de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 29 jun 2020 17:36

https://nieuwsbladschaapskooi.nl/algeme ... redikanten

Voor het eerst heeft een Gereformeerde Kerk vrijgemaakt een vrouw beroepen als predikant.
Het gaat om de gemeente van De Open Poort van Hattem-Noord, die een beroep heeft uitgebracht op dominee Almatine Leene.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jul 2020 19:09

MoesTuin schreef:https://nieuwsbladschaapskooi.nl/algemeen/gemeente-van-de-open-poort-gkv-in-hattem-beroept-twee-predikanten

Voor het eerst heeft een Gereformeerde Kerk vrijgemaakt een vrouw beroepen als predikant.
Het gaat om de gemeente van De Open Poort van Hattem-Noord, die een beroep heeft uitgebracht op dominee Almatine Leene.

Ik heb het gezien, ja. (hier en hier)
Ze heeft ook een stuk geschreven in En God zag dat het goed was, m.b.t. onze waardigheid en gemeenschappelijke oorsprong van de dieren. Dus blijkbaar onderschrijft ze de evolutietheorie. Zo iemand zou ik niet voor me op de kansel willen hebben, want daarmee maakt zo iemand zich ongeloofwaardig voor mij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 01 jul 2020 22:01

Gelukkig spreekt God door mensen heen :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2020 00:01

Boekenlezer schreef:Ik heb het gezien, ja. (hier en hier)
Ze heeft ook een stuk geschreven in En God zag dat het goed was, m.b.t. onze waardigheid en gemeenschappelijke oorsprong van de dieren. Dus blijkbaar onderschrijft ze de evolutietheorie. Zo iemand zou ik niet voor me op de kansel willen hebben, want daarmee maakt zo iemand zich ongeloofwaardig voor mij.


En heb je dat stuk gelezen? Het woord "blijkbaar" lijkt erop te wijzen dat dit niet het geval is. Ik ook niet. Wel weet ik dat het gebaseerd is op Prediker 3:18-20

18Wat de mensenkinderen betreft, zei ik in mijn hart dat God hen zal toetsen, en dat zij zullen inzien dat zij voor zichzelf als de dieren zijn.
19Want wat de mensenkinderen overkomt, overkomt ook de dieren. Hun overkomt een en hetzelfde. Zoals de een sterft, zo sterft de ander, en zij hebben alle een en dezelfde adem. De mensen hebben niets voor op de dieren, want alles is vluchtig.
(HSV)

Maar de verdere toepassing weet ik niet want ik heb het boek ook niet. Maar als mensen gedeeltelijk in evolutie geloven wil dat niet zeggen dat ze niet in God en in de schepping geloven, integendeel. Ze heeft een duidelijke roeping gehad tot predikant en wil alle eer aan God geven en Hem centraal stellen in haar leven. En dan geloof ik dat ze vanaf de kansel ook tot zegen kan zijn voor de gemeente.
Laatst gewijzigd door Marnix op 02 jul 2020 09:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dogar

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Dogar » 02 jul 2020 04:32

Hele goede zaak. Daar moeten er broodnodig meer van komen. De 1e Christen(en) was/waren vrouw. ZIJ bracht(en) als 1e de boodschap over. Dan is dat voor mij meer dan acceptabel.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2020 09:59

Dogar schreef:Hele goede zaak. Daar moeten er broodnodig meer van komen. De 1e Christen(en) was/waren vrouw. ZIJ bracht(en) als 1e de boodschap over. Dan is dat voor mij meer dan acceptabel.

Volgens mij waren alle discipelen mannen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3463
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor benefietdiner » 02 jul 2020 10:44

Chaya schreef:Volgens mij waren alle discipelen mannen.

Dogar zei: ‘De 1e Christen(en) was/waren vrouw’ !! (goed lezen a.u.b.)
Om maar een paar 1e christen vrouwen te noemen Priscilla, Lydia, Tabita, en Dorkas – ook bekend onder de naam Tabita. Enz.
https://visie.eo.nl/artikel/2018/03/all ... -een-lijst

Dogar

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Dogar » 02 jul 2020 10:46

[quote="Chaya"]Volgens mij waren alle discipelen mannen.[/quote

Wie was of waren. De eerste(n) Die het lege graf ontdekten ? Niet dat dat ertoe doet verder voor mij om te accepteren dat vrouwen ambten bekleden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2020 11:55

En die vrouwen geloven het en vertellen het de mannen.

Overigens betekent discipel leerling. En er waren meer discipelen dan 12. In Handelingen 9 lees je over een vrouwelijke discipel:

En te Joppe was een zekere discipelin, met name Tabitha, hetwelk overgezet zijnde, is gezegd Dorkas.

Veel discipelen werden apostelen. In Romeinen lees je over Junia, een vrouwelijke apostel 16:7.

Niet heel veel voorkomend in die tijd maar ze waren er wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dogar

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Dogar » 02 jul 2020 12:18

Niet veel voorkomend OF niet veel over geschreven cq anderzins aan ons bekend gekomen ? Dat zullen we waarschijnlijk nooit weten. Het doet er voor mij niet toe ook. De heer verkoos om zijn wederopstanding eerst aan vrouwen te openbaren en hen tot zijn eerste apostolische (is dat een woord ?) instrument te maken.

En dat is meer dan goed genoeg voor mij. Als mijn dochters pleeg en biologisch geroepen worden tot een ambt in de kerk , overheid, defensie of politiek. Dan zal ik haar of hen daarin steunen tot in de volste strekking van mijn vermogens als Christen, vader EN man.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 02 jul 2020 12:30

Chaya merkt op:

Volgens mij waren alle discipelen mannen.


Ja, ten dele Chaya.
Van 14 kennen wij de namen (inclusief Barsabas en Matthias), zie Handelingen 1:23. Verder lezen wij in Handelingen 1:14 dat in de bovenzaal 120 personen aanwezig waren, zowel mannen als vrouwen.

Allen namen deel aan het gesprek vanaf de 40e dag van de omertelling tot aan de 50e dag van de omertelling. In die tijd was er geen enkele sprake van een ambt zoals de kerk die nu ziet en heeft benoemd in allerlei regels en voorschriften.

Ik baseer mijn aanvulling vanuit de oorsprong, die naderhand in een kerkelijke vorm is gegoten. Uitsluitend uit de stam van Levi komen de priesters voort. Bijzondere ambten waren er alleen voor de nakomelingen van Aaron. Helaas heeft de kerkelijke leiding daar andere meningen over en stellen zij maar al te vaak een is gelijkteken.

Dat maakt dit onderwerp ook zo controversieel. Het zijn dus meningen en standpunten die beslist niet Bijbels zijn. Over zwijgteksten heb ik al het nodige uitgelegd, ook die brengen verwarring en zorgen voor tweespalt.

Mijn reactie is dus niet aan u persoonlijk gericht, eerder een handvat om nogmaals te stellen: waarom een ambt? Daarmee wijs ik iedereen op de bijzondere wijding van de priesters (zie Leviticus). Het kan toch niet zo zijn dat de kerk de lijn voortzet van de priesterstam of uit het geslacht van Aaron voortkomt.

Heel het handelen van de kerk aangaande het ambt zie ik als een vervangingsleer. Waarom moet de kerk ook iets hebben wat exclusief was voor de nakomelingen van Levi? Laten zij gewoon navolgers zijn van de Messias, meer wordt er niet van hen gevraagd. Hiërarchie in kerken gaat meestal gepaard met strijd of partijschap, maar dat gezegd hebbende wijs ik hiërarchie niet af. Plaats leiders nimmer op een voetstuk, ook zij zijn gewone mensen met een bijzondere gave.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2020 12:42

Dogar schreef:Wie was of waren. De eerste(n) Die het lege graf ontdekten ? Niet dat dat ertoe doet verder voor mij om te accepteren dat vrouwen ambten bekleden.

Nee, bij de volgorde blijven. Jezus riep mannen.
Ongetwijfeld zullen zij ook zussen gehad hebben, maar die riep Hij niet.
Vrouwen krijgen een andere - geen mindere - plaats in de Bijbel.

Wij lezen echter niet in het Nieuwe Testament, dat vrouwen werden aangesteld en bevestigd in een dienst, dat zij werden geordend. De apostelen waren allen mannen.
Ook de ‘zeven’, die diakonaal werk verrichtten, en daartoe werden geordend, waren allen mannen. Er wordt geen melding gemaakt van vrouwen, die de dienst van evangelist, oudste, opziener, herder of leraar vervulden. Het is niet duidelijk of de ‘diaken’ Phebe op één lijn kan worden gesteld met de in Fil. 1: 1, en in de brieven aan Timotheüs genoemde diakenen.
Het Nieuwe Testament maakt melding van het profeteren van vrouwen, maar de titel profeet of profetes wordt haar niet gegeven.
Uit: Kerkrecht

Maar deze discussie is al ettelijke keren gevoerd. Dus je kunt ook oudere topics lezen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2020 12:59

Jesaja40 schreef:Chaya merkt op:



Ja, ten dele Chaya.
Van 14 kennen wij de namen (inclusief Barsabas en Matthias), zie Handelingen 1:23. Verder lezen wij in Handelingen 1:14 dat in de bovenzaal 120 personen aanwezig waren, zowel mannen als vrouwen.

Allen namen deel aan het gesprek vanaf de 40e dag van de omertelling tot aan de 50e dag van de omertelling. In die tijd was er geen enkele sprake van een ambt zoals de kerk die nu ziet en heeft benoemd in allerlei regels en voorschriften.

Ik baseer mijn aanvulling vanuit de oorsprong, die naderhand in een kerkelijke vorm is gegoten. Uitsluitend uit de stam van Levi komen de priesters voort. Bijzondere ambten waren er alleen voor de nakomelingen van Aaron. Helaas heeft de kerkelijke leiding daar andere meningen over en stellen zij maar al te vaak een is gelijkteken.

Dat maakt dit onderwerp ook zo controversieel. Het zijn dus meningen en standpunten die beslist niet Bijbels zijn. Over zwijgteksten heb ik al het nodige uitgelegd, ook die brengen verwarring en zorgen voor tweespalt.

Mijn reactie is dus niet aan u persoonlijk gericht, eerder een handvat om nogmaals te stellen: waarom een ambt? Daarmee wijs ik iedereen op de bijzondere wijding van de priesters (zie Leviticus). Het kan toch niet zo zijn dat de kerk de lijn voortzet van de priesterstam of uit het geslacht van Aaron voortkomt.

Heel het handelen van de kerk aangaande het ambt zie ik als een vervangingsleer. Waarom moet de kerk ook iets hebben wat exclusief was voor de nakomelingen van Levi? Laten zij gewoon navolgers zijn van de Messias, meer wordt er niet van hen gevraagd. Hiërarchie in kerken gaat meestal gepaard met strijd of partijschap, maar dat gezegd hebbende wijs ik hiërarchie niet af. Plaats leiders nimmer op een voetstuk, ook zij zijn gewone mensen met een bijzondere gave.


Bedoel je hiermee te zeggen dat bijzondere ambten in de kerk alleen aan Levieten voorbehouden zou moeten zijn? Dat zou wel wat praktische problemen met zich meebrengen. (Los van dat het niet klopt met de lijn van het nieuwe testament). Of zouden er geen bijzondere ambten moeten zijn? Maar die waren er in de nieuw-testamentische kerk al.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dogar

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Dogar » 02 jul 2020 13:06

Dan hebben we het over definitie. EEN Christen in mijn opinie is iemand die gelooft in het bestaan van de opgestane heer. Jezus zelf was in zijn tijd op aarde een jood een leraar en de oprichter van een toen nog joodse secte (als in deelstroming niet in de veelal negatieve zin waarin het woord heden ten dagen vaak gebruikt wordt. Zijn volgelingen CQ leerlingen waren toen nog, Joods. Het deel van hen die geloofden in de wederopstanding zijn dan de 1e christenen. En de allereerste was een of meerdere vrouwen daar zijn de geschriften het niet helemaal over eens.

Leiders regeltjes tradities en weet ik wat voor bijkomstigheden nog meer ten spijt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2020 13:29

Dogar schreef:EEN Christen in mijn opinie is iemand die gelooft in het bestaan van de opgestane heer.


Maar waarom wordt gij een Christen genaamd?

Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus en alzo Zijner zalving deelachtig ben;
opdat ik Zijn Naam belijde,
en mijzelven tot een levend dankoffer Hem offere,
en met een vrije en goede consciëntie in dit leven tegen de zonde en den duivel strijde,
en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere.

De duivel gelooft ook, maar dat maakt hem nog niet tot een christen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten