Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor irmo » 08 jun 2020 17:39

benefietdiner schreef:
Er kan mij van alles verweten worden maar wat ik gezegd heb is wel gegrond op de Bijbel en Oudvaders of Oude schrijvers in bevindelijk-gereformeerde kringen en..... ja dat kan hard overkomen waaruit de verwijten vandaan komen.



Nou daar twijfel ik zeer aan…..doe es een uitleg?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 08 jun 2020 19:51

irmo schreef:Nou daar twijfel ik zeer aan…..doe es een uitleg?

Ik heb begrepen dat je van de Ger.Gem.in Ned. bent.
viewtopic.php?f=6&t=31738&start=210#p2098841
De oprichter van dat kerkgenootschap is Cornelis Steenblok.
En wat was zijn visie.
Dat de prediking van de ellende en van de doodsstaat voorop staat en pas daarna de weg van eeuwige ontkoming en verlossing verkondigd kan worden. Hij wees de opvatting af, dat het ‘aanbod van genade’ voorop gesteld zou mogen worden. Volgens Steenblok was Gods aanbod van genade uitsluitend bestemd voor hen die uitverkoren waren.

Dit is dus de grote misvatting van Jou kerk en een verwrongen kijk op de uitverkiezing.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor irmo » 08 jun 2020 20:14

benefietdiner schreef:Ik heb begrepen dat je van de Ger.Gem.in Ned. bent.
viewtopic.php?f=6&t=31738&start=210#p2098841
De oprichter van dat kerkgenootschap is Cornelis Steenblok.
En wat was zijn visie.
Dat de prediking van de ellende en van de doodsstaat voorop staat en pas daarna de weg van eeuwige ontkoming en verlossing verkondigd kan worden. Hij wees de opvatting af, dat het ‘aanbod van genade’ voorop gesteld zou mogen worden. Volgens Steenblok was Gods aanbod van genade uitsluitend bestemd voor hen die uitverkoren waren.

Ja? En? Your point being?

benefietdiner schreef:Dit is dus de grote misvatting van Jou kerk en een verwrongen kijk op de uitverkiezing.


O waarom? Zo te horen weet je er niet al te veel van, leg eens uit? Wat is er fout?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 08 jun 2020 21:02

irmo schreef:Ja? En? Your point being?

Is dat het enige wat je kunt zeggen dat ik er niet veel van begrijpt en niet veel van weet?

In Markus 16 : 15 en 16 lezen we de opdracht, die de Heere Jezus aan zijn discipelen gaf, voordat Hij ten hemel voer. Hij beval hen: ‘Gaat heen in de gehele wereld, predikt het evangelie aan alle kreaturen. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden: maar die niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden’.

Proklameer in Mijn Naam, dat indien zij zich met een waar geloof tot Christus de Zaligmaker wenden, zij zalig zullen worden. Laat het hen horen, dat een iegelijk, die gelooft, wie hij ook is of wat hij ook gedaan heeft, gered zal worden van de rechtvaardig verdiende toorn. Maar, doe ook in Mijn Naam een plechtige afkondiging, dat ieder, die deze boodschap verwerpt en in zijn zonden en ongeloof volhardt, voor eeuwig verdoemd zal worden.

Hoezo alleen voor de uitverkoren? Zoals jou kerkgenootschap verkondigd.

trouwens jullie krijgen hoog bezoek a.s. zondag:
Grapperhaus bezoekt zondag ggiN De Hoeksteen in Barneveld
https://www.rd.nl/kerk-religie/grapperh ... -1.1669417

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor irmo » 08 jun 2020 22:02

benefietdiner schreef:Is dat het enige wat je kunt zeggen dat ik er niet veel van begrijpt en niet veel van weet?


Tja sorry Benefiet, maar ik vind het vervelend dat je mijn kerk en mijn manier van geloven zo afkraakt. Jij kent mijn geloof niet, dus ik wil je oordeel niet. Je maakt een hoop lelijke opmerkingen maar volgens mij weet je niet eens wat je schrijft.

Ik heb duidelijk een heel ander artikel gelezen als jij, net als Chaya. Dat jij het anders interpreter wil niet zeggen dat je zo bot en afkrakend uit de hoek te komen. Je schiet Marnix zowat af, je kraakt de kerk af en als ik vraag waar je dat op grond vind je het vervelend dat ik je weerwoord geef.

Ik wil best het een en ander uitleggen, maar als je alleen maar kan schoppen, dan laat maar.
benefietdiner schreef:In Markus 16 : 15 en 16 lezen we de opdracht, die de Heere Jezus aan zijn discipelen gaf, voordat Hij ten hemel voer. Hij beval hen: ‘Gaat heen in de gehele wereld, predikt het evangelie aan alle kreaturen. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden: maar die niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden’.

Proklameer in Mijn Naam, dat indien zij zich met een waar geloof tot Christus de Zaligmaker wenden, zij zalig zullen worden. Laat het hen horen, dat een iegelijk, die gelooft, wie hij ook is of wat hij ook gedaan heeft, gered zal worden van de rechtvaardig verdiende toorn. Maar, doe ook in Mijn Naam een plechtige afkondiging, dat ieder, die deze boodschap verwerpt en in zijn zonden en ongeloof volhardt, voor eeuwig verdoemd zal worden.

Hoezo alleen voor de uitverkoren? Zoals jou kerkgenootschap verkondigd.


Dat geloven wij volledig hoor, en ik onderschrijf het ook. Waarom haal je daar uitverkorenen bij?

benefietdiner schreef:trouwens jullie krijgen hoog bezoek a.s. zondag:
Grapperhaus bezoekt zondag ggiN De Hoeksteen in Barneveld
https://www.rd.nl/kerk-religie/grapperh ... -1.1669417


Ja, ik las het. Ik ga het meemaken, ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2020 09:06

benefietdiner schreef:Ja dat is gedeeltelijk waar. Toch wil ik je wijzen op een brief van Guido de Brés toen hij gevangen genomen werd en aan zijn moeder schreef. ‘Wie zijn vader en zijne moeder liever zal hebben dan mij , is niet waardig’:
https://books.google.nl/books?id=hvxRAA ... ig&f=false

Dat is toch wel een ander geluid als zoals jij interpreteer en als dat van Ds. Verschuure.

Er kan mij van alles verweten worden maar wat ik gezegd heb is wel gegrond op de Bijbel en Oudvaders of Oude schrijvers in bevindelijk-gereformeerde kringen en..... ja dat kan hard overkomen waaruit de verwijten vandaan komen.


Dat kan zo zijn maar daar gaat het niet om, het gaat er om dat hoe jij het artikel leest en dat is met een gekleurde bril. Op basis van die bril doe jij allerlei vreemde aannames. En dan kan je stellen dat dat niet zo is maar als iedereen het artikel hier heel anders interpreteert dan jij dat doet is dat toch opmerkelijk. En we komen niet allemaal uit de bevindelijke hoek, ik totaal niet zelfs, ik zou nooit lid van ene GerGem worden, ben het ook lang niet met alles wat daar geleerd wordt eens, laat me er ook wel eens kritisch over uit.... en toch lees ik totaal andere dingen dan jij hier roept. Wel strijd maar geen ongeloof. En anderen hier net zo goed. Dan zijn of wij allemaal wat verblind, of jij bent het.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 09 jun 2020 16:26

Marnix schreef:Dat kan zo zijn maar daar gaat het niet om,
Daar gaat het weldegelijk om Guido de Brés wist wat het was om verloste en met Christus te zijn ik leest dit bij Ds. Verschuure niet.
Marnix schreef:het gaat er om dat hoe jij het artikel leest en dat is met een gekleurde bril.
Ik begrijp dat je dit zegt omdat je de leer van de Ger.Gem niet weet.
Marnix schreef:Op basis van die bril doe jij allerlei vreemde aannames.
Omdat je de leer van de Ger.Gem. niet weet snap je niet waar het om gaat en kom je tot de conclusie dat ik vreemde aannames doet.
Marnix schreef:En dan kan je stellen dat dat niet zo is maar als iedereen het artikel hier heel anders interpreteert dan jij dat doet is dat toch opmerkelijk.
Ik heb niets geïnterpreteerd en zo ja wat heb ik dan geïnterpreteerd. Het is een loze kreet als je niet verklaart waarom. Dit is alleen maar met losse volders gooien. Ik heb uitleg gegeven aan henkie over de bewuste (moeilijke) zin van Ds. viewtopic.php?f=29&t=29162&start=180#p2112522 ik heb er totaal geen reactie over gezien, van niemand, ook niet van jou.
Marnix schreef:En we komen niet allemaal uit de bevindelijke hoek, ik totaal niet zelfs, ik zou nooit lid van ene GerGem worden, ben het ook lang niet met alles wat daar geleerd wordt eens, laat me er ook wel eens kritisch over uit.... en toch lees ik totaal andere dingen dan jij hier roept.
Ik herhaal dat je de leer Ger.Gem. totaal niet onder de knie hebt.
Marnix schreef:Wel strijd maar geen ongeloof.
Ik heb dit van Ds. Verschuure nooit gezegd. Wat ik wel gezegd hebt is dat hij Christus niet kent.
Marnix schreef:En anderen hier net zo goed. Dan zijn of wij allemaal wat verblind, of jij bent het.
Het gaat niet over verblind zijn het gaat er over of je van de hoed en de rand weet over de leer van de Ger.Gem. en dat weet jij niet, Chaya niet, irmo niet (ook al kerkt zij bij de Ger.Gem.in Ned.) en henkie houd wijselijk zijn mond.

Beste Marix als je hier wat wil zeggen over de Ger.Gem. verdiep je dan eerst in één van de belangrijkste leerrede van de Gem.Gem. Ik doel op de Leeruitspraak van Generale Synode van 1931 die nog altijd één van de belangrijkste is.

De generale synode van Rotterdam sprak uit:

1: Dat het Verbond der Genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid, dat het wezen des verbonds daarom alleen geldt den uitverkoornen Gods en nooit gelden kan het natuurlijk zaad. Dat aard en wezen van het Verbond der Verlossing en Verbond der genade één zijn en niet twee. In wezen is het één Verbond.
2: Dat de Heilige Schrift slechts spreekt van twee Verbonden in betrekking tot des menschen eeuwigen staat, namelijk het Verbond der Werken en het Verbond der Genade.
3: Dat wat het wezen des Verbonds betreft, de Heilige Schrift alleen spreekt van twee Hoofden; Adam hoofd van het Verbond der Werken, Christus Hoofd van het Verbond der genade, volgens Romeinen 5:12+19; 1 Korinthe 15:22 enzovoorts
4: Dat een verbond in zijn wezen twee partijen kent; dat gelijk God met Adam, als vertegenwoordigend hoofd van al zijn zaad, het Verbond der Werken heeft opgericht, alzo met Christus, als het vertegenwoordigend Hoofd van al de Zijnen, het Verbond der Genade is opgericht terwijl het (subjectief) wordt opgericht met de uitverkoornen, als zij door wedergeboorte en geloof in de tijd in dat verbond worden ingelijfd.
5: Dat het Verbond der Genade van God een bediening heeft ontvangen, een openbaringsvorm, die wisselde en die meerderen omvat dan de uitverkorenen Gods. Deze laatsten echter alleen zijn wezenlijk in het Verbond begrepen.
6: Dat de verantwoordelijkheid van elk mens wortelt in de schepping. Geschapen naar Gods beeld, eist God van de gevallen mens Zijn Beeld terug. En die verantwoordelijkheid is groter, naarmate God met hem meer bemoeienissen maakt. In het bijzonder wordt de verantwoordelijkheid groter door de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden in het Evangelie, als blijkt uit vele plaatsen als: Ezechiël 33:11, 2 Korinthe 5:20; Mattheüs 23:37; Lukas 10:13-15; Johannes 3:36, 5:40; Openbaring 22:17;
enzovoorts.

Er zijn nog meer leer uitspraken maar dit zijn wel de belangrijkste die sindsdien de koers (qua grote lijnen) van het kerkverband bepalen.

Kijk.... en dat zie ik terug in het schrijven van Ds. Verschuure waar geen van uw alle iets van begrijpen. Het is voor jullie abracadabra maar niet voor mij. Ik begrijp volledig wat hij schrijft ook al ben ik het niet met hem eens.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 09 jun 2020 17:27

@benefietdiner,

Als ik het goed begrijp kom je zelf oorspronkelijk uit de GerGem en ken je deze dus van binnen uit.

Je hebt een goed punt, zij het dat je manier van doen wat schopperig overkomt. Zelf heb ik daar ook lang last van gehad dat ik mijn negatieve gedachten over de GerGem uitte door er tegen aan te schoppen.

Sinds ik God ken als mijn Vader, dacht ik dat ik een en ander beter zou gaan begrijpen. Ik doe daar ook biddend mijn best voor. Toch deel ik wel een groot deel van je kritiek. In de prediking vind ik nauwelijks voedsel voor mijn ziel. Er worden regelmatig "waarheden" vanaf de kansel verkonigd die niet Bijbels zijn. Een en ander is wel te verklaren hoe dat zo gekomen is, maar daarmee is het nog niet goed te praten!

Een en ander zal verschillen per plaatselijke GerGem en zelfs per predikant. Zo luister ik soms graag een preek van ds C. Harinck en ds Vreugdenhil van de GerGem.

Kritiek uiten kan inderdaad leiden tot negeren of protest. Wb dat laatste: iemand mag zich natuurlijk wel verdedigen al ben je het niet met diegene eens!

Persoonlijk denk ik dat de cultuur binnen de GerGem grotendeels nog zo is dat een dominee (in dit voorbeeld ds Verschuure) niet al te blijmoedig kan spreken zonder vreemd aangekeken te worden, en ze zich daarom doorgaans voorzichtig uitdrukken.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 09 jun 2020 18:14

In het licht van deze discussie moest ik aan deze bijdrage denken, en wil die daarom met jullie delen:

Ds. G.A. van den Brink, waarom bestaat er nog eenzijdige prediking:

https://youtu.be/jzEk1qSvSVc

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor irmo » 09 jun 2020 19:44

benefietdiner schreef:Daar gaat het weldegelijk om Guido de Brés wist wat het was om verloste en met Christus te zijn ik leest dit bij Ds. Verschuure niet.

Lees je het niet? Of begrijp je het niet? En aan wie ligt dat dan?

benefietdiner schreef:Ik heb dit van Ds. Verschuure nooit gezegd. Wat ik wel gezegd hebt is dat hij Christus niet kent. Het gaat niet over verblind zijn het gaat er over of je van de hoed en de rand weet over de leer van de Ger.Gem. en dat weet jij niet, Chaya niet, irmo niet (ook al kerkt zij bij de Ger.Gem.in Ned.) en henkie houd wijselijk zijn mond.


Hoe wet jij zo zeker dat hij Christus niet kent? Alleen uit het artikel? Heb je ds. Verschuure wel eens gesproken? gebeld? gemaild met die vraag? Wat voor antwoord heb je gekregen? Hoe heb je dat geinterpreteerd?

En hoe durf je over mij hetzelfde te beweren, terwijl je me niet eens kent, en totaal niets weet over mijn persoonlijk geloof. Ik voel me best beledigd, eigenlijk.

Ik weet niet alles over de leer van de Gergem,klopt, want dat is mijn kerk niet. Ik laat me graag corrigeren, dus vertel maar waar ik fout zit. Als je dat niet kunt dan vind ik eigenlijk dat je je woorden weer nederig moet inslikken.

benefietdiner schreef:Kijk.... en dat zie ik terug in het schrijven van Ds. Verschuure waar geen van uw alle iets van begrijpen. Het is voor jullie abracadabra maar niet voor mij. Ik begrijp volledig wat hij schrijft ook al ben ik het niet met hem eens.

Nou, als jij het wel begrijpt, en ik niet, leg het eens uit dan? Want ik heb een geheel ander interview gelezen. Beetje kort en oppervlakkig misschien, maar verder kon ik er redelijk in mee. Nogal arrogant vanjezelf om te beweren dat jij de enige bent die het begrijpt.

Ik ben benieuwd naar je uitleg. Ongetwijfeld leer ik er wat van, dus zeer nieuwsgierig.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2020 22:08

benefietdiner schreef:Daar gaat het weldegelijk om Guido de Brés wist wat het was om verloste en met Christus te zijn ik leest dit bij Ds. Verschuure niet.Ik begrijp dat je dit zegt omdat je de leer van de Ger.Gem niet weet.Omdat je de leer van de Ger.Gem. niet weet snap je niet waar het om gaat en kom je tot de conclusie dat ik vreemde aannames doet.Ik heb niets geïnterpreteerd en zo ja wat heb ik dan geïnterpreteerd. Het is een loze kreet als je niet verklaart waarom. Dit is alleen maar met losse volders gooien. Ik heb uitleg gegeven aan henkie over de bewuste (moeilijke) zin van Ds. viewtopic.php?f=29&t=29162&start=180#p2112522 ik heb er totaal geen reactie over gezien, van niemand, ook niet van jou. Ik herhaal dat je de leer Ger.Gem. totaal niet onder de knie hebt.Ik heb dit van Ds. Verschuure nooit gezegd. Wat ik wel gezegd hebt is dat hij Christus niet kent. Het gaat niet over verblind zijn het gaat er over of je van de hoed en de rand weet over de leer van de Ger.Gem. en dat weet jij niet, Chaya niet, irmo niet (ook al kerkt zij bij de Ger.Gem.in Ned.) en henkie houd wijselijk zijn mond.

Beste Marix als je hier wat wil zeggen over de Ger.Gem. verdiep je dan eerst in één van de belangrijkste leerrede van de Gem.Gem. Ik doel op de Leeruitspraak van Generale Synode van 1931 die nog altijd één van de belangrijkste is.

De generale synode van Rotterdam sprak uit:

1: Dat het Verbond der Genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid, dat het wezen des verbonds daarom alleen geldt den uitverkoornen Gods en nooit gelden kan het natuurlijk zaad. Dat aard en wezen van het Verbond der Verlossing en Verbond der genade één zijn en niet twee. In wezen is het één Verbond.
2: Dat de Heilige Schrift slechts spreekt van twee Verbonden in betrekking tot des menschen eeuwigen staat, namelijk het Verbond der Werken en het Verbond der Genade.
3: Dat wat het wezen des Verbonds betreft, de Heilige Schrift alleen spreekt van twee Hoofden; Adam hoofd van het Verbond der Werken, Christus Hoofd van het Verbond der genade, volgens Romeinen 5:12+19; 1 Korinthe 15:22 enzovoorts
4: Dat een verbond in zijn wezen twee partijen kent; dat gelijk God met Adam, als vertegenwoordigend hoofd van al zijn zaad, het Verbond der Werken heeft opgericht, alzo met Christus, als het vertegenwoordigend Hoofd van al de Zijnen, het Verbond der Genade is opgericht terwijl het (subjectief) wordt opgericht met de uitverkoornen, als zij door wedergeboorte en geloof in de tijd in dat verbond worden ingelijfd.
5: Dat het Verbond der Genade van God een bediening heeft ontvangen, een openbaringsvorm, die wisselde en die meerderen omvat dan de uitverkorenen Gods. Deze laatsten echter alleen zijn wezenlijk in het Verbond begrepen.
6: Dat de verantwoordelijkheid van elk mens wortelt in de schepping. Geschapen naar Gods beeld, eist God van de gevallen mens Zijn Beeld terug. En die verantwoordelijkheid is groter, naarmate God met hem meer bemoeienissen maakt. In het bijzonder wordt de verantwoordelijkheid groter door de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden in het Evangelie, als blijkt uit vele plaatsen als: Ezechiël 33:11, 2 Korinthe 5:20; Mattheüs 23:37; Lukas 10:13-15; Johannes 3:36, 5:40; Openbaring 22:17;
enzovoorts.

Er zijn nog meer leer uitspraken maar dit zijn wel de belangrijkste die sindsdien de koers (qua grote lijnen) van het kerkverband bepalen.

Kijk.... en dat zie ik terug in het schrijven van Ds. Verschuure waar geen van uw alle iets van begrijpen. Het is voor jullie abracadabra maar niet voor mij. Ik begrijp volledig wat hij schrijft ook al ben ik het niet met hem eens.


Ik ben geen expert op het gebied van de GerGem hoewel ik er een hoop over heb gelezen. Ook hier. Wat ik in die tijd ook heb ontdekt is hoe jij alles uit bevindelijke hoek met een gekleurde bril leest en negatief belicht. Dat valt zelfs mij (ondanks dat ik regelmatig kritisch ben richting de rechterflank) op... en het is wel duidelijk dat dat hier ook het geval is. En dan kan je natuurlijk komen met “maar ik weet heel veel van de GerGem dus ik zie het allemaal juist” en de rest allemaal niet maar dat zegt dan niet zoveel. Ik lees het artikel en zie hele andere dingen dan jij. En velen met mij. En als je dan wil blijven denken dag de rest het allemaal verkeerd ziet en jij niet, prima, moet je zelf weten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor lekkerbek » 09 jun 2020 23:12

Ik ben wel een "gergemmer" maar ik nen het totaal niet met je zienswijze eens @benefietdiner.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor gravo » 09 jun 2020 23:36

Terecht haalt benefietdiner hier de leerregels uit 1931 aan als bepalende regels voor het eigen gedachtegoed van de Gereformeerde Gemeenten.
Zonder verder op de inhoud in te gaan, kan wel worden gezegd dat de Ger. Gem. hiermee een eigen positie kiest.
Want de invloed en de doorwerking van deze leerregels is groot.
Als ze eenmaal zijn geformuleerd als uitkomst van vele debatten en discussies die er aan vooraf zijn gegaan, gaan ze toch een eigen leven leiden. Niet langer gaat het om opinies, om visies, om persoonlijke meningen en overtuigingen. Nee, door ze toe te voegen aan de belijdenis worden ze maatgevend voor heel veel theologische zaken. Ze vormen de gemeentes en de gelovigen die ze onderschrijven.
En dan blijken deze leerregels effecten te hebben en theologische zienswijzen op te leveren die je aanvankelijk niet afleest aan deze teksten. De theologie die steeds vaster verankerd ligt in de nieuw toegevoegde leerregels leidt ook tot een nieuwe praktijk. Kortom, ze worden identiteitsbepalend.

En dat is precies het punt waarop ik er moeite mee begin te krijgen. Liever houd ik de belijdenissen waarop je elkaar vindt of niet vindt veel ruimer en universeler. Al vaker heb ik aangegeven dat ik me eigenlijk alleen gebonden acht aan de apostolische geloofsbelijdenis en die van Nicea en Athanasius. Niet om daarmee alle naderhand geschreven belijdenissen (onze traditie heeft de drie Formulieren van Enigheid) af te wijzen, want dat doe ik niet, maar om niet in de valkuil te stappen dat nadere belijdenissen de kring van christenen, ware broeders en zusters, ernstig verkleinen. Belijdenissen zijn bedoeld om het geloof openlijk uit te leggen en ook om dwalingen te keren, maar ze zijn niet bedoeld om de eenheid die er onder christenen is en moet zijn (opdat zij één zijn) te verbreken. We zijn in Nederland goed geworden in de repeterende breuk van kerkvorming, maar de vraag is of dat wel echt goed is. Want die breuken zijn vaak onherstelbaar gebleken.

De praktijk wijst uit dat een kerk of gemeente die zich zeer expliciet uitspreekt op een theologisch thema ook een zeer specifieke eigen identiteit ontwikkelt. Dat is eigenlijk onvermijdelijk en het wordt ook bijna altijd met vreugde en instemming door de leden met die belijdenis bevestigd en goed bevonden.
Geen wonder, want het zijn hún voorvaders, voorgangers die de nieuwe belijdenissen hebben geformuleerd. Het wordt dus een soort erezaak, een morele verplichting tegenover degenen die hen voorgingen om ze keer op keer te prijzen en te bevestigen.
Maar helaas, daarmee wordt ook keer op keer de afstand tot andere christenen mede benadrukt. Hoe meer je er van overtuigd bent dat de eigen theologie scherp en goed afgebakend is, en dat gebeurt natuurlijk als je van opvattingen ook leerregels maakt, hoe meer munitie je in handen hebt om andere christenen, die deze nieuwe regels niet delen, of er geen behoefte aan hebben, zoals in mijn geval, van je af te houden.

Het kan allemaal in goede harmonie natuurlijk en deze tijden zijn lang niet meer zo scherpslijperig als vroegere tijden. We herkennen elkaar door de nood gedreven nu sneller en makkelijker dan in de comfortabele tijden dat iedereen wel een eigen kerkje kon stichten. Er is meer eenheid en gemeenschappelijk dan zeg maar 20 jaar geleden.

Maar, pas op, een al te sterk strakgetrokken theologie, met een hele eigen(wijze) opvatting die ook nog eens bijna de status van een dogma krijgt, kan ook leiden tot een naar binnen gekeerde blik, gebrek aan contact met andere christenen en zelfs tot een volledig geïsoleerd christelijk bestaan, teruggetrokken op het eigen erf. En dan loop je het gevaar dat de kerk of de gemeente met die eigen identiteit ook een doel in zichzelf wordt. We hebben gezien dat er slechts 22 jaar voor nodig was om aan te tonen dat deze leerregels de Ger. Gem. niet konden behoeden voor een scheuring.
We moeten ze dus niet belangrijker of goddelijker willen maken dan ze zijn. Een regel kan ook een splijtzwam worden.

Dus, afgezien van de inhoud van de leerregels uit 1931, heb ik sowieso al moeite met belijdenisgeschriften die toegevoegd zouden moeten worden aan het belijden van de Kerk van alle tijden en alle plaatsen.

Want wie komt eigenlijk nog eens tot een herbezinning aangaande de teksten die in 1931 zijn vastgelegd?

Ik durf wel zeggen dat dat onmogelijk zal zijn voor mensen die hun kerk en theologie sterk op die teksten hebben gebouwd. Zou je hier namelijk van binnenuit een correctie op willen aanbrengen, dan stel je min of meer het gehele bestaansrecht van de Gereformeerde Gemeenten ter discussie. En dat gebeurt om die reden dan ook nooit. Niemand wil dat, kan dat of durft dat. De regels gaan beklemmend werken. Omdat ze onbespreekbaar zijn geworden.
Het gevolg is dat een kritische beschouwing van de leerregels eigenlijk alleen maar van buitenaf kan komen. Maar dan zijn de rapen meteen gaar, dan laait een heilige verontwaardiging op, en dan worden de leerregels natuurlijk heel demonstratief omarmd alsof onze ziel en zaligheid er écht vanaf hangt. De deuren gaan dicht, het front wordt gevormd. Allemaal niet zo gezond. Koud vuur!

De leerregels van 1931 staan wat mij betreft ook om die reden echt onderaan in de rij, die begint bij de Bijbel, verder gaat in de apostolische traditie, de kerkvaders, de klassieke geloofsbelijdenissen en de belijdenissen vanuit de Reformatie.

De vraag is echt of de eigen theologische toevoeging op die machtige christelijke geloofsbelijdenissen wel de rots mag zijn waarop je de gemeente bouwt.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 10 jun 2020 08:44

gravo schreef:Terecht haalt benefietdiner hier de leerregels uit 1931 aan als bepalende regels voor het eigen gedachtegoed van de Gereformeerde Gemeenten.

Er wordt nu van alles bijgesleept wat er niets mee te maken heeft. Het is een uitspraak van 1 persoon, 1 predikant.
Bovendien had dit ook zo gezegd kunnen worden door een predikant uit de HHK, BhP (CGK dus) of de OGG.

Het onbegrip komt vanwege het feit dat er een halleluja theologie wordt verkondigd, waarbij bekering niet of amper nodig is.
Je moet Jezus volgen, gaan geloven.
Maar hoe dat moet, wordt niet verteld. En dus groeit er nu een steeds grotere groep mensen op met de gedachte dat het oordeel van God wel mee zal vallen. Dat je geen stervensgenade nodig hebt.
God zal Zijn hand wel over Zijn hart strijken, ik ben toch een goed mens, ik leef netjes.

En dat zie je op het forum dus ook terug. Mensen die dit in hun jeugd hebben gehoord, laten geen kans onverlet om tegen het hele kerkverband desnoods te schoppen, alleen maar omdat 1 predikant iets zegt.
Wat absurd.
Intussen reageren insiders dat ze die kritiek niet herkennen. Maar het schofferen gaat gewoon door.

Nogmaals, het gaat NIET om de leer, om de regels, het kerkverband, maar wat er in iemand's hart leeft! Dominee of niet, we komen allemaal te staan voor een oordeel. En er zullen mensen zijn die menen in te gaan, maar dat God toch moet zeggen: Ik ken u niet.
Daar zitten ook predikanten tussen! Want ze zeggen dat ze in Zijn naam hebben geprofeteerd.

In plaats dat wij hier ons verwonderen over de grote daden van de Heere, dat deze man mocht genezen van Corona, wordt dit (voor de zoveelste keer) gebruikt om de GG te bashen.

Dat zulke mensen hier nog steeds een podium krijgen, vind ik onbegrijpelijk!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Gtn » 10 jun 2020 08:55

Als GerGemmer heb ik zojuist het hele topic over de GerGem doorgelezen.

Ik ben me er terdege van bewust dat ik een kritische GerGemmer ben. Tegelijkertijd weet ik ook dat ik er biddend mee bezig ben, en genoemde zaken mij veel verdriet doen. Want ja, de genoemde zaken gebeuren nog steeds, en misschien wel steeds sterker binnen de GerGem. Ik ben dus niet alleen een kritische, maar ook een bezorgde en verdrietige en biddende GerGemmer.

Ik herken en begrijp de reacties van de ex-GerGemmers. Ik proef daarin ook verdriet. En laten we eerlijk zijn: als iemand de GerGem heeft verlaten om reden van onschriftuurlijke zaken, dan zal hij de rest van de GerGemmers daar toch ook voor willen behoeden? Dus dat lees je terug in de reacties.

Persoonlijk denk ik dat juist door het vele vertrekken van biddende gemeente leden die geen gehoor krijgen op hun vragen, de GerGem de kans krijgt om zich verder te ontwikkelen in hypercalvinisme. Om remonstrantse denkbeelden via de achterdeur binnen te laten als ongemerkt neveneffect.

Ik ben mij er ook van bewust dat dit buiten de bible-belt wellicht wat minder speelt, in ieder geval weet ik niet of dit alles in de gehele GerGem speelt.

Wat mij wel aan het denken zet:

Als er een standen leer gepredikt wordt, krijgen we een soort van "checklist" om vervolgens na het afvinken van alle "bevindingen" de conclusie te kunnen trekken "dat ik nu een waar kind van God ben", maar is dát geloof? Begrijp me goed, ik wil hiermee degenen die het oprecht zo beleven niet wegzetten alsof zij geen kind van God zijn, maar het gevaar voor kopieer gedrag is groot, en het gevaar van lijdelijkheid omdat het allemaal zo moeilijk gemaakt wordt nog groter.

De huidige predikanten zijn opgeleid in Rotterdam terwijl de theologische school onder leiding stond van ds Moerkerken, die deze standenleer voorstaat. Logisch gedacht zijn ze er dus in opgeleid om dit te prediken. Hoe goed bedoeld ook (daar ben ik van overtuigd !!), word zo de weg niet te smal gemaakt en vooral de poort niet te nauw? En is dat nu juist niet een thema wat blijvend terugkeert in de vragenrubriek, waar nog altijd veel gevraagd wordt door GerGemmers?

Er wordt wel eens gebeden voor een opleving in het gemeenteleven, voor een opwekking. Mijns inziens is er wel degelijk een opwekking gaande, alleen verlaten deze mensen (biddend!) de GerGem. Hier wordt niet graag over gesproken, en deze groep mensen wordt vaak onterecht weggezet als "ze willen het allemaal wat makkelijker hebben" of "de prediking van de ellende staat hun niet aan", maar hiermee doe je deze mensen echt tekort. Ik heb al meermalen van dichtbij meegemaakt welke worstelingen dit meebrengt.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten