Bekering/geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor elbert » 08 apr 2020 08:07

naamloos schreef:Ja duh, als ik het over daden heb (en dat mag ik natuurlijk) dan is het handig om te reageren op wat ik zeg en niet 2 dingen door elkaar te gaan halen. Maar blijkbaar helpen die koeiletters ook niet want je reactie gaat over x terwijl ik steeds aangeef het over y te hebben.
Trouwens, wie verandert van daden verandert ook van gedachten/inzichten (dat is ook metanoia), dus wat dat betreft past metanoia prima bij epi' strepho.
In de de oproep tot bekering epi' strepho (waar ik het steeds over heb) betekent bekeren terugkeren, omkeren, terug gaan/komen, de rug toekeren, afwenden.
Het woord waar jij het over hebt in de betekenis van gemoed/gevoelens, daarvan heb ik meermaals gezegd dat de bekering van het hart onder de wedergeboorte valt, en dat is Gods werk. Maar voor een verandering van gedachten/ tot beter inzicht komen is niet perse een bovennatuurlijke kracht nodig. Een paar goede argumenten ....! Dus metanoia is ook niet 100% buiten het natuurlijk bereik.
Dus als Johannes d D zegt dat ze zich moeten bekeren van bijv. stelen en uitbuiten, dan kun je gewoon van gedachten veranderen en dat doen.
Je zegt "metanoia" is (grotendeels) Gods werk en epi' strepho ligt binnen de natuurlijke vermogens van de mens. Nou, daar valt nog wel wat over te zeggen, want dat volgt niet uit de betekenis van beide woorden.
metanoia heeft als primaire betekenis: van gedachten/hart veranderen
epi' strepho heeft als betekenis: zich omdraaien

Nu is het zo dat metanoia ook in de gebiedende wijs gebruikt kan worden in de Bijbel en epi' strepho in de passieve vorm (dus: iemand wordt omgedraaid). Dus een onderscheid tussen beide woorden in de zin van: metanoia is het werk van God en epi' strepho is het werk van de mens, kun je zo niet maken. Sterker nog: beide woorden zijn vrijwel inwisselbaar. Bijvoorbeeld in Hand. 3:19a staat dit:
Betert u dan (metanoeo), en bekeert u (epistrephō), opdat uw zonden mogen uitgewist worden;
Of in Luk. 17:4
En indien hij zevenmaal daags tegen u zondigt, en zevenmaal daags tot u wederkeert (epi' strepho), zeggende: Het is mij leed (metanoeo); zo zult gij het hem vergeven.

In Hand. 3:19 staan deze woorden beide in de gebiedende wijs, het is dus een opdracht. Een ander voorbeeld: God dan, (...) verkondigt (=commando) nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren (metanoeo) (Hand. 17:30).
Je hebt ze ook in de passieve vorm, bijv. Luk. 22:32 (wanneer u bekeerd (epi' strepho) zult zijn). God kan mensen ook de ogen verblinden zodat ze zich niet kunnen bekeren (een oordeel dus), zie bijv. Matth. 13:15, Joh. 12:40 enz.
Anderzijds geeft God bekering (metanoia) aan Israel (Hand. 5:31) en daarin is Israël dan weer passief, want dat vloeit voort uit de verhoging van Gods Zoon door de Vader.

De begrippen metanoia en epi' strepho liggen dus zo dicht bij elkaar dat je ze niet apart in vakjes x of y kunt stoppen. Dat is het eerste wat ik wilde opmerken.

Het tweede: als ik je betoog goed begrijp, dan spits je je toe op wat de mens kan. Dat baseer je dan op de op de opdracht die de mens krijgt. Want de onderliggende gedachte die je hebt is: als de mens een opdracht krijgt, dan kan die mens die ook in eigen kracht volbrengen, want anders zou God die opdracht niet geven. Begrijp ik je zo goed?
Maar dan reken je buiten Gods Woord en Geest. Want als God iets vraagt/eist, dan geeft Hij er ook de kracht bij om aan die eis te voldoen. Als Jezus zegt tegen een verlamde: "sta op en wandel", dan is het niet zo dat we ervan uit kunnen gaan dat die verlamde vanuit zichzelf kan lopen. Nee door de kracht van Zijn Woord gaat die verlamde staan en gaat hij lopen. Hetzelfde gebeurt als Jezus tot een dode zegt: "Lazarus, kom uit het graf'". Dan zeggen we ook niet dat Lazarus vanuit zijn natuurlijke vermogens opstaat uit de dood. Dat zou onzinnig zijn. Opstaan uit de dood is een onnatuurlijk gebeuren dat alleen plaatsvindt als God aan het werk is. Zo is het ook bij de bekering. Ja, de mens moet zelf zich bekeren en moet zelf uit zijn doodsstaat opstaan. Maar nee, dat ligt niet in de natuurlijke vermogens van de mens, maar in de bovennatuurlijke kracht van Gods Woord en Geest.
Zoals Jezus zelf zegt: "doden zullen de stem van Gods Zoon horen en die ze gehoord hebben, zullen leven" (Joh. 5:25) en de apostel zegt dan ook: "onwaakt gij die slaapt en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten".
Dus aan de ene kant is het echt zo dat Gods opdracht tot ons komt en dat betekent dat wij ook echt moeten luisteren. Aan de andere kant geeft God ook de kracht om te luisteren. Zonder Gods Geest gebeurt er namelijk helemaal niets. God zegt zelf: Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt. (Ez. 36:27)
Daarmee moeten we zowel onbijbelse passiviteit ("ik kan niks dus doe ik niks") als onbijbelse activiteit ("ik kan het zelf wel") afwijzen. Beide redenaties zijn namelijk teveel gericht op wat "ik" wel of niet "kan". Het gaat erom wat God kan. Dat is doorslaggevend.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2020 10:32

Origenes schreef:Ik bedoel het niet denigrerend. Ik bedoel er gewoon mee dat het in de bevindelijk gereformeerde stroming een vaak gehoorde uitdrukking is. En inderdaad zal Maasbach het ook zo kunnen zeggen. Er zijn ondanks grote verschillen (gelukkig) nog steeds belangrijke overeenkomsten tussen de diverse christelijke stromingen.

Maar het is een bijbelse uitdrukking en niet een uitvinding van de bevindelijke stroming. Dat wil ik maar gezegd hebben.
naamloos schreef:Maar goed, lang leve de bevindelijke gereformeerde theologie. Alle vrijheid om de teksten uit de Bijbel bij de theologie te knippen en plakken, te integreren, combineren ...

Sorry hoor, maar dit slaat nergens op want je doet zelf niet anders.

Ga nu eens niet uit van jezelf. Als jij een sterk karakter hebt of je vindt het makkelijk om je aan de geboden te houden, geldt dit niet voor iedereen.
Het is makkelijk op te houden met vloeken?
Terwijl er soms een lelijk woord opborrelt maar het nog net binnen kan houden? Overkomt jou dit nooit? Mij wel hoor. Het lukt me soms niet om hem binnen te houden.
Of je ligt in bed en je komt tot het besef dat je bent vergeten te bijbellezen en/of te bidden.
Je bent de hele dag zo druk bezet geweest met allerlei zaken, dat je niet aan God hebt gedacht.
naamloos schreef:En tot slot slot: tegen iemand die netjes leeft zeggen dat hij zich moet bekeren is hem veroordelen op zijn hart en gedachten. En daar ga jij niet over.

Je begrijpt er echt niets van.
Iemand die waarlijk bekeerd is, zal de eerste zijn die dit toe zal geven.

Een bewoner van het verpleeghuis sprak een gebed uit, toen ik bij hem zat:. Heere, bewaar ons van de zonden, die ons geduriglijk aankleven. In gedachten, woorden en daden.
Een man die de opengeslagen Bijbel naast zich had liggen. Die van de Hoop kon getuigen die in hem leefde.
Hij voelde zich geen übermensch, integendeel, hij achtte zich gering. Maar ik weet zeker dat hij verwonderd zijn ogen opsloeg toen de Heere hem kwam halen.
Dat is geen bevindelijke geheimtaal, of hoogmoedige nederigheid, of hoe je het noemen wilt.
Ik ben er jaloers op omdat het echt is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 08 apr 2020 12:26

elbert schreef:Je zegt "metanoia" is (grotendeels) Gods werk en epi' strepho ligt binnen de natuurlijke vermogens van de mens. Nou, daar valt nog wel wat over te zeggen, want dat volgt niet uit de betekenis van beide woorden.
metanoia heeft als primaire betekenis: van gedachten/hart veranderen
epi' strepho heeft als betekenis: zich omdraaien

Nu is het zo dat metanoia ook in de gebiedende wijs gebruikt kan worden in de Bijbel en epi' strepho in de passieve vorm (dus: iemand wordt omgedraaid). Dus een onderscheid tussen beide woorden in de zin van: metanoia is het werk van God en epi' strepho is het werk van de mens, kun je zo niet maken. Sterker nog: beide woorden zijn vrijwel inwisselbaar. Bijvoorbeeld in Hand. 3:19a staat dit:
Betert u dan (metanoeo), en bekeert u (epistrephō), opdat uw zonden mogen uitgewist worden;
Of in Luk. 17:4
En indien hij zevenmaal daags tegen u zondigt, en zevenmaal daags tot u wederkeert (epi' strepho), zeggende: Het is mij leed (metanoeo); zo zult gij het hem vergeven.

In Hand. 3:19 staan deze woorden beide in de gebiedende wijs, het is dus een opdracht. Een ander voorbeeld: God dan, (...) verkondigt (=commando) nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren (metanoeo) (Hand. 17:30).
Je hebt ze ook in de passieve vorm, bijv. Luk. 22:32 (wanneer u bekeerd (epi' strepho) zult zijn). God kan mensen ook de ogen verblinden zodat ze zich niet kunnen bekeren (een oordeel dus), zie bijv. Matth. 13:15, Joh. 12:40 enz.
Anderzijds geeft God bekering (metanoia) aan Israel (Hand. 5:31) en daarin is Israël dan weer passief, want dat vloeit voort uit de verhoging van Gods Zoon door de Vader.

Ik zeg niet zwart-wit dat metanoia alléën van God komt. Dat het woord slaat op gedachten én hartsverandering betekent niet noodzakelijk dat ze altijd samengaan.
Er zijn verschillende woorden waarmee een Grieks of Hebreeuws woord vertaald kan worden, en de context bepaald wat het meest van toepassing is.
Bekering door verandering van gedachten met als gevolg verandering van daden, daarvan gaf ik al aan dat een mens dat prima zelf kan.
Meestal heeft hij daar een paar goede argumenten voor nodig, en die worden vooraf bij een oproep tot bekering dan ook gegeven.
Ik heb dus helemaal geen moeite met je voorbeelden, ik zie er niks passiefs in. Ook niet in Lucas 22 want dat is toekomstige tijd en nergens kan ik uit opmaken dat die bekering passief gaat gebeuren.
Zo ook Hand. 5 waarin Petrus na zijn preek concludeert "... om de Israëlieten tot inkeer te brengen en hun ​zonden​ te ​vergeven." Ze moeten gewoon zelf in actie komen, en sommigen doen dat maar de meesten niet.

Zoals je zelf in een ander topic heel terecht zei: "Uiteindelijk is het de realiteit die dicteert wat er gebeurt."
De realiteit leert mij (welke woorden er ook in de Bijgel staan) dat mensen gewoon zelf kunnen denken en van gedachten veranderen, plus hun daden daaraan aanpassen.

elbert schreef:De begrippen metanoia en epi' strepho liggen dus zo dicht bij elkaar dat je ze niet apart in vakjes x of y kunt stoppen. Dat is het eerste wat ik wilde opmerken.
Dat laat ik aan de context en/of de realiteit over. Maar ik ben het wel met je eens dat er veel overlap is.
elbert schreef:Het tweede: als ik je betoog goed begrijp, dan spits je je toe op wat de mens kan. Dat baseer je dan op de op de opdracht die de mens krijgt. Want de onderliggende gedachte die je hebt is: als de mens een opdracht krijgt, dan kan die mens die ook in eigen kracht volbrengen, want anders zou God die opdracht niet geven. Begrijp ik je zo goed?

Ja. Ik denk dat dat over het algemeen zo werkt. Maar ik heb al een uitzondering uit Ezechiel opgenoemd in mijn vorige post.
elbert schreef:Maar dan reken je buiten Gods Woord en Geest. Want als God iets vraagt/eist, dan geeft Hij er ook de kracht bij om aan die eis te voldoen.

Nee ik reken niet buiten de H.G, ik ga er juist vanuit dat God zijn Geest gegeven heeft aan alle vlees. (Pinksteren: Handelingen-Joël)
Anders zouden alle mensen leven zoals in Romeinen 1 beschreven. De realiteit leert anders.
(Om het maar vast voor te zijn: daar bedoel ik niet de inwoning van de H.G. in het hart van de wedergeborenen mee, meer een algemeen werk can de Geest)
God vraagt/eist inderdaad niet iets wat we niet kunnen, dat zeg ik steeds al.
elbert schreef:Als Jezus zegt tegen een verlamde: "sta op en wandel", dan is het niet zo dat we ervan uit kunnen gaan dat die verlamde vanuit zichzelf kan lopen. Nee door de kracht van Zijn Woord gaat die verlamde staan en gaat hij lopen. Hetzelfde gebeurt als Jezus tot een dode zegt: "Lazarus, kom uit het graf'". Dan zeggen we ook niet dat Lazarus vanuit zijn natuurlijke vermogens opstaat uit de dood. Dat zou onzinnig zijn. Opstaan uit de dood is een onnatuurlijk gebeuren dat alleen plaatsvindt als God aan het werk is. Zo is het ook bij de bekering.

Ik pas deze verhalen niet op de bekering toe. Ze passen goed bij jouw gedachten, maar of ze daar voor bedoelt zijn???
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 08 apr 2020 16:00

Chaya schreef:Sorry hoor, maar dit slaat nergens op want je doet zelf niet anders.
Oww, waar dan? Ik heb geen bevindelijk theologisch systeem, en als ik verschillende teksten aanhaal dan matchen die met elkaar.
Als jij vind van niet hoor ik graag hoe, wat en waar dan kan ik het nader toelichten of corrigeren. Ik ben heel zorgvuldig in die dingen nl.
Chaya schreef:Ga nu eens niet uit van jezelf. Als jij een sterk karakter hebt of je vindt het makkelijk om je aan de geboden te houden, geldt dit niet voor iedereen.
Het is makkelijk op te houden met vloeken?
Terwijl er soms een lelijk woord opborrelt maar het nog net binnen kan houden? Overkomt jou dit nooit? Mij wel hoor. Het lukt me soms niet om hem binnen te houden.
Of je ligt in bed en je komt tot het besef dat je bent vergeten te bijbellezen en/of te bidden.
Je bent de hele dag zo druk bezet geweest met allerlei zaken, dat je niet aan God hebt gedacht.
Ik hoef niet op te houden met vloeken want ik ben er nooit mee begonnen. Mijn zwakheden liggen op een ander vlak.
Maar het gaat er niet om of iets makkelijk is of niet, en het gaat er ook niet om of je veel of weinig struikelt, maar of iets in je natuurlijke vermogen ligt of niet.
Chaya schreef:Je begrijpt er echt niets van.
Iemand die waarlijk bekeerd is, zal de eerste zijn die dit toe zal geven.

Ik snap prima waar ik over praat, maar blijkbaar vindt jij mij niet waarlijlk bekeerd.
Stel je Zacharias en Elisabeth eens voor: Zij waren beiden ​rechtvaardig​ voor God en wandelden onberispelijk volgens alle geboden en verordeningen van de Heere. (Dit was voordat Gabriël langs was geweest)
En dan komt Chaya of Elbert langs om te zeggen zat ze zich moeten bekeren.
Oke, waarvan? En wat zouden ze moeten toegeven?
Volgens Elbert moet je je al bekeren van de gedachte van netjes leven omdat dat niet zo is,
O? :shock:
Maar als het niet over daden gaat moet het wel over gedachten of het hart gaan.
Maar je kunt niet weten wat er in iemands hart en hoofd omgaat, en daarom moet je niet tegen iemand die netjes leeft zeggen dat ie zich moet bekeren.
Chaya schreef:Een bewoner van het verpleeghuis sprak een gebed uit, toen ik bij hem zat:. Heere, bewaar ons van de zonden, die ons geduriglijk aankleven. In gedachten, woorden en daden.
Een man die de opengeslagen Bijbel naast zich had liggen. Die van de Hoop kon getuigen die in hem leefde.
Hij voelde zich geen übermensch, integendeel, hij achtte zich gering. Maar ik weet zeker dat hij verwonderd zijn ogen opsloeg toen de Heere hem kwam halen.
Dat is geen bevindelijke geheimtaal, of hoogmoedige nederigheid, of hoe je het noemen wilt.
Ik ben er jaloers op omdat het echt is.
Ik ben dan weer meer jaloers op de jongelingen waar Johannes in zijn eerste brief over schrijft: Ik schrijf u, jonge mannen, omdat u de boze hebt overwonnen.
En daardoor voel je je echt geen übermensch want dat zou eerder een teken zijn dat je hem juist niet overwonnen hebt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Origenes » 08 apr 2020 19:36

Origenes schreef:Ik bedoel het niet denigrerend. Ik bedoel er gewoon mee dat het in de bevindelijk gereformeerde stroming een vaak gehoorde uitdrukking is. En inderdaad zal Maasbach het ook zo kunnen zeggen. Er zijn ondanks grote verschillen (gelukkig) nog steeds belangrijke overeenkomsten tussen de diverse christelijke stromingen.

Chaya schreef:Maar het is een bijbelse uitdrukking en niet een uitvinding van de bevindelijke stroming. Dat wil ik maar gezegd hebben.

De uitdrukking komt voor zover ik kan nagaan niet in de bijbel voor. Maar de bedoeling is in elk geval de erkenning dat we allen 'in velerlei opzicht struikelen' zoals Jakobus 3:2 aangeeft. Niettemin blijft er een onderscheid tussen het in 'velerlei opzicht struikelen' en 'opzettelijk zondigen' na tot erkentenis der waarheid te zijn gekomen. Ik denk dat Hebr. 10:26 tenminste aanleiding geeft tot die conclusie: tot erkentenis der waarheid komen valt samen met een bekering als eenmalige gebeurtenis. In het licht van Hebr. 10:26 kan de term 'dagelijkse bekering' dus verwarring geven. En daarom kies ik er voor die uitdrukking niet te gebruiken, al begrijp ik zeker wel wat er mee bedoeld wordt.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Origenes » 08 apr 2020 20:01

naamloos schreef:...epi' strepho verwisselen met metanoia en verder nog een onjuistheid poneren. Ook al niet aan mij besteed.

beide woorden, ἐπι-στρέφω en μετάνοια geven m.i. ongeveer hetzelfde aan. Misschien dat het eerste woord inderdaad meer de gevoelwaarde heeft van een geestelijke omwending maar dat is een idee dat ook te verdedigen is bij het tweede woord. Maar stel dat je gelijk hebt, kan het dan niet gewoon zo zijn dat beide samenvallen binnen één proces van bekering? Er is in elk geval sprake van overlappende betekenis.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Dorpeling » 08 apr 2020 22:25

naamloos schreef:Ja natuurlijk, wie zou dat anders voor me moeten doen? Speciaal voor hen die overal een Bijbeltekst bij nodig hebben heb ik Lukas 3 als voorbeeld aangehaald. Johannes, die de doop der bekering tot vergeving van zonden preekte, noemt een aantal concrete relevante dingen zoals dat ze zich moeten bekeren van oplichterij en afpersing.
Heel appart als ze zouden zeggen ''dat kan ik niet want ik moet bekeerd worden'' en dat moet God doen.
Dikke flauwe kul want dat we kunnen wél. Bekeren is een opdracht! De Bijbel staat er vol mee.

Dat klopt. Maar je bekeren in de zin die jij er nu aangeeft is je bekeren van uiterlijke dingen. Dat heeft niets te maken met een oprechte en zaligmakende bekering, door God gewerkt. Dát mensen zich ook daadwerkelijk bekeren, kan alleen door de kracht van de Heilige Geest. Wanneer die in ons (zonder ons) werkt, zullen mensen zich tot God bekeren en hun zonden belijden in het vertrouwen op het werk van Christus alleen.
Nou, Petrus was nog niet bekeerd van zijn eigendunk. Hij had woorden met de rest van de discipelen over wie de belangrijkste was.
En Petrus dacht van zichzelf dat hij voor Jezus de gevangenis en zelfs de dood in zou gaan. Hij moest nog leren om een toontje lager te zingen.

Dus kon hij volgens jou niet bekeerd zijn? Omdat hij nog niet geen heilige geworden was? Dat ziet er niet best uit voor ons allemaal dan..
HC v/a 114: Kunnen zij die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomen houden?) antwoord: Neen, maar ook de allerheiligsten, zolang zij in dit leven zijn, hebben maar een klein begin van deze gehoorzaamheid.
Dat is een gebed over de terugkeer/wederkeer vanuit de ballingschap naar het eigen land, dat het hen weer zou vergaan als voorheen (lees het voorgaande en gebruik geen teksten voor een theologisch bevindelijk systeem, daar gaat het totaal niet over).

Zeker wel! Dat kan en mag gerust ons gebed zijn! Ook buiten de context van deze tekst.
De kanttekeningen verwoorden het zo: "De zin is: Geef dat wij recht berouw en leedwezen mogen hebben en betonen over onze lelijke en menigvuldige zonden, met welke wij U vertoornd hebben." Op déze bekering volgt een genadige verlossing van God, volgens een verwijzing naar Deuteronomium 30.
Als het niet ons/jou gaat maakt het ook niet uit hoe het met ons/jou is als we God gaan ontmoeten

Ik zei, 'in de zin van dat we niet alleen voor ons eigen genoegen hier leven'. Dus het heeft helemaal geen waarde wanneer mijn leven niet meer om 'ik' draait, maar om God? Dan spreek je de bijbel tegen. Want daar staat dat we moeten sterven aan het eigen ik, dan wordt God alles; ons hele leven. 'Doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij'.
Elk mens kan zich bekeren en is in staat om de weg van leugen, stelen, moorden, afgoderij, uitbuiterij enz. te verlaten, en voortaan -al is het met struikelen- de weg van eerlijkheid en weldoen te bewandelen.
De Bijbel staat vol met oproepen tot bekering van deze dingen. Dat zijn gewoon dingen die je kunt als je daarvoor kiest.

Iemand die niet gelooft maar wel netjes leeft hoeft zich niet eens te bekeren. Ik zou niet weten waarvan tenminste


Dat is, nogmaals, een uiterlijke bekering. En dat is niet de bekering waarover ik het had.
De dagelijkse bekering is steeds weer nodig. En waarom? Omdat ik moet sterven aan mijn ik. Het kruis dagelijks opnemen. Dat is niet iets wat we één keer gedaan hebben maar een dagelijks onderdeel van onze wandel met Christus. Want een leven met God is geen leven zonder leed en ellende. Het is een voortdurende strijd, maar wel een goede strijd waarin we de nabijheid, troost en kracht van Hem bij tijden toch mogen ervaren.

En ook omdat de satan steeds weer probeert om Gods kind in verwarring te brengen en hun geloof verdacht te maken. Het geloof is niet iets wat je steeds in je broekzak hebt. Steeds weer komt de bestrijder terug en slaat de twijfel weer toe. Is het wel waar, is het niet van mezelf, is God wel begonnen... Onze opdracht is om tegen de satan en de zonde te strijden.
HC v/a 56:Wat gelooft gij van de vergeving der zonden? Dat God, om des genoegdoens van Christus' wil, al mijn zonden, ook mijn zondige aard, waarmede ik al mijn leven lang te strijden heb ,nimmermeer wil gedenken, maar mij uit genade de gerechtigheid van Christus schenken , opdat ik nimmermeer in het gericht Gods kome.

Nog maar eens een keer: ik heb het over DADEN (dus niet over gedachten/gevoelens dat hoort bij het hart/wedergeboorte), net zoals de profeten het namens God over Israëls zondige DADEN hadden, en Johannes d. D. Lucas 3.
Overigens zijn er gelukkig zat mensen die netjes leven, christenen plus niet-christenen.

En dat laatste is inderdaad gelukkig nog een waarheid.
Over die daden, wanneer je 'netjes leeft', ben je er niet. Dat we door Gods genade worden bewaard voor de daden, zijn we niet los van verkeerde gedachten en gevoelens. En in Gods heilige ogen is een zonde die gedacht wordt, even erg dan een zonde die gedaan wordt: 'Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aanziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan'.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor elbert » 09 apr 2020 07:55

naamloos schreef:Stel je Zacharias en Elisabeth eens voor: Zij waren beiden ​rechtvaardig​ voor God en wandelden onberispelijk volgens alle geboden en verordeningen van de Heere. (Dit was voordat Gabriël langs was geweest)
En dan komt Chaya of Elbert langs om te zeggen zat ze zich moeten bekeren.
Oke, waarvan? En wat zouden ze moeten toegeven?
Volgens Elbert moet je je al bekeren van de gedachte van netjes leven omdat dat niet zo is,
O? :shock:
Waarom werd Zacharias met stomheid geslagen? Omdat hij de engel niet geloofde. Uiterlijk netjes leven is natuurlijk mooi, maar de gedachte dat dat voldoende is, is niet juist. Zie ook de uitleg die door de kanttekeningen gegeven worden:
onberispelijk.
Namelijk van de mensen; zonder ergernis te geven; want dat Zacharias niet zonder zonde geweest is, blijkt uit Luk. 1:20.

naamloos schreef:Ik zeg niet zwart-wit dat metanoia alléën van God komt. Dat het woord slaat op gedachten én hartsverandering betekent niet noodzakelijk dat ze altijd samengaan.
Er zijn verschillende woorden waarmee een Grieks of Hebreeuws woord vertaald kan worden, en de context bepaald wat het meest van toepassing is.
Bekering door verandering van gedachten met als gevolg verandering van daden, daarvan gaf ik al aan dat een mens dat prima zelf kan.
Meestal heeft hij daar een paar goede argumenten voor nodig, en die worden vooraf bij een oproep tot bekering dan ook gegeven.
Wat je hier zegt is dat het bovennatuurlijke leven dat van God komt, heel goed door de natuurlijke mens kan worden begrepen en ernaar kan worden geleefd. Nou, nee dus.
1 Kor. 2:14: Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.
Dat betekent dat je er met een paar goede argumenten alleen niet komt. Ja, voor "niet stelen" en "niet doden" zul je natuurlijk een paar argumenten kunnen geven (bijv. vanuit het liberale eigenbelang), maar je kunt iemand niet zomaar overtuigen dat het niet goed is om te stelen of te doden omdat God heeft bepaald dat dat niet goed is, omdat Hij de eigenaar is van al het leven en alle bezittingen. Die niet-christelijke argumenten horen bij een uiterlijke bekering (zoals Dorpeling terecht opmerkt). Om nog maar te zwijgen van andere zaken in de Bijbel die voor een natuurlijk mens nog minder voor de hand liggen. De dingen van God horen bij een andere wereld, nl. Zijn Koninkrijk en daar is Gods Geest voor nodig om ons daarvoor de ogen te openen. Want vlees en bloed hebben geen zicht op het Koninkrijk van God. Bij bekering zullen we dus een spa dieper moeten steken dan uiterlijk netjes leven.
naamloos schreef:Ik heb dus helemaal geen moeite met je voorbeelden, ik zie er niks passiefs in. Ook niet in Lucas 22 want dat is toekomstige tijd en nergens kan ik uit opmaken dat die bekering passief gaat gebeuren.
Zo ook Hand. 5 waarin Petrus na zijn preek concludeert "... om de Israëlieten tot inkeer te brengen en hun ​zonden​ te ​vergeven." Ze moeten gewoon zelf in actie komen, en sommigen doen dat maar de meesten niet.
De vraag is niet of mensen zelf in actie moeten komen (dat vind ik ook), maar wel of die actie door God gewerkt en gegeven is.
naamloos schreef:Zoals je zelf in een ander topic heel terecht zei: "Uiteindelijk is het de realiteit die dicteert wat er gebeurt."
De realiteit leert mij (welke woorden er ook in de Bijgel staan) dat mensen gewoon zelf kunnen denken en van gedachten veranderen, plus hun daden daaraan aanpassen.
De Bijbelse realiteit is dat God in ons werkt, beide het willen en het werken (Filipp. 2:13). Jij zult je misschien alleen op vers 12 richten ("werk aan je eigen zaligheid met vrees en beven"), maar vers 13 hoort er weldegelijk ook bij. Want God stuurt ons in ons leven aan door Zijn kracht. Als christenen leven we uit God en niet uit onszelf.
naamloos schreef:Ik pas deze verhalen niet op de bekering toe. Ze passen goed bij jouw gedachten, maar of ze daar voor bedoelt zijn???
Waarom denk je dat de wonderen in de Bijbel opgenomen zijn? Ze zijn bedoeld om 2 redenen:
1. om aan te tonen dat Jezus de Zoon van God is
2. om aan te tonen dat Zijn Woord en Geest het verschil maken in mensenlevens.

1. zul je ongetwijfeld beamen. Maar bij 2. heb ik steeds de indruk dat je er telkens bij zegt: "maar dat doen we allemaal zelf, dat kunnen we zonder God". Ik zeg daarop: "zonder dat Woord doen we niks en wanneer we iets doen tot eer van God, dan is dat omdat Hij ons door Zijn Woord en Geest bezielt om dat te doen. Dat is leven uit de Bron". Wat we dus doen, is putten uit de Bron en daaruit leven. Het leven (dus ook het doen) komt van Hem, omdat Hij ons leven is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Gtn » 09 apr 2020 09:12

Ik geloof dat God betrouwbaar is. Ook als ik het geloof niet in mijn broekzak heb zitten.

Wat ik laatst van iemand geleerd heb: we moeten er voor oppassen dat we de wangestalten van Gods volk niet als norm moeten gaan nemen voor het ware leven met God. Ook Zijn volk leeft er vaak veel te karig van. Wat gaat er dan van ons uit?

Laten we niet verzanden in eigen gelijk halen. Laten we op Christus wijzen. Dan zál Christus op Zijn manier werken. Daar heeft hij geen dogma's van ons voor nodig. Laten we het eenvoudig houden, anders houden we wellicht mensen af van Christus..

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 09 apr 2020 09:37

elbert schreef:Waarom werd Zacharias met stomheid geslagen? Omdat hij de engel niet geloofde. Uiterlijk netjes leven is natuurlijk mooi, maar de gedachte dat dat voldoende is, is niet juist. Zie ook de uitleg die door de kanttekeningen gegeven worden:
O o, en waarom schreef ik er nou expres al bij (ik voelde hem natuurlijk al aankomen) dat dat van hen beide gezegd werd vóódat Gabriél langskwam? Dus vóór het ongeloof van Zachrias, wat verder niks zegt over Elizabeth?
elbert schreef:Wat je hier zegt is dat het bovennatuurlijke leven dat van God komt, heel goed door de natuurlijke mens kan worden begrepen en ernaar kan worden geleefd. Nou, nee dus.
1 Kor. 2:14: Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.

Wat ik zeg is dat van gedachten veranderen (metanoia) geen bovennatuurlijk gebeuren is, net zoals verandering van gedrag.
Een atheïst of een anders-gelovige die een grof zondig leven leidt kan ook gewoon van gedachten en gedrag veranderen, en kan ook prima begrijpen waarom een moreel leven beter is. 1 Kor. 2: 14 staat in de context over de boodschap van het kruis. Dat gaat over geloof en niet over bekering.
elbert schreef:Dat betekent dat je er met een paar goede argumenten alleen niet komt. Ja, voor "niet stelen" en "niet doden" zul je natuurlijk een paar argumenten kunnen geven (bijv. vanuit het liberale eigenbelang), maar je kunt iemand niet zomaar overtuigen dat het niet goed is om te stelen of te doden omdat God heeft bepaald dat dat niet goed is, omdat Hij de eigenaar is van al het leven en alle bezittingen. Die niet-christelijke argumenten horen bij een uiterlijke bekering (zoals Dorpeling terecht opmerkt). Om nog maar te zwijgen van andere zaken in de Bijbel die voor een natuurlijk mens nog minder voor de hand liggen. De dingen van God horen bij een andere wereld, nl. Zijn Koninkrijk en daar is Gods Geest voor nodig om ons daarvoor de ogen te openen. Want vlees en bloed hebben geen zicht op het Koninkrijk van God. Bij bekering zullen we dus een spa dieper moeten steken dan uiterlijk netjes leven.

De 'uiterlijke' bekering hoort bij het koninkrijk van God. Je kunt hem dienen door goed te zijn voor je naaste, want wat je voor hen doet beschouwd hij als voor hem gedaan, en de zuivere onbevlekte godsdienst is omzien naar elkaar.
In feite is het beter om deze dingen vanuit je hart te doen dan uit plicht omdat God dat bepaald heeft.
Als je ze vanuit je hart doet bewijs je daarmee dat je vanuit het nieuwe verbond leeft "Hij zal zijn wetten in het hart geven" zelfs over de heidenen "Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun ​hart​ geschreven staat."
Ze mogen dan de theorie misschien niet helder hebben, maar alleen de daders van zijn woord zullen het koninkrijk van God ingaan zegt Jezus.
elbert schreef:De vraag is niet of mensen zelf in actie moeten komen (dat vind ik ook), maar wel of die actie door God gewerkt en gegeven is.

Tja, als je zo gaat beginnen ... daar valt dan alles onder. Eten en drinken is ook een gave, het hele leven met alles erop en eraan is door God gewerkt en gegeven.
elbert schreef:De Bijbelse realiteit is dat God in ons werkt, beide het willen en het werken (Filipp. 2:13). Jij zult je misschien alleen op vers 12 richten ("werk aan je eigen zaligheid met vrees en beven"), maar vers 13 hoort er weldegelijk ook bij. Want God stuurt ons in ons leven aan door Zijn kracht. Als christenen leven we uit God en niet uit onszelf.
Dit gaat over gelovigen en levensheiliging. God geeft hen zijn Geest plus zijn wetten in het hart.
Inderdaad richt ik me op vers 12 want dat is een opdracht aan ons. Gods werk in ons daar zorgt hij zelf voor.
naamloos schreef:Ik pas deze verhalen niet op de bekering toe. Ze passen goed bij jouw gedachten, maar of ze daar voor bedoelt zijn???
elbert schreef:Waarom denk je dat de wonderen in de Bijbel opgenomen zijn? Ze zijn bedoeld om 2 redenen:
1. om aan te tonen dat Jezus de Zoon van God is
2. om aan te tonen dat Zijn Woord en Geest het verschil maken in mensenlevens.

1. zul je ongetwijfeld beamen. Maar bij 2. heb ik steeds de indruk dat je er telkens bij zegt: "maar dat doen we allemaal zelf, dat kunnen we zonder God". Ik zeg daarop: "zonder dat Woord doen we niks en wanneer we iets doen tot eer van God, dan is dat omdat Hij ons door Zijn Woord en Geest bezielt om dat te doen. Dat is leven uit de Bron". Wat we dus doen, is putten uit de Bron en daaruit leven. Het leven (dus ook het doen) komt van Hem, omdat Hij ons leven is.
Jezus​ heeft nog veel meer wondertekenen voor zijn ​leerlingen​ gedaan, die niet in dit ​boek​ staan, maar deze zijn opgeschreven opdat u gelooft dat ​Jezus​ de ​messias​ is, de ​Zoon van God, en opdat u door te geloven leeft door zijn naam.

Ik geloof dus niet dat die verhalen er staan om ze als metafoor voor de bekering te gebruiken.
Er zal best wel eens een lijntje te trekken zijn, maar lijnen kunnen alle kanten opgaan dus daar ben ik niet zo van.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 09 apr 2020 10:10

Origenes schreef:beide woorden, ἐπι-στρέφω en μετάνοια geven m.i. ongeveer hetzelfde aan. Misschien dat het eerste woord inderdaad meer de gevoelwaarde heeft van een geestelijke omwending maar dat is een idee dat ook te verdedigen is bij het tweede woord. Maar stel dat je gelijk hebt, kan het dan niet gewoon zo zijn dat beide samenvallen binnen één proces van bekering? Er is in elk geval sprake van overlappende betekenis.

Ik had al gezegd dat ik ook overlap in zie, en ik geloof zeker dat het bij gelovigen binnen één proces van bekering gebeurd.
Maar zoals jij de term 'dagelijkse bekering' verwarrend vindt, vind ik het verwarrend om de verandering van het hart (Gods werk in de wedergeboorte) bij de opdracht van de bekering te betrekken. Dan hoor ik hier direct ''we kunnen niet, je moet bekeerd worden.''
De Bijbel spreekt over dat aspect van de bekering (hartsverandering) ook in andere woorden waarin duidelijk is dat God dat doet, terwijl bekering duidelijk een opdracht voor de mens zelf is. En we kunnen wel degelijk zelf van gedachten en gedrag veranderen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 09 apr 2020 10:41

Dorpeling schreef:Dat klopt. Maar je bekeren in de zin die jij er nu aangeeft is je bekeren van uiterlijke dingen. Dat heeft niets te maken met een oprechte en zaligmakende bekering, door God gewerkt. Dát mensen zich ook daadwerkelijk bekeren, kan alleen door de kracht van de Heilige Geest. Wanneer die in ons (zonder ons) werkt, zullen mensen zich tot God bekeren en hun zonden belijden in het vertrouwen op het werk van Christus alleen.
Toe maar, dat heeft er niets mee te maken? :shock:
Maar goed, dat moet je dan ook maar tegen Johannes d Doper zeggen. Hij preekte de doop der bekering tot vergeving van zonden.
En de voorbeelden die hij noemt zijn 'maar' uiterlijke dingen ....
Maar hij had natuurlijk ook geen catechismus, kanttekeningen en de bevindelijk ger. theologie tot zijn beschikking om hem uit te leggen wat hijzelf bedoelt. :mrgreen:
Dorpeling schreef:Dus kon hij volgens jou niet bekeerd zijn? Omdat hij nog niet geen heilige geworden was? Dat ziet er niet best uit voor ons allemaal dan..
HC v/a 114: Kunnen zij die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomen houden?) antwoord: Neen, maar ook de allerheiligsten, zolang zij in dit leven zijn, hebben maar een klein begin van deze gehoorzaamheid.

Hij was bekeerd van alles waar hij zich van had afgekeerd (wat dat bij hem allemaal concreet was staat er niet, dus dat weet ik niet. Wel dat hij een volgeling van Jezus was), maar hij was nog niet bekeerd van zijn eigendunk. Dat is wat ik zei. Je conclusie klopt dus niet.
Dorpeling schreef:Zeker wel! Dat kan en mag gerust ons gebed zijn! Ook buiten de context van deze tekst.
De kanttekeningen verwoorden het zo: "De zin is: Geef dat wij recht berouw en leedwezen mogen hebben en betonen over onze lelijke en menigvuldige zonden, met welke wij U vertoornd hebben." Op déze bekering volgt een genadige verlossing van God, volgens een verwijzing naar Deuteronomium 30.
Dat mag je gerust bidden, maar die tekst gaat over wat anders dus kun je hem niet als bewijs invoeren dat God dat moet doen. Dan laat je de Bijbel buikspreken.
Dorpeling schreef:Ik zei, 'in de zin van dat we niet alleen voor ons eigen genoegen hier leven'. Dus het heeft helemaal geen waarde wanneer mijn leven niet meer om 'ik' draait, maar om God? Dan spreek je de bijbel tegen. Want daar staat dat we moeten sterven aan het eigen ik, dan wordt God alles; ons hele leven. 'Doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij'.
Wat ik zei is niet mijn mening. Ik vind dat je jezelf tegenspreekt.
Dorpeling schreef:Dat is, nogmaals, een uiterlijke bekering. En dat is niet de bekering waarover ik het had.
De dagelijkse bekering is steeds weer nodig. En waarom? Omdat ik moet sterven aan mijn ik. Het kruis dagelijks opnemen. Dat is niet iets wat we één keer gedaan hebben maar een dagelijks onderdeel van onze wandel met Christus. Want een leven met God is geen leven zonder leed en ellende. Het is een voortdurende strijd, maar wel een goede strijd waarin we de nabijheid, troost en kracht van Hem bij tijden toch mogen ervaren.
Daar heb ik het al uitgebreid over gehad. Ik heb even niet zo'n zin meer om steeds weer in herhalingen vallen.
Als het je interesseert kun je gewoon even het topic doorlezen.
Dorpeling schreef:En ook omdat de satan steeds weer probeert om Gods kind in verwarring te brengen en hun geloof verdacht te maken. Het geloof is niet iets wat je steeds in je broekzak hebt. Steeds weer komt de bestrijder terug en slaat de twijfel weer toe. Is het wel waar, is het niet van mezelf, is God wel begonnen... Onze opdracht is om tegen de satan en de zonde te strijden.
HC v/a 56:Wat gelooft gij van de vergeving der zonden? Dat God, om des genoegdoens van Christus' wil, al mijn zonden, ook mijn zondige aard, waarmede ik al mijn leven lang te strijden heb ,nimmermeer wil gedenken, maar mij uit genade de gerechtigheid van Christus schenken , opdat ik nimmermeer in het gericht Gods kome.

Je geloof verdacht maken? Ik snap niet hoe iemand er bij komt zich af te vragen wat van jezelf is en of God wel begonnen is.
Het gaat er niet om hoe je tot geloof komt, zo belangrijk is dan niet en dat telt heus niet mee. Het gaat erom dát je tot geloof komt.
Dorpeling schreef:En dat laatste is inderdaad gelukkig nog een waarheid.
Over die daden, wanneer je 'netjes leeft', ben je er niet. Dat we door Gods genade worden bewaard voor de daden, zijn we niet los van verkeerde gedachten en gevoelens. En in Gods heilige ogen is een zonde die gedacht wordt, even erg dan een zonde die gedaan wordt: 'Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aanziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan'.
Voor de vierde keer ''alléén bekering (van daden) is niet genoeg."
God zal ieder vergelden naar zijn daden, hetzij goed hetzij kwaad. Zij die zijn woorden horen en doen gaan in in Gods koninkrijk.
N.B. Hiermee bedoel ik niet dat hart en gedachten er niet toe doen. Maar zo zwart-wit als jij het stelt is het niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2020 14:22

Volgens mij is de Bijbel wel vrij duidelijk. Eerst is er de bekering, de verlossing... Jezus volgen ipv jezelf. En daarna volgt de heiliging waar dagelijkse bekering allicht onderdeel van is. Je telkens weer richten op Hem. En die twee worden telkens door elkaar gehaald. Het heeft geen zin om tegen een ongelovige te zeggen dat hij zich moet heiligen. Hij moet zich eerst bekeren en God gaan dienen en Jezus gaan volgen. En het heeft ook geen zin om tegen een gelovige die bekeerd is te zeggen: leuk die heiliging maar je moet eerst bekeerd worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Dorpeling » 13 apr 2020 22:45

naamloos schreef:Toe maar, dat heeft er niets mee te maken? :shock:
Maar goed, dat moet je dan ook maar tegen Johannes d Doper zeggen. Hij preekte de doop der bekering tot vergeving van zonden.
En de voorbeelden die hij noemt zijn 'maar' uiterlijke dingen ....

Johannus had het helemaal niet over uiterlijke dingen. Dan heb je het echt niet begrepen!
Hij waarschuwt wél tegen een onoprechte bekering. 'De bijl ligt ook alrede aan den wortel der bomen; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen, en in het vuur geworpen.'
Hij was de wegbereider voor Christus. Hij riep het uit in die woestijn: 'Bekeert u, bekeert u'. De mensen daar (en ook wij) hoefden deze oproep niet te krijgen wanneer ze niet op de verkeerde weg lopen. Dat zit in dat woord 'bekeren' opgesloten. De mensen moesten de woestijn weer in.
Johannus zei inderdaad ook: 'Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig'. En dát zijn vruchten die overeenkomen met en volgen op de ware bekering. De vrucht die God zoekt is een belijdenis vanuit onze diepe schuld en oprecht berouw, gezondigd te hebben tegen een goeddoend God en waar je met de tollenaar uitroept, 'O God, wees mij zondaar genadig.'
'Hij dan, ook nog vele andere dingen vermanende, verkondigde den volke het Evangelie.' Hij wist het, nergens anders dan in Christus alleen ligt het ware leven. Niet in een bekering alleen van het uiterlijke, niet in de wet en de werken der wet. Dát is het Evangelie.

Daar heb ik het al uitgebreid over gehad. Ik heb even niet zo'n zin meer om steeds weer in herhalingen vallen.
Als het je interesseert kun je gewoon even het topic doorlezen.

Om je geheugen even op te frissen: het topic waaruit je (ongevraagd overigens) mijn bericht gekopieerd hebt, reageerde ik inderdaad met de oproep van bekering nu het nog kan. Maar dat ging niet over de uiterlijke dingen! Daarover begon jij vervolgens.
Maar daarmee kunnen we toch niet sterven? Dus waarom zou ik dat bedoeld hebben? Je verdraaid het weer eens om vervolgens los te gaan alsof het een oproep alleen over uiterlijke zou gaan, alsof het zou gaan om (jouw woorden-->): ''het welvaartsevangelie. En verder, bekeren waarvan? Doodslag, hoererij, stelen enzo? Goed idee, maar gaat dat over de mensen die het virus hebben?''

Dat bedoelde ik niet, en dat weet je. Oproepen tot zó'n bekering is zo verschrikkelijk arm! Toch ga je daar over door. En dan zeg je ook nog dat je steeds dingen moet herhalen.
Zo'n bekering heeft inderdaad niets te maken met een waarachtige, zaligmakende bekering, die door God (zonder ons) in ons gewerkt is! Een bekering waarin niet over wedergeboorte, ellende en berouw heen gesprongen wordt, alsof God zomaar over onze zonden heen kan stappen. Hij kan niet om Zijn eer heen. Hij is niet alleen Liefde, maar ook Rechtvaardig!

Je geloof verdacht maken? Ik snap niet hoe iemand er bij komt zich af te vragen wat van jezelf is en of God wel begonnen is.
Het gaat er niet om hoe je tot geloof komt, zo belangrijk is dan niet en dat telt heus niet mee. Het gaat erom dát je tot geloof komt.


Zeker wel. Alléén een waar geloof telt mee. Dat is niet zwart-wit, maar gewoon waar. Alles buiten dat zal je niet redden.
En wanneer je niets van deze strijd en twijfels weet (let wel, aan jezelf, nooit aan God!), ken je dan jezelf?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Gtn » 14 apr 2020 06:18

Liesjuhh schreef:Beste,

Misschien ga ik nu iets vragen wat al open staat, maar ik kon het niet direct vinden.

Ik wil echt geloven, maar ik kom er niet aan uit hoe ik weet of ik echt geloof. In de Bijbel staat geloof/bekeerd u maar wanneer weet ik of ik dat doe?

Heeft iemand concrete tips hoe ik in mijn stille tijd hier een antwoord op kan krijgen? Of een boek wat misschien een handvat zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties.



Beste liesjuh, volg je het allemaal nog of ben je de draad kwijt? Je ziet dat er nogal wat verschillende meningen zijn.

Zoek het alleen bij God. Het is net Pasen geweest, dáárin ligt Evangelie! Door het werk van Jezus Christus kan het nog, ook voor jou!

Als je het niet erg vind ga ik er verder niet op in, anders ga ik het misschien voor jou invullen. Het is iets wat je zelf moet (mag!) ontdekken. Het is ook iets tussen God en jou. Dat mogen wij niet voor jou invullen.

Gods zegen !


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten

cron