Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 04 jul 2020 16:11

En dat is inderdaad nu juist de opdracht om één te zijn in Christus

Broeder, zuster, het begint onder ons mode te worden om ‘moeilijk’ te doen. Maar met al je moeilijk doen zul je niets anders bereiken dan dat je straks je ogen echt opent in de hel. In het eeuwige verderf. Daar gaan ze naar toe allen die met moeilijk doen de hemel denken te verdienen. Er is alleen maar één ding: Ga naar de Heere. Gooi al dat denken van je af. Geloof geen mens die je dit allemaal wijs wil maken. Zo is de weg niet.


https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... mijn-heil/

Schitterend dat het eenvoudige Evangelie klinkt binnen de Gereformeerde Gemeenten door deze Voorganger in dienst van de Heer in dit kerkverband tot zegen voor velen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 06 jul 2020 11:52

Inderdaad, voor ons is het jammer dat hij evangelist is in Peru maar gelukkig kunnen we zijn bijdragen hier lezen altijd helder en eerlijk.


Gisteren was HC zondag 7 aan de beurt. Mooie en ook evenwichtige preek was het. Met oproep tot eigen verantwoordelijkheid. Het is Gods werk maar dat betekent geen lijdelijkheid. Eerlijk benoemd. Oproep tot bekering mocht klinken, met de Weg naar Jezus erbij. Was erg fijn om dit ook echt in de kerk te mogen horen, ik bedoel fysiek aanwezig in het kerkgebouw. Dat luistert echt veel fijner.

Ook goed om te ervaren dat God nog aanwezig is en werkt in de GerGem.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2020 12:19

Gtn schreef:Inderdaad, voor ons is het jammer dat hij evangelist is in Peru maar gelukkig kunnen we zijn bijdragen hier lezen altijd helder en eerlijk.

Daar zitten ze al een tijd niet meer hoor. Ds en mevrouw wonen in Nederland.
Hij heeft een paar maanden geleden nog een risicovolle operatie moeten ondergaan, waarvan hij wonderwel snel herstelde.
Niet gelezen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Race406 » 06 jul 2020 12:34

Chaya schreef:Daar zitten ze al een tijd niet meer hoor. Ds en mevrouw wonen in Nederland.
Hij heeft een paar maanden geleden nog een risicovolle operatie moeten ondergaan, waarvan hij wonderwel snel herstelde.
Niet gelezen?
Overigens is Jan GEEN predikant... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2020 12:43

Race406 schreef:Overigens is Jan GEEN predikant... :wink:

Ja dat is ook zo. Maar voor mij voelt dat wel zo hoor. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 08 jul 2020 11:58

Chaya schreef:Daar zitten ze al een tijd niet meer hoor. Ds en mevrouw wonen in Nederland.
Hij heeft een paar maanden geleden nog een risicovolle operatie moeten ondergaan, waarvan hij wonderwel snel herstelde.
Niet gelezen?


Had wel een keer van een operatie gelezen en van herstel maar aangezien bij zijn antwoorden nog altijd de functie evangelist staat vermeld, ging ik ervan uit dat hij weer terug was naar Peru.

Goed om weer even op de hoogte te zijn. Dankjewel.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 16 jul 2020 05:54

Deze week een bijzonder mooie preek gehoord. Duidelijke Schriftuitleg, er werd goed bij de tekst gebleven. En een heel ruim aanbod van Christus. Ook eerlijk de vinger op de zere plek leggen over de kerk in deze tijd. Eigen verantwoordelijkheid genoemd naast het feit dat Gods Geest het is die de bekering werkt. Aan het begin van de dienst waren er wel wat dingetjes waarvan ik dacht, moet dit nou zo, maar al luisterend werd dit weggenomen en ging het Woord steeds verder open. Eerlijk, ontdekkend én nodigend!
Ook dit gebeurd gelukkig nog binnen de GerGem. God geeft nog Zijn zegen. Soms ben ik wel eens bang dat God Zijn licht aan het wegnemen is, maar deze keer was er een overvloed aan licht! Dan word Zijn aanwezigheid gevoeld. Dan volgt na het bidden om zegen op de dienst ook danken voor de dienst. Halleluja!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 16 jul 2020 07:12

Gtn schreef:Deze week een bijzonder mooie preek gehoord. Duidelijke Schriftuitleg, er werd goed bij de tekst gebleven. En een heel ruim aanbod van Christus. Ook eerlijk de vinger op de zere plek leggen over de kerk in deze tijd. Eigen verantwoordelijkheid genoemd naast het feit dat Gods Geest het is die de bekering werkt. Aan het begin van de dienst waren er wel wat dingetjes waarvan ik dacht, moet dit nou zo, maar al luisterend werd dit weggenomen en ging het Woord steeds verder open. Eerlijk, ontdekkend én nodigend!
Ook dit gebeurd gelukkig nog binnen de GerGem. God geeft nog Zijn zegen. Soms ben ik wel eens bang dat God Zijn licht aan het wegnemen is, maar deze keer was er een overvloed aan licht! Dan word Zijn aanwezigheid gevoeld. Dan volgt na het bidden om zegen op de dienst ook danken voor de dienst. Halleluja!

Mooi Gtn, overigens in elke bijeenkomst moet Christus centraal staan.
Opmerkelijk is het weleens dat er gedaan wordt alsof de dominee het allemaal doet.
" De dominee was ruim vanmorgen, het was een gunnende prediking"
Alsof de dominee het in de hand heeft of doet of geeft net in welke stemming hij is....
Welnee, de Heer Jezus en Zijn genade is er altijd oneindig in dit leven.
@Gtn waarom denk je dat het erop lijkt dat God Zijn licht aan het wegnemen is? Wat bedoel je hier precies mee? of komt dit afhankelijk hoe "ruimhartig" de dominee is?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 16 jul 2020 11:49

MoesTuin schreef:Mooi Gtn, overigens in elke bijeenkomst moet Christus centraal staan.
Opmerkelijk is het weleens dat er gedaan wordt alsof de dominee het allemaal doet.
" De dominee was ruim vanmorgen, het was een gunnende prediking"
Alsof de dominee het in de hand heeft of doet of geeft net in welke stemming hij is....
Welnee, de Heer Jezus en Zijn genade is er altijd oneindig in dit leven.
@Gtn waarom denk je dat het erop lijkt dat God Zijn licht aan het wegnemen is? Wat bedoel je hier precies mee? of komt dit afhankelijk hoe "ruimhartig" de dominee is?


Waarom ik dat denk? Om de bedektheid in de prediking, dat Christus zo weinig aangeboden word, het voorwaardelijke karakter van de prediking, het tekort aan predikanten, de manier waarop kerkenraad met gemeente leden omgaat, de uittocht van biddende gemeente leden , als er een kind van God overlijd is het enige wat in de kerkbode staat : zij zocht haar leven bevestigd te krijgen uit het Woord, blijkbaar is men wel héél erg bang om goed van God te spreken, het feit dat dezelfde zaken telkens weer naar boven komen net als 10 en 20 jaar geleden, en er niets wezenlijks lijkt te veranderen, enz.

Ik vind dat echt heel moeilijk. Aan de ene kant de vele dingen die helemaal niet goed lijken te gaan. De predikant gaf dat ook eerlijk aan in de preek: het kerkelijk leven is verworden tot farizeisme en het draait alleen nog maar om uiterlijkheden.
Aan de andere kant hoeft dat God niet in de weg te staan om nog grote dingen te doen in de GerGem.

Maar laten we het voor nu weer bij het positieve houden. Het is inderdaad niet de predikant die het doet (heb ik ook niet gezegd) maar God zelf geeft op deze manier Zijn Woord aan ons. Zegen, troost en onderwijs. Ook nog in de GerGem. Daar ben ik ondanks alle zorgen toch dankbaar voor.

Deze preek was in ieder geval eerlijk, ontdekkend én nodigend.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 16 jul 2020 13:21

Gtn schreef:Waarom ik dat denk? Om de bedektheid in de prediking, dat Christus zo weinig aangeboden word, het voorwaardelijke karakter van de prediking, het tekort aan predikanten, de manier waarop kerkenraad met gemeente leden omgaat, de uittocht van biddende gemeente leden , als er een kind van God overlijd is het enige wat in de kerkbode staat : zij zocht haar leven bevestigd te krijgen uit het Woord, blijkbaar is men wel héél erg bang om goed van God te spreken, het feit dat dezelfde zaken telkens weer naar boven komen net als 10 en 20 jaar geleden, en er niets wezenlijks lijkt te veranderen, enz.

Dit is pertinent niet waar!
Dacht je nu echt dat God niet aan Zijn eer komt?
Gtn schreef:Aan de ene kant de vele dingen die helemaal niet goed lijken te gaan. De predikant gaf dat ook eerlijk aan in de preek: het kerkelijk leven is verworden tot farizeisme en het draait alleen nog maar om uiterlijkheden.

Dat zie je op dit forum terug ja.
Alles moet gemoderniseerd worden om het zogenaamd aantrekkelijker te maken, maar desondanks lopen de kerken leeg. Opmerkelijk genoeg minder bij de behoudende kerken.
Gtn schreef:Deze preek was in ieder geval eerlijk, ontdekkend én nodigend.

Ik wil graag weten welke predikant dit betrof. Wil je me dit per pb vertellen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 16 jul 2020 13:36

Chaya schreef:Dat zie je op dit forum terug ja.
Alles moet gemoderniseerd worden om het zogenaamd aantrekkelijker te maken, maar desondanks lopen de kerken leeg. Opmerkelijk genoeg minder bij de behoudende kerken.
Ik vermoed dat die mensen ook wel vertrokken waren als er niet gemoderniseerd was, misschien wel eerder.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2020 14:10

Chaya schreef:Dit is pertinent niet waar!
Dacht je nu echt dat God niet aan Zijn eer komt?


Het zal echt niet altijd zo gaan maar ik vind het wel vrij herkenbaar van de keren dat ik er preken heb gehoord en van dingen die ik erover hoor.

Dat zie je op dit forum terug ja.
Alles moet gemoderniseerd worden om het zogenaamd aantrekkelijker te maken, maar desondanks lopen de kerken leeg. Opmerkelijk genoeg minder bij de behoudende kerken.


Onzin. Dat is puur omdat het geboortecijfer daar veel groter is zodat daarmee de terugloop die er overal (nog) kan worden tegengehouden. De cijfers qua kerkverlating zijn vrijwel gelijk.

Zie deze brochuren van de Jeugdbond van de GerGem:
https://www.jbgg.nl/files/Kerkenraden/j ... en-def.pdf

Even een citaat uit het eerste hoofdstuk:

In de volkskerken tekende zich in de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw de eerste
secularisatiegolf af, gevolgd door in de ja- ren ’80 en ’90 een tweede golf. Dit proces leek de meer orthodoxe kerkverbanden voorbij te gaan; de ledenaantallen groei- den - en groeien nog steeds - gestaag of bleven stabiel. Wie echter beter naar de cijfers in de Gereformeerde Gemeenten kijkt, ziet dat het relatief hoge aantal ge- boorten de toegenomen uitstroom com- penseert. Ook in de orthodoxe kerken
is er een toename te zien van het aantal (doop)leden dat het kerkverband verlaat wegens overgang naar een ander kerk- verband of doordat men ervoor kiest om het bewijs van lidmaatschap op te vragen zonder zich ergens bij aan te sluiten


En nog een linkje uit 2005:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 651d2a077f

Van 2008-2017 vertrokken 20000 leden van de GerGem naar een ander kerkverband of verlieten helemaal de kerk. Op gemiddeld honderduizend leden. Dat 20 procent van het ledenbestand. Dat het ledental niet terugloopt komt omdat het geboortecijfer er veel hoger is dan in lichtere kerkverbanden.

Het is dus beter om dit serieus te nemen ipv alleen naar cijfers te kijken en te concluderen: zie je wel, hoe meer er verandert, hoe harder de kerken leeglopen. Dus kan je beter niet veranderen als kerk. Want andere kerkverbanden lopen leeg en de Ger Gem niet. Dat dat met veranderingen te maken zou hebben is een fabel. Als je puur naar kerkverlating kijkt zijn de cijfers voor de GerGem en bijvoorbeeld de GKV ongeveer gelijk. In de periode 2007-2018 in de GerGem 2000 leden, in 2014 in de GKV 2100 leden op een wat hoger ledental.
Laatst gewijzigd door Marnix op 16 jul 2020 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 16 jul 2020 14:18

Chaya schreef:Dit is pertinent niet waar!
Dacht je nu echt dat God niet aan Zijn eer komt?

Dat zie je op dit forum terug ja.
Alles moet gemoderniseerd worden om het zogenaamd aantrekkelijker te maken, maar desondanks lopen de kerken leeg. Opmerkelijk genoeg minder bij de behoudende kerken.

Ik wil graag weten welke predikant dit betrof. Wil je me dit per pb vertellen?


Chaya, je kunt dingen die je zelf niet zo beleefd of niet bekend voorkomen wel stelselmatig blijven ontkennen of als niet waar bestempelen, maar als jij het niet ziet betekent dat niet dat het er niet is.

Ik vind het echt wel moeilijk, verdrietig ook. De laatste jaren gaan veel dertigers weg bij de GerGem. Denk je nu echt dat ze weggaan omdat er niets aan de hand is, of omdat de prediking wél evenwichtig is?

God komt uiteindelijk altijd aan Zijn eer. Ook deze omstandigheden hoeven Hem niet in de weg te staan. Maar wij als mensen hoeven dat niet als reden aan te voeren om een en ander te verzwijgen.

Voor nu ben ik blij en dankbaar met het evenwicht dat er deze week wel was.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 16 jul 2020 14:38

Marnix schreef:Onzin. Dat is puur omdat het geboortecijfer daar veel groter is zodat daarmee de terugloop die er overal (nog) kan worden tegengehouden. De cijfers qua kerkverlating zijn vrijwel gelijk.

Het gaat alleen over droge cijfers. Mensen die uit de GG vertrekken gaan vrijwel altijd naar een andere kerk. Mensen die uit de andere kerken vertrekken, komen nergens meer. Hoe vaak ik dit niet lees, in memoriam, in diverse kerkbladen van o.m. de PKN.
Dan zijn ze klaar met de kerk, vanwege een negatieve ervaring. Dat komt echt zo vaak voor. Mensen willen of kunnen blijkbaar niet scheiden dat het een mens is die je iets aandoet, maar dat dat niet van God komt.
Gtn schreef:Chaya, je kunt dingen die je zelf niet zo beleefd of niet bekend voorkomen wel stelselmatig blijven ontkennen of als niet waar bestempelen, maar als jij het niet ziet betekent dat niet dat het er niet is.

Sommige zaken komen mij ook wel bekend voor, maar jij brengt het helaas of het gemeengoed is en dat is dus pertinent niet waar.
Gtn schreef:Ik vind het echt wel moeilijk, verdrietig ook. De laatste jaren gaan veel dertigers weg bij de GerGem. Denk je nu echt dat ze weggaan omdat er niets aan de hand is, of omdat de prediking wél evenwichtig is?

Daar liggen soms ook andere redenen aan ten grondslag. Bijvoorbeeld als een gemeente allang (te lang) vacant is.
Met jonge kinderen week in en week uit naar preeklezen te moeten luisteren, valt ook niet mee.
Ik ken een gemeente die leegliep omdat er vlakbij een HHK werd opgericht, met een jonge predikant. En hij trok zo veel mensen, ook uit de GG dus.
Gtn schreef:God komt uiteindelijk altijd aan Zijn eer. Ook deze omstandigheden hoeven Hem niet in de weg te staan. Maar wij als mensen hoeven dat niet als reden aan te voeren om een en ander te verzwijgen.

Ik heb regelmatig gesprekken met GGers (in mijn familie o.m.) die echt niet zwijgen als het over de Heere gaat.
Er is een verschil tussen de oudere generatie - die sowieso altijd al moeilijker over gevoelens en ervaringen praat, op allerlei gebied - en de jonge generatie, die dit wel gewend is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor naamloos » 16 jul 2020 15:03

Chaya schreef:Mensen die uit de GG vertrekken gaan vrijwel altijd naar een andere kerk. Mensen die uit de andere kerken vertrekken, komen nergens meer.
Nee hoor. Toen ik nog evangelisch was kwamen ze bij ons met bosjes binnen van alle kanten. PKN, GG, GGiN, CGK, GKv ....
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten