Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lekkerbek » 27 jun 2020 17:26

[quote="Marnix"]In de zorg willen ze graag eem structurele loonsverhoging ipv een bonus. Dat begrijp is wel. Maar tegelijkertijd ben ik het ermee eens dat dat geen taak voor de overheid is maar iets tussen wergevers en werknemers en de organisaties die hun belangen behartigen.

Ik werk in de zorg, vind mijn loon gewoon acceptabel. Een bonus is erg aardig maar ik vind dat veel meer mensen een bonus verdiend hebben.
Ik heb liever dat de werkdruk iets afneemt, maak jonge mensen enthousiast voor de zorg, zorg ervoor dat er meer mensen aangenomen mogen worden. Ik denk dat we daar allemaal heel blij van worden!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2020 22:22

lekkerbek schreef: Ik werk in de zorg, vind mijn loon gewoon acceptabel. Een bonus is erg aardig maar ik vind dat veel meer mensen een bonus verdiend hebben.
Ik heb liever dat de werkdruk iets afneemt, maak jonge mensen enthousiast voor de zorg, zorg ervoor dat er meer mensen aangenomen mogen worden. Ik denk dat we daar allemaal heel blij van worden!


Klopt. Maar als je werkdruk vrij hoog is en je werk belangrijk, is het niet gek dat de lonen daar ook mee in verhouding zijn. Neveneffect is ook dat je de zorg aantrekkelijker maakt maar mensen waardoor je meer personeel krijgt wat weer goed is voor de werkdruk. Lastige is dat als er een structurele loonsverhoging komt, dat altijd zijn weerslag heeft op de kosten van de zorg en dus op de zorgpremies. Nou vind ik dat prima maar niet iedereen zal er blij van worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 30 jun 2020 08:06

lekkerbek schreef:
Ik werk in de zorg, vind mijn loon gewoon acceptabel. Een bonus is erg aardig maar ik vind dat veel meer mensen een bonus verdiend hebben.
Ik heb liever dat de werkdruk iets afneemt, maak jonge mensen enthousiast voor de zorg, zorg ervoor dat er meer mensen aangenomen mogen worden. Ik denk dat we daar allemaal heel blij van worden!

Helemaal mee eens.
Marnix schreef:
Klopt. Maar als je werkdruk vrij hoog is en je werk belangrijk, is het niet gek dat de lonen daar ook mee in verhouding zijn.

Er zijn veel meer sectoren waar de werkdruk relatief hoog is. En werk is altijd belangrijk, toch? Net gelezen dat duizenden (ook hard)werkenden uitstel van loonsverhoging krijgen die beloofd was per 1 juli.
Lastige is dat als er een structurele loonsverhoging komt, dat altijd zijn weerslag heeft op de kosten van de zorg en dus op de zorgpremies. Nou vind ik dat prima maar niet iedereen zal er blij van worden.

Die zorgpremie is elke maand een fors bedrag. En als er hier niets extra binnenkomt en deze premie wel weer omhoog gaat (en het eigen risico natuurlijk ook) word ik daar iig niet blij van! En ik denk velen met mij. Zorg moet betaalbaar blijven, en dat blijft het op deze manier niet.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 30 jun 2020 08:11

Mortlach schreef:Ik volg de Nederlandse cijfers een beetje en misschien is het daar niet langer noodzakelijk. Ik zit zelf in Canada waar we net over de piek heen zijn en het dus nog alle kanten op kan. Daarnaast wonen we dus dicht bij de grens met de VS waar het een enorme teringbende is en blijft. De grens blijft geloof ik nog minimaal tot 21 juli dicht.

Wonen dichtbij of binnen een brandhaard zal een ander beeld op dit virus geven dan iemand die er tot op dit moment maar zijdelings mee te maken heeft gehad. Overigens ben ik niet bang, jij wel? Voor mij wordt gezorgd, in leven en dood.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2020 08:50

Dorpeling schreef:
Er zijn veel meer sectoren waar de werkdruk relatief hoog is. En werk is altijd belangrijk, toch? Net gelezen dat duizenden (ook hard)werkenden uitstel van loonsverhoging krijgen die beloofd was per 1 juli.

Die zorgpremie is elke maand een fors bedrag. En als er hier niets extra binnenkomt en deze premie wel weer omhoog gaat (en het eigen risico natuurlijk ook) word ik daar iig niet blij van! En ik denk velen met mij. Zorg moet betaalbaar blijven, en dat blijft het op deze manier niet.


Het punt is dat de lonen in de zorg relatief laag zijn, vergeleken met banen van vergelijkbaar opleidingsniveau. Dat is altijd lastig, zorg moet betaalbaar blijven, maar het moet ook aantrekkelijk blijven om in de zorg te werken anders krijg je een tekort. En uiteindelijk zal de burger de zorg ook moeten betalen. En door vergrijzing en doordat mensen ouder worden is er sowieso meer zorg nodig. Dat is een lastige puzzel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor 654321 » 30 jun 2020 09:21

Ik snap jou vraag wel, Dorpeling, over die zorgbonus. Ik werk in de zorg, ook met corona-patiënten. En het was best even een heftige periode, hoge werkdruk, emotioneel zwaar en heel veel uren gewerkt. En ja, het is belangrijk werk. Maar elk werk is toch belangrijk?! Waarom wij een bonus en anderen niet? En elk uurtje kregen we gewoon uitbetaald hoor, was geen vrijwilligerswerk! Het voelt voor mij niet goed om 'zomaar' €1000 te ontvangen... Net zoals het voor mij niet goed voelde om steeds cadeaus te krijgen. Goed bedoeld, maar niet nodig. Ik doe mijn werk met veel liefde en krijg er goed voor betaald.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2020 14:34

Maar een bonus ontvangen als je extra hard werkt is toch ook niet zo raar?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2020 15:17

Dorpeling schreef:Wonen dichtbij of binnen een brandhaard zal een ander beeld op dit virus geven dan iemand die er tot op dit moment maar zijdelings mee te maken heeft gehad. Overigens ben ik niet bang, jij wel? Voor mij wordt gezorgd, in leven en dood.


Ik heb kinderen, dus ja, ik doe er alles aan om er voor hen nog een aantal jaar bij te blijven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 01 jul 2020 20:31

Marnix schreef:Maar een bonus ontvangen als je extra hard werkt is toch ook niet zo raar?

Nee, dat is waar. Maar 'extra hard werken' wordt doorgaans ook netjes beloond door overuren etc. gewoon uit te betalen.
Overigens is het de plicht van iedere (!) werkende om zich in te spannen om zijn/haar werk zo goed mogelijk te verrichten. Gewoon, ook zonder bonus. Dat is toch ook niet zo raar?

Zie '654321', zorgpersoneel doet hun werk, als het goed is, met liefde (mooi om dat eens te horen trouwens)! En het verdiend inderdaad aardig hoor. Dat weet ik nog wel uit mijn bijbaan in een bejaardentehuis. Er is wel zwaarder werk te bedenken wat veel minder goed verdiend.

Mortlach schreef:Ik heb kinderen, dus ja, ik doe er alles aan om er voor hen nog een aantal jaar bij te blijven.

Logisch, ik ook. Maar de dood kan ook morgen komen, ook voor mij. Misschien niet door corona, maar door een ongeluk of een hartaanval. En dan?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 01 jul 2020 22:04

Inderdaad, van mij hoeft het ook niet al die flauwekul.
Er is ook een andere kant.
Mijn buurvrouw vind me nu eng en deinst achteruit als ze me tegenkomt :lol: (hoewel ze probeert het niet zo te doen laten overkomen)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2020 23:59

Dorpeling schreef:Nee, dat is waar. Maar 'extra hard werken' wordt doorgaans ook netjes beloond door overuren etc. gewoon uit te betalen.
Overigens is het de plicht van iedere (!) werkende om zich in te spannen om zijn/haar werk zo goed mogelijk te verrichten. Gewoon, ook zonder bonus. Dat is toch ook niet zo raar?


Uiteraard maar van een grote groep is er wel voor een lange periode erg veel gevraagd en hebben ze daarbij ook risico’s gelopen. Een extra blijk van dank en waardering lijkt me dan prima. En natuurlijk snap ik dat iemand dan zegt: ik deed gewoon mijn werk hoor dus dit had je niet hoeven doen. Hoor je met kleinere geschenken ook vaak. Maar dat wil niet zeggen dat je dat dan maar niet moet doen....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 02 jul 2020 01:03

Dorpeling schreef:Logisch, ik ook. Maar de dood kan ook morgen komen, ook voor mij. Misschien niet door corona, maar door een ongeluk of een hartaanval. En dan?


Dan hoop ik dat ik ze voldoende op dat moment heb weten voor te bereiden. Zekerheid heb je nooit, maar dat kan toch geen reden zijn om corona dan maar niet zo serieus te nemen.

Stel je zou mijn kans op sterven als percentage kunnen uitdrukken: 0,01% hartaanval, 0,01% ongeluk, etc. en 0,1% corona. Samen dus 0,12%. Dan wil ik toch nog steeds de kans op corona verminderen? Dan gaat het totaal toch omlaag? Het is toch niet zo dat ik méér kans maak op een ongeluk als ik minder kans maak op corona omdat ik een masker draag tijdens het boodschappen doen?

Enfin, in het buitenland: Ik weet niet of alle getallen al binnen zijn voor de VS maar vandaag is een dag dat ze de 50.000 nieuwe gevallen aantikken. Ik las dat er in Colorado een positief-percentage van 28% was. Onvoorstelbaar hoog! En de curve daar is nog lang niet afgezwakt!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 02 jul 2020 11:09

Leuk, we gaan 4th of July vieren zonder mondkapjes….hoeveel besmettingen wouden ze in de VS ook weer?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 02 jul 2020 14:45

irmo schreef:Leuk, we gaan 4th of July vieren zonder mondkapjes….hoeveel besmettingen wouden ze in de VS ook weer?


Op allerlei plaatsen worden mondkapjes in de openbare ruimte verplicht gesteld en de publieke opinie begint om te slaan. Dat mag onderhand ook wel, want ik las net dat Arizona met 7 miljoen inwoners gisteren meer nieuwe gevallen had dan heel Europa met 446 miljoen inwoners.

Het zou me niets verbazen als alle activiteiten voor 4th of July alsnog worden afgelast.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2020 09:13

Het is gewoon een groot geblunder daar. Ongeveer alle landen hebben een zelfde curve, maar Amerika niet, die gaan na een lichte daling weer keihard omhoog. Maar ja, wat wil je met een president die het virus eerst ontkent, dan niet serieus neemt en als eenmaal is doorgedrongen dat het toch wel gevaarlijk is na een week of zo alweer gaat praten over het heropenen van de economie. Extra sneu voor alle getroffen... dat je op zo’n moment in de geschiedenis z’n slechte leider aan het roer hebt. Triest voor iedereen want de te snel ingevoerde versoepelingen (want ja, in Europa kon dat ook alweer) zorgen er voor dat het alleen maar langer gaat duren daar.

Interessant trouwens, vergelijk de kaart van waar mondkampjes verplicht zijn eens met de verkiezingkaart van 2016:

Afbeelding
Verkiezingskaart

Afbeelding

Ik zie wel wat overeenkomsten. Hoe zou dat nou komen...... :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten