Bekering/geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2020 12:09

naamloos schreef:Maar dat is toch meer omdat je uit je gevoel gehaald wordt, daar veranderen de geloofsfeiten toch niet van?
Misschien voelt het overdenken van de preek wat dor als je gevoel verdwenen is, maar het is nog net zo waar als een uurtje geleden, toch?

Maar je geloof gaat niet buiten je gevoel om.
Als je fit, uitgerust en stabiel komt, luister je ook anders dan wanneer je ziek en moe in je bed ligt.
We zijn nu eenmaal mensen, die niet altijd even ontvankelijk zijn.
DeLange schreef:Gevoelens en ervaringen zijn bitter noodzakelijk om niet koud te worden als ijs.

Dat is nu bevinding DeLange.
Ervaringen dus. :)
DeLange schreef:Jezus huilde ook met de bedroefden.

Er is een tijd om te lachen en een tijd om te huilen.

Gisteren zette ik random een kerkdienst aan, een voor mij onbekende predikant, en toen ik het tekstgedeelte hoorde dacht ik eerst, "o, maar hier heb ik in de afgelopen weken al tweemaal een preek over gehoord."
Maar ik mocht zo bemoedigd en vertroost worden!
Na de opstanding van Jezus liet Hij zich alleen zien aan Zijn gelovigen, de wachten die bij het graf stonden, vielen als dood.
En wat staat er dan ook?
.......doch sommigen twijfelden.
Ook wordt er een aantal keren "Vreest niet", gezegd.

Dit gaat over mensen die dichtbij hun Meester hebben geleefd en verkeerd!

Ik praat twijfel niet goed, maar het is volstrekt normaal!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor DeLange » 11 mei 2020 18:07

Chaya schreef:Maar je geloof gaat niet buiten je gevoel om.
Als je fit, uitgerust en stabiel komt, luister je ook anders dan wanneer je ziek en moe in je bed ligt.
We zijn nu eenmaal mensen, die niet altijd even ontvankelijk zijn.

Dat is nu bevinding DeLange.
Ervaringen dus. :)

Oké, nou, we hebben bevindingen zat achter de rug :D


Er is een tijd om te lachen en een tijd om te huilen.

Gisteren zette ik random een kerkdienst aan, een voor mij onbekende predikant, en toen ik het tekstgedeelte hoorde dacht ik eerst, "o, maar hier heb ik in de afgelopen weken al tweemaal een preek over gehoord."
Maar ik mocht zo bemoedigd en vertroost worden!
Na de opstanding van Jezus liet Hij zich alleen zien aan Zijn gelovigen, de wachten die bij het graf stonden, vielen als dood.
En wat staat er dan ook?
.......doch sommigen twijfelden.
Ook wordt er een aantal keren "Vreest niet", gezegd.

Dit gaat over mensen die dichtbij hun Meester hebben geleefd en verkeerd!

Ik praat twijfel niet goed, maar het is volstrekt normaal!


Ja, dat ben ik wel met je eens. Geloof ontwikkeld zich door te tijd heen en gaat veel gepaard met vertwijfeling vooraf.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Chaya » 12 mei 2020 11:18

DeLange schreef:Oké, nou, we hebben bevindingen zat achter de rug :D

Maar zijn ze van de Heere?
Een ervaring hoeft nog geen bevinding te zijn.
DeLange schreef:Geloof ontwikkeld zich door te tijd heen en gaat veel gepaard met vertwijfeling vooraf.

Dat zou ik anders willen zeggen, een levend geloof groeit.

"Twijfel is voor mij geen twijfel aan God, maar aan de capaciteit van de mens om het mysterie van God te bevatten en tot uitdrukking te brengen. Geloof en twijfel zijn tweelingzusters, ze kunnen niet zonder elkaar. Geloof zonder kritisch denken kan leiden tot fanatisme en fundamentalisme, maar twijfel zonder de moed om aan de twijfel te twijfelen kan leiden tot bitterheid en cynisme. Het geloof heeft de kritieke distantie van het denken nodig, en het rationalisme heeft de spirituele en morele impulsen van het geloof nodig."
Uit: De nacht van de biechtvader, Tomas Halik.

Twijfel toont alleen maar aan hoezeer wij de Heere nodig hebben, dat Hij ons vasthoudt, waar wij loslaten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 12 mei 2020 14:00

Chaya schreef:Maar zijn ze van de Heere?
Een ervaring hoeft nog geen bevinding te zijn.
Wat voor verschil zie jij daarin dan?
Ik zou zeggen dat al je bevindingen/ervaringen van jezelf zijn. God voelt/ervaart niet voor je, toch?
Er zijn positieve en negalieve ervaringen/bevindingen, maar het zijn altijd je eigen ervaringen en bevindingen.
Chaya schreef:Maar je geloof gaat niet buiten je gevoel om.
Klopt. Maar als je iets alledaags meemaakt (al hoop ik niet dat je alle dagen bijna uit je pumps gereden wordt) dan is het toch heel normaal dat je gevoelens van dat moment even plaats maken voor andere? Ik snap niet wat dat met geloofstwijfel te maken heeft?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Chaya » 12 mei 2020 15:05

naamloos schreef:Wat voor verschil zie jij daarin dan?
Ik zou zeggen dat al je bevindingen/ervaringen van jezelf zijn. God voelt/ervaart niet voor je, toch?

Het verschil zit in een gevoel dat vanuit jezelf komt, vanwege een omgevingsfactor,
en de bevinding zoals die gefundeerd is in de Bijbel.
Dus het is geen korter of langer durende emotie omdat je een lied zingt.
Op zich is dat niet verkeerd natuurlijk, maar dat wordt niet bedoeld met de bevinding.
naamloos schreef:Maar als je iets alledaags meemaakt (al hoop ik niet dat je alle dagen bijna uit je pumps gereden wordt) dan is het toch heel normaal dat je gevoelens van dat moment even plaats maken voor andere? Ik snap niet wat dat met geloofstwijfel te maken heeft?

Het was zomaar een voorbeeld om aan te tonen hoe snel het zaad van de prediking weggepikt kan worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor DeLange » 12 mei 2020 15:29

Chaya schreef:Maar zijn ze van de Heere?
Een ervaring hoeft nog geen bevinding te zijn.

Dat is vaak lastig duiden, maar bij uitreddingen uit de nood en in gevallen van voorzienigheid herken ik geregeld Gods helpende hand.

Dat zou ik anders willen zeggen, een levend geloof groeit.

"Twijfel is voor mij geen twijfel aan God, maar aan de capaciteit van de mens om het mysterie van God te bevatten en tot uitdrukking te brengen. Geloof en twijfel zijn tweelingzusters, ze kunnen niet zonder elkaar. Geloof zonder kritisch denken kan leiden tot fanatisme en fundamentalisme, maar twijfel zonder de moed om aan de twijfel te twijfelen kan leiden tot bitterheid en cynisme. Het geloof heeft de kritieke distantie van het denken nodig, en het rationalisme heeft de spirituele en morele impulsen van het geloof nodig."
Uit: De nacht van de biechtvader, Tomas Halik.

Twijfel toont alleen maar aan hoezeer wij de Heere nodig hebben, dat Hij ons vasthoudt, waar wij loslaten.

Wel mee eens dit, al heb ik ook wel eens aan God zelf getwijfeld op mijn zwakste momenten in in mijn twintiger jaren. Het diepe geloof is meer van de laatste tijd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Gtn » 12 mei 2020 16:14

Juist als ik het moeilijk heb klamp ik me vast aan Gods beloften. Dan kan ik niets met bevindingen van anderen, het is persoonlijk.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor MoesTuin » 13 mei 2020 07:56

Chaya schreef:Het verschil zit in een gevoel dat vanuit jezelf komt, vanwege een omgevingsfactor,
en de bevinding zoals die gefundeerd is in de Bijbel.
Dus het is geen korter of langer durende emotie omdat je een lied zingt.
Op zich is dat niet verkeerd natuurlijk, maar dat wordt niet bedoeld met de bevinding.

Het was zomaar een voorbeeld om aan te tonen hoe snel het zaad van de prediking weggepikt kan worden.
wel hoor, dat heet en is nu de werking van Gods heilige Geest, dat ontvangen alle gelovigen, werkzaam in je hart....dat gaat diep!

en mbt je laatste opmerking, hoe diep kan het zaad landen in je hart, staat je hart wel open hiervoor? voor de werking van Zijn heilige Geest?
zaad wat diep land in de grond en beregend wordt gaat kiemen ontkiemen en groeien en bloeien....
zaad wat niet kan landen in het hart zal bij het minste of geringste inderdaad wegpikt worden/ bij de geringste storm weggewaaid zijn.....
We kunnen het niet zelf, Gods heilige Geest doet hét werkt in Geloof en stel je hart daar voor open..... :8>
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Chaya » 13 mei 2020 12:59

DeLange schreef:Dat is vaak lastig duiden, maar bij uitreddingen uit de nood en in gevallen van voorzienigheid herken ik geregeld Gods helpende hand.

Dan is mijn vraag, hoe herken je Gods hand?
Natuurlijk geloven wij niet in toeval of een goed gesternte, maar hoe weet je het nu zeker dat God uitredding bood?
DeLange schreef:Wel mee eens dit, al heb ik ook wel eens aan God zelf getwijfeld op mijn zwakste momenten in in mijn twintiger jaren. Het diepe geloof is meer van de laatste tijd.

Veel jongere mensen worstelen een tijdlang op een bepaalde manier met het geloof, dat is op zich niet afwijkend of zo.
Het zou eerder vreemd zijn als je jezelf nooit eens vragen zou stellen.

Diep geloof zeg je, blijft dat ook standvastig in een zware beproeving?
Kun jij je voorstellen dat je op een dag denkt, ik begrijp de weg niet die God met mij gaat. Of aanvaard je alles?
Gtn schreef:uist als ik het moeilijk heb klamp ik me vast aan Gods beloften. Dan kan ik niets met bevindingen van anderen, het is persoonlijk.

Dat is ook het allerbeste wat je kunt en moet doen. En nee, de hele wereld zou zalig kunnen worden, behalve jij of ik.
De dood zou je maar eens aangezegd worden!
Als het er op aan komt, kun je zomaar in de golven wegzinken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor MoesTuin » 13 mei 2020 13:08

Chaya schreef:Dan is mijn vraag, hoe herken je Gods hand?
Natuurlijk geloven wij niet in toeval of een goed gesternte, maar hoe weet je het nu zeker dat God uitredding bood?

Veel jongere mensen worstelen een tijdlang op een bepaalde manier met het geloof, dat is op zich niet afwijkend of zo.
Het zou eerder vreemd zijn als je jezelf nooit eens vragen zou stellen.

Diep geloof zeg je, blijft dat ook standvastig in een zware beproeving?
Kun jij je voorstellen dat je op een dag denkt, ik begrijp de weg niet die God met mij gaat. Of aanvaard je alles?

Dat is ook het allerbeste wat je kunt en moet doen. En nee, de hele wereld zou zalig kunnen worden, behalve jij of ik.
De dood zou je maar eens aangezegd worden!
Als het er op aan komt, kun je zomaar in de golven wegzinken.


Maar dat is het uhm nu juist...
Geloof en Twijfel
Ze lijken een tegenstrijdigheid..
Maar ze gaan hand in hand door dit aardse leven.
Het gaat daarom ook om overgave, vertrouwen.
Geloof Hoop Liefde
en in Geloof in Christus zal uiteindelijk de dood niet het laatste woord hebben maar zal het ontslapen, wakker worden in Christus zijn, iets onvoorstelbaars en niet te bevatten werkelijkheid worden zo Groots en Volmaakt, Eeuwige Rust en Vrede bij Hem.
Hou je daar maar eenvoudig aan vast en breng alles wat je dwars zit of vragen over hebt bij de Heer die het al overziet....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Gtn » 13 mei 2020 16:17

Chaya schreef: Dat is ook het allerbeste wat je kunt en moet doen. En nee, de hele wereld zou zalig kunnen worden, behalve jij of ik.
De dood zou je maar eens aangezegd worden!
Als het er op aan komt, kun je zomaar in de golven wegzinken.


Ik volg je niet helemaal. Kun je het wat verduidelijken?

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor DeLange » 13 mei 2020 18:37

Chaya schreef:Dan is mijn vraag, hoe herken je Gods hand?
Natuurlijk geloven wij niet in toeval of een goed gesternte, maar hoe weet je het nu zeker dat God uitredding bood?

Door overduidelijke voorzienigheid in de nood bijvoorbeeld. Je loopt vast, je bidt en God biedt uitkomst.

Diep geloof zeg je, blijft dat ook standvastig in een zware beproeving?
Kun jij je voorstellen dat je op een dag denkt, ik begrijp de weg niet die God met mij gaat. Of aanvaard je alles?

Ja nou en of, die weg ligt net achter mij. Een behoorlijke geloofsstrijd gaf het. Ook bij mijn vrouw.

Dat is ook het allerbeste wat je kunt en moet doen. En nee, de hele wereld zou zalig kunnen worden, behalve jij of ik.
De dood zou je maar eens aangezegd worden!
Als het er op aan komt, kun je zomaar in de golven wegzinken.

Ja, maar God laat door satan ons niet uit Zijn handen rukken. :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Gtn » 13 mei 2020 18:42

Johannes 10:27 Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij. 28 En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.

Mooi dat je dit benoemd DeLange, dit is ook voor mij een enorme troost. Wat er ook gebeurt.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor DeLange » 13 mei 2020 19:04

Gtn schreef:Johannes 10:27 Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij. 28 En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.

Mooi dat je dit benoemd DeLange, dit is ook voor mij een enorme troost. Wat er ook gebeurt.

Graag gedaan. Het geeft mij ook veel kracht. Deze tekst.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Chaya » 14 mei 2020 08:58

Gtn schreef:Ik volg je niet helemaal. Kun je het wat verduidelijken?

Jezelf de minste achten en de ander uitnemender.
En dan is het voor iedereen mogelijk, maar dan voel je je de grootste zondaar.

De psychiatrie zegt dat doodsangst ten grondslag ligt aan fobieën.
Iemand die dreigt te verdrinken, ziet zijn hele leven aan zich voorbijflitsen.
Of je wordt ziek en de dokter kijkt ernstig, het zou weleens.....
En wat dan, dan wordt het sterven, God ontmoeten.

Vraag het eens aan de Coronapatiënten wat zij voelden vlak voordat zij in slaap werden gebracht.
Gelovig of ongelovig, dat maakt niet uit qua angstgevoelens blijkt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten