene kennis! Heb je nooit gehoord van de Haagsche School, een groep kunstenaars met een gedeelde favoriete schilderstijl? Zo heb je ook filosofische scholen, wetenschappelijke scholen enzovoorts. Het is geen letterlijke school, maar het geeft een overeenstemming in denken aan. Als je "van de school van X" bent, voel je je verwant en misschien wel beïnvloed door X.
Het is dus eigenlijk een zegswijze om een groep mee aan te duiden die hetzelfde denkt of handelt. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen spreken over de school van Paulus of over de school van Apollos. Op deze manier kun je ook scholen binnen de GG onderscheiden.

gravo


Ok, duidelijk wat je bedoelt. Misschien is scholen op die manier een wat ouderwetsche manier van spreken dan :wink:

Al met al lijkt het wel steeds duidelijker dat er dus niet 1 officiële lijn is binnen de GerGem. Misschien positief, maar niet echt duidelijk.

Afgelopen weekend 2 totaal verschillende preken gehoord. S ochtends van een predikant die het grotendeels "het volkje", "er is een volk hier op aarde dat..." en "komaan volk van God" preekte, oftewel grotendeels tegen Gods volk preekte in de "tale kanaans". Vreemd genoeg was er voor mij totaal geen herkenning. Ik zou denken dat ik er toch wat herkenning in zou vinden. Ondanks dat ik vast geloof dat God ook mijn Vader is, brengt dit toch zelfonderzoek mee, is het wel echt dan? Waarom herken ik er niets van? Verwarring dus. Ik blijf er van overtuigd dat God duidelijk gesproken heeft in mijn leven, dat Hij mijn zonden heeft willen vergeven en dat Hij te vertrouwen is. Maar waarom deze verwarring juist door een knecht van God? Ik begrijp het niet. De hele sfeer met zo'n bijzonder taalgebruik komt me zo onecht over, terwijl je aan de predikant merkt dat hij wel bewogen is met zijn hoorders. Maar heel veel verder dan "er is nog een mogelijkheid" en "ik gun het u zo" kwam hij niet. Dat vind ik nou ook zo lastig, waarom vinden sommige predikanten het nou zo moeilijk om Christus aan te bieden in al Zijn volheid? En waarom is roemen in Christus zo moeilijk als je toch grotendeels tegen Gods volk preekt? Maar dat schijnt niet te kunnen, tobben schijnt toch echt een kenmerk van het echte leven met God te zijn voor Gods kinderen in de ogen van deze predikanten. Nu zeg ik niet dat er geen twijfel kan zijn maar daar hoeven we toch niet naar te staan.

S middags een doopdienst. Mooie preek met duidelijke aanbieding van Christus. Ook dat we eens wat groter van God moeten denken. Ik ging er met veel verwachting heen maar kon mijn gedachten er moeilijk bijhouden maar dat lag niet aan de preek of predikant maar aan de omstandigheden en natuurlijk aan mijzelf. Ik kreeg letterlijk het verzoek of ik niet elke preek op de snijtafel van betweterigheid wilde leggen.. Predikant zei dit natuurlijk in het algemeen en ik weet ook wel dat ze in de GerGem niet zo van de kritiek zijn maar ik heb het me deels wel aangetrokken. Als het moeilijk is om positief te blijven dan ga je toch anders luisteren. Ik bid er echt om en toch blijf ik het lastig vinden.

Aan de ene kant ben ik er blij mee dat ik mag zien welke dingen er mis gaan omdat je dan toch voor jezelf moet nagaan wat er nu Bijbels is en wat niet, niet alles klakkeloos overnemen omdat het een predikant is die het zegt. Dat is ook niet gezond. Aan de andere kant is de onbevangenheid in het luisteren dan vaak wel weg. Misschien zit ik op dit moment mezelf wel in de weg. Ik probeer om als een kind te vertrouwen op God, ik bid of de Heilige Geest in mijn hart het goede leren wil, ik probeer om dicht bij God te leven maar dat lukt me zo vaak nog niet.

Het vreemde is dat als ik onderweg in de auto een preek luister van een PKN of HHK dominee dat ik dan vaak wel goed kan luisteren. Nu luister ik dan wel vaak naar ds Paul Visser of ds Binsbergen of ds GA van den Brink, dat zijn wel predikanten die de gave hebben om Gods Woord duidelijk en helder uit te leggen. Maar ook als ik van vrienden een tip krijg of een preek doorgestuurd krijg, dan luistert dat vaak toch fijner. Voor een deel helpt het ontbreken van het wollige taalgebruik natuurlijk om makkelijker te kunnen luisteren, maar vaak is Christus ook zoveel meer aanwezig in die preken. Ik ben blij met het evenwicht wat ik haal uit deze preken, maar ik wenste wel dat het zondags in de GerGem ook zo was.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 11 aug 2020 10:45

gravo schreef:Volgens mij schrijf ik altijd heel duidelijk. Lees mijn posts nog maar eens rustig door.

Het zou korter en bondiger kunnen.

Ik probeer het archaïsme zoveel mogelijk te vermijden. Want dat is alleen maar interessantdoenerij.

gravo schreef:Denk eens aan de vele, vele leespreken die men hoort,.

Dat is waarschijnlijk een van de redenen waardoor de jeugd uit sommige gemeentes vertrekt.
Eerlijk gezegd zou ik het ook niet trekken, als ik week in week uit onder lange saaie preken zou moeten zitten, zeker toen ik jong volwassen was.
Ik ben echt onder "zware" preken opgegroeid, maar er werd goed gepreekt.
En er zijn echt wel ouderlingen die prima kunnen lezen.
Maar het gaat vaak over het monotone, in samenhang met een heel lang gebed, waarin al een klein preekje in verwerkt wordt.
Niet doen! Denk ik dan.
We hoeven de Heere geen weg voor te schrijven, en ook niet te benoemen wat er dan allemaal moet gebeuren en fout is gegaan.

En de fout ligt niet alleen bij de predikant. De kerkenraad heeft de plicht om de predikant op zaken te wijzen. Net zoals gemeenteleden ook mogen meedenken of hun zorgen uiten w.b. de prediking.

Maar een oprechte vraag: bid je voor de predikant, voordat je naar de kerk gaat, of tijdens het stille moment?
Kritiek is makkelijk, er is altijd wel iets te vinden.
Maar laat je een predikant weleens weten wanneer het je tot Zegen is geweest?
Mijn ervaring is dat je vrijwel altijd een antwoord terugkrijgt.

De dominee is ook maar een mens.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 11 aug 2020 14:39

Gtn schreef:Ok, duidelijk wat je bedoelt. Misschien is scholen op die manier een wat ouderwetsche manier van spreken dan :wink:

Al met al lijkt het wel steeds duidelijker dat er dus niet 1 officiële lijn is binnen de GerGem. Misschien positief, maar niet echt duidelijk.

Afgelopen weekend 2 totaal verschillende preken gehoord. S ochtends van een predikant die het grotendeels "het volkje", "er is een volk hier op aarde dat..." en "komaan volk van God" preekte, oftewel grotendeels tegen Gods volk preekte in de "tale kanaans". Vreemd genoeg was er voor mij totaal geen herkenning. Ik zou denken dat ik er toch wat herkenning in zou vinden. Ondanks dat ik vast geloof dat God ook mijn Vader is, brengt dit toch zelfonderzoek mee, is het wel echt dan? Waarom herken ik er niets van? Verwarring dus. Ik blijf er van overtuigd dat God duidelijk gesproken heeft in mijn leven, dat Hij mijn zonden heeft willen vergeven en dat Hij te vertrouwen is. Maar waarom deze verwarring juist door een knecht van God? Ik begrijp het niet. De hele sfeer met zo'n bijzonder taalgebruik komt me zo onecht over, terwijl je aan de predikant merkt dat hij wel bewogen is met zijn hoorders. Maar heel veel verder dan "er is nog een mogelijkheid" en "ik gun het u zo" kwam hij niet. Dat vind ik nou ook zo lastig, waarom vinden sommige predikanten het nou zo moeilijk om Christus aan te bieden in al Zijn volheid? En waarom is roemen in Christus zo moeilijk als je toch grotendeels tegen Gods volk preekt? Maar dat schijnt niet te kunnen, tobben schijnt toch echt een kenmerk van het echte leven met God te zijn voor Gods kinderen in de ogen van deze predikanten. Nu zeg ik niet dat er geen twijfel kan zijn maar daar hoeven we toch niet naar te staan.

S middags een doopdienst. Mooie preek met duidelijke aanbieding van Christus. Ook dat we eens wat groter van God moeten denken. Ik ging er met veel verwachting heen maar kon mijn gedachten er moeilijk bijhouden maar dat lag niet aan de preek of predikant maar aan de omstandigheden en natuurlijk aan mijzelf. Ik kreeg letterlijk het verzoek of ik niet elke preek op de snijtafel van betweterigheid wilde leggen.. Predikant zei dit natuurlijk in het algemeen en ik weet ook wel dat ze in de GerGem niet zo van de kritiek zijn maar ik heb het me deels wel aangetrokken. Als het moeilijk is om positief te blijven dan ga je toch anders luisteren. Ik bid er echt om en toch blijf ik het lastig vinden.

Aan de ene kant ben ik er blij mee dat ik mag zien welke dingen er mis gaan omdat je dan toch voor jezelf moet nagaan wat er nu Bijbels is en wat niet, niet alles klakkeloos overnemen omdat het een predikant is die het zegt. Dat is ook niet gezond. Aan de andere kant is de onbevangenheid in het luisteren dan vaak wel weg. Misschien zit ik op dit moment mezelf wel in de weg. Ik probeer om als een kind te vertrouwen op God, ik bid of de Heilige Geest in mijn hart het goede leren wil, ik probeer om dicht bij God te leven maar dat lukt me zo vaak nog niet.

Het vreemde is dat als ik onderweg in de auto een preek luister van een PKN of HHK dominee dat ik dan vaak wel goed kan luisteren. Nu luister ik dan wel vaak naar ds Paul Visser of ds Binsbergen of ds GA van den Brink, dat zijn wel predikanten die de gave hebben om Gods Woord duidelijk en helder uit te leggen. Maar ook als ik van vrienden een tip krijg of een preek doorgestuurd krijg, dan luistert dat vaak toch fijner. Voor een deel helpt het ontbreken van het wollige taalgebruik natuurlijk om makkelijker te kunnen luisteren, maar vaak is Christus ook zoveel meer aanwezig in die preken. Ik ben blij met het evenwicht wat ik haal uit deze preken, maar ik wenste wel dat het zondags in de GerGem ook zo was.

Gtn wat is dit herkenbaar.
Om deze en andere reden zijn wij met 5 gezinnen uit de Ger.Gem. vertrokken nu alweer 5 jaar geleden. Het steeds maar op jezelf terug geworpen worden gaat tegen staan. https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13 ... in-ik-lid/
We zijn natuurlijk niet gelijk opgestapt maar één voor één zachtjes naar de PKN gereformeerde bond vertrokken allemaal om de één en meerdere reden die jij hier ter sprake brengt. We hadden besloten dit niet uit protest of iets dergelijks te doen vandaar met de stille trom.
Misschien ken je de boeken van: Dr. K. van der Zwaag ‘Afwachten of verwachten, de toe-eigening des heils in historisch en theologisch perspectief' een erg dik boek 1000 pagina's. http://www.afwachtenofverwachten.nl/homepage.htm
Of een paar dunnere van Prof. dr. ir. J. Blaauwendraad ‘het is ingewikkeld geworden, pleidooi voor gewoon gereformeerd’.
Ik heb er veel aan gehad en raad ze je aan te lezen.
Ik kom desalniettemin nog vaak in de Ger.Gem. om de eenvoudige rede dat mijn familie daar zit. Je hoort dan steeds meer het verschil in leer opvatting.
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit zo goed de Dordtse Leeregels verstaan en hoe de gereformeerde leer is ontstaan. Niet omdat ik nu in de PKN zit maar door zelfstudie is mijn het duidelijk geworden.
lees ook eens in de vragenrubriek hoeveel erkenning daar staat: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/ta ... gemeenten/

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Prisma23 » 11 aug 2020 15:03

benefietdiner schreef:Gtn wat is dit herkenbaar.
Om deze en andere reden zijn wij met 5 gezinnen uit de Ger.Gem. vertrokken nu alweer 5 jaar geleden. Het steeds maar op jezelf terug geworpen worden gaat tegen staan. https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13 ... in-ik-lid/
We zijn natuurlijk niet gelijk opgestapt maar één voor één zachtjes naar de PKN gereformeerde bond vertrokken allemaal om de één en meerdere reden die jij hier ter sprake brengt. We hadden besloten dit niet uit protest of iets dergelijks te doen vandaar met de stille trom.
Misschien ken je de boeken van: Dr. K. van der Zwaag ‘Afwachten of verwachten, de toe-eigening des heils in historisch en theologisch perspectief' een erg dik boek 1000 pagina's. http://www.afwachtenofverwachten.nl/homepage.htm
Of een paar dunnere van Prof. dr. ir. J. Blaauwendraad ‘het is ingewikkeld geworden, pleidooi voor gewoon gereformeerd’.
Ik heb er veel aan gehad en raad ze je aan te lezen.
Ik kom desalniettemin nog vaak in de Ger.Gem. om de eenvoudige rede dat mijn familie daar zit. Je hoort dan steeds meer het verschil in leer opvatting.
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit zo goed de Dordtse Leeregels verstaan en hoe de gereformeerde leer is ontstaan. Niet omdat ik nu in de PKN zit maar door zelfstudie is mijn het duidelijk geworden.


Dit verhaal hoor je veel in allerlei vormen. Positief zie ik dit als een voorbeeld van de veelkleurigheid van het protestantisme in Nederland. En daar ben ik blij mee. Maar blijkbaar is er binnen de GerGem een zware sociale druk. Ik heb het idee dat dit bij ander kerken minder speelt.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 12 aug 2020 10:43

Prisma23 schreef:Dit verhaal hoor je veel in allerlei vormen. Positief zie ik dit als een voorbeeld van de veelkleurigheid van het protestantisme in Nederland. En daar ben ik blij mee. Maar blijkbaar is er binnen de GerGem een zware sociale druk. Ik heb het idee dat dit bij ander kerken minder speelt.


Dat is een zeer onderschat maar misschien wel het grootste probleem binnen de GerGem.
Die zware sociale druk.
Hierdoor leren de nu latere generaties niet meer zelf ten diepste en van harte het Geloof in Christus te kennen, doorgronden, ervaren, maar komt men niet verder veelal dat het zo hoort, of altijd gebeurd... Een soort lijdelijke geloof ook....
En wie kritisch is....dat mag niet..
En om de lieve vrede houdt men zich veelal maar stil....sterke grote familie verbanden en dan moet je sterk in je schoenen staan om ook daarmee te kunnen breken.
Ik had eens een jonge jongen die bij ons kwam werken, uit de GerGem....die vertelde dat hij maar mee naar de kerk ging want de afspraak was met z'n ouders dat zolang hij thuis woonde gewoon mee moest.
23 jaar inmiddels...
Hij vertelde dat hij niet kon wachten op het moment dat hij een keer een huisje zou kunnen bemachtigen en niet meer naar de kerk zou hoeven te gaan.....hoe triest en zijn doel voorbij schietende denk ik dan....

Ook wel een collega gehad jaren terug, lazen thuis preken van allang overleden dominees, die ervan overtuigd was voor eeuwig verloren te zijn.
Hij had ook een verstandelijke gehandicapt broertje, een vloek en straf van God vertelde hij.
Ook zei hij dat er toch niets meer aan te doen was en hij leefde thuis in de schijn en er buiten op los....dat liep verdrietig af, kreeg vriendin, zwanger, werd vader, moest trouwen, en na een poosje uit elkaar....

Die sociale druk is zo funest en zorgt ervoor dat mensen niet meer zich zelf kunnen en mogen zijn, remt hun ontwikkeling en het vormen van een eigen mening en eigen kijk op zaken....
Het zelf leren ontdekken met vallen en opstaan ook in het Geloof....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 12 aug 2020 18:34

MoesTuin schreef:Dat is een zeer onderschat maar misschien wel het grootste probleem binnen de GerGem.
Die zware sociale druk.
Hierdoor leren de nu latere generaties niet meer zelf ten diepste en van harte het Geloof in Christus te kennen, doorgronden, ervaren, maar komt men niet verder veelal dat het zo hoort, of altijd gebeurd... Een soort lijdelijke geloof ook....
En wie kritisch is....dat mag niet..
En om de lieve vrede houdt men zich veelal maar stil....sterke grote familie verbanden en dan moet je sterk in je schoenen staan om ook daarmee te kunnen breken.
Ik had eens een jonge jongen die bij ons kwam werken, uit de GerGem....die vertelde dat hij maar mee naar de kerk ging want de afspraak was met z'n ouders dat zolang hij thuis woonde gewoon mee moest.
23 jaar inmiddels...
Hij vertelde dat hij niet kon wachten op het moment dat hij een keer een huisje zou kunnen bemachtigen en niet meer naar de kerk zou hoeven te gaan.....hoe triest en zijn doel voorbij schietende denk ik dan....

Ook wel een collega gehad jaren terug, lazen thuis preken van allang overleden dominees, die ervan overtuigd was voor eeuwig verloren te zijn.
Hij had ook een verstandelijke gehandicapt broertje, een vloek en straf van God vertelde hij.
Ook zei hij dat er toch niets meer aan te doen was en hij leefde thuis in de schijn en er buiten op los....dat liep verdrietig af, kreeg vriendin, zwanger, werd vader, moest trouwen, en na een poosje uit elkaar....

Die sociale druk is zo funest en zorgt ervoor dat mensen niet meer zich zelf kunnen en mogen zijn, remt hun ontwikkeling en het vormen van een eigen mening en eigen kijk op zaken....
Het zelf leren ontdekken met vallen en opstaan ook in het Geloof....

Klopt juist uitgedrukt.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 12 aug 2020 19:15

MoesTuin schreef:(...) Ook zei hij dat er toch niets meer aan te doen was en hij leefde thuis in de schijn en er buiten op los....(...)

Het kan dus bijna een selffullfilling prophecy worden als je te horen krijgt dat slechts enkelen in de kerk begenadigd worden. Wie daar gevoelig voor is, kan alle hoop laten varen of in totale onverschilligheid terechtkomen. Dan haak je af, verlies je je geloof en bevestig je daarmee voor jezelf en voor anderen alleen maar de suggestie die de kerk heeft gedaan omtrent de verhouding tussen degenen die wel en niet zalig zullen worden. Jij bent dan het bewijs dat er inderdaad maar enkelen genade zullen ontvangen.
Dat vind ik dan ook de grootste wanklank in de GG: die constante suggestie dat er van de 100 kerkgangers maar een handvol in de hemel zullen komen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten / krasloten?

Berichtdoor Prisma23 » 12 aug 2020 19:55

gravo schreef:...
Dat vind ik dan ook de grootste wanklank in de GG: die constante suggestie dat er van de 100 kerkgangers maar een handvol in de hemel zullen komen.

gravo


Doet mij denken aan de uitdrukking "wij zijn toch geen kraslot" (bron: https://www.trouw.nl/nieuws/spook-op-de ... gle.com%2F)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Race406 » 12 aug 2020 20:43

gravo schreef:Het kan dus bijna een selffullfilling prophecy worden als je te horen krijgt dat slechts enkelen in de kerk begenadigd worden. Wie daar gevoelig voor is, kan alle hoop laten varen of in totale onverschilligheid terechtkomen. Dan haak je af, verlies je je geloof en bevestig je daarmee voor jezelf en voor anderen alleen maar de suggestie die de kerk heeft gedaan omtrent de verhouding tussen degenen die wel en niet zalig zullen worden. Jij bent dan het bewijs dat er inderdaad maar enkelen genade zullen ontvangen.
Dat vind ik dan ook de grootste wanklank in de GG: die constante suggestie dat er van de 100 kerkgangers maar een handvol in de hemel zullen komen.

gravo
Eens. Echter is aan de andere kant het gevaar ook groot. Men denkt wel de hemel in te komen terwijl men geen flauw benul heeft van het feit dat Jezus Borg en Middelaar is van Zijn Kerk.
Dan krijg je dat men zingt: "Ja, IK besluit Jezus, een dienstknecht te zijn van U mijn Meester. Steeds tot Uw wil bereid." Calvijn zei het al: als je de Heere steeds beter mag leren kennen, dan leer je ook jezelf steeds beter kennen." En dan kom je erachter dat je helemaal niet "steeds tot Zijn Wil bereid bent." Je wilt je eigen wil doen.
Maar, en dat is de andere kant: als je dat ervaart dan mag je daar ook mee naar Hem toegaan. Hij heeft Zijn bloed vergoten, zodat eigenwillige zondaren verzoend kunnen en mogen worden. Wat aan de ene kant teveel wordt benadrukt (je kunt wel denken dat je bij God hoort, maar pas maar op, je kunt een gestolen Jezus hebben, en dat soort onbijbels gepraat), hoor je aan de andere kant te weinig. Dan hoor je (bijna) alleen maar hoe je als christen dient te leven. Hoe je dan oprecht christen wordt, dat hoor je dan bijna niet meer.
Er zijn overigens veel goede uitzonderingen. Ik ken er vele. Maar ik hou me (wat verkondiging betreft, voor de rest ben ik uitermate genuanceerd in allerlei zaken) maar vast aan wat er in Spreuken 4 vers 27 staat: "Wijk niet af naar rechts of naar links."
Dan is de verkondiging goed. En dan mag je voor de rest over bijna alles van mening verschillen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 12 aug 2020 22:13

Race406 schreef:Eens. Echter is aan de andere kant het gevaar ook groot. Men denkt wel de hemel in te komen terwijl men geen flauw benul heeft van het feit dat Jezus Borg en Middelaar is van Zijn Kerk.
Dan krijg je dat men zingt: "Ja, IK besluit Jezus, een dienstknecht te zijn van U mijn Meester. Steeds tot Uw wil bereid."

Ik denk dat een dergelijke houding niet snel in de GG gevonden zal worden. Hier wordt sinds jaar en dag voor gewaarschuwd.
Volgens mij is het juist belangrijk om die Schriftgedeelten eens te behandelen die aandringen op een wilsbesluit van mensen die het Evangelie indringend en langdurig hebben vernomen.
Het feit dat daar om theologische redenen maar weinig over gesproken wordt (of altijd sterk gerelativeerd) wil nog niet zeggen dat ze in de Bijbel geen belangrijke en logische plaats hebben.
"Wie dorst heeft komen en wie wil nemen het water des levens om niet". Dat is de laatste en dus misschien wel de meest dringende oproep in de Bijbel! Dat kunnen we met onze vermeende Bijbelvastheid niet constant negeren. Om maar een voorbeeld te noemen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Race406 » 12 aug 2020 23:23

gravo schreef:Ik denk dat een dergelijke houding niet snel in de GG gevonden zal worden. Hier wordt sinds jaar en dag voor gewaarschuwd.
Volgens mij is het juist belangrijk om die Schriftgedeelten eens te behandelen die aandringen op een wilsbesluit van mensen die het Evangelie indringend en langdurig hebben vernomen.
Het feit dat daar om theologische redenen maar weinig over gesproken wordt (of altijd sterk gerelativeerd) wil nog niet zeggen dat ze in de Bijbel geen belangrijke en logische plaats hebben.
"Wie dorst heeft komen en wie wil nemen het water des levens om niet". Dat is de laatste en dus misschien wel de meest dringende oproep in de Bijbel! Dat kunnen we met onze vermeende Bijbelvastheid niet constant negeren. Om maar een voorbeeld te noemen.

gravo
Dat klopt. Echter neemt iemand zo'n besluit door de kracht van de Heilige Geest. Rechts vergeet men weleens dat een mens dat kan door de Geest, en links denkt men weleens dat een mens dat uit zichzelf kan.
Natuurlijk, altijd zal men ter linker- en rechterzijde erkennen dat de Geest het is Die mensen zich laat bekeren/het heil laat toe-eigenen/Jezus laat aannemen (pick and choose your own words). Rechts krijg je dan nogal eens allerlei aanvullende voorwaarden, en links vergeet men nog weleens dat de mens het niet zelf kan.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 13 aug 2020 08:30

gravo schreef:Ik denk dat een dergelijke houding niet snel in de GG gevonden zal worden. Hier wordt sinds jaar en dag voor gewaarschuwd.
Volgens mij is het juist belangrijk om die Schriftgedeelten eens te behandelen die aandringen op een wilsbesluit van mensen die het Evangelie indringend en langdurig hebben vernomen.
Het feit dat daar om theologische redenen maar weinig over gesproken wordt (of altijd sterk gerelativeerd) wil nog niet zeggen dat ze in de Bijbel geen belangrijke en logische plaats hebben.
"Wie dorst heeft komen en wie wil nemen het water des levens om niet". Dat is de laatste en dus misschien wel de meest dringende oproep in de Bijbel! Dat kunnen we met onze vermeende Bijbelvastheid niet constant negeren. Om maar een voorbeeld te noemen.

gravo
Race406 schreef:Dat klopt. Echter neemt iemand zo'n besluit door de kracht van de Heilige Geest. Rechts vergeet men weleens dat een mens dat kan door de Geest, en links denkt men weleens dat een mens dat uit zichzelf kan.
Natuurlijk, altijd zal men ter linker- en rechterzijde erkennen dat de Geest het is Die mensen zich laat bekeren/het heil laat toe-eigenen/Jezus laat aannemen (pick and choose your own words). Rechts krijg je dan nogal eens allerlei aanvullende voorwaarden, en links vergeet men nog weleens dat de mens het niet zelf kan.
Ja inderdaad helemaal mee eens. Dat was ook het punt van discussie en het ontstaan van de Gereformeerde leer en de Dordtse Leerregels.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 13 aug 2020 12:33

gravo schreef:Dat vind ik dan ook de grootste wanklank in de GG: die constante suggestie dat er van de 100 kerkgangers maar een handvol in de hemel zullen komen.

O ja?

ds. Paul: De Heere is de hartekenner. Niet wij. Wel mogen we zeggen, dat het werk van de Heilige Geest herkenbaar is in wezenlijke zaken, die niet gemist mogen worden. De Heilige Geest werkt niet op totaal verschillende manieren. In Joh. 16:8 tot 11 wordt Zijn werk aangewezen. In Gal. 5 wordt de vrucht genoemd, die niet mag ontbreken.

ds. Vreugdenhil: In de Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt Guido de Bres over de kerk en hij geeft daar drie kenmerken van de ware kerk. De rechte prediking van het Evangelie, de zuivere bediening van de sacramenten en de handhaving van de kerkelijke tucht. Als een van de drie kenmerken ontbreekt, is een kerk ziek. Dan is het nog niet de valse kerk. En valse kerk moet je verlaten. Een zieke kerk of gemeente moet je proberen gezond te krijgen.

drs. I.A. Kole: In de preken is er de spanning tussen: de verantwoordelijkheid van de mens - bidden, zoeken en kloppen én de soevereiniteit van God: Ik leef en u zult leven! Het geloof is een gave van God! De Heilige Geest ontdekt, ruimt op en past toe - Die zal Mij verheerlijken (Joh.16:14).

ds. A. Moerkerken: Gereformeerde Gemeenten
Deze Verbondsvisie is ook vastgelegd in Synodebesluiten. Zij komt in sommige opzichten dicht bij die van Kuyper, namelijk dat het Genadeverbond opgericht wordt met de uitverkorenen en hun uitverkoren zaad. Synode 1931: Verbond staat onder beheersing van de uitverkiezing, is opgericht met het geestelijk/uitverkoren zaad; nooit kan gelden met het natuurlijk zaad wat betreft het wezen des verbonds. Aard en wezen van het Verbond der Verlossing en van het Genadeverbond zijn gelijk. Dit is naar Gods Woord.

De konsekwentie van Kuyper, namelijk de veronderstelde wedergeboorte, wordt echter geheel afgewezen!

Gen. 17 : 21: Maar Mijn verbond zal Ik met Izak oprichten", terwijl Ismaël wel het teken van het verbond ontving. Galaten 3 : 29: En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad".

Er is verschil tussen aanbod van genade en de beloften van het Verbond. De beloften gelden alleen de uitverkorenen. In de prediking komt de nodiging, het aanbod van genade, tot allen.

Wat jij zegt is dus niet waar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 13 aug 2020 13:02

Chaya schreef:O ja?

ds. Paul: De Heere is de hartekenner. Niet wij. Wel mogen we zeggen, dat het werk van de Heilige Geest herkenbaar is in wezenlijke zaken, die niet gemist mogen worden. De Heilige Geest werkt niet op totaal verschillende manieren. In Joh. 16:8 tot 11 wordt Zijn werk aangewezen. In Gal. 5 wordt de vrucht genoemd, die niet mag ontbreken.

ds. Vreugdenhil: In de Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt Guido de Bres over de kerk en hij geeft daar drie kenmerken van de ware kerk. De rechte prediking van het Evangelie, de zuivere bediening van de sacramenten en de handhaving van de kerkelijke tucht. Als een van de drie kenmerken ontbreekt, is een kerk ziek. Dan is het nog niet de valse kerk. En valse kerk moet je verlaten. Een zieke kerk of gemeente moet je proberen gezond te krijgen.

drs. I.A. Kole: In de preken is er de spanning tussen: de verantwoordelijkheid van de mens - bidden, zoeken en kloppen én de soevereiniteit van God: Ik leef en u zult leven! Het geloof is een gave van God! De Heilige Geest ontdekt, ruimt op en past toe - Die zal Mij verheerlijken (Joh.16:14).

ds. A. Moerkerken: Gereformeerde Gemeenten
Deze Verbondsvisie is ook vastgelegd in Synodebesluiten. Zij komt in sommige opzichten dicht bij die van Kuyper, namelijk dat het Genadeverbond opgericht wordt met de uitverkorenen en hun uitverkoren zaad. Synode 1931: Verbond staat onder beheersing van de uitverkiezing, is opgericht met het geestelijk/uitverkoren zaad; nooit kan gelden met het natuurlijk zaad wat betreft het wezen des verbonds. Aard en wezen van het Verbond der Verlossing en van het Genadeverbond zijn gelijk. Dit is naar Gods Woord.

De konsekwentie van Kuyper, namelijk de veronderstelde wedergeboorte, wordt echter geheel afgewezen!

Gen. 17 : 21: Maar Mijn verbond zal Ik met Izak oprichten", terwijl Ismaël wel het teken van het verbond ontving. Galaten 3 : 29: En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad".

Er is verschil tussen aanbod van genade en de beloften van het Verbond. De beloften gelden alleen de uitverkorenen. In de prediking komt de nodiging, het aanbod van genade, tot allen.

Wat jij zegt is dus niet waar.

Je begint nu een heel verhaal, een lappendeken van allerlei dogmatische overgingen met als eindconclusie dat ik dus geen gelijk heb. Maar ik zie de logica niet.

Je hebt mijn punt niet begrepen. Misschien is dat alleen voorbehouden aan mensen die leer en leven in de GG van binnenuit kennen. Zou kunnen.

Vraag iemand uit de GG of hij een waarachtig kind van God is en je weet wat ik bedoel. Velen zullen dit niet bevestigend beantwoorden. Hoeveel waarde zij verder ook aan de prediking, het erf van het verbond, de waarheid van de belijdenis of de gereformeerde levenswandel zullen hechten, dit éne punt, dat men genadig en zalig is (toch de kern van het christelijk geloof) wordt slechts van een handvol mensen in de gemeente geloofd en helaas bijna nooit van zichzelf.
En dat is geen vrome ootmoedige houding, maar wanhoop of uitgeblustheid.

Lees ook mijn nieuwe topic over de achtergrond daarvan: "de eerste stap in geloof".

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 13 aug 2020 13:16

gravo schreef:Je begint nu een heel verhaal, een lappendeken van allerlei dogmatische overgingen met als eindconclusie dat ik dus geen gelijk heb. Maar ik zie de logica niet.

Jij zegt
gravo schreef:die constante suggestie dat er van de 100 kerkgangers maar een handvol in de hemel zullen komen.

M.a.w. in elke gemeente zal elke predikant dit suggereren.
Met mijn lappendeken toon ik aan dat dit niet waar is. Er is wel degelijk een ruim aanbod in de Genade.
Je generaliseert - zoals veel anderen hier - en dat vind ik van jou niet juist. Het is te makkelijk.

Je verweet mij kattigheid, dat het niet gauw goed is, terwijl je zelf met denigrerende opmerkingen zoals lappendeken strooit. Of dat ik jouw punt weer niet begrepen hebt. Kortom, het ligt dus altijd aan de ander.
gravo schreef:Vraag iemand uit de GG of hij een waarachtig kind van God is en je weet wat ik bedoel.

Dat vind ik een rare vraag. Ook als die gesteld wordt aan een PKNer of een forummer hier.
gravo schreef:En dat is geen vrome ootmoedige houding, maar wanhoop of uitgeblustheid.

Mijn gehele familie bestaat uit GGers in allerlei kleuren en vormen. Maar uitgeblust is er niet eentje.
Ook kom ik al jaren in het verpleeghuis, waar veel mensen uit de GG wonen.
Ik luister ook regelmatig mee naar een dienst.
En het komt weleens voor dat ook ik denk: wat een verdrietige somberheid, het onmogelijke dat er in gelegd wordt. Ik voldoe aan geen van de voorwaarden. Maar dan is het geen juiste GG prediking!
Ook daar zal Wet EN Evangelie in door moeten klinken.
gravo schreef:Lees ook mijn nieuwe topic over de achtergrond daarvan: "de eerste stap in geloof".

Dat heb ik net gedaan en ik beraad me of het wijs is dat ik me in deze discussie zal werpen. :-k
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten