Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2020 16:43

Chaya schreef:Het gaat alleen over droge cijfers. Mensen die uit de GG vertrekken gaan vrijwel altijd naar een andere kerk. Mensen die uit de andere kerken vertrekken, komen nergens meer. Hoe vaak ik dit niet lees, in memoriam, in diverse kerkbladen van o.m. de PKN.
Dan zijn ze klaar met de kerk, vanwege een negatieve ervaring. Dat komt echt zo vaak voor. Mensen willen of kunnen blijkbaar niet scheiden dat het een mens is die je iets aandoet, maar dat dat niet van God komt.


Ook dat klopt niet. Zie de brochure van de JBGG waar ik naar heb verwezen. Weer een citaat:

In de onderzoeksperiode van Adieu (1990-2013) ontwikkelt zich het aantal ‘kerkverlaters’ zeer geleidelijk van minder dan 250 per jaar in 199018 tot meer dan 300 per jaar vanaf 2006. Als deze aantallen vergeleken worden met het totaal aantal doopleden in de Gereformeerde Gemeenten ligt de kerkverlating gemiddeld tussen 0,5 procent van de doopleden in 1990 tot 0,7 procent van de doopleden in 2012. Dit aantal lijkt laag, maar als dit vertaald wordt naar het percentage jon- geren in de leeftijdscategorie die belijde- nis doen (circa 20 jaar), gaat het om 5 tot 10 procent de jongeren die op die leeftijd de kerk verlaten om zich vooralsnog niet aan te sluiten bij een kerkverband.

Verder: De uitstroom naar buitenkerkelijk is ongeveer 30 procent van de totale uitstroom in de GerGem. En een groot deel daarvan is jongere. In de CGK, GKV, NGK etc is dat redelijk gelijk (misschien net iets hoger). De PKN is als "volkskerk" een ander verhaal maar dat komt omdat de PKN veel papieren leden hebben die al lang niet meer kerkelijk actief zijn, maar automatisch ingeschreven blijven en worden overgeschreven.

Overigens hadden we over of veranderingen zorgen dat mensen de kerk verlaten. De groep die het kerkverband verlaat en zich aansluit bij een ander verband kiest dan ook zeer regelmatig een ander kerkverband dat minder conservatief is.

Je kan in ieder geval dus niet kerkverlating als argument gebruiken dat veranderingen in het verband doorgaans een reden is om de kerk / hwt verband te verlaten en dat het minder gebeurt als er minder verandert. Dat blijkt duidelijk NIET de reden de zijn. Ik heb dan ook nooit mensen in CGK / GKV horen zeggen: Ik verlaat de kerk helemaal omdat er dingen veranderen. Of omdat het evangelie niet meer centraal staat (als dat laatste het argument is gaan mensen namelijk naar een ander kerkverband en verlaten ze niet de kerk helemaal)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 16 jul 2020 17:38

Chaya schreef:
Sommige zaken komen mij ook wel bekend voor, maar jij brengt het helaas of het gemeengoed is en dat is dus pertinent niet waar.


Hier heb je een punt, misschien ben ik hierin niet echt duidelijk geweest. Ik heb nooit bedoeld dat het gemeengoed is binnen de GerGem, oftewel dat het in elke GerGem en bij elke GerGem predikant en bij elke GerGem kerkenraad voorkomt. Gelukkig niet. God zij dank. Anders had ik het ook niet moeilijk gevonden en was ik allang weggeweest uit de GerGem.

Wel heb ik bedoeld te zeggen dat de genoemde zaken binnen de GerGem veelvuldig voorkomen. Dat zie je ook in reacties door GerGemmers in de vragen rubriek, zowel bij de vragenstellers, de beantwoorders en de reageerders. Dat hoor je ook terug als je oa de jongeren avonden van jijdaar enz beluisterd. Gelukkig zijn er ook binnen de GerGem ook mensen die wel serieus ingaan op deze problemen.

Chaya schreef:Ik heb regelmatig gesprekken met GGers (in mijn familie o.m.) die echt niet zwijgen als het over de Heere gaat.
Er is een verschil tussen de oudere generatie - die sowieso altijd al moeilijker over gevoelens en ervaringen praat, op allerlei gebied - en de jonge generatie, die dit wel gewend is.


Hier bedoelde ik meer het zwijgen (of niet willen praten) over de problemen binnen de GerGem.

Verschil in generatie is er duidelijk ja. Het valt mij ook vaak op dat de ouderen vaak wel dingen afwijzen of ontkennen maar vaak zonder onderbouwing. Ook bijvoorbeeld in discussies op het forum. Dan worden reacties van anderen gewoon verdacht gemaakt zonder te benoemen waarom men het er niet mee eens is. Want het oneens zijn mag natuurlijk gewoon in een discussie, maar leg het dan wel uit denk ik wel eens.


Marnix schreef:Onzin. Dat is puur omdat het geboortecijfer daar veel groter is zodat daarmee de terugloop die er overal (nog) kan worden tegengehouden. De cijfers qua kerkverlating zijn vrijwel gelijk.

Zie deze brochuren van de Jeugdbond van de GerGem:
https://www.jbgg.nl/files/Kerkenraden/j ... en-def.pdf

Even een citaat uit het eerste hoofdstuk:

In de volkskerken tekende zich in de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw de eerste
secularisatiegolf af, gevolgd door in de ja- ren ’80 en ’90 een tweede golf. Dit proces leek de meer orthodoxe kerkverbanden voorbij te gaan; de ledenaantallen groei- den - en groeien nog steeds - gestaag of bleven stabiel. Wie echter beter naar de cijfers in de Gereformeerde Gemeenten kijkt, ziet dat het relatief hoge aantal ge- boorten de toegenomen uitstroom com- penseert. Ook in de orthodoxe kerken
is er een toename te zien van het aantal (doop)leden dat het kerkverband verlaat wegens overgang naar een ander kerk- verband of doordat men ervoor kiest om het bewijs van lidmaatschap op te vragen zonder zich ergens bij aan te sluiten




Het is inderdaad zo dat het geboortecijfer het leden aantal op peil houdt. Ik meen zelfs dat er vorig jaar (of was het alweer het jaar daarvoor?) het totale leden aantal zelfs een hele kleine daling liet zien.

Nu is het zo dat het al snel onder de noemer "van de kerk afgaan" valt als je de GerGem verlaat. Familie van mij heeft dat verwijt ook gekregen terwijl ze overgingen naar de CGK, dus feitelijk gewoon van kerkverband veranderde. Vrienden hebben hun lidmaatschap opgevraagd zonder zich nog ergens bij aan te sluiten, maar verlaten de kerk echt niet. Zij bezinnen zich gewoon nog op welk kerkverband. Ook zijn er gevallen bekend die hun lidmaatschap gewoon thuisgestuurd kregen omdat er onenigheid was. Die vallen dus ook onder de noemer "zonder zich ergens bij aan te sluiten". De cijfers geven dus geen goed beeld van wat er werkelijk aan de hand is.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 16 jul 2020 21:50

Gtn schreef:Waarom ik dat denk? Om de bedektheid in de prediking, dat Christus zo weinig aangeboden word, het voorwaardelijke karakter van de prediking, het tekort aan predikanten, de manier waarop kerkenraad met gemeente leden omgaat, de uittocht van biddende gemeente leden , als er een kind van God overlijd is het enige wat in de kerkbode staat : zij zocht haar leven bevestigd te krijgen uit het Woord, blijkbaar is men wel héél erg bang om goed van God te spreken, het feit dat dezelfde zaken telkens weer naar boven komen net als 10 en 20 jaar geleden, en er niets wezenlijks lijkt te veranderen, enz.

Ik vind dat echt heel moeilijk. Aan de ene kant de vele dingen die helemaal niet goed lijken te gaan. De predikant gaf dat ook eerlijk aan in de preek: het kerkelijk leven is verworden tot farizeisme en het draait alleen nog maar om uiterlijkheden.
Aan de andere kant hoeft dat God niet in de weg te staan om nog grote dingen te doen in de GerGem.

Maar laten we het voor nu weer bij het positieve houden. Het is inderdaad niet de predikant die het doet (heb ik ook niet gezegd) maar God zelf geeft op deze manier Zijn Woord aan ons. Zegen, troost en onderwijs. Ook nog in de GerGem. Daar ben ik ondanks alle zorgen toch dankbaar voor.

Deze preek was in ieder geval eerlijk, ontdekkend én nodigend.

Vooropgesteld fijn dat de preek eerlijk ontdekkende en nodigend was.
Verder vat je het hele probleem middels het noemen van diverse voorbeelden uit de praktijk goed samen in de zin:
"het tekort aan predikanten"
Ook niet echt goed en gezond voor een gemeente om jaren zo niet altijd zonder voorganger te zitten.
Daar zit ook een probleem en een wellicht veel te streng curatorium.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2020 22:02

MoesTuin schreef:Vooropgesteld fijn dat de preek eerlijk ontdekkende en nodigend was.
Verder vat je het hele probleem middels het noemen van diverse voorbeelden uit de praktijk goed samen in de zin:
"het tekort aan predikanten"
Ook niet echt goed en gezond voor een gemeente om jaren zo niet altijd zonder voorganger te zitten.
Daar zit ook een probleem en een wellicht veel te streng curatorium.


Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2020 13:27

Gtn schreef:Hier heb je een punt, misschien ben ik hierin niet echt duidelijk geweest. Ik heb nooit bedoeld dat het gemeengoed is binnen de GerGem, oftewel dat het in elke GerGem en bij elke GerGem predikant en bij elke GerGem kerkenraad voorkomt. Gelukkig niet. God zij dank. Anders had ik het ook niet moeilijk gevonden en was ik allang weggeweest uit de GerGem.

Dat is dan helder. :)
Maar wat weerhoudt je dan toch om te vertrekken?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 18 jul 2020 08:04

Ook weer zo helder kort en eerlijk

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... n-bekeerd/

als je geboren wordt als baby hier op aarde is prachtig en wonderlijk
Maar de wedergeboorte overtreft werkelijk alles...
Het mooiste ondenkbaarste het onvoorstelbaaarste wacht ons nog.
Eeuwig Leven in en uit geloof bij de Heere Jezus.
Veelal hebben we het hier in dit leven wel naar ons zin, zoals een ongeboren baby in de baarmoeder, niet wetend hoe heerlijk het aan de andere kant (na de (weder)geboorte) wel niet moet zijn en is.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor elburger » 22 jul 2020 15:57

In onze gemeente is ook geen predikant die een vaste aanstelling heeft.
Niets mis mee.
Of men nu een leesdienst heeft of een predikant, ik ben altijd wel tevreden met hetgeen wordt verkondigd.
Luister nog wel eens preken van andere predikanten of dan nu HHK, PKN, of GerGem is, en heel vaak luister ik met meer plezier naar een leesdienst dan dat ik een predikant hoor.
Moet daarbij wel vermelden dat de leesdiensten vaak van Schotse en Engelse oudvaders zijn en ook nog wel Nederlandse oudvaders.
Mag ook graag luisteren naar Zwartbol, Flappert, en Veldman.
Vooral dominee Veldman vind ik heel erg goed.
Hemel en hel, genade en waarschuwingen.
Zo hoort het, vind ik.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor irmo » 22 jul 2020 19:54

Ik luister graag naar ds. Vergunst. ZIjn gebeden klinken mij als muziek in de oren :D
Door omstandigheden kan ik niet naar de kerk, dus ik vind het fijn om dan vanaf afstand mee te luisteren.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 23 jul 2020 22:12

Dies1952 schreef:Waarom is dat zo volgens jou? De omgekeerde stelling is minstens zo waarschijnlijk: "afhankelijkheid van het inzicht van de dominee is zeer ongezond. Op die manier leer je niet zelf nadenken". Misschien is de situatie, waarin menig GG-lid in een vacante gemeente verkeert zo gek nog niet. Je bent niet in de gelegenheid om vragen neer te leggen bij de dominee. Dan moet je zelf op zoek!

Ik spreek vanuit het voorrecht dat onze gemeente 2 predikants plaatsen heeft....momenteel 1 plaats vacant, maar we hebben altijd wel een predikant (wisseling doorgaans na 7 jaar wel gemiddeld)
Verder staat in de diensten vooral God en Zijn Woord centraal en aan de diensten zelf geeft de gemeente samen met de predikant invulling.
Predikanten komen van elders na een roep vanuit de gemeente met ervaringen enz....die ze meenemen vanuit een andere gemeente en dit weer toepassen in onze gemeente...wat de gemeente weer verrijkt.
Dat is met onze laatste predikant zeer zeker gebeurd, onze eerste vrouwelijke predikant in de geschiedenis van onze plaatselijke gereformeerde kerk...
En wat deed dat een stof opwaaien, maar al snel was duidelijk dat het God was die haar riep en wat een zegen heeft dat gebracht voor de gemeente in het algemeen....de heilige Geest die zo zichtbaar vol aan het werk was binnen en buiten de gemeente....maar daar moet je bij geweest zijn om dat te kunnen begrijpen ten diepste...

Nu kan ik me voorstellen dat als je jaren lang geen predikant hebt als gemeente zijnde, dit gaat wennen...op den duur weet je niet beter....
In de kerkelijke structuur is het toch niet logisch dat alle ambten vervuld zijn, muv de dominee, die juist als Herder en Leraar van de gemeente gezien wordt....
Is een dominee niet perse nodig dan als de gemeente zolang zonder kan?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 24 jul 2020 06:21

Dies1952 schreef:Waarom is dat zo volgens jou? De omgekeerde stelling is minstens zo waarschijnlijk: "afhankelijkheid van het inzicht van de dominee is zeer ongezond. Op die manier leer je niet zelf nadenken". Misschien is de situatie, waarin menig GG-lid in een vacante gemeente verkeert zo gek nog niet. Je bent niet in de gelegenheid om vragen neer te leggen bij de dominee. Dan moet je zelf op zoek!


Zelf zit ik in een Gergem gemeente die al jaaaaaren vacant is. Eerst vond ik het prima. De kerkenraad is erg actief in het vullen van het preekrooster dus we hebben vaak een predikant. Op den duur begint het toch wel op te vallen dat alleen een bepaalde hoek uit de GerGem uitgenodigd word. En dat de gekozen leespreken ook uit diezelfde hoek komen. Aan de ene kant kun je blij zijn dat de kerkenraad het dus met elkaar eens is. Aan de andere kant, als persoon heb ik met niemand echt moeite en geven ze ook geen van allen het gevoel boven je te staan, maar hoe ze als groep met sommige gemeente leden omgaan en welke besluiten ze soms nemen daar schrik ik soms van. Dan denk ik echt, ga je zo met elkaar om, is dat christelijk, gaat het nou echt daarom in het leven?

Een vaste herder en leraar is inmiddels in mijn ogen echt een meerwaarde. Voor de continuïteit in de Schrift uitleg enzovoort. Ook voor de evenwichtigheid.
Ik kan me echter het gevaar van afhankelijk zijn van een predikant wel voorstellen. Daarom staat er ook een kerkenraad naast om dat te voorkomen. Nu is het wel zo dat onze kerkenraad ook al jaaaaaren grotendeels dezelfde samenstelling heeft. Ik ben voorstander van wisselingen zodat niet de "macht" telkens bij dezelfde personen ligt. Helaas is het moeilijk om mensen te vinden voor de kerkenraad.

Het feit dat je met je vragen niet bij een predikant terecht kan geeft inderdaad een wat ruimere blik. Persoonlijk kan dit een zegen zijn. Vaak zijn het wel deze mensen die vertrekken uit de GerGem. Een predikant kan in het pastorale werk wel veel betekenen daarvan ben ik overtuigd. Voor de kerkenraad is het besturen nu eenmaal al een hele kluif, voor sommigen van hen zelfs naast hun baan en gezin.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2020 07:45

Ook met een predikant kan je geregeld ruilen. Een predikant doet sowieso meer dan een preek houden. En voordeel van een vaste predikant is ook dat je series kan hebben ipv losse preken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 24 jul 2020 16:10

Een vraag uit de vragen rubriek, beantwoord door ds C. Harinck:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... eschonken/

Dit is dus onder andere wat ik bedoel. De waarheid is zo bedekt geworden en word zelfs als verdacht gezien :-k

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 25 jul 2020 14:11

Gtn schreef:Een vraag uit de vragen rubriek, beantwoord door ds C. Harinck:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... eschonken/

Dit is dus onder andere wat ik bedoel. De waarheid is zo bedekt geworden en word zelfs als verdacht gezien :-k

Ik weet dat ds. C. Harinck zich op het theologische spectrum binnen de Geref. Gem. aan de ruime kant van het aanbod der genade bevindt.
Maar zo helder en eerlijk hij de vraag in de vragenrubriek beantwoordt zo ken ik het alleen maar uit de tijd waarin ik het genoegen had om de legendarische ds. L. Huisman te horen.

Hier wordt precies de vinger gelegd op het springende punt van de theologie binnen het kerkverband. Het antwoord dat op dergelijke vragen gegeven wordt bepaalt precies of kerkgangers in een langdurige lethargie vervallen en eigenlijk alle hoop laten varen óf aangemoedigd worden om niet te wanhopen en de spanning te verduren tussen enerzijds hun wens om te geloven en anderszins hun onmacht om dat te doen.

Alleen in die spanning wordt een ruim en welmenend aanbod van genade, de uitnodigende Evangelie-verkondiging, tot het werkende bestanddeel van Gods inwendige roeping.

Wetend dat wij de Geest kunnen uitblussen door ongeloof en terughoudendheid in de werving voor Gods Koninkrijk, denk ik zelfs dat de ruimte die doorklinkt in deze woorden daadwerkelijk zal leiden tot meer mensen die bevestiging van hun geloof zullen ontvangen, dan onder een prediking waar alle middelen uit handen worden geslagen, zelfs de middelen die God ons door Zijn Woord en Geest niet alleen beloofd heeft te geven, maar ook werkelijk gegeven heeft.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 27 jul 2020 12:02

Gisteren was de preek redelijk evenwichtig. Wel valt mij op dat er veel de verdeling in punten gebruikt wordt: 3 punten waarvan vaak het 1e punt wordt gebruikt voor de ellende, het 2e punt voor de verlossing en het 3e punt voor de dankbaarheid, al dan niet vanuit de tekst. Regelmatig gaat het uur van de prediking op aan 3 kwartier ellende, tussen zang en dan nog 5 minuten verlossing en 5 minuten dankbaarheid. Zondag klonk (zoals regelmatig) de klacht dat we "zo weinig van het werk van de Geest zien". Dat is natuurlijk niet verwonderlijk als de teneur vaak is "dat het allemaal zomaar niet gaat" en geloven zo moeilijk en onbereikbaar gemaakt wordt. Geloven we als GerGem zijnde nog werkelijk in de kracht van de Heilige Geest? Natuurlijk is de officiële leer wel dat het zo is, maar in de praktijk van de prediking komt dat zo vaak niet naar voren.

Ik hoorde deze YouTube video, waarin dit duidelijk naar voren komt:

https://youtu.be/jzEk1qSvSVc

Dit geeft toch te denken.
Het maakt mij enorm verdrietig.

Zeker als je de belijdenis dienst die ik 's ochtends elders bijwoonde echt zo anders was dan zie je het verschil zo scherp.

Er is een jongetje geboren in onze gemeente. De predikant bidt of God dit jongetje wil gebruiken in Zijn dienst, omdat er zo weinig arbeiders zijn. Maar, dit jongetje zal pas over 25 a 30 jaar predikant kunnen zijn, en we hebben toch nu predikanten nodig? Beetje vreemd dat er niet gebeden wordt of er meer predikanten nu mogen worden aangenomen. God kan dat toch doen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 28 jul 2020 13:25

Gtn schreef:Gisteren was de preek redelijk evenwichtig. Wel valt mij op dat er veel de verdeling in punten gebruikt wordt: 3 punten waarvan vaak het 1e punt wordt gebruikt voor de ellende, het 2e punt voor de verlossing en het 3e punt voor de dankbaarheid, al dan niet vanuit de tekst. Regelmatig gaat het uur van de prediking op aan 3 kwartier ellende, tussen zang en dan nog 5 minuten verlossing en 5 minuten dankbaarheid.

Dat is niet geheel bijbels. En was het een leerdienst?
De ellende in de Heid. Catechismus, wordt beschreven in slechts 3 zondagen, 2, 3 en 4.
Dus als aan dat gedeelte langere tijd wordt besteed in een preek, klopt de verhouding niet met de H.C.

Enne, duurt een preek echt zo lang bij jullie?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten