Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 07 aug 2020 16:15

Chaya schreef:Neem even bijna 13 minuten de tijd en bekijk deze video.
Vader, GG predikant Labee en zijn prachtige dochter.
https://www.rd.nl/video-vader-en-dochte ... -1.1685484

Dat zet meteen sommige discussies op slot, hoop ik!

Vooral het laatste gedeelte, waarin hij vertelt over de doop die hij bediend heeft aan zijn eigen zoon: Ahmed, ik doop u.
Een kind dat voorbestemd was voor het moslimgeloof en die de Heere op het erf van het Verbond heeft geplaatst.
Ontroerend!


Ga ik zeker doen. Volgende week mag ik bij ds Labee een doopdienst bijwonen :D

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 07 aug 2020 18:57

naamloos schreef:Ik las de naam Moerkerken en herinnerde mij dat ik een aantal jaar geleden een keer een (jaren oud) boekje van hem gelezen had: Bethel en Pniel.
Ik heb ook gelezen dat hij aan de top van de 'rechtse' GerGem staat.
Als ik het mag zeggen, geef mij de 'linkse' GerGem dan maar, bij voorkeur evangelist v. Dooijeweerd.
Naar mijn begrip zit daar meer veschil tussen dan links en rechts CGK, GKv, HHK .... (of mis ik iets?)


Nou naamloos, dit is een predikant die samen met zijn vrouw kinderen uit een ander land hebben geadopteerd.
Ze hebben een andere huidskleur zal ik maar zeggen en andere identiteit.
De dochter vertelt hoe haar vader "evangeliseert". Gewoon, eenvoudig, als ze op het strand zijn tijdens een vakantie.

Zoals je weet erger ik me regelmatig mateloos een de gefrusteerde ex GGers die een verkeerd beeld neerzetten hier.
Daarom, dit filmpje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 07 aug 2020 19:03

Chaya schreef:Vooral het laatste gedeelte, waarin hij vertelt over de doop die hij bediend heeft aan zijn eigen zoon: Ahmed, ik doop u.
Een kind dat voorbestemd was voor het moslimgeloof en die de Heere op het erf van het Verbond heeft geplaatst.
Ontroerend!
Ik denk dat je niet weet wat de Ger. Gem. verstaat onder ‘het erf van het Verbond’.

De Ger. Gem. bedoeld namelijk met het erf van het Verbond, hoe raar het ook mag overkomen, dat je niet in het verbond komt maar er naast of dicht bij.

Met het woord ‘erf’ wordt geen erfrecht bedoeld maar een erf of gebied van b.v. een boerderij (beeldspraak).

Je komt dus helemaal niet in het Verbond dus in de boerderij (beeldspraak) maar in het gebied naast de boerderij.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 07 aug 2020 20:05

benefietdiner schreef:Ik denk dat je niet weet wat de Ger. Gem. verstaat onder ‘het erf van het Verbond’.
De Ger. Gem. bedoeld namelijk met het erf van het Verbond, hoe raar het ook mag overkomen, dat je niet in het verbond komt maar er naast of dicht bij.
Met het woord ‘erf’ wordt geen erfrecht bedoeld maar een erf of gebied van b.v. een boerderij (beeldspraak).
Je komt dus helemaal niet in het Verbond dus in de boerderij (beeldspraak) maar in het gebied naast de boerderij.

Ik zou bijna zeggen, houd toch eens een keer je mond.
Dat je hier nog steeds mag posten wil nog niet zeggen dat je allerlei vuil mag spuien.
Stop daar eens mee en ga eens verder met je leven!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 07 aug 2020 21:15

Chaya schreef:Ik zou bijna zeggen, houd toch eens een keer je mond.
Dat je hier nog steeds mag posten wil nog niet zeggen dat je allerlei vuil mag spuien.
Stop daar eens mee en ga eens verder met je leven!!


Uhm Chaya, hij heeft wel gelijk hoor. Dit is zoals het uitgelegd wordt in de GerGem.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 07 aug 2020 21:29

Gtn schreef:Uhm Chaya, hij heeft wel gelijk hoor. Dit is zoals het uitgelegd wordt in de GerGem.

Heb je de video bekeken?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Speedy » 07 aug 2020 21:30

Gtn schreef:Uhm Chaya, hij heeft wel gelijk hoor. Dit is zoals het uitgelegd wordt in de GerGem.

Nee gtn, hij heeft geen gelijk. Structureel wordt de rijkdom van het Genadeverbond genegeerd. Er wordt een karikatuur neergezet, terwijl in het grootste deel van de gg juist de rijkdom van het Verbond wordt benadrukt. Mijn vraag aan jou is: hoe komt het toch dat je de karikaturen die door velen geschetst wordt interessant vindt, maar niet op zoek gaat wat de Gereformeerde Gemeenten aan elkaar verbindt?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 07 aug 2020 22:20

@chaya, ik heb het filmpje bekeken. Het is goed om te zien dat er een predikant is die over de kerkmuren kan zien, de veelkleurigheid van Gods kerk mag zien, de eenheid voorstaat en probeert op zijn manier het goede te doen, ook voor de toekomst. Er zullen er ongetwijfeld meer zijn die dit op individueel niveau doen. Het verheugt mij wel dat deze predikant ook lesgeeft aan de student predikanten aan de boezemsingel.

@speedy, Om even terug te komen op het erf van het verbond, zoals benefiet het verwoord is het echt zoals het wordt uitgelegd in de GerGem. Ik zie trouwens meestal geen karikaturen, maar realiteit. En soms helpt een karikatuur om de realiteit duidelijk te krijgen. En soms wordt er van ex Gergemmers ook wel een beetje karikatuur gemaakt.

Zoals jullie gelezen hebben ben ik op zoek naar de officiële leer van de GerGem. Dit lijkt nog niet eenvoudig te zijn.
Dat de Bijbel als Gods Woord en de 3 FVE beleden worden staat buiten kijf. Ik moet dan helaas wel constateren dat er in ieder geval een deel van de predikanten in ieder geval een deel van hun prediking anders inricht dan verwoord wordt in bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels. Als bijvoorbeeld de vierschaar beleving normatief wordt gesteld voor al Gods kinderen, of de plaatsmakende zondekennis wordt geplaatst binnen de wedergeboorte zodat er gezegd wordt dat iemand wedergeboren kan zijn zonder Christus te kennen, dan bekruipt mij echt het gevoel dat er een fors verschil zit tussen de officiële leer en de praktijk van de prediking. Onlangs nog hadden wij een predikant die echt verkondigde dat we zelfs met Gods eigen werk in de dood terecht moeten komen. Dit kan toch gewoonweg niet waar zijn? Ik mag hopen dat dit slechts op individueel niveau zo gedacht en geleerd wordt. Het moeilijke is dat dezelfde predikant ook hele mooie en troostrijke dingen zegt. Dat maakt het zo dubbel. En het wordt er niet duidelijker op.

Daarom ben ik oprecht benieuwd naar de officiële leer van de GerGem.

@naamloos, als ik de naam van ds Moerkerken hoor, dan moet ik vooral denken aan de standen leer, die naar mijn weten absoluut niet normatief gesteld mag worden. Toch hoor ik hier regelmatig (elementen) van in de prediking binnen de GerGem. Terwijl ik dit bij bijvoorbeeld Hervormde predikanten nooit hoor. En bij ds C. Harinck en Dhr. Dooijeweert ook niet. Pas trouwens nog een mooie lezing geluisterd van ds Harinck over de vierschaar der consciëntie.

Alles bij elkaar maakt mij vaak verdrietig. De eenheid waar de Labee het in het filmpje over heeft is vaak zó ver te zoeken. Ik krijg ook wel een beetje het gevoel dat er maar over gezwegen moet worden. Maar als we hiermee mensen afhouden van Christus dan moeten we er juist over spreken. Dan wordt zwijgen misschien wel zilver en spreken goud?

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 08 aug 2020 06:25

Ik bleef denken aan de tekst: ik ben van Paulus, en een ander zegt: ik ben van Apollos. Ik heb dit opgezocht en het betreffende hoofdstuk gelezen. 1 Korinthe 1. Lees het maar, heel leerzaam.

Dan kunnen we echt concluderen dat deze verdeeldheid nooit de bedoeling geweest is. Sterker nog dat al die "wijsheid" om alles maar te moeten definiëren ook helemaal niet de bedoeling is.

1 Korintiërs 1:17 Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde. 18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods; 19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken. 20 Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt? 21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven; 24 Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods. 25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen. 26 Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen. 27 Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen; 28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken; 29 Opdat geen vlees zou roemen voor Hem. 30 Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing; 31 Opdat het zij, gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2020 08:39

Gtn schreef:@chaya, ik heb het filmpje bekeken. Het is goed om te zien dat er een predikant is die over de kerkmuren kan zien, de veelkleurigheid van Gods kerk mag zien, de eenheid voorstaat en probeert op zijn manier het goede te doen, ook voor de toekomst. Er zullen er ongetwijfeld meer zijn die dit op individueel niveau doen. Het verheugt mij wel dat deze predikant ook lesgeeft aan de student predikanten aan de boezemsingel.

En heb je goed naar hem geluisterd?
Dat er christenen zijn die eigenlijk niet geloven dat ze straks voor Gods rechterstoel gedaagd worden, samen met hun buren, hun collega's, hun medeforummers.
En die zullen dan vragen: waarom wisten wij dit niet? Waarom heb jij dit nooit tegen me gezegd?
Nee, we waren te druk met het afzagen van de dominee, het bekritiseren van ons kerkverband, het in elkaar knutselen van eigen waarheden.

Wanneer kreeg God nou de eer in onze postings???

Ik lees hier op het forum allerlei onderwerpen die ik in het dagelijks leven nooit tegenkom. Als ik met een GerGemmer spreek, gaat het over de prediking, ik krijg een luistertip en dan hoor ik niks terug over erven en vierscharen en andere struikelblokken.
Nu er meer GG predikanten bereid zijn om een interview te geven in een fimpje, worden ze zo toegankelijk en open.
Ook ds W. Visscher onlangs. Wat een lieve man is dat! En hoe hij zich nu ook door het huishouden heenwerkt, omdat zijn vrouw overleden is.
Boodschappen doet bij de Turkse winkel.

En hier maar negatief blijven doen ondertussen. Ja maar........ dit is de leer.
NEE.
Dit zijn predikanten die worstelen aan de Troon der Genade om het behoud van zielen. Neem daar eens een voorbeeld aan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Race406 » 08 aug 2020 08:52

Chaya schreef:En heb je goed naar hem geluisterd?
Dat er christenen zijn die eigenlijk niet geloven dat ze straks voor Gods rechterstoel gedaagd worden, samen met hun buren, hun collega's, hun medeforummers.
En die zullen dan vragen: waarom wisten wij dit niet? Waarom heb jij dit nooit tegen me gezegd?
Nee, we waren te druk met het afzagen van de dominee, het bekritiseren van ons kerkverband, het in elkaar knutselen van eigen waarheden.

Wanneer kreeg God nou de eer in onze postings???

Ik lees hier op het forum allerlei onderwerpen die ik in het dagelijks leven nooit tegenkom. Als ik met een GerGemmer spreek, gaat het over de prediking, ik krijg een luistertip en dan hoor ik niks terug over erven en vierscharen en andere struikelblokken.
Nu er meer GG predikanten bereid zijn om een interview te geven in een fimpje, worden ze zo toegankelijk en open.
Ook ds W. Visscher onlangs. Wat een lieve man is dat! En hoe hij zich nu ook door het huishouden heenwerkt, omdat zijn vrouw overleden is.
Boodschappen doet bij de Turkse winkel.

En hier maar negatief blijven doen ondertussen. Ja maar........ dit is de leer.
NEE.
Dit zijn predikanten die worstelen aan de Troon der Genade om het behoud van zielen. Neem daar eens een voorbeeld aan.
Eens, Chaya. Maar dat neemt niet weg dat er uitwassen zijn. En die moeten ook benoemd mogen worden. Net zoals die er in onze CGK ook zijn.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 08 aug 2020 09:00

Speedy schreef:Nee gtn, hij heeft geen gelijk. Structureel wordt de rijkdom van het Genadeverbond genegeerd. Er wordt een karikatuur neergezet, terwijl in het grootste deel van de gg juist de rijkdom van het Verbond wordt benadrukt.

Zeker dat ben ik met je eens maar het ligt er wel aan hoe de rijkdom van dat verbond wordt aangeboden en toegeëigend. Het wezen van het verbond wordt bij de Ger.Gem. alleen betrokken op de uitverkorenen!
Ik weet niet of je van de Ger.Gem. bent, als dat zo is zou ik me maar eens verdiepen hoe de kinderdoop dan bediend wordt aan de kinderen van de gemeente (In het officiële doopformulier staat: aan de kinderen van de gelovigen. De gereformeerde hebben dit veranderd door: aan de kinderen van de gemeente.)
Ik ben in principe Baptist maar als het dan toch over de kinderdoop gaat ben ik het op dit punt met de leer van Ger.Gem. eens hoe zij kinderen dopen. Een kind komt niet in het verbond door de doop maar het komt wel onder de verbondsbediening.
Ik weet niet of jij dit begrijpt maar de vrouw die hier graag een ander de mond wil snoeren begrijpt er niets van.
Speedy schreef: Mijn vraag aan jou is: hoe komt het toch dat je de karikaturen die door velen geschetst wordt interessant vindt, maar niet op zoek gaat wat de Gereformeerde Gemeenten aan elkaar verbindt?
Helemaal eens met het antwoord van Gtn.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 08 aug 2020 09:16

Chaya schreef:En heb je goed naar hem geluisterd?
Dat er christenen zijn die eigenlijk niet geloven dat ze straks voor Gods rechterstoel gedaagd worden, samen met hun buren, hun collega's, hun medeforummers.
En die zullen dan vragen: waarom wisten wij dit niet? Waarom heb jij dit nooit tegen me gezegd?
Nee, we waren te druk met het afzagen van de dominee, het bekritiseren van ons kerkverband, het in elkaar knutselen van eigen waarheden.

Wanneer kreeg God nou de eer in onze postings???

Ik lees hier op het forum allerlei onderwerpen die ik in het dagelijks leven nooit tegenkom. Als ik met een GerGemmer spreek, gaat het over de prediking, ik krijg een luistertip en dan hoor ik niks terug over erven en vierscharen en andere struikelblokken.
Nu er meer GG predikanten bereid zijn om een interview te geven in een fimpje, worden ze zo toegankelijk en open.
Ook ds W. Visscher onlangs. Wat een lieve man is dat! En hoe hij zich nu ook door het huishouden heenwerkt, omdat zijn vrouw overleden is.
Boodschappen doet bij de Turkse winkel.

En hier maar negatief blijven doen ondertussen. Ja maar........ dit is de leer.
NEE.
Dit zijn predikanten die worstelen aan de Troon der Genade om het behoud van zielen. Neem daar eens een voorbeeld aan.


Mooi dat je nu deze posting plaatst in de "we" vorm.
Dit geld voor ons allemaal, om het zo maar te zeggen, te linker zijde en te rechter zijde.
We maken ons er allemaal schuldig aan.
Op zoek naar de Waarheid, naar het midden, naar de Bron, naar Christus?
Ik hou van kritisch zijn en dat is ook goed en houdt je scherp.
Christus centraal.
Overigens, wat negatief lijkt te zijn, hoeft dat juist niet te zijn.
Gtn kaart zaken aan die juist bespreekbaar ten alle tijden moeten zijn en blijven.
En iedereen is er over eens dat evangelist J v Dooijeweerd Christus preekt onomwonden.
En juist evangelist J v Dooijeweerd spreekt ook vanuit zorg en Liefde geregeld een kritische noot uit TOV de gereformeerde Gemeente, zijn eigen kerkverband.
Van hem wordt dit wel geaccepteerd, van een gemeentelid veelal niet, die moet zwijgen.
Openheid is is juist een pré in deze....
Want geen kerkverband is perfect en ook al voelt het goed en juist.....God alleen weet het....en in Christus in en uit geloof wij ook ten diepste...
Zie mijn onderschrift....dan heb je Hét!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2020 10:20

Race406 schreef:Eens, Chaya. Maar dat neemt niet weg dat er uitwassen zijn. En die moeten ook benoemd mogen worden. Net zoals die er in onze CGK ook zijn.

Die moet je dan brengen op de plaats daar waar ze horen Race.
Bij de betreffende ambtsdragers, de classis, de Synode, bij de Heere.
Natuurlijk mogen er punten benoemd worden die echt niet goed gaan, maar gebeurt dit met smart?
Dat lees ik nl niet in de diverse postings.
Het is vaak een al frustratie, algemeenheden, en haat zelfs.
Al vind ik dat dan op Gtn niet zo van toepassing.

Ik blijf er tegenin aan, zoals als ik kan. Omdat ik het zeer afbrekend vind.
De een na de ander krijgt een draai om de oren, maar zelfreflectie? Ho maar.
We leven in een tijd waarin het individu het belangrijkste is, wat IK geloof, wat IK ervaar, wat IK wil.
In alle eerlijkheid Race, is dat bijbels? Is dat zo de Heere het bedoeld heeft?

Uit de woorden van ds Labee luister ik op hoe verdrietig hij over de verdeeldheid is. Die lees ik hier vrijwel nooit!
Nee, dan ga je trollen op een forum.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 08 aug 2020 11:42

Wat een emotie.
Emoties brengen je uit balans, zijn vaak niet rationeel en zijn ook niet voor rede vatbaar. Ze zijn vrijwel altijd gekleurd en voelen als ‘waar’.
Ik weet het…… je kunt ook niet zonder emotie maar als je je gemoedsaandoening niet in bedwang houd is het staan als op een springveren matras, je vliegt alle kanten uit en je weet niet waar je terecht komt.
En dat is duidelijk zicht baar hier aan reacties.
Je hoeft niet alles op te rapen wat men voor je voeten gooit waar je het niet mee eens bent of geeft een inhoudelijke reactie maar raakt niet uit balans.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten