Gtn schreef:Het hoge woord is eruit. Ik had willen wachten tot de hulpverlening op gang was, maar zelfs de intake laat nog op zich wachten. Het kwam steeds meer tussen God en mijzelf in te staan en de laatste weken werd mij steeds duidelijker dat ik niet meer moest wachten. En gisteren was de preek erg duidelijk, God sprak door de dominee heen, exact dezelfde woorden als die ik in mijn hoofd had zitten. Gisteren heb ik alles uit het verleden opgebiecht.
En nu? De deur staat nog op een kier. Waarvoor ik God dankbaar ben. In ieder geval moet ik tijdelijk andere woonruimte zoeken. Verder kijken kan ze nog niet. Logisch, want voor haar begint de ellende nu pas, en dit alles verwerken zal waarschijnlijk veel tijd kosten.
Veel geduld en liefde nodig dus, waar ik God ook om bid. Uit mijzelf heb ik dat niet, ik ben een grote egoïst. Maar bij God zijn alle dingen mogelijk. Daar houdt ik mij aan vast. En ik bid ook voor mijn vrouw.
Ik ken je niet persoonlijk en daarom vind ik het moeilijk om voor jou te bidden. Maar…. wat je in dit topic medegedeeld hebt begrijp ik je situatie wel een beetje en bid ik voor jou en je gezin.
Bidden is altijd goed maar bidden zonder werken is niet goed en….. dat werken en stappen zetten zul je zelf moeten doen. Als je stappen zet ziet daarvóór altijd op de grote leidsman Jezus de Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht.
Ik heb het je al meerdere malen zien schrijven en zeggen dat je een egoïst ben en dat zelf ook zo ziet.
Het kenmerk van egoïsme is dat je veel meer om jezelf geef dan om andere. Maar..... we leven in een tijd dat de meeste mensen meer om zichzelf geven dan om hun familie of naaste. In de wereld om ons heen hebben we dus geen goed voorbeeld.
Als je het egoïsme wil veranderen betekend een gedragsverandering en dat is zeer moeilijk. Het veranderen van je gedrag verandert uiteindelijk wie je bent.
Ik denk dat we van het idee af moeten dat we nou eenmaal een persoonlijkheid hebben en het daarmee moeten doen. Als je je namelijk op een bepaalde manier gedraagt, dan gaat die gedraging vanzelf meer bij je horen. Het wordt dan een gewoonte en een deel van je persoonlijkheid die je dan maar accepteer.
Maar de Bijbel roept ons op om om te keren en rekening houden met anderen, God lief te hebben boven alles en je naaste als je zelf. Ik denk dat die ontdekkende genade wel bij jou gekomen is omdat je zelf ziet als een egoïst. Dat is een hele strijd in je leven en..... die strijd kun je in je ééntje nooit winnen omdat Jezus dat heeft gedaan. Probeer daarom Zijn voetstappen na te volgen.
Ik hoop en bid daarom dat het vervolg goed mag gaan in je gezin.
Wat ons treffe vóór of tegen, volgen wij het pad der deugd. Zo gaan wij langs schoonewegen, Naar het oord der eeuwige vreugd’