Welke muziek luisteren christenen naar?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor hans0166 » 14 feb 2020 13:20

MoesTuin schreef:
Dit filmpje ging op Twitter en werd hot trending
Skitterend :mrgreen:


gelukkig zet je er zelf al een emoij bij die ni het algemeen voor sarcasme staat.

Dat soort vrome drama en kunstjes heeft níets met muziek of geloof te maken. Hij zet ook niets op de kaart, youtube is volgeplempt met dit soort zooi.
Iedere maat die in dit genre gespeeld wordt is gecopieerd/gestolen van andere organisten, aan elkaar geplakt om oh en ah's van de kuddes verwachten. Want het was zo lekker langzaam, hard en stichtelijk.
Ze presteren het zelfs nog om klaag en treur psalmen met een vol werk te spelen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2020 13:28

Keurhorst schreef:Ik bedoelde helemaal niet dat er alleen een orgel een juiste manier is om een christelijk lied te begeleiden. In de gemeente waar ik naar toe ga hebben we geen orgel. Maar ik zie wel een wereldgelijkvormigheid in de muziek komen. Toets alles aan de bijbel, zoals je ook een preek of woord toets aan de bijbel moet we dat ook met de muziek en doen en degene die zingen of muziek maken.


Je maakt het alleen niet zo concreet (op een voorbeeld van dansende mensen na) dus het blijft wat onduidelijk voor me wat je precies bedoelt. Wanneer is er wereldgelijkvormigheid in de muziek? Wanneer is het wereldgelijkvormig?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Keurhorst » 14 feb 2020 14:23

Je maakt het alleen niet zo concreet (op een voorbeeld van dansende mensen na) dus het blijft wat onduidelijk voor me wat je precies bedoelt. Wanneer is er wereldgelijkvormigheid in de muziek? Wanneer is het wereldgelijkvormig?


De harde muziek en flitsende lichten brengen mensen in een extase. Het gaat niet meer om de inhoud van de muziek. Ik geloof echt niet dat dit van God komt. En echt ik ben blij op elke manier dat de Heere Jezus word groot gemaakt en verheerlijkt, maar ik weet zeker dat Hij hierdoor niet word groot gemaakt en verheerlijkt. Maar dat Hij eerbiedig gezegd huilt om de goddeloosheid en misleiding hiervan. Ik ben geen held om dingen goed te verwoorden maar ik meen het dat dit mij erg raakt. We leven in de laatste dagen en de bijbel is er duidelijk over dat het geen gemakkelijke tijd is en dat er velen verleid zullen worden.
mij oproep is vanuit Filippensen 2:
5 Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was,
6. Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7. maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8. En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2020 14:52

[*]
Keurhorst schreef:De harde muziek en flitsende lichten brengen mensen in een extase. Het gaat niet meer om de inhoud van de muziek. Ik geloof echt niet dat dit van God komt. En echt ik ben blij op elke manier dat de Heere Jezus word groot gemaakt en verheerlijkt, maar ik weet zeker dat Hij hierdoor niet word groot gemaakt en verheerlijkt. Maar dat Hij eerbiedig gezegd huilt om de goddeloosheid en misleiding hiervan. Ik ben geen held om dingen goed te verwoorden maar ik meen het dat dit mij erg raakt. We leven in de laatste dagen en de bijbel is er duidelijk over dat het geen gemakkelijke tijd is en dat er velen verleid zullen worden.
mij oproep is vanuit Filippensen 2:
5 Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was,
6. Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7. maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8. En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.


Helder. Ligt misschien ook wel aan de setting. Als ik naar een concert ga heb ik andere verwachtingen dan wanneer ik naar een aanbiddingsavond ga. In het laatste geval verwacht ik dat het volledig op God gericht is (even ongeacht hoe dat wordt uitgewerkt). Als ik naar een concert ga verwacht ik dat de muziek een meer centrale plaats zal innemen en vind ik het niet zo gek als de muziek wat harder is en er wat lichten op het podium flitsen.

Wat ik vaak merk en waar ik mee begon is dat mensen vaak hun mening baseren op wat ze zelf gewend zijn, wat ze prettig of mooi vinden. En doen alsof het op de Bijbel gebaseerd is onder het mom van “wereldgelijkvormigheid”. Waarmee ze meestal bedoelen dat ze het zelf niks vinden.

Zowel jij als ik roepen op om zaken te toetsen aan Gods Woord en als jij volume en lichten onbijbels vindt is de logische vervolgvraag: onderbouw dat eens bijbels? Waarom is dat fout? En wereldgelijkvormig? Dan verwacht ik wel iets meer dan “want de wereld heeft ook harde muziek”. De wereld heeft namelijk ook niet harde muziek. Ik hoop dat je dat wat kan toelichten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor naamloos » 14 feb 2020 16:26

Keurhorst schreef:Maar ik zie wel een wereldgelijkvormigheid in de muziek komen. Toets alles aan de bijbel, zoals je ook een preek of woord toets aan de bijbel moet we dat ook met de muziek en doen en degene die zingen of muziek maken.
Keurhorst schreef:De harde muziek en flitsende lichten brengen mensen in een extase. Het gaat niet meer om de inhoud van de muziek. Ik geloof echt niet dat dit van God komt. En echt ik ben blij op elke manier dat de Heere Jezus word groot gemaakt en verheerlijkt, maar ik weet zeker dat Hij hierdoor niet word groot gemaakt en verheerlijkt. Maar dat Hij eerbiedig gezegd huilt om de goddeloosheid en misleiding hiervan.

Maar de Bijbel spreekt niet over flitsende lichten (zoals de Bijbel over veel hedendaagse dingen niet spreekt) dus hoe moet je dat volgens jou toetsen? De Bijbel spreekt soms wel op een positieve manier over mensen die in extase raken, dus ....

Moet die muziek zo hard? Hmmm van mij mag het zo af en toe best een beetje minder. En van die flitsende lichten wordt ik ook niet goed.
Maar dat heeft alles met mijn persoonlijke voorkeuren te maken, niet met God zijn ''smaak.''

En verder, hoever wil je er in gaan met 'alles toetsen aan de Bijbel?'
In de Bijbel staat ook: Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.
Ga je je dan ook afvragen op welke manier mensen het eten bereiden?
Ik kan me voorstellen dat je denkt dat ik er nu de gek mee steek, maar dat is niet zo.
Op mij komen je 'problemen' over de muziek (denk ik) zo'n beetje hetzefde over.
Ook je laatste schrift'bewijs' uit Fillipensen 2 gaat over de gezindheid. En dat is per definitie persoonlijk.

Waarom teksten aanhalen die over iemands gezindheid gaan, en er dan de conclussie van 'wereldgelijkvormigheid' op plakken, terwijl het niet meer is dan iemands persoonlijke smaak die niks zegt over het hart van de ander?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 15 feb 2020 00:24

Keurhorst schreef:We leven in de laatste dagen die vol kwaad zijn. Deze oproep in Efeze geld heel zeker ook voor onze tijd.
Efeze 5:
8 Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht
9. – want de vrucht van de Geest bestaat in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid –
10. en beproef wat de Heere welbehaaglijk is.
11. En neem niet deel aan de onvruchtbare werken van de duisternis, maar ontmasker ze veeleer.
12. Want wat heimelijk door hen gedaan wordt, is te schandelijk om zelfs maar te vertellen.
13. Maar al deze dingen komen openbaar als ze door het licht ontmaskerd worden; want al wat openbaar maakt, is licht.
14. Daarom zegt Hij: Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.
15. Let er dan op dat u nauwgezet wandelt, niet als dwazen, maar als wijzen,
16. en buit de geschikte tijd uit, omdat de dagen vol kwaad zijn.
17. Wees daarom niet onverstandig, maar begrijp wat de wil van de Heere is.

God heeft er geen behagen in om gediend te worden op een wereldse manier. Als het volk van Israël dat deed strafte God hen. Bij het gouden kalf staat er dat de Israëlieten uitbundig feest vierden, dit was een god die ze kunnen zien en voelen. Dit zie ik ook terug in veel christelijke muziek van tegenwoordig. Ik zeg dit met pijn in mijn hart, maar ik ben bang dat we hierin afgedwaald zijn.

Heeft het één en ander niet met bepaalde voorkeuren te maken? Nou vind ik wel dat bepaalde stijlen niet passend zijn. Ik hoorde eens black metal achtige muziek met christelijke teksten, nou ik volgde er niks van en het lijkt me stug dat de boodschap over komt. Ik heb echter ook wel twijfels of rapmuziek daar passend bij is, maar toch ken ik wel groepen met hele goede verstaanbare teksten die me zelfs echt geholpen hebben in het leven. Daarnaast heb je veel gewoon moderne muziek wat op aanbidding gericht is of de worstelingen van het leven omschrijven en in mijn ogen prima zijn. "No Longer Slaves", "Je draagt het nooit alleen" van Matthijn Buwalda en nummers van Sela.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Gtn » 25 feb 2020 20:57

Christian Verwoerd
Ashes remain
Kutless
Lauren Daigle
Newsboys
DC Talk
Gerald Troost
Martin Brand

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 01 mar 2020 18:30

Mooi :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Gtn » 18 mar 2020 07:04

@ delange, nav een eerder bericht van jou in dit topic ben ik op zoek gegaan naar Damascus. Heb nu al een paar dagen telkens Glorieus aanstaan. Wat een geweldig nummer. Hoe de beat in het tweede gedeelte ook veranderd in hamerslagen... geniaal. Maar vooral, de kruisiging van Jezus Christus komt hiermee erg dichtbij en maakt het persoonlijk. Ik besef dat ik dezelfde keuzes gemaakt zou hebben als Petrus, als de joden enz.

https://youtu.be/JOmaw_bxCBk

Dank voor de tip.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 22 mar 2020 22:44

Gtn schreef:@ delange, nav een eerder bericht van jou in dit topic ben ik op zoek gegaan naar Damascus. Heb nu al een paar dagen telkens Glorieus aanstaan. Wat een geweldig nummer. Hoe de beat in het tweede gedeelte ook veranderd in hamerslagen... geniaal. Maar vooral, de kruisiging van Jezus Christus komt hiermee erg dichtbij en maakt het persoonlijk. Ik besef dat ik dezelfde keuzes gemaakt zou hebben als Petrus, als de joden enz.

https://youtu.be/JOmaw_bxCBk

Dank voor de tip.

Graag gedaan. Ik vind de inhoud ook altijd heel goed :)
Dit nummer ook. Heb veel aan hun nummers gehad.
Onder andere aan dit: https://youtu.be/rq7hL8dsZZ8
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor de passant » 24 mar 2020 01:56



Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2020 11:27

Nina schreef:https://www.youtube.com/watch?v=iUZhTMZF_1I


Lekker ontspannen, Sons of Korah. Voor mij wel zo rustig dat ik ervoor in de stemming moet zijn. Behalve Psalm 117, by far hun vrolijkste nummer, die zet ik heel hard aan als het mooi weer is :-)

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor DeLange » 27 mar 2020 20:30

Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Welke muziek luisteren christenen naar?

Berichtdoor Gtn » 01 jul 2020 18:28

Heb een tijdje terug de film 'Imagine' gezien op New Faith Network. Prachtige film met een goed verhaal. Gaat over het ontstaan van het nummer " i can only imagine" van MercyMe.

Het verhaal komt voor mij ook erg dichtbij want ik heb ook een vader waarmee ik geen goede band had. Gelukkig nu weer wel. En soms kunnen we zelfs een goed gesprek hebben over geestelijke zaken.

Ik draai dat nummer nu regelmatig. Prachtig.

https://youtu.be/BRPGRdbGHSs


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten