Water(schaarste)?!

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Lalage » 09 aug 2020 07:33

Marnix schreef:En weer waterproblemen. Lastig. Want ik snap wel dat mensen met dit weer een zwembadje vol met water gooien. Helemaal
als je niet wil dat het enorm druk wordt op de stranden.

ik las het advies van Vitens om 1 keer te vullen en dan een zuiveringspomp te gebruiken. En je hoeft hem natuurlijk ook niet helemaal vol te gooien.

Ik vind het vreselijk, dit weer. Ben nu al duf omdat ik slechter slaap.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2020 12:45

Lalage schreef:ik las het advies van Vitens om 1 keer te vullen en dan een zuiveringspomp te gebruiken. En je hoeft hem natuurlijk ook niet helemaal vol te gooien.

Ik vind het vreselijk, dit weer. Ben nu al duf omdat ik slechter slaap.


Hm ja ideaal is het niet nee. Rustig aan, ventilator aan en niet teveel bewegen :-) Zuiveringspomp is leuk maar bij kleine kinderbadjes niet echt te doen. Voor die enorme zwembaden in de tuin wel. Gelukkig vullen de mensen die die hebben ze maar aan keer. Soms beetje koud water erbij omdat het water anders wel erg warm wordt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 09 aug 2020 20:22

Marnix schreef:Precies. Misschien heb je er wel airco ;-) en lekker zwemmen in de zee. Beste plek om te zijn nu ;-) en natuurlijk lekker een korte broek aan he :mrgreen:


Nee, geen airco! En dat in 2020. Verschrikkelijk jammer.
En inderdaad de zee in geweest, lekker hoor.
De zwembroek was weer snel uit en een lange broek aan.
Heerlijk, hoef je je ook niet in te smeren. Mijn vrouw vind me maar een rare.
Als je hier weleens leest, kom je wel eens tegen dat mensen naar het strand gaan een bron van verleiding zien. Ik weet niet hoe ze er bij komen. Wat je toch ziet lopen.
En die verschrikkelijk inkt overal, je bent bijzonder als je geen plak plaatje hebt.

Verders een fijn dagje hoor, fijn een paar honderd pagina's gelezen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Chaya » 10 aug 2020 12:55

K80 schreef:En die verschrikkelijk inkt overal, je bent bijzonder als je geen plak plaatje hebt.

Verschrikkelijk vind ik dat. Zelfs vrouwen van 70 jaar en ouder laten een tattoo zetten.

Er komt nu soms wel een p--straaltje uit de douche :?
Ik weet niet of de halve wijk een zwembadje gevuld heeft, maar de druk is fors minder.

Ik bezuinig juist met water. Laat het eerste douchewater in een emmer stromen, ik droog de handdoeken alleen in de droger, en dat water verzamel ik ook en daarmee kun je de w c doorspoelen na een gewone plas. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 10 aug 2020 13:34

Chaya schreef:Verschrikkelijk vind ik dat. Zelfs vrouwen van 70 jaar en ouder laten een tattoo zetten.

Er komt nu soms wel een p--straaltje uit de douche :?
Ik weet niet of de halve wijk een zwembadje gevuld heeft, maar de druk is fors minder.

Ik bezuinig juist met water. Laat het eerste douchewater in een emmer stromen, ik droog de handdoeken alleen in de droger, en dat water verzamel ik ook en daarmee kun je de w c doorspoelen na een gewone plas. :wink:


Zo, jij bent echt zuinig met water bezig. Snap niet dat er rijen staan om de auto te wassen. Wat kan mij dat boeien dat de auto vies is, lekker belangrijk. Maar bij een hoop mensen moet elke week de auto schoon zijn
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Chaya » 10 aug 2020 14:33

K80 schreef:Zo, jij bent echt zuinig met water bezig. Snap niet dat er rijen staan om de auto te wassen. Wat kan mij dat boeien dat de auto vies is, lekker belangrijk. Maar bij een hoop mensen moet elke week de auto schoon zijn

Ik zeem ook geen ramen e.d. En verder is het een kleine moeite hoor. Ik ben geen lid van de vrekkenkrant :lol: maar vind het wel zonde om nog bruikbaar water zo het riool in te gieten.
Mijn auto plakt ook inderdaad. Ik hoop op een bui regen aan het einde van de week.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2020 16:03

Chaya schreef:Ik zeem ook geen ramen e.d. En verder is het een kleine moeite hoor. Ik ben geen lid van de vrekkenkrant :lol: maar vind het wel zonde om nog bruikbaar water zo het riool in te gieten.
Mijn auto plakt ook inderdaad. Ik hoop op een bui regen aan het einde van de week.


Vanaf donderdag kans op regen. Daarna warm maar minder droog, blijvende neerslagkansen. Met een graad of 25-28 minder warm. Wel hogere luchtvochtigheid dus voelt misschien wat klammer aan. Duurt wel iets langer voor de temperatuur ‘s nachts weer wat onder de 20 graden zakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 10 aug 2020 16:47

Marnix schreef:Vanaf donderdag kans op regen. Daarna warm maar minder droog, blijvende neerslagkansen. Met een graad of 25-28 minder warm. Wel hogere luchtvochtigheid dus voelt misschien wat klammer aan. Duurt wel iets langer voor de temperatuur ‘s nachts weer wat onder de 20 graden zakt.


Ik verlang al weer naar de winter =P~
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Prisma23 » 10 aug 2020 20:51

K80 schreef:Zo, jij bent echt zuinig met water bezig. Snap niet dat er rijen staan om de auto te wassen. Wat kan mij dat boeien dat de auto vies is, lekker belangrijk. Maar bij een hoop mensen moet elke week de auto schoon zijn


Met je eens, van onze auto maak ik alleen de ramen regelmatig schoon vanwege de veiligheid.

Aan de andere kant, een auto wassen in een wasstraat kost veel minder water dan het zelf wassen met een slang voor op straat. Een wasstraat hergebruikt het overgrote deel van het water.

https://zuinigmetwater.nl/auto-wassen/

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 13 aug 2020 09:54

Heb net een bericht gelezen op omroep GLD over de regen die di boven de Gelderse vallei met bakken uit de lucht kwam. Lunteren, en Ederveen als zwaarst geyroffen gebieden terwijl iets verder naar het oosten de droogte voor grote problemen zorgt. Vooral de zandgronden in de achterhoek zijn kurkdroog en het grondwaterpeil erg laag. Nu las ik in dat vrrslag dat toenmalig ministet Veerman in 2009 dmv een rapport opperde om de waterstand in het IJsselmeer met 1.5.m te verhogen. In de la verdwenen. Kost wasrschijnlijk ook heel veel miljarden omm het hele dijkenstelsel ook 1.5 m te verhogen. Nu zijn er ballonnetjes opgelaten om een groot meer te graven in de Achterhoek en een stuk in Duitsland om een waterreservoir te hebben voor deze extreme droge perioden.

Ook in Zeeland heeft men een tekort aan zoetwater. Ook daar voor land en tuinbouwers veel problemen. Maar ik denk dat K80 daar wel meer over weet.
Er moet echt iets gaan gebeuren.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2020 10:13

elburger schreef:Heb net een bericht gelezen op omroep GLD over de regen die di boven de Gelderse vallei met bakken uit de lucht kwam. Lunteren, en Ederveen als zwaarst geyroffen gebieden terwijl iets verder naar het oosten de droogte voor grote problemen zorgt. Vooral de zandgronden in de achterhoek zijn kurkdroog en het grondwaterpeil erg laag. Nu las ik in dat vrrslag dat toenmalig ministet Veerman in 2009 dmv een rapport opperde om de waterstand in het IJsselmeer met 1.5.m te verhogen. In de la verdwenen. Kost wasrschijnlijk ook heel veel miljarden omm het hele dijkenstelsel ook 1.5 m te verhogen. Nu zijn er ballonnetjes opgelaten om een groot meer te graven in de Achterhoek en een stuk in Duitsland om een waterreservoir te hebben voor deze extreme droge perioden.

Ook in Zeeland heeft men een tekort aan zoetwater. Ook daar voor land en tuinbouwers veel problemen. Maar ik denk dat K80 daar wel meer over weet.
Er moet echt iets gaan gebeuren.


Ja, men heeft te lang geleund op ons verleden als nat land en relatief koel land maar tijden (en klimaat) veranderen.... Het duurt alleen nogal lang voordat men dat accepteert en dan ook over oplossingen gaat nadenken. Gelukkig is zometeen voor even het droge en hete weer van de baan en valt er de komende dagen geregeld regen. In de tweede helft van komende week mogelijk wel weer even een opleving van de warmte maar het lijkt erop dat de komende tijd zon en wolken en wat neerslag elkaar wat meer gaan afwisselen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 13 aug 2020 13:13

@Marnix

Zoals jij schreef Marnix: het droge en warme weer is zometeen weer even voorbij. Maar de prognoses voor begin September diiden alweer op warmte en droogte.( voor zover het weer te prognotiseren valt). Maar hemelwater is nodig, en het hardst nodig op de zandgronden.

Nog even terugkomend op Zeeland. Op jaarbasis valt daar genoeg regen, maar men doet er zo weinig mee. Nu men ook nog eens in een zeearm weer het getijde terug wil brengen worden de mogelijkheden voor land- tuinbouwers nog minder. Fruittelers zijn daar o.a. de fupe van. Of moet men maar in heel Zeeland dat kraal gaan verbouwen. ( kan even niet op de naam van dat zee gewas komen)
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Chaya » 13 aug 2020 13:38

Wat hadden wij toch een wijze man in Prins Claus, een man met visie.

"Pardon?" Ik zie de verbaasde blik van Paul Witteman nog voor me. Witteman reageert op een uitspraak van prins Willem-Alexander tijdens een tv-interview in 1997. De prins geeft aan zich te willen verdiepen in watermanagement. Water wat? Nooit van gehoord, niemand eigenlijk. Ja, we hebben wereldberoemde baggeraars en we kunnen dijken bouwen als geen ander, maar watermanagement? Dat moet de prins toch even uitleggen.

Willem-Alexander vertelt dat de interesse in water is gekomen door zijn vader prins Claus. Die zag al dat water op termijn ook problemen kan gaan opleveren. De prins begint nog wat abstract. "Water is iets fantastisch moois, een primaire levensbehoefte, het is gezondheid, milieu, transport, het is een gevecht tegen water en het is een oer-Hollands iets." Klopt allemaal als een bus, maar het zijn allemaal gegevens waar we op dat moment niet zo veel mee kunnen.

"Journalisten zagen het al snel als een soort vage bezigheidstherapie voor de prins. Een speciaal voor hem gecreëerd baantje met weinig inhoud"

RTLnieuws
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 13 aug 2020 15:09

We hebben altijd ons best gedaan om zo snel mogelijk al het water af te voeren. Nu moeten we het juist opgaan slaan, maar nog steeds voor zorgen dat bij die grote hoos buien het water wel weg kan.

In Zeeland is er inderdaad weinig oppervlakte water. Sommige telers laten met tankwagens water aanvoeren. Maar dat kost kapitalen natuurlijk. Blij dat ik nog water in de sloot heb voor de pompen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 14 aug 2020 03:38

Sinds 02.00 uur weerlicht en gerommel op afstand, het laatste uur matige regen, maar het zwaartepunt van het onweer zit er zo aantekomen. In iedergeval heeft de regenval in het 1e uur de mogelijkheid gehad in de grond te dringen. Terwijl ik dit schrijf neemt de intensiteit toe. Hemelsbreed 10km verderop in Wezep staan de straten al uren blank. Ik ga weer verder genieten van het hemelse schouwspel van licht en donder.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten