Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2020 15:57

Chaya schreef:Ik ook niet. Maar waarom blijft iemand lid van de GG als hij zoveel kritiek er op heeft??


Maar beste Chaya, jij bent toch ook nog lid van de CGK, ook al ben je kritisch op de koers van een groot deel van dat kerkverband en laat je dat ook wel eens merken? Dan begrijp je zelf toch ook wel wat van de spagaat van liefde hebben voor het verband waar je in bent opgegroeid en het tegelijkertijd met een dingen die gebeuren oneens zijn? En dat je daarom toch in dat kerkverband blijft? Als jij geen liefde voor de CGK had gehad was je toch ook al lang vertrokken? Kritiek hebben is niet altijd een teken van liefdeloosheid, integendeel. Het kan juist uit liefde voortkomen. En dan denk je ook niet snel: Ach, als het me hier niet bevalt ga ik wel gewoon ergens anders heen. Dat is geen keuze die je zo maar even maakt, als je dat doet gaan er jaren over me heen. Dat heb je mij zelf ook wel uitgelegd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 29 jun 2020 16:14

Chaya schreef:Ik zie dat er postings zijn verwijderd, dus de discussie loopt niet meer.
Tot dan toe had je geen enkel inhoudelijk antwoord gegeven.

Ik ook niet. Maar waarom blijft iemand lid van de GG als hij zoveel kritiek er op heeft??

Dat geldt niet alleen voor de mensen die in de kerk rondom je heen zitten.

Ik stoor me aan het feit dat jij niet authentiek bent.
Daarmee bedoel ik, als ik Marnix lees of naamloos of elburger, dan weet ik wat ik kan verwachten, omdat ze posten zoals ze zijn.
Ik merk als iemand onder een valse vlag hier post.
Aan hen besteed ik dan geen aandacht en energie meer.
Want zo iemand is het alleen te doen om vuil hier neer te storten.

Allereerst moet je met je kritiek naar je eigen kerkenraad! Kom je er niet uit, dan ga je hogerop. Kom je er nog niet uit, vertrek dan naar een lichtere gemeente of ander kerkverband.

DAT is de weg. Natuurlijk mogen er kritische kanttekeningen zijn, maar wel in liefde!

Voor de goede orde, de postings zijn niet op mijn verzoek verwijderd!

Voorts dient een ieder dit in het besloten gedeelte post wel te bedenken dat hier regels gelden!!
En laat dit gedeelte alsjeblieft gevrijwaard blijven van nieuwlichterij, kwetsende uitspraken jegens (in dit geval de GGers) en dwaalleren.



Beste Chaya, nu val je me toch wel erg tegen. Je verschuilt je achter de verwijderde postings, maar onze "discussie" is al van daarvoor. Je kunt daar dus nog steeds op in gaan.

Verder heb ik het nooit op de man/vrouw persoonlijk gespeeld, maar daar ben jij nu wel mee bezig. Ik ben niet authentiek, ik reageer onder een valse vlag, ik zeg dat ik bekeerd ben, maar dat betwijfel je want bekeerde mensen "doen zoiets niet".

Begrijp me goed, ik heb jouw goedkeuring niet nodig. Het is iets tussen God en mij, en ik weet dat God ervan afweet. Maar ik bezeer me wel aan je uitspraken. Dit kan de bedoeling niet zijn. Ik dacht je inmiddels te kennen als iemand die het goed bedoeld. Eerlijk gezegd denk ik dat nog steeds. Ik weet alleen niet waarom je nu zo reageert. Als ik om verduidelijking vraag is jouw antwoord: je bent niet authentiek. Sorry maar daar kan ik toch niets mee? Wees alsjeblieft duidelijk.

Ik vraag je notabene om op de inhoud te reageren maar jij gaat nergens inhoudelijk op in, terwijl je dat verwijt wel naar mij geeft.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 29 jun 2020 16:17

De verwijderde postings gingen over de bekommerden. Hierover vond ik nog een vraag van refoweb:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18 ... 1#reacties

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 29 jun 2020 18:00

Ik vond het stukje wat gepost was over de bekommerden (door Marnix of benefiet?l) wel een mooi stukje. Toch ging dat in mijn ogen over andere bekommerden zoals Chaya die bedoelde. Ik denk dat Chaya meer doelde op degenen die (nog) geen geloofszekerheid hebben.

Ik hoop dat er nog wat uitleg komt van de moderator waarom oa dit stukje verwijderd is.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 29 jun 2020 18:46

Gtn schreef:Ik vond het stukje wat gepost was over de bekommerden (door Marnix of benefiet?l) wel een mooi stukje. Toch ging dat in mijn ogen over andere bekommerden zoals Chaya die bedoelde. Ik denk dat Chaya meer doelde op degenen die (nog) geen geloofszekerheid hebben.

Ik hoop dat er nog wat uitleg komt van de moderator waarom oa dit stukje verwijderd is.

Die was van Ds. Catsburg:
http://www.hetgekrookteriet.com/Preken/ ... tigden.pdf

Hier nog een ander link
De koppen van de bekommerden eraf hakken:
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... er-gem.pdf

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2020 20:31

Marnix schreef:Maar beste Chaya, jij bent toch ook nog lid van de CGK, ook al ben je kritisch op de koers van een groot deel van dat kerkverband en laat je dat ook wel eens merken? Dan begrijp je zelf toch ook wel wat van de spagaat van liefde hebben voor het verband waar je in bent opgegroeid en het tegelijkertijd met een dingen die gebeuren oneens zijn? En dat je daarom toch in dat kerkverband blijft? Als jij geen liefde voor de CGK had gehad was je toch ook al lang vertrokken? Kritiek hebben is niet altijd een teken van liefdeloosheid, integendeel. Het kan juist uit liefde voortkomen. En dan denk je ook niet snel: Ach, als het me hier niet bevalt ga ik wel gewoon ergens anders heen. Dat is geen keuze die je zo maar even maakt, als je dat doet gaan er jaren over me heen. Dat heb je mij zelf ook wel uitgelegd.

Ho even. Ik heb geen kritiek op het kerkverband!
Ik heb verdriet over het feit dat mijn plaatselijke gemeente afdrijft van de wortels.
Dat is dus een heel ander uitgangspunt.
En dan ligt er inderdaad een keuze, die verscheurt.
Maar ik heb me nooit en te nimmer zo denigrerend uitgelaten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor MoesTuin » 29 jun 2020 21:59

Zolang jou kerk (welke naam je er ook op plakt maakt niets uit) maar geworteld is in de Heer Jezus Christus, dan kan je gerust blijven daar waar Christus en die Gekruisigd centraal staat.
Overigens is dit kerk overstijgend....
Één kudde, Één Herder.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 30 jun 2020 06:52

MoesTuin schreef:Zolang jou kerk (welke naam je er ook op plakt maakt niets uit) maar geworteld is in de Heer Jezus Christus, dan kan je gerust blijven daar waar Christus en die Gekruisigd centraal staat.
Overigens is dit kerk overstijgend....
Één kudde, Één Herder.....


Mooi gezegd moestuin. Vanmorgen was bij mij Johannes 10 aan de beurt om te lezen, daar staat het in vers 16:

Johannes 10:16 Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden één kudde, en één Herder.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2020 09:11

Chaya schreef:Ho even. Ik heb geen kritiek op het kerkverband!
Ik heb verdriet over het feit dat mijn plaatselijke gemeente afdrijft van de wortels.
Dat is dus een heel ander uitgangspunt.
En dan ligt er inderdaad een keuze, die verscheurt.
Maar ik heb me nooit en te nimmer zo denigrerend uitgelaten.


Je bent toch wel eens kritisch geweest over een flink deel van de CGK. Dat je afvraagt waarom bepaalde dingen gebeuren, bepaalde keuzes worden gemaakt etc. Dat is niet erg als het uit
liefde gebeurt. Maar ik vind GTN doorgaans niet denigrerend richting zijn kerkverband maar opbouwend kritisch. Daarom snap ik je reactie (je hebt kritiek dus ben je denigrerend en waarom blijf je dan nog) niet zo goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2020 11:29

Marnix schreef:Je bent toch wel eens kritisch geweest over een flink deel van de CGK. Dat je afvraagt waarom bepaalde dingen gebeuren, bepaalde keuzes worden gemaakt etc. Dat is niet erg als het uit
liefde gebeurt. Maar ik vind GTN doorgaans niet denigrerend richting zijn kerkverband maar opbouwend kritisch. Daarom snap ik je reactie (je hebt kritiek dus ben je denigrerend en waarom blijf je dan nog) niet zo goed.

En waarom uitte ik die kritiek? Omdat er invloeden uit o.m. de GKv naar binnen slopen en sluipen.
En ik niet alleen. Inmiddels zijn er enkele gezinnen vertrokken om die reden.
Jij weet dat het dus "plaatselijke" kritiek betreft, grotendeels.

Wat gtn doet betreft het gehele kerkverband.
Hij is geen GGer meer, maar zat er ooit. Misschien in opgegroeid (daar hebben we er hier meer van).
Ik dacht dat jij ook een scherpe lezer was, dus zag je (weggehaald intussen) dat hij geen enkele keer inhoudelijk op mijn vragen is ingegaan.
Gtn schreef:Je verschuilt je achter de verwijderde postings, maar onze "discussie" is al van daarvoor. Je kunt daar dus nog steeds op in gaan.

Geef jij dan eerst maar eens een inhoudelijk antwoord, ipv er omheen draaien.
Waarom reageren er geen GGers op jou, denk je?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 30 jun 2020 11:55

Chaya schreef:En waarom uitte ik die kritiek? Omdat er invloeden uit o.m. de GKv naar binnen slopen en sluipen.

hier hetzelfde verhaal. Omdat er invloeden van hypercalvinisme en remonstrantisme de GerGem binnen slopen en sluipen

Wat gtn doet betreft het gehele kerkverband.
Hij is geen GGer meer, maar zat er ooit. Misschien in opgegroeid (daar hebben we er hier meer van).

ik zit er nog steeds, maar ben het gewoon niet overal mee eens, maar dat was inmiddels wel duidelijk :mrgreen:

Ik dacht dat jij ook een scherpe lezer was, dus zag je (weggehaald intussen) niet weggehaald, gebruik aub geen smoesjes dat hij geen enkele keer inhoudelijk op mijn vragen is ingegaan. dat ben ik wel maar vroeg om duidelijkheid van jouw kant waarover je nog meer duidelijkheid wil, daar ga je structureel niet op in. Vreemd, het is een eerlijke vraag toch?

Geef jij dan eerst maar eens een inhoudelijk antwoord, ipv er omheen draaien.

punt van discussie is dat er onbijbelse dingen gezegd en/of voorgeleefd worden. Zelfs predikanten binnen de GerGem zien deze ontwikkelingen. In het boek: de toeleidende weg van ds C Harinck toont hij duidelijk aan dat bijvoorbeeld de bevindelijke manier van denken "de weg van de borg is de weg van de kerk" niet Bijbels is, en dat is maar 1 voorbeeld

Waarom reageren er geen GGers op jou, denk je?
omdat hier geen GerGemmers meer zijn (jouw woorden)


Chaya, hierboven in rood een reactie van mij. Wat mij betreft no hard feelings.

Ik voel mij inderdaad een positief kritische GerGemmer, en een "linkse" GerGemmer.

Het is wel waar dat er van mijn kant véél meer negatieve reacties komen dan positieve. Dit is oa het gevolg dat het best moeilijk is om onbevooroordeeld te luisteren als deze (negatieve) dingen duidelijk worden. Maar zoals vaker aangegeven, ik ben daar biddend mee bezig. Ik zie het zelf als een soort heilige verontwaardiging (klinkt wet heel pretentieus maar ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen) dat ik deze dingen benoem.

Er wordt trouwens van de zijde van bijvoorbeeld ds G.A. van den Brink ( HHK ) en ds P.J. Visser ( PKN ) ook niet geschuwd om deze dingen hardop en eerlijk te benoemen. Je kunt dit dus niet wegstoppen alsof het er niet is.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2020 13:24

Nogmaals, ik schreef eerder in dit topic:

Chaya schreef:Dit is jouw eerste posting:
[i]Sinds kort mag ik weten een kind van God te zijn. Dit is best wel redelijk vlug gegaan. Ik kerk in de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Gisteren werdt tijdens de preek duidelijk gesteld dat het allemaal zo vlug niet kan gaan en dat er jaren tussen moet zitten. Omdat ik er toch best wel mee zit moet ik dit toch even van me af schrijven. Want het kan 2 dingen betekenen: of de ds heeft gelijk en moet ik mezelf dieper gaan onderzoeken, of de ds spreekt als knecht van God een woord dat tegen het werk van God in gaat. Een koninkrijk wat tegen zichzelf verdeeld is kan niet bestaan. Maar aan God valt niet te twijfelen en aan zijn werk ook niet.

Verder hoor ik ook graag of een kind van God elke preek voedsel krijgt of dat de preek ook wel voor anderen bedoeld kan zijn en ik er (bijna) niets uit kan halen . Er zijn dus zeker mooie preken met enorme bemoediging of goede boodschap, maar er zijn er ook meerdere waar ik dus in mijn ogen niets aan heb. Dat vind ik jammer, maar als dat normaal is dan is het niet erg. Ik gun anderen ook wat om het maar zo te zeggen.

Ik ben mij er van bewust dat ik nog maar aan het begin sta en nog veel moet leren


Als je vervolgens de ene na de andere beterwetende stelling plaatst, is dat zeer met elkaar in tegenspraak.
Het is hetzelfde als een kind uit groep 3 zegt dat de leerstof in groep 7 totaal niet deugt, te moeilijk is, te ingewikkeld is, of zelfs fout.

Zo is het ook in het geestelijk leven. Een zuigeling verdraagt alleen melk, daarna kan het voedsel wat gepureerd worden, en na een tijd kan het vast voedsel worden.

Ik heb een kwestie met mijn eigen gemeente. Daar heb ik een biddende zaak van gemaakt. Maar ik ga niet om de dag hier een verslag uitbrengen.

En Lekkerbek is lid van de GG. Maar ze zit hier lang genoeg om niet meer in discussie te treden. Ze heeft in dit topic nog wel gereageerd op benefietdiner. En verder lezen er soms enkele GGers mee, weet ik, maar ook zij voelen geen enkele behoefte hun hoofd in een wespennest te steken. Wat vorig jaar nog is gebeurd, in een heel vervelende clash.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 30 jun 2020 14:15

Chaya schreef:Nogmaals, ik schreef eerder in dit topic:

Als je vervolgens de ene na de andere beterwetende stelling plaatst, is dat zeer met elkaar in tegenspraak.
Het is hetzelfde als een kind uit groep 3 zegt dat de leerstof in groep 7 totaal niet deugt, te moeilijk is, te ingewikkeld is, of zelfs fout.

ik ben me er veel mee bezig dus dan kan het gebeuren dat je in korte tijd veel ontdekkingen doe

Zo is het ook in het geestelijk leven. Een zuigeling verdraagt alleen melk, daarna kan het voedsel wat gepureerd worden, en na een tijd kan het vast voedsel worden.

dit is in mijn ogen juist, maar niet echt van toepassing op deze discussie


Ik heb een kwestie met mijn eigen gemeente. Daar heb ik een biddende zaak van gemaakt. Maar ik ga niet om de dag hier een verslag uitbrengen.

ik heb niet de indruk dat ik hier een verslag doe van een persoonlijke strijd tegen de GerGem. Wel zijn het veel persoonlijke ontdekkingen.

En Lekkerbek is lid van de GG. Maar ze zit hier lang genoeg om niet meer in discussie te treden. Ze heeft in dit topic nog wel gereageerd op benefietdiner. En verder lezen er soms enkele GGers mee, weet ik, maar ook zij voelen geen enkele behoefte hun hoofd in een wespennest te steken. Wat vorig jaar nog is gebeurd, in een heel vervelende clash.
deze clash ken ik niet, en heb niet de behoefte om daar achteraf nog een mening over te vormen. Je hoeft niet altijd alles te weten.


Verder nodig ik je uit om alsnog op de inhoud van de "discussie" in te gaan, of gewoon duidelijk te zeggen dat je daar geen behoefte aan hebt. Maar laat de discussie dan ook aan anderen over.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 30 jun 2020 14:26

Gtn schreef: In het boek: de toeleidende weg van ds C Harinck toont hij duidelijk aan dat bijvoorbeeld de bevindelijke manier van denken "de weg van de borg is de weg van de kerk" niet Bijbels is

Dit is een stelling waar we over kunnen discussiëren.
Kun je dit nader toelichten waarom niet.
De verklaring waarom het wel zo is kun je hier vinden van ds. J. J.. van Eckeveld
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... aa579b6790

P.S. Het is al een poosje geleden (17 jaar) dat het ook op Refoweb forum ter spraken kwam:
viewtopic.php?t=892

Gtn schreef: en dat is maar 1 voorbeeld

kun je meer voorbeelden aanhalen waar we op een goede manier over discussiëren.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 01 jul 2020 11:45

Laat ik voorop stellen dat ik het erg jammer vind dat er verschillende visies zijn binnen de GerGem. Dat maakt het allemaal niet gemakkelijker.

Ik verdiep mij er best wel in. Ik kom steeds meer tegen. Kwesties blaauwendraad, van der zwaag en bart. Deze heb ik toendertijd niet gevolgd, al wist ik van horen zeggen wel dat er eea speelde. Ook nu heb ik bewust niet hun boeken/geschriften gelezen omdat ik mijn eigen mening wil vormen en daarin niet beïnvloed wil worden door hun gedachten.

Ik moet zeggen dat ik wat meer begrip begin te krijgen voor Chaya. Zij heeft dit waarschijnlijk wel meegemaakt en denkt nu van 'nee he gaan we weer die kant op' begrijp ik dat goed Chaya?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duschka1 en 16 gasten