Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 01 jul 2020 12:02

benefietdiner schreef:Dit is een stelling waar we over kunnen discussiëren.
Kun je dit nader toelichten waarom niet.
De verklaring waarom het wel zo is kun je hier vinden van ds. J. J.. van Eckeveld
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... aa579b6790

P.S. Het is al een poosje geleden (17 jaar) dat het ook op Refoweb forum ter spraken kwam:
viewtopic.php?t=892


kun je meer voorbeelden aanhalen waar we op een goede manier over discussiëren.


Heb het artikel van ds van Eckeveld gelezen. Heb het boek van ds Harinck gelezen. Ik vond het goed onderbouwd van Harinck dat er én in de Bijbel én in de reformatie én in de nadere reformatie de gedachte dat "de weg van de borg ook de weg van de kerk is" niet te vinden is.

Er staan er tegenover die het wél bijbels kunnen onderbouwen. Dat vind ik altijd erg moeilijk. Met dezelfde Bijbel in de hand staan we lijnrecht tegenover elkaar qua mening, uitleg enz.

Het kunnen noemen van Bijbelteksten is voor mij niet het bewijs van gelijk. Immers kunnen die Bijbelteksten ook uit de context gerukt worden, of teveel vergeestelijkt worden of in een bepaald denkschema ingepast worden. Dit zie of hoor ik ook gebeuren, al is dat gelukkig niet altijd het geval.

Ik wil benadrukken dat iemand met een andere mening ook gewoon een kind van God kan zijn. We kunnen en mogen onze eigen ervaringen niet aan anderen als voorwaarde of maatstaf opleggen.

Als ik het topic van 17 jaar geleden lees dan voelt dat voor mij heel dubbel. We hoeven het niet nog eens dunnetjes over te doen daar is niemand bij gebaat. Aan de andere kant is er na 17 jaar nog niet veel veranderd. En hoeven we ook niet te zwijgen over dingen die mis gaan, daar ben ik van overtuigd. Dubbel gevoel dus. Ik zal er nog eens rustig over nadenken.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 01 jul 2020 17:38

Gtn schreef:Heb het artikel van ds van Eckeveld gelezen. Heb het boek van ds Harinck gelezen. Ik vond het goed onderbouwd van Harinck dat er én in de Bijbel én in de reformatie én in de nadere reformatie de gedachte dat "de weg van de borg ook de weg van de kerk is" niet te vinden is.

Er staan er tegenover die het wél bijbels kunnen onderbouwen. Dat vind ik altijd erg moeilijk. Met dezelfde Bijbel in de hand staan we lijnrecht tegenover elkaar qua mening, uitleg enz.

Het kunnen noemen van Bijbelteksten is voor mij niet het bewijs van gelijk. Immers kunnen die Bijbelteksten ook uit de context gerukt worden, of teveel vergeestelijkt worden of in een bepaald denkschema ingepast worden. Dit zie of hoor ik ook gebeuren, al is dat gelukkig niet altijd het geval.

Ik wil benadrukken dat iemand met een andere mening ook gewoon een kind van God kan zijn. We kunnen en mogen onze eigen ervaringen niet aan anderen als voorwaarde of maatstaf opleggen.

Als ik het topic van 17 jaar geleden lees dan voelt dat voor mij heel dubbel. We hoeven het niet nog eens dunnetjes over te doen daar is niemand bij gebaat. Aan de andere kant is er na 17 jaar nog niet veel veranderd. En hoeven we ook niet te zwijgen over dingen die mis gaan, daar ben ik van overtuigd. Dubbel gevoel dus. Ik zal er nog eens rustig over nadenken.

Ik mis (nog?) wel een onderbouwing van jou.

‘Weg van de Borg is weg van de Kerk‘ is een uitspraak van het vroegere gezelschapsleven aldus de hersteld hervormd predikant Dr. P. de Vries.

Dr. P. de Vries stelt dat de Gereformeerde Gemeenten onder invloed van gezelschap-theologische-inzichten een plaats hebben gekregen die de toets van de Schrift niet kunnen doorstaan. Hij noemde het opvallend dat bepaalde onderscheidingen in het geestelijk leven alleen gemaakt worden door Nederlandse christenen en dan nog pas sinds de negentiende eeuw. ‘Wie meent dat God altijd mensen bekeert via een vastgesteld trappensysteem, loopt vast met de kerkgeschiedenis en wat nog belangrijker is: het is niet naar de Bijbel’.

Dr. P. de Vries zegt dat met de gedachte dat de heilsfeiten chronologisch nabeleefd worden als het gaat om de toe-eigening ervan en dat in deze zin de weg van de Borg de weg van de kerk is, noemde hij strijdig met de apostolische brieven. ‘Wanneer men zegt dat kinderen Gods de dingen zo beleefd hebben, is dit geen argument. Want geloofservaring die strijdig is met de Bijbel moet als ballast overboord of moet in ieder geval anders worden verwoord’.

Ik ben het eens met Dr. P. de Vries en het kan ook helemaal niet. Gelukkig niet want dan zou Jezus tevergeefs geleden en gestorven zijn. Dat ‘is gelijk’ bestaat niet.

Ds. J. J.. van Eckeveld zijn verklaring: ‘Zo zegt de apostel Paulus in Romeinen 6 dat Gods kinderen één plant worden met Christus in de gelijkmaking van Zijn dood, maar ook in de gelijkmaking van Zijn opstanding’ is waar, maar niet omdat wij net eender gedaan en geleefd hebben als Jezus maar dit ontvangen wij uit genade. Je kunt die tekst uit Romeinen 6 dus op twee manieren lezen.

Stel je voor dat wij de Via Dolorosa zouden moet afleggen die Jezus gegaan is, onmogelijk.

P.S. ik ben het niet in alles eens met Dr. P. de Vries want wat hij b.v. over de Nashville verklaring gezegd en geschreven heeft raakt kant nog wal.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 01 jul 2020 17:49

benefietdiner schreef:Dr. P. de Vries stelt dat
(...)

Ik ben het eens met Dr. P. de Vries


Eigenlijk is mijn onderbouwing hetzelfde als de jouwe namelijk:

Dit zegt ds Harinck en ik ben het met hem eens.

Ik citeer alleen niet zoveel als jou omdat ik het boek niet bij de hand heb.

Wel heb ik uitgelegd dat het aandragen van Bijbelteksten niet perse zorgt voor gelijk hebben, omdat deze verkeerd gebruikt kunnen worden.

Maar goed, sec gezien zijn we het samen gewoon eens :D

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 01 jul 2020 20:22

Benefiet, weer een bericht van jou verdwenen??

Edit: lijkt mee te vallen. Forum tijd staat niet goed waardoor er een uur verschil zit in de postings tijd en de tijd die bij mijn notificatie mail staat :oops:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 01 jul 2020 21:58

Gtn schreef:Ik vond het stukje wat gepost was over de bekommerden (door Marnix of benefiet?l) wel een mooi stukje. Toch ging dat in mijn ogen over andere bekommerden zoals Chaya die bedoelde. Ik denk dat Chaya meer doelde op degenen die (nog) geen geloofszekerheid hebben.


Ook een helder stukje vanuit...https://drpdevries.com/2020/03/21/god-z ... elijkheid/
Zeer waar artikel in zijn geheel rijk om te lezen en praktisch uit te voeren....

citaat:

Bij Hofman kwam eens een man aan de deur met een collectebus en met een blaadje van een in de rechterflank van de gereformeerde gezindte bekende stichting. Hofman nodigde hem binnen. Deze man zei dat de prediking alleen voor Gods volk was en dat alleen de uitverkorenen zalig worden. Met dat laatste was ds. Hofman het eens. Over het eerste dacht hij anders. Hij begon met deze man echter geen twistgesprek, maar vroeg heel eenvoudig: ‘Hoe denkt u nu te weten te komen dat u bij Gods volk hoort en een uitverkorene bent?’ De man had het over bekommernis, benauwdheid en nood en zei dat hij er veel om bad of God hem dit wilde leren.

‘Dat is helemaal de weg niet’, zo antwoordde Hofman. ‘Ik lees in mijn Bijbel,’ zo zei hij, ‘dat Christus het Brood des levens is, die aan de wereld het leven geeft. De vraag is maar of u honger hebt. Hij wil u verzadigen.’ Zo wees Hofman op Christus Die zondaren ontvangt en met hen eet en Die de enige spiegel van de verkiezing en de enige grond van de zaligheid is. Onze bekommernis en nood maken ons niet zalig, maar alleen het geloof in Hem. Jaren later bleek op het sterfbed van deze man dat dit gesprek een keerpunt in zijn leven was geweest en hij mocht sterven, ziende op Jezus de overste Leidsman en Voleinder van het geloof.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2020 10:00

Gtn schreef:Benefiet, weer een bericht van jou verdwenen??

Edit: lijkt mee te vallen. Forum tijd staat niet goed waardoor er een uur verschil zit in de postings tijd en de tijd die bij mijn notificatie mail staat :oops:

Dan moet je de forumtijd nog wijzigen in zomertijd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 02 jul 2020 10:17

MoesTuin schreef:Ook een helder stukje vanuit...https://drpdevries.com/2020/03/21/god-z ... elijkheid/
Zeer waar artikel in zijn geheel rijk om te lezen en praktisch uit te voeren....

MoesTuin schreef:citaat
Bij Hofman kwam eens een man aan de deur met een collectebus en met een blaadje van een in de rechterflank van de gereformeerde gezindte bekende stichting. Hofman nodigde hem binnen. Deze man zei dat de prediking alleen voor Gods volk was en dat alleen de uitverkorenen zalig worden. Met dat laatste was ds. Hofman het eens. Over het eerste dacht hij anders. Hij begon met deze man echter geen twistgesprek, maar vroeg heel eenvoudig: ‘Hoe denkt u nu te weten te komen dat u bij Gods volk hoort en een uitverkorene bent?’ De man had het over bekommernis, benauwdheid en nood en zei dat hij er veel om bad of God hem dit wilde leren.

‘Dat is helemaal de weg niet’, zo antwoordde Hofman. ‘Ik lees in mijn Bijbel,’ zo zei hij, ‘dat Christus het Brood des levens is, die aan de wereld het leven geeft. De vraag is maar of u honger hebt. Hij wil u verzadigen.’ Zo wees Hofman op Christus Die zondaren ontvangt en met hen eet en Die de enige spiegel van de verkiezing en de enige grond van de zaligheid is. Onze bekommernis en nood maken ons niet zalig, maar alleen het geloof in Hem. Jaren later bleek op het sterfbed van deze man dat dit gesprek een keerpunt in zijn leven was geweest en hij mocht sterven, ziende op Jezus de overste Leidsman en Voleinder van het geloof.

d:)b
Ik hoop ook dat ons 'meisje' (Nederlandse naam) :roll: dit ter harte neemt. !:)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 02 jul 2020 11:44

Chaya schreef:Dan moet je de forumtijd nog wijzigen in zomertijd.


Dank voor de tip. Na enig zoeken is het mij gelukt :D

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 02 jul 2020 19:03

Gtn schreef:Laat ik voorop stellen dat ik het erg jammer vind dat er verschillende visies zijn binnen de GerGem. Dat maakt het allemaal niet gemakkelijker.

Ik verdiep mij er best wel in. Ik kom steeds meer tegen.

Het was een oude stelling die je poneerde over ‘Weg van de Borg is de weg van de kerk.
Ik weet niet of je belijdenis gedaan heeft bij de Ger.Gem.
De Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten bieden een online platvorm aan danielonline.nu https://www.danielonline.nu/over-danielonline
Hierin wordt beschreven ‘Belijdenis doen met legen handen’. https://www.danielonline.nu/nieuws/dwar ... n-kopi-ren
Wat is jou mening over belijdenis doen bij de Ger Gem.
Ben je het eens met het artikel?

Het gaat niet over betweterigheid of degenereren, zoals iemand ons hier steeds neer zet 8) , maar een verhelderende discussie indien mogelijk op Bijbelse gronden.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 03 jul 2020 11:46

Ik heb inderdaad belijdenis gedaan in de GerGem. Dit was wel echt belijdenis van de waarheid, in plaats van belijdenis van het geloof. Dit is echter al heel lang de gewoonte in de GerGem. Ik denk ook dat échte belijdenis van je persoonlijke geloof veel mooier is, en ook zoals het bedoeld is. Dit is echter niet haalbaar als we de jeugd toch echt rond hun 20e belijdenis willen laten doen. Verder zal ik hier niet op ingaan, dit is gewoon zoals het gaat in de GerGem.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 03 jul 2020 11:55

Ik krijg het verwijt dat ik veel negatieve dingen zeg. Om het overzicht te bewaren heb ik hier mijn bijdragen even op een rijtje gezet.

Uit het topic Gereformeerde Gemeenten:

Als er een standen leer gepredikt wordt, krijgen we een soort van "checklist" om vervolgens na het afvinken van alle "bevindingen" de conclusie te kunnen trekken "dat ik nu een waar kind van God ben", maar is dát geloof? Begrijp me goed, ik wil hiermee degenen die het oprecht zo beleven niet wegzetten alsof zij geen kind van God zijn, maar het gevaar voor kopieer gedrag is groot, en het gevaar van lijdelijkheid omdat het allemaal zo moeilijk gemaakt wordt nog groter.

De huidige predikanten zijn opgeleid in Rotterdam terwijl de theologische school onder leiding stond van ds Moerkerken, die deze standenleer voorstaat. Logisch gedacht zijn ze er dus in opgeleid om dit te prediken. Hoe goed bedoeld ook (daar ben ik van overtuigd !!), word zo de weg niet te smal gemaakt en vooral de poort niet te nauw? En is dat nu juist niet een thema wat blijvend terugkeert in de vragenrubriek, waar nog altijd veel gevraagd wordt door GerGemmers?

Er wordt wel eens gebeden voor een opleving in het gemeenteleven, voor een opwekking. Mijns inziens is er wel degelijk een opwekking gaande, alleen verlaten deze mensen (biddend!) de GerGem. Hier wordt niet graag over gesproken, en deze groep mensen wordt vaak onterecht weggezet als "ze willen het allemaal wat makkelijker hebben" of "de prediking van de ellende staat hun niet aan", maar hiermee doe je deze mensen echt tekort. Ik heb al meermalen van dichtbij meegemaakt welke worstelingen dit meebrengt.

-------------------------
Het gevaar van zalig denken te worden op verkeerde gronden is zeker aanwezig. Dit kan echter ook teveel benadrukt worden zodat het lijkt alsof er maar weinig échte christenen zijn. Heb je het wel eens omgedraaid? Er gaan wél mensen verloren op verkeerde gronden! Vanuit de mens gezien dan, God is uiteraard rechtvaardig en ieder is zelf verantwoordelijk. Begrijp me goed, ik bedoel hiermee dat ze dénken dat ze niet of slechts heel moeilijk zalig kunnen worden. En hiermee lijdelijkheid in de hand gewerkt wordt. Dit is écht geen kwestie van "we gaan even lekker GerGem bashen" maar van de nood van het zielenheil van mijn naasten! De prediking moet evenwichtig zijn. Dat is het regelmatig niet.

Trouwens, zelfs GerGem predikanten zoals ds C. Harinck en ds. C.G. Vreugdenhil kaarten deze zaken eerlijk aan in hun boeken. Heb je 'de toeleidende weg' van Harinck gelezen en 'omgang met God' van Vreugdenhil? Daaruit kun je weten dat dit echt al veel langer speelt binnen de GerGem.

--------------------------
Het gaat er ook om wat voor een Godsbeeld we krijgen voorgespiegeld. De GerGem staat bekend om de eerbied en het ontzag voor God. Dat is ook een zaak wat zeker niet losgelaten moet worden. An sich dus een positieve eigenschap van de GerGem. Wordt het echter weer teveel benadrukt dan ontstaat er een verkeerd beeld van God.

Zeer regelmatig wordt een kanselgebed begonnen met deze woorden: 'Laat het toch niet kwaad zijn in Uw Heilige ogen dat wij tot u spreken' of een variant daarop.

Dit is dus wel het voorbeeld wat door verscheidene predikanten en ambtsdragers voorgeleefd wordt. Hiermee wek je het idee dat het voor God wel eens heel kwalijk kan zijn dat wij ook maar dúrven om tot Hem te naderen..

Maar wat zegt God zelf in Zijn Woord? : bid en u ZAL gegeven worden, bid zonder ophouden, enz.

God WIL dat wij tot Hem bidden. Dus bidden is per definitie niet kwaad in Zijn ogen.

Wat ik van zeer dichtbij meemaak is dat een serieuze GerGemmer werkelijk het volgende meent: God is zó Heilig dat als mijn hoofd vol onreine gedachten zit, dan mag ik niet tot God gaan. Gods Heiligheid en mijn onreine gedachten passen zó niet bij elkaar dat ik dan niet tot God mag gaan.

Maar JUIST als je hoofd vol onreine gedachten zit, heb je Gods hulp het hardste nodig! En zoals Gods eigen woord zegt in Psalm 50:15
En roept Mij aan in den dag der benauwdheid; Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren.

Zie je, dán hebben we reden om God te eren. Omdat Hij heeft willen helpen 
We moeten alle hulp alleen van Hém verwachten.
En Hij wil erom gevraagd worden 
Bidden dus...

------------------------
Uit het topic Bevindelijke preek:

Er zal misschien niets mis zijn met wat bevinding in een preek. Maar wat mij opvalt is dat er zo veel bevinding in een preek gestopt wordt, en zelfs onze hedendaagse rechtse gereformeerde gemeente theologie in de mond van bijbelse personen gelegd word. Dat is mijns inziens pure inlegkunde. Tevens wordt dit als maatstaf gepredikt: "leg je hart er maar eens naast".

Dit lijkt me totaal niet Bijbels. En het geeft zo ontzettend veel verwarring. Zelf kan ik het stukje van MM van Campen wel beamen: misselijk makend. Ik wordt er regelmatig letterlijk misselijk van. Of begrijp ik het zelf nu niet?

----------------------------------
Inmiddels begin ik het steeds beter te begrijpen. Heb oa het boek de toeleidende weg tot Christus van ds Harinck gelezen. Dan wordt duidelijk dat veel wat bevinding genoemd wordt uit het gezelschapsleven afkomstig is, en een eigen leven is gaan leiden.

Wat nader onderzoek brengt naar boven dat (waarschijnlijk onbewust, als reactie op de "linkerkant") er zo arminianisme, hypercalvinisme en labadisme onze gereformeerde gezindte via de "rechterkant" binnengeslopen is. Gevaarlijk. Zorgelijk. Maar vooral verdrietig.

-----------------------------------------
Het is in onze kringen niet gewoon om te roemen in Christus. Daarmee kan het inderdaad erg arm overkomen. Dat is erg jammer want dan lijkt het er bijna op dat het zout smakeloos is geworden.

Ik mis het Halleluja soms letterlijk.

Ik ga hier niet openlijk over predikanten oordelen, omdat oordelen mij niet toekomt. Maar ik weet wel dat er door een bepaalde manier van bevinding prediken mensen afgehouden worden van Christus. Hoe onbedoeld waarschijnlijk, is het toch enorm verdrietig.

Ik schrijf bewust bevinding prediken omdat een goede bevindelijke prediking niets mis mee is. Maar als de wangestalten van Gods volk als norm worden genomen voor het ware leven met God, dan gaat het mis. En ik vrees dat dit ongemerkt toch precies is wat er aan de hand is. Ondanks dat de predikanten het zelf willen (ga ik van uit, ze zijn immers niet voor niets predikant geworden!) zitten ze in een milieu waar dwalingen gebracht worden als waarheid. Ik hoop en bid dat deze predikanten dit niet tijdens hun opleiding leren maar dat hun persoonlijke zicht op de waarheid hier en daar wat vertroebeld is om het maar voorzichtig te zeggen.

Bidden jullie mee? Want kommentaar is altijd makkelijk maar bidden is beter.

--------------------------
Vandaag hadden we een bevindelijke leespreek:

"Toen werden er door 1 preek 3000 mensen bekeerd. Tegenwoordig is het een groot wonder als er in 3000 preken 1 mens bekeerd wordt"

Hier geloof ik dus helemaal niets van. Alsof de Heilige Geest tegenwoordig minder krachtig zou zijn! Echt niet, Hij blijft dezelfde!

Het zal misschien de "ervaring" geweest zijn van een predikant die ruim 100 jaar geleden geboren werdt, maar kan de waarheid niet zijn. Hoe jammer dat dit dan wel als waarheid gebracht wordt.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 03 jul 2020 12:04

Benedenstaande reactie heb ik ook gegeven. Volgens mij redelijk evenwichtig. Soortgelijke reacties heb ik ook geplaatst. Maar daar hoor ik niemand over.... :

-------------------------
Ik begrijp jouw opmerking. Toch meen ik dat het juist is om te benoemen. Welke context deze zin ook heeft, dit is gewoonweg niet waar. En dat mag gewoon benoemd worden. Ook al blijft de spreker van deze zin, zoals Dorpeling benoemd, een dienstknecht van God. Als een dienstknecht van God zijn eigen waarheid als Gods waarheid gaat verkondigen, mag dat gewoon als onjuist benoemd worden. Niet alles wat goed bedoeld is, is ook echt goed! En met het benoemen hiervan worden echt niet meteen alle woorden van de betreffende man als onjuist bestempeld hoor.

Ik zit mijn hele leven al in de GerGem, op de bible-belt. En die behoort volgens mij echt wel tot "onze bevindelijke kring". Daar speelt dit gewoonweg.

Ik heb het je al eerder gezegd, wees blij als je dit niet herkent. Dat is echt een zegen! Dit geldt ook voor Dorpeling. Maar als jullie het niet herkennen, betekent het niet dat het er niet ís.

Wat moestuin ook aanhaalt, die reactie van is bijzonder mooi! Ook een zegen dat we in de bevindelijke kringen deze predikant (en vele anderen ! ) mogen hebben!
De betreffende vraag is weer best wel typerend voor de gedachtegang in grote delen van de GerGem. Of wíllen jullie dat niet zien.

Aan de uiteenzetting van gravo heb ik eigenlijk niets toe te voegen. Gewoonweg mee eens.

Dit alles betekent niet dat er geen goede dingen zijn in de GerGem. Er zijn zeker ook preken waar veel troost, bemoediging en/of lering in zit. Maar het aanwezig zijn van goede dingen mag het benoemen van de kwade dingen niet belemmeren. De mantel der liefde mag niet als doofpot gebruikt worden!
-----------------------

Volgens mij geef ik naast de negatieve reacties ook wel positieve of relativerende opmerkingen. Tevens denk ik dat ik regelmatig echt wel ergens op in ga of voorbeelden geef. Misschien kan daar nog op ingegaan worden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2020 12:11

Gtn schreef:God WIL dat wij tot Hem bidden. Dus bidden is per definitie niet kwaad in Zijn ogen.
Wat ik van zeer dichtbij meemaak is dat een serieuze GerGemmer werkelijk het volgende meent: God is zó Heilig dat als mijn hoofd vol onreine gedachten zit, dan mag ik niet tot God gaan. Gods Heiligheid en mijn onreine gedachten passen zó niet bij elkaar dat ik dan niet tot God mag gaan.

Wij kunnen en mogen niet tot God naderen. En dat hoor ik ook in de HHK en de CGK!
Wij hebben Christus als onze Borg en Zaligmaker.
God wordt door velen afgeschilderd als een goedige man, maar hij is Heilig en souverein.
Als je in de Bijbel leest kun je zien hoe mensen reageren als ze maar een glimp van God zien, woorden kunnen niet omschrijven wat ze zien en ze wierpen zich zonder uitzondering op de aarde, met het gezicht voorover.
Zeker in het O.T. mocht alleen de Hogepriester het Heilige der Heiligen betreden, eenmaal per jaar.
En lees eens de Openbaring van Johannes op Patmos.
God is niet veranderd in die tijd hoor.

Pas ervoor op om God te degraderen tot het beeld wat heden ten dage graag voorgeschoteld wordt.
God is ook een God van de toorn en de wraak.
Het zal niet meevallen.

En verwijt dat niet aan de theologische school van Rotterdam. Want dat is volledig misplaatst.

Zonder ontvangen genade en geloof zijn we een stank in Gods neusgaten.
Hij is vrij om ons gebed te verhoren. Denk daarbij aan Paulus bijvoorbeeld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 03 jul 2020 12:23

GtN, je bent juist positief kritisch en dat is juist goed en houdt je scherp.
Volgens mij als je dit topic terug leest vind maar 1 persoon jou negatief :wink: , en heeft zelf geen inhoudelijke reactie op jou gerichte vraag om toelichting, dus je kan dit behoorlijk relativeren gelijk :)

In de gereformeerde gemeenten zijn een heleboel kinderen van God, net als elders, maar er zijn ook leden die enkel de leer en de regels en de dogma's ed kennen of volgen, of er niet tegen in durven te gaan (ivm de mogelijke gevolgen in familie verband, werkverband ed) maar ze Christus niet in een persoonlijk geloof werkelijk kennen.
En dat is heel erg.

Fijn dat je kritisch en open en eerlijk en oprecht met voorzichtigheid juist wel inhoudelijke dit ter sprake brengt.
Vele meelezers zullen het herkennen (en in stilte) hier veel aan kunnen hebben.

Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.
Één Herder, één kudde...
Zo zal het worden....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 03 jul 2020 16:28

Chaya schreef:Wij kunnen en mogen niet tot God naderen. En dat hoor ik ook in de HHK en de CGK!
Wij hebben Christus als onze Borg en Zaligmaker.
God wordt door velen afgeschilderd als een goedige man, maar hij is Heilig en souverein.
Als je in de Bijbel leest kun je zien hoe mensen reageren als ze maar een glimp van God zien, woorden kunnen niet omschrijven wat ze zien en ze wierpen zich zonder uitzondering op de aarde, met het gezicht voorover.
Zeker in het O.T. mocht alleen de Hogepriester het Heilige der Heiligen betreden, eenmaal per jaar.
En lees eens de Openbaring van Johannes op Patmos.
God is niet veranderd in die tijd hoor.

Pas ervoor op om God te degraderen tot het beeld wat heden ten dage graag voorgeschoteld wordt.
God is ook een God van de toorn en de wraak.
Het zal niet meevallen.

En verwijt dat niet aan de theologische school van Rotterdam. Want dat is volledig misplaatst.

Zonder ontvangen genade en geloof zijn we een stank in Gods neusgaten.
Hij is vrij om ons gebed te verhoren. Denk daarbij aan Paulus bijvoorbeeld.


Chaya , maar hoe verklaar je dan dat Jezus ons het volmaakte gebed leert te beginnen met: Onze Vader, die in de hemelen zijt.

Dan zien wij toch duidelijk dat we ons gebed rechtstreeks tot God de Vader mogen richten.

Rome leert dat we via Maria moeten bidden, maar wij leren toch niet dat we via Jezus moeten bidden?

We moeten wel bidden: om Jezus wil. Juist omdát Jezus voor ons betaald heeft aan het kruis, is opgestaan uit de dood, dáárom mogen wij (om Jezus wil) tot God de Vader naderen in gebed.

Misschien zie jij dit anders?

God is inderdaad een God van toorn en wraak voor degenen die niet in Hem geloven, en voor hen zal het inderdaad niet meevallen. Daar hoeven wij ons ook geen illusies over te maken. Het zal verschrikkelijk zijn.

Maar voor degenen die wél in Hem geloven, die mogen weten dat Jezus ook voor hen betaald heeft, voor hen zal het eeuwig meevallen! God loven en prijzen in alle eeuwigheid, waar we nu grotelijks in tekort schieten, zullen we dan volmaakt mogen doen! Hoe heerlijk en prachtig zal dat zijn, daar kunnen we ons bij lange na geen voorstelling van maken.

Maar blij vooruitzicht dat mij streelt enz Psalm 17


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten