Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Jesaja40 » 03 aug 2020 11:42

Schaapje citeert:

Ik denk dat wij blij mogen zijn om de Here God als verlosser te kennen!
En dat dat niet andersom is.
En natuurlijk weet ik dat er blijdschap in de hemel over iedere zondaar die zich bekeerd.
Maar ik denk dat jij drommels goed weet hoe er in de evangelisch-charismatische kerken met de leer over hoe men tegen de almachtige God aan kijkt.
Verder ben ik jouw geen verantwoording schuldig over mijn keuze.


Nagenoeg iedere Nederlander kent onze koning Willem-Alexander. Hij is dus met recht een bekende Nederlander. Maar kent onze vorst ook iedere Nederlander? Nee toch.

Hoe zit dat met de Eeuwige, de wettige eigenaar van het heelal? Hij kent een ieder schepsel en toch staat er zo duidelijk een uitspraak: ga weg van Mij, Ik heb je niet gekend.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Dogar

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Dogar » 03 aug 2020 12:30

Ach ja koning kroonkurk... Ken ik hem ? Natuurlijk niet en de meeste mensen de hem ¨kennen¨ kennen hem ook niet. Of hij mij kent ? Daar ga ik niet van uit hij kent wel een deel van mijn handwerk.

God ken ik ook niet maar hij kent mij en ik probeer hem te kennen zoveel mijn beperkte menselijke begripsvermogen dat toestaat. Maar echt daadwerkelijk volledig in de volste strekking van het begrip kennen ? Dat zal ik niet gauw pretenderen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Jesaja40 » 03 aug 2020 13:14

Dogar merkt op:

God ken ik ook niet maar hij kent mij en ik probeer hem te kennen zoveel mijn beperkte menselijke begripsvermogen dat toestaat. Maar echt daadwerkelijk volledig in de volste strekking van het begrip kennen ? Dat zal ik niet gauw pretenderen.


Johannes 10:14
Ik ben de goede Herder; en Ik ken de Mijnen, en word van de Mijnen gekend.


Het kennen gaat dus een stap dieper.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Dogar

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Dogar » 03 aug 2020 13:36

Dieper dan de volste strekking van het woord ? Dak kan niet.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor MoesTuin » 03 aug 2020 22:14

gravo schreef:Ah, precies! Een hele terechte opmerking. Er zit altijd een ongemakkelijke discrepantie in opmerkingen van behoudende christenen, wanneer zij stellen dat anderen het allemaal op de makkelijke manier willen doen en een Evangelie willen horen dat aantrekkelijk is en wat aangenaam is voor de mens (zonder zondebesef, oordeel, straf en toorn van God), terwijl zij dat nu juist wél aangenaam vinden, dat wél graag willen horen en juist heel aantrekkelijk vinden. Hier klopt iets niet.

Een mens is een mens. Ik denk niet dat er opeens een groot onderscheid is tussen de natuurlijke mens die op het één of op het andere kerkelijke erf is geboren. Ik denk dat dit soort verwijten daarom mythes zijn om de eigen omgeving superieur te laten blijven ten opzichte van die van andere christenen. In de grond van de zaak zijn het, bij gebrek aan kennis, allemaal aannames en veronderstellingen, en daarmee gewoon vooroordelen.

Het Evangelie ontleent haar kracht echter aan haar inhoud en niet aan de vorm waarin het door de kerkgeschiedenis toevallig verschijnt.
Al die kerkelijke vormen, gebruiken en gewoonten, waar we zo gehecht aan raken, en waar we zo graag hoog van opgeven tegenover andere christenen, zijn toch maar buitenkant als het er op aankomt.
De binnenkant, de zaak zelf, dat wat Gods Geest in het hart van een mens doet, vind je echter overal waar het Woord wordt verkondigd. Of mensen dat nu geloven of niet en of mensen elkaars kerkvormen nu bekritiseren of niet. Gods Geest laat zich niet leiden door de gebiedende wijs van onze onderlinge verwijten.

Al die verwijten zijn dus niets waard. Gelukkig maar. We kunnen ze met een gerust hart negeren.

gravo


Zo ontzettend waar deze posting...
Gods Geest werkt het....
En is wars van kerkmuren of welke beperkingen ook....
Wat merk je dat juist nu zo ontzettend goed, in de tijd waarin we leven.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Chaya » 04 aug 2020 12:17

Jesaja40 schreef:Johannes 10:14
Ik ben de goede Herder; en Ik ken de Mijnen, en word van de Mijnen gekend.

Het kennen gaat dus een stap dieper.

Inderdaad Jesaja.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dogar

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Dogar » 04 aug 2020 15:12

Zoals ik al zij. Dieper dan de volste strekking van het woord is niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2020 22:12

Dogar schreef:Zoals ik al zij. Dieper dan de volste strekking van het woord is niet mogelijk.


Volgens mij ben jij ook de enige die het over “de volste strekking van het woord” heeft gehad ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Chaya » 05 aug 2020 10:23

De topicstarter heeft afscheid genomen.
Echt inhoudelijke reacties zijn niet meer te verwachten in dit topic.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dogar

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Dogar » 05 aug 2020 14:36

Marnix schreef:Volgens mij ben jij ook de enige die het over “de volste strekking van het woord” heeft gehad ;-)


Yupz, maar dan ben ik even de draad krijgt tenopzichte van wel diep jij jou dieper dan bedoelde ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2020 14:40

Dogar schreef:Yupz, maar dan ben ik even de draad krijgt tenopzichte van wel diep jij jou dieper dan bedoelde ?


Dat was ik niet, dat was Jesaja dus die vraag kan ik nuet beantwoorden. Maar God kan je kennen als je Jezus Christus kent en Hij jou.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dogar

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Dogar » 05 aug 2020 15:50

Aha. Wat ik vooral bedoelde is dat hij mij volledig kent. En ik mijn best doe hem te kennen maar ik niet denk dat ik hem ooit helemaal zal kennen/doorgronden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor MoesTuin » 05 aug 2020 21:08

Waarom ga je naar de kerk?
Dat is wellicht een betere topic titel.
Daar waar slechts een paar mensen samen komen in de naam van de Heer Jezus, is Hij aanwezig.
Daar gaat het om!
Niet waarom wij naar een zo'n orthodox mogelijkste kerk willen.
Maar juist samen willen komen met andere mensen in Zijn naam tot Zijn eer.
Want hoe goed we onze kerkgemeenschap ook vinden, het valt in het niets wat ons te wachten staat in Geloof als we in Christus wakker zullen worden eens.... SAMEN op Reis naar Vader!
"Opdat zij ALLEN Één zijn"



'k Ben reizend naar die stad,
waar Christus 't licht zal zijn,
om eeuwig daar te zijn bij Hem,
bevrijd van zorg en pijn.

Geen smart meer daar omhoog,
geen smart meer daar omhoog,
God zelf wist daar de tranen droog,
geen smart meer daar omhoog.

Daar is geen dood, geen rouw,
geen leed, geen zielsangst meer,
maar eeuw'ge blijdschap wacht de ziel,
daarboven bij de Heer.

Geen smart meer daar omhoog,
geen smart meer daar omhoog,
God zelf wist daar de tranen droog,
geen smart meer daar omhoog.

Daar is de strijd voorbij,
daar wacht de gloriekroon,
daar vindt de ware strijder rust
en God zelf is zijn loon.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor naamloos » 07 aug 2020 12:37

Prisma23 schreef:Dit artikel is meer dan 10 jaar oud en deze dominee is intussen overleden.
Sindsdien is er veel veranderd in de PKN. De vrijzinnigheid sterft snel uit, zowel in letterlijke als in figuurlijke zin, en je ziet het zwaartepunt van van de PKN naar de orthodoxe kant verschuiven.
Ik reageerde op @Schaapje. Die heeft het gehad met vrijzinnig gedoe. Een beter voorbeeld van vrijzinnigheid binnen de PKN ken ik niet.
Als de 'regels' niet veranderd zijn maakt het toch niet uit dat die dominee niet meer leeft! viewtopic.php?f=2&t=32094
Of vrijzinnigheid, zowel in letterlijke als in figuurlijke zin, aan het uitsterven is weet ik niet. In onze omgeving is dat niet het geval.
Maar goed, in ieder geval bedankt voor je reaktie. Als vrijzinnigheid in de PKN inderdaad een aflopende zaak is kan ik beter even verder zoeken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten