Reacties op Dwars

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Mortlach » 04 jul 2020 22:05

MarijnV schreef:Ja, een column mag prikkelend zijn en satirisch enzo. Maar wat mij betreft gaat dit een grens over. Goedkoop scoren bij de achterban met slachtoffers van eeuwenlang racisme als springplank.


Zoals ik al eerder zei: satire is OMHOOG schoppen, niet omlaag. Tegen mensen/instituten met MEER macht dan jij, niet met minder. Tegen mensen die MEER hebben, niet minder; die RIJKER zijn dan jij, niet armer.

Want anders is het gewoon schriftelijk pesten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Mortlach » 04 jul 2020 22:08

naamloos schreef:Let op mn woorden. Het gaat niet lang duren of @Omega -de Trump van r.w. (al zal ie dat als compliment opvatten vrees ik) - gaat instemmend reageren en gaat er nog een paar scheppen van meer van hetzelfde bovenop doen, en uiteraard gaat ie ook het laatste woord hebben.
Wie zou Kruipolie toch zijn? :mrgreen: (of ik moet me wel heeeeeeeel erg vergissen)


Tja, als je toch Geenstijl volop aan het applaudiseren krijgt... Dat is zo'n negatieve graadmeter net als Geert Wilders; alles wat GS toejuicht, daar zou je heel veel vraagtekens bij moeten zetten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Mortlach » 04 jul 2020 22:09

Valt nu echt niemand op dat in de laatste paragraaf even "bruine poep" wordt genoemd? Alsof de schrijver dacht "hmmm, wat is er nog meer bruin en ongewenst?"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2020 01:54

En als ik nog één iemand zie aankomen met "ja maar Afrikanen maakten elkaar tot slaaf dus was het een interne aangelegenheid waar wij nu eenmaal van wisten te profiteren" alsof dat een verzachtende omstandigheid is. Alsof we BASF of Krupp waren die zelf geen genocide pleegde tijdens WO2, alleen maar materiaal verkocht aan de Nazi's.

Met dat argument aankomen getuigt er ook enkel van dat men sinds de middelbare school geen geschiedenisboek meer heeft ingekeken. En men 'vergeet' voor het gemak even dat de onuitputtelijke vraag van de blanke slavendrijvers het aanbod niet enorm aanjoeg. Ja, de Arabieren deden het ook al. Dus mogen wij het ook?! Alleen al transatlantisch zijn zo'n 13 miljoen slaven vervoer in pak 'm beet 400 jaar oftewel 32.500 slaven per jaar. En dan kijken we niet naar de slachtoffers die de boot niet eens haalden. De Arabische slavenhandel was goed voor zo'n 6000 slaven per jaar, lees ik in een bron. Dat is dus een ver-ZES-voudiging van het 'aanbod'. Maar daar hadden de blanken niks mee te maken hoor. Die Afrikanen begonnen gewoon om heel andere redenen elkaar zes keer zo veel tot slaaf te maken...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor MarijnV » 05 jul 2020 09:12

Mortlach schreef:Valt nu echt niemand op dat in de laatste paragraaf even "bruine poep" wordt genoemd? Alsof de schrijver dacht "hmmm, wat is er nog meer bruin en ongewenst?"


Ik wilde er niet aan dat Kruipolie dit bewust schreef als parallel met een donkere huidskleur. Maar ik ben bang dat hij het wel zo bedoelde.

Ik ben nogal ondersteboven van de laatste reacties op de column. Blijkbaar is het voor witte christenen heel normaal om racisme te ontkennen of te impliceren dat het de eigen schuld van de onderdrukten is en ze dan nog even een trap na te geven. Alsof we hier niet over MENSEN praten.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor hans0166 » 05 jul 2020 12:02

Mortlach schreef:Valt nu echt niemand op dat in de laatste paragraaf even "bruine poep" wordt genoemd? Alsof de schrijver dacht "hmmm, wat is er nog meer bruin en ongewenst?"


jawel, maar in tegenstelling tot sommigen lees ik daar alleen maar poep in, geen referentie naar mensen. En de uitdrukking dat het niet naar viooltjes ruikt is een wel vaker gebruikte uitdrukking.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor hans0166 » 05 jul 2020 12:05

MarijnV schreef:Ik ben nogal ondersteboven van de laatste reacties op de column. Blijkbaar is het voor witte christenen .....


Probleem is meer dat mensen met een op detail andere mening gewoon helemaal fout zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2020 14:19

hans0166 schreef:jawel, maar in tegenstelling tot sommigen lees ik daar alleen maar poep in, geen referentie naar mensen. En de uitdrukking dat het niet naar viooltjes ruikt is een wel vaker gebruikte uitdrukking.


Ja, daar was ik al bang voor. Het is nét genoeg voor wat 'plausible deniability', maar het gaat er bij mij niet in dat je het de hele tekst lang tegen bruine mensen raast en dan op het laatst ineens over bruine drollen dat dat dan 'toevallig' is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor hans0166 » 05 jul 2020 14:39

Mortlach schreef:Ja, daar was ik al bang voor.


dus je bedoelt gewoon dat een andere manier van lezen niet deugt

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Mortlach » 05 jul 2020 16:09

hans0166 schreef:dus je bedoelt gewoon dat een andere manier van lezen niet deugt


Weet je, ik hoop oprecht dat ik ongelijk heb in deze. Ik heb er alleen een hard hoofd in, omdat ik zelf veel schrijf en met tekst werk en ervan uitga dat woorden met zorg worden gekozen en afgewogen. Ik geloof gewoon niet in toeval als het op schrijven aankomt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor henkie » 06 jul 2020 11:26

Mortlach schreef:Valt nu echt niemand op dat in de laatste paragraaf even "bruine poep" wordt genoemd? Alsof de schrijver dacht "hmmm, wat is er nog meer bruin en ongewenst?"


Ik denk dat het komt omdat de meeste mensen dat niet zo lezen. Dat zou ook niet door de censuur komen, kan ik je melden.

En taalkundig...als die bruine drollen op donkere mensen zouden slaan, wie zijn die viooltjes dan?

Gebruikersavatar
dingo
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 mar 2014 18:24
Contacteer:

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor dingo » 06 jul 2020 11:31

Mortlach schreef:En als ik nog één iemand zie aankomen met "ja maar Afrikanen maakten elkaar tot slaaf dus was het een interne aangelegenheid waar wij nu eenmaal van wisten te profiteren" alsof dat een verzachtende omstandigheid is. Alsof we BASF of Krupp waren die zelf geen genocide pleegde tijdens WO2, alleen maar materiaal verkocht aan de Nazi's.

Met dat argument aankomen getuigt er ook enkel van dat men sinds de middelbare school geen geschiedenisboek meer heeft ingekeken. En men 'vergeet' voor het gemak even dat de onuitputtelijke vraag van de blanke slavendrijvers het aanbod niet enorm aanjoeg. Ja, de Arabieren deden het ook al. Dus mogen wij het ook?! Alleen al transatlantisch zijn zo'n 13 miljoen slaven vervoer in pak 'm beet 400 jaar oftewel 32.500 slaven per jaar. En dan kijken we niet naar de slachtoffers die de boot niet eens haalden. De Arabische slavenhandel was goed voor zo'n 6000 slaven per jaar, lees ik in een bron. Dat is dus een ver-ZES-voudiging van het 'aanbod'. Maar daar hadden de blanken niks mee te maken hoor. Die Afrikanen begonnen gewoon om heel andere redenen elkaar zes keer zo veel tot slaaf te maken...

Uiteraard heeft de vraag naar slaven invloed op de "markt". Kwestie van vraag en aanbod. Neemt dat de medeverantwoordelijkheid door het leveren van slaven aan Europeanen door Afrikanen weg? Maakt dat deze Afrikanen totaal onschuldig aan de slavenhandel en zijn het alleen die blanken die daarom schuldig zijn (en moeten betalen want dat is ook één van de achterliggende motieven)?
Because there are rules does not mean the game is fair.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2020 12:14

Mortlach schreef:Stel dat de Duitse regering nooit excuses had aangeboden voor de Tweede Wereldoorlog, onder het mom van "Ja, dat waren de Nazi's, daar hebben wij niks mee te maken!" Denk je dan dat Angela Merkel bij onze Dodenherdenking had kunnen zijn zoals een paar jaar geleden? Nee, absoluut niet. Excuses als nationale uiting zijn een vereiste stap in het herstel van de relatie. En dan maakt het niet uit hoeveel generaties geleden dat is.

Dat is geen vergelijking, omdat velen nog in leven zijn. Zowel de daders, als de slachtoffers.
Hetzelfde gebeurde bij de Japanners (excuus voor troostmeisjes) en onze koning, die in Indonesië excuses aanbood, vanwege het Nederlandse geweld.

Maar je gaat toch ook geen excuses aanbieden voor de boeken die op de brandstapel werden gegooid, aan de schrijvers daarvan?
Of het Franse volk namens Napoleon?
Ergens houdt het op.
Het is al een Zegen als de mensheid er iets van geleerd heeft!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2020 15:48

Chaya schreef:Dat is geen vergelijking, omdat velen nog in leven zijn. Zowel de daders, als de slachtoffers.


Oké, dus zodra de laatste persoon die in 1945 leefde gestorven is, zouden excuses ineens irrelevant zijn? Dus nog een jaartje of 10?

Hetzelfde gebeurde bij de Japanners (excuus voor troostmeisjes) en onze koning, die in Indonesië excuses aanbood, vanwege het Nederlandse geweld.

Maar je gaat toch ook geen excuses aanbieden voor de boeken die op de brandstapel werden gegooid, aan de schrijvers daarvan?
Of het Franse volk namens Napoleon?
Ergens houdt het op.
Het is al een Zegen als de mensheid er iets van geleerd heeft!


Het gaat om het erkennen dat er in het verleden fouten zijn gemaakt. Regeringen doen dat continu voor zaken waar ze niks mee te maken hadden. De Britse regering voor de behandeling van Alan Turing, joh, de Paus heeft nog niet eens zo heel erg lang geleden excuses gemaakt voor de behandeling van Galileo.

Het houdt inderdaad ergens op, namelijk NADAT die excuses zijn gemaakt. Nadat een stap wordt gezet om dat historische leed te erkennen en te verzachten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op Dwars

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2020 15:52

dingo schreef:Uiteraard heeft de vraag naar slaven invloed op de "markt". Kwestie van vraag en aanbod. Neemt dat de medeverantwoordelijkheid door het leveren van slaven aan Europeanen door Afrikanen weg? Maakt dat deze Afrikanen totaal onschuldig aan de slavenhandel en zijn het alleen die blanken die daarom schuldig zijn (en moeten betalen want dat is ook één van de achterliggende motieven)?


Betalen? Wie heeft het over betalen? Het bedrag dat verschuldigd zou zijn, is in veel gevallen zo astronomisch groot dat zelfs de slachtoffers erkennen dat het niet realistisch is. Ik heb laatst al ergens doorgerekend dat Engeland 20 jaar AL hun economische productie aan India zouden moeten afstaan.

Maar goed, zie je zelf ook dat je nu de slachtoffers van slavenhandel gelijktrekt met de (Afrikaanse) daders, enkel omdat ze een bruine huid hebben? Zo maak je de slaven medeverantwoordelijk voor hun eigen handel; dat is toch bizar?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten