De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2020 09:12

elburger schreef:Ik kan je zeggen uit eigen waarneming dat ik op vakantie in Limburg wel meegemaakt heb dat men de mis had gevolgd en uit de kerk de straat overstak en het café inging.

Maar ook dit zal weer weer een opmerking zijn die lang niet overal goed valt.


Het is niet voor niets dat er zoveel kerken omringd zijn door cafe's. Je ziet dit vooral bij katholieke kerken. Nou ben ik een groot voorstander van ontmoeting na de kerkdiensten maar dat hoeft inderdaad niet in het cafe wat mij betreft. Wel ben ik in het buitenland naar de kerk geweest waar men na de dienst bij de Starbucks of ergens anders koffie ging drinken met z'n allen. Of met z'n allen ging barbecuen. Wel goed om wat te relativeren en de verschillen in de kerken wereldwijd te zien ipv alleen een bepaalde kerkelijke subcultuur in een klein landje in Europa.

Verder moet je niet telkens dingen roepen als "Maar dit zal ook wel weer niet goed vallen". We kunnen toch prima op basis van de Bijbel hierover praten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Prisma23 » 11 aug 2020 09:30

elburger schreef:Ik kan je zeggen uit eigen waarneming dat ik op vakantie in Limburg wel meegemaakt heb dat men de mis had gevolgd en uit de kerk de straat overstak en het café inging.

Maar ook dit zal weer weer een opmerking zijn die lang niet overal goed valt.


Uiteraard valt deze opmerking niet goed omdat deze weer uit het kleine, afgesloten en eigengereide elburger-wereldje komt.
Voor dit verschijnsel is echt niet nodig om op vakantie te gaan naar Limburg. Hier in de Randstad is dit een veelvoorkomend iets.
Laatst gewijzigd door Prisma23 op 11 aug 2020 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: De zondag.

Berichtdoor tulp » 11 aug 2020 10:18

elburger schreef:Ik kan je zeggen uit eigen waarneming dat ik op vakantie in Limburg wel meegemaakt heb dat men de mis had gevolgd en uit de kerk de straat overstak en het café inging.

Maar ook dit zal weer weer een opmerking zijn die lang niet overal goed valt.


Ik heb in mijn jeugd meegemaakt dat we op vakantie in Duitsland 's zondags naar de kerk gingen en wij na de dienst door de predikant uitgenodigd werden op de koffie. Zijn gezin en ons gezin, we gingen gezamenlijk naar de Gasthof in het dorp.
:D Dat waren wij van huis uit niet gewend zal ik maar zeggen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 11 aug 2020 10:26

Marnix schreef:
Verder moet je niet telkens dingen roepen als "Maar dit zal ook wel weer niet goed vallen". We kunnen toch prima op basis van de Bijbel hierover praten?

Ik kan me voorstellen dat hij dit wel doet. Zeker als hij steeds dit soort rotopmerkingen terugkrijgt:
Prisma23 schreef:Uiteraard valt deze opmerking niet goed omdat deze weer uit kleine, afgesloten en eigengereide elburger-wereldje komt.

Dit is ad hominem.
Bovendien is het geen exclusieve mening van Elburger!
Ik heb er ook grote moeite mee dat de zondagsrust volledig weg is. En het gekke is, dat veel wereldse mensen dit ook zo ervaren.
Ik werk bij mensen die "nergens aan doen" en ik hoor van hen dat zij veel dingen niet begrijpen die christenen doen (of laten).
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2020 11:12

Chaya schreef:Ik kan me voorstellen dat hij dit wel doet. Zeker als hij steeds dit soort rotopmerkingen terugkrijgt:


Die opmerking vond ik (als enige) niet zo netjes nee. Wat bedoeld wordt is dat dit op grote schaal voorkomt in christelijke kringen buiten de orthodox-nederlandse subcultuur. En het is wel goed om je daar van bewust te zijn zonder dat je het daar direct mee eens hoeft te zijn. Maar dat had wel wat netter en normaler gezegd kunnen worden ja.

Dit is ad hominem.
Bovendien is het geen exclusieve mening van Elburger!
Ik heb er ook grote moeite mee dat de zondagsrust volledig weg is. En het gekke is, dat veel wereldse mensen dit ook zo ervaren.
Ik werk bij mensen die "nergens aan doen" en ik hoor van hen dat zij veel dingen niet begrijpen die christenen doen (of laten).


Dat snap ik want de zondag als rustdag is goed voor de mens. Je niet om allerlei dagelijkse beslommeringen druk hoeven te maken. Aan de andere kant heb ik er ook grote moeite mee als men eigen regels en wetten gaat bedenken (op basis waarvan anderen worden gewogen) die onbijbels zijn en van de zondag een karikatuur maken.... en voor sommigen een vreselijke dag. Want die kant hoor ik ook wel veel bij ongelovige mensen die wel christelijk zijn opgevoed. De zondag was verschrikkelijk want je mocht geen leuke dingen doen, niet een balletje trappen, niet buiten spelen, niet zwemmen als het warm was en allemaal van dat soort dingen. Dat gaat in tegen hoe God de rustdag heeft bedoeld. Als ik hier dan dingen lees als "je mag niet fietsen, paardrijden, zwemmen en bbq'en" heb ik daar ook grote moeite mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dogar

Re: De zondag.

Berichtdoor Dogar » 11 aug 2020 12:17

Het wegen van anderen heb ik uberhaupt moeite mee, iets met 1e stenen en balken in ogen enzo....

Toch maak ook ik me er wel eens schuldig aan. Inderdaad ik ben hypocriet. Maar wijs me de man dan eens die dat niet is ?

Dogar

Re: De zondag.

Berichtdoor Dogar » 11 aug 2020 12:22

Cicero schreef:Ik vind het grappig hoe je dit als iets exotisch en schokkends brengt.

Uit de kerk naar het café is tamelijk normaal in mijn omgeving (hoewel niet iedereen dat doet). Niet om te gaan zuipen, maar om beschaafd een kopje koffie te drinken.


Want caffeine is niet ¨fout¨ ? Als alcohol fout is op zondag moet caffeine dat eigelijk ook zijn. Of mis ik hier nu iets.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De zondag.

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2020 12:25

Dogar schreef:Want caffeine is niet ¨fout¨ ? Als alcohol fout is op zondag moet caffeine dat eigelijk ook zijn. Of mis ik hier nu iets.


Ja want veel gereformeerden houden best van een drankje op de zondag. Is ook wel breed geaccepteerd volgens mij (maar dan niet in het cafe) Dus dat is het punt niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Prisma23 » 11 aug 2020 12:39

Hodia schreef:Z

Genoeg hierover nu. Wilde gewoon even kwijt wat ik ervan denk :wink:

Het lijstje van Hodia vind ik super handig. Hierdoor worden dingen duidelijker. Ik heb het maar even op een rijtje gezet.

Wat mag WEL
  1. prediken
  2. brandbestrijden
  3. politiewerk
  4. chirurgen
  5. verzorgen van zieken
  6. apothekers (is dat geen verkopen?)
  7. vroed/kraamvrouwen
  8. verzorgen van vee
  9. het land beschermen
  10. ouderen bezoeken

Wat mag NIET
  1. ploegen
  2. zaaien
  3. oogsten
  4. kopen
  5. verkopen
  6. vissen
  7. fietsen (en autorijden?)
  8. balspelen
  9. zeilen
  10. paardrijden
  11. kroeg
  12. restaurant
  13. BBQ

Het is vast nog niet perfect, maar een goed begin lijkt mij zo.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 11 aug 2020 13:12

Marnix schreef:Die opmerking vond ik (als enige) niet zo netjes nee. Wat bedoeld wordt is dat dit op grote schaal voorkomt in christelijke kringen buiten de orthodox-nederlandse subcultuur. En het is wel goed om je daar van bewust te zijn zonder dat je het daar direct mee eens hoeft te zijn. Maar dat had wel wat netter en normaler gezegd kunnen worden ja.

Dus is het terecht dat elburger dit erbij zei.
Marnix schreef:Dat snap ik want de zondag als rustdag is goed voor de mens. Je niet om allerlei dagelijkse beslommeringen druk hoeven te maken. Aan de andere kant heb ik er ook grote moeite mee als men eigen regels en wetten gaat bedenken (op basis waarvan anderen worden gewogen) die onbijbels zijn en van de zondag een karikatuur maken.... en voor sommigen een vreselijke dag. Want die kant hoor ik ook wel veel bij ongelovige mensen die wel christelijk zijn opgevoed. De zondag was verschrikkelijk want je mocht geen leuke dingen doen, niet een balletje trappen, niet buiten spelen, niet zwemmen als het warm was en allemaal van dat soort dingen. Dat gaat in tegen hoe God de rustdag heeft bedoeld. Als ik hier dan dingen lees als "je mag niet fietsen, paardrijden, zwemmen en bbq'en" heb ik daar ook grote moeite mee.

Je blijft op een onvolwassen manier in dat wettische hangen. Je zegt steeds dat je alle ruimte biedt aan mensen met een nauwer geweten, maar tegelijkertijd o wee als iemand zegt dat je fout bent omdat je naar het strand gaat.
Komt het nu weleens in je op dat mensen je ook soms waarschuwen en vermanen (= volstrekt bijbels) uit naastenliefde?
Het is nl wel waar dat het zaad van de prediking wordt weggepikt zodra je je in iets gaat begeven wat leuke afleiding biedt.
Hoe kun je een preek overpeinzen als je in de file naar het strand rijdt, daar verhit een parkeerplek moet zoeken, je kinderen intussen janken, je vrouw naast je zucht, op het strand het laatste lege plekje moet opzoeken enz enz.

Gij geheel anders Marnix. Ik kan er niets anders van maken. Als jouw geweten niet knaagt, wil dat niet zeggen dat het dan geoorloofd is.
Je kunt ook je geweten zelf sussen.
Ik ken ook mensen die jarenlang iets gerust deden, maar dat het hen tot zonde werd. NA hun bekering.
Want dan komt de echte zondekennis pas.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De zondag.

Berichtdoor naamloos » 11 aug 2020 13:24

Chaya schreef:Je zegt steeds dat je alle ruimte biedt aan mensen met een nauwer geweten, maar tegelijkertijd o wee als iemand zegt dat je fout bent omdat je naar het strand gaat.
Maar natuurlijk. Helemaal Bijbels hoor: De een acht de ene dag hoger dan de andere, de ander acht alle dagen gelijk. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Je zou het niet moeten willen om een ander je eigen overtuiging op leggen. Je wilt zelf toch ook vrij gelaten worden?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De zondag.

Berichtdoor Jesaja40 » 11 aug 2020 13:42

Prisma23 merkt op:

Uiteraard valt deze opmerking niet goed omdat deze weer uit het kleine, afgesloten en eigengereide elburger-wereldje komt.


Toe maar, nog meer olie op het vuur gooien, dan blijft het lekker branden toch? Ik denk niet dat dit de intentie is geweest van Elburger, eerder een ter kennis gestelde waarneming.

Waarom maakt u het groter dan het is?
Dat kan ik ook: negatief over personen spreken is gewoon een karaktermoord en staat op een lijn met doodslag. Dat is in ieder geval de strekking van de Thora.

Niet doen dus, maar constructief gegevens uitwisselen maakt het veel levendiger.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 11 aug 2020 13:42

naamloos schreef:Maar natuurlijk. Helemaal Bijbels hoor: De een acht de ene dag hoger dan de andere, de ander acht alle dagen gelijk. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Die tekst wordt alleen maar gebruikt door mensen om zichzelf schoon te praten. Ik zie het nooit andersom.
Het gaat niet om het gebod van de een of de ander, het gaat om het gebod van God!
naamloos schreef:Je zou het niet moeten willen om een ander je eigen overtuiging op leggen.
\
Blijkbaar wel dus. Want het is een achterlijk of achterhaald gebod, om de rustdag in ere te houden.
naamloos schreef:Je wilt zelf toch ook vrij gelaten worden?

Nee, en ik ben ook niet vrij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 11 aug 2020 13:46

Prisma23 schreef:Het lijstje van Hodia vind ik super handig. Hierdoor worden dingen duidelijker. Ik heb het maar even op een rijtje gezet.
Het is vast nog niet perfect, maar een goed begin lijkt mij zo.

Wat een minachting weer.
Wie heeft het over lijstjes?
Wie waarlijk een kind van God is, heeft droefheid over zijn zonden. En wil de Heere niet bedroeven door de zondag te onteren.
En dan gaat het niet over het afstrepen van lijstjes, maar, kan ik dit t.o. de Heere verantwoorden?

Men lijkt te vergeten dat we ooit verantwoording moeten afleggen, ook voor hetgeen wij op de zondag hebben gedaan.
Hebben wij de kerkklokken maar laten luiden voor de ander?
Maken we er gewoon een soort vrije woensdag van?

En wat ga je dan zeggen tegen God?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 11 aug 2020 13:48

Chaya schreef:Het bestaan van zon- en feestdagen is in onze ogen een heerlijk privilege, maar dat daarachter de ernst van Gods gebod staat is ons vreemd.

Dietrich Bonhoeffer


Ik breng dit nog maar eens onder de aandacht. Bonhoeffer is toch wel bekend bij de meesten, hoop ik?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten