Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2020 18:46

lammetje schreef:Ik zie het probleem van die app niet zo in. Nu weten ze ook alles al 8-[

Ik ben benieuwd naar de manier waarop de scholen weer kunnen gaan beginnen. Eerlijk gezegd vind ik dat lastiger en lijkt het mij niet verstandig. Bij ons opt werk is de uitbraak net begonnen, ik verwacht nog wel wat besmettingen erbij komen de komende weken.


11 mei dus en eerst om en om. Dat is nog wel bijna drie weken verder. Wel duidelijke toelichting waarom ze dat aandurven in het vragenrondje.

En ja, er komen nog wel besmettingen bij maar ipv dat iemand gemiddeld 3 mensen besmet zijn het er nu 0,3. In de zorg zal dat bijvoorbeeld hoger liggen en bij mensen die alleen thuis werken weer wat lager.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 21 apr 2020 19:09

We blijven dus gewoon zo doorgaan. Had ook niet anders verwacht.
Jammer dat de kappers niet open mogen. Volgens mij gewoon omdat er geen mondkapjes beschikbaar zijn. Anders zou dat wel kunnen. De mondhygiënist mag ook gewoon open zijn.
Maar ja, die tekorten hè.
Mijn vrouw was aan het schuren en wilde een nieuw masker pakken. Heb gelijk het vlak van de hand gegeven. Ze kan hem wel ff uitkloppen !
(Zonder gekheid, nergens meer te bestellen, dus ben blij dat ik er nog een paar heb liggen)
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 21 apr 2020 19:47

Ze zijn er wel hoor, maar schreeuwend duur. Ongeveer 6 euro per stuk bij betrouwbare webshop.

Tja, kinderen zullen het minder snel overbrengen maar ik blijf erbij dat ik ze liever nog even thuis heb. Ik werk met besmette mensen, als ik het toch meeneem naar huis en de kinderen weer op hun beurt weer naar school...

Even afwachten hoe onze school het gaat oppakken, en inderdaad nog 3 weken tot het zover is. Mogelijk is de besmetting opt werk ook voorbij, al heb ik sterk het gevoel dat het in sommige delen van het land nu pas 'begint' hier was het ook ontzettend rustig, maar opeens is daar toch de eerste besmetting en dan volgen er vrij snel meerdere.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 21 apr 2020 19:48

Ondertussen is er een bijzonder verhelderende trend gaande in de VS. Voornamelijk Republikeinse staten/gouverneurs staan te springen om de boel weer open te gooien om de economie te redden en ze verdedigen deze houding met uitspraken als "je moet nu eenmaal risico nemen; er zijn belangrijkere zaken dan leven".

En dat dus van de partij die zogenaamd "pro-life" is. Het maakt het in mijn ogen weer eens duidelijk dat pro-life een wassen neus is en een betere benaming is "pro forced birth"; na de geboorte kunnen mensen doodvallen voor de economie. Sterker nog, hele volksscharen worden ervoor opgeofferd, maar pas na de geboorte, uiteraard, want die is heilig. ](*,)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 21 apr 2020 20:24

Living The American Dream
Blij dat daar mijn wieg niet heeft gestaan.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2020 21:40

Mortlach schreef:Ondertussen is er een bijzonder verhelderende trend gaande in de VS. Voornamelijk Republikeinse staten/gouverneurs staan te springen om de boel weer open te gooien om de economie te redden en ze verdedigen deze houding met uitspraken als "je moet nu eenmaal risico nemen; er zijn belangrijkere zaken dan leven".

En dat dus van de partij die zogenaamd "pro-life" is. Het maakt het in mijn ogen weer eens duidelijk dat pro-life een wassen neus is en een betere benaming is "pro forced birth"; na de geboorte kunnen mensen doodvallen voor de economie. Sterker nog, hele volksscharen worden ervoor opgeofferd, maar pas na de geboorte, uiteraard, want die is heilig. ](*,)


Vast met het idee dat dode mensen niet kunnen stemmen en de overlevenden zijn blij dat de economie niet volledig is ingestort... ](*,)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2020 12:49

elbert schreef:Dat is onjuist. Een land als Oostenrijk bijvoorbeeld was er veel sneller bij dan Nederland. Maar dat land wordt geregeerd door een uitstekende bondskanselier (Kurz). Hetzelfde geldt voor Tsjechie. In Tsjechie was men al 2 weken lang verplicht aan het thuiswerken toen men in Nederland nog lacherig deed over handenschudden. Dan heb je verder Duitsland nog natuurlijk, waar er veel getest wordt en er op tijd maatregelen zijn genomen. Het resultaat is relatief minder doden dan in Nederland.
Waar blijkt dat goede crisismanagement dan uit, als ik vragen mag?
Ik zie niets concreets.
Ja, hij was te laat (deed eerst nog lacherig over de ernst van de situatie), kwam met de verkeerde strategie op de proppen (groepsimmuniteit), moest draaien over het dichtgaan van scholen (was eerst tegen het sluiten van scholen, maar werd gedwongen door de bevolking!) en had bovendien niet voldoende medische voorraden (IC bedden, mondkapjes enz) voorhanden. Hij bleek bovendien niet bereid om te luisteren naar bevindingen uit het buitenland en volgde blind de visie van zijn vriend Jaap van Dissel van het RIVM.
Als je bij een bedrijf een reeks van deze fouten maakt, word je ontslagen. Maar daarom is hij dan ook politicus.
Je kunt niets in Baudet en Wilders zien, maar zij waren wel de eersten die het gevaar van deze crisis inzagen, dit op de kaart zetten (Baudet wilde eind januari al een spoeddebat) en ze waren ook degenen die het eerst voor stevige maatregelen pleitten. Maatregelen overigens die Rutte met vertraging heeft moeten overnemen. Juist die vertraging is tragisch, want dit zorgde voor onnodige verspreiding van het virus.


Nog even hierop terugkomend, uit verschillende onderzoeken binnen en buiten Nederland blijkt wat al werd vermoed, dat kinderen het virus nauwelijks overdragen op anderen. Je noemt het hier als fout van Rutte dat de scholen in eerste instantie niet werden gesloten maar dat de bevolking hem daar alsnog toe dwong) maar het lijkt er nu op dat het RIVM het bij het rechte eind had en Rutte er goed aan deed om hierin het advies van het RIVM op te volgen. En nou kan je stellen dat er toen minder bekend was en de sluiting van de scholen voor de zekerheid daarom toch verstandig was, daar kn ik voor een deel wel in meekomen. Maar het geeft tegelijkertijd wel aan dat het RIVM op bepaalde punten best goed functioneert en Rutte er goed aan heeft gedaan om ook op basis van hun advies een koers uit te zetten ipv blind andere landen in hun maatregelen te volgen.

https://www.nu.nl/coronavirus/6046478/s ... virus.html
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 22 apr 2020 14:32

Marnix schreef:Nog even hierop terugkomend, uit verschillende onderzoeken binnen en buiten Nederland blijkt wat al werd vermoed, dat kinderen het virus nauwelijks overdragen op anderen. Je noemt het hier als fout van Rutte dat de scholen in eerste instantie niet werden gesloten maar dat de bevolking hem daar alsnog toe dwong) maar het lijkt er nu op dat het RIVM het bij het rechte eind had en Rutte er goed aan deed om hierin het advies van het RIVM op te volgen. En nou kan je stellen dat er toen minder bekend was en de sluiting van de scholen voor de zekerheid daarom toch verstandig was, daar kn ik voor een deel wel in meekomen. Maar het geeft tegelijkertijd wel aan dat het RIVM op bepaalde punten best goed functioneert en Rutte er goed aan heeft gedaan om ook op basis van hun advies een koers uit te zetten ipv blind andere landen in hun maatregelen te volgen.

https://www.nu.nl/coronavirus/6046478/s ... virus.html
Luister toch maar even naar wat deze microbioloog van het UMCG erover zegt: https://www.nporadio1.nl/gezondheid/231 ... avirus-wel
Daarbij: als wat het RIVM zegt klopt, dan kunnen die kindertjes toch ook bij hun oma en opa op bezoek in het bejaardentehuis, toch? :neeschudden:
Nee dus, veel te gevaarlijk. Ik zou dat voor de zekerheid dan ook maar niet doen, want kinderen kunnen het virus wel degelijk overdragen. Daarvoor is 1 besmetting al voldoende. Dan kun je wel zeggen: kinderen krijgen minder snel het virus en dragen het minder over, maar die kans is zeker niet 0.

Ik was voor het sluiten van de scholen om het risico van verspreiding van het virus te minimaliseren. Bovendien lopen er op die scholen veel volwassenen rond. Denk aan ouders (en opa's en oma's!) die hun kroost komen halen en brengen en nog even met elkaar staan te kletsen.
Op dat moment van sluiten van die scholen was de capaciteit op de IC's compleet onvoldoende om het aantal verwachte zieken op te vangen. Juist daarom vond ik dat we elk risico moesten vermijden en daarom ook was ik voor het sluiten van scholen. Gelukkig is de capaciteit van de ICs fors toegenomen (daar is hard aan gewerkt door de mensen in de ziekenhuizen) en neemt de druk daarop af.
Daarom ben ik er inmiddels ook voor om de basisscholen weer te openen, zolang de kwetsbare groepen maar worden afschermd. Juist dat laatste is in Nederland faliekant misgegaan: de medewerkers in zorgcentra hebben nauwelijks voldoende beschermende spullen, waardoor het sterftecijfer in die centra enorm is opgelopen. Meer dan in bijv. Oostenrijk (dat ik noemde in een eerdere post) en andere landen. Zelf hebben mijn vrouw en ik contact met een bejaarde vrouw uit onze gemeente die in zo'n zorgcentrum zit. Ze moet op haar kamer blijven, mag de gang niet op, voelt zich eenzaam en is voortdurend bang, terwijl elders in het bejaardentehuis mensen aan het virus overlijden. Heel triest. :(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2020 15:29

elbert schreef:Luister toch maar even naar wat deze microbioloog van het UMCG erover zegt: https://www.nporadio1.nl/gezondheid/231 ... avirus-wel
Daarbij: als wat het RIVM zegt klopt, dan kunnen die kindertjes toch ook bij hun oma en opa op bezoek in het bejaardentehuis, toch? :neeschudden:
Nee dus, veel te gevaarlijk. Ik zou dat voor de zekerheid dan ook maar niet doen, want kinderen kunnen het virus wel degelijk overdragen. Daarvoor is 1 besmetting al voldoende. Dan kun je wel zeggen: kinderen krijgen minder snel het virus en dragen het minder over, maar die kans is zeker niet 0.

Ik was voor het sluiten van de scholen om het risico van verspreiding van het virus te minimaliseren. Bovendien lopen er op die scholen veel volwassenen rond. Denk aan ouders (en opa's en oma's!) die hun kroost komen halen en brengen en nog even met elkaar staan te kletsen.
Op dat moment van sluiten van die scholen was de capaciteit op de IC's compleet onvoldoende om het aantal verwachte zieken op te vangen. Juist daarom vond ik dat we elk risico moesten vermijden en daarom ook was ik voor het sluiten van scholen. Gelukkig is de capaciteit van de ICs fors toegenomen (daar is hard aan gewerkt door de mensen in de ziekenhuizen) en neemt de druk daarop af.
Daarom ben ik er inmiddels ook voor om de basisscholen weer te openen, zolang de kwetsbare groepen maar worden afschermd. Juist dat laatste is in Nederland faliekant misgegaan: de medewerkers in zorgcentra hebben nauwelijks voldoende beschermende spullen, waardoor het sterftecijfer in die centra enorm is opgelopen. Meer dan in bijv. Oostenrijk (dat ik noemde in een eerdere post) en andere landen. Zelf hebben mijn vrouw en ik contact met een bejaarde vrouw uit onze gemeente die in zo'n zorgcentrum zit. Ze moet op haar kamer blijven, mag de gang niet op, voelt zich eenzaam en is voortdurend bang, terwijl elders in het bejaardentehuis mensen aan het virus overlijden. Heel triest. :(


Dat kinderen het virus wel kunnen hebben en ook kunnen verspreiden is geen discussie. Ze doen het alleen veel minder vaak en hebben er doorgaans ook weinig last van. Maar het is niet zo dat het helemaal niet gebeurt dus moet je ze wel bij de kwetsbaarste mensen uit de buurt houden.

Wat beschermende middelen betreft, dat is inderdaad wel een punt dat beter had gekund.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 22 apr 2020 20:51

Mortlach schreef:Ondertussen is er een bijzonder verhelderende trend gaande in de VS. Voornamelijk Republikeinse staten/gouverneurs staan te springen om de boel weer open te gooien om de economie te redden en ze verdedigen deze houding met uitspraken als "je moet nu eenmaal risico nemen; er zijn belangrijkere zaken dan leven".

En dat dus van de partij die zogenaamd "pro-life" is. Het maakt het in mijn ogen weer eens duidelijk dat pro-life een wassen neus is en een betere benaming is "pro forced birth"; na de geboorte kunnen mensen doodvallen voor de economie. Sterker nog, hele volksscharen worden ervoor opgeofferd, maar pas na de geboorte, uiteraard, want die is heilig. ](*,)



Ik las dat er een Republikeinse minister was die had gezegd dat de amerikanen gewoon moesten doorwerken, want de economie moest blijven draaien. En als ze dan dood zouden gaan aan corona, nou dan hadden ze zich opgeofferd voor de amerikaanse economie en het moederland, en een mooiere dood kon je niet hebben. Was toevallig ook eigenaar van een aantal bedrijven.

Werken voor ons totdat je doodvalt was de boodschap. Nou , weet je gelijk waar je staat en hoeveel ze in je geinteresseerd zijn. Niet dus.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 22 apr 2020 21:14

irmo schreef:Ik las dat er een Republikeinse minister was die had gezegd dat de amerikanen gewoon moesten doorwerken, want de economie moest blijven draaien. En als ze dan dood zouden gaan aan corona, nou dan hadden ze zich opgeofferd voor de amerikaanse economie en het moederland, en een mooiere dood kon je niet hebben. Was toevallig ook eigenaar van een aantal bedrijven.

Werken voor ons totdat je doodvalt was de boodschap. Nou , weet je gelijk waar je staat en hoeveel ze in je geinteresseerd zijn. Niet dus.


Inderdaad. Dat zal diezelfde kwast zijn waar ik op doelde, maar de boodschap hoor je wel meer. Tenzij je zwanger bent, natuurlijk, want o wee als er ook maar IETS met dat ongeboren kindje gebeurt! Baren en meteen weer aan het werk, waar je dan alsnog kunt doodvallen!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 22 apr 2020 22:06

exacto. En dan maar hopen dat je geen gehandicapt kind hebt, want dan kun je al helemaal doodvallen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 23 apr 2020 10:44

Gisteren, omdat ik nog bedlederig ben, maar weer eens gekeken naar het debat over het coronavirus in de tweede kamer. Hoogte punt, of moet ik zeggen , dieptepunt was het gegeven dat minister de Jonge tegenover Baudet stug volhield dat er bijna geen gecertificeerde mondmaskers op de wereldmarkt te verkrijgen zijn, daar waar Baudet kenbaar maakte dat hij en medewerkers van FvD er 4.000.000 MILJOEN zo kunnen bestellen! Bij hoog en bij laag hield minister de Jong dat dat onmogelijk is. Gelukkig dat Baudet voet bij stuk hield en in zijn 2e termijn een briefje met een telefoonnummer aan de minister overhandigde. Minister de Jonge kwam tijdens de beantwoording van de tweede termijn hierop terug en zei tegen Baudet:" medewerkers hebben het nummer gebeld en gaan morgen met die ondernemer aan de tafel".

Pracht stukje politiek, hetgeen duidelijk maakt het falende bureaucratische systeem waarin Nederland zich bevind, en de anti-pathie die er bestaat tegen het FvD.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor tulp » 23 apr 2020 13:13

elburger schreef: Minister de Jonge kwam tijdens de beantwoording van de tweede termijn hierop terug en zei tegen Baudet:" medewerkers hebben het nummer gebeld en gaan morgen met die ondernemer aan de tafel".

Pracht stukje politiek, hetgeen duidelijk maakt het falende bureaucratische systeem waarin Nederland zich bevind, en de anti-pathie die er bestaat tegen het FvD.


Dank je wel voor het delen. Groots van minister De Jonge om zijn ongelijk te erkennen en actie te ondernemen. Dat doet niet iedereen hem na.
Voor veel mensen is het moeilijk om een keer te maken en ongelijk toe te geven.
Je kunt je focus leggen op dat hij dat eerder had moeten doen (dan blijf je in het verongelijkte, negatieve hangen) en je kunt kijken naar wat er uiteindelijk wél gebeurt: positief, hoopgevend.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 23 apr 2020 21:59

Het ziet er naar uit dat de VS vandaag door de 50.000 doden gaat, meer dan een kwart van het totaal aantal doden wereldwijd*, en morgen door de 900.000 gevallen (voor het einde van de maand ruim over 1 miljoen gevallen).

*bevestigde gevallen dan, er zijn ongetwijfeld doden waarvan we niet weten dat het door COVID komt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten