Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 28 mar 2020 21:08

Ik heb toch net even gegoogeld.

Tussen 1915 en 1920 zijn er 6 geregistreerde grote aardbevingen geweest. Bijna op alle wereld delen.

In 1918 en 1919 zijn er miljoenen mensen gestorven wereldwijd aan de Spaanse griep.

1914-1918 was de eerste wereldoorlog waar er ook miljoenen zijn omgekomen.

Ik denk dat de mensen toen ook allemaal riepen dat openbaringen uit kwam en de eindtijd er was.
Zal tijdens de pest in de middeleeuwen niet anders zijn geweest.


Wat maakt het nu anders dan al die andere keren? Want vooral de periode 1918 was echt een verschrikkelijke tijd op de wereld, erger als nu lijkt me.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2020 21:23

WO1 was echt een verschrikking. Waar oorlog eerder nog (Napoleontische oorlogen) een zweem 'romantiek' had, was dat met de invoering van het machinegeweer snel gedaan. Ook het inwisselen van de veldslag voor de loopgraaf drukte een zware stempel op hoe oorlogsvoeren werd gezien. Ik zou zo gauw geen moderne ontwikkeling kunnen bedenken die het effect van die omslag nu voorbij zou streven, behalve een volledige nucleaire oorlog. (en laten we hopen dat die er nooit komt!)

Hardcore History heeft er een geweldige podcast reeks over. Blueprint for Armageddon, ongeveer 24 uur in 6 afleveringen, maar goed, wat zou je anders gaan doen? Naar buiten gaan? Tijd zat om lekker te luisteren dus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 28 mar 2020 21:42

Marnix schreef:Nou ja en daarom snap ik waarom anderen er zo op reageerden... Omdat je naast je punt over de eindtijd ook wel dit punt uitdraagt en je die zaken ook nog wel eens door elkaar heen gooit. Want je hebt hebt over "de moderne mens die met technologie dingen naar de hand dacht te kunnen zetten" maar tegelijkertijd ook over Gods volk. En natuurlijk kan het christenen beangstigen en is het niet zo dat we nergens bang voor zijn want ach, we geloven dus alles wat ons overkomt ondergaan we blij en vrolijk. Zo werkt het inderdaad niet. Maar dan mag je elkaar wel bemoedigen en troosten met Gods beloften. En dat is dan geen valse rust. De tekst uit Openbaring die je noemt maakt juist een sterk onderscheid tussen Gods volk en de wereld. De troost en de rust zijn voor Gods volk, valse rust is het alleen als het niet niet vaste grond heeft.

Juist d:)b

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 28 mar 2020 22:35

Inderdaad, nu kunnen we van alles gaan invullen en bedenken of.....(vul maar in) voor de Heer.
Maar dat hoeft helemaal niet...
Als je in de Heer gelooft dan mag je ook zeker weten dat Hij het geheel en al in handen heeft en overziet.

Het is al eerder genoemd, kijk eens terug in de geschiedenis.....

Zelf probeer ik nu ook positieve zaken te gaan (in)zien mbt de corona crisis....ja, die zijn er ook :wink:

Voor nu, zeker ook als je leest dat vele mensen die niet geloven maar ook zij die wel geloven geen raad weten met wat er momenteel gaande is deze rijke tekst

“Weest in geen ding bezorgd, maar laat bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God.” Filippenzen 4:6.




God is getrouw, zijn plannen falen niet,
Hij kiest de zijnen uit, Hij roept die allen,
die 't heden kent, de toekomst overziet,
laat van zijn woorden geen ter aarde vallen
en 't werk der eeuwen, dat zijn Geest omspant,
volvoert zijn hand.

De Heer regeert! Zijn Koninkrijk staat vast,
zijn heerschappij omvat de loop der tijden,
een sterke hand, die nooit heeft misgetast,
blijft met het heilig zwaard des Geestes strijden
en d' adem zijner lippen overmant,
de tegenstand.

De Heil'ge Geest, die haar de toekomst spelt,
doet aan Gods Kerk zijn heilgeheimen weten,
Hij, die haar leidt en in de waarheid stelt,
heeft zijn bestek met wijsheid uitgemeten,
Hij trekt met heel zijn Kerk van land tot land,
als Gods gezant.


In dat Geloof en Vertrouwen kan je verder....
Nu reis ik getroost onder het heiligend kruis,
Mijn Jezus geleidt mij door de aardse woestijn......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 29 mar 2020 01:34

Na Italië nu ook Spanje in heel grote problemen. De twee landen samen zagen ongeveer 50% van de wereldwijde Corona-doden vandaag. Spanje is minder rijk en heeft een minder robuuste gezondheidszorg. Ik weet niet wat ze daar verder nog kunnen doen, want volgens mij is er al een volledige lockdown en zullen ze het de komende dagen/weken moeten zien te doorstaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2020 09:49

Mortlach schreef:Na Italië nu ook Spanje in heel grote problemen. De twee landen samen zagen ongeveer 50% van de wereldwijde Corona-doden vandaag. Spanje is minder rijk en heeft een minder robuuste gezondheidszorg. Ik weet niet wat ze daar verder nog kunnen doen, want volgens mij is er al een volledige lockdown en zullen ze het de komende dagen/weken moeten zien te doorstaan.


Klopt. Hoewel altijd de vraag is hoe goed mensen zich er aan houden. In landen als Spanje en Italie is de familieband doorgaans nog een stuk sterker, woont men dicht bij elkaar en zorgt men voor elkaar. Ik denk dat dat een van de redenen is dat zoveel mensen besmet en overleden zijn. Maar goed na een week of twee moeten de gevolgen van een lockdown langzaam zichtbaar worden. De vraag is vooral of alle gebieden hun piek hebben bereikt, men is vooral bang dat het in andere regio’s juist gaat toenemen. Net als dat het in Nederland nu groeit in Zuid- en Noord-Holland en het in Brabant stabiliseert. Nou zijn daar ook eerder maatregelen genomen dus hopelijk stabiliseert het eerder in de provincies waar het aantal besmettingen nog behoorlijk stijgt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 29 mar 2020 12:04

Mortlach schreef:Na Italië nu ook Spanje in heel grote problemen. De twee landen samen zagen ongeveer 50% van de wereldwijde Corona-doden vandaag. Spanje is minder rijk en heeft een minder robuuste gezondheidszorg. Ik weet niet wat ze daar verder nog kunnen doen, want volgens mij is er al een volledige lockdown en zullen ze het de komende dagen/weken moeten zien te doorstaan.



In Spanje wordt er schijnbaar slecht omgegaan net de lockdown. Hoorde dat mensen gewoon nog jij elkaar op bezoek gaan. Nemen ze een tas mee net etenswaren, zodat als ze aangehouden worden laten zien dat ze eten heb en gekocht.
Schijnbaar komen er nog veel met allerlei excuusjes op straat.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 29 mar 2020 12:06

Marnix schreef:Klopt. Hoewel altijd de vraag is hoe goed mensen zich er aan houden. In landen als Spanje en Italie is de familieband doorgaans nog een stuk sterker, woont men dicht bij elkaar en zorgt men voor elkaar. Ik denk dat dat een van de redenen is dat zoveel mensen besmet en overleden zijn. Maar goed na een week of twee moeten de gevolgen van een lockdown langzaam zichtbaar worden. De vraag is vooral of alle gebieden hun piek hebben bereikt, men is vooral bang dat het in andere regio’s juist gaat toenemen. Net als dat het in Nederland nu groeit in Zuid- en Noord-Holland en het in Brabant stabiliseert. Nou zijn daar ook eerder maatregelen genomen dus hopelijk stabiliseert het eerder in de provincies waar het aantal besmettingen nog behoorlijk stijgt.



Denk inderdaad dat daar veel meer familiekliek bij elkaar zit i.v.m. bij ons.
Denk dat wij ook nuchterder zijn en daarom wat makkelijker kunnen zeggen dat je je familie maar even niet ontmoet.
Dat zal daar wellicht lastiger gaan?
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 30 mar 2020 07:42

Hoogstwaarschijnlijk hebben de autoriteiten in China de cijfers over het aantal doden flink verdoezeld. De officiële cijfers spreken over iets meer dan 3000 doden, maar een voorzichtige telling van het aantal urnen dat uit crematoria komt, spreekt al over minstens 46.000 slachtoffers in Wuhan. Eigenlijk is dat niet verwonderlijk. China heeft niet voor niets het halve land op slot gedaan, wat betekent dat men in januari al zag dat het daar enorm uit de hand liep. Nu wordt de Chinese aanpak als een succes verkocht, maar ondertussen betaalt men families van overledenen om hun mond te houden.

In de VS verwacht men zelfs bij zeer strenge maatregelen al 100.000 tot 200.000 slachtoffers.
Het aantal wereldwijd gemelde besmettingen neemt onderhand onheilspellend en nog steeds exponentieel toe. Begin vorige week waren het iets van 300.000 gevallen, momenteel staat de teller al ver boven de 700.000.

Wat Nederland betreft: het ziet er niet goed uit, zeker niet nu de ziekenhuizen al vrijwel vol zitten:
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 30 mar 2020 08:13

Het duurd te lang als mensen opknappen voordat ze het ziekenhuis weer uit zijn.
Als er 10 nieuwe gevallen binnen komen, dan gaan er maar 3 van de afdelingen af. Vandaar dat alles zo vol loopt.

Gelukkig lijkt het aantal dat opgenomen wordt niet expenontieel toe te nemen hier.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 30 mar 2020 14:00

Chaya schreef:Slopend is de onzekerheid of je het hebt ja of nee.
Ben nu twee weken ziek, heb alle verschijnselen wel doorlopen, maar ik heb ook verschijnselen die niet in het rijtje staan.
Ben niet ziek genoeg om medische hulp te moeten zoeken, maar ik hoop dat ik een bloedtest kan krijgen.
Emotioneel is het echt heel zwaar.


En hoe is het nu met onze Chaya? 8>)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 30 mar 2020 17:15

In het VK gaan er al stemmen op om het gebruik van beademingsapparaten selectief toe te passen; dus alleen als herstel redelijkerwijs kan worden verwacht. (lees: jong, geen comoborditeiten).

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/0 ... y-certain/
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 30 mar 2020 17:56

Mortlach schreef:In het VK gaan er al stemmen op om het gebruik van beademingsapparaten selectief toe te passen; dus alleen als herstel redelijkerwijs kan worden verwacht. (lees: jong, geen comoborditeiten).

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/0 ... y-certain/



Gaat hier ook gebeuren, of eigenlijk gebeurt het al.
Ze gaan echt niet iemand van 80 aan de beademing machine leggen. Drie weken op de buik aan de pomp redden die ouderen gewoon niet.
Niet voor niets dat de meeste doden op de gewone longafdeling vallen. Is geen optie voor die oudere mensen, hoe erg het ook is.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 30 mar 2020 18:39

Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 30 mar 2020 18:39

K80 schreef:In Spanje wordt er schijnbaar slecht omgegaan net de lockdown. Hoorde dat mensen gewoon nog jij elkaar op bezoek gaan. Nemen ze een tas mee net etenswaren, zodat als ze aangehouden worden laten zien dat ze eten heb en gekocht.
Schijnbaar komen er nog veel met allerlei excuusjes op straat.



Dat is inderdaad het probleem ja. Meer dan de helft van de spanjaarden huppelt nog buiten op straat rond, en de meesten denken dat de maatregelen vooral voor een ander zijn. Combineer dat met de slechte gezondheidszorg en het feit dat de meeste mensen chronisch ziek zijn en veel medicijnen slikken, net als in Italie, en daar ga je dan....niet voor niets dat de politie hier doorlopend loopt te commanderen om terug naar huis te gaan.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten