Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Chaya » 29 jul 2020 14:52

schaapje schreef:Ik ben niet zo thuis in al die afkortingen dus ik heb even de de site gekeken.
Ze noemen zichzelf een Hervormde Gemeente die staat in de Hervormde Gereformeerde traditie.

Hier kun je kijken of jouw gemeente er bij zit.
Maar verder maakt het niet zoveel uit welk naambordje er naast de deur hangt.
Als in de prediking Christus centraal staat, en er Wet EN Evangelie verkondigd wordt, is het een bijbelse gemeente.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor naamloos » 29 jul 2020 16:25

schaapje schreef:Sinds kort ga ik naar de P K N hersteld gereformeerd.
Omdat ik het gehad heb met al het vrijzinnige gedoe waar de Here God gebruikt wordt om mensen de wensen van hun hart te geven. Waar ervaringen voorop staan door een lekkere beat op z.g. geestelijke aanbiddingsliederen die mensen een fijn gevoel geven, een flauwe preek die je een gevoel geeft dat je zo heel waardevol bent dat God wel blij mag zijn jouw als kind te hebben.
Ik heb veel studie gedaan over de uitverkiezing, over de plaats van de vrouw in de gemeente, over de juiste manier van aanbidding, en ben tot de conclusie gekomen dat de orthodoxen de juiste leer hebben, en trouw blijven aan het Woord van God.
Voor mij is de uitzondering de babydoop en de z.g. dress-code.

Als je nou denkt dat er in de PKN geen vrijzinnigheid is dan zit je er goed naast. http://www.pknhansweert-schore.nl/klaas ... drikse.htm
De PKN is heel breed, misschien ga ik er ook wel naar toe t.z.t.
Vrouwelijke voorgangsters, homohuwelijken ... je kunt het er allemaal tegenkomen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor dalethvav » 29 jul 2020 16:43

MoesTuin schreef:IKEA heeft ook iets nieuws vernam ik....

Kark :wink:

Afbeelding


Ja, met de geloofsbelijdenis van ikea
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor naamloos » 31 jul 2020 11:35

Als niet-gereformeerde mag ik misschien toch zeggen wat me opvalt over het 'waarom' (topic-titel) in de reacties van de orthodox gereformeerden.
Het eerste argument is ''ik voel me er thuis.'' Nou heb ik daar niets op tegen hoor, maar ik vind het wel vreemd dat juist die zwaren, zwartekousenkerkgangers" enz, enz. (zijn eigen, vaak herhaalde, woorden) doorgaans erg tegen gevoel/emotie zijn als het om de waarheid gaat.
Het tweede wat me opvalt is dat er over een aantal dingen veel zelfstudie is gedaan, waar ik ook al niets op tegen heb.
Maar intussen krijg ik wel de indruk dat er dan voor een gemeente gekozen wordt die je eigen overtuiging leert. (natuurlijk de juiste leer)
Gecombineert: voor mij komt het er op neer dat je je thuis voelt als de eigen overtuiging gepreekt wordt, en/of dat je alleen maar daar wilt kerken waar je dingen hoort die de eigen overtuiging bevestigen. (een soort van zelfbevrediging, wat leer je dan eigenlijk nog?}
Het volgende citaat past daar prima bij: ''Mooie preken. Ja, ik ben er blij. Gods Woord in al zijn facetten."

En nog even voor @Schaapje: ''Omdat ik het gehad heb met al het vrijzinnige gedoe waar de Here God gebruikt wordt om mensen de wensen van hun hart te geven.''
Verlustig u in de HERE; dan zal Hij u geven de wensen van uw hart.Ps.37.
Schaapje: ''een flauwe preek die je een gevoel geeft dat je zo heel waardevol bent dat God wel blij mag zijn jouw als kind te hebben.''
Er zal blijdschap zijn over 1 zondaar die zich bekeert, meer dan over 99 rechtvaardigen.
Ik denk dat het een het ander niet uitsluit, dus is de context (EN je eigen context) belangrijk waarin een en ander gezegd/gehoord wordt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor schaapje » 31 jul 2020 13:12

Ik denk dat wij blij mogen zijn om de Here God als verlosser te kennen!
En dat dat niet andersom is.
En natuurlijk weet ik dat er blijdschap in de hemel over iedere zondaar die zich bekeerd.
Maar ik denk dat jij drommels goed weet hoe er in de evangelisch-charismatische kerken met de leer over hoe men tegen de almachtige God aan kijkt.
Verder ben ik jouw geen verantwoording schuldig over mijn keuze.
___.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Chaya » 31 jul 2020 13:29

naamloos schreef:Als niet-gereformeerde mag ik misschien toch zeggen wat me opvalt over het 'waarom' (topic-titel) in de reacties van de orthodox gereformeerden.
Het eerste argument is ''ik voel me er thuis.'' Nou heb ik daar niets op tegen hoor, maar ik vind het wel vreemd dat juist die zwaren, zwartekousenkerkgangers" enz, enz. (zijn eigen, vaak herhaalde, woorden) doorgaans erg tegen gevoel/emotie zijn als het om de waarheid gaat.

Niet zo generaliseren. En ook zwaren hebben gevoel he.
En dan gaat het om het geruste gevoel, dat men onder de zuivere waarheid zit.
Dat is iets anders dan het blije gevoel, dat min of meer kunstmatig wordt opgewekt in charismatische gemeentes.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor MoesTuin » 31 jul 2020 15:46

(her)(er) kennen we het werk van de heilige Geest nog wel eigenlijk?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor naamloos » 01 aug 2020 07:45

Chaya schreef:Niet zo generaliseren. En ook zwaren hebben gevoel he.
En dan gaat het om het geruste gevoel, dat men onder de zuivere waarheid zit.
Dat is iets anders dan het blije gevoel, dat min of meer kunstmatig wordt opgewekt in charismatische gemeentes.

Daar ga ik vanuit. Maar het gevoel van de 'zware pikzwarte-kousenkerk' kan ook min of meer kunstmatig opgewekt worden door een bepaalde leer, een nederige sfeer, een bepaald soort muziek ofzo.
Een gerust gevoel omdat je onder de zuivere waarheid zou zitten ....hmmm, welke stroming denkt dat nou niet?
Veronderstelt dat geen vooroordeel, je bent al overtuigt van de juiste leer? (geldt voot alle richtingen)
schaapje schreef:Ik denk dat wij blij mogen zijn om de Here God als verlosser te kennen!
En dat dat niet andersom is.

Zelf ken ik niemand die niet blij is God als verlosser te kennen. Maar daar volgt helemaal niet uit dat God niet blij zou zijn als mensen zijn genade aannemen. Ik lees anders in de Bijbel gelukkig.
Ik zou me nooit op mijn gemak voelen bij iemand die me niet echt wil hebben maar me alleen accepteert om zijn eigen goedgunstigheid te demonstreren. Zo laag schat ik God niet in.
schaapje schreef:En natuurlijk weet ik dat er blijdschap in de hemel over iedere zondaar die zich bekeerd.
Maar ik denk dat jij drommels goed weet hoe er in de evangelisch-charismatische kerken met de leer over hoe men tegen de almachtige God aan kijkt.

Naar mijn mening is dat dat een (over)reactie op de leer dat mensen niets zijn, nooit iets goed doen, door en door slecht zijn ect ect.
Er zijn genoeg mensen die zich zo waardeloos voelen en daarom dergelijke preken nodig hebben.
Daarom heb ik ook benadrukt dat de eigen context en intenties (in horen en spreken) zo belangrijk zijn.
Iemand die denkt dat God wel blij met hem mag zijn omdat ie zichzelf zo goed vindt dat is een heel ander verhaal dan iemand die denkt dat God hem alleen maar wil om zichzelf te promoten en dat ie er zelf gewoon niet toedoet,
Op het moment dat iemand een preek hoort in een catagorie waarin hij niet zit moet ie gewoon even een stapje teriug doen,
En oke, als dat continu gebeurt lijkt het me verstandig om een andere gemeente op te zoeken die beter bij je past.
schaapje schreef:Verder ben ik jouw geen verantwoording schuldig over mijn keuze.
___.
Grut nee, waarom zou je? Volgens mij heb ik nergens die indruk gewekt, in ieder geval is zoiets niet in mijn hoofd opgekomen.
Prima dat je naar een kerk met de (in jouw ogen) juiste leer gaat.
Zelf kies ik geen strakke dogmakaders. Van meningen van anderen leer ik meer dan elke keer aanhoren waar ik bij voorbaat toch al van overtuigt ben. Ik heb liever iets om over na te denken dan een aai over mijn bolletje .
Verder vind ik het allemaal dikke prima, maar mocht het ooit eens komen staan te gebeuren, dan zou ik het zeer op prijs stellen dat anderen, zonder te veroordelen, andersdenkenden ook de vrijheid te gunnen die ze zelf nemen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Chaya » 01 aug 2020 08:47

naamloos schreef:
Verder vind ik het allemaal dikke prima, maar mocht het ooit eens komen staan te gebeuren, dan zou ik het zeer op prijs stellen dat anderen, zonder te veroordelen, andersdenkenden ook de vrijheid te gunnen die ze zelf nemen.

Zo zegt de predikant dit niet in de kerk waar Schaapje nu gaat.
Dat is nog in slechts enkele kerken het geval, bij oudere predikanten.
Je trekt het in het belachelijke en dat vind ik een kwalijke zaak.
Je roeptoetert iedere keer dat je ieder mens vrij laat en het dikke prima vindt, maar je laat weer zien dat je er diep op neerkijkt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor naamloos » 01 aug 2020 11:26

Chaya schreef:n.Zo zegt de predikant dit niet in de kerk waar Schaapje nu gaat.
Dat is nog in slechts enkele kerken het geval, bij oudere predikanten.
Je trekt het in het belachelijke en dat vind ik een kwalijke zaak.
Je roeptoetert iedere keer dat je ieder mens vrij laat en het dikke prima vindt, maar je laat weer zien dat je er diep op neerkijkt.
Nou nee, helemaal niet. Ik vind dat @Schaappje het in belachelijke trekt als hij/zij doet alsof God in zijn handen mag wrijven als een mens voor hem kiest. Inderdaad weet ik drommels goed wat er in evangelisch-charismatische kerken geleerd wordt, maar ik trek over het algemeen inhoudelijk toch een absolluut andere coclusie als @Schaapje. Dat herken ik nl. totaal niet!!!
Ik ben er zelf vertrokken om heel andere redenen, maar zeker niet omdat ik op iemand neer zou kijken.
En ik vind ik een kwalijke zaak om iemand kwaadwilligheid aan te smeren, jammer hoor! Ik kijk niet neer op jou, niet op Schaapje ... op niemand.
Regelmatig denk ik gewoon anders en ben het niet met jullie eens. Dat mag ik evengoed als dat jullie het niet met mij eens zijn.
En hoe de predikant van @Schaapje dingen brengt weet ik natuurtlijk niet en daar heb ik ook niets over gezegd.

Maar goed, laten we maar weer terug gaan naar de ''orthodoxe Gereformeerde kerken'' (en de inconcequente argumenten die ik verneem), dan hoor je mij hier niet meer want ik ben zeker niet Gereformeerd. Verboden toegang voor mij! Vrij schieten zeg maar ... (dit is een echte slachtoffer-rol @Elburg)
Orthodox betekent rechtzinnig ten aanzien van het geloof. Het woord is afkomstig uit het Grieks, orthos betekent recht en doxa betekent mening.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2020 07:07

Chaya schreef:Niet zo generaliseren. En ook zwaren hebben gevoel he.
En dan gaat het om het geruste gevoel, dat men onder de zuivere waarheid zit.
Dat is iets anders dan het blije gevoel, dat min of meer kunstmatig wordt opgewekt in charismatische gemeentes.


Wow. Je eerste zin en je laatste zin. Knap om zo te beginnen en 3 zinnen later zo in strijd met je eerste zin te eindigen. Als je Naamloos dan verwijt op anderen neer te kijken (wat ik niet teruglees) mag je ook wel even bij jezelf te rade gaan...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Prisma23 » 02 aug 2020 08:25

naamloos schreef:Als je nou denkt dat er in de PKN geen vrijzinnigheid is dan zit je er goed naast. http://www.pknhansweert-schore.nl/klaas ... drikse.htm
De PKN is heel breed, misschien ga ik er ook wel naar toe t.z.t.
Vrouwelijke voorgangsters, homohuwelijken ... je kunt het er allemaal tegenkomen.


Dit artikel is meer dan 10 jaar oud en deze dominee is intussen overleden.
Sindsdien is er veel veranderd in de PKN. De vrijzinnigheid sterft snel uit, zowel in letterlijke als in figuurlijke zin, en je ziet het zwaartepunt van van de PKN naar de orthodoxe kant verschuiven.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Prisma23 » 02 aug 2020 08:28

Chaya schreef:Ik houd van de separerende en de bevindelijke prediking.



Hier klopt iets niet. Separerende en bevindelijke prediking is niet naar de mens, dus kan je daar als mens niet van houden.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor gravo » 02 aug 2020 12:20

Prisma23 schreef:Hier klopt iets niet. Separerende en bevindelijke prediking is niet naar de mens, dus kan je daar als mens niet van houden.

Ah, precies! Een hele terechte opmerking. Er zit altijd een ongemakkelijke discrepantie in opmerkingen van behoudende christenen, wanneer zij stellen dat anderen het allemaal op de makkelijke manier willen doen en een Evangelie willen horen dat aantrekkelijk is en wat aangenaam is voor de mens (zonder zondebesef, oordeel, straf en toorn van God), terwijl zij dat nu juist wél aangenaam vinden, dat wél graag willen horen en juist heel aantrekkelijk vinden. Hier klopt iets niet.

Een mens is een mens. Ik denk niet dat er opeens een groot onderscheid is tussen de natuurlijke mens die op het één of op het andere kerkelijke erf is geboren. Ik denk dat dit soort verwijten daarom mythes zijn om de eigen omgeving superieur te laten blijven ten opzichte van die van andere christenen. In de grond van de zaak zijn het, bij gebrek aan kennis, allemaal aannames en veronderstellingen, en daarmee gewoon vooroordelen.

Het Evangelie ontleent haar kracht echter aan haar inhoud en niet aan de vorm waarin het door de kerkgeschiedenis toevallig verschijnt.
Al die kerkelijke vormen, gebruiken en gewoonten, waar we zo gehecht aan raken, en waar we zo graag hoog van opgeven tegenover andere christenen, zijn toch maar buitenkant als het er op aankomt.
De binnenkant, de zaak zelf, dat wat Gods Geest in het hart van een mens doet, vind je echter overal waar het Woord wordt verkondigd. Of mensen dat nu geloven of niet en of mensen elkaars kerkvormen nu bekritiseren of niet. Gods Geest laat zich niet leiden door de gebiedende wijs van onze onderlinge verwijten.

Al die verwijten zijn dus niets waard. Gelukkig maar. We kunnen ze met een gerust hart negeren.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Chaya » 03 aug 2020 10:55

Prisma23 schreef:Hier klopt iets niet. Separerende en bevindelijke prediking is niet naar de mens, dus kan je daar als mens niet van houden.

Dat is zeker niet naar de mens. Het snijdt recht in het vlees.
Maar je hebt er niets aan als er alleen pijnstillers voorgeschreven worden en pleisters geplakt worden om de wond af te dekken.
Als de chirurg dat zou doen, zou je sterven.
Nee, hij zet het mes erin, het vuil moet eruit, de wond wordt schoongespoeld en daarna kan het pas helen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten