Bekering/geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2020 15:53

Liesjuhh schreef:Chaya, precies zoals je zegt, in jezelf graven wat je voelt ervaart, dat is waar ik tegen aanloop. En dat maakt dat ik vastloop in mezelf.

Ik herken me heel erg in jou reactie.



Mensen roeren vaak in hun eigen ziel en daar vind je van alles, behalve wat je zou moeten vinden.
en heb je daar houvast aan?
De Heere God zegt, "Ik Ben die Ik Ben"

Een boot op zee werpt zijn anker uit in de zee om houvast te hebben, niet in zijn eigen ruim want dat helpt niks.
Waarin werpen wij het anker uit.
In het ruim van ons levenschip, de diepten van onze ziel, onze zonden? doe dit toch niet.
maar werp we het anker uit omhoog, daar is de grond, daar waar de Heere Jezus is met Zijn verzoenend bloed, we hebben een voorspraak bij de Vader. "Vader, ik wil niet dat dezen verloren gaan, want Ik heb verzoening voor hem voor haar gevonden"

Heere wees mij genadig, wilt U mij genadig aannemen.

Als ons hart ons veroordeeld, God is meer dan ons hart, want God is zo groot, dat Hij al verzoening deed voor dat iemand er om vroeg in Jezus, verzoening deed van alle zonden, ook die van gisteren en eergisteren.
ook al denken we dat we het wel kunnen vergeten, bid toch elke dag tot God, in oprechtheid en nederigheid, "Heere, vergeef mij mijn schulden, allemaal."

Want God is goed en gaarne vergevend en van grote goedertierenheid voor allen....ja Allen , die Hem aanroepen.

Vlucht dan net zoals Chaya hierboven al zei, vlucht zelf tot de Heer Jezus, echt een eerste actie vanuit jou zelf vereist.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 04 apr 2020 06:29

Teus schreef:God kan alleen door de Heilige Geest werken en de Heilige Geest ontvangen we na oprechte bekering.

Na oprechte bekering, God laat geen bidders staan, krijg het vertrouwen dat Jezus voor je gestorven is. Dat is vertrouwen,geloof. Door de Heilige Geest.
Bekering is een werk Teus. "Hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en geloven?"
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor de passant » 04 apr 2020 09:35

naamloos schreef:Iemand die niet gelooft maar wel netjes leeft hoeft zich niet eens te bekeren.
:shock: O, dus de farizeeën waren omdat ze netjes leefden ( en reken maar dat zij zeer netjes leefden!! ) al gered? , en hadden niet nodig dat ze zich bekeerden? , weet je wel hoe Jezus de farizeeën noemde ?: Adderengebroed!!!!

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor tulp » 04 apr 2020 10:15

de passant schreef: weet je wel hoe Jezus de farizeeën noemde ?: Adderengebroed!!!!


Ik heb altijd begrepen dat dat adderengebroed sloeg op de schijnheiligheid, het naar de letter van de wet leven en niet naar de geest van de wet.
Ik weet ook niet of Jezus alle farizeeën adderengebroed noemde, mogelijk zei Hij dat alleen tegen de schijnheiligen onder de farizeeën.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 04 apr 2020 10:30

de passant schreef: :shock: O, dus de farizeeën waren omdat ze netjes leefden ( en reken maar dat zij zeer netjes leefden!! ) al gered?
:shock: Rare conclussie. Dat zeg ik niet en dat volgt ook helemaal uit wat ik wél zeg.
In een eerdere post schreef ik nog ''alléén bekeren is niet genoeg.'' vr apr 03, 2020 9:29 am.
Maar vertel eens, waar moet iemand zich van bekeren als hij of zij netjes leeft?
In de Bijbel roepen de profeten namens God de mensen tot bekering als ze zich neerbogen voor de afgoden, als ze de armen uitbuitten, zich niet hielden aan zijn wetten. Johannes noemt de zonden van afpersing, stelen en zegt dat mensen naar elkaar moeten omzien.
Ze moeten zich van die zonden bekeren, en vruchten van bekering laten zien door om te zien naar hun naaste.
Als het even goed ging in Israël zegende God hen en was er geen profeet die hen tot bekering riep. (anders zouden ze zich juist weer afkeren van het goede en de verkeerde dingen weer gaan doen :mrgreen: )
de passant schreef: en hadden niet nodig dat ze zich bekeerden? , weet je wel hoe Jezus de farizeeën noemde ?: Adderengebroed!!!!
Omdat ze schijnheilig waren. Jezus zegt dat de mensen zich moeten houden aan wat ze zeggen maar waarschuwt hen om niet te handelen naar hun daden want ze deden zelf niet wat ze de mensen voorhouden. Matt. 23.
En farizeeën die wel netjes leefden noemde hij geen adderengebroed!!!!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor DeLange » 04 apr 2020 17:17

tulp schreef:Ik heb altijd begrepen dat dat adderengebroed sloeg op de schijnheiligheid, het naar de letter van de wet leven en niet naar de geest van de wet.
Ik weet ook niet of Jezus alle farizeeën adderengebroed noemde, mogelijk zei Hij dat alleen tegen de schijnheiligen onder de farizeeën.

Deze farizeeërs waren uit op eer van mensen en het draaide bij hen niet om God. Ze leefden rijkelijk van de giften van mensen en genoten van hun invloed en macht, die ze uit oefenden op de mensen. Ze meenden het wel goed te hebben, maar hun harten waren op zichzelf en eigen eer gericht. Niet bij God.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 05 apr 2020 08:25

Naar mijn idee wordt er van bekering iets mistigs gemaakt. Het is iets wast je zelf niet kunt, en verder is het nogal vaag en algemeen.
In de Bijbel is het helemaal niet vaag, die noemt man en paard. Maar wel wanneer het van toepassing is.
Verder heel raar om te beweren dat we het niet kunnen. Er zijn helemaal geen bovennatuurlijke krachten nodig om te stoppen met stelen, liegen, uitbuiten, verkrachten, moorden .... en in plaats daarvan eerlijk te zijn en de waarheid te spreken enz.

Door zo zweverig over bekering te praten verliest het woord zijn betekenis. Ingevoegd in het bevindelijk gereformeerde theologische systeem leidt het zijn eigen leven. Dan vind ik het niet gek als mensen de kluts kwijt raken.
Om bekering vragen als je niet eens weet waarvan vind ik net zo gek als zeggen dat het je spijt terwijl je niet eens weet waar je spijt van hebt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Chaya » 06 apr 2020 10:13

naamloos schreef:Verder heel raar om te beweren dat we het niet kunnen. Er zijn helemaal geen bovennatuurlijke krachten nodig om te stoppen met stelen, liegen, uitbuiten, verkrachten, moorden .... en in plaats daarvan eerlijk te zijn en de waarheid te spreken enz.

Het is genade dat er nog zoveel mensen fatsoenlijk en netjes leven, ook in de wereld, zij die zich niet aan Gods geboden houden, maar een geweten hebben.
Alleen is het niet voldoende.
De zonde zit in ons, we zijn zonde. Als je alleen al met negatieve gevoelens aan iemand denkt, heb je reeds een zonde bedreven.
naamloos schreef:Om bekering vragen als je niet eens weet waarvan vind ik net zo gek als zeggen dat het je spijt terwijl je niet eens weet waar je spijt van hebt.

En DAT is nu de crux!
De duivel kan ons laten denken dat wij zo vroom zijn, dat we geen bekering nodig hebben.
Dat is heel ernstig.
Want dan heeft de Heilige Geest je nog niet laten ontdekken wie wij zijn.
En ik weet het, jij wil daar niet aan. Deze discussie is al vaker gevoerd.
Maar jij praat dingen goed die niet goed zijn.
We kunnen niet zalig worden zonder moeite en strijd, dat is een onbijbelse gedachte.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Origenes » 06 apr 2020 11:41

naamloos schreef:Verder heel raar om te beweren dat we het niet kunnen. Er zijn helemaal geen bovennatuurlijke krachten nodig om te stoppen met stelen, liegen, uitbuiten, verkrachten, moorden .... en in plaats daarvan eerlijk te zijn en de waarheid te spreken enz.

Volgens mij is dit zo'n type discussie waar je nooit uit komt. Feitelijk hebben beide, zowel Chaya als naamloos, gelijk. Bekering is een werk van God in de mens. Dat is het punt van Chaya. Maar het is ook iets waartoe mensen worden opgeroepen in de Bijbel, iets dus wat je toch echt zelf moet doen. Dat is het punt van naamloos. Beide kanten van de zaak zie je in een lastige tekst zoals Jer. 31:18 >

" Horende hoorde ik
hoe Efraïm hoofdschuddend klaagde:
‘gij hebt mij gekastijd, gekastijd ben ik
als een kalf dat nog niet geleerd heeft;
bekeer mij, dan kan ik omkeren,
want gij, Ene, zijt mijn God!- "

(Naardense Bijbel)
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Chaya » 06 apr 2020 11:56

Origenes schreef:Volgens mij is dit zo'n type discussie waar je nooit uit komt. Feitelijk hebben beide, zowel Chaya als naamloos, gelijk. Bekering is een werk van God in de mens. Dat is het punt van Chaya. Maar het is ook iets waartoe mensen worden opgeroepen in de Bijbel, iets dus wat je toch echt zelf moet doen. Dat is het punt van naamloos. Beide kanten van de zaak zie je in een lastige tekst zoals Jer. 31:18 >

Jawel, daar ging het ook niet om. Bekeert U mij Heere, zo zal ik bekeerd zijn. is aktief inderdaad.
Maar naamloos zegt
naamloos schreef:Er zijn helemaal geen bovennatuurlijke krachten nodig om te stoppen met stelen, liegen, uitbuiten, verkrachten, moorden .... en in plaats daarvan eerlijk te zijn en de waarheid te spreken enz.

Om bekering vragen als je niet eens weet waarvan vind ik net zo gek als zeggen dat het je spijt terwijl je niet eens weet waar je spijt van hebt.

Dan ben je in eigen oog dus te goed.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 06 apr 2020 12:47

Chaya schreef:Het is genade dat er nog zoveel mensen fatsoenlijk en netjes leven, ook in de wereld, zij die zich niet aan Gods geboden houden, maar een geweten hebben.
Alleen is het niet voldoende.
Ik zal het voor de derde keer zeggen: ''alléén bekeren is niet genoeg.''
Chaya schreef:De zonde zit in ons, we zijn zonde. Als je alleen al met negatieve gevoelens aan iemand denkt, heb je reeds een zonde bedreven.
Ik heb het over daden. Wedergeboorte gaat over de dingen die in je hart leven. Wie wedergeboren is heeft Gods wetten in het hart volgens het nieuwe verbond.
Chaya schreef:En DAT is nu de crux!
De duivel kan ons laten denken dat wij zo vroom zijn, dat we geen bekering nodig hebben.
Dat is heel ernstig.
Want dan heeft de Heilige Geest je nog niet laten ontdekken wie wij zijn.
En ik weet het, jij wil daar niet aan. Deze discussie is al vaker gevoerd.
Maar jij praat dingen goed die niet goed zijn.
We kunnen niet zalig worden zonder moeite en strijd, dat is een onbijbelse gedachte.

Het punt waar het om draait in de bekering is gedragverandering van fout naar goed. Daar wordt je op helemaal niet 'vroom' van.
Goed gedrag hoort wel bij een christen, maar niet iedereen die zich goed gedraagt is een christen. (een koe is een dier, maar niet elk dier is een koe)

Verder praat ik bij mijn weten niks goed wat fout is. Maar geef gerust voorbeelden.
En over zalig worden zonder moeite of strijd heb ik het niet gehad.
Moeite en strijd is geen noodzakelijk onderdeel voor zalig worden, maar gewoon realeteit voor zowel christenen als niet-christenen.
Origenes schreef:Volgens mij is dit zo'n type discussie waar je nooit uit komt. Feitelijk hebben beide, zowel Chaya als naamloos, gelijk. Bekering is een werk van God in de mens. Dat is het punt van Chaya. Maar het is ook iets waartoe mensen worden opgeroepen in de Bijbel, iets dus wat je toch echt zelf moet doen. Dat is het punt van naamloos. Beide kanten van de zaak zie je in een lastige tekst zoals Jer. 31:18 >

" Horende hoorde ik
hoe Efraïm hoofdschuddend klaagde:
‘gij hebt mij gekastijd, gekastijd ben ik
als een kalf dat nog niet geleerd heeft;
bekeer mij, dan kan ik omkeren,
want gij, Ene, zijt mijn God!- "

Wat jij opnoemt staat in de context van de terugkeer van geheel Israël naar het eigen land: Ik laat hen uit het noorden terugkeren en breng hen samen van de einden der aarde.... Hij die Israël verstrooid heeft, zal het samenbrengen en het hoeden zoals een ​herder​ zijn kudde..... Ze keren terug uit het land van de vijand. Je hebt een hoopvolle toekomst, je ​kinderen​ keren naar hun eigen land terug– ​spreekt de HEER.

Dat heeft nou werkelijk waar helemaal niets van doen met onze persoonlijke bekering/geloof/wedergeboorte.
Dat noem ik klanktheologie. Het gaat daar toevallig over bekeren (terugkeren) en dan wordt die tekst voor een geheel ander onderwerp gebruikt.
Chaya schreef:Jawel, daar ging het ook niet om. Bekeert U mij Heere, zo zal ik bekeerd zijn. is aktief inderdaad.
Maar naamloos zegt
"Er zijn helemaal geen bovennatuurlijke krachten nodig om te stoppen met stelen, liegen, uitbuiten, verkrachten, moorden .... en in plaats daarvan eerlijk te zijn en de waarheid te spreken enz.

Om bekering vragen als je niet eens weet waarvan vind ik net zo gek als zeggen dat het je spijt terwijl je niet eens weet waar je spijt van hebt."
Chaya schreef:Dan ben je in eigen oog dus te goed.
Te goed voor wat?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Chaya » 06 apr 2020 14:04

naamloos schreef:Ik heb het over daden. Wedergeboorte gaat over de dingen die in je hart leven. Wie wedergeboren is heeft Gods wetten in het hart volgens het nieuwe verbond.

Ja ik had het ook over daden.
En kan iemand na ontvangen Genade niet meer in zonde vallen dan?
Daar staan genoeg voorbeelden van in de Bijbel.
naamloos schreef:Het punt waar het om draait in de bekering is gedragverandering van fout naar goed. Daar wordt je op helemaal niet 'vroom' van.
Goed gedrag hoort wel bij een christen, maar niet iedereen die zich goed gedraagt is een christen.

Wat is nu de definitie van een christen?
naamloos schreef:Om bekering vragen als je niet eens weet waarvan vind ik net zo gek als zeggen dat het je spijt terwijl je niet eens weet waar je spijt van hebt."

Dat is zo.
Hoe vaak wordt er maar niet wat gebrabbeld om er vanaf te zijn.
Nogmaals, een mens heeft van nature geen behoefte aan bekering, zeker als iemand heel netjes leeft.
naamloos schreef:Te goed voor wat?

Om bekeerd te worden en om zich zondaar te voelen. Want hij doet toch niks verkeerd?

Vorige maand nog in een gespreksgroep gezeten (toen het nog kon) mensen komen vaak niet verder dan:
We zijn allemaal van dezelfde lap gescheurd, we moeten allemaal aan de voet van het kruis terecht komen.
Maar als je doorvraagt, staat de wagen stil.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 06 apr 2020 14:44

Chaya schreef:Ja ik had het ook over daden.
Nee je had het over negatieve gevoelens.
Chaya schreef:En kan iemand na ontvangen Genade niet meer in zonde vallen dan?
Daar staan genoeg voorbeelden van in de Bijbel.
Natuurlijk wel, daar had ik al iets over gezegd.
In zonde vallen is struikelen. Dan geldt belijden, opstaan en weer verdergaan.
Voor opnieuw het pad van de zonde bewandelen (dus niet meer Jezus volgen) geldt bekeren.
Struikelend achter Jezus aan is wat anders dan op eigen houtje zondige wegen bewandelen.
Chaya schreef:Wat is nu de definitie van een christen?
Iemand die Gods wetten in zijn hart heeft (nieuwe verbond) en daar (ondanks zijn struiken) naar leeft.
Chaya schreef:Om bekeerd te worden en om zich zondaar te voelen. Want hij doet toch niks verkeerd?
Volgens de Bijbel, de rede en de realiteit moet je niet bekeerd worden, maar moet je je bekeren.
Wie zich bekeert doet dat natuurlijk niet omdat ie in eigen oog goed is, maar juist omdat ie inziet dat ie verkeerd bezig is.
En wie niets verkeerd doet hoeft zich niet te bekeren. Dat is ook Bijbels (in de Bijbel worden ze aangemoedigd om vol te houden) en geheel volgens de rede.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Origenes » 06 apr 2020 18:26

naamloos schreef:Wat jij opnoemt staat in de context van de terugkeer van geheel Israël naar het eigen land: Ik laat hen uit het noorden terugkeren en breng hen samen van de einden der aarde.... Hij die Israël verstrooid heeft, zal het samenbrengen en het hoeden zoals een ​herder​ zijn kudde..... Ze keren terug uit het land van de vijand. Je hebt een hoopvolle toekomst, je ​kinderen​ keren naar hun eigen land terug– ​spreekt de HEER.

Dat heeft nou werkelijk waar helemaal niets van doen met onze persoonlijke bekering/geloof/wedergeboorte.
Dat noem ik klanktheologie. Het gaat daar toevallig over bekeren (terugkeren) en dan wordt die tekst voor een geheel ander onderwerp gebruikt.

Iedere bekering heeft zoiets als een eigen context. Niettemin heeft elke bekering hetzelfde principe: omkeren, dat is afzien van de weg van het verleden en toekeren naar God toe. Ik zie het probleem niet als ik daar een tekst voor hanteer die primair betrekking heeft op een collectief, in dit geval de stam Efraïm. De bekering van een collectief is toch feitelijk niets anders dan dat een volk zich toekeert naar God toe. Dat kan niet zonder dat er sprake is van een veelheid van individuele bekeringen.

naamloos schreef:Er zijn helemaal geen bovennatuurlijke krachten nodig om te stoppen met stelen, liegen, uitbuiten, verkrachten, moorden .... en in plaats daarvan eerlijk te zijn en de waarheid te spreken enz.

Een dergelijke uitspraak geeft inderdaad aanleiding tot de conclusie die Chaya er aan verbindt. Het lijkt er inderdaad op dat volgens naamloos bekering plaats vindt geheel uit eigen kracht en inzicht.

naamloos schreef:Struikelend achter Jezus aan is wat anders dan op eigen houtje zondige wegen bewandelen.

In de traditie van Chaya wordt er vaak gesproken over 'dagelijkse bekering'. Het gaat dan ook over struikelen, waarover het bijvoorbeeld in Jakobus 2:10 en 3:2 gaat. Toch is er in de Schrift sprake van de mogelijkheid van groei in dat opzicht, gezien beloften in bepaalde bijbelpassages zoals 2 Petrus 1:10 en Judas 1:24. Daar hoor je dan weer minder vaak over.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Keurhorst » 06 apr 2020 22:06

In dit topic werd een vraag gesteld over iemand die echt wil geloven en daar graag antwoorden en tips voor wil. IK denk als dit allemaal gelezen is door de vraagsteller dat er alleen maar meer verwarring is gekomen. Laten we ook bij de vraag blijven en hierin advies geven.

Laten we iedereen wijzen op Jezus Christus nu het nog kan, als dat werkelijkheid word gaan we niet zoveel nadenken over hoe of wat maar dan gaan we naar Hem toe.
Stel je voor je bent doodziek en zult aan deze ziekte overlijden maar er een een medicijn waarvan je van de ziekte kan genezen dan zul je deze neem ik aan ook innemen. Zo is het ook met je geloof in Jezus, je moet inzien dat je zelf de kloof naar God niet kunt overbruggen en dat je hier Iemand voor nodig hebt. Zoals het medicijn innemen tegen die zeikte waardoor je geneest zo moet je ook Jezus Christus aannemen / innemen voor jou verlossing.
Hij is de grote Medicijn Meester. En als je jou vertrouwen op Hem zet dan zul je zeker genezen, Hij heeft dat beloofd in ZIjn woord.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten