Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2020 15:27

Marnix schreef:Ja maar jullie bekijken alles wat religieus is dan ook al door een heel kritische bril :-)


Dat raden 'jullie' dan zelf weer aan, dus ik begrijp dat bezwaar niet zo. Maar goed, je zegt hopelijk toch niet dat kritisch kijken naar zo'n propagandaverhaal iets is dat je moet laten?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2020 15:28

Mortlach schreef:Dat raden 'jullie' dan zelf weer aan, dus ik begrijp dat bezwaar niet zo. Maar goed, je zegt hopelijk toch niet dat kritisch kijken naar zo'n propagandaverhaal iets is dat je moet laten?


Zeker niet. Maar de conclusie dat er vast heel veel christenen dat doen om te evangeliseren vind ik wel weer een gekleurde gevolgtrekking.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2020 16:04

Marnix schreef:Zeker niet. Maar de conclusie dat er vast heel veel christenen dat doen om te evangeliseren vind ik wel weer een gekleurde gevolgtrekking.


Excuses. Ik had niet moeten zeggen dat heel veel christenen dit doen; wat ik wel durf te zeggen is dat heel veel christenen ermee weglopen als iemand het verhaal eenmaal de wereld in heeft geslingerd; dat zie je wel op facebook en blijkbaar ook hier. Het wordt zonder enig kritisch vermogen gedeeld.

En dat ter verantwoording roepen van christenen, tja, we weten nu ook dat het komt omdat kinderen teveel computeren. Dat is echt geen verhaal dat boze atheïsten hoeven te verzinnen want met elke ramp schieten dat soort lui als paddenstoelen uit de christelijke grond. Hebben dat soort lui nou echt niet door dat de "Ramp gebeurt omdat je X doet" meteen wordt geïntepreteerd als "Als ik X niet had gedaan, was de ramp er ook niet geweest"; Hoe durf je dat een kinderpsyche aan te doen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 26 mar 2020 16:31

Marnix schreef

dat het gewoon een griepje is


Dat is te hopen, Marnix. Maar het valt je toch wel koud op je dak als je wel in afzondering moet, en als het erger wordt mag je bellen en gaan ze de corona test doen.
In de tussen tijd heb ik misschien griep, misschien corona en het hele huishouden staat op zn kop.
Neem daarbij dat ik in de risico groep zit, tja.
Maar goed, zo zijn er nog velen.
Jammer dat er zo weinig testen voorradig zijn, want dan was ik wel getest op corona.
Nu ben ik ziek en is het bang afwachten.

Eigenlijk had ik het ook niet willen schrijven, maar aleer ik het kon verwijderen had jij al gereageerd.
Jouw goed recht.
Tenslotte leef ik bovenal mee met hen waar het virus wel definitief is vastgesteld, want het is geen pretje als je het gevoel hebt dat je borstkas met banden wordt aangespannen.

Maar genoeg over "elburger".

Het laatste nieuws ( belgie) is dat er pas half juni maatregelen kunnen worden genomen die het dagelijks leven enigszins doen normaliseren.
Ik hop dat men niet te snel de teugels van de "economie" laat vieren zoals men dat in de VS wil, want beter goed uitgeziekt als halfbakken aan het werk.

Wilde dit nog even kenbaar maken, ben er eigenlijk niet fit genoeg voor.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 26 mar 2020 17:01

elburger schreef:Dat is te hopen, Marnix. Maar het valt je toch wel koud op je dak als je wel in afzondering moet, en als het erger wordt mag je bellen en gaan ze de corona test doen.
In de tussen tijd heb ik misschien griep, misschien corona en het hele huishouden staat op zn kop.
Neem daarbij dat ik in de risico groep zit, tja.
Maar goed, zo zijn er nog velen.
Jammer dat er zo weinig testen voorradig zijn, want dan was ik wel getest op corona.
Nu ben ik ziek en is het bang afwachten.

Eigenlijk had ik het ook niet willen schrijven, maar aleer ik het kon verwijderen had jij al gereageerd.
Jouw goed recht.
Tenslotte leef ik bovenal mee met hen waar het virus wel definitief is vastgesteld, want het is geen pretje als je het gevoel hebt dat je borstkas met banden wordt aangespannen.

Maar genoeg over "elburger".

Het laatste nieuws ( belgie) is dat er pas half juni maatregelen kunnen worden genomen die het dagelijks leven enigszins doen normaliseren.
Ik hop dat men niet te snel de teugels van de "economie" laat vieren zoals men dat in de VS wil, want beter goed uitgeziekt als halfbakken aan het werk.

Wilde dit nog even kenbaar maken, ben er eigenlijk niet fit genoeg voor.



Veel sterkte en beterschap gewenst!
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 26 mar 2020 17:09

elburger schreef:Jammer dat er zo weinig testen voorradig zijn, want dan was ik wel getest op corona.
Nu ben ik ziek en is het bang afwachten.




Volgens de journalisten van ‘follow the Money’ met dank aan farmaceut Roche die de grootste leverancier is van testen maar beperkt levert en weigert het recept voor testvloeistof vrij te geven om het tekort op te kunnen heffen.

Sterkte met herstellen Elburger, er zijn mensen die voor je bidden...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2020 17:35

Sterkte en Beterschap, Elburger.


Ondertussen is de VS Italië voorbijgestreeft met het meeste aantal gevallen buiten China - hoewel de cijfers voor Italië nog niet zijn bijgewerkt. China wordt over een dag of twee ingehaald.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2020 18:04

Met als kanttekening dat er nog geen update vanuit Italie is. Vermoedelijk gaan die aan het eind van de dag nog wel “aan kop” maar morgen zal dat anders zijn.

Mortlach schreef:Excuses. Ik had niet moeten zeggen dat heel veel christenen dit doen; wat ik wel durf te zeggen is dat heel veel christenen ermee weglopen als iemand het verhaal eenmaal de wereld in heeft geslingerd; dat zie je wel op facebook en blijkbaar ook hier. Het wordt zonder enig kritisch vermogen gedeeld.

En dat ter verantwoording roepen van christenen, tja, we weten nu ook dat het komt omdat kinderen teveel computeren. Dat is echt geen verhaal dat boze atheïsten hoeven te verzinnen want met elke ramp schieten dat soort lui als paddenstoelen uit de christelijke grond. Hebben dat soort lui nou echt niet door dat de "Ramp gebeurt omdat je X doet" meteen wordt geïntepreteerd als "Als ik X niet had gedaan, was de ramp er ook niet geweest"; Hoe durf je dat een kinderpsyche aan te doen?


Tja, christenen zijn misschien wat naief daarin omdat ze geen fake news vanuit hun kringen verwachten. (Hoewel, dat geldt helaas voor veel mensen, te vaak krijg ik op allerlei manieren hoax-waarschuwingen, manieren hoe je corona kan testen of voorkomen en dergelijke doorgestuurd. Maar zelden hoax-geloofsgetuigenissen.... maar toch is het kritiekpunt wat we ook als christenen wel ter harte kunnen nemen.

Met het tweede deel ben ik het helemaal eens, maar daarbij moet wel opgemerkt worden dat dat soort verhalen doorgaans uit orthodoxe kring komen en het overgrote deel van de christenen dat zelf ook onzin vindt. Dat mag ook wel eens benoemd worden. Ik snap dat je vaak dit soort dingen juist benoemt als criticus maar benoem ook de positieve kanten af en toe eens ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2020 18:04

elburger schreef:Dat is te hopen, Marnix. Maar het valt je toch wel koud op je dak als je wel in afzondering moet, en als het erger wordt mag je bellen en gaan ze de corona test doen.
In de tussen tijd heb ik misschien griep, misschien corona en het hele huishouden staat op zn kop.
Neem daarbij dat ik in de risico groep zit, tja.
Maar goed, zo zijn er nog velen.
Jammer dat er zo weinig testen voorradig zijn, want dan was ik wel getest op corona.
Nu ben ik ziek en is het bang afwachten.

Eigenlijk had ik het ook niet willen schrijven, maar aleer ik het kon verwijderen had jij al gereageerd.
Jouw goed recht.
Tenslotte leef ik bovenal mee met hen waar het virus wel definitief is vastgesteld, want het is geen pretje als je het gevoel hebt dat je borstkas met banden wordt aangespannen.

Maar genoeg over "elburger".

Het laatste nieuws ( belgie) is dat er pas half juni maatregelen kunnen worden genomen die het dagelijks leven enigszins doen normaliseren.
Ik hop dat men niet te snel de teugels van de "economie" laat vieren zoals men dat in de VS wil, want beter goed uitgeziekt als halfbakken aan het werk.

Wilde dit nog even kenbaar maken, ben er eigenlijk niet fit genoeg voor.


Nogmaals beterschap. Hopelijk is het gewoon een griepje. Ik bid voor je gezondheid!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2020 18:23

Marnix schreef:Met als kanttekening dat er nog geen update vanuit Italie is. Vermoedelijk gaan die aan het eind van de dag nog wel “aan kop” maar morgen zal dat anders zijn.


Net bijgewerkt en inderdaad: Italië nu ook 80k gevallen.

Tja, christenen zijn misschien wat naief daarin omdat ze geen fake news vanuit hun kringen verwachten. (Hoewel, dat geldt helaas voor veel mensen, te vaak krijg ik op allerlei manieren hoax-waarschuwingen, manieren hoe je corona kan testen of voorkomen en dergelijke doorgestuurd. Maar zelden hoax-geloofsgetuigenissen.... maar toch is het kritiekpunt wat we ook als christenen wel ter harte kunnen nemen.


Dat is het 'm inderdaad. Ik krijg soms zo het gevoel dat er (veel) christenen zijn die denken "O, dit komt van een christen of gaat over een christen, dus KAN het niet gelogen zijn" want christenen liegen immers niet. Daar komt ook nog eens bij dat je natuurlijk ook graag zou willen dat het waar was - dat is een bias die iedereen in meer of mindere maate heeft.

Met het tweede deel ben ik het helemaal eens, maar daarbij moet wel opgemerkt worden dat dat soort verhalen doorgaans uit orthodoxe kring komen en het overgrote deel van de christenen dat zelf ook onzin vindt. Dat mag ook wel eens benoemd worden. Ik snap dat je vaak dit soort dingen juist benoemt als criticus maar benoem ook de positieve kanten af en toe eens ;-)


Ik moet zeggen dat ik de reactie op dit soort zaken inderdaar bemoedigend vind. Dit verhaal wordt overal afgeschoten en verwijderd; die domme dominee krijgt de wind van voren - hopelijk past hij zijn manier van communiceren wat aan en bijvoorbeeld ook die hele hetze met dat antihomostuk, de Nashville-verklaring dat veel christenen verre van zich wierpen.

Aan de andere kant ook weer een filmpje gezien waar een of andere (Amerikaanse) voorganger de Joden vermaant dat de Corona in hun synagogen heerst omdat ze Jezus niet aannemen. Maar goed, er zijn natuurlijk ook goede kanten; het nadeel is vaak alleen dat die wat minder op de voorgrond treden terwijl dit soort negatieve zaken door de mensen zelf vaak van de daken wordt geschreeuwd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 26 mar 2020 18:32

MoesTuin schreef:Ik lees het net...


https://www.hetkontakt.nl/regio/heusden ... n-kinderen

Inderdaad verdrietig, zeker naar kinderen toe...kan echt niet... kinderen hebben het er al moeilijk genoeg mee....



Tja, ik heb het stukje gelezen en als ik eerlijk ben... Hij heeft gewoon helemaal gelijk. Als ik de bijbel lees, de plagen in Egypte, de straffen aan het volk Israël... Komt toch allemaal door de zonde, door de zondeval. En in die brief lees ik niet dat hij de schuld aan de kinderen geef. Alsof het door hen komt... Ik interpreteer het anders. Hij roept op om onze tijd niet te verdoen maar Hem te zoeken. En ik denk dat dat uiteindelijk het doel is van die brief.
Hij zegt niet dat je geen spelletjes mag spelen of spullen mag hebben hé... Maar wat staat er op de eerste plaatst. Er zijn zoveel mensen die zeggen dat ze God daar hebben staan terwijl het aan de buitenkant niet te zien is.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2020 18:51

lammetje schreef:Tja, ik heb het stukje gelezen en als ik eerlijk ben... Hij heeft gewoon helemaal gelijk. Als ik de bijbel lees, de plagen in Egypte, de straffen aan het volk Israël... Komt toch allemaal door de zonde, door de zondeval. En in die brief lees ik niet dat hij de schuld aan de kinderen geef. Alsof het door hen komt... Ik interpreteer het anders. Hij roept op om onze tijd niet te verdoen maar Hem te zoeken. En ik denk dat dat uiteindelijk het doel is van die brief.
Hij zegt niet dat je geen spelletjes mag spelen of spullen mag hebben hé... Maar wat staat er op de eerste plaatst. Er zijn zoveel mensen die zeggen dat ze God daar hebben staan terwijl het aan de buitenkant niet te zien is.


Je ziet toch hopelijk ook wel dat dat een subtiliteit in denken vereist die voor kinderen te hoog gegrepen is? Kinderen betrekken alles op zichzelf en dit dus ook. Dat zit gewoon psychologisch zo ingebakken, net zoals ze altijd denken dat een scheiding van de ouders hun schuld is. Als ze dan zien dat er wereldwijd duizenden doden vallen, dan kun je dat kinderen echt niet aandoen.

"Jullie zullen vast wel nagedacht hebben hoe het allemaal komt. Het komt door onze zonden. De Heere woont in de hemel en ziet heel veel boze dingen bij de grote mensen en bij de kinderen. Zij doen boos, praten boos en denken boos. Daarom is de Heere toornig op ons en stuurt Hij een ziekte"

De ziekte komt omdat kinderen (en dus ik!) boos doen, boos praten en boos denken. Oftewel, als ik niet boos had gedaan, gepraat of gedacht, was dit niet gebeurd. Dat volgt echt direct uit elkaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor henkie » 26 mar 2020 19:17

Ik vind persoonlijk deze benadering van ds. IJsselstein wat pastoraler (en beter):


En dan met name het bij jezelf beginnen en die straffen voor Israel niet 1 op 1 overzetten naar ons in 2020.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2020 19:54

Wat betreft dat nepnieuwsbericht, het kan ook zo zijn dat het door niet-gelovigen is verzonnen om internetverkeer naar hun website te lokken. Alles voor de clicks, immers, en dit soort berichten verspreidt zich sneller dan de ziekte zelf. Maar goed, met die mogelijkheid had ik geen rekening gehouden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2020 20:28

Werkt (zeker in Italie maar vast ook in andere landen) vast heel goed. Nepnieuws werkt trouwens overal goed, daarom zie je het nu zoveel... :-(

Mortlach schreef:Net bijgewerkt en inderdaad: Italië nu ook 80k gevallen.



Dat is het 'm inderdaad. Ik krijg soms zo het gevoel dat er (veel) christenen zijn die denken "O, dit komt van een christen of gaat over een christen, dus KAN het niet gelogen zijn" want christenen liegen immers niet. Daar komt ook nog eens bij dat je natuurlijk ook graag zou willen dat het waar was - dat is een bias die iedereen in meer of mindere maate heeft.



Ik moet zeggen dat ik de reactie op dit soort zaken inderdaar bemoedigend vind. Dit verhaal wordt overal afgeschoten en verwijderd; die domme dominee krijgt de wind van voren - hopelijk past hij zijn manier van communiceren wat aan en bijvoorbeeld ook die hele hetze met dat antihomostuk, de Nashville-verklaring dat veel christenen verre van zich wierpen.

Aan de andere kant ook weer een filmpje gezien waar een of andere (Amerikaanse) voorganger de Joden vermaant dat de Corona in hun synagogen heerst omdat ze Jezus niet aannemen. Maar goed, er zijn natuurlijk ook goede kanten; het nadeel is vaak alleen dat die wat minder op de voorgrond treden terwijl dit soort negatieve zaken door de mensen zelf vaak van de daken wordt geschreeuwd.


Ook dat is een extremist die niet zoveel navolging krijgt vanuit christenen, vooral veroordeling juist. Gekken hou je altijd. Gelukkig neemt men het wat minder snel over dan tijdens de pest toen dat ook massaal gebeurde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten