Wat is er met de PKN aan de hand?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor de passant » 21 jul 2020 09:26

Wat is er met de PKN aan de hand?

Je blijft je verbazen over de PKN:"Oud-nieuwslezeres Noraly Beyer leidde deze zondag de viering. Om de voorouders te betrekken bij de samenkomst, had ze wintipriesteres Marion Markelo uitgenodigd."
en
"Toch gaf deze ... dominee, in deze overwegend ... kerk van de overwegend ... Protestantse Kerk in Nederland, ruimte voor dit ritueel afkomstig uit de Afro-Surinaamse winticultuur. De ontroering die hij in de kerk ontwaarde, maakte diepe indruk op de PKN-predikant."
en
"En van psychiater Glenn Helberg mag de kerk nog een stapje verder gaan. Hij vindt dat winti en christendom gelijkwaardig zijn."
bron: https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b1efc25e/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2020 12:12

de passant schreef:Wat is er met de PKN aan de hand?

Je blijft je verbazen over de PKN:"Oud-nieuwslezeres Noraly Beyer leidde deze zondag de viering. Om de voorouders te betrekken bij de samenkomst, had ze wintipriesteres Marion Markelo uitgenodigd."
en
"Toch gaf deze ... dominee, in deze overwegend ... kerk van de overwegend ... Protestantse Kerk in Nederland, ruimte voor dit ritueel afkomstig uit de Afro-Surinaamse winticultuur. De ontroering die hij in de kerk ontwaarde, maakte diepe indruk op de PKN-predikant."
en
"En van psychiater Glenn Helberg mag de kerk nog een stapje verder gaan. Hij vindt dat winti en christendom gelijkwaardig zijn."
bron: https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b1efc25e/


Het probleem zit hem erin dat de PKN heel veel vrijheid geefy aan plaatselijke kerken. Dat zorgt op veel plaatsen voor prima gemeenten maar op andere locaties voor vrijzinnigheid, een predikant die het bestaan van God ontkende, dat soort dingen. Wat ik zo zie is dat de lutherse kerk in Amsterdam nogal vrijzinnig is, zo lees ik bij Amsterdam Stad:

3. Slechts een deel van de kerkgangers is luthers, het merendeel is oorspronkelijk afkomstig van andere denominaties of zijn buitenkerkelijken en nieuwe spirituelen. * nieuwe spirituelen zoeken spirituele wijsheid in zichzelf en menen dat alle religies uit dezelfde eeuwige bron afkomstig zijn. Veel nieuwe spirituelen zijn bezig met alternatieve geneeswijzen, healing en met spirituele praktijken als meditatie en yoga. Zij zijn/voelen zich niet verbonden aan een religieuze, spirituele of levensbeschouwelijke instelling of groepering.

Verder kom ik God en Jezus niet tegen op de website. Triest, een spiritueel clubje heeft mijns inziens niets te zoeken in de PKN...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor dalethvav » 22 jul 2020 12:21

Een kerk die zulk occult gedoe toelaat is m.i. gedoemd ten onder te gaan, tenzij zij zich bekeert.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Cicero » 23 jul 2020 09:16

de passant schreef:Wat is er met de PKN aan de hand?

Je blijft je verbazen over de PKN:"Oud-nieuwslezeres Noraly Beyer leidde deze zondag de viering. Om de voorouders te betrekken bij de samenkomst, had ze wintipriesteres Marion Markelo uitgenodigd."
en
"Toch gaf deze ... dominee, in deze overwegend ... kerk van de overwegend ... Protestantse Kerk in Nederland, ruimte voor dit ritueel afkomstig uit de Afro-Surinaamse winticultuur. De ontroering die hij in de kerk ontwaarde, maakte diepe indruk op de PKN-predikant."

Je laat weg dat het om een zogenaamde 'Preek van de Leek' gaat. Dat is nog iets anders dan de 'normale' zondagochtenddienst. Het is niet eens een kerkdienst.

en
"En van psychiater Glenn Helberg mag de kerk nog een stapje verder gaan. Hij vindt dat winti en christendom gelijkwaardig zijn."
bron: https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b1efc25e/

Tja, de mening van een protestant uit de grachtengordel. Dat zegt niet zoveel over de PKN.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Cicero » 23 jul 2020 09:24

Marnix schreef:
3. Slechts een deel van de kerkgangers is luthers, het merendeel is oorspronkelijk afkomstig van andere denominaties of zijn buitenkerkelijken en nieuwe spirituelen. * nieuwe spirituelen zoeken spirituele wijsheid in zichzelf en menen dat alle religies uit dezelfde eeuwige bron afkomstig zijn. Veel nieuwe spirituelen zijn bezig met alternatieve geneeswijzen, healing en met spirituele praktijken als meditatie en yoga. Zij zijn/voelen zich niet verbonden aan een religieuze, spirituele of levensbeschouwelijke instelling of groepering.

Verder kom ik God en Jezus niet tegen op de website. Triest, een spiritueel clubje heeft mijns inziens niets te zoeken in de PKN...

Dit is een overhaaste conclusie en dus een te snel oordeel. Die website is nogal karig opgezet, er staat maar weinig op. Je citaat komt uit een lijst met 'unieke' kenmerken voor die gemeente. Het onderscheidende dus, en God en Jezus is niet bepaald onderscheidend hè voor een kerk.

kdamhof1

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor kdamhof1 » 23 jul 2020 09:25

Binnen de PKN is er veel vrijheid, inderdaad. Er is ook plaats voor predikanten die de Nashville verklaring hebben ondertekend. Maar ook voor vrouwelijke ambtsdragers, en voor de Gereformeerde Bond.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor de passant » 23 jul 2020 09:35

Cicero schreef:Je laat weg dat het om een zogenaamde 'Preek van de Leek' gaat. Dat is nog iets anders dan de 'normale' zondagochtenddienst. Het is niet eens een kerkdienst.

Dat heb ik niet bewust gedaan, er staat, ik citeer: "een kerkdienst onder auspiciën van de Protestantse Kerk in Nederland.", dat trok mijn aandacht.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2020 12:33

Cicero schreef:Dit is een overhaaste conclusie en dus een te snel oordeel. Die website is nogal karig opgezet, er staat maar weinig op. Je citaat komt uit een lijst met 'unieke' kenmerken voor die gemeente. Het onderscheidende dus, en God en Jezus is niet bepaald onderscheidend hè voor een kerk.


Dat klopt en toch verwacht ik dat dat soort dingen ook wel een plek hebben op een website, ook al zijn ze niet onderscheidend. Ruimte bieden voor niet-christelijke zoekers is dan ook prima, als je fundamenten duidelijk zijn. En om dan samenkomsten te houden waarn de winti-cultuur centraal staat en iemand die dat representeert voor te laten gaan, ik denk niet dat dat een goed idee is. Ik denk dat er wel een flink aandeel van “vrijzinnigen” in de lutherse kerk van Amsterdam zit, zonder dat ik daarmee een oordeel over alle gemeenten wil uitspreken trouwens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor dalethvav » 23 jul 2020 13:11

Cicero schreef:Je laat weg dat het om een zogenaamde 'Preek van de Leek' gaat. Dat is nog iets anders dan de 'normale' zondagochtenddienst. Het is niet eens een kerkdienst.

Volgens het artikel in Trouw was het wel een kerkdienst. En dan een predikant die dit nog positief durft te duiden. Je zou toch van een 'vakman' (de predikant) verwachten dat hij zijn 'vakliteratuur' (de bijbel) kent?

Trouw schreef:“Dat moest bij mij wel van een eindje komen”, zegt Bas van der Graaf, de protestantse dominee die de kerkdienst samen met Beyer had voorbereid. Van der Graaf heeft een orthodoxe achtergrond, hij leerde dat zoiets als winti ketterij was, dat de Bijbel het aanroepen van levende wezens verbiedt. Toch gaf deze witte dominee, in deze overwegend witte kerk van de overwegend witte Protestantse Kerk in Nederland, ruimte voor dit ritueel afkomstig uit de Afro-Surinaamse winticultuur. De ontroering die hij in de kerk ontwaarde, maakte diepe indruk op de PKN-predikant.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Cicero » 23 jul 2020 13:17

dalethvav schreef:Volgens het artikel in Trouw was het wel een kerkdienst. En dan een predikant die dit nog positief durft te duiden. Je zou toch van een 'vakman' (de predikant) verwachten dat hij zijn 'vakliteratuur' (de bijbel) kent?

Bij Trouw zeggen ze wel meer. Zo'n 'preek van de leek' zal voor buitenstaanders wel als een soort kerkdienst aanvoelen omdat het evenement er qua vorm er een beetje op lijkt. Maar het wordt niet aangekleed als een samenkomst van de christelijke gemeente (geen votum en groet bijvoorbeeld) en het is dus geen kerkdienst.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor hans0166 » 23 jul 2020 14:41

Cicero schreef:Bij Trouw zeggen ze wel meer. .


niet alleen daar hoor, ook bij het ND, met behoorlijk veel religieus nieuws slaat men regelmatig de plank mis.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor tulp » 23 jul 2020 15:27

de passant schreef:Wat is er met de PKN aan de hand?


Volgens mij is er niks bijzonders met de PKN aan de hand. De PKN is een pluriforme kerk met verschillende stromingen.
Van de Gereformeerde Bond tot en met de Vrijzinnig Hervormden, ze vinden allemaal een thuis onder hetzelfde dak. Daarom is het moeilijk om het de PKN aan te wrijven wat er in een individuele gemeente gebeurt.
PKN-gemeentes hebben een grote vrijheid om activiteiten te organiseren waar andere gemeentes een wenkbrauw van optrekken maar desondanks verdraagt men elkaar.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Cicero » 23 jul 2020 16:56

Marnix schreef:Dat klopt en toch verwacht ik dat dat soort dingen ook wel een plek hebben op een website, ook al zijn ze niet onderscheidend.
Maar als het er niet staat gaat het veel te ver om er allerlei conclusies aan te verbinden.
Ruimte bieden voor niet-christelijke zoekers is dan ook prima, als je fundamenten duidelijk zijn. En om dan samenkomsten te houden waarn de winti-cultuur centraal staat en iemand die dat representeert voor te laten gaan, ik denk niet dat dat een goed idee is.

Het ligt er maar aan hoe je het inkadert. De predikant die het alles begeleidde is van tamelijk behoudende signatuur trouwens.
Ik denk dat er wel een flink aandeel van “vrijzinnigen” in de lutherse kerk van Amsterdam zit, zonder dat ik daarmee een oordeel over alle gemeenten wil uitspreken trouwens.
Ben je van de gereformeerde inquisitie?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2020 19:12

Cicero schreef:Maar als het er niet staat gaat het veel te ver om er allerlei conclusies aan te verbinden.

Het ligt er maar aan hoe je het inkadert. De predikant die het alles begeleidde is van tamelijk behoudende signatuur trouwens.
Ben je van de gereformeerde inquisitie?


Nee hoezo? Het is toch algemeen bekend dat er een aantal vrijzinnige geloofsgemeenschappen een plek hebben gekregen binnen de PKN?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor MoesTuin » 23 jul 2020 22:17

hoewel ik behoor tot de PKN zegt het me ook weer niet zoveel.
Onze plaatselijke kerk, gereformeerd, die leeft dicht bij Gods Woord telt voor mij het meest.
Is het nog steeds niet zo dat waar 2 of 3 in de naam van de Heere Jezus samen komen, God er bij is?
Al die namen al die kerkjes al die verdeeldheid is voor God nietszeggend.
Enkel of Hij aanwezig mag zijn in het midden van een gemeente, ook al zijn het er maar 2 of 3, dan is Hij er.
Dus wat is er met de PKN aan de hand? Niets, bekijk het per gemeente afzonderlijk :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten