Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2020 14:19

Chaya schreef:En die gaan echt niet anders denken hierdoor hoor.
Was het maar zo simpel. Racisme is een diepingevreten haat. Als nu zelfs een politieagent - de hoeders van het recht - zo vergiftigd is met haatgevoelens, dat hij iemand langzaam doodknijpt, denk je dit dan op te lossen met een demonstratie?
Dat lijkt mij nogal naief.


Hier ben ik volgens mij al op ingegaan. Je ziet in het verleden dat protesten / demonstraties wel invloed hebben. Nee je lost het niet van het ene op het andere moment op want inderdaad, het is diep in de cultuur ingesleten. Maar het kan wel tot verdere verbetering leiden zoals dat in het verleden ook is gebeurd. En ja, dat heeft tijd nodig. Maar met een houding van “dat verander je toch niet” kom je helemaal niet verder en als men die houding in het verleden had gehad waren we nog verder terug in de tijd geweest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2020 14:20

Chaya schreef:En die gaan echt niet anders denken hierdoor hoor.
Was het maar zo simpel. Racisme is een diepingevreten haat. Als nu zelfs een politieagent - de hoeders van het recht - zo vergiftigd is met haatgevoelens, dat hij iemand langzaam doodknijpt, denk je dit dan op te lossen met een demonstratie?
Dat lijkt mij nogal naief.


Dat soort lui moeten dan ook als een tumor uit de politiemacht worden gesneden. Er MOET vertrouwen zijn in de politieke instituties en dat vertrouwen is nu volledige kwijt - terecht ook, niet alleen in de afgelopen 3,5 jaar, maar dat proces is al veel langer aan de gang.

Mijn dochter van 15 wil dit weekend ook naar een demonstratie. Klein stadje in Canada, kans op rellen is nihil, maar toch zeggen we Nee. We kunnen het gewoon niet riskeren dat ze COVID mee naar huis brengt. Rot, want die protesten zijn OOK belangrijk.

Weet je waar ik aan moet denken? Aan al die tijd dat Afro-Amerikanen geweldsloos protesteerden. Denk aan de knielende Football-speler Colin Kaepernick en de lading drek die hij over zich heen kreeg. Er gaat een collage rond op het internet van vreedzaam protesterende Afro-amerikane met als bijschrift van de blanke massa "Je zou alleen vreedzaam moeten demonstreren; nee, niet zo; nee, niet zo; nee, niet zo; nee niet zo; etc."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 04 jun 2020 15:44

Mortlach schreef:Dat soort lui moeten dan ook als een tumor uit de politiemacht worden gesneden. Er MOET vertrouwen zijn in de politieke instituties en dat vertrouwen is nu volledige kwijt - terecht ook, niet alleen in de afgelopen 3,5 jaar, maar dat proces is al veel langer aan de gang.

Mijn dochter van 15 wil dit weekend ook naar een demonstratie. Klein stadje in Canada, kans op rellen is nihil, maar toch zeggen we Nee. We kunnen het gewoon niet riskeren dat ze COVID mee naar huis brengt. Rot, want die protesten zijn OOK belangrijk.

Weet je waar ik aan moet denken? Aan al die tijd dat Afro-Amerikanen geweldsloos protesteerden. Denk aan de knielende Football-speler Colin Kaepernick en de lading drek die hij over zich heen kreeg. Er gaat een collage rond op het internet van vreedzaam protesterende Afro-amerikane met als bijschrift van de blanke massa "Je zou alleen vreedzaam moeten demonstreren; nee, niet zo; nee, niet zo; nee, niet zo; nee niet zo; etc."

Maar die lui waar het om gaat, worden hier niet warm of koud van hoor.
Er zijn geen mensen die twijfelen, je bent een racist of je bent het niet.

Al die mensen die op het Malieveld en de Dam stonden, zijn echt niet allemaal zo vredelievend. Het is een utopie om te denken dat de wereld ooit op een dag beter zal worden. Dat kan niet. Nooit!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2020 16:06

Chaya schreef:Maar die lui waar het om gaat, worden hier niet warm of koud van hoor.


Prima, deze mensen bereik je niet, maar je hoeft ze ook geen baan te geven, zeker niet eentje waarin ze macht hebben over anderen en waar geweld een optie is.

Er zijn geen mensen die twijfelen, je bent een racist of je bent het niet.


Kijk, iedereen is racist, ten minste, heeft racistische tendensen. Bij racist moet je niet meteen aan de KKK denken, maar aan de mensen die toch hun handtas even wat steviger vasthouden als ze een zwart persoon zien. Het punt is dat je het systeem moet veranderen. Wist je dat gemiddeld voor elke 100 dollar die een Amerikaans gezin aan welvaart heeft, zwarte gezinnen 5 dollar hebben. Dat ligt dus echt niet aan het individu; dat kun je gewoon niet volhouden (niet dat jij dat doet, maar anderen).

Verder worden zwarte vaders in de VS veel, veel vaker vermoord of opgesloten door de politie dan blanke vaders, en vervolgens verwijt men hen dat zwarte vaders niet aanwezig zijn om hun kinderen op te voeden. Ik herinner me nog dat in maart met semi-automatische geweren gewapende blanken verschillende overheidsgebouwen binnendrongen en bezet hielden en de politie stond er bij en keer ernaar. Maar een afro-amerikaan met een flesje water? Die krijg traangas in zijn gezicht en als hij eenmaal op de grond ligt wordt de politiehond op hem losgelaten. DAT is racisme in Amerika.

Al die mensen die op het Malieveld en de Dam stonden, zijn echt niet allemaal zo vredelievend. Het is een utopie om te denken dat de wereld ooit op een dag beter zal worden. Dat kan niet. Nooit!


Misschien niet, maar je moet je ook niet laten verblinden door dat handjevol dat het voor de rest verstiert.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 04 jun 2020 20:01

Marnix schreef:Dat kan dus niet tenzij je de grondwet wil wijzigen. Er is in Nederland (en andere democratische landen) het recht om te demonstreren. Dat is een grondrecht. Misschien nog maar eens goed nadenken voordat je demonstraties wil verbieden. Dat er altijd wat extreme mensen op afkomen (of het nou extreem links of extreem rechts is) is jammer en die moet je hard aanpakken als ze de wet overtreden. Overigens blijkt in Amerika en ook in Nederland dat dat een klein groepje is die het voor de rest verziekt.... en die vaak weinig met het belang van de demonstranten hebben.


We kampen nog altijd met corona Marnix. De grondrechten van individuen moet maar even onderschikt zijn aan het belang van alle mensen.
De wet biedt ook ruimte om demonstraties te verbieden:
“ Een demonstratie mag vooraf worden verboden als er sprake is van ernstige bedreigingen van de openbare orde of veiligheid.”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2020 21:34

pindas83 schreef:We kampen nog altijd met corona Marnix. De grondrechten van individuen moet maar even onderschikt zijn aan het belang van alle mensen.
De wet biedt ook ruimte om demonstraties te verbieden:
“Een demonstratie mag vooraf worden verboden als er sprake is van ernstige bedreigingen van de openbare orde of veiligheid.”


En het liefst wil je dat het een het ander niet uitsluit. Dus demonstreren kan, binnen de huidige coronamaatregelen, daar kan je op sturen en als dat niet lukt kan je ingrijpen. Lijkt me prima als ze dat duidelijk afkondigen en daarop handhaven. Demonstreren op de Dam is inmiddels al verboden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Memmem » 04 jun 2020 22:08

En nu maar weer on topic
Mortlach schreef:Groot onderzoek door The lancet onder ruim 90.000 patiënten wijst ondertussen uit dat het gebruik van Hydrochloroquine en Chloroquine de kans op overlijden met 33 tot 45% VERHOOGT.

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 40-6736(20)31180-6/fulltext


Kunnen we die gevaarlijke nonsens over dat "wondermiddel" eindelijk naast ons neerleggen? Edit: @mods: serieus, nu we weten dat dat spul letterlijk levensgevaarlijk is, kunnen vermeldingen ernaar worden verwijderd?

https://www.nu.nl/coronavirus/6055913/tijdschrift-trekt-omstreden-artikel-over-risicos-van-malariamiddel-in.html
Het was toch anders
Zo levensgevaarlijk is het dus niet. Ben benieuwd wat de echte, goede resultaten zijn

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2020 22:35

Memmem schreef:En nu maar weer on topic

https://www.nu.nl/coronavirus/6055913/tijdschrift-trekt-omstreden-artikel-over-risicos-van-malariamiddel-in.html
Het was toch anders
Zo levensgevaarlijk is het dus niet. Ben benieuwd wat de echte, goede resultaten zijn


Inderdaad. Goed dat ze het intrekken als het niet betrouwbaar is. Je moet werken met de gegevens die je hebt, en waar nodig je conclusies aanpassen. Er wordt hier nu zo veel onderzoek naar gedaan, en ik heb nog nergens gezien dat wetenschappers echt zeggen "ja, dit werkt echt!" (ik laat al het anecdotisch bewijs even voor wat het is). Ik heb sinds dit artikel alweer meerdere andere artikelen gezien en ze zeggen allemaal dat het niet werkt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2020 23:09

Chaya schreef:Maar die lui waar het om gaat, worden hier niet warm of koud van hoor.
Er zijn geen mensen die twijfelen, je bent een racist of je bent het niet.

Al die mensen die op het Malieveld en de Dam stonden, zijn echt niet allemaal zo vredelievend. Het is een utopie om te denken dat de wereld ooit op een dag beter zal worden. Dat kan niet. Nooit!


Te makkelijk. Het kost tijd. Misschien wel generaties. Dat de wereld nooit volmaakt kan worden is een illusie. Dat er geen dingen kunnen verbeteren is onwaar. Nogmaals: kijk op het gebied van rassengelijkheid eens naar 300 jaar geleden. En dan naar 200 jaar geleden. 100 jaar geleden. 50 jaar geleden. Nu. En dat kan je ook niet bij armoede, ziekte, honger en tal van andere problemen. En dan kan je niet zeggen dat het niet beter is geworden. Wel dat het niet perfect is en dat ook nooit zal worden. Vroeger werden donkere mensen verkocht als slaven. Dat werd afgeschaft. Later moesten ze op allerleo plekken gescheiden worden van blanken waarbij de blanken uiteraard de beste plekken kregen. Dat werd afgeschaft. Hoezo wordt het niet beter. En dat kwam omdat er mensen waren die geloofden in dat er verbetering mogelijk was en daarvoor hebben gestreden, hun stem lieten horen. En weigerden te geloven dat dat geen zin had omdat het toch nooit beter wordt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 05 jun 2020 09:05

dit terugtrekken is op z'n minst toch wel opmerkelijk te noemen. .. de Lancet en de schrijvers trekken een artikel in.. maar wisten ze dan niet dat ze niet over de gehele pot met gegevens beschikten?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 05 jun 2020 09:08

Marnix schreef:Te makkelijk. Het kost tijd. Misschien wel generaties. Dat de wereld nooit volmaakt kan worden is een illusie. Dat er geen dingen kunnen verbeteren is onwaar.

Het is niet te makkelijk, dat het grootste deel van de mensheid vredelievend en fatsoenlijk is, is nog Genade.
Lees Openbaring maar eens.
De wereld zal in de laatste dagen onleefbaar worden.
Daarbij vergeleken is Corona een zuchtje in de tijd.

Op een voor jou bekende website:
https://bijbel.eo.nl/geloofsvragen/einde-van-de-wereld

De liefde bekoelt, toename van wetteloosheid, veel christenen zullen ten val komen en elkaar haten en verraden, oorlog en oorlogsdreiging.

En jij gelooft nog steeds in het gebroken geweertje?
Ik had je wijzer gedacht.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 05 jun 2020 10:53

Chaya schreef:Het is niet te makkelijk, dat het grootste deel van de mensheid vredelievend en fatsoenlijk is, is nog Genade.
Lees Openbaring maar eens.
De wereld zal in de laatste dagen onleefbaar worden.
Daarbij vergeleken is Corona een zuchtje in de tijd.

Op een voor jou bekende website:
https://bijbel.eo.nl/geloofsvragen/einde-van-de-wereld

De liefde bekoelt, toename van wetteloosheid, veel christenen zullen ten val komen en elkaar haten en verraden, oorlog en oorlogsdreiging.

En jij gelooft nog steeds in het gebroken geweertje?
Ik had je wijzer gedacht.


Je kan je niet met het wijzen op de eindtijd verschuilen achter allerlei misstanden en zeggen: het wordt toch alleen maar erger, laten we ons er maar bij neerleggen en niets proberen te veranderen, het heeft toch geen zin. Ik denk dat dat al een diepere lading was van Luther’s “als ik wist dat Jezus mirgen zou terugkomen zou ik vandaag nog een boom planten”. Bovendien hebben we geen idee wanneer Jezus terugkomt, of dat morgen is of nog heel lang duurt. Met die instelling was de slavernij ook nooit afgeschaft, of de rassensegresatie. Ik had jou op dat punt ook wijzer gedacht...

De opdracht om te strijden tegen ontecht en ongelijkheid komt dan ook veelvuldig in de Bijbel voor. En nergens wordt dan gezegd: het heeft toch geen zin want de mensheid is slecht en het wordt alleen maar erger.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 05 jun 2020 12:34

Marnix schreef:En nergens wordt dan gezegd: het heeft toch geen zin want de mensheid is slecht en het wordt alleen maar erger.

Dat zeg ik niet!
Ik wijs je erop dat het in de Bijbel wordt voorzegd en dat het niet zal verbeteren.
Ik verkondig geen lijdelijkheid, maar met 10.000 man op een plein gaan staan, geloof ik totaal niet in.
Wij leven niet in een dictatuur, in principe leeft ieder hier in vrijheid en is discriminatie een wetsovertreding.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 05 jun 2020 14:15

Chaya schreef:Wij leven niet in een dictatuur, in principe leeft ieder hier in vrijheid en is discriminatie een wetsovertreding.


Nu nog in de praktijk...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 05 jun 2020 19:13

Chaya schreef:Dat zeg ik niet!
Ik wijs je erop dat het in de Bijbel wordt voorzegd en dat het niet zal verbeteren.
Ik verkondig geen lijdelijkheid, maar met 10.000 man op een plein gaan staan, geloof ik totaal niet in.
Wij leven niet in een dictatuur, in principe leeft ieder hier in vrijheid en is discriminatie een wetsovertreding.


De praktijk is soms anders dan de regels.

En de mars naar Selma telde 30000 man en had wel effect. Misschien geloof jij er niet in maar anderen deden en doen dat wel en terecht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten