Gereformeerde Gemeenten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor irmo » 08 jun 2020 09:05

Zo dan. Gaat ie lekker benefiet? Ik wou nog een uitleg tikken maar laat maar geloof ik. ... ](*,)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2020 09:12

benefietdiner schreef:Marnix…… sta er ook nog buiten?
Mijn vraag die ik stelt aan jou is nee en…… ik neem het je ook niet helemaal kwalijk wat je zegt Marnix omdat je niet weet hoe het kerkelijk leven in de Gereformeerde Gemeente (en aanverwante denominaties) in elkaar steekt. Hierin ben je zeker nog lang niet uitgeleerd. Dat blijkt wel uit je opmerkingen als het gaat over deze denominaties waar Ds. Verschuure predikant is. Daarom raad ik je aan niet overal een antwoord op te toveren hier op Refo-web want dan zit je er regelmatig goed naast.

Heb je jezelf weleens afgevraagd of jij er nog buiten staat? Denk erom he, wie Gods kinderen aanraakt, raakt Zijn oogappel aan!
Je hoeft geen inside info over de GG te hebben om te bepalen wie bekeerd is.
Jij leeft ook in de gedachte schijnbaar dat God wel benaderbaar is en dat het wel mee zal vallen als je komt te sterven.
Maar wie de dood in de ogen heeft gekeken, komt tot de ontdekking dat wij zo niet voor Hem kunnen verschijnen.
Dan hebben wij ALLEMAAL stervensgenade nodig.

Of je nu dominee, ouderling of dronkenlap bent.

Deze verzen vielen in zijn hart:
„Ik zal niet sterven, maar leven; en ik zal de werken des Heeren vertellen. De Heere heeft mij wel hard gekastijd; maar Hij heeft mij ter dood niet overgegeven.”

Toen kwam er rust in mijn hart. Als iemand toen had gevraagd: Geloof je dat nu, dan had ik gezegd met de vader van de maanzieke knaap: Ik geloof, Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp. Het lag er en ging in de loop van die weken steeds meer kracht doen.”

En als je iets niet begrijpt, vraag het dan gewoon, zonder die neerbuigende toon te gebruiken jegens een kerkverband.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Nina » 08 jun 2020 09:41

benefietdiner schreef:Je opmerking in deze is tocht wel beklagenswaardig hoor Marnix.

De Here Jezus zei het al tegen Nicodemus: ‘Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet’. Hij, Nicodemus was notabele het hoofd van de Farizeën en Jezus berispt hem dat hij niet wist wat wedergeboorte was.

Ik kan een isgelijkteken zetten naar de predikant Verschuure want ook hij weet niet wat wedergeboren is volgens zijn eigen twee brieven en het kranten artikel van het RD.

En…..moet ik nu ook het zelfde zeggen tegen Ds. Verschuure en….. ook tegen Marnix wat Jezus zei tegen Nicodemus: ‘Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden’.

Marnix…… sta er ook nog buiten?

Mijn vraag die ik stelt aan jou is nee en…… ik neem het je ook niet helemaal kwalijk wat je zegt Marnix omdat je niet weet hoe het kerkelijk leven in de Gereformeerde Gemeente (en aanverwante denominaties) in elkaar steekt. Hierin ben je zeker nog lang niet uitgeleerd. Dat blijkt wel uit je opmerkingen als het gaat over deze denominaties waar Ds. Verschuure predikant is. Daarom raad ik je aan niet overal een antwoord op te toveren hier op Refo-web want dan zit je er regelmatig goed naast.


Benefietdiner, ik zou dit soort berichten (over ds Verschuure en richting Marnix) maar gauw weghalen. Dit kan echt niet!

Nina

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Nina » 08 jun 2020 09:47

Chaya schreef:
Heb je jezelf weleens afgevraagd of jij er nog buiten staat? Denk erom he, wie Gods kinderen aanraakt, raakt Zijn oogappel aan!

Chaya, die teksten waar God het heeft over Zijn oogappel, (Zach 2:3) daar wordt Israel mee bedoeld, geen dominees. Lees de tekst maar na.

Je hoeft geen inside info over de GG te hebben om te bepalen wie bekeerd is.

Dat is ook helemaal niet aan ons om dat te doen. De Here komt dat toe om dat te beoordelen, wij moeten daar vanaf blijven. Volgens mij kunnen de mods maar beter een aantal berichten weghalen.

Jij leeft ook in de gedachte schijnbaar dat God wel benaderbaar is en dat het wel mee zal vallen als je komt te sterven.
Maar wie de dood in de ogen heeft gekeken, komt tot de ontdekking dat wij zo niet voor Hem kunnen verschijnen.
Dan hebben wij ALLEMAAL stervensgenade nodig.

Of je nu dominee, ouderling of dronkenlap bent.


En zo is dat! Afgelopen week bekeek ik nog een interview met Kinga Ban, was er weer diep van onder de indruk hoe zij met haar naderende sterven omging.
Laatst gewijzigd door Nina op 08 jun 2020 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor henkie » 08 jun 2020 09:53

benefietdiner schreef:Mooi interview: Ds. A. Verschuure genas van corona: Niet sterven, maar leven.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-a-ver ... -1.1668725

Je kunt dus bij de Gereformeerde Gemeenten predikant zijn en de toegepaste gerechtigheid van Christus missen.
De predikant zei over zichzelf:
En persoonlijk wees de Heere op de noodzaak van de toepassing van Christus’ gerechtigheid in de ziel. Dat dat nu iets is waarin ik zelf niet kan werken, maar waarin Hij niet zal rusten totdat Hij dat werk voleindigd zal hebben.”

Bijzonder.


Volgens mij is het maar net hoe je het onderstaande leest. En hoe jij alles over de GG doorgaans leest, is genoegzaam bekend. :-oo

"En persoonlijk wees de Heere op de noodzaak van de toepassing van Christus’ gerechtigheid in de ziel. Dat dat nu iets is waarin ik zelf niet kan werken, maar waarin Hij niet zal rusten totdat Hij dat werk voleindigd zal hebben.”

Er staat niet dat het er niet is maar dat het nog niet klaar is. En dat is natuurlijk altijd zo in dit leven.

Verder een mooi interview. Al had die ene zin wel wat duidelijker gemogen. Ik begrijp niet wat de dominee daar nu concreet mee bedoeld.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2020 09:58

Nina schreef:Chaya, die teksten waar God het heeft over Zijn oogappel, (Zach 2:3) daar wordt Israel mee bedoelt, geen dominees. Lees de tekst maar na.

Ik zei toch niet: wie aan een predikant komt, raakt Gods oogappel aan?
Ik zei: wie aan Gods volk komt!
Nina schreef:Dat is ook helemaal niet aan ons om dat te doen. De Here komt dat toe om dat te beoordelen, wij moeten daar vanaf blijven. Volgens mij kunnen de mods maar beter een aantal berichten weghalen.

Ik reageerde op de denigrerend opmerking van benefiet, tegen Marnix, dat Marnix te weinig kennis zou hebben van de GG. Dat slaat nl. helemaal nergens op. De predikant is (toevalig) een predikant in de GG, maar hij zou net zo goed HHK of GGiN kunnen zijn, bij wijze van spreken.
Hij zegt dit op persoonlijke titel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2020 10:25

benefietdiner schreef:Je opmerking in deze is tocht wel beklagenswaardig hoor Marnix.

De Here Jezus zei het al tegen Nicodemus: ‘Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet’. Hij, Nicodemus was notabele het hoofd van de Farizeën en Jezus berispt hem dat hij niet wist wat wedergeboorte was.

Ik kan een isgelijkteken zetten naar de predikant Verschuure want ook hij weet niet wat wedergeboren is volgens zijn eigen twee brieven en het kranten artikel van het RD.

En…..moet ik nu ook het zelfde zeggen tegen Ds. Verschuure en….. ook tegen Marnix wat Jezus zei tegen Nicodemus: ‘Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden’.

Marnix…… sta er ook nog buiten?

Mijn vraag die ik stelt aan jou is nee en…… ik neem het je ook niet helemaal kwalijk wat je zegt Marnix omdat je niet weet hoe het kerkelijk leven in de Gereformeerde Gemeente (en aanverwante denominaties) in elkaar steekt. Hierin ben je zeker nog lang niet uitgeleerd. Dat blijkt wel uit je opmerkingen als het gaat over deze denominaties waar Ds. Verschuure predikant is. Daarom raad ik je aan niet overal een antwoord op te toveren hier op Refo-web want dan zit je er regelmatig goed naast.


Ik ben inderdaad niet zo thuis in de Ger Gem en ik vermoed dat ik daardoor het interview wat neutraler lees, niet met de (donker) gekleurde bril waarmee jij alles uit die hoek leest. Ik zie een strijd bij het voorhitzicht mogelijk te moeten sterven, maar tegelijkertijd ook dat hij vertrouwen en hoop put uit het evangelie. Angst voor God en het hiernamaals is wat anders dan dan angst om het hier en nu, je gemeente, de familie, de mensen die je dierbaar zijn, los te moeten laten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2020 13:13

Marnix schreef:Ik ben inderdaad niet zo thuis in de Ger Gem en ik vermoed dat ik daardoor het interview wat neutraler lees, niet met de (donker) gekleurde bril waarmee jij alles uit die hoek leest. Ik zie een strijd bij het voorhitzicht mogelijk te moeten sterven, maar tegelijkertijd ook dat hij vertrouwen en hoop put uit het evangelie. Angst voor God en het hiernamaals is wat anders dan dan angst om het hier en nu, je gemeente, de familie, de mensen die je dierbaar zijn, los te moeten laten.

Dat heeft echt niets met GG te maken hoor Marnix. Ik lees het interview ook neutraal, voorzover dat mogelijk is. :wink:
Het zal je maar aangezegd worden! Dat jij per telefoon! afscheid moet nemen van je vrouw en je 2 zoontjes.
En die zijn ook ziek he, want sommige gezinsleden van deze predikant waren ook ziek.

Het is altijd makkelijk praten, als de dood nog in Amerika zit. Bovendien heeft de predikant een roeping, en hij is nog geen 50 jaar en was fit en gezond. Dan zitten de bestrijders van binnen hoor. Dat denk ik zeker.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 08 jun 2020 13:21

henkie schreef:Volgens mij is het maar net hoe je het onderstaande leest. En hoe jij alles over de GG doorgaans leest, is genoegzaam bekend. :-oo

"En persoonlijk wees de Heere op de noodzaak van de toepassing van Christus’ gerechtigheid in de ziel. Dat dat nu iets is waarin ik zelf niet kan werken, maar waarin Hij niet zal rusten totdat Hij dat werk voleindigd zal hebben.”

Er staat niet dat het er niet is maar dat het nog niet klaar is. En dat is natuurlijk altijd zo in dit leven.

Verder een mooi interview. Al had die ene zin wel wat duidelijker gemogen. Ik begrijp niet wat de dominee daar nu concreet mee bedoeld.

Het is toch niet moeilijk om letterlijk te lezen.
Als er letterlijk staat dat Christus gerechtigheid nog toegepast moet worden aan de ziel is het er nog niet. Het ergste is wat er verder staat namelijk ‘Dat dat nu iets is waarin ik zelf niet kan werken’. Dat is dus de afwachtende houding. Je kent de uitdrukking: ‘ach dat het nog maar eens gebeuren mag’ dat kom hierin duidelijk openbaar. Ik kan niks, ik voel niks, ik bid zo vurig en er gebeurd niks, het ligt niet aan mij God moet het doen enz. De toepassing wat ik hier zegt staat er ook bij als hij zegt: 'maar waarin Hij niet zal rusten totdat Hij dat werk voleindigd zal hebben'. Nu dat is toch duidelijk God moet Ds. Verschuure nog bekeren.
Nu Henkie hier wordt een leugen verkondigd want de opdracht is dat wij ons bekeren moeten. De wedergeboorte kunnen we zelf niet bewerken maar bekeren is een opdracht en daar zal de belofte niet achter blijven.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 08 jun 2020 13:31

Chaya schreef:Het is altijd makkelijk praten, als de dood nog in Amerika zit. Bovendien heeft de predikant een roeping, en hij is nog geen 50 jaar en was fit en gezond. Dan zitten de bestrijders van binnen hoor. Dat denk ik zeker.

Je geloofd de woorden van Paulus dus niet in 1 Korinthiërs 15 als hij schrijft: De dood is verslonden tot overwinning. Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning? Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2020 14:16

benefietdiner schreef:Je geloofd de woorden van Paulus dus niet in 1 Korinthiërs 15 als hij schrijft: De dood is verslonden tot overwinning. Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning? Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.


Dat geloven maakt het sterven en loslaten van zoveel dingen waar je van houdt nog niet altijd tot een makkelijk proces.... Zeker niet als je nog jong bent. Ondanks de zekerheid die we mogen hebben door het offer van Jezus Christus is dit voor Gods kinderen soms nog best een moeilijk proces waarbij je moet leren loslaten en vertrouwen op God. Aan de ene kant wil je bij Hem zijn maar aan de andere kant wil je er hier ook nog voor mensen zijn. (denk aan wat Paulus ook daarover schreef). Dat tweeledige kom je heel vaak tegen bij kinderen van God die ernstig ziek zijn en als je dat afdoet als ongeloof heb je in ieder geval weinig empathisch vermogen....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor irmo » 08 jun 2020 14:29

benefietdiner schreef:Het is toch niet moeilijk om letterlijk te lezen.
Als er letterlijk staat dat Christus gerechtigheid nog toegepast moet worden aan de ziel is het er nog niet. Het ergste is wat er verder staat namelijk ‘Dat dat nu iets is waarin ik zelf niet kan werken’. Dat is dus de afwachtende houding. Je kent de uitdrukking: ‘ach dat het nog maar eens gebeuren mag’ dat kom hierin duidelijk openbaar. Ik kan niks, ik voel niks, ik bid zo vurig en er gebeurd niks, het ligt niet aan mij God moet het doen enz. De toepassing wat ik hier zegt staat er ook bij als hij zegt: 'maar waarin Hij niet zal rusten totdat Hij dat werk voleindigd zal hebben'. Nu dat is toch duidelijk God moet Ds. Verschuure nog bekeren.
Nu Henkie hier wordt een leugen verkondigd want de opdracht is dat wij ons bekeren moeten. De wedergeboorte kunnen we zelf niet bewerken maar bekeren is een opdracht en daar zal de belofte niet achter blijven.


Dan heb jij duidelijk een heel ander interview gelezen dan ik. Ik vind wat jij schrijft eigenlijk grenzen aan sacrilegio(Ik weet niet wat het Nl woord daarvoor is).

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Chaya » 08 jun 2020 14:55

benefietdiner schreef:Je geloofd de woorden van Paulus dus niet in 1 Korinthiërs 15 als hij schrijft: De dood is verslonden tot overwinning. Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning? Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.

Wat zo kwalijk aan jou is, dat je dit interview aangrijpt om weer eens tegen de GG aan te schoppen.
Dat is niet bepaald een goede vrucht, maar een stinkende!

Die tekst staat er niet voor iedereen!! Pluk niet lukraak een tekst uit de Bijbel om iemand of jezelf een valse rust te geven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2020 15:15

Chaya schreef:Wat zo kwalijk aan jou is, dat je dit interview aangrijpt om weer eens tegen de GG aan te schoppen.
Dat is niet bepaald een goede vrucht, maar een stinkende!

Die tekst staat er niet voor iedereen!! Pluk niet lukraak een tekst uit de Bijbel om iemand of jezelf een valse rust te geven.


Nou ja, die tekst is er natuurlijk wel voor iedereen die gelooft. En christenen die strijd ervaren als ze moeten sterven om wat hun hier lief is los te laten, putten hoop uit deze tekst. Het probleem zit hem in hoe Benefietdiner deze tekst toepast: Als je in Jezus gelooft is die tekst voor jou dus is er geen strijd als je moet sterven, is die strijd er toch, dan geloof je dus niet. Wat rationeel geklets is. Dat is net zoiets als een christen die zwak is geweest of ergens aan heeft getwijfeld vervolgens met Bijbelteksten om de oren slaan dat als je echte christen bent, je dat soort dingen niet doet.

Het is prachtig als christenen met deze tekst vol vertrouwen en zonder angst kunnen sterven maar als een christen wel strijd voelt en moeite heeft met het loslaten van vrouw, kinderen, gemeente, dierbaren etc kan je niet op basis van deze tekst zeggen: Dus was hij niet bekeerd, geen echte gelovige want er was nog wel wat van angst over in plaats van dat hij alleen maar vol vertrouwen zei: Ja, ik mag sterven en naar Christus toe, halleluja!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor benefietdiner » 08 jun 2020 16:41

Marnix schreef:Dat geloven maakt het sterven en loslaten van zoveel dingen waar je van houdt nog niet altijd tot een makkelijk proces.... Zeker niet als je nog jong bent. Ondanks de zekerheid die we mogen hebben door het offer van Jezus Christus is dit voor Gods kinderen soms nog best een moeilijk proces waarbij je moet leren loslaten en vertrouwen op God. Aan de ene kant wil je bij Hem zijn maar aan de andere kant wil je er hier ook nog voor mensen zijn. (denk aan wat Paulus ook daarover schreef). Dat tweeledige kom je heel vaak tegen bij kinderen van God die ernstig ziek zijn

Ja dat is gedeeltelijk waar. Toch wil ik je wijzen op een brief van Guido de Brés toen hij gevangen genomen werd en aan zijn moeder schreef. ‘Wie zijn vader en zijne moeder liever zal hebben dan mij , is niet waardig’:
https://books.google.nl/books?id=hvxRAA ... ig&f=false

Dat is toch wel een ander geluid als zoals jij interpreteer en als dat van Ds. Verschuure.

Er kan mij van alles verweten worden maar wat ik gezegd heb is wel gegrond op de Bijbel en Oudvaders of Oude schrijvers in bevindelijk-gereformeerde kringen en..... ja dat kan hard overkomen waaruit de verwijten vandaan komen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron