Misschien heb je al van het nieuwe modemerk Gsus gehoord. De makers van deze mode hebben als doel om met de heilige Naam van Jezus te spotten. Dus stuurt allen een protestmail, naar info@gsus.demon.nl
Hier is een voorbeeld van een protestmail (gemaakt door letsbeatgoliath@hotmail.com) die je zelf kunt ondertekenen:
Geachte medewerkers van GsusSindustries,
Door middel van deze brief wil ik protesteren tegen de manier waarop jullie omgaan met de naam van mijn God. Wat jullie doen raakt mij recht in het hart.
Ik geloof dat God Zijn eigen Zoon naar deze aarde heeft gestuurd om voor ons te sterven. Dit omdat wij allemaal zondigen en daar zelf niks aan kunnen doen. Daarom hadden wij eigenlijk moeten sterven. Doordat de Enige die nooit heeft gezondigd is gestorven hoeven wij niet meer dood te gaan. Hij gaf Zijn leven voor ons. Hij is gelukkig ook na drie dagen weer opgestaan. Daardoor heb ik nu een levende God.
De namen, slogans en redenen achter jullie kledingmerk spot hiermee op een manier die mij pijn doet. Vaak hebben jullie al gezegd dat het alleen bedoeld is om lichtelijk te provoceren. Provoceren is uitdagen, hier is mijn reactie.
Ten eerste de oorsprong van jullie naam. In één van de interviews die onder andere op jullie eigen site gepubliceerd is staat het volgende: ‘De naam Coca-Cola was al vergeven. Dus werd het Gsus’ Dat zeg je wanneer je een mooie vrouw ziet of wanneer iemand een deur voor je neus dichtslaat, licht Jan Schrijver toe.’
Dit ervaar ik als dat jullie de naam baseren op een vloek.
In een artikel van NRC Handelsblad zeggen jullie het volgende: ‘De naam Gsus bedachten we in 1993’, zegt Jan Schrijver. ‘We wilden een beetje provoceren. Maar ook de voorkeur voor de letter g speelde een rol. Die was toendertijd nogal hip. Je had een band die G-Love heette, en in de rap hadden ze het over ‘g-style’, dat van ‘gangster’ kwam.’
Dat de G voor gangster staat is zeer onterecht. Jezus was juist de enige die zonder zonden was. En dus zeker geen gangster.
In een ander interview op jullie site staat dit: ’Jan Schrijver is amibivalently against religion. He was raised in a strict catholic family. He still has a score to settle with all those Sundays when he had to go to church in his black trousers. Saturated by faith, still soaked in holy water. He was even an altar boy.’
Hieruit maak ik op dat de naam gekozen is uit een soort wraak en frustratie. Deze komt door de katholiek kerk in eerste instantie. In de praktijk wordt er echter door jullie wraak genomen op God zelf en niet op de kerk.
Dat jullie de naam Gsubelle gebruiken ervaar ik als dat jullie jezelf laten zien als groot vijand van God. De naam Izebel komt in de Bijbel twee keer voor. Zij roeide de profeten van God uit ten tijde van Elia. Zij stelde profeten aan voor andere goden. In Openbaring wordt zij ook nog genoemd als een profetes die christenen afbrengt van hetgeen waarin zij geloven. Haar naam wordt in de Bijbel dus gebruikt voor grote vijanden van God. Vrouwen die het op God en Zijn volgelingen hebben gemunt.
Tot slot jullie logo. Voordat Jezus gekruisigd werd voor onze zonden werd hij door mensen bespot. Hij werd mishandeld. Daar gebruikte men onder andere een doornenkroon voor die men in Zijn hoofd duwde. Zo’n lijdenswapen gebruiken jullie om geld aan te verdienen.
Wanneer het voor jullie moeilijk te begrijpen is hoe dit voelt voor ons moet je maar eens aan zinloos geweld denken. Hoe denken jullie dat mensen het zouden vinden als jullie van Meindert Tjoelkert of van de jongen uit Venlo een kledinglijn zouden maken. Spot nooit met iemand die zijn leven gaf voor een ander. Spot nooit met een God. God is de belangrijkste persoon in mijn leven. Daar mag je niet mee spotten.
Vanuit de Bijbel kan ik jullie nog meer argumenten aandragen.
Maar op dit moment is het genoeg dat jullie weten dat ik het niet met jullie eens ben. Ik draag jullie kleding niet. Ik bid wel voor jullie. Ik roep jullie op om te stoppen met deze spot. Jullie zeggen dat het niet zo bedoeld is maar zo ervaar ik het wel.
Hartelijke groet,