Antisemitisme

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 05 jun 2020 12:32

Wie de media een beetje volgt kan het niet ontgaan dat het antisemitisme in Nederland, in Europa maar ook wereldwijd, weer drastisch aan het toenemen is en weer draconische vormen begint aan te nemen.
Antisemitisme is, ook vandaag de dag een veelkoppig monster dat uit alle hoeken komt. Bij (extreem) links; (extreem) rechts; binnen de kerk en buiten de kerk.
Wat doen we hiermee? Constateren we het überhaupt? En, als dat zo is, binden wij de strijd er dan tegen aan of kijken we (weer) de andere kant op alsof het een ver-van-ons-bed gebeuren is?
Zijn we na 100 jaar weer zo'n beetje terug bij af of loopt het allemaal zo'n vaart nog niet.
Mij beangstigt het iig wel.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Antisemitisme

Berichtdoor benefietdiner » 05 jun 2020 13:49

De laatste dagen gaat het veel over racisme.
Antisemitisme past duidelijk ook wel onder het motto racisme.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Antisemitisme

Berichtdoor Marnix » 05 jun 2020 23:34

dalethvav schreef:Wie de media een beetje volgt kan het niet ontgaan dat het antisemitisme in Nederland, in Europa maar ook wereldwijd, weer drastisch aan het toenemen is en weer draconische vormen begint aan te nemen.
Antisemitisme is, ook vandaag de dag een veelkoppig monster dat uit alle hoeken komt. Bij (extreem) links; (extreem) rechts; binnen de kerk en buiten de kerk.
Wat doen we hiermee? Constateren we het überhaupt? En, als dat zo is, binden wij de strijd er dan tegen aan of kijken we (weer) de andere kant op alsof het een ver-van-ons-bed gebeuren is?
Zijn we na 100 jaar weer zo'n beetje terug bij af of loopt het allemaal zo'n vaart nog niet.
Mij beangstigt het iig wel.


Waarin merk je dat, dat het antisemtisme hier en wereldwijd drastisch toeneemt? Ik mis even de onderbouwing bij je standpunt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 06 jun 2020 20:45

Marnix schreef:Waarin merk je dat, dat het antisemtisme hier en wereldwijd drastisch toeneemt? Ik mis even de onderbouwing bij je standpunt.


CIDI 20 april 2020:
"Wereldwijd is het aantal antisemitische gewelddadigheden in het jaar 2019 met 18% toegenomen. Dat heeft het Kantor Center maandag bekendgemaakt. Het onderzoeksinstituut waarschuwt daarnaast voor toenemend antisemitisme als gevolg van de coronapandemie."
"Zeven mensen zijn in 2019 omgekomen als gevolg van antisemitische aanvallen. Ten minste 169 personen zijn fysiek aangevallen, waarvan de meeste in de publieke ruimte. Een aantal personen is echter ook in hun eigen huizen aangevallen – een relatief nieuw fenomeen, aldus het Kantor Center."
53 synagoges en 28 gemeenschapscentra en scholen moesten het in 2019 ontgelden. Daarnaast zijn 77 begraafplaatsen en herdenkingsmonumenten en 129 privé-eigendommen getroffen."

The Guardian (artikel ruim 1 jaar oud):
"France reports 74% rise in offences against Jews and Germany records 60% surge in violent attacks"

ADL:
"Reports Show an Alarming Rise of Antisemitism in Europe
Several reports over the past few years have pointed to an increase in antisemitism in Europe, both in terms of hate incidents and anti-Jewish attitudes. Human Rights First (based in the U.S.), the European Union Agency for Fundamental Rights (FRA) (based in Vienna) and ADL all report higher levels of antisemitism compared to previous years; and, in fact, more than one-third of European Jews has reportedly considered emigration because they do not feel safe in their own country."

Afbeelding

Voor meerdere artikelen zie b.v.
https://www.cidi.nl/sectie/antisemitisme/

En dit is slechts het topje van een ijsberg.

Als je googelt op "toename antisemitisme" en "afname antisemitisme, zie je het verschil. Evenzo als je googelt op "increasing antisemitism" en decreasing antisemitism"
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Antisemitisme

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2020 09:44

Bedankt voor de onderbouwing!

Lastig om er wat aan te doen want het zijn losse plaatselijke incidenten. Daar is moeilijker als individu wat tegen te doen dan wanneer het vanuit een duidelijke beweging komt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Antisemitisme

Berichtdoor benefietdiner » 07 jun 2020 10:34

Racisme en Antisemitisme kom ook deels door de bevolkingsgroepen zelf.

Ik merk hier in Nederland dat er onder de semitische bevolkingsgroepen (ook voor Azië en Noord-Afrika bekende volken, die Semitische talen spreken) narcisme over heerst. Dat narcisme vloeit voort uit gewelddadige en zelfzuchtige instincten.

De antisemitische vooroordelen, die heerst bij de bevolkingsgroep zelf, zullen ze dus zelf eerst moeten beheersen alvorens in een democratisch land geannexeerd te kunnen worden.

Dit overwegende zal niet of nooit gebeuren.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 07 jun 2020 12:17

benefietdiner schreef:De laatste dagen gaat het veel over racisme.
Antisemitisme past duidelijk ook wel onder het motto racisme.

Op de website van de Annefrankstichting is een kort artikel te vinden over de verhouding tussen c.q. verschil/overeenkomst tussen antisemitisme en racisme.
Is er echter niet een nog veel dieperliggende oorzaak te benoemen? In feite de haat tegen de Gód van Israël?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 07 jun 2020 20:43

benefietdiner schreef:Racisme en Antisemitisme kom ook deels door de bevolkingsgroepen zelf.

Ik merk hier in Nederland dat er onder de semitische bevolkingsgroepen (ook voor Azië en Noord-Afrika bekende volken, die Semitische talen spreken) narcisme over heerst. Dat narcisme vloeit voort uit gewelddadige en zelfzuchtige instincten.

De antisemitische vooroordelen, die heerst bij de bevolkingsgroep zelf, zullen ze dus zelf eerst moeten beheersen alvorens in een democratisch land geannexeerd te kunnen worden.

Dit overwegende zal niet of nooit gebeuren.


Nee, klopt wat je schrijft, maar wat is hierin de houding van de overheid en andere officiële organen? Wat doet zij eraan om dit de kop in te drukken? Als ik zie hoeveel moeite het kost om na zes aanvallen op HaCarmel men er nog steeds heel erg veel moeite mee heeft om dit antisemitisme te noemen!
Als ik (op een enkeling na) zie hoe weinig mensen in b.v. de 2e kamer het probleem onderkennen dan raak ik niet positief gestemd.
Er worden soms mooie woorden over het bestrijden van antisemitisme gesproken terwijl er in de praktijk vaak weggekeken wordt.
Hoeveel moeite heeft het sommige partijen gekost om de internationale IHRA-definitie voor antisemitisme te erkennen/ondertekenen?

Wat heeft het allemaal niet gekost om het antisemitisme uit de Engelse Labour Party te bannen (en nog is het er niet uit).

En, om dat onderscheid maar eens te maken, hoeveel extreem linkse en hoeveel extreem rechtse autochtonen (ligt eraan wie een demonstratie organiseert) lopen er niet vooraan mee in anti-Israël demostraties? Niet dat alle anti-IL demonstraties antisemitisch zijn, maar daar ontaarden ze regelmatig wel in. Helaas.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Antisemitisme

Berichtdoor hans0166 » 08 jun 2020 08:14

dalethvav schreef: hoeveel extreem linkse en hoeveel extreem rechtse autochtonen (ligt eraan wie een demonstratie organiseert) lopen er niet vooraan mee in anti-Israël demostraties? Niet dat alle anti-IL demonstraties antisemitisch zijn, maar daar ontaarden ze regelmatig wel in.


ik denk dat dit één van de hoofdoorzaken is onder autochtonen. Ze zien Israel en de locale Joodse gemeenschap als hetzelfde.
Onder de door links zo gepromote import van allochtone kansenpareltjes is het gewoon de aloude Islam haat. Daar ga jij, of ik niets aan veranderen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 10 jun 2020 09:53

hans0166 schreef:ik denk dat dit één van de hoofdoorzaken is onder autochtonen. Ze zien Israel en de locale Joodse gemeenschap als hetzelfde.
Onder de door links zo gepromote import van allochtone kansenpareltjes is het gewoon de aloude Islam haat. Daar ga jij, of ik niets aan veranderen.

Ben ik gedeeltelijk wel met je eens. Echter het zijn niet alleen de "Onder de door links zo gepromote import van allochtone kansenpareltjes", het is ook links (en extreem rechts) zelf. Het wordt m.i. zelfs gefaciliteerd en salonfähig gemaakt door het handelen (of juist het nalaten) van.
Ook de kerk heeft (en krijgt weer steeds meer) boter op haar hoofd.

Of jij en ik daaraan iets gaan veranderen? Dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat niets doen sowieso geen optie is. Ik probeer er over te spreken en de mensen erop te wijzen hoe ver het eigenlijk al weer is. Dat we feitelijk, wat antisemitisme betreft, weer behoorlijk richting twintiger jaren van de vorige eeuw kruipen (als we er al niet zijn).
Vaak probeert men het in eerste instantie nog wat te downplayen of zelfs te ontkennen, gewoon omdat men er niet mee bekend is. Als je dan wat voorbeelden laat zien wordt dat vaak wel anders.
Nog niet zo lang geleden heb ik de mogelijkheid gehad (kerkelijke) jongeren te confronteren met toenemend antisemitisme. Vooraf dachten ze dat het wel losliep. Na afloop was die mening toch wel wat bijgesteld.
Op zo'n moment heb ik toch wel het gevoel dat iets doen er wel toe (kan) doet(n).
Laatst gewijzigd door dalethvav op 10 jun 2020 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Antisemitisme

Berichtdoor Jesaja40 » 10 jun 2020 11:54

Hans0166 merkt op:

ik denk dat dit één van de hoofdoorzaken is onder autochtonen. Ze zien Israël en de lokale Joodse gemeenschap als hetzelfde.
Onder de door links zo gepromote import van allochtone kansenpareltjes is het gewoon de aloude Islam haat. Daar ga jij, of ik niets aan veranderen
.

Eerder ben ik geneigd om te zeggen dat educatie ontbreekt. Na de Shoah was het heel stil onder ons. Het diepe lijden werd weggedrongen en was onbespreekbaar. De bruin verkleurde foto's bleven in het fotoboek. Het Joodse zwijgen werd mede gevoed door, vaak terechte opmerkingen: ook anderen hebben hun leven gegeven en raakten alles kwijt. Onverwerkt verdriet wreekt zich altijd op termijn omdat er geen familieleden meer zijn. Soms schaamden wij ons dat wij de enigste overlevenden waren en het onuitgesproken waarom gaf een enorme spanning. Ik herinner mij nog heel goed dat tijdens een Shoah herdenking een jongere op mij afkwam om mij te interviewen. Ik was daar niet op voorbereid en ook niet klaar voor om mijn verdriet te delen. Ik voelde heel sterk waarom ik wel een overlevende was en andere tijdsgenoten er niet tot de overlevenden. Dat was mijn, voor vele van mijn volksgenoten, de rem om te spreken.

Nog geen jaar voor deze Shoah herdenking stapte ik in een sneltrein. Daar uitten Nederlandse pubers verheerlijkende woorden voor de Führer. Verbaasd keken mensen om zich heen toen ik op hun gebral antwoordde: jullie mogen blij zijn dat jullie de oorlog met al zijn verschrikkingen niet mee hebt gemaakt. Ik ben een overlever, het was toen stil maar de spanning was te snijden. Enkele minuten later was het eindpunt en kon ik de trein verlaten op het station waar vele transporten van mijn volksgenoten zijn gepasseerd.

Antisemitisme ontstaat uit onkunde en desinteresse in elkaar. Dat gaat echt door alle lagen van de samenleving en (helaas) ook in kerkelijke kringen. Je wordt niet lid van een clubje antisemitisme, maar ieders levenshouding bepaald is een 'bindende" factor Heel veel blijft gelukkig binnenshuis, maar als het naar buiten komt reageert men verontwaardigd. De persoon ontbreekt het aan fatsoensnormen en daar stopt het.

Solidariteit ontstaat als er "een gezamenlijke noemer is" van de individu. Solidariteit is een zeer wankele basis van slechts een factor, waarvan het antisemitisme kan zomaar een bindende factor worden. Frappant is dat antisemitisme door alle eeuwen heen een selectieve solidariteit is gebaseerd op onkunde en vooroordeel.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 11 jun 2020 08:59

Jesaja40 schreef:Na de Shoah was het heel stil onder ons. (.....)

Ik probeer die gevoelens te begrijpen (maar kan ze natuurlijk nooit echt inleven omdat ik dit niet meegemaakt heb als niet-Jood). Wat ik hoor is dat veel Joden hiermee worstelen.
Maar of het nodig is de 'schuld' op zich te nemen vanwege het wegdringen; erover zwijgen en het onbespreekbaar laten vraag ik me af. Er is voldoende studiemateriaal om er achter te komen dat een opleving van het antisemitisme nooit meer zou mogen.

Jesaja40 schreef:Antisemitisme ontstaat uit onkunde en desinteresse in elkaar.(.....)

Als er op scholen leerlingen bewust en demonstratief met de rug naar de leraar toe gaan zitten als de Shoah ter sprake komt ligt dit niet aan wegdringen; zwijgen en onbespreekbaar laten. Dat heeft te maken met haat; opvoeding en maatschappij.

Dat is ook het geval wanneer in kerken in de theologie weer antisemitisme terugkomt. Er zijn meters boeken geschreven over christelijke theologie na Auschwitz en je mag toch van theologen met een HBO/universitair denkvermogen verwachten dat ze tenminste enge kennis hiervan in huis hebben. En toch gebeurt het weer.

Wanneer in hogere bestuurdlagen (waar je toch een redelijk denkniveau mag verwachten) antisemitisme weer bon ton wordt heeft dit echt niet te maken met onwetendheid maar met een bepaald gedachtengoed.

Wanneer Joden niet meer met een davidsster om hun nek of met een keppel op over straat kunnen, ligt dit niet aan een of andere vorm van onwetendheid maar dan heeft dit te maken met pure haat (meegekregen van huis uit of ontstaan vanuit extreem links/rechts gedachtengoed).
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 15 jun 2020 12:13

Tijdens de antiracisme protesten in Parijs wordt er "sales Juifs" (vuile Joden) gescandeerd.
Waarom antisemitisme tijdens een antiracisme demo?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 15 jun 2020 12:21

Nog meer antisemitisme in Parijs: "De politieagenten die George Floyd hebben gedood werden gevormd in Israël"

Afbeelding
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Antisemitisme

Berichtdoor dalethvav » 20 jun 2020 20:35

Vanmiddag een tweet van het CIDI:
In Brazilië heeft een pastoor met zijn gemeente gebeden om "de Joden als ongedierte uit te roeien" en een tweede Holocaust te bewerkstelligen. Het Joodse netwerk Sinagoga Sem Fronteiras heeft een klacht ingediend bij de federale politie.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten